Väntar fortfarande på svar från Malin Holm

Har fortfarande inte fått något svar från Malin Holm, doktorand på statsvetenskapliga institutionen på Uppsala universitet, om var på min blogg hon hittar belägg för att jag är kvinnohatare. Jag tycker fortfarande att det borde vara JÄTTELÄTT för henne att svara på för om man påstår sådana saker så måste man också ha ordentligt med belägg för det. Jag skrev detta inlägg för ca en vecka sedan där jag återigen ville ha svar och mailade Malin Holm länken till inlägget.

Inte nog med att hon påstår att jag är en kvinnohatare, enligt hennes ”konferenspapper” som hon kallade det så har hon fått fram det genom att googla lite bloggar, strunta i att läsa det hon googlade fram, sätta ihop en lista av det framgooglade bloggarna som hon struntade i att läsa, använda rubriken ”Men who hate women – Online” och med underrubriken ”Mapping the Swedish Anti-Feminist Movement in New Media” på ”konferenspappret” om de framgooglade bloggarna, ta med sig det till Barcelona och sen sprida det på internet samt att som vanligt från genuskretsar använda guilt by association till allt möjligt dåligt i sitt ”konferenspapper”. Allt detta utan att ens ställa en enda fråga till mig… Och när jag efter att jag fått reda på det och ställer frågor till henne så svarar hon inte på frågorna.

Jag vill ha svar av Malin Holm på var i min blogg hon hittar belägg för att jag är kvinnohatare, det förra ”svaret” var ju inget svar alls. Så om du, Malin Holm, påstår sådana saker så ska du ha mycket bra belägg för det du påstår och jag kommer inte att släppa detta för jag är nämligen envis som fan normalt sett och ännu mer envis när det gäller sådana här saker…

Jag vill även ha svar av någon ansvarig på universitetet på om det är en lämplig arbetsmetod att göra som Malin Holm har gjort, dvs googla fram bloggar, strunta i att läsa det hon googlar fram och sen påstå en massa saker baserat på vad hon struntat i att läsa, ta med sig materialet som kommit fram genom ovan nämnda metod till en konferens i Barcelona och sen se till att det sprids på internet? Allt detta utan att ens ta kontakt med mig och fråga om någonting? Är inte ovan nämnda metod och handlande ett fall av ganska grov akademisk oärlighet av Malin Holm? Är det sådant beteende man ska vänta sig av doktorander vid Uppsala universitets statsvetenskapliga institution?

Svar på frågor som uppkommit genom ert handlande, inte mitt, är allt jag vill ha!

PS

Även Rocki har skrivit om detta fenomen vid Uppsala universitet.

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

36 kommentarer

  1. Det är giltiga och viktiga frågor du tar upp. Jag skulle hoppas på ärliga svar (ett vetenskapligt krav) alternativt en stark reaktion från universitetets sida (det är ju trots allt en myndighet).

    Jag följer med intresse fortsättningen (om det nu blir någon från Holms sida). Ge dig inte!

    Svara
    • enstillaundran:
      En av sakerna som ibland ligger mig i fatet och ibland är en fördel är att jag KAN vara så envis att fan själv skulle vara avundsjuk… Detta är ett sådant tillfälle.

      Svara
  2. lilycrowart

     /  05/05/2013

    Jag håller med enstillaundran; bra att du driver detta och jag är lika nyfiken på eventuella svar från institutionens sida.

    Svara
    • lilycrowart:
      Jag ska nog skicka några frågor till Uu, tycker att det om inte annat tillhör vanligt hyfs och normal uppfostran att svara ordentligt på berättigade frågor. Ska bara leta rätt på vem som är lämplig där att få dem. Har ni något tips på vem så MAILA dem gärna.

      Svara
  3. Ta reda på vem som är prefekt. Det borde stå på hemsidan.

    Svara
  4. Det slog mig att det kanske skulle vara intressant att fråga högre upp i näringskedjan, varför doktorander på denna institution godtyckligt pekar ut analytiska, akademiska och liberala bloggare som kvinnohatare.

    Det skulle ju vara intressant att höra om ledningen för Uppsala Universitet tycker det är lämpligt att institutioner presenterar dåligt underbyggda och politiska ställningstaganden på internationella konferenser.

    Svara
    • Mars:
      Jag får se hur jag gör men helt klart är att jag ska skicka berättigade frågor till någon där i alla fall. Någon jävla måtta får det ju vara!

      Svara
  5. QED

     /  05/05/2013

    Man kan skriva till prefekt eller studierektor för forskarutbildningen vid Statsvetenskapliga institutionen. De är väl de som är närmast ansvariga. Klicka på Statsvetenskapliga institutionen här:

    http://katalog.uu.se/orgInfo/?orgId=HS

    Svara
  6. AV

     /  05/05/2013

    Ge dig inte. Bara gå högre upp i näringskedjan. Om man dessutom kan visa att det kommer ut till allmänheten om de inte svarar brukar det ta fart.

    Under 90-talet körde Örebro ”universitet” en reklam i radion: Vill du bli någon du också, gå på Örebro Universitet. Jag reagerade stark eftersom ”någon” är man väl oavsett utbildning. Det mänskliga egenvärdet sitter inte i titlar. Skrev ett mail till skolledningen, inget hände. Skrev en insändare. Reklamen togs bort och en ursäktande replik på två röda.

    Svara
  7. QED

     /  05/05/2013

    Det kan ju vara ytterst besvärande för Statsvetenskapliga institutionen om någon av deras forskare pekar ut oskyldiga som ”näthatare” med de konotationer det innebär. Det extrema genusperspektivet är inte väl sett på alla vetenskapliga institutioner, så det kan vara värt att klaga på sådana påhopp hos institutionsledningen (prefekt mfl.)

    Svara
    • QED och AV:
      Jo på något sätt så kommer jag att ställa frågor till dem i alla fall för hur man än vänder på det så har de ju rumpan bak. Antingen så får Malin Holm tala om för mig var på min blogg hon hittar det hon påstår och det måste också vara ganska omfattande med tanke på hur hon skrivit. Eller så får de förklara hur sådant släpps igenom och sprids på en internarionell konferens i Barcelona plus att de också borde förklara hur sådana tvivelaktiga metoder som Malin Holm använt där hon googlat lite och sen skitit i att ens läsa det hon googlat fram och baserar påståenden på vad hon inte läst. Sånt släpps ju inte ens igenom på mellanstadiet…

      Svara
  8. Erik S

     /  05/05/2013

    Om Malin Holm är doktorand vid institutionen så måste hon ha a) en handledare och b) en forskningsplan. Dessa uppgifter måste finnas hos studierektorn för forskarutbildningen (se nedan). Om doktoranden inte svarar på dina frågor så försök med följande alternativ: handledare, studierektor, prefekt, dekanus och i sista hand rektor (ge dock tillbörlig svarstid på varje nivå). Hemsidan ger dock lite info om pågående forskningsprojekt. Nuförtiden har man så kallade storinstitutioner, vilket innebär att kvaliteten på forskningen kan vara väldigt varierande inom en institution men åtminstone ett par av namnen är riktigt bra.

    http://www.statsvet.uu.se/Forskning/Forskarutbildning/tabid/5381/language/sv-SE/Default.aspx
    http://www.statsvet.uu.se/Forskning/Forskningsprojekt/tabid/5179/language/sv-SE/Default.aspx

    Svara
    • Erik S:
      Jag får ju ge Malin Holm en dag eller två att svara igen i alla fall, jag har mailat henne länken till detta inlägg också liksom jag gjort tidigare. Men gissar att det är svårt för henne att svara då jag vill att hon talar om för mig var i min blogg hon hittar sådant som hon påstår, något annat duger helt enkelt inte som det är nu…

      Svara
  9. Du kommer troligtvis aldrig att få ett ordentligt svar från Malin Holm. Den här ruskigt obehagliga statsideologin tillåter inte sånt.

    Svara
    • Malte Skogsnäs:
      Hon vill säkert svara, problemet är bara vad hon ska svara? Att hon skitit i att läsa? Att hon pekar ut folk med åsikter som de inte har? Att hon har varit extremt ohederlig? Hade det varit ett barn så ok, men jag gissar att hon är vuxen och myndig och då får man stå för det man gör, det ingår liksom i vuxenrollen. Eller så försöker hon göra som andra feminister och genusfolk gör för att slippa ta ansvar för sig själva, skyller på att #patriarkatetlurademigsombarn…

      Svara
  10. Chade

     /  05/06/2013

    mtp att hon knappt hade tid att läsa bloggarna men ändå hann hitta bevis för att bl a du är hatar kvinnor så borde det ju vara lätt att hitta de inlägg som hon orkade skumma.

    Svara
    • Chade:
      Jag tycker det också, det borde vara jättelätt för henne att tala om det för mig eftersom hon påstår det!

      Svara
  11. Toklandet: Några av er är alldeles för snälla mot dessa representater från den feministiska statsmakten. Fast det är klart, vad är alternativet än att vara öppen och trevlig?

    Svara
    • Malte Skogsnäs:
      Nja, snäll vet jag inte. Men kanske inte så elak som man skulle kunna vara? Jag tror att Malin Holm tycker att jag är jätteelak som inte låter henne smutskasta och ljuga ifred…

      Svara
  12. Hjalmar

     /  05/06/2013

    Den som väntar på något gott…
    Men, ”don’t hold your breath”. Vissa har svårt att erkänna sina felsteg – särskilt om jobbet hänger på det… (Utan hatare – ingen ”hatforskning”).

    Svara
  13. Toklandet.
    Tack för du tar strid i frågan! Jag tycker hon ska redovisa minst ett kvinnohatiskt budskap skrivet av bloggägaren, på var och en av bloggarna som hon tog upp i sin lista. Det borde vara en enkel sak. Hon bör bara kunna kolla i sina forskningsanteckningar, hur svårt är det?

    Ju längre det går, ju mer arg för det blir jag. Att Sveland är en champange-feminism som skor sig på att andra feminister är korkade nog att köpa hennes böcker, det skiter jag i. Men den här människan påstår vi är en hatare och hon gör det för våra skattepengar.

    Frågan är om man kan anmäla henne eller instutionen för förtal. Någon av oss på listan är ju icke-anonyma och kan kanske stå på anmälan.

    Svara
    • Ninni:
      Ja hur svårt kan det vara? Antagligen är det skitsvårt för hon har inte en aning om vad som står på våra bloggar utan hon chansade för att få en gratisresa till Barcelona för att sprida sin dynga.

      Svara
  14. Rick

     /  05/07/2013

    Jag är rädd för att hon kommer undan med det här. Det är nämligen möjligt i vår postmodernistiska tid att definiera vad som helst hur som helst. Följaktligen kan hon definiera kvinnohat som invändningar mot dagens statsfeminism och då blir det en smal sak för henne att bevisa att bl.a. denna blogg uttalat sig kritiskt. Moraliskt förkastligt, javisst, men helt enligt rådande regelverk.

    Det som däremot kan vara svårare för henne att komma undan med är om ägare till den här typen av bloggar faktiskt går samman och gör sin egen kartläggning eller på annat sätt ser till att ligga ett steg före henne. Hon har en forskningsplan och fortlöpande seminarier, så arbetet går att följa upp.

    Ifall en sådan kartläggning eller andra ställningstaganden finns tillgängliga så är de i en viss mening publicerade – och då måste hon förhålla sig till dem på något sätt, t.ex. genom att referera. Om bloggägarna lägger upp en ”kartläggning” på nätet så gör hon sig skyldig till forskningsfusk om hon inte uppger källan samtidigt som hon publicerar något liknande. Märk väl att detta dock förutsätter någon form av arbetsinsats från bloggärgarnas sida (t.ex. ett diagram med ”boxar och pilar”).

    Tyvärr kommer man inte åt omoral i forskningen annat än genom dess egna metoder. Se alltså till att spärra hennes tillfartsvägar genom att själva enkelt och simpelt lägga upp sådant hon vill publicera i eget namn.

    Svara
    • Rick:
      Ja det kan mycket väl hända att hon kommer undan. Men jag kommer också undan med att en gång i veckan i form av ett inlägg fråga efter svar på mina berättigade frågor antar jag. Av någon anledning så tror jag inte att hon gillar det här kommentarsfältet… 😉

      Svara
  15. robjoh

     /  05/07/2013

    En fundering jag har haft är att skicka denna sk forskning till slöseriombudsmannen. Han håller just nu på med en film om slöseri på skattepengar, jag har svårt att se att Malin Holms forskning är ett bra användningsområde för våra skattepengar. Då har vi inte ens börjat prata om allt Tanja har grävt fram. Hur mycket försvinner egentligen i meningslösa forskningsprogram?

    Svara
    • robjoh:
      Ja slöseriombudsmannen kanske vore något? Men vi får väl avvakta lite så får vi se vad som händer. De kan ju få chansen att svara först.

      Svara
  16. QED

     /  05/07/2013

    Lyssningstips: Brandmän får heta handläggare – så blir det jämställdhet i statistiken.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5526693

    Svara
    • QED:
      Såg din kommentar om ”handläggarna” när jag höll på att skriva om det, det står ju lite mer på SR:s sida än på aftonbladets.

      Svara
    • @QED,

      Från artikeln på SRs sida:

      – Jag tycker det är viktigt. Vi har under många år brottats med frågan kring prioritering av olycksförebyggande arbete och idag är ungefär 97 procent av de som jobbar inom räddningstjänsten män. Det är något som behöver ändras på.

      Jag håller nog inte med om deras prioritering…

      Svara
      • Ulf T:
        Jag skulle gissa att de är väldigt få som håller med om den prioriteringen. Och ännu färre om det skulle råka börja brinna hos någon av dem som har just den prioriteringen nu, det kan jag nog lova…

        Svara
  1. Ja, jo, feminister vet säkert « Toklandet
  2. Låtsasjournalister som sprider skit utan att belägga « Toklandet
  3. Ironin är total « Toklandet
  4. Ni som var med för 6 år sedan, minns ni ”konferenspappret”? | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: