”Döda” kvinnor i reklam

Det används tydligen döda kvinnor i reklam, ja inte DÖDA utan ”döda”, dvs de ska se döda ut. Studenten Lisa Hågeby vill göra motstånd och hennes examensprojekt ”Stop female death in advertising” uppmärksammas nu av branschen.

Jag har bara några funderingar

1: Hur vanligt är detta ”fenomen”?

Att jag undrar är helt enkelt för att jag inte sett något själv. Nu är jag nog extremt otacksam att köra reklam mot eftersom jag i princip inte ser någon, jag autoignorerar reklam. Jag ser den bara om jag aktivt VILL se den. Är det samma sak när det gäller detta? Är det sånt som man ser om man letar noga? Eller är jag unik som helt enkelt skiter i reklam? Vilka riktar sig reklamen mot? Stämmer t ex bilden nedan generellt?

970973_531284300263599_1821322309_n

2: Är det inte bättre att ”lära” folk att skita i reklam?

Man MÅSTE inte titta och insupa allt vad reklam heter… Och jo, det går att komma undan, man bara ignorerar den! Det är faktiskt inte svårare än så… Och vad är bäst om man vill få bort någon reklam? Skit i att köpa det som det görs dålig reklam för, det är inte svårare än så för där det svider mest hos ett företag är i plånboken om de inte får tillbaka en kostnad. Istället så gapas det som tusan vilket ger den reklam som man tycker är dålig MER uppmärksamhet. De vet nog hur man ska få uppmärksamhet…

969331_474854829258775_1666448976_n

3: Är detta ett bra initiativ?

Det skulle det kunna vara om man i t ex texten tog bort det tröttsamma tjafset som fullkomligt stinker unken radikalfeminism. Till och med en Margareta Gynning är med på ett hörn. Hon är ”intendent på Nationalmuseum och feministisk forskare och bildpedagog, och sätter dessa döda kvinnobilder i en historisk konext.” Med den ”feministiska forskaren” försvann all trovärdighet ut genom fönstret.

Margareta Gynning menar ”att det är ett typiskt exempel på en backlash. Ju mer kvinnor gör anspråk på utrymme, desto mer maktlösa tycks de porträtteras. I början av 1900-talet skildrades kvinnliga konstnärer som konvalescenser – utmärglade och till synes sjuka – för att avväpnas. Idag går det längre än så.

– Nu ser vi kvinnor som är stendöda, säger Margareta Gynning. Och inte bara döda utan mördade. Vad säger det oss? Det är en sån tid nu. Det är en backlash. Hela tiden så testar man gränser för hur långt det kan gå.

Och där stack den ”feministiska forskaren” fram näsan med sin marxanalys…

”Trots att det verkar vara långt till ett slut på dessa bilder (i ett alldeles nyutkommet nummer av modetidningen Love k an vi se skådespelerskan Chloe Moretz som drunknad) och vi känner till de många dödshot som offentliga kvinnor idag får utstå, är Lisa Hågeby hoppfull. Hennes kampanj har mottagits med öppna armar av svenska reklambranschen, och hon tror att dessa frågor kommer vara mer integrerade i utbildningar i framtiden.”

Nej, vi känner inte alls till de många dödshot som offentliga KVINNOR får utstå, vi känner till att offentliga kvinnor och män som hävdar extrema åsikter och sprider skit omkring sig okontrollerat, som t ex Maria Sveland gör, får utstå ordentligt med kritik och att det alldeles säkert är något som går över gränsen. Thats it! Något annat känner VI inte till alls! Inte du, inte jag, inte någon annan. Det blir inte sant bara för man upprepar det!

———————-

Lite om vad några andra skriver om

Jämstäldhetsfeministern tar upp lite viktiga begrepp, idag sexuella trakasserier

Bittergubben går igenom Nina Björks svar i DN

Ekvalist har några intressanta inlägg med en del kommentarer som också är värda att läsa ”Mansförakt och mansbeundran”, ”Rasism och sexism kan drabba alla”, ”Söderhipstermannens asexualitet” och ”Mer om söderhipstermannens asexualitet

Rocki visar sina oanade tecknartalanger i två inlägg, här och här.

Snurrigt har två bra inlägg, här och här.

Läs även Katerina Janouch inlägg om Söderhipstermannen som Ekvalist har skrivit om. Klart intressant, de säger de vill ha mesproppar och att det skulle vara ett ideal samtidigt som de drömmer om annat…  🙂 De tror alltid att man kan äta kakan och ha den kvar av någon anledning!

MVH

MiT

Lämna en kommentar

12 kommentarer

  1. Ännu ett bevis för att alla tendenser inom reklam kommit till som ett sätt för patriarkatet att avväpna och förtrycka kvinnor. Precis som jag alltid kännt på mig – och nu fick jag det bekräftat genom feministiska forskningsrön!

    Svara
  2. Jämställdhetsfeministern:
    Feministiska forskare använder med fördel speciella feministiska verktyg, t ex Feministmetern som jag nämnt tidigare för att alltid få fram bra och rätt forskning.

    Svara
  3. toklandet:
    Verkar ju vara en fantastisk bra föreställning. Två kloka och kunniga feminister!

    Svara
  4. Pelle2

     /  06/11/2013

    Läste om Wallins och Dahmers ”föreställning” . Dom börjar med att påstå att Magnus Uggla har
    skrivit hundra låtar om att knulla. Antingen kan dom inte räkna eller så är det bara den vanliga feministiska överdriften som spökar. På rak arm kommer jag bara på varning på stan som explicit
    pratar om att ragg brudar och dra hem dom till sig. Är gansk säker på att han inte nämde ordet knulla i den heller. Fast att prata om knulla är väl bara en del av den feministiska könstouretten.

    De tycker naturligtvis att det är förkastligt att Magnus påstås ha haft många sexuella kontakter
    men när han skrev en låt där han skojar om att skydda sin dotter från män så menar dom att han förtrycker hennes sexualitet. Det är med andra ord ok för kvinnor att knulla runt för då bejakar dom sin sexualitet. Kanske lite som dansresorna till Gambia som medelålders kvinnor
    åker på ?

    Jag undrar vad det är med kulturvärlden. Först sätter de upp pjäsen vita kränkta män och nu denna föreställning med Wahlin och Dahmer. Vill de inte ha en manlig publik och hur skall de motivera oss män att betala för en kultur som spottar på oss?

    Undrar var de hittar döda kvinnor i reklamen ? jag har aldrig sett något sådant.

    Svara
    • ‘Hans vän är en arab, han säger ställ dig som en Saab’ är en Uggla-strof ur en låt om AIDS och andra könssjukdomar. Jag har glömt titeln

      Svara
    • Pelle2:
      De gillar att gapa om sånt som normala kallar ”ickeproblem”…

      Svara
  5. Fugen

     /  06/11/2013

    Precis som MiT är jag en usel reklamkonsument så jag vet inte om detta är vanligt.
    Jag är annars motståndare till oväsentligheter i reklam, jag tror inte Pirell säljer fer däck beroende på sin nakenkalender, jag gillar inte nakna kvinnor, eller män där de inte hör hemma. Döda kvinnor känns lite sådär, varför? Men att dra detta till patriarkatet, nja…Att dessutom dra in hot mot offentliga personer med kvinnovinkeln, här säger skräddaren bestämt nej.

    LD och Cissi Wallins projekt är väl någon slags fortsättning på VKM, kan jag tänka. Fast gör man som dessa kvinnor: Jag har rätt, du har fel, det har jag bestämt så blir det väl som vanligt. Dessutom använda Ugglas texter som underlag, jisses. Till att börja har inte han varit farlig sedan 77, sedan dess är ju allt samhällssatir och lika farligt som en kattunge på prozac.

    Svara
    • Fugen:
      Klart att de vill skylla på något osynligt som inte finns istället för att ens fundera på varför de själva ivrigt bläddrar bland reklamen och vad det innebär. Utan att veta så mycket om vilka reklammakarna riktar sig mot så gissar jag att procentandelen kvinnor är förkrossande hög…

      Haha, ja Uggla är ju ett stort problem… De var väl knappt födda när han hade sin storhetstid?

      Svara
  6. Sam Vimes

     /  06/11/2013

    @Bashflak:

    Rumpnissar.

    Detta måste vara en av Dahmers favoriter:

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: