Nu blir det kvalitet på lärarhögskolan…

Lärarhögskolan i Jönköping satsar på kvalitet, nu ska det krävas hisnande 0,5 på högskoleprovet för att bli antagen!

Wooohooo, äntligen är det slut på möjligheten att vara ett spån och ändå komma in och lära ut spåniga grejer till barnen! Nu krävs det att de anstränger sig på kanske en del av provet och chansar resten!

provet

”Vi vill helt enkelt skicka en signal till samhället och våra studenter att det är 0,5 som gäller och hoppas att det ska uppfattas som en kvalitetssignal, snarare än att de ska ha 0,5.”

Vilken jävla kvalitet det kommer att bli i framtiden! Nu kommer det att räcka bara man gått ut högstadiet och chansar på resten…

”Som mest kan man få 2,0 poäng på provet och medelvärdet brukar ligga runt 0,9 poäng. Men av de lärarstudenter som i höst kommit in via högskoleprovet hade en majoritet under medelvärdet och mer än var fjärde student antogs med ett resultat under 0,5 poäng, i några fall så lågt som 0,1.

– Det är orimligt att man med resultatet 0,1 ska ramla in på en högskoleutbildning. Det är rimligt att man lägger ett högre krav på det, säger Stefan Engberg.

Ny bild av lärarutbildningen

Förhoppningen är att de tuffare antagningskraven ska ta bort bilden av att vem som helst kan läsa till lärare.”

”De tuffare antagningskraven”… Jo det är ju jäkla tuffa krav när det fortfarande i princip  räcker att chansa. Stenhårt kommer det att bli. Så man tar bort bilden av att vem som helst kommer in genom att fortfarande låta vem som helst komma in…

Och hur i hel***e kan en majoritet av de som antas ligga UNDER medelvärdet? Detta är alltså de som ska undervisa andra! Mer än var fjärde hade under 0,5…

Det som de saknar är alltså faktiska kunskaper. De saknar totalt ämneskunskaper. Nu är inte ämneskunskaper allt men om man saknar kunskaper så spelar det ingen roll hur bra man är på att lära ut för hur blir man bra på att lära ut något man inte kan eller har en aning om? Måste man gå på högskola för att klara av det? Jag har mina aningar vilka det är som dominerar den lägre skalan…

VAD FAN ÄR DET SOM HÅLLER PÅ ATT HÄNDA I SVERIGE EGENTLIGEN?

Susanna har skrivit om just högskoleprovet.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

103 kommentarer

  1. Svara
  2. Ok, är det så man ska tolka att de säger nej? Inte pga av att de anser att villkoren är för ”tuffa” som det är utan att DE ställer för tuffa krav? Kan någon hjälpa mig förstå här?

    Länken i hennes tweet går hit

    http://chef.se/darfor-vill-kvinnor-inte-bli-chefer/

    Svara
    • länken funkar inte för mig.

      Svara
      • Inte för mig heller nu… Kanske borttagen? Klickade aldrig för att kolla i o f… Nu funkar den!

        Svara
    • Pelle2

       /  09/24/2013

      Saxat ur artikeln
      ”Kvinnor som blir chefer vill ha en personlig utvecklingsplan, en coach, en mentor och stor möjlighet att jobba hemifrån, visar Chefs undersökning.”
      Det låter väl trevligt men när jag, som man, blev erbjuden ett chefsjobb så fick jag inget av detta. Jag fick gå bredvid en erfaren chefskollega under några veckor och gick en tvåveckors utbildning.Sedan fick jag vikariera för honom under hans ledigheter.

      Med andra ord verkar det återigen som om man måste ta till speciallösningar för kvinnor för att de på nåder skall vilja bli chefer.Jag som trodde att de duktiga kvinnorna skulle kunna bli chef på samma premisser som männen.

      Mera saxat ur artikeln:
      Att kvinnor tackar nej till chefsjobb beror inte på att män och kvinnor är olika. Det beror på att villkoren för deras chefskap är olika. Mycket forskning om kvinnliga chefer visar att de ofta blir lämnade ensamma och inte har samma stöd och nätverk som männen har”,

      Jag blev lämnad ensam efter min korta introduktion och klarade av det. Varför anses inte kvinnor kunna klara av det ? Kan väl inte påstå att jag hade ett jättestort nätverk heller. Det bestod mest av mina kollegor och det antar jag även kvinnor har.

      Med andra ord klassar jag artikeln mest som ett snyftreportage där man skall tala om hur synd det är om kvinnorna för att man inte tar fram speciallösningar för att förmå dom att bli chefer.

      Svara
      • Pelle2:
        De verkar vilja ha det till att kvinnor ställer HÖGRE krav när de i själva verket inte vill ha de krav som ställs

        Svara
      • TK

         /  09/24/2013

        Tänk, jag trodde det var chefernas uppgift att se till att de underställda fick utvecklingsplan, en coach, en mentor och möjlighet att jobba hemifrån om så behövdes.

        Inte att cheferna själva skulle få det. Allra minst för att acceptera att bli chef. Som chef ska man ju vara den som går först och pekar ut riktningen. Inte den som går efter och får riktningen utpekad för sig i en utvecklingsplan, av en coach eller av en mentor. Inte heller att man ska gömma sig hemma och inte synas för sina underställda.

        Svara
  3. Från DN 2013-05-29:

    ”Godkändgränsen ska gälla för samtliga högskoleutbildningar. Problemen gäller dock framför allt lärarhögskolan. Få utbildningar har så låga krav som lärarutbildningen. Exempelvis är gränsen för sjuksköterskeprogrammet 0,6 poäng. Gränsen för civilekonomprogrammet är 0,9.”

    Det betyder att de som söker till lärarutbildningen i Jönköping måste ha samma ”höga” förkunskaper som de som vill bli sjuksköterskor, dvs de som hjälper folk att överleva svåra sjukdomar och olycksfall.

    Det måste väl ses som ett fall framåt, eller?

    PS
    ”Godkändgränsen”, vad är det för ett ord, Kristoffer Örstadius?
    Vad krävdes av dig för att du skulle komma in på Journalisthögskolan?

    Svara
    • enstillaundran:
      Men är det inte väldigt låga krav? Var det verkligen så för 15-20 år sedan? Jag vet faktiskt inte, jag har själv skrivit provet 3 ggr och räknar mig definitivt som en medelsvensson vad gäller ”huvudkapacitet” och jag skrev 1,2 1,4 och 1,6. Men det är som sagt 15-20 år sedan så vet inte hur mycket det ändrats sen dess.

      Svara
      • Proven ändras varje år baserat på utfall. Tex har det på senare år lagts mer vikt vid läsförståelse och mindre på spatiella och matematiska kompetenser.

        Vad gäller kraven för att komma in på olika utbildningar har jag inga fakta, men allt fler läser numera på högre utbildningar så något måste ju ha hänt där också – alla kan ju inte ha höjt sig några snäpp på intelligensfördelningskurvan, eller?

        Svara
        • enstillaundran:
          Jag vet inte heller heller hur det ser ut, mer än att det ser värre ut än bara oroande.

          Men man undrar ju vad de ska kunna lära ut när de inget kan?

          Svara
          • Grupparbeten, självstudier och Wikipedia!

            Detta kallas ibland (felaktigt) för PBL och faktiskt även att eleverna ”forskar” i olika ämnen/teman.

            Jag vet inte, men är detta något studenterna på Lärarhögskolan gör i sina egna utbildningar (@ Tysta Tankar)?

        • Chade

           /  09/24/2013

          Är det inte tvärtom att man dfragit ned på läsförståelsen till förmån för matematikliknande tester? Har för mig att det fanns något resonemang om att kvinnor har högre betyg än män men presterar sämre på högskoleprovet, så man ändrade lite på utformningen på provet så att det skulle anpassas mer mot de områden där kvinnorna var klart starkare (matematik). Inte helt oväntat blev könsskillnaden större (till mäns fördel).

          Ska se om jag kan leta fram lite länkar.

          Svara
          • Chade

             /  09/24/2013

            http://www.svd.se/nyheter/inrikes/man-gynnas-av-nya-hogskoleprovet_7168203.svd

            Lite roligt om man faktiskt, som det framstår i artikeln, verkar vilja höja kvinnors prestation i förhållande till män. Inte för att provet i sig kanske är orättvist utan för att kvinnor presterar sämre än män, och så kan man ju inte ha det. Men svårt att säga utan att ha mer bakgrund. Men OM det är så att de försöke justera provet till kvinnors fördel så är det väldigt roligt att de i varje fall trodde att just mer matte och mindre ordförståelse skulle gynna kvinnor visavi män. De hade nog inte gjort sin hemläxa i så fall.

            Intressant också att tanken verkar vara att om nu kvinnor presterar bättre i skolan men sämre på högskoleprovet så måste det vara provet det är fel på. Tanken slog nog aldrig dem att det kanske är skolan som gör fel.

          • Grodan Boll

             /  09/24/2013

            Ah, högskolepillerier =)

            Först skulle justeras till högutbildade invandrares fördel och då de var bra på allt utom svenska språket skulle mindre vikt läggas vid det.

            Sedan gick det tydligen inte så bra för tjejerna på matte/logikdelen, så tydligen skulle även det justeras.

            Exakt vad de gör med proven får vi förstås aldig veta då de är så fantastiskt hemliga.

  4. AV

     /  09/24/2013

    Högskoleprovet är endast för att göra en annan typ av sortering än betygen. För att börja på lärarprogrammet måste alla ha godkänt i Sv, En, Ma. De som kommit in med 0,1 har ändå ett gymnasiebetyg med godkända kurser. Man kan dock fråga sig vad dessa godkända betyg egentligen är värda när man misslyckats så kapitalt på högskoleprovet.

    Svara
    • AV:
      Precis! Något är ju fundamentalt fel.

      Nu är det ju så att man kan kryssa i fel och då blir det ju fel hela vägen på provet men då får man ju göra om det.

      Jag undrar faktiskt vad de ska lära ut om de inget kan? Hårt kanske men…

      Svara
  5. Vilken är poängen som en apa hade fått om den slumpvis kryssat svaren?

    Svara
    • bashflak:
      Vet faktiskt inte men gissar på över 0,1…

      Svara
    • Chade

       /  09/24/2013

      Har för mig att det är 0,3. Så Jönköping kommer nu att utbilda lärare som kommar att ge våra barn en nästan dubelt så bra utbildning som en apa hade gett dem…

      Svara
      • Chade

         /  09/24/2013

        Och hade jag haft lite mindre bråttom så hade jag korrekturläst.

        Svara
    • Chade

       /  09/24/2013

      ”Ju mer man märker att man förlorar, ju större blir drivkraften att deklarera sig som fullständiga segrare.”

      I en text om om att feminismen har segrat/kommer att segra.

      Svara
      • Chade:
        Hahaha, så det kan bli!

        Svara
      • AV

         /  09/24/2013

        Alltså nu är du sådär patriarkal igen med logik och stringens. Hennes analys av andra kan självklart inte appliceras på dem själva. Gubbslem där. Du är bara avundsjuk på deras vind i seglen.

        Jag hoppas verkligen de fortsätter tala rätt ut utan att tänka. Det får dem bara mer isolerade.

        Svara
  6. Svara
    • Pelle2

       /  09/24/2013

      Ur artikeln:

      Doris Film skriver att priset är till ”för att synliggöra kvinnliga genier inom film och för att få kvinnor, i samma utsträckning som män att geniförklara varandra”.

      kan väl säga att det är ytterst sällan som någon man har blivit geniförklarad överhuvudtaget.

      Om man läser Doris films kriterier för priset så verkar det som om män dagligen och stundligen blir geniförklarade och då naturligtvis av andra män.
      Uppenbarligen definierar dom ordet geni som en kvinna som jobbar inom film.
      Snacka om att urvattna ett begrepp

      Bianca Kronlöf är uppenbarligen verksam i den feministiska teatergruppen Gruppen,surprise,surprise, och är med i en kommande långfilm.Det gör henne alltså till
      ett större geni än etablerade manliga och kvinnliga skådespelare.

      Feministerna upphör aldrig att förvåna mig med sitt navelskåderi och sin nepotism gentemot sina feministiska systrar..

      .

      Svara
  7. Jag vet inget om apor, men:

    ”Den som till exempel hade kryssat i C på alla svaren i provet skulle ha fått resultatet 0,4, skriver DN.”

    Se även mitt inlägg Lerare 2.0

    Svara
    • enstillaundran:
      LOL! Så en del av de som ska bli lärare förstår inte ens att de skulle få bättre resultat om de kryssade ett alternativ rakt igenom…

      Svara
      • Så är det. Ligger man under 0,4 när man kör gamla prov är detta en säker metod.

        Svara
        • enstillaundran:
          Jag häpnar…

          Svara
          • Är man dessutom säker på några frågor där svarsalternativet inte är C klarar man nog att nå 0,5 som slutresultat.
            Du behöver inte häpna. Jag skulle använt metoden om jag behövt det. Å andra sidan, om man kan tänka ut metoden klarar man nog 0,4 lätt ändå.

          • enstillaundran:
            Men nu minsann ska det bli kvalitet! De markerar tydligt att inga flummare ska kunna komma in med hjälp av gränsen 0,5…

  8. Analysförmåga från en ”Skolledare, blivande journalist, kulturkofta.”

    Svara
    • Pelle2

       /  09/24/2013

      Dv.s man skall rulla ut den röda mattan för kvinnorna och positivt särbehandla dom så att världen skall häpna över all tillbakahållen kvinnlig chefskompetens som kommer upp till ytan..

      Svara
      • Pelle2:
        Japp, man ska ställa högre krav genom att ha lägre krav… Ungefär som att låta fler komma till tals genom att låta färre komma till tals

        Svara
  9. narran

     /  09/24/2013

    Första gången jag skev högskoleprovet hade jag 1,0 och det var innan jag hade läst in gymnasiet på komvux. Som ex hade jag då nästan alla fel på delprovet i engelska eftersom att Engelska var mitt sämsta ämne i grundskolan. När jag sedan hade läst in de viktigaste kärnämnena på komvux hade jag 1,7.

    Svara
    • narran:
      Men så är det ju, om man övar så blir man bättre. Frågan är bara om det gör någon skillnad på att förbättra sig från 0,1 till 0,4… Eller från 0,5 till 0,8 eller nåt… Det verkar ju vara fel folk generellt som söker sig dit.

      Svara
  10. Hjalmar

     /  09/24/2013

    Lärarhögskolan präglas av feministisk utförsåkning… Störtlopp i tallskogen. Aj.
    Kärnämne? 🙂

    Svara
  11. lilycrowart

     /  09/24/2013

    Jag bloggade om högskoleprovet (när man senast skulle modifiera det för att kvinnor presterade sämre på den än män): http://www.susannavaris.com/blogg/2012/05/varfor-hogskoleprov/

    Svara
  12. Jan

     /  09/24/2013

    6 förslag på hur man räddar lärarhögskolan och läraryrket:

    1. Höj antagningskravet till 1,2 på högskoleprovet.
    2. Effektivisera och förkorta utbildningen till 3 år.
    3. Fria studiebidrag för de som utbildar till lärare i no-ämnen eller andra ämnen där bristen på lärare är som störst.
    4. Kvotera in män så att åtminstone tre av tio lärarstudenter är män.
    5. Låt inte lärarhögskolorna få monopol på läraryrket. Låt ämneskunskaperna styra.
    6. Tydligare lönetrappa och karriärstege för lärare. Den som undervisat i 10 år ska tjäna väsentligt mer än den nyanställde.

    Svara
    • Jan:
      Höja antagningskravet är jag helt på!

      Effektivisera också!

      Fria studiebidrag vete fan men kunskap måste stå i fokus. I alla ämnen!

      Inte kvotera, det löser sig automatiskt när flummet försvinner…

      Ämneskunskaper måste vara det viktigaste!

      Klart att det ska löna sig, men vill inte betala till de som inte kan sitt jobb. Vill inte ge en spänn till de flummare som har kommit in på 0,2 och sen kan glida igenom bara för att det är så igenflummat.

      Svara
    • AV

       /  09/24/2013

      1. Visst.
      2. Nej. En lärare behöver rejält med ämneskunskaper. Det ger trygghet i klassrummet.
      3. En variant, eller avskrivning om man arbetar i minst 5 år som lärare.
      4. Absolut INTE! Då kommer män ses som inkvoteringsvåp. Många duktiga lärare kommer sluta. Uppmana män och arbeta för att mäns sätt att undervisa också uppmuntras. Så även pojkars inlärningssätt.
      5. Flera vägar in i läraryrket och möjlighet att validera kunskaper från andra utbildningar. Ja.
      6. Då krävs nog ett återförstatligande av skolan.

      Svara
  13. Jag i min tur undrar vad en sådan ska göra i det programmet? Lära dem att städa?

    Svara
    • Pelle2

       /  09/24/2013

      Det förstår du väl att det är ett unket könsrollstänkande från programmakarna att det bara är en tjej som skall lära sig att städa sitt rum. Naturligtvis skulle det ha varit en pojke som skulle lära sig städa.
      Att det sedan var mamman som hade bjudit in programmet för att hennes slöa tonårdotter inte vill städa är ju en annan sak…..

      Svara
      • Jag frågade faktiske henne på twitter om genusvetarna ska lära dem att städa, inget svar än så länge…

        Svara
  14. Svara
    • Chade

       /  09/24/2013

      Min tanke om det hela är att det faktiskt är en viktig fråga att hjälpjourer har en mer säkrad finansiering, till den verksamhet som som faktiskt syftar till att hjälpa (dvs. finansierningen ska inte också syfta till opinionsbildning eller annat).

      Jag har haft en del insyn i en kvinnojour och jag vet vilket enormt arbete de la ner varje år för att ansöka om medel. Jag tror definitivt att hjälpjourerna skulle kunna förbättra sin hjälpverksamhet mycket om deras finansiering var mer långsiktig.

      Detta ska dock naturligtvis gälla samtliga hjälpjourer, oberoende av kön på de de hjälper.

      Vidare, också av erfarenhet, så är det viktigt att det finns en stor öppenhet i vad pengarna används till, så att de inte spenderas på saker som är verksamhetsfrämmande, så som välavlönade jobb till styrelsemedlemmar (men det är väldigt bra att ha avlönad personal, så det är en avvägningsfråga), reskort till styrelsemedlemmar, sparesor till styrelsemedlemmar m.m..

      De som bidrar med pengar, kommuner, offentliga organisationer m.m., borde få tillgång till all bokföring m.m. och få genomföra revisioner när de vill, för att säkerställa att pengarna används rätt.

      Men som sagt, i sak tycker jag det är ett väldigt bra förslag. Särskilt om man inte endast gör det för tjej- och kvinnojourer.

      Svara
      • Chade:
        Problemet med de jourer som finns nu är att de är indränkta med ideologi, de ”undervisar” med t ex Lundgrens material.

        Så länge de kommer fram att det används otillbörliga metoder, ”psykologer” som ”tar” fram önskade vittnesmål från t ex barn, att de hjälper mammor att bli av med pappor på något sätt så ska de inte ha en enda spänn! De ska låsas in och inget annat. Detta sker ju under tiden som de vill ha mer pengar…

        Jag vet att det säkert behövs jourer eller annat för att hjälpa de som drabbats men de ska inte drivas av hatideologier. Det är ju ingen tillfällighet att just de var inblandade i Könskriget. Men detta är en svår fråga, jag tycker att så länge det inte rensats upp ordentligt i träsket som de tillhör så ska de inte ha en enda krona.

        Svårt när det finns rätt många misstankar om att de varit inblandade på något sätt för att få bort pappor. Och deras sk utbildningar orsakar så mycket skada för sådana som aldrig har gjort något. Så mycket skada…

        Det finns mycket att diskutera om sådant här men så länge kan vi ju nöja oss med att det ska räcka med att någon ”leker med tanken” för att någon pappa för alltid ska vara borta ur barnens liv…

        Svara
  15. Jan

     /  09/24/2013

    Såg nyligen inslaget på SVT. Man fick det att framstå som om högskolan i Jönköping verkligen satte ner fötterna och skärpte kraven! Herregud, den som inte klarar 1,0 på högskoleprovet är överhuvudtaget inte lämplig för akademiska studier. Eller är akademiska studier numera att likna vid något slags arbetsmarknadsåtgärder? Som fas-3 ungefär?

    Svara
    • Jan:
      Ja nu jävlar ska det bli kvalitet! De höjer till en gräns som är så låg att man ändå kan blunda och klara det…

      Svara
  16. Det svåra med högskoleutbildningar är inte att komma in utan att komma ut

    Svara
    • Genusföljaren

       /  09/24/2013

      Vad var det för kul med den där?
      Såg bara en sedvanlig feministisk homosocial maktförevisning.

      Eller vad missade jag ?
      MVH
      G

      Svara
      • Genusföljaren:
        Det var nog snarare jag som missade en sån här 😉 eller en spysmiley (om det finns) eller skakapåhuvudetsmiley eller facepalmsmiley

        Svara
        • Genusföljaren

           /  09/24/2013

          Det enda som var kul var väl när de klämde henne på att hon inte lever som hon lär!

          MVH
          G

          Svara
    • Pelle2

       /  09/24/2013

      Snacka om att hon är en hatare. Var det inte den dåren som var med i programmet om hat mot feminism ? Om det var det så kan man snacka om att kasta en atombomb i ett glashus.

      Svara
      • Pelle2:
        Men det är ju en fin bomb, en helt annan sak juh!

        Svara
      • Och läs gärna kommentarerna…

        Svara
        • Pelle2

           /  09/24/2013

          Det mesta var väl en halleluljahkör till den ädla feministen LD. Det fanns några få undantag och jag antar att flertalet som har kritiserat henne har blivit bannade.
          Det är ju så hon brukar jobba.
          Med hennes kommunistiska och feministiska synsätt så är det ju bara ledarens åsikt som får uttalas. Resten skall tystas ner och tas bort.
          Vi får väl vara glada för att hon inte är regeringschef. Då hade hon förmodligen inrättat en polis i stil med KGB och Stasi och tystat de oliktänkande på ett mera permanent sätt.

          Svara
          • Pelle2:
            Men undrar om inte några av hallelujorna var ironiska, det verkar faktiskt så. Men väldigt många som inte är det också vilket är det tragiska.

  17. Svara
  18. Gorby

     /  09/24/2013

    Gud… Mina barn… Nejnejnej…. Träffade faktiskt en herre, slacker som aldrig haft ett riktigt jobb. Allt annat än en skarp kniv i lådan. Dessutom hängt i vänsterkretsar med inslag av autonom verksamhet. Frågade vad han höll på med nuförtiden. Han skulle bli lärare. Fick kalla kårar. Det blev inte bättre nu.

    Svara
  19. Jobbar inom offentlig verksamhet och tycker öppet stt sån här dynga är bra

    ”Webbredaktör & kommunikatör inom offentlig verksamhet. Feminist och antirasist. Detta är mina personliga tweets.”

    Svara
  20. Those who can do, do; those who can’t do, teach; those who can’t teach, teach teachers.

    Svara
    • bittergubben:
      Hahahah… eller nåt… Eller nä, inget att skratta åt eftersom det förmodligen ligger en del i det

      Svara
  21. Johan Grå

     /  09/24/2013

    Om 0,5 är en kvalitetsstämpel så vågar jag inte ens gissa vad de har för förväntningar på sina studenter. Egentligen spelar ju inte intagningen så stor roll så länge det finns sållning genom examination men på lärarprogrammen saknas det också.

    Jag undrar om det gjorts några studier på vad det egentligen säger om en person om de har så låga poäng? Visst, om man saknar utbildning helt och bara chansar må det vara förlåtet. Okunskap går att korrigera. Om man gör sitt bästa efter godkända gymnasiestudier och ändå får 0,5 så måste det innebära att man både saknar förmåga att använda teoretisk utbildning och att förstå vad man läser. Oförlåtliga brister hos en lärare.

    Kom igen när ni anser 1,4 och uppåt vara en kvalitetsstämpel, det innebär åtminstone att man har ett snitt stabilt över genomsnittet.

    Svara
    • Johan Grå:
      Man skulle ju kunna tänka sig att åtminstone 1,0 vore en minimigräns, de ska ju trots allt undervisa andra, dvs de ska också vara bättre än eleverna!

      Svara
      • Johan Grå

         /  09/25/2013

        Ja, 1.0 kan väl vara någon sorts minimigräns men om det ska vara en kvalitetsstämpel behövs mer än att hålla sig på snittet. 1.0 innebär ju ändå att 50% (slarvigt räknat) är bättre än läraren. Eftersom de 50% dessutom ofta läser mer kunskapsintensiva utbildningar förskjuts nivån ännu mer efter högskoleprovet.

        Svara
        • Johan Grå:
          Jag trodde faktiskt att det var högre krav, blev helt paff när jag såg vad som räckte för att komma in! Kan marineringen i genustrams spela in? Att den drar vissa typer av människor? Det tror jag i alla fall…

          Svara
          • Inte bara genusteori. Pedagogiken är i förfall också och kommer ur samma anda som genusteorin. Jag har svårt att föreställa mig att de som genuint tror på vetenskap, kunskap och att lära ut står ut på lärarprogrammet.

          • Johan Grå:
            Lite det jag försöker formulera men inte riktigt klarar, det att det när man nått en gräns så går det av sig själv till slut. Sämre utbildning drar sämre studenter som ger ännu sämre…. Och så rullar det på. Premieras flum så dras de som gillar flum. Och om flum från början är det som ”startade” eller kanske var katalysator, så är det inte så konstigt att det ser ut som det gör?

    • Pelle2

       /  09/24/2013

      Inte för att jag hade tänkt rösta på dom innan men med den åsikten så kommer jag definitivt aldrig göra det.

      Svara
  22. Anonymouse

     /  09/24/2013

    Här får ni en härlig låt att streama: ”the marxist leninist feminist” 🙂
    http://myfreemp3.eu/music/Pork+Dukes

    Svara
  23. Fredrik

     /  09/24/2013

    Vet många ingenjörsutbildningar runtom på svenska universitet och högskolor med platsgaranti ( d v s, alla sökande med behörighet tas in på programmet).

    Att det är lätt att komma in på svenska lärarutbildningar betyder att antalet sökande är färre än antalet platser. Orsaken till varför så få vill bli lärare är bland annat låg lön i relation till utbildningens längd, arbetsbelastning (45h+ per vecka), tuff arbetsmiljö och mycket ansvar.

    Många av dagens lärare (majoriteten) har gått den gamla lärarutbildningen där ämnena lästes för sig (med alla andra universitetsstuderande) och pedagogiken/metodiken för sig. D v s, matematik lästes vid institutionen för matematik och samhällskunskap lästes vid institutionerna för statsvetenskap respektive nationalekonomi. Kraven på de lärarstuderande var således densamma som för alla andra ämnesstuderande vid universitetet.

    De avslutande pedagogikstudierna (själva ”lärarutbildningen”) avslutade hela utbildningen när ämnesstudierna var avslutade vid ämnesinsititutionerna.

    Jag är själv utbildad gymnasielärare med ovanstående modell.

    Den sammanhållna lärarutbildningen med varvade ämnesstudier/pedagogik är en ny företeelse (infördes år 2003). Båda ämnen och pedagogik läses numera på Lärarhögskolan, Tidigare lästes alltså ämnena och pedagogiken för sig!

    Jag kan intyga att de som examineras idag inte håller samma klass som tidigare examinerade lärarstudenter.

    PS./

    Jag har aldrig stött på en feminist på de skolor jag jobbat på (både gymnasieskolor och högstadieskolor). Viljan från lärarnas sida att stötta eleverna till att nå målen är monumental. Kan intyga att många elever saknar både självständig motivation samt stöd hemifrån.

    Svara
    • Fredrik:
      Ingenjörsutbildningar är nog lite annorlunda än andra tror jag, där förväntas det att man har vissa kunskaper och det visas ju till slut om man inte har det. Dvs det är faktisk kunskap som är viktigt, inte något som kan flummas bort på något sätt.

      De ”gamla” lärarna besitter stora ämneskunskaper, det vet jag! Och det håller ju på att raseras verkar det som. Med en hel del undantag givetvis!

      Men oavsett vilken utb och när man gått så måste man ju förhålla sig till läroplanen och den är influerad av genustjafs, dvs feminism. Vet inte exakt hur det ser ut men har flera bekanta som helt enkelt hoppat av pga det.

      Jag tvivlar inte på att viljan finns hos många lärare, de och eleverna tror jag befinner sig mitt i ett gigantiskt systemfel som blir värre och värre. Det absolut största misstaget var att släppa in genusfolk så de fick vara med och styra, inte det enda misstaget men det blir ju också följdeffekter. Och det verkar bli en ond cirkel som bara rullar på för ju mer konstigheter desto mer folk som gillar konstigheterna… Komplicerat detta, givetvis finns det flera olika orsaker till att skolan faktiskt misslyckas men felsökning verkar inte vara deras (de som bestämmer) stora grej.

      Svara
    • robjoh

       /  09/25/2013

      ”Kan intyga att många elever saknar både självständig motivation samt stöd hemifrån.”

      Det första, att det saknas självständig motivation kan faktiskt bero på hur skolan är uppbyggd. På vilket sätt närmar man sig eleverna för att de ska känna sig hemma och trivas i skolan och när börjar man med detta? Ska jag vara ärlig så tror jag att du arbetar för sent för att kunna göra någon större skillnad på motivationen. Det behöver man arbeta på redan i grundskolan.

      Stöd hemifrån kan dock bero på låg utbildningsnivå. Min far och mor kunde inte hjälpa oss när vi började nian för då hade vi redan pluggat två år mer än dem. Idag doktorerar jag och min bror är civilingenjör.

      Kan påpekas att min bror hade legitimerade lärare som inte kunde ämnet som de skulle lära ut, jag hade civilingenjörer som kunde ämnet och därmed kunde lära ut. Pedagogik är viktigt men ämneskunskap är mycket viktigare.

      Svara
    • Pelle2

       /  09/24/2013

      Frågan är var man hittar kvalitetsjournalistik idag. Det finns några få kvalificerade journalister
      fortfarande men den stora massan är förfärande usel..

      Svara
      • Pelle2:
        Hon verkar leva i en fantasivärld där någon sagt åt dem att de alla är kvalitetsjournalister, det är bara folket som inte fattar det. Ungefär som när chefredaktören försökte förklara bort det faktumet att journalister hade det överlägset lägsta förtroendet med att det måste vara ett mätfel eftersom de var så utbildade och duktiga…

        Svara
    • robjoh

       /  09/25/2013

      Snart? Var i hela friden hittar människan kvalitetsjournalistik i Sverige? Granskning av de härskande ideologierna är nära noll i det här landet.

      Svara
      • robjoh:
        Det var lite det som var det roliga med hennes artikel. Hon verkar tro att det finns sådan att värna om… 🙂

        Svara
  24. Haha, han är inte så PK… 🙂

    Svara
  25. Claes-Peter

     /  09/25/2013

    Många feminister tycks ha Kvasthilda (Broomhilda) som role model! 🙂 http://markdroberts.com/images/Broom-Hilda-t.jpg Angående kunskapslösa lärare i den kunskapslösa skolan, så säger ju Bibeln: ”De äro blinda ledare; och om en blind leder en blind, så falla de båda i gropen” http://www.phrases.org.uk/images/the-blind-leading-the-blind.jpg Men visst måste det vara diskriminering, när av ett femtiotal stormästare i schack, bara två är kvinnor! Och piloter är ett annat yrke som skriker efter kvotering! Och experter som röjer minor och desarmerar bomber. Det liknar den diskriminering som norrmännen utsätts för, när så få norrmän får bli proffs i NHL. Våra länder är ju annars ganska lika, så förklaringen kan bara vara en: Diskriminering!

    Svara
    • MiT

       /  09/26/2013

      Claes-Peter:
      Måste vara strukturell diskriminering som gör att Norge bara har ett par st i NHL, finns inget annat svar…

      Svara
  1. Miljöpartiet är ju helt bisarra! « Toklandet
  2. Skolproblemen | WTF?
  3. Ge högre lön till BRA lärare? | WTF?
  4. Lärare: Den svenska skolan är FUCKED UP! | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: