”Ett tråkigt nobelpris”

Nobelpristider är det och och då ska illa dold könspolitik skamlöst föras fram för vad är vetenskap och forskning bra för? Kan man gissa att SvD:s Inger Atterstam inte så mycket bryr sig om VAD priser ges för lika mycket som till VEM? Hon är ju noga med att det är ett

”väldigt väldigt traditionellt nobelpris nämligen till tre vita medelklassmän”

Det var det viktiga i det hela. Därför var det tråkigt. Skitsamma om det är viktiga grejer eller ej, de är vita medelklassmän vilket med automatik innebär dåligt… Kolla även hennes kroppsspråk…

Det börjar lukta rektor Moira von Wright över det hela (här finns länkar om hennes idéer och här finns texten författad av henne…

Fiffiga Frida kanske skulle göra Atterstam glad igen? Det är ju tydligen efter de villkoren pristagarna helst ska bedömas och inget annat.

61459_382310678472061_71691066_n

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

157 kommentarer

  1. MiT

     /  10/07/2013

    Detta är alltså en vuxen människa

    Svara
    • Pelle2

       /  10/07/2013

      Cissi hade ju för en gång skull en vettig åsikt. Typiskt då att att en extremfeminist som Ruthström vill rätta till det hela genom att försöka förmå andra feminister att inte kritisera varandra. För hur skulle det se ut om någon är så elak att man kritiserar de goda feministerna ?

      Svara
      • MiT

         /  10/07/2013

        Pelle2:
        Feministerna är snabba på blocken och gillar stenhård moderering, inget annat än det bästaste ska få synas där. Det blir dåligt med PEPP då…

        Svara
    • AV

       /  10/07/2013

      ” I stort sett allt kan ju vinklas till ”spunnet ur patriarkatet”…”

      Precis och det borde få henne att fundera på vad detta patriarkat egentligen är. Knappast ett godtagbart vetenskapligt begrepp, just eftersom allt kan vinklas och förklaras med ”patriarkat”. Även diametralt motsatta utfall. Bara man säger ”patriarkat” är förklaringen hemma, liksom en religiös kan skylla olika utfall på ”Gud” eller ”Djävulen”. Lite beroende på vilken sida man står.

      Svara
      • MiT

         /  10/07/2013

        AV:
        Och när hon säger det så är det genast bäst att inte säga något alls utan då ska man vara tyst för ingen ska ens börja fundera på det alls. Det är det viktiga. Ingen ska tillåtas tvivla på patriaktatets existens.

        Svara
        • AV

           /  10/07/2013

          Tvivlare är kättare, är allmänt känt från sådana sammanhang. Och kättare vet vi ju vad man gör med.

          Svara
          • MiT

             /  10/07/2013

            AV:
            Då får jag ställa mig i kön för straffet 😦

          • @ MiT skrev den 10/07/2013 kl. 18:55:
            AV:
            Då får jag ställa mig i kön för straffet

            Straffet?
            Ah, okej, du menar #DagsFörKlippaKuken…

          • MiT

             /  10/07/2013

            Ulf Andersson:
            Det är ju det straffet de vill ha… 😉 Men jag ställer mig sist i kön! för säkerhets skull…

          • Grodan Boll

             /  10/07/2013

            #DagsFörKlippaKättaren?

    • Hjalmar

       /  10/07/2013

      ‘Ingen fiende till vänster’ alltså… Precis som vanligt, de goda vs de onda.
      ‘Våga vägra debatten’ är ju också en gammal goding…

      Svara
      • MiT

         /  10/07/2013

        Hjalmar:
        Schhhh, man får inte nämna något som kan få folk att undra. Då är tiga guld. 😉

        Svara
  2. MiT

     /  10/07/2013

    Svara
    • AV

       /  10/07/2013

      Tycker också att män borde engagera sig mer i jämställdhetsfrågor, men det blir nog inte som de tänkt sig. Kanske börjar män prata om ”sina” problem utifrån ett manligt perspektiv och det var nog knappast meningen.

      Svara
      • MiT

         /  10/07/2013

        AV:
        Så länge det är efter deras villkor och deras definitioner så är det säkert bra. Det är nog där det skiter sig… 😉

        Svara
    • ”Vidar Vetterfalk från @ManForJamst om vikten av att engagera män och pojkar i arbetet för jämställdhet. #post2015 ”

      Hen menar väl möjligtvis indoktrinera,
      på feministspråk ”engagera män och pojkar i
      arbetet för jämställdhet”.

      Svara
      • MiT

         /  10/07/2013

        Ulf Andersson:
        Du är bra på att tolka nyspråket, jag är nybörjare än 😉

        Svara
    • Grodan Boll

       /  10/07/2013

      Jag tycker mig se två penisbärare på bilden, så nästan 100% jämställt. Till skillnad från nobelpriset som då är nästan 0% jämställt.

      Lustigt det där.
      Och könet som ändå inte spelar någon roll…

      Svara
      • MiT

         /  10/07/2013

        Grodan Boll:
        Se punkten Jämställdhet under inlägget Feministspråk… 😉

        Svara
    • Björn

       /  10/08/2013

      Kanske om ni samlades och gjorde forskning istället för att som vanligt i efterhand gnälla på män och mäns upptäckter, uppfinningar och framgångar vilka gynnar hela världen?

      Svara
      • MiT

         /  10/08/2013

        Björn:
        De kan instifta ett nobelpris i gnäll så är saken biff!

        Svara
  3. Pelle2

     /  10/07/2013

    Sjukt att Atterstam kritiserar nobelstiftelsen för att pristagarna är vita medeklassmän.
    Om det fanns någon som bättre förtjänade priset så skulle hon ju kunna argumentera för det men som en sann feminist så är det ju viktigare att klaga på att det är vita män som får priset.

    Svara
    • MiT

       /  10/07/2013

      Pelle2:
      Det viktigaste var att de var vita män, det andra var oväsentligt!

      Svara
    • AV

       /  10/07/2013

      Ja om man säger att något är fel hör det liksom till att man också diskuterar vad man vill ha istället. Fram med icke vita kvinnliga medicinforskare från okända universitet i Afrika, vilka gjort bra tillämpad forskning. Vi vill ha namn och argument istället för gnäll.

      Sorry, men de där toppuniversiteten samlar de bästa. Sen kan man diskutera om smarta människors, från andra delar av världen eller socialgrupper, möjligheter att komma dit. Med dagens könsfördelning kanske vi får höra om 20 år. ”Ett tråkigt nobelpris, bara medelålders vita kvinnor”. Fast det krävs då att kvinnor börjar offra lika mycket som dessa män gjort. Då är forskningen ALLT!

      Svara
  4. Jonte

     /  10/07/2013

    Instifta ett nobelpris i Genusvetenskap så får vi nog fler kvinnliga pristagare med hennafärgat hår som bonus.

    Svara
    • MiT

       /  10/07/2013

      Jonte:
      Varför inte de duktiga som talade om varför kvinnor generellt är kortare än män? 😉

      Svara
      • Jonte

         /  10/07/2013

        Det var ju en revolutionerande upptäckt så den uppfyller det kriteriet iaf. Sedan har vi ju kriteriet med att upptäckten ska vara sann också men eftersom det är genusvetenskap vi pratar om så är det nog bäst att bortse från det kriteriet om något pris ska kunna delas ut öht

        Svara
        • MiT

           /  10/07/2013

          Jonte:
          Äh, sanning hit och dit! Sådana små löjliga detaljer får ju inte hindra en riktig vetenskap som genus! 😉

          Svara
        • Grodan Boll

           /  10/07/2013

          Om det är sanning för dig, så är det sanning för alla. Det har vi lärt av de franska filosoferna. Problemet löst!

          Svara
    • Pelle2

       /  10/07/2013

      Om det mot förmodan skulle instiftas ett sådant pris så kan du vara övertygad om att pristagarna till 100% skulle vara kvinnor och att alla feminister skulle kalla det för en seger för jämställdheten

      Svara
  5. MiT

     /  10/07/2013

    ”Att feminister inte vill ta ansvar för sin delaktighet i manshatet är ju det stora problemet, så ursäkta mig om jag fortsätter klumpa ihop er.”

    Svara
    • Grodan Boll

       /  10/07/2013

      Hon borde börja med gubben sin, som förtrycker henne och tvingar henne stanna hemma och ansvara för hem och barn (och stereotyp mammablogg) medan han glider fram i karriären på sin räkmacka.

      …fast det skulle ju betyda att han fick vara hemma med ungarna medan hon misströstar på jobbet istället. Fy fan! Patriarkatet vinner vad hon än gör!

      Svara
      • MiT

         /  10/07/2013

        Hon får ju inga mail från patrarchy.rules@thewhole.world utan de går ju direkt till henne man…

        Svara
      • Olle

         /  10/08/2013

        Hennes man misshandlar och våldtar väl henne varje dag för att trycka ner henne och se till att hon håller sig hemma. Allt för att hon inte ska få en egen inkomst och kunna klara sig själv. Det är ju så män förtrycker kvinnor och ser till att kvinnor inte får någon egen frihet. Att hon inte berättar om det på sin blogg. Då hade ju polisen kunnat komma och befria henne från hennes förtryckare.

        Svara
  6. Jan

     /  10/07/2013

    Varför inte lägga till genusvetenskap i priskategorin? Då skulle ju priset gå till rätt kön varenda gång (möjligtvis med undantag för en och annan manlig femtekolonnare då och då)! Lustigt för övrigt att män med sin anti-pluggkultur kan få nobelpris överhuvudtaget…

    Svara
    • Det har vi det mäktiga patriarkatet att tacka för. Patriarkatet har ett stort lager med vetenskapliga upptäckter som man sedan delar ut till sina medlemmar.

      Ibland råkar någon i patriarkatet lämna en upptäckt liggande och då händer det att en kvinna hittar den. Vindrutetorkaren är ett sånt exempel.

      Läser man gamla protokoll från patriarkatets styrelsemöten så ser man att dessa felsteg inte sågs på med blida ögon.

      Svara
    • MiT

       /  10/07/2013

      Jan:
      Visst är det underligt att antipluggkultur kan få fram nobelpristagare? Det måste bero på räkmackan!

      Svara
    • Pelle2

       /  10/07/2013

      Det beror naturligtvis på att Nobelstiftelsen är en av patriarkatets sista bastioner som aktiv motarbetar de duktiga kvinnorna och kvoterar män till Nobelpriset ;-).
      Fast man kan ju undra varför Nobelpriset är atraktivt för feminister ? Det är ju ett gubbigt pris utdelat av vita,kränkta män till andra vita kränkta män.
      Naturligtvis borde de instifta ett Valerie Solanas pris där minst 99% av prisen går till kvinnor och stiftelsens styrelse till minst 99% består av kvinnor. Då blir det jämställt ;-).

      Svara
      • Grodan Boll

         /  10/07/2013

        Och där den övriga procenten är en avskuren kuk stoppad i en glasburk med formalin. Det gäller att ha alla stora tänkare vid bordet och då alla män bara tänker med kuken är alla kön väl representerade i styrelsen. 99% unika snöflingor, och en kuk i formalin.

        Svara
  7. Jan

     /  10/07/2013

    Ojdå, jag och Jonte tänkte nog i samma banor…

    Svara
  8. En OT-observation på filmklippet: Hon tittade knappt in i kameran en enda gång. Saknar hon medieträning?

    Sen slutklämmen: ‘Man saknar ju ett pris om tillämpad forskning som berör människor. Vi får hoppas på Higgs-partikeln i morgon.’

    Eeehh, ja för Higgs-partikeln är ju sånt som människor går och funderar över varenda dag. *facepalm*

    Svara
  9. Johan

     /  10/07/2013

    Men är inte Higgspartikeln ett resultat av standardmodellen som har tagits fram nästan uteslutande av män? Varför hoppas hon på den? Det experimentella beviset har väl också gjorts av män, eller har jag missat något?

    Svara
    • MiT

       /  10/07/2013

      Johan:
      Det viktiga för henne var att få sprida lite könspolitik, att tänka ett steg till ingick nog inte i vad hon tycker är hennes uppdrag.

      Svara
    • En av de båda grupperna leddes av en kvinna, om jag förstår det rätt. Men kan inte detaljerna. Inte ens vem förutom Peter Higgs själv som är kandidat.

      Svara
  10. ”Tråkig grundläggande forskning om cellers funktion som är grundläggande, som enbart har betydelse för medicinvetenskapen, och som ingen förstår”, säger hon först. Men sedan kommer det: Hoppas på Higgspartikeln i morgon.

    Eeeh… visst det är spännande med stora maskiner, men frågan är när vi kommer få praktiska tillämpningar Higgspartikeln, och vad är det för generella teorier som hon (gemene man) förstår om den? Jag är hyggligt duktig i fysik, men när det kommer till Standardmodellen är jag och de flesta andra uppe på läktaren. Men hon får gärna förklara begreppet supersymmetri för mig *sarkasm*

    Det lilla jag läst om årets medicinpris, är för mig ”mindblowing”.

    Svara
    • MiT

       /  10/07/2013

      Larsson:
      Det viktigaste för henne verkade vara att föra ut könspolitik, så brukar det ju vara i Nobeltider. Händer ju varje år att det dyker upp sådana som tror att man kan kvotera genialitet.

      Svara
  11. MiT

     /  10/07/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  10/07/2013

      En annan bra sak är att man kan låta bli att överhuvudtaget läsa saker som brun-näsor som Wetterberg skriver.

      Svara
      • MiT

         /  10/07/2013

        Pelle2:
        Det skulle jag gärna göra om det inte vore så att han, hur horribelt det än verkar, har makt…

        Svara
        • Pelle2

           /  10/07/2013

          Jag vill inte att du skall sluta att läsa och publicera hans dumma och rövslickande inlägg.Jag visade bara på att man faktiskt inte ens behöver ”deleata” ett konto för att sluta följa dom.Man kan ju faktiskt låta bli att följa någon överhuvudtaget om man vet, genom erfarenhet, att det inte kommer att ge något mer än kanske högt blodtryck att följa denne.

          Svara
          • MiT

             /  10/07/2013

            Pelle2:
            Hehe, då och då kommer det dynga från dem och då postar jag… 🙂

    • Hjalmar

       /  10/07/2013

      Först brunnäsa, sedan brunskjorta…

      Svara
  12. MiT

     /  10/07/2013

    Svara
  13. MiT

     /  10/07/2013

    Svara
    • Hjalmar

       /  10/07/2013

      Vore kul om Funebo ställde upp…
      Det var väl han som skrev ungefär: ”Kvinnorörelsen bör begränsas till det lilla motjucket”…
      Instämmer! 😀

      Svara
      • MiT

         /  10/07/2013

        Hjalmar:
        Gissar att de hellre står utan än bjuder in honom… 🙂

        Svara
  14. MiT

     /  10/07/2013

    Ingen dålig hybris de har!

    Svara
    • Hjalmar

       /  10/07/2013

      Ja, de lidande stackars svenska kvinnorna…
      De behöver verkligen befrias – från alla de hemska svenska männen. Så #KlippKuken – det är det enda som hjälper!

      Svara
      • MiT

         /  10/07/2013

        Hjalmar:
        Men inga dåliga tankar de har om sig själva, jämför sig med Rosa Parks… 🙂

        Svara
  15. Dreadlock

     /  10/07/2013

    Läste precis på GD att det kommer att införas hårdare moderering på sidan hädanefter, men på ett vis kan jag inte förlika mig med det. GD precis som din blogg MiT, som publicerar senaste släppta nyheter från ideologiska avdelningen för könsåtskillnadspolitik, så gör GD i princip likadant. Men man vill särskilja temperamentsfulla inlägg från andra mer acceptabla . En tuff uppgift, med tanke på GD:s egen publicering i diskussionsunderlag som rör sig väldigt ofta i marginalen för överanalytiska inlägg från fasta skribenter som fabricerar en elefant av en mygga.

    Nu kommer väl fler att migrera från GD till andra bloggar ?

    Passar på och tackar för en mysig blogg, som du skapat, för alla oss som är utmattade av diverse anledningar , och där ironin och humorn fått en framskjuten position.

    Svara
    • MiT

       /  10/07/2013

      Dreadlock:
      Fast våra bloggar skiljer sig åt, jag har som syfte att vara så jobbig jag bara kan, jag bryr mig inte om att det är OT bland kommentarer utan jag postar ju hejvilt själv än det ena än det andra… 🙂 Som sagt, jag vill vara så jobbig det bara går, det är garanterat inte GD:s syfte. Sen är det en annan typ av diskussioner där.

      Fast det är så här har jag nog bara behövt säga till en eller två som varit över min gräns sen starten (bortsett från den välkända galningen som tror att alla bloggar drivs av samma person). Nu är väl min gräns ganska högt satt men det finns ju inga som ens skulle falla på en snålt satt gräns heller! Så kudos till alla som brukar skriva här!

      Och sen är det ju så att man får acceptera andras gränser i sina kommentarsfält, tror inte det blir någon större skillnad där egentligen, någon kanske tänker till en en extra gång, något viktigt kan ju också inte bli skrivet pga regler. Men tror ändå inte att det blir någon skillnad i stort där. Tror det behövs alla typer av bloggar, allt från superanalytiska och superseriösa till rena tramsgrejer… 🙂

      Svara
  16. Pffft

     /  10/07/2013

    För det första – Inger såg ut som om hon skulle börja bryta in gråt av frustration.

    För det andra – ”information som inte har någon betydelse utanför vetenskapssammanhang” – va? Vilka sammanhang menar hon att medicinsk forskning ska ha sammanhang? Vad var alternativen, för övrigt?

    För det tredje – att folk från prestigefyllda universitet vinner och inte ett gäng genuslallare från Södertörn beror väl på att det finns oftast en anledning varför universitet blir prestigefyllda – dvs bra utbildning och bra forskning? Menar hon att man ska dissa forskning från dessa universitet för sakens skull?

    PS – en 16-åring tjej från Pakistan är tydligen favoriten att vinna fredspriset på fredag, så där har de väl något att klänga fast vid.

    Svara
    • MiT

       /  10/07/2013

      Pffft:
      Haha, ja varför är det inga från Södertörns Lekskola som vinner några Nobelpris? Det är en tuff tanke för dem gissar jag… 😉

      Svara
  17. MiT

     /  10/07/2013

    Jomen visst ska man man googla när DE svamlar… 🙂

    Svara
    • Hur fan blir man bildad genom att följa ett 20-something Twittertroll som inte ens pluggat ihop till en fil. kand ännu?

      Svara
    • Pelle2

       /  10/07/2013

      Så bara för att ”begåvade” feminister som Lady Dahmer och Fanny Åström påstår att jag som man har ett kollektivt ansvar för vad ett fåtal män gör så är det sant ?
      Hon tycker att vi skall köpa deras svammel rakt av men hon avfärdar
      allt som jämställdister och antifeminister säger utan att kunna argumentera för vad som är fel.Dessutom verkar hon tro att hon själv och Fanny är auktoriteter
      i klass med riktiga forskare eftersom hon hänvisar till sig själv och Fanny i utbildningssammanhang. Snacka om Hybris.
      Sedan säger jag som jag brukar.När skall kvinnorna ta ett kollektivt ansvar för de kvinnliga brottslingarna som bevisligen finns ? Jag har aldrig läst någon feminist som har sagt sig vilja göra det.

      Svara
      • MiT

         /  10/07/2013

        Pelle2:
        Hehe, glöm inte att googla så ser du automatiskt att de har rätt… 😉

        Svara
        • Pelle2

           /  10/07/2013

          Om man har en poäng i genusvetenskap så är man väl en Nobelpriskandidat i deras tycke ;-).

          Svara
          • MiT

             /  10/07/2013

            Pelle2:
            Äh, det räcker att anmäla sig till en kurs eller bara vara feminist så är saken biff (och nu väntar jag på en dräpare om biff från bashflak…)

    • robjoh

       /  10/08/2013

      Jag gillar hur folk som inte gillar den vetenskapliga metoden anser att andra är obildade…

      Svara
      • MiT

         /  10/08/2013

        robjoh:
        Och då är lösningen ”googla”… 🙂

        Svara
        • robjoh

           /  10/08/2013

          MiT
          Tja i deras fall hade det ju faktiskt hjälpt om de googlat den vetenskapliga metoden. De hade dessutom kunnat lägga till att googla Popper.

          Svara
          • MiT

             /  10/08/2013

            robjoh:
            Meh, ska de behöva googla? Då kanske de faktiskt stöter på någon fakta juh 😉

    • Pelle2

       /  10/07/2013

      Vi får väl hålla ögonen på vad Kawa Skriver och säger. Det lär väl inte dröja länge innan nya grodor hoppar ur hans mun.

      Svara
      • MiT

         /  10/07/2013

        Pelle2:
        Det dröjer nog inte så länge nä. Men hur fan kunde han få ett sådant jobb? Är rasister och hatare underrepresenterade?

        Svara
        • Pelle2

           /  10/07/2013

          Tja, kan få jobb som utredare av mansfrågor till regeringen så kan han väl få jobba åt kommunal ;-). Allvarligt talat så verkar det ha slagit slint hos många makthavare när en rasist,mobbare mm som Kawa kan få ett jobb överhuvudtaget.

          Svara
          • MiT

             /  10/07/2013

            Pelle2:
            Som sagt, tror de kommer att ångra sig, lite som med Anders Behring Miri eller vad han hette… 😉

    • Hjalmar

       /  10/07/2013

      Hahahahaa, Kommunal har anställt Kawasaki-killen… 😀
      Snacka om att ‘binda ris till egen rygg’, KZ kan konsten att skapa problem…

      Svara
  18. Jonte

     /  10/07/2013

    Genusvetare som ”känner sig fram till sanningen….

    Svara
    • MiT

       /  10/07/2013

      Jonte:
      Hahaha! WTF?

      Svara
    • Hjalmar

       /  10/07/2013

      Och i sista tweeten kom den: ”För min del känner jag…”
      Game Over 😉

      Pressa en feminist – och till slut så känner h*n efter…
      GenusVETENSKAP va? Fan så genomskinligt.

      Svara
    • Pelle2

       /  10/07/2013

      Att känna sig fram till sanningen är den enda rätta typen av forskning.Om du inte tror på det så är du en patriarkal förtryckare som förnekar patriarkatet och strukturernas existens ;-).

      Svara
    • MiT

       /  10/07/2013

      Jonte:
      Lite mer från henne, läs framför allt sista stycket…

      http://lundagard.se/2013/10/07/hoj-statusen-pa-lararna/

      Svara
      • Grodan Boll

         /  10/08/2013

        Hon pluggar teknisk fysik med speciellt intresse för partikelacceleratorer

        Aningen otippat.

        Svara
        • Kalle

           /  10/08/2013

          Tänk om hon skulle känna att det där med joniserande strålning inte är så farligt, det är bara något som patriarkatet har hittat på för att hålla kvinnorna borta.
          Marie Curie dog i själva verket av ett fall i badkaret när hon skulle raka sin ”Fanny”.

          Svara
          • Hjalmar

             /  10/08/2013

            I Marie Curies fall så var nog ”Fanny” självlysande… Har nog sina fördelar vid s.k. ”french kiss” i mörker. 🙂

        • MiT

           /  10/08/2013

          Grodan Boll:
          Väldigt otippat! Det visar bara att även de som är smarta kan vara lättlurade…

          Svara
    • Kalle

       /  10/08/2013

      Jag tror att många av oss har känt att tomten finns på riktigt.
      Själv så känner jag att jorden är mer platt en den är rund, men varje gång jag flyger och ser ut genom fönstret så är det ”struuuuukturer” som försöker få mig att se något annat.
      Måste bero på någon form av normativt förtryck.

      Svara
  19. MiT

     /  10/07/2013

    Diskriminering är tydligen bra om det finns en bra och viktig tanke bakom…
    http://www.expressen.se/gt/man-upprors-av-kafe-dar-bara-kvinnor-tillats/

    Och här kan man hitta inte överraskande information om henne…
    http://fridaohlssonsandahl.se/

    http://www.jnytt.se/finns-manga-fordomar-om-fordomar-i-jonkoping

    Och på tal om vad de kommer att jobba med i framtiden som nämndes i Feministspråk

    Svara
    • Olle

       /  10/08/2013

      Så länge det är män som tar ansvar för att starta och driva företag så kommer också näringslivet domineras av män. Konstigare än så är det inte. Frida kan ju ta sitt sparkapital, låna ett par miljoner och starta ett eget företag. Då kanske hon också får vara med på Näringslivsveckan. Om företaget inte hunnit gå i konkurs innan dess.

      Svara
      • MiT

         /  10/08/2013

        Olle:
        Fast hon ”utbildar” ju folk i hur dåligt det är ställt med kvinnorepresentationen, hon räknar snoppar. Det viktigaste jobbet av alla 😉

        Svara
    • Yes, äntligen ska Sametinget jämställdhetsintegreras! Innan hade de bara etnisk registrering.

      Svara
      • MiT

         /  10/07/2013

        bashflak:
        🙂 🙂

        Svara
      • Hjalmar

         /  10/07/2013

        Etnisk registrering går visst bra om man tjänar på det.
        Men med skattepengar följer så småningom även feministisk rådbråkning…

        Svara
      • Ja, var det inte självaste herr Carl von Linné
        som skötte den etniska registreringen med
        bland annat skalle-mätning?
        Redan på den tiden var Uppsala Universitet utflippat.

        Carl von Linnés arbete flyttade sedan
        till Sveriges Institut för Rasbiologi
        http://sv.wikipedia.org/wiki/Statens_institut_f%C3%B6r_rasbiologi
        (Dekanhuset) i Uppsala.

        Rasbiologi har bytt namn till ”genusvetenskap”,
        för att inte väcka lika mycket anstöt hos gemene
        man (och kvinna).

        Svara
  20. MiT

     /  10/07/2013

    Och någon som bara undrar lite

    Svara
    • Pelle2

       /  10/08/2013

      Självklart får man inte skriva något om kvinnors våld mot män. Det är väl dessutom en finare sorts våld precis som vänsterns våld alltid är.
      Som man skall du väl bara hålla käften och bita ihop så att vi inte smutskastar de fina kvinnorna.

      Svara
      • MiT

         /  10/08/2013

        Pelle2:
        När det kommer fram att det är lika illa åt båda hållen så är det ändå annorlunda vettu. Om en kille fått skit och smällar i ett års tid så är det inte lika illa som när han ger en smäll tillbaka till slut tycker de…

        Svara
    • robjoh

       /  10/08/2013

      Jag tycker det är intressant över hur lite plats det faktum att män utsätts för relationsvåld få i Svenska medier.

      Svara
      • MiT

         /  10/08/2013

        robjoh:
        När det för en gångs skull görs en undersökning som visar det alla känt till i decennier så säger de att de blev ”överraskade”. Sånt här ska inte få synas i media, det kommer att tyna bort.

        Svara
        • @MiT,

          Ja, det är det mest troliga. Det brukar hända någon gång då och då, med några års mellanrum, att några modiga journalister eller forskare försöker föra upp detta på dagordningen. Varje gång tidigare har det misslyckats. Vi får se om det blir annorlunda denna gång…

          Svara
          • MiT

             /  10/10/2013

            Ulf T:
            Fast det blir nog som vanligt även denna gång.

          • MiT

             /  10/10/2013

            Ulf T:
            Fast det blir nog som vanligt även denna gång.

    • Kalle

       /  10/08/2013

      Ja tänk hur det hade varit utan detta mat diskriminerande patriarkat, då hade varenda kvinna varit Xena: Warrior Princess!!! och det hade klippts kukar på löpande band

      Svara
    • Och där kom den igen: Googla

      Svara
      • MiT

         /  10/08/2013

        bashflak:
        Undrar om de någon gång själva följer sitt råd och googlar lite?

        Svara
    • Pffft

       /  10/08/2013

      Allting som antyder att kvinnor inte är 100% utsatta på alla plan ska givetvis ignoreras och inte kollas för mycket på. Man måste komma ihåg att kvinnan alltid är förtryckt och skjuter hon ihjäl någon man så är det bara ett bevis för att hon är trött på det patriarkala förtrycket!

      Svara
      • MiT

         /  10/08/2013

        Pffft:
        Kommer det fram att kvinnor faktiskt beter sig likadant så ska det genast ursäktas och de har givetvis alltid anledning att bete sig så.

        Svara
  21. MiT

     /  10/07/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  10/08/2013

      Så ingen som kritiserar genusvetenskap vet vad de pratar om ?
      Vet genusvetenskaparna vad de pratar om i så fall ? Kan du bevisa det eller är det något som du bara känner ? Vi kanske bara skall leka med tanken ;-)..

      Svara
    • Jonte

       /  10/08/2013

      hahahaha

      Svara
      • Kalle

         /  10/08/2013

        ”Ideologi är verklighetsbeskrivning”
        Jisses, när man trodde att hon inte kunde bli mycket dummare.
        Om ideologi är verklighetsbeskrivning så antar jag att Fanny inte har några som helst problem med nazism och rashygien.

        Får man bjuda på lite kuriosa?
        ”A British, South African, Australian, New Zealand, and Irish term for the female vulva”
        http://en.wikipedia.org/wiki/Fanny

        Svara
        • Pelle2

           /  10/08/2013

          ”Om vi t.ex. konstaterar att kvinnor förtrycks, hur ska en kunna vara ”oideologisk”. Ideologi är verklighetsbeskrivning.”

          Det är väl just det som är problemet med feminismen. Ingen har kunnat konstatera att kvinnor som kön förtrycks i Sverige.Därför handlar det om enbart ideologi när man påstår det. Trots det försöker genusvetenskapen framhålla detta som fakta. Om ni lägger ner pratet om vetenskap och satsar på att skapa genuspartiet som vill bekämpa den obefintliga diskrimineringen i Sverige så är det fritt fram att göra det. I och för sig kanske försent eftersom Fi redan finns.Påstå bara inte att det rör sig om vetenskapliga fakta.

          Svara
      • Pffft

         /  10/08/2013

        Och detta kommer från en student på ett av våra stora universitet.

        Tänkvärt. Och deprimerande.

        Svara
      • Hjalmar

         /  10/08/2013

        Hahahahahhaha…. 😀
        En är verkligen skitkul, very Fanny!

        Svara
  22. Dreadlock

     /  10/08/2013

    SVT:s text tv. Sid 109

    Kolla in !!!

    Svara
    • MiT

       /  10/08/2013

      Dreadlock:
      Såg det igår kväll, det dröjer nog lääääänge till nästa gång!

      Svara
  23. Claes-Peter

     /  10/08/2013

    Till min stora ledsnad, så har det börja smyga sig på mig en tanke, att väldigt många kvinnor tänker på ett sämre sätt än män – de låter hela tiden känslor, grundade eller ogrundade, gå före fakta. Om man byter ut en del ord, skulle det lika gärna kunna ha författats av medeltidens Invisition och Jesuiter. Den som säger, att jorden kretsar kring solen blir bränd på bål – man behöver inte undersöka om det är sant eller inte, för det räcker med att konstatera att de strider mot Bibelns texter. Och att hålla med skulle gynna Djävulen.

    Hade feministerna haft en tydlig indelning i grupper, så skulle man ha sett samma sak som på det röda 70-talet, när tes-tuggande kommunistfraktioner tävlade om vem som var renlärigast och vänstrast Där fick inte förekomma kritik, för det skulle ju gynna den fascistiska monopolkapitalismen. Och begick uppenbara misstag, så berodde det på provokationer från CIA.

    Man kanske skulle samla in gruppen av vettiga kvinnor, och sticka ut i ödemarken för att skapa Människan ver. 2?

    Däremot har jag kommit på möjliga förklaringar till varför det bara finns 2 kvinnliga stormästare i schack – kvinnorna får jättetunga pjäser av exv osmium, medan männen får aluminium eller beryllium. Eller så har man fixat med starka magneter under spelbrädet, som kopplas på när kvinnan försöker lyfta sin pjäs. Eller bådadera. Kan det finnas någon alternativ förklaring?

    Svara
    • Björn

       /  10/08/2013

      Jag håller helt med. Det jag sett av feminister och vänsterfolk under snart 40 år gör mig helt övertygad om att de är dårar, helt jämförbara med spanish inquisition. 😀

      Svara
    • MiT

       /  10/08/2013

      Claes-Peter:
      Sämre vet jag inte men annorlunda helt klart, de har väl konstruerats till att göra det antar jag… Eller nåt.

      Svara
  24. Jonte

     /  10/08/2013

    Ganska klockren beskrivning av genus(o)vetenskap

    Svara
    • Pffft

       /  10/08/2013

      Joakim måste första att fakta är en patriarkal struktur som används för att förtrycka kvinnor! Det viktigaste är givetvis att man känner att något är på ett visst vis – att bli ombedd att förklara och fastlägga att det är så är bara förtryck.

      Svara
    • MiT

       /  10/08/2013

      Jonte:
      Klockrent!

      Svara
      • Jonte

         /  10/08/2013

        Vi fick ju se ett bra exempel på sådan forskning på Vetenskapens Värld för en vecka sen.

        Svara
        • Ninni

           /  10/10/2013

          Vi fick ju se ett bra exempel

          Gissa en gång om det kändes skönt för mig!
          När jag skrivit i Genusbiblioteket så har jag haft lite som ångest, för det är så galet att det kändes som ”man kommer aldrig tro på mig. Man kommer tro att jag förvrider eller cherry pickar”. Därför har jag desperat letat efter något som håller mått, för att visa att jag inte sågar för sågandets skull. VV visade galenskapen på egenhand, det är så illa. Jag borde skriva och tacka ;D

          Svara
    • Jonte

       /  10/08/2013

      Kan lägga till ett stycke ur Sverre Sjölanders bok ”Vårt djuriska arv” där han citerar en genusvetare ur tidskriften Genus:

      ”Eva Gothlin, dåvarande utgivare av tidskriften Genus och verksam vid sekretariatet för genusforskning vid Göteborgs universitet skriver i nr 3, 1999 att hon inte tror ”att skillnader mellan män och kvinnor i egenskaper, beteenden, sysselsättningar etc kan förklaras biologiskt” eftersom detta ”är en grundläggande premiss inom genusforskning”. Citatet talar för sig självt – den grundläggande premissen i forskningen är alltså att några könsskillnader helt enkelt inte finns – och då kan de förstås inte bli föremål för forskning.”

      Svara
      • MiT

         /  10/08/2013

        Jonte:
        Det där stycket har jag sett förut någonstans och om det är sant säger så mycket om hur det funkar hos de troende!

        Svara
  25. Claes-Peter

     /  10/10/2013

    På tal om Patriarkatet – nu får väl alla de mer traditionella foliehattarna vatten på sin kvarn – för det måste ju vara ZOG och den judiska världsmakten som ligger bakom, att tre män med rötter i den judiska kulturen får kemipriset! Nästa pris kommer att gå till Frimurare eller Rosencreutzsarna! Allt är konspirationer – eller så är det en stor konspiration som försöker inbilla oss om att allt är en konspiration?

    Svara
    • MiT

       /  10/10/2013

      Claes-Peter:
      Det kommer garanterat sådant prat i kölvattnet av priserna!

      Svara
    • MiT

       /  10/10/2013

      Claes-Peter:
      Det kommer garanterat sådant prat i kölvattnet av priserna!

      Svara
  26. Claes-Peter

     /  10/11/2013

    Södertörns folkhögskola skulle kanske tävla om IG Nobel-priset – men för det kräv i alla fall fantasi och kreativitet.

    http://www.improbable.com/ig/winners/#ig2013
    http://www.improbable.com/ig/

    Kanske mer åt det här hållet, ”Darwinpriset (på engelska Darwin Awards) är en årlig utmärkelse som tilldelas den eller dem som förmodligen förbättrar mänsklighetens genpool genom att oavsiktligt ta livet av sig eller steriliserar sig på ett utomordentligt klantigt eller idiotiskt sätt. Utmärkelsen är namngiven efter evolutionsteoretikern Charles Darwin. http://www.darwinawards.com/
    Favorite Female Fatales: http://www.darwinawards.com/darwin/darwin2009-04.html

    http://finance.yahoo.com/news/25-universities-with-the-worst-professors-204146173.html

    Svara
    • MiT

       /  10/12/2013

      Claes-Peter:
      Det enda pris Södertörn kan få är Dumstruten… 😉

      Svara
  27. Claes-Peter

     /  10/15/2013

    Jepp!

    Svara
  1. Tweets från 2013 del 2 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: