Lite genusblandat

Sakine Madon skriver i Expressen ”Var inte rädda för genuspedagogik” och menar att det inte är så farligt det som t ex extremisterna MP vill införa. De är ju religiöst galna…

väckelsemöte

Det är ju ganska märkligt att hon tycker att det inte är så farligt och man undrar ju varför hon säger så? Är det för att de SÄGER att det handlar om jämställdhet och likabehandling? Samma människor som förordar genustrams är också de som utövar påtryckningar när sådant som de inte gillar kommer fram. De är ju inte pålitliga någonstans! Hur mycket mer som de inte gillar har gömts undan innan någon utanför deras lilla värld fått reda på det? Är det någon som tror att om de själva skulle komma fram till att det där med genus bara är skit så skulle vi andra få reda på det? Hur många tror på det, räck upp en hand? Jag gissar att det inte viftar så många händer i luften. Det är alltså dessa människors kunskap som Sakine tycker är bra…

Och nog är det väldigt anmärkningsvärt om det är som Krantz själv skriver i mail till SVT

Som en effekt av detta har jag kontaktats av myndigheter och organisationer som menar att vi nu ödelägger ett långt och mödosamt arbete som dessa organ gjort för att minska mäns våld mot kvinnor och man är orolig för att all uppmärksamhet nu ska falla på männen såsom att medel till kvinnojourer minskar etc.

Myndigheter och organisationer har lagt sig i… Låt mig gissa, det är bl a Roks, SKR och förmodligen Kvinnolobbyn plus några till och dessa har förmodligen också utnyttjat någon runt Arnholm (kanske t o m Arnholm själv) för att lägga press på Krantz. Var det kanske små subtila grejer om minskade anslag? Sen verkar det som om Krantz själv är mycket obekväm med detta och det tycks som om hon markerar med sina mail, varför annars skriva att hon fått påtryckningar från myndigheter!! och organisationer? Jag hoppas i alla fall att det var markeringar från henne! Det hade ju varit bättre att helt enkelt bara hålla käft om sådant om hon verkligen menade det hon sa? Nu fattar ju alla hur det gått till…

Jag nämnde Kvinnolobbyn och att de kanske utövat lite påtryckningar, de tyckte ju det var bra i alla fall eftersom de retweetar genusfolkets tweet om anustrean där detta nämns som ”uppfriskande tillsägelse från forskare”, det var nog inte bara för deras senaste kampanj ”reklamera” som det retweetades…

klobbyn

Jag kallar det nog något annat, intellektuell ohederlighet kanske? Inte nödvändigtvis bara från Krantz utan från många andra…

Sen är det ju några som inte vill ha genusskiten och genast så gnälls det, Arbetet har rubriken ””Vi har inte tillräckligt mycket av genusglasögon”” och det handlar om att LO:s representantskap haft möte och beslutade att

”beslutat att höja medlemsavgiften, kräva bättre arbetsmiljölagstiftning – men inte att utbilda förändringsledare för genusfrågor.

– Det var ett dåligt beslut. Det går för sakta. LO borde ha skaffat förändringsledare för länge sedan. Vi har inte tillräckligt mycket av genusglasögon, säger Annelie Nordström, ordförande för Kommunal.

Kommunal tog strid på mötet – och förlorade. Tio kommunalare argumenterade för att alla LO-förbund ska skaffa sig förändringsledare nu. LO-styrelsens svar var att förslaget ska hanteras av den studieutredning som just tillsatts, och den uppfattningen fick majoritets stöd. Kommunal reserverade sig mot beslutet.

Annelie Nordström berättar att Kommunal har utbildat förändringsledare under flera år. Deras uppdrag är att driva genusfrågor och föreslå förändringar.”

Jaha, så de börjar använda lite nyspråk nu också för att folk inte direkt ska koppla vad det handlar om? ”Förändringsledare” heter det visst nu också… Jag undrar i alla fall lite över nyttan av något som man måste ha specialglasögon, som inte ens finns att köpa någonstans, för att ens ha möjlighet att se vad de säger behövs. De måste vara magiska, är det kanske sådana här Annelie Nordström har på sig på bilden?

genusglasögon

Avslutar med en bekanting, Seher Yilmaz, på dumheter24 som skriver om en undersökning om sexuella trakasserier och hur utsatta kvinnor är. Ja det är det vanliga tugget om patriarkatet och om att män ska känna sig hotade och sånt. Problemet är ju just att det är en undersökning som INTE fått protester från Sekretariatet för parapsykologi genusforskning så man undrar ju lite hur relevant den är? Är den i samma klass som den från Lunds universitet för ett par år sedan där i stort sett samtliga kvinnor hade blivit utsatta. Tills man kollade vad som klassades som sexuella trakasserier, det var allt ifrån att någon sa något i stil med ”snygg tröja” eller liknande till en blick… Och som sagt, hädanefter så får man ju vara extremt misstänksam mot allt som kommer ut och som inte fått protester från myndigheter, nationella sekretariatet för parapsykologi genusforskning och div obskyra organisationer för får de inte det så är det säkert tillrättalagda undersökningar som har ett beställt innehåll!

Genusdebatten: ”Så var det ”locket på”?

Bashflak: ”Jämställdismens kvinnofrågor (eller brist därav)

Daddys: ”Offentlighetsprincipen is a bitch

Flying Martin: ”Bashflak om jämställdismen

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

60 kommentarer

  1. Det som Sakine SÄGER är OK. Det som många genuspedagoger säger och gör är dock helt uppåt väggarna. D.v.s. Sakines genuspedagogik skulle jag nog inte ha något problem med, men genuspedagogik i allmänhet är jävligt suspekt. I want to see it to believe it.

    Svara
    • MiT

       /  10/26/2013

      bashflak:
      Det var nog lite det jag egentligen ville få fram, hon verkar tro att det är just det som hon tror det handlar om, som det verkligen handlar om. Det är FÖR mycket idioti i verklighetens genustjafs.

      Svara
  2. MiT

     /  10/26/2013

    Haha, fick ett tweet helt plötsligt och det var starten till en liten mycket underlig diskussion… 🙂 Får se om den fortsätter

    Svara
    • Äh, inget att bry sig om. Helt nyskapat konto. Förmodligen en del av en ”folkstorm” på Twitter.

      Jag vet att det går fem Twitterkonton på varje feminist. Det blir sjukt många ”sock puppets” det.

      Svara
      • MiT

         /  10/26/2013

        Blåval Rödval:
        Haha, nä jag bryr mig inte, tyckte mest det var kul att få reda på vad jag tycker och vill… 🙂 Vem vet? Röda folke kanske svarar på mina frågor när rödtjutsdimman lättat?

        Svara
        • Näe, jag har förstått att du inte bryr dig. 🙂

          Du ska nog inte hålla andan när det gäller att få svar. Åtminstone inga sammanhängande svar.

          Svara
    • AV

       /  10/26/2013

      Det förstår du väl? Eftersom feminister och genusfolk anser sig ha patent på godheten och det perfekta samhället, så är alla som inte kallar sig feminister och har andra vägar till kanske andra mål ondskans axelmakter. Om man inte är feminist vill man fjättra kvinnor vid spisen och förtrycka dem som i Saudiarabien. Precis som om man inte är Stalinist vill man att arbetare ska vara livegna, brukspatrons privata egendom och ska utsugas in på bara knotorna. Då är man kapitalets lakej. Finns inga gråskalor, inga alternativ, inga undantag. Är du inte med oss som går den rätta vägen och ser sanningens ljus är du en mörkerman, en våldtäktsförespråkare, en förtryckare.
      Frågor på det?

      Svara
    • ”det som gett kvinnor mer rättigheter här”

      Nyckelordet är ”MER”

      Svara
      • MiT

         /  10/26/2013

        bashflak:
        Äh, det är ett rödvinstroll som druckit lite för mycket bara

        Svara
    • Pelle2

       /  10/26/2013

      Snacka om att projicera sina egna vanföreställningar. Du har aldrig sagt att kvinnor och män inte skall ha lika rättigheter. Det är något som personen ifråga bara påstår utifrån sina egna fördomar.

      Svara
  3. MiT

     /  10/26/2013

    Tills han upptäcker att just MFJ är just radikalfeminister…
    http://unvis.it/inreochyttrebalans.blogg.se//2013/october/feminist-jamstalldhetsarbetare.html

    Svara
    • AV

       /  10/26/2013

      Unge man här är en organisation just för dig. De samlas varje torsdag kl 19.30 för självkritik, dekonstruktion av sin ”maskulinitet” samt projicering av egna demoner på andra. Lämplig klädsel: Tagelskjorta och foliehatt.

      Svara
    • Pelle2

       /  10/26/2013

      i bloggen som du länkar till står bl.a följande:
      ”För mig är en feminist en person av vilket kön som helst som anser att kvinnor och män ska ha lika lön för samma arbete samt samma rättigheter och möjligheter i samhället. Det handlar inte om att ta bort något hos något kön utan att lägga till möjligheter till agerande och val inom alla områden – helt enkelt: att bredda spelplanen för alla.”
      Hur förklarar han då de olikheter inför lagen som män och kvinnor har och det faktum att man jobbar hårt för att kvinnor skall kvoteras i olika sammanhang ?
      Detta är saker som jag aldrig har sett någon feminist försöka förändra.

      Svara
      • MiT

         /  10/26/2013

        Pelle2:
        Det låter väl bra att säga att man vill bredda, handlingarna däremot säger förbjuda.

        Svara
  4. MiT

     /  10/26/2013

    Hade denna under förra inlägget, det är så tragiskt att jag klistrar in dem här också. Detta är bl a sånt som kontot vardagssexismen retweetar…

    Det sitter ett gäng i en bil och ingen vet hur man hanterar en handbroms och sen blir hon sur när någon tröttnat på att sitta där med ett gäng klåpare som kanske knappt borde få närma sig en trehjuling vad det verkar och åtminstone försöker göra något. Varför blir hon sur? Jo det var en ”cis-man” som tröttnade på henne och de andra klåparna…

    Svara
    • Pelle2

       /  10/26/2013

      På detta svarade jag ungefär följande i ditt förra inlägg:
      Och flugan har en lösning på problemet ? Varför är det fel att en man i sällskapet gör ett försök att lösa problemet när du har misslyckats ?
      Snacka om prinsessan på ärten. Om du misslyckas med att lösa ett problem så får ingen,definitivt ingen man,försöka lösa problemet.

      Svara
      • MiT

         /  10/26/2013

        Pelle2:
        Såg den där, tänkte att du nog hittade den igen under det nya inlägget

        Svara
    • AV

       /  10/26/2013

      Pedalhandbromsen??!!
      Inte nog med att hon verkar fått körkort utan att förstå hur de enklaste sakerna fungerar, alla hennes vänner är lika klåpare. Men att en man skulle försöka sig på att lösa ett problem som hon bevisligen inte kunde, om än futilt, är alltså en förolämpning mot henne? Speciellt viktigt är tydligen hans preferenser av sängkamrat. Hade det varit lika hemskt om han/hon varit transa? Får en kvinna försöka lösa ett problem som en man inte klarar?

      Jag har en lösning till fröken (utgår från att ingen man med självbevarelsedrift gift sig med henne) Fluga. Jo, jag vet att det är mansplaining eftersom jag är både cis, vit och man. Men här kommer det: Read the fucking manual! Innan du sätter dig bakom ratten. Lär dig grundläggande bilfunktioner. F ö låter det som en elektrisk handbroms, som t ex Passat har numera. Bara att lägga i en växel och köra så släpper den automatiskt. F-n vad jag skulle vilja sett deras lilla scen.

      Sen en liten rolig sak med deras cis och trans. Cis betyder samma sida, trans motsatt sida. En molekyl i cis-form har t ex metylgrupper på samma sida en dubbelbindning, en i transform på vardera sidan. Så egentligen borde heterosexuella vara trans eftersom de gillar de på andra sidan. Homosexuella borde kallas cis, som föredrar dem på samma sida. Men det är säkert något patriarkalt med att kunna kemi och lite latin.

      Svara
      • Påminner om min gamla bil. Handbromsvajern var inte tät, så där samlades fukt inuti. En gång drog jag den hårt i plusgrader, sen var det -10 på morgonen när jag skulle köra iväg igen. Handbromsen satt stenhårt fast, trots att jag släppte efter. Jag tänkte att ‘det brukar släppa om man kör en bit’, så jag gasade på. Ena hjulet skavdes upp in till fälgen efter ca 500 m. #fail

        Svara
      • Sen en liten rolig sak med deras cis och trans. Cis betyder samma sida, trans motsatt sida. En molekyl i cis-form har t ex metylgrupper på samma sida en dubbelbindning, en i transform på vardera sidan. Så egentligen borde heterosexuella vara trans eftersom de gillar de på andra sidan. Homosexuella borde kallas cis, som föredrar dem på samma sida. Men det är säkert något patriarkalt med att kunna kemi och lite latin.

        Nej. Ciskön = biologiskt kön och könsidentitet är desamma. Transkön = biologiskt kön och könsidentitet är motsatta

        Svara
        • AV

           /  10/27/2013

          Jo, men de menar ju att cis är heterosexuella. Trans är inte bara transsexuella, vad jag förstår. En man som räknar sig som man men föredrar män räknas väl inte som cis-man i deras värld? Tycker de använder cis som ett skällsord eller nedvärderande för normala tråkiga, ungefär som att BDSM pratar om vanilj.

          Svara
        • Bara så att du vet. Det finns cis-bögar också. Det är rörelsens benämning på alla de bögar som struntar i HBT-rörelsen subkultur och vill leva ett vanligt Svenssonliv.

          Svara
      • MiT

         /  10/26/2013

        AV:
        Jag hade nog kissat på mig av skratt tror jag, aldrig i livet att jag hade hjälpt dem, skratt är viktigare!

        Hehehe, då är jag inte patriarkal i alla fall, kan extremt lite kemi och noll latin, det var skönt! Man vill ju inte vara en patriarkal förtryckare… 🙂

        Svara
    • markus

       /  10/27/2013

      Lite roliga är ju att man kan vända på det till att handla om mat eller matlagning. Då genast är det förminskande mot kvinnan (igen) att anta hon är bättre med mat. Så åter igen drabbas alltid kvinnor.

      Svara
      • AV

         /  10/27/2013

        Jo, men så är det alltid. Om man säljer korv med en läppstiftfärgad mun är det kvinnoförnedrande mot hon som äter korven, inte mot mannen vars organ blir jämförd med en korv. Om däremot en skäggig mun slickar på en rosa princessbakelse med ett geléhallon på är det givetvis också kvinnoförnedrande eftersom hon objektifieras genom bakelsen. Jag vinner eller du förlorar.

        Svara
      • MiT

         /  10/27/2013

        markus:
        Hur MAN än vänder på det har man röven bak!

        Svara
    • Dom sitter nog där än och vid det här laget har dom nog dekonstruerat handbromsen. Vilken förlorarmentalitet.

      Svara
      • MiT

         /  10/27/2013

        Blåval Rödval:
        Japp, för dem är det en för dem mer lätthanterlig fotbroms nu oavsett vad det egentligen är… Men det fina var att tramskontot @vardagssexismen retweetade 🙂

        Svara
  5. Genusföljaren

     /  10/26/2013

    En fundering på ett ord som jag aldrig hör feminister och genusvetare använda om sina egna led. Ett litet rätt enkelt ord, men som betyder oerhört mycket.
    Helt enkelt ”Skyldigheter”

    Det pratas bara om allt som de skall ha rätt till, men aldrig om deras skyldigheter?
    Men om man inte har en skyldighet, hur skall man då kunna kräva ansvar och rättigheter för något?
    Som man hade jag skyldighet att göra värnplikt, medans kvinnor hade rätt att söka att göra värnplikt. (bara som exempel)

    Är det bara jag som antar att det är så, att de är så indoktrinerade i sin maktfullkomlighet att de glömmer sina skyldigheter? Att de bara ser till vad de kan få, men inte till de saker de faktiskt måste ge?

    En rättighet är ju ett ansvar, med en skyldighet bakom.

    Man kan alltid delegera en uppgift, men aldrig ansvaret för att uppgiften blir löst!

    MVH

    Svara
    • Pffft

       /  10/26/2013

      Ja du. Som barn så fick jag alltid lära mig en sak – nämligen att makt kommer med ett pris och det priset heter ansvar. Ju mer makt du får, desto mer ansvar får du och desto fler kan dessutom ifrågasätta dig. Jag är en av de första som kan erkänna att jag *inte* är villig att betala priset för makt. Jag är fullkomligt nöjd med att tjäna okej men inte fett, men med att kunna fortsätta mitt bekväma liv som MedelSvensson.

      Däremot så måste en hel del kvinnor inse att samma pris gäller för deras del, oavsett om de vill bli chefer, mediepersonligheter eller politiker. Ju längre upp i stegen du kommer, desto fler privata uppoffringar blir det.

      Svara
    • MiT

       /  10/26/2013

      Genusföljaren:
      Skyldigheter är ett ord som inte finns hos dem, aldrig någonsin! Eller jo det finns men det ordet är bara användbart för dem när det gäller andra.

      Svara
      • lavazza1891

         /  10/27/2013

        En fransk mor beskrev det som att tonåringar vill vara ”indépendants” utan att vara ”autonomes”. Samma ideal gäller för feminister. De vill vara oberoende/självständiga, utan att behöva vara självskyddande/självförsörjande. Möjligen kan de med hjälp från andra ge ett symboliskt bidrag vad gäller välstånd och säkerhet, men de vill att detta ska berättiga till samma respekt och makt som om de bure huvudansvaret.

        Svara
        • lavazza1891

           /  10/27/2013

          Eller tvärtom. Jag är inte så duktig på franska. Det ena ordet betonar självbestämmandet och det andra betonar att det inte föreligger något hjälpbehov.

          Svara
          • MiT

             /  10/27/2013

            lavazza1891:
            “indépendants” borde vara oberoende och “autonomes” borde vara självbestämmande. Nu är det i o f franska där något som uttalas enstavigt kan innehålla hur många bokstäver som helst… 🙂

        • MiT

           /  10/27/2013

          lavazza1891:
          Feminister är mentala fjortisar hela livet. Kolla bara de som inte kunde lägga ur handbromsen och blir sura när en man försöker… 🙂

          Svara
  6. Pelle2

     /  10/26/2013

    Malte länkade till sakines artikel i en tidigare blogg från dig. Jag skrev då följande:

    Såg den där artikeln och blev lite besviken på Sakine. Hon har ju skrivit vettiga artiklar förut men nu verkar hon ha fångats in av sina feministiska kollegor på Expressen.
    Hon skriver bl.a följande:
    Referat från Paulina Neudings artikel:
    ”Bland annat har hon funnit att genusförskolan Egalia på Södermalm i Stockholm i stället för att använda ord som pojke och flicka säger ”kompis” eller ”person””
    Sakine:
    ”Varför skulle det vara så fel? Det är inte så att barnen kommer att undanhållas information om huruvida de är pojkar eller flickor.”
    Kompis och person låter som när kommunisterna införde det könsneutrala ordet kamrat och använde det i alla sammanhang.Det ger mig rysningar !
    Om man nu vet barnens kön, vilket jag hoppas att de så kallade pedagogerna gör, så finns det väl ingen anledning att krystat hitta på nya benämningar ?

    Det är väl lite som när feministerna skall använda sig av ordet hen oavsett om de vet vilket kön personen har bara för att pränta in ett feministiskt tänk och en feministisk vokabulär i vardagen.

    Sakine avslutar sitt försvar för genuspedagogik på följande sätt:
    Att det ännu inte är en självklarhet(genuspedagogiken ) borde uppröra – inte att ett riksdagsparti föreslår något så givet som att barn ska bemötas som jämlikar.

    Med andra ord köper hon tanken på genusvetarnas metoder är de enda som kan leda till att barn bemöts som jämlikar och att detta skall tvingas på alla oavsett om de vill det eller ej.

    Om jag skulle säga att den enda vägen till ett bra samhälle är att alla röstar på SD eller KFML(R) och att vi skall lagstifta om det så antar jag att Sakine och den församlade genusmaffian ställer upp på det ?

    Svara
  7. Den senaste veckan har jag letat en begagnad bil att köpa och då har ordet ‘kompis’ dykt upp hela tiden: SISTA PRISET, KOMPIS!

    Svara
    • MiT

       /  10/26/2013

      bashflak:
      ”Special price only for you my friend”

      Svara
    • Pffft

       /  10/27/2013

      Hehe, som någon som bor i en av de mest invandrartäta förorterna i Sverige så skulle jag inte störa mig på det – helt enkelt så handlar det om något slags språk som har blivit översatt till engelska som i sin tur har blivit översatt till svenska.

      Rätt kul häromåret när det den lokala mataffären hade kampanjen ”schysst pris, kompis”. Handlar knappast om något genusprojekt 😉

      Svara
      • Ganska irriterande att INGEN av de bilhandlare man besöker för att hitta en gammal fynd-Volvo har svenska som förstaspråk. 0%

        Svara
        • Pffft

           /  10/27/2013

          Du får väl helt enkelt acceptera att majoriteten av de som säljer ”fynd-Volvos” är invandrare som numera allt oftare ingår av den nedre klassen?

          … kompis.

          Svara
  8. MiT

     /  10/27/2013

    Svara
    • Pffft

       /  10/27/2013

      Men LOL. Jag pratade med en ”reklamare” för inte så länge sedan angående kalsong-kampanjen med David Beckham. Denne personens svar var att anledningen till att ha Beckham i kalsonger var inte för att locka män – tvärtom. Det var till att locka kvinnor. Kvinnor har, av någon anledning, förmågan att se bort från det faktum att hennes karl har en ölmage och är flintskallig men av någon anledning om de klär honom i Beckhams underkläder så kanske de blir Beckham.

      När man rent allmänt pratar om att påverka kvinnor eller män med reklam så brukar det ju bli väldigt snäva definitioner för män. Män har rutan kring 25-35 år gamla. Efter (ungefär, så klart!) 35 så ses män som några som har sina fasta vanor (dvs, gillar du Volvo och är man, så kommer du antagligen köpa Volvo i resten av ditt liv). Innan 25 så tjänar män inte tillräckligt med pengar för att spendera på onödiga saker.

      Kvinnor har däremot åldersgruppen 18-48. Helt enkelt så är kvinnor mer benägna att byta märken i en högre ålder, men också mer benägna på att spendera mer kronor på saker de egentligen inte behöver.

      Att reklam främst riktas till kvinnor är därför rätt enkel – de har större rörlighet mellan märken och är inte lika lojala som män. Och det behöver ju nödvändigtvis inte ses som en bra egenskap för männen, för övrigt.

      Svara
      • lavazza1891

         /  10/27/2013

        Kvinnor bestämmer väl i genomsnitt över större delen av privatkonsumtionen? Eller håller reklambranschen på och slösar bort pengar på kvinnoiriktad reklam?

        Svara
      • MiT

         /  10/27/2013

        Pffft:
        Män är nog generellt svårare att påverka, det är ju bara att gå till alla som man har runtomkring och kolla vilka som går efter reklam istället för behov. Hur många av alla tusentals träningsredskap från TV-shop som ligger under sängarna (av någon anledning är det alltid viktigt att man kan gömma dem under sängen…) är köpta av män?

        Svara
    • markus

       /  10/27/2013

      Det är ju lite roligt för att reklam har en påverkan på en behöver ju inte endast vara negativt. Lite som att om de har påverkan så är även det negativt

      Svara
      • AV

         /  10/27/2013

        Du menar som att reklam för nikotintuggummi vill få en att sluta röka? De är så inkörda på det svar de vill ha från början att de är blinda för alternativ. De vill inte veta när de undersöker. De ”vet” redan och söker bekräftelse.

        Svara
  9. Ninni

     /  10/27/2013

    Hade det varit som Sakine Madon skriver, hade få protesterat. Men det är otroligt naivt att sätta tilltro till något där skolverket anlitar vilka tokar som helst som experter och utbildare av genuspedagogik. ”Experter” vars genusglasögon gör att de anser detta som ”fördelar” och som inte anser detta är ”så viktigt”.

    Nästa gång Sakine Madon är på förskolan kan hon ju fråga om de leker med barnen, utefter barnens intressen, eller om de ”pojkiga pojkarna” tvingas smita så långt från personalen som möjligt för att deras lekar inte är något som personalen uppskattar.

    När mer än 7 % (ca tre gånger fler än flickorna) av pojkarna vantrivs i förskolan har vi betydligt allvarligare problem än att barn får höra att de är fina. (När blev komplimanger något dåligt, förresten?)

    Svara
    • MiT

       /  10/27/2013

      Ninni:
      Det var ungefär som ditt första stycke jag nog egehtligen ville säga fast jag kanske inte lyckades helt. Hon verkar tro att det hon menar är samma sak som de menar, vilket det ju inte är… Men jag tror att hon kanske virrar till det lite, nybliven mamma och allt 😉 Gissar att hon inte säger samma sak om ett par år om hon verkligen kollar upp vad det handlar om för hon brukar vara ganska bra annars.

      Svara
  10. MiT

     /  10/27/2013

    Lite intressant att se reaktionerna bl a

    Det som det handlar om är t ex arbetsplatsolyckor med dödlig utgång och feminismens fäbless för att bara vilja kvotera till statusjobb. Det är några tweets mellan en del av dem som jag inte tagit med med de är ganska ointressanta för just detta
    https://twitter.com/Demofon/status/394223354615300096
    Och här kommer FilosofenNils med en lysande ursäkt eller vad det nu är…

    Nymne, som är en forskare inom medicin enligt sin bio, tror nog på sagor, genusforskare eller något annat konstigt…

    oniklas kommer med fakta vilket får Nymne att inte vilja vara med längre. Hon håller sig undan resten av diskussionen ända till slutet. Kanske världsbilden rubbades lite när oniklas faktiskt gav Demofon rätt (och de är definitivt på olika sidor nästan vad det än gäller annars!). Men rätt fakta var viktigare den här gången

    Och så här visar Nymne vad fakta är värt. Vet inte annars varför hon inte vill vara med längre men det borde ju bero på att det inte var som hon trodde och då blev lite stött över att Demofon hade rätt. Eller nåt

    Svara
  11. Ninni

     /  10/27/2013

    Haha! Blev det jobbigt med fakta? Tur att inte jag var där. För det är inte nog med att 98 % av de som omkommer i arbetsolyckor är män (ca 50 om året), ca 20 % av de som omkommer till följd av partnervåld är, hups, män. (http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:239940/FULLTEXT01.pdf)

    Män lever kortare, är oftare offer, missbrukare, uteliggare … Men kvinnor drabbas värst ändå, det vet alla som deltar i ”mest- lidande-könskollektivet-tävlingen”. För att könsmaktordningen.

    Svara
    • MiT

       /  10/27/2013

      Ninni:
      Det som var jobbigast var nog att den som hade rätt var Demofon, när det är så för en del så är inte fakta så viktigt. Budbäraren är viktigare än budskapet.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  10/27/2013

        Lite jobbigt blir det när det inte är en enskilld twittrare som är i farten, utan en större tidning.
        Aftonbladet har ju sedan avpixlat såg dagens ljus rationaliserat enligt ”Mats är rasist, för han tillåter rasistiska kommentarer på sin hemsida, därför är hans uttalanden falska” och omvänt då genuskulturella uttalat sig. Givetvis med mod/block som motargument när folk opponerat sig i Aftonbladets kommentarsfält.

        Svara
  1. Stånd på fittfestival | WTF?
  2. Gunilla Krantz ”backar” om partnervåldet | bittergubben
  3. Konspiration… | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: