Say NO till City Gross?

Jag handlar på City Gross ibland. Nu blir jag mer kluven till det när man får reda på att en organisation som heter Zonta ska ha en kampanj som heter ZONTA SAYS NO och är en kampanj mot vad de beskriver som ett av de vanligaste brotten mot mänskliga rättigheter, våld mot flickor/kvinnor. Ja ni har gissat rätt det är ÄNNU en organisation som skiter i pojkar/män. Zonta finns i många länder och är en ren kvinnoklubb som bedriver välgörenhet av något slag. De delar också ut stipendier, till kvinnor endast förstås…

I kampanjmaterialet till City Gross-kampanjen så kan man se hur det ser ut lite

zonta1

”Gender Violence” betyder alltså våld mot kvinnor och inget annat. De ska också vara förberdda på frågor. Zonta verkar samarbeta med FN och det borde vara en garant men det är det nog inte med tanke på hur mycket konstigt det kommer från t ex UN Women.

zonta2

Så här ser ett material som man kan hitta här ut. Jag gissar att det är något som ska rulla på skärmar eftersom det är under en länk där det är tydligt att det handlar om City Gross. Bilderna nedan är inte alla utan de första, det finns några till.

zonta4

zonta5

zonta6

zonta7

Jag tycker det är väldigt smaklöst val av bild och jag är mycket tveksam till om påståendena stämmer också. Detta är bara till för att väcka känslor, som om det är så här det ser ut. Men som vi vet så fick ju div organisationer, myndigheter och Nationella sekretariatet för genusforskning hicka när det helt plötsligt dök upp något som visade att kvinnor inte är så oskyldiga när det gäller våld. Åtminstone inte i Sverige och andra länder som kommit fram till samma sak. Då började det utövas påtryckningar så hon som stod bakom studien fick lite kalla fötter, kanske framtida finansiering stod på spel? För i Sverige så är det det som visas ovan som SKA gälla, ingen annan sanning tillåts.

Det blir däremot lite intressant när man kollar deras engagemang i världen

zonta3

De arbetar alltså i Asien och Afrika med sitt engagemang och det där i Liberia låter väldigt angeläget och viktigt! Men vad jag kan se på bilden med den TYDLIGT fokuserade knytnäven så ser det inte ut som om de kommer från någon av de världsdelarna… Den suddiga kvinnan ser väldigt europeisk ut, knytnäven är svårare men gissar att det är en europé också. Ser det ut så där som bilden visar i Europa? Eller i USA? För bilden ska ju förmedla just att det är så här det ser ut och väcka känslor. På resten av bilderna så är det bara ensamma kvinnor varav EN är mörkhyad. Om de nu är i de världsdelarna och arbetar så kan man ju undra varför det inte t ex är en suddig asiatisk kvinna? Eller varför inte en kvinna som är mörkhyad och även en mörkhyad knytnäve väldigt i fokus?

Zonta i Sverige cashar in 380 000 kr per år i bidrag från Ungdomsstyrelsen (dvs skattepengar) för att de är en organisation som ENBART främjar kvinnor. Det är tydligen ett villkor!

Bilden nedan är sista sidan i materialet, som är en manual för kampanjen, där jag hittat alla klipp ovan utom bilderna. Som ni ser så betyder ”könsrelaterat våld” bara våld mot kvinnor.

zonta9

Alltså, jag är normalt sett alltid positiv till organisationer som hjälper och om de inte så tydligt varit så jättefula i sin kampanj hade jag nog gärna stött den. Bara för att de vänder sig till kvinnor enbart är ju inte en automatisk diskvalificering, män får ju t ex inte förlossningsskador… Men till saken hör att jag kollade lite på de lokala zontaklubbarna i Jönköping och såg att de stödjer kvinnojourer där. Eftersom jag vet hur sådana jobbar aktivt mot pappor så väger det också in åt det negativa hållet. Men när man ser sånt här som nedan så blir man lite beklämd faktiskt, hur kan man säga så efter naturkatastrofer? Notera att kvinnor kommer först, sen barn, sen inget… Gissar att de med barn menar flickor. Kvinnor drabbas ju alltid hårdast. Pojkar och män surfar väl bara omkring i katastrofernas kölvatten…

zonta10

Länkar till materialet finns hos Zonta och hos Papparättsgruppen, bilden ovan kommer från ett utskick som jag helt enkelt hittade via google…

Men detta verkar alltså vara ännu en som bara fokuserar på flickor/kvinnor och belönas för det. Vi har ju läst om t ex Plan Sverige som bara hjälper flickor i behov av hjälp medan de hjälpbehövande pojkarna får feminism i form av hjälp till normkritiskt tänkande och information om könsstrukturer…

Så hur ska man göra? Säga NO till City Gross eller inte? Zonta är alltså en organisation som ser män som förövare! Eller ska man gå till affären och ta en ordenlig diskussion med zontorna som står där? Fråga om de tror att jag är en förövare med knuten näve bara för att jag är man och pappa? Det är en enormt ful metod de använder i alla fall!

MVH

MiT

Lämna en kommentar

44 kommentarer

  1. Anders/AV

     /  11/24/2013

    De flesta kvinnor som misshandlas i Sverige gör det på jobbet. Jobbet är den farligaste platsen för kvinnor.
    http://www.bra.se/bra/brott–statistik/kvinnomisshandel.html

    Svara
    • Petter

       /  11/24/2013

      Att patriarkatet inte ena ska lämna en kvinna ifred på jobbet! Dessa klocka dubbelarbetande kvinnor har det verkligen tuffast av alla! Mansskatt skulle verkligen korrigera dessa orättvisor!

      Svara
  2. Jag ser nu för första gången den av Tom Hanks, bland andra, producerade serien Pacific som handlar om USA Marine Corps insatser i Stilla Havet för befrielsen från den japanska erövringen.
    Det får mig att tänka på påståendet att alltid kvinnor och barn drabbas värst. Männen ( i arton till tjugoårs ålder) glider på räkmackan rakt in i paradiset!

    Svara
  3. MiT

     /  11/24/2013

    Jo det är väl bra och så men vad innebär jämställdhet för dem? Är det den som ska tryckas på från genusfolk som kallar allt som gynnar kvinnor och missgynnar män för jämställdhet? Det ser ut som om de menar det vanliga

    Svara
  4. MiT

     /  11/24/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  11/24/2013

      Ja,hur man än gör så är det alltid mest synd om vita kvinnor i Sverige.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  11/25/2013

      ”Dubbelbestraffning, hur funkar den?”
      Genom att ges två val, för vilka man får skit oberoende av vilket man väljer.
      Osynliggörande -eller- sexist? Du är ett patriarkalt svin vad du än väljer.

      Svara
  5. MiT

     /  11/24/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  11/24/2013

      Så framsynt och modigt ! Ingen annan har ju någonsin kommit på den briljanta tanken att göra specialsatsningar på kvinnor förut.Vilket geni du är Johannes !

      Svara
  6. MiT

     /  11/24/2013

    Jo, för fortsätta diskussionen men enstillaundran gick ju inte för sig när man slagit fast att allt beror på patriarkatet och patriarkala strukturer

    Svara
  7. MiT

     /  11/24/2013

    Mycket strukturer, och onda mansnormer. Och sen lite mer maktstrukturer. Och sen lite mer mansnormer, onda givetvis och sen… En djupare analys än vad andra kan ge är tydligen samma sak som en feministisk analys…

    http://www.skanesfria.se/artikel/112709

    Den tyckte i alla fall en lärare var så bra att hon rekommenderade den

    Svara
    • Pelle2

       /  11/24/2013

      Feministisk analys på hög nivå i artikeln:
      ”Vad som behövs är att ringa in vilka beteenden som är önskvärda och vilka som inte är det. Når vi slutsatsen att det inte är önskvärt att bruka våld mot andra människor, i synnerhet dem vi befinner oss i en intim relation med, eller att konsumera alkohol i den mängd att det ger oss hälsomässiga, sociala och ekonomiska problem, att utföra kriminella handlingar, eller att människor mår så dåligt att de begår självmord, så bör vi notera varifrån dessa beteenden och normer kommer och verka för att förändra dem. ”
      Är det någon som påstår att det är önskvärt att bruka våld mot andra människor
      och att dricka för mycket alkohol ? Hur kan det då komma sig att vi har lagar som förbjuder våld mot andra och varför har vi vårdinstitutioner som jobbar för att ”bota” alkoholister ?
      Att påstå att självmord beror på normer är väl också starkt förenklat.Det finns väl hur många orsaker som helst till det ?

      Hon forsätter i artikeln
      Just nu är det här beteenden som förknippas med en dominerande manlighetsnorm, varför lösningen torde vara att ändra på manlighetsnormen och ålägga den med mer sunda och respektfulla beteenden, snarare än att lugnt se på medan allt fler sluter sig till, och efterliknar denna norm i försök att minska de glapp av makttillgänglighet som finns mellan olika grupper i samhället.”

      Vilka män är det som tycker att det är bra med våld mot andra,kriminalitet,sjävmord mm ? Om det vore en norm som de påstår så
      skulle det normala för män vara att misshandla andra,dricka för mycket,leva ett
      kriminellt liv och därefter begå självmord.
      Då borde det väl heller inte finnas några lagar överhuvudtaget eftersom kriminalitet i alla dess former är accepterat som en norm?

      Eller vet inte Malin Beckman vad norm betyder ? Hon kanske bara gör som extremfeminister brukar göra,dv.s ger orden den betydelse som just de tycker att det skall ha i en given situation ?
      Norm enligt Wkipedia :
      social norm, begrepp inom samhälls- och beteendevetenskap som avser underförstådda förväntningar och regler i en social gemenskap.

      Är den underförstådda förväntningen på män att de skall vara kriminella,alkoholiserade,våldsamma och självmordsbenägna ?
      Låter som ett bra recept på ett framgångsrikt samhälle !

      Svara
      • Petter

         /  11/24/2013

        Ja detta är på nåt sätt det värsta jag vet med feminismen! Det är denna komunistsyn som jag ser det där man ska förändra alla kollektivt. Om dom lyckas sälja in detta än mer eller kanske är vi redan där till ledande politiker och opinion så kan det komma fler lagar och regler som hindrar oss att leva som vi vill och leva utifrån en kommunistisk utopi, detta har prövats för….. Jag vet i 3 enkla normskapande lagar hur man kan få bort 90% av allt våld,mord och våldtäkter och en massa annat skit. 1 man gör alkohol olaglig, de allra flesta våldsbrott och våldsbrottsoffer samt våldtäkter och mord sker på fyllan. 2, Utegångsförbud efter kl 23.00, de flesta brott och annat skit sker kvälls och nattetid. 3, Eftersom det är ett fåtal% av alla som begår mertalet av alla brott så skulle man kunna låsa in eller kastrera dessa oftast män. Dessa lagar vill vi förändra för dessa är patriarkala strukturer vi har som skapar våra problem.

        Svara
        • Petter

           /  11/24/2013

          ”I början av oktober rapporterade olika medier om en studie som visar att det är lika vanligt att män blir utsatta för relationsvåld som kvinnor. Detta bestrids av både Tomas Wetterberg, ordförande för Män för jämställdhet, som snabbt förtydligade att kvinnor utsätts för betydligt grövre våld med mer kontrollerande inslag och sexuellt våld, och av Gunilla Krantz, en av personerna bakom studien, som menar att resultaten missförståtts och förvrängts. Medan det är positivt att frågan om relationsvåld lyfts oberoende av de inblandades kön/könstillhörighet trivialiseras det grova våldet genom jämförelser med enstaka och milda våldsyttringar. Att 17 kvinnor varje år dödas av en man de har eller haft en relation med är ett faktum i dagens Sverige.”

          Alltså då får dom bli bättre på att förklara denna relationsvåldskultur som patriarkatet är? Att mäns våld mot kvinnor ibland är grövre och att kvinnor oftare hamnar på intensiven vid relationsvåld är väl inte patriarkatet? eller menar dom att i patriarkatet så finns det relationsvåld där båda könen utgör förövare lika mycket men pga mannens härskarroll slår han hårdare och mer.

          Svara
  8. MiT

     /  11/24/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  11/24/2013

      Däldehög skall väl vara glad att tjejen slapp umgås med grottmänniskorna inom hockeyn.Hon tycker ju i alla fall inte om att hennes son spelar hockey pg.a kulturen inom den idrotten.
      Varför skall hon då utsätta tjejen för det ? Fast då är naturligtvis tjejen ett offer för patriarkatet och strukturerna och därmed skall hon naturligtvis offra sig och gå bräschen för feministerna genom att vilja spela med killarna till varje pris.
      Sedan kan man ju undra om en kille hade varit välkommen i ett tjejlag i t.ex fotboll om det inte fanns något annat lag att spela i ?
      Vad jag vet är det enbart kvinnor som har fått spela med män i t.ex hockey
      och inom golfen.Har aldrig läst om det omvända.Fast då är det naturligtvis inget problem enligt dom enögda feministerna.

      Svara
  9. MiT

     /  11/24/2013

    Om den där krönikan som i ärlighetens namn var ganska dålig men ändå välbehövlig. Den har ju diskuterats en del och jag har sett att en del varit bekymrade över att den fått så mycket uppmärksamhet, de menar att den var skapad som ett medvetet ”klickmonster” och att det var olyckligt att den handlade om just det som den handlade om. Kolla Mirjamsdotters tweets från igår.

    Nu är det talgboll!

    https://twitter.com/talgboll/status/404540729231687680

    https://twitter.com/talgboll/status/404549475823521792

    Och det finns mycket mer om detta, det här är bara lite från just talgbollen
    https://twitter.com/talgboll/status/404535780372414464

    https://twitter.com/talgboll/status/404539885614563328

    Svara
    • Jonte

       /  11/24/2013

      Krönikan må ha en liten liten poäng gömd långt därinne men den var ju skriven på ett väldigt överdrivet och provocerande sätt. Syftet var ju uppenbart att provocera.

      Jag gillar den enbart pga alla hysteriska förbannade reaktioner från alla genusmänniskor. Så jävla kul 😀

      Svara
    • Hjalmar

       /  11/24/2013

      talgboll behöver lära sig att ‘gilla olika’…

      Svara
    • Ninni

       /  11/24/2013

      Han är bra den där Talgbollen … för han ser till att jag inte missar saker.:P

      Svara
  10. ”Avskaffande av våld mot kvinnor”

    Den textraden får det att låta som om det vore ett lagstadgat obligatorium, ungefär som mäns värnplikt.

    Svara
    • Kristian

       /  11/25/2013

      Kommer ihåg det här från Lorry på 90-talet. Stefan Sauk’s rollfigur pratade i ‘uppskattande ordalag’ om Per Alhmark:
      ”Och så skall vi förbjuda ondska. Ja, vi skall gå så långt.”

      Svara
    • Pelle2

       /  11/24/2013

      Ytterligare en offerkofta.
      Sluta använda skor med klackar om du inte gillar det.Ingen tvingar dig !
      Kan lova dig att i alla fall inte jag tittar på skorna när jag träffar en kvinna.
      Fast nu ägnar jag mig väl åt mansplaining. Jamen, så enkelt kan det väl inte vara ? Jag som kvinna har ju inget val eftersom jag är förtryckt av patriarlkatet och strukturerna. Alla män tvingar ju kvinnor att ha på sig högklackat ju.
      Du ser fel om du ser t.ex unga kvinnor med converse på fötterna. Ta på dig genusglasögon och googla patriarkatet så förstår du.

      Svara
      • Min egen reaktion när jag ser tjejer i högklackat är att jag börjar tvivla på deras intelligens. Vill du bli respekterad för något annat än ditt utseende, skippa kläder som ingen vettig människa skulle välja om det inte vore för utseendet.

        Men oj… nu glömde jag bort mig igen. Som man skall jag ju inte tala om för kvinnor vad de skall ha på sig!

        Svara
  11. MiT

     /  11/24/2013

    Jomen, så är det allt. Ungefär som när de ger fan i att tala om hur män ska göra…
    http://www.politism.se/story/en-guide-till-man-som-skriver-om-kvinnor/#post-7302

    Svara
    • Pelle2

       /  11/24/2013

      Väldigt intressant inlägg.Hon påstår att det bara var ett fåtal som hade skrivit hatiska saker mot KJK och därmed skule vi inte haka upp oss på det. När Sveland satt och grät i tv över näthatet så var det naturligtvis något som de flesta män ägnar sig åt,ansågs inte vara undantag och skulle naturligtvis tas på högsta allvar.Helst skulle ju feminiskritik uppgraderas till hat och kriminaliseras.

      Sedan skriver hon att vi män inte skall tala om hur kvinnor skall göra.Hon har dock inget problem med att tala om att vi män borde skriva problematiserande artiklar om män och manlighet.Varför skall hon som kvinna få ha en åsikt om det ?För det kan väl inte handla om dubbelmoral ?

      Det hela blir ändå mera komiskt när man tänker på att det finns en hel genusindustri bestående till nästan 100% av kvinnor som lever på att problematisera män och manlighet, Varför är det ok för dom att ha en åsikt om män när män inte får ha en åsikt om kvinnor ?

      Finns bara ord som hyckleri och dubbelmoral för att beskriva detta feniomen.

      Svara
  12. Kim Jong Skill

     /  11/24/2013

    Alltså hon är ju för fan hemsk, hockeymorsan. Tänk att ha henne som mamma. Psykiskt trauma i kvadrat under uppväxten. Men hon kanske kommer på bättre tankar när hennes son stöter på genuspatrull i skolgången. Vem vet..

    Sedan att hon sitter och twittrar järnet under hockeyträningen är ju i linje med många andra föräldrar idag. På knatteinnebandyn sitter alla föräldrar och stirrar ner i telefonerna. En bekants fru ägnar telefonen med twitter och facebook lika mycket uppmärksamhet eller mer än deras bebis.

    Jag är uppväxt under datoråldern, men det är läskigt att inse att jag själv börjar bli konservativ till samspelet med t.ex. smartphones. Hehe 🙂

    Svara
  13. Kim Jong Skill

     /  11/24/2013

    @tokis

    För övrigt gillar jag din term ”klickmonster” haha! 🙂

    Svara
  14. MiT

     /  11/24/2013

    Hmmm, Esbati säger detta…

    Svara
    • Hjalmar

       /  11/24/2013

      Ja det kom ju ur rätt käft.
      ‘Våga vägra debatten’ eller ‘Våga vägra demokrati’?

      Svara
    • Haha… ” för demokrati handlar ju inte om rösträtt, rättssäkerhet, ekonomisk frihet, yttrandefrihet… baaah… nä sånt borgerligt tjafs. Det handlar om allas lika värde – speciellt mitt”.

      Svara
      • Ingen ska anklaga Esbati för att han inte kan sin Orwell.

        Svara
        • Hjalmar

           /  11/25/2013

          Esbati tror visst att ‘1984’ är en lärobok, som Machiavellis ‘Fursten’…

          Svara
  15. Kim Jong Skill

     /  11/24/2013

    Offtopic, men jag vet att fiske alltid får diskuteras –>
    På tal om bottenmete?

    ;D

    Svara
  16. Kim Jong Skill

     /  11/24/2013

    Äeh det var ju flötestrolling.

    Svara
  17. Kristian

     /  11/25/2013

    Utanför ämnet, numera behövs inte ens människor som läser artiklarna.

    The Dark Art of Bots: How to Make $2 Million Online Without a Human Audience
    http://www.theatlantic.com/technology/archive/2013/11/the-dark-art-of-bots-how-to-make-2-million-online-without-a-human-audience/281425/

    Svara
  1. Tweets från 2013 del 3 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: