Anonymitet och makt

Har ju varit ett jäkla liv de senaste dagarna om anonymitetens för- och nackdelar. Det har varit uthängningar från riksmedia och då inte bara politiker med förtroendeuppdrag utan även privatpersoner har Expressen gått i fronten för att hänga ut med hjälp av mycket tvivelaktiga ”kamrater”.

En som är ganska aggropositiv till detta med uthängningar är Kawa Zolfagary som ägnar snart vartannat tweets till hur drabbad han är och den andra hälften till att hela tiden gnälla på alla vita män. Alltså, han har alldeles säkert fått sin livskvot av dynga flera gånger om redan, det tvivlar jag inte alls på. Men han har också gett ut flera livskvoter av dynga till andra. Orsak och verkan. Tyvärr. Jag tycker att man kan läsa ett gammalt inlägg av Rocki om just Kawa som säger ganska mycket.

kawa

Tweeten ovan är ju jävligt otrevlig. Inte bara rasistiska påhopp utan även att arbetsgivaren är kontaktad. Sånt förtjänar ju ingen, eller hur?

kawa1

Ooops. It takes two to tango…

Och det här med att vara anonym, skiten i kölvattnet är priset vi får betala för en hyfsad demokrati. Det är lätt att hojta om att man inte ska få vara anonym när ens egna åsikter om saker och ting är de som för tillfället är de ”rätta” och när allt som man själv inte tycker gärna ska buntas ihop till Breivik oavsett. Hade ni tyckt att man inte ska vara anonym om det var era åsikter som alla hackade på? Tycker ni att oliktänkande i Ryssland eller Kina inte ska få vara anonyma? Jublar ni när statsmedia i Kina letar oliktänkande?

Britta Svensson skriver i Expressen idag ”Hur orkar hotade kvinnor leva?” och blandar ihop kvinna med position. De hon beskriver är maktmänniskor med sanslösa löner som använder sin position för att hacka på helt vanliga människor. Det är inte Ingvar Kamprad, någon Bonnier, Wallenberg eller HM Persson de ger sig på när de tjatar om sina jävla könsmaktsordningar, patriarkat och annan skit. Nä, men de tar de ovan nämndas position och status och påstår att även vanliga Svenssons har samma makt som de har. De hackar på människor som kanske lever på gränsen och hånar dem. Exakt samma sak gör feminister, de ser till några få i toppen och säger att alla män är likadana. Det går att fylla på med ganska mycket som maktmänniskor gör som är rena hån mot vanliga män!

Och detta med anonyma kommentarer och den makt som tillskrivs dem, har de verkligen sådan makt? OM de har den makten så undrar jag varför inte alla journalister, krönikörer och övriga skribenter i så fall gick över till att vara just anonyma kommenterare? De har ju tydligen sådan enorm påverkan på både enskilda människor och opinion att det överskuggar allt…

Kawa tycker ju att det är bra att inte vara anonym samtidigt som hans tweets från en maktposition som pressekreterare hos Kommunal säger detta

kawa2

Jomen, alla känner sig säkert jättesugna på att bli uthängda av en väldigt duktig socialmediakille, vilket han bevisat flera gånger att han är!

kawa3

Han står där säger han. Han är inte anonym. Men har det alltid varit så? Han har ju drivit den största svenska hatsidan på Facebook som funnits. Han var anonym då om jag inte missminner mig (kommer inte ihåg jättenoga så rätta mig om jag har fel). Det står dock även här att han var anonym.

Han var alltså anonym där tills han upptäckte att han kunde tjäna pengar på skiten…

Annat

Vet Ullenhag vad han lånar sig till?”, om Hübinettes nya rasbiologiska institut.

Bashflak: ”Mansutredningens hemsida och källmaterial

Jämställdhetsfeministern: ”Svenska skolan behöver mer feminism. Björklund levererar!

Tanja Bergkvist: ”Expressen – från röda jättar till väpnade revolutioner

Tenebrism

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

117 kommentarer

    • Kristian

       /  12/13/2013

      Wow. Bar skrivet.

      ”Födelseort?” Tvi vale och äckel för sådana metoder.

      Svara
    • Kristian

       /  12/13/2013

      Jodå. Högt i tak, ärligt hållen debatt, lika spelregler. Viss vore det trevligare (från samtliga inblandade.)

      Däremot tror jag inte lika fullt på DN’s goda uppsåt. Boken släpptes som bekant för nio månader sedan och man har velat annonsera i DN sedan dess.

      Låt dig inte luras av DN:s rävspel


      ”Jag är övertygad om att den senaste månadens uppmärksamhet som vi har riktat mot att DN skarvar med sanningen i propagandistiskt syfte, har haft inflytande över deras beslut att släppa in denna invandringskritiska annons som ett sorts ”damage control”.”

      Svara
  1. Chade

     /  12/13/2013

    Tips är att följa Cornucopias och @cardiacas debatt med researchgruppen på twitter. Inte oväntat så gjorde researchgruppen en (medveten?) felläsning av blogginlägget och påstår att Cornucopia skriver att avpixlat är en trovärdig och legitim nyhetskälla när de egentliga citaten är: ”Samtidigt är Avpixlat en nyhetskälla för många.” och ”Avpixlat är den anslutna websajt som besöks av flest från gammelmedia enligt Mediacreeper. Inte bara denna veckan, utan så har det varit sedan sajten startades. Antingen finns det tusentals rasister inom gammelmedia, eller så kan man ha oskyldiga och legitima anledningar att besöka websajten.”

    Detta får alltså resaercgruppen ihop till något helt annat och angriper honom för det. Är jag hemmablind eller är det en vänsterspecialitet att fulcitera meningsmotståndare?

    Svara
    • Grodan Boll

       /  12/13/2013

      Det är deras paradgren.
      Den, personangrepp och (ironiskt nog) härskartekniker.

      Svara
  2. Rick

     /  12/13/2013

    Jag noterar att Expressen nu även namnger en individ som kritiserat en f.d. ledarskribent på DN samtidigt som frän kritik av partiledaren för C anses vara näthat. Någonting riktigt otäckt håller på att hända.

    Svara
    • MiT

       /  12/13/2013

      Rick:
      Något säger mig att om de inte sparar på något riktigt smaskigt så är de ganska desperata…

      Svara
  3. MiT

     /  12/13/2013

    Om PISA och problemen med att pojkars resultat är dåligt. Hon var tvungen att ta upp skolan i Gnesta som ett ”lyckat” exempel på att normkritik är rätt väg att gå. Så tolkar jag det i alla fall. Men Bittergubben har ju visat att det högst troligt är andra saker som gjort att de lyckas lite bättre där och inte deras fantastiska normkritik.

    ”Men det är även viktigt att skolledningen tar tag i frågan och jobbar med mål på området, menar Mia Heikkilä. På vissa orter, som Frejaskolan i Gnesta, har man lyckats förbättra pojkarnas resultat genom normkritiskt arbete.

    – Det handlar om att börja problematisera pojkars kön. Vad betyder det att vara pojke? Hur ser relationen ut mellan pojkar och skolarbete? Här kan man gärna ta in pojkarna själva i diskussionen och göra dem delaktiga.”

    http://jamstall.nu/blog/2013/12/13/klyftan-vaxer-mellan-flickors-och-pojkars-kunskaper/

    Svara
    • Jonte

       /  12/13/2013

      Genusvetenskap verkar gå ut på att tro på det man vill tro på och sen kalla det vetenskap

      Svara
      • MiT

         /  12/13/2013

        Jonte:
        Allt är vad vem som helst vill att det ska vara 😉

        Svara
      • Kalle

         /  12/15/2013

        Jag tror att jag ska börja säga genusgalenskap, det är ju lite mera passande.

        Svara
    • Kristian

       /  12/13/2013

      Klassisk extrem vänster: ”människans natur är fel – den skall förändras.”
      Idag omskrivet till ”människans natur existerar inte.”

      Som bashflak flera gånger har sagt, vi vet att det finns saker som fungerar för att höja pojkar betyg, och ingen av dem har med genusteorier att göra.

      Svara
      • MiT

         /  12/13/2013

        Kristian:
        Men om de ska göra det som man vet funkar så stämmer ju inte deras skumma idéer. 😉

        Svara
    • Det är ännu värre än så. Bittergubben visar i sitt inlägg att könsskillnaden i betygen på skolan i Gnesta var mindre 2004-2007 än 2011-2013.

      Genusideologi i DN: När mansrollerna ifrågasätts höjer pojkarna sina betyg

      Men statistik är ju oväsentligt patriarkalt manspeak.

      Svara
  4. MiT

     /  12/13/2013

    https://twitter.com/fredrik_de/status/411438454661054464

    https://twitter.com/fredrik_de/status/411439103188549632

    https://twitter.com/fredrik_de/status/411439669457321984

    Svara
    • Kristian

       /  12/13/2013

      -”Hur många feminister behövs det för att byta en glödlampa?”
      -”Det där var inte roligt!”

      Svara
      • MiT

         /  12/13/2013

        Kristian:
        Hahaha!!!

        Svara
      • Anders/AV

         /  12/13/2013

        Men vi vet hur feministen faktiskt skruvar i glödlampan. Bara håller upp den i sockeln. Jorden snurrar runt ”hen”.

        Svara
    • Pelle2

       /  12/13/2013

      Ivar borde veta att om man inte aktivt stödjer eller t.om kritiserar feminism så är man en hatare.

      Svara
      • MiT

         /  12/13/2013

        Pelle2:
        Han har nog haft sina duster med de osympatiska Seglora förut gissar jag 🙂

        Svara
    • Jonte

       /  12/13/2013

      Fan vad skönt att Ivar Arpi är kvar på SvD:s ledarsida som fortsätter att vara ljus i mörkret. Klockren ledare om Hubinettes nya rasbiologiska institut.

      Svara
    • Larsson

       /  12/13/2013

      Hahahaha… ibland är de sååå söta.

      Svara
  5. Jonte

     /  12/13/2013

    Hahahaha, glöm inte läsa kommentarerna ockdå 🙂

    Kränkthetsmaffian slår till

    Svara
  6. Kristian

     /  12/13/2013

    Den här är nästan tio år gammal men lika aktuell:

    How Can I Use Feminism To My Advantage?
    http://www.theonion.com/articles/how-can-i-use-feminism-to-my-advantage,11020/

    (Försöker låta bli att posta den för ofta. Passar så bra i många sammanhang.)

    Svara
  7. Kristian

     /  12/13/2013

    Ja, det är det där med makt som gör uthängningarna så obehagliga.
    Ingen lokal- eller riksdagspolitiker har samma makt som Expressen eller Researchgruppen.
    Spara uppåt, var det någon som sade?

    (Dessutom: oavsett vad någon sagt är det mer intressant vad de gjort eller inte.)

    Svara
    • MiT

       /  12/13/2013

      Kristian:
      Precis, jämför de som har hängts ut med Expressen i hur mycket makt de har…

      Svara
  8. MiT

     /  12/13/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  12/13/2013

      Tycker han att barn skall ha lika mycket inflytande som vuxna ?
      Kanske skall man rent av få köra bil,rösta och dricka alkohol när man har lust
      oavsett ålder bara så att man kan riva ner strukturerna ?

      Svara
    • Kristian

       /  12/13/2013

      Nej, det är ett resultat av sakernas verkliga tillstånd. En beskrivning. Något som har kan härledas till faktiska handlingar.

      Äpplen och päron och medveten dumhet, suck …

      Svara
    • Grodan Boll

       /  12/13/2013

      Barn har inte samma rättigheter som vuxna, de har heller inte samma skyldigheter.
      Det är nästan som om de två hängde ihop på något sätt.

      Svara
      • MiT

         /  12/13/2013

        Grodan Boll:
        VA? Menar du att det med rättigheter också följer skyldigheter? 😉

        Svara
  9. MiT

     /  12/13/2013

    Kolla 5:50 in i klippet om Frejaskolan i Gnesta
    http://www.svtplay.se/video/1672733/12-12-21-45

    Svara
    • Jonte

       /  12/13/2013

      Bollen är i rullning, lita på att genusdårarna kommer göra allt dom kan för att med hjälp av Frejaskolan som exempel kräva mer genus i skolorna. Det kommer att bli en intensiv kampanj.

      Svara
      • MiT

         /  12/13/2013

        Jonte:
        De har nog redan bestämt sig för vad som är orsaken till vad oavsett vad som kommer fram, det spelar ingen roll hur många som offras på altaret.

        Svara
  10. MiT

     /  12/13/2013

    Svara
  11. MiT

     /  12/13/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  12/13/2013

      Sagolikt bokförlag förnekar sig inte. Så länge man inte gör något traditionellt så är det jättebra.

      Svara
  12. MiT

     /  12/13/2013

    Debatt från igår, han från GP verkar inte vara frisk…
    http://www.svtplay.se/debatt

    Svara
    • Pelle2

       /  12/13/2013

      Tyvärr kunde inte dom queerfemimnistiska,svarta, flatorna ställa upp idag så det fick bli som det brukar ;-).

      Svara
    • Lucifer är ljuset?

      Svara
    • MiT

       /  12/13/2013

      Ekvalist:
      Tja, vad ska man säga? 🙂

      Svara
    • Om man ser till sammansättningen av Sveriges befolkning, så borde Sverige ha en mörkhyad Lucia ungefär vart 20:e år, om ens det

      Svara
    • SATAN vad vit Talgboll är just nu.

      Svara
      • Larsson

         /  12/13/2013

        Och man och medelålders…. och är han inte lite heterosexuell också 🙂

        Svara
      • David8

         /  12/13/2013

        JAG VET! så jävla VIT!

        Svara
        • Då skulle du bara se hans röv. Den kan man inte betrakta utan att bli snöblind

          Svara
    • Hjalmar

       /  12/14/2013

      SATAN vad talgboll hatar vita tjejer…
      HELVETE vad talgboll skäms för sin hudfärg.
      Ledsen talgboll det är OBOTLIGT!!!

      Svara
      • Kalle

         /  12/15/2013

        ”Ledsen talgboll det är OBOTLIGT!!!”
        Fel det finns hopp för talgboll *host* gyttorps röda *host*

        Svara
        • Hjalmar

           /  12/15/2013

          Nu ska vi inte vara sånna. Gyttorps är dyra…

          Svara
  13. MiT

     /  12/13/2013

    Hehehe…

    Svara
    • Pelle2

       /  12/13/2013

      Inte hon heller. Hon hade bara otur när hon tänkte 😉

      Svara
      • Larsson

         /  12/13/2013

        Snarare oförskämt turligt skulle jag säga, men smaken är som… 😉

        Svara
      • MiT

         /  12/13/2013

        Pelle2:
        Äh, tror hon är ett stort fan av min blogg, hon vågar inte komma ut ur garderoben ordentligt bara 😉

        Svara
  14. Jan

     /  12/13/2013

    På något sätt så uppfattas det som värre att skriva arga mejl till kvinnor än till män. Hur rimmar det med jämställdheten? Varför spelar feminister på ridderlighetskomplex? Är inte det en patriarkal ordning?

    Svara
    • Jonte

       /  12/13/2013

      Just ridderlighetskomplexet, dvs att se män som antingen förövare eller beskyddare och kvinnor som offer som måste skyddas är förmodligen världens äldsta könsroll och det mest könsstereotypa som finns. Men vem har sagt att feminister är logiska?

      Manliga feminister tävlar ju om att ta på sig beskyddarrollen och utmåla andra män som förövare.

      Svara
    • MiT

       /  12/13/2013

      Jan:
      Det är alltid värre när något händer kvinnor. Alltid…

      Svara
  15. Goran

     /  12/13/2013

    Tycker Kawa syftningsfel är rätt kul. Om arbetsgivaren utsätter honom för rasistiska påhopp borde han väl anmäla dem?

    Svara
    • MiT

       /  12/13/2013

      Goran:
      Hahaha, jag såg det också men valde att tolka det välvilligt 🙂 Man måste ju vara snäll så här till jul!

      Svara
      • Goran

         /  12/14/2013

        Miss med feta fingrar men samtidigt var det kanske undermedvetet mitt finger trykte tumme ner? Det kändes rätt…. 😉

        Svara
  16. MiT

     /  12/13/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  12/13/2013

      Ja, om du bara visste vad vi satte upp på agendan inför 2014 på den årliga patriarkala konferensen för förtryck och könsmaktsordning ;-).

      Svara
    • Jonte

       /  12/13/2013

      Hahaha, så otroligt puckat, hon skulle behöva läsa på lite grann om sexuell selektion. Dom lever i en fantasivärld.

      ”För vi kvinnor får lära oss att vårt värde, inte bara som kvinna utan som människa, bekräftas av män. Detta uttrycker sig på olika sätt, t.ex. att vi konkurrerar om männens uppmärksamhet. Vilken kvinna får flest likes på Instagram, vem får störst beundrarskaror på fester”

      Har hon helt undgått vilka män som har högst status bland andra män? Den nördige oskulden som runkar hemma i källaren eller den populäre alfahannen som får alla tjejer? Same rules baby…

      Svara
      • David8

         /  12/13/2013

        Hyckleriet är starkt i den sekten. Du skall hyckla, ljuga och manshata och inga positiva saker göra, eller något sådant verkar budorden vara.

        Svara
      • MiT

         /  12/13/2013

        Jonte:
        De är så gulliga i sin dumhet.

        Svara
    • Blåval Rödval

       /  12/13/2013

      Ja, just det. Glömde en grej.

      Shut up Meg.

      Svara
    • Kortare formulerat: Den svenska vänstern borde läsa mindre flummig normkritik och mer av Noam Chomsky. ”If we don’t believe in freedom of expression for people we despise, we don’t believe in it at all”.

      Svara
      • MiT

         /  12/13/2013

        Ekvalist:
        Hans inlägg var väldigt bra tycker jag, det var en ny bekantskap för mig som jag kommer att följa.

        Svara
  17. MiT

     /  12/13/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  12/13/2013

      Vår vän Alicia,vilken är poängen att män har rösträtt,Dickner upphäver sin röst för yttrandefrihet ännu en gång.
      Feminister har allehanda åsikter om män och olika samhällsfenomen men om man inte håller med dom så skall man hålla käften.
      Varför skall vi lyssna på feministernas åsikter när dom inte har förmågan eller viljan att ta in någon annans åsikt ?

      Jag tycker att extremfeminister som Dickner har en minst lika otäck ideologi som
      nazister och dom är förmodligen dessutom kommunister vilket är en minst lika sjuk ideologi.

      Svara
    • Hjalmar

       /  12/14/2013

      Birro försöker vara logisk och resonerande.
      Dickner mfl får runtimeERROR…
      Varför lugnt diskutera en fråga, när man kan hata?

      Svara
      • MiT

         /  12/15/2013

        Hjalmar:
        Det brinner i huvudet på dem så fort logik börjar bli lite nödvändigt.

        Svara
  18. MiT

     /  12/13/2013

    Svara
    • Pelle2

       /  12/13/2013

      Dom verkar ha förläst sig på Hirdman eftersom dom pratar om att ”göra ras och göra kön”. Dessutom nämner dom ras och män och kvinnor i samma mening.
      Tror dom att ras och kön är samma sak ?
      Det är ju typiskt också att dom blandar in feminism i ett resonemang om ras.

      Snömos är ordet !

      Svara
    • Larsson

       /  12/13/2013

      Det finns det goda hatet och det fula hatet… och så finns det numera uppenbarligen den goda rasbiologin och den… andra. Lite imponerad att du hittar artiklarna 🙂

      Svara
  19. MiT

     /  12/13/2013

    Hmmm, kunde han inte lika gärna vara en nyhetsuppläsare i Nordkorea?

    Svara
    • Blåval Rödval

       /  12/13/2013

      Ouch, du är på hugget idag. Han skulle smälta in direkt på alla plan.

      Svara
      • MiT

         /  12/13/2013

        Blåval Rödval:
        Hela hans tweet är ungefär samma mässande som nyhetsuppläsarna (eller kanske bilden av nyhetsläsarna som finns). Tänk dig denna som läser upp Hübinettes tweets

        Svara
        • Blåval Rödval

           /  12/13/2013

          Nu är jag inte riktigt med. Det var ju hen själv som läste upp sina egna tweets i den där videon.

          Snygg dräkt hade hen också.

          Svara
          • MiT

             /  12/13/2013

            Blåval Rödval:
            Jomen, inte ens om man vet om det så ser man skillnad!

    • Pelle2

       /  12/13/2013

      Han kunde ha stannat vid den första delen av meningen.
      Har noll sympati. Kunde även lägga till noll empati.

      Svara
    • Hjalmar

       /  12/14/2013

      Fram med saxen Axel… sen är du inte könsrollsberoende!

      Svara
    • Kalle

       /  12/15/2013

      Tack Axel så jag har undrat, nu kan jag sova gott inatt

      Svara
  20. MiT

     /  12/14/2013

    Herregud…

    Svara
    • Pelle2

       /  12/14/2013

      Men hataren Irving har inget emot det tungt kvinnodominerade FI.
      De är väl i stort sett 100% jämställda med en partiledning till 100% bestående av kvinnor och säkert till 99,9% kvinnliga medlemmar.
      Kanske dags för Irving att #klippa kuken om han inte redan har gjort det.
      Då kanske hen kan få bli medlem i FI.

      Svara
    • Pelle2

       /  12/14/2013

      Med hjälp av antidemokraterna i AFA glömde han skriva.

      Svara
    • Hjalmar

       /  12/14/2013

      ”Återupplivat sin bombkastarsjäl i kampen mot yttrandefriheten”
      Sådärja, nu stämmer det bättre…

      Svara
  1. Feminism i verkligheten | WTF?
  2. Tweets från 2013 del 4 | WTF?
  3. Kränkta Kawa Kurdistan | WTF?
  4. Gäller inte rätt person på rätt plats längre? | WTF?

Lämna ett svar till MiT Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.