Film om genusdagis

Det är ju på tapeten igen så jag gjorde en liten film om fenomenet. Glöm inte att utmana åldersmaktsordningen när ni ändå håller på!

MVH

MiT

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

225 kommentarer

  1. Pelle2

     /  01/07/2014

    Aj,aj,aj Toklandet. Du kommer att brinna i genushelvetet på södertörns lekskola för denna filmen.
    Moira von wright kommer personligen hemsöka dig tillsammans med ett gäng nyexade genuspedagoger för att #klippa kuken en gång för alla ;-).

    Svara
    • Hjalmar

       /  01/07/2014

      Afa von Wright…?

      Svara
    • MiT

       /  01/08/2014

      Pelle2:
      Äh, klart de måste förstå lite humor?

      Eller vänta lite nu, humor och feminister… Fan också!

      Svara
  2. MiT

     /  01/07/2014

    Svara
    • lilycrowart

       /  01/07/2014

      hahaha

      Svara
      • Fugen

         /  01/07/2014

        Får man bjuda på popcorn till underhållningen?

        Svara
    • Hjalmar

       /  01/07/2014

      Ruthström blev ‘ägd’…
      FETT MED PEPP!!! 😉

      Svara
    • Pelle2

       /  01/07/2014

      Cissi Wallin verkar ha vuxit upp till skillnad mot alla extremfeminister.

      Svara
    • Casey Jones

       /  01/07/2014

      Inte en aning om vem den här Ruthström är, men hon blev totalt överkörd 🙂

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Casey Jones
        Hon är en tramsfeminist, kanske inte i den mest radikala högen men nästan. Hon har en blogg som du hittar ganska lätt där du kan läsa lite mer från henne. Där blir hon ju inte överkörd i alla fall 😉

        Svara
        • Casey Jones

           /  01/08/2014

          Jag var tvungen att kolla och det var ju en ganska dumsnäll blogg hon hade. Diskussionerna gick i alla fall inte på högvarv i kommentarsfälten…

          Svara
          • MiT

             /  01/08/2014

            Casey Jones:
            Jo hon är inte riktigt i den mest radikala högen av feminister men ibland så hittar hon dit också och då flödar dårskapen… 🙂

    • Prima feministisk lyteskomik…….

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Ulf Andersson:
        Wallin verkade ha tröttnat på henne i alla fall…

        Svara
    • Om alla Sveriges feminister tänkte och agerade i samma stil som (2014 års) Cissi Wallin, Sara Schmenus eller Onewaycommunication så skulle jag antagligen sluta skriva om genusfrågor och ägna mig åt annat.

      Svara
  3. MiT

     /  01/07/2014

    Se där ja! Lilla Patriarkatet är inte så dumt ibland minsann…

    Svara
  4. Jag suckade först, jag har blivit innerligt trött på alla ”Hitler i bunkern”-videos i alla möjliga sammanhang. Men den här var faktiskt riktigt bra, förmodligen funkar det just för att undertexterna för en gång skul är väldigt välsynkroniserade med det som faktiskt sägs i filmen.

    Svara
    • MiT

       /  01/08/2014

      dolf (a.k.a. Anders Ericsson):
      Nja välsynkade vet jag inte men försökte få det hyfsat i alla fall. Annars faller ju hela iden tycker jag. Sen är det ju bra att vissa ord är liknande på svenska!

      Svara
  5. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  01/08/2014

      Och varför blir det automatiskt bättre med unga tjejer och gamla kärringar ? Dessutom är det väl ingen som hindrar unga tjejer från att engagera sig politiskt….

      Svara
  6. MiT

     /  01/08/2014

    https://twitter.com/Demofon/status/420700304699428865

    https://twitter.com/Demofon/status/420701563632353280

    https://twitter.com/Maktelitencom/status/420709426777968640

    https://twitter.com/Maktelitencom/status/420710344885927936

    https://twitter.com/Demofon/status/420710931526475777
    https://twitter.com/Demofon/status/420711399292039168
    https://twitter.com/Maktelitencom/status/420711521585344512

    Svara
    • Bygger inte genuspedagogik på ”normativa föreställningar om kön”?

      Hur kan man annars tala om ”alltför snäva könsroller”?

      Det går ju bara om man har just en ”normativ föreställning om kön” som gör att en del beteende (enligt ens egen uppfattning) förklaras av könet medan annat förklaras av ”alltför snäva könsroller”.

      Svara
  7. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
  8. MiT

     /  01/08/2014

    Det som detta handlar om har varit med förr i kommentarsfältet.
    http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/bangstyriga-barn-utmanar-genuspedagogik_8873436.svd

    Svara
    • Blir alldeles förskräckt av artikeln. Dessa barn kommer växa upp med men för livet.

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Pinjata:
        Den är inte att leka med! Och när hon själv ser de enorma motsättningarna mellan riktig verklighet och genusverklighet och till och med säger det själv så gäller ändå genusverkligheten…

        Svara
    • Kristian

       /  01/08/2014

      Byta ut ”han” mot ”hon.” Jag gissar att det aldrig går åt andra hållet. Kan någon tänka sig ”Pelle Långstrump?”

      Såg till min förtrytelse att även Anders Blixt drabbats av detta:
      http://gondica.wordpress.com/2014/01/08/bilba-the-adventure-of-a-hobitte/

      (Blixt är något av en husgud för dem av oss som spelade svenska rollspel på 1980-talet. Åter till ämnet …)

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Kristian:
        Rollspel har aldrig varit något för mig, har nog aldrig ens velat testa det tror jag. 🙂

        Svara
  9. MiT

     /  01/08/2014

    ”Jurymedlemmen Leif Mannerström hade gärna sett att kanalen valt en kvinna. Han menar att de försökte, men att ingen kunde ställa upp.
    – Av de som var aktuella hade ingen tid med inspelning i 30 dagar, säger han.”

    Ändå gnäller de…

    http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article18134617.ab

    Svara
    • Pelle2

       /  01/08/2014

      Verkar vara ett genomgående problem att de kvinnor som tillfrågas inte vill eller kan ställa upp.

      Svara
      • Johan A

         /  01/08/2014

        Då får vi väl göra som Gudrun Schyman föreslog i tv en gång: helt enkelt tjata tills kvinnorna inser hur fel de har och ändrar sig. Tydligen gäller inte doktrinen att en kvinnas nej alltid betyder nej och ska accepteras utan ifrågasättande om detta nej inte stämmer överens med vad feministerna anser vara rätt…

        Svara
        • MiT

           /  01/08/2014

          Johan A:
          Visst är det konstigt att ett nej inte är ett nej helt plötsligt? Undrar vilka mer situationer det är så?

          Svara
    • Jag märker att du direktlänkar till SvD men kör AB-länkar via unvis.it. Helt rätt, från och med idag har jag börjat med det också, och det gäller även den andra kvällstidningen.

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Ekvalist:
        Försöker komma ihåg det i alla fall. Vet inte om man kan komma runt SvD:s spärr på antal artiklar via Unvis?

        Svara
  10. MiT

     /  01/08/2014

    Undrar varför? Avskräckande eller uppmuntrande?

    Svara
    • Pelle2

       /  01/08/2014

      Och vad är det som säger att genuspedagogernas normer är bättre än de som fanns innan ?

      Svara
      • Kristian

         /  01/08/2014

        Genuspedagogerna.(Jämför Epimenides paradox.)

        Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Pelle2:
        De känner att de är bättre eller nåt… 😉

        Svara
    • Hjalmar

       /  01/08/2014

      ”Den japanska bergsgeten”…
      ”byggdes den med 1984 års patenterade I.D.N.R.I.S, vilket står för Instant Death No Retardation Impact System. Med andra ord löper man ingen risk att hamna i händerna på långvården då man omedelbart omkommer vid kollision i hastigheter över 12Km/h! Men, man har aldrig känt sig så levande som när man kryssar mellan långtradarna på Essingeleden eller i skymningsdis på landsvägar utmed den svenska landsbygden.”
      Vilken pärla! 😀 😀

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Hjalmar:
        Visst var det en skitkul annons? 🙂

        Svara
        • Hjalmar

           /  01/08/2014

          Säljaren har ju talang… 🙂
          Hur säljer man en gammal bil? Skriv en kul annons!

          Svara
  11. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  01/08/2014

      Vad har könet med saken att göra ? Antingen är det ett brott eller inte oavsett vilket kön som har begått det. Dessutom är ju kön bara en social konstruktion så vad är problemet ?

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Pelle2:
        Logik, logik, logik… Du vet ju att sådant är kvinnohat! 😉

        Svara
  12. QED

     /  01/08/2014

    OT: Din twitterbild av Beatrice Ask i koftan, efter att ha gått på en blåsning, var bara för dråplig. 😀

    Svara
  13. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  01/08/2014

      Att våldtäkt är ett problem håller jag med om. Att det skulle ha något med maskulinitet att göra håller jag däremot inte med om.

      Svara
    • Så majoriteten av män är alltså inte maskulina eftersom de inte våldtar?

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        lavazza1891:
        Antagligen. Eller jag vet inte, logiskt sett så betyder det ju just det men då måste vi blanda in logik tillsammans med feminism igen…

        Svara
  14. MiT

     /  01/08/2014

    Marmgren flirtar med feminister

    Svara
  15. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  01/08/2014

      Så funkar det väl redan idag om någon anmäler mannen i detta fall.
      Misshandel är förbjudet enligt lag så vad är det dom vill förändra ?

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Pelle2:
        Inte en aning. Men vad som ändå är lite konstigt är att det ALLTID är fullt…

        Svara
    • David8

       /  01/08/2014

      Hämta könsrasisterna på Roks och spärra in dem i ett avsides hus. Video-dokumentera hur sjuka hjärnor i djupt moraliskt och intellektuellt förfall fungerar. Spara för framtiden och hindra att vidrigheter som feminism sprids igen.

      Svara
  16. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
  17. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
  18. MiT

     /  01/08/2014

    Det här är ett riktigt verktyg som gärna säger just sånt här

    Svara
    • Pelle2

       /  01/08/2014

      Om det är sant så skulle väl antalet våldtäkter vara väldigt mycket större.
      Men Andreas är väl en hedersfeminist som skall försöka inpränta tanken om våldtäktskultur och bilden av mannen som ond så att han kanske kan få ligga.

      Och jo,är det något man får säga i det här j-a landet så är det feministiska floskler.

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Pelle2:
        Jo han är en riktig riddare som rider på sin vackra vita springare och har på sig välpolerad rustning.

        Svara
    • Låter som Andreas försöker normalisera våldtäkter, typ ”…men alla gör ju det”. Polisen borde ta ett snack med honom…

      Svara
  19. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
    • Hjalmar

       /  01/08/2014

      Snart är det väl lag på att nya filmer ska klara Bechdel-test…
      Eller åtminstone ett krav för att få filmstöd. Efter valet.

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Hjalmar:
        Och exakt då kommer filmindustrin att dö… 😉

        Svara
        • Hjalmar

           /  01/08/2014

          Huvudsaken är ju att politiker visar sig handlingskraftiga och ”vågar gå före”… Går det åt skogen så är det patriarkatets fel!

          Svara
  20. MiT

     /  01/08/2014

    Viktigt arbete…

    Svara
    • Pelle2

       /  01/08/2014

      Ett verktyg för lite hederlig feministisk penisräkning alltså.

      Svara
    • Chade

       /  01/08/2014

      Varför skulle det inte gå? Folk gör hela tiden massor av saker utan (direkt) ekonomisk vinning. Bara att surfa in på ett hjälpforum för exv. datorer och så sitter hur många som helst (troligtvis mest av manligt kön) och lägger ner massor av gratistid på att hjälpa okända människor.

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Chade:
        Det viktigaste i deras liv är ju att räkna penisar… 😉

        Svara
    • Superviktigt. Är det nån som klockar toabesöken på krogen också?

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Blåval Rödval:
        Jajamen! Och de passar på att räkna penisar också så toabesöken blir jämställda till antalet. Tid på toan går ju inte att få jämställt… 😉

        Svara
  21. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
    • Så hon kommer aldrig med några sifferpåståenden, typ om om lönegap och representation. Om man talar om manlighet och kvinnlighet utan koppling till biologiskt kön, så kan ju ingen säga hur många som berörs av det man säger.

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        lavazza1891:
        Jag vet inte vad hon menar faktiskt 🙂 Hon tror stenhårt på kollektiv skuld, det har hon sagt till mig.

        Svara
        • lavazza1891

           /  01/09/2014

          Fast hon avstår från att jag göra klart för dem som ska skuldbeläggas om de omfattas av skuldbeläggningen eller inte.

          Svara
          • MiT

             /  01/09/2014

            lavazza1891:
            Män har en kollektiv arvsskuld, det har hon sagt på en fråga.

          • Fast inte biologiska män, väl? Om hon talar om biologiska män, så bryter hon mot sina egna föresatser.

    • Just nu känner jag mig som en kvinna, från venus, gjord av maräng…. kom inte med er biologism!

      Svara
    • Kristian

       /  01/08/2014

      Det stadiet? Att vara en biologisk varelse?
      Består feminister helt av ljus, guds kärlek och floskler?

      Svara
  22. Fugen

     /  01/08/2014

    För er som undrar vad Nyamko Sabuni gör nu för tiden. Beklagar det utrikiska och inga länkar, men jag chansar inte på internlänkarna.

    Nyamko Sabuni tells us about one of her focus areas

    ÅF is determined to really get to grips with making the issue of women in the workplace a non-issue. A new process is currently being developed that will soon be launched. The goal of the Code Red group is to create a sense of pride among ÅF employees that the company they work for is a modern organisation that is investing actively in women. ONE has met Nyamko Sabuni, Director of Sustainability at ÅF, to find out more about her plans in this regard.

    WHY

    So tell us, Nyamko, why is ÅF investing in women in this way?
    We’re not only driven by the desire to increase the number of women working at ÅF; this is also a matter of safeguarding access to competence. Research shows that a good mix of male and female employees can often contribute to more profitable business and more successful companies. It’s about creating a pleasant and attractive workplace.
    Today ÅF is Sweden’s second most attractive employer among engineers and technical professionals. The aim is to create the same feeling in terms of WHO women want to work for. We want women to see ÅF as the best alternative in the industry for them. ÅF must be seen to offer women an opportunity to pursue a career and develop. The more women who work at ÅF, the more women who will want to join us. It creates a virtuous circle.

    What else does ÅF hope to achieve with this process?
    Currently (according to figures produced in the spring of 2013) 23 percent of ÅF employees are women, and 17 percent of the company’s managers are women. We don’t believe that there can be so great an imbalance between men’s and women’s ability to act as leaders and managers. I think there are simply certain structures that are generally much better at recognising managerial potential in men and that the same potential is often overlooked in women. The Code Red process will enable us to become better at identifying women who have the potential to assume a leadership role. We want ÅF managers to reflect the composition of the workforce as a whole.

    How great a percentage of the ÅF workforce will women be in the future?
    In spring the ÅF Group will announce its vision for 2020. What would you like this vision to contain?
    When people talk about the opportunity to exert influence, they often refer to a “critical mass”. This critical mass is achieved when the underrepresented group comprises at least one third of the total. The closer we get to this figure, the easier it becomes for women at ÅF to influence the outcomes we want to achieve with Vision 2020. In order for us to have the capacity to influence and introduce change by 2020, women should constitute at least one third of the workforce at ÅF – both as managers at all levels within the company and as consultants. If we can exceed this total, it would be fantastic!

    HOW

    How will we do this?
    At ÅF we always recruit the consultant who is best suited to do the job. At the same time, we want to increase the number of women and to challenge the preconception that managers are usually men. It’s not only a question of acknowledging managerial qualities in women who have already demonstrated their competence and ability to lead, but also of identifying women who have the potential to become leaders and who can be given help to develop in that direction. We already do that for men. We should do the same for women, too!

    Code Red is one aspect of the sustainability work that you are responsible for leading at ÅF, Nyamko. How does that work?
    Code Red brings together key individuals from different areas within ÅF to discuss what we need to do to meet the increased demand for women in the workplace and to improve the ratios of female managers and consultants at ÅF.

    Are there any concrete examples in the organisation?
    Through ÅF’s sustainability work we are creating a process and tools for ÅF as a whole that can be adapted to local operations. One good example of how this can be done is demonstrated by Christer Karlsson, one of our Business Area Managers for ÅF Industry, who is taking a proactive approach to this question in his own BA (see this link).

    WHAT

    So, what happens now?
    We will be launching the content in the Code Red process at the end of February. However, we can already reveal that this involves measures such as tailor-made leadership training, a review of recruitment routines and putting together a number of different activities. The Code Red training is a course adapted to individual needs that focuses on how each of the candidates selected can use her own personality to strengthen her qualities as a leader. It’s based on personal leadership abilities rather than simply following a template that defines what is conventionally expected of a good leader. Participants will also be part of a mentorship programme, preferably with a mentor from another division.
    This programme is different from our Business Executive Leadership Programme (BELP). BELP is for ÅF employees – male and female – who already hold managerial positions. BELP also follows a standard formula. The Code Red course aims to give women the right tools and development opportunities to be able to work according to the same conditions as men in a male-dominated industry.

    How will candidates for the Code Red course be chosen?
    The requirement for Code Red training is that the women chosen must either have the potential to become managers or already be working as a manager at some level. The common denominator is the idea that all of these women can be helped in some way to develop further in their professional role.
    The criteria we will be using to make sure we choose women with the right competence mix involve looking carefully at what we call “The Three P’s” – Potential, Performance and Personal Characteristics. Responsibility for choosing suitable candidates will be delegated to the Divisional Managers. The names of the women who have been selected will be announced in conjunction with the launch of Code Red at the end of February.

    A decision has been made to limit Code Red participation to women out in the divisions during the first year. Why not also open Code Red to women employed by the parent company?
    We have chosen to start with the divisions because they are lagging far behind the parent company in terms of the number of women they employ and the ratio of female managers. The idea is that the whole of ÅF will be inspired by Code Red and that similar processes will be put into action throughout the organisation. We will be happy to provide the help that is needed to do this.

    When will we get to find out more about all of this?
    More information will be published via ONE – so please keep your eyes open for that!

    Svara
    • ”Code Red”? Hmmm…

      ”Charge of Irascibility (Code Red)

      Discussion: The target is accused of having anger management issues. Whatever negative emotions he has are assumed to be unjustifiable. Examples:

      “You’re bitter!”
      “You need to get over your anger at women.”
      “You are so negative!”

      Response: Anger is a legitimate emotion in the face of injustice. It is important to remember that passive acceptance of evil is not a virtue.”

      Svara
    • MiT

       /  01/08/2014

      Fugen:
      Låter som curling…

      Svara
  23. David

     /  01/08/2014

    Fruktansvärt obehaglig text av Ebba Witt-Brattström i dagens DN-kultur med rubriken ”Pojkarna har stulit flickornas kropp” där kontentan tycks vara att en man som ligger med en kvinna utan att vilja ha ett förhållande därmed begår ett ”egenmäktigt förfarande” med hennes kropp, och att det är porren och dagens ”sexualradikalism” som ligger bakom att män blir ”sexuellt aggressiva”. Om jag inte visste vem som författat artikeln skulle jag ha gissat på någon med en traumatisk bakgrund och psykiska problem, alternativt någon som hämtat sin sexualmoral från 1800-talets högborgerlighet.

    http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/skammen-ar-inte-kvinnans/.

    Svara
    • Dreadlock

       /  01/08/2014

      Hahaha ! Vilken j-a ärkekonservativ dynga. Hon kan ta sin analys och stoppa upp den .

      Svara
    • MiT

       /  01/08/2014

      David:
      Hen verkar vara lite förvirrad helt enkelt.

      Har klistrat in några hyllande tweets om det har jag för mig, kanske inte det du ville se… 😉

      Svara
      • David

         /  01/08/2014

        Förvirrad är kanske lite väl optimistiskt. Snarare är detta är ett uttryck för en nymoralism som sprider sig i samhället och som omfattas av betydligt fler än Witt-Brattström, även om hon här tar den till helt nya nivåer. Intressant är att de flesta som tar upp och kommenterar artikeln positivt i bloggar och liknande hör till den kristna högern. Det tycks således som att radikalfeminismens och den konservativa kristenhetens sexualmoral till slut är på väg att smälta samman helt.

        Här är förövrigt en bra analys av artikeln av Motpol: http://motpol.blogspot.se/2014/01/feminism-porr-och-inkompetens.html

        Svara
  24. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
    • Kristian

       /  01/08/2014

      I ”Per, Ida och Minimum” stod om ”en barnskötare som heter Kalle.” Kanske är det prequels om honom vi får här.

      Alla böcker skrivna av samma person. ”Förlag” betyder något annat än det gjorde förr.

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Kristian:
        det hade jag inte alls noterat! En författare som sprutar ut floskelbäcker!

        Svara
        • Kristian

           /  01/08/2014

          Efter att Kalle haft klänning och varit lucia, blir han nu kär. I vem, undrar vi med spänning. Hoppas vi slipper heteronormen.
          För 4-8 år, tydligen.

          (I Luciaboken har Kalle peruk, eftersom det är viktigt att Lucia har långt hår.
          http://www.smakprov.se/smakprov/visa/9789197668163/partner/smakprov
          Skulle aldrig kunna hitta på det här ens efter stora ändringar i droglagstiftningen.)

          Svara
          • MiT

             /  01/09/2014

            Kristian:
            Unkna könsroller heter det när flika blir kär i pojke eller tvärtom 😉

  25. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
  26. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
    • Kan hon leda det i bevis eller visar det bara på vilken typ av porr som Astumor kollar på ? Eller är det kanske rent av så att hon tycker som en del andra feminister att ett heterosexuellt samlag är ett övergrepp mot kvinnor ?

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Pelle2:
        Antingen tittar hon på skruvad porr själv eller så tycker hon att ett samlag är en våldtäkt.

        Svara
  27. MiT

     /  01/08/2014

    Ja vad ska man säga?

    Svara
    • Antero

       /  01/08/2014

      Haha, hur lång tid kommer det ta innan polletten ramlar ner? å andra sidan har Oliver precis ramlat över en ojämlikhet i språkbruk, när det kommer till äkta par. 😉

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Antero:
        Och inget dåligt I-landsproblem han hittat heller! 🙂

        Svara
  28. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
    • Hjalmar

       /  01/08/2014

      Säg efter mig – K, B, T…
      Det finns saker att vara rädd för, men låter man rädslan ta över så fullständigt då hjälper nog bara terapi.

      Svara
    • lavazza1891

       /  01/08/2014

      Då blir frågan till henne om hon anser att kvinnor duger som försvarare.

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        lavazza1891:
        Tror du hon kan svara på den? 😉

        Svara
        • lavazza1891

           /  01/09/2014

          Tanken är väl att det är feminister som ska ställa frågorna både till andra och till sig själva och att övriga ska hålla käft.

          Svara
    • Grodan Boll

       /  01/08/2014

      Jag är vattuman och därmed rädd. Dagtid, nattetid, inomhus, uteliv. Ständig rädsla, för jag är vattuman.

      Svara
      • Är du rädd för vatten också,
        när du är vattuman? ;-D

        Jag är fisk och trivs som fisken i vattnet –
        på torra land (är en badkruka).
        Lite kul att både vattumannens och
        fiskarnas horoskop brukar stämma in på mig.

        Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Grodan Boll:
        Tuff skit! Vi måste utrota alla som inte är vattumän! Alla utom mig själv då… 😉

        Svara
    • Björn

       /  01/09/2014

      Varför vill alla dessa rädda kvinnor att fler kvinnor skall vara poliser? Det kan väl knappast kännas tryggt om den som ska skydda en går runt och är rädd ständigt och jämt på grund av sitt kön? Är det ens lämpligt att kvinnor jobbar som poliser då? Borde vi inte skydda kvinnor från så farliga jobb?

      Nej, konsekvent resonemang är inget man eftersträvar i feministkretsar. 🙂

      Svara
  29. MiT

     /  01/08/2014

    Ni får kolla för fler liknande, han skrev flera stycken liknande både innan och efter detta

    Svara
    • Kalle

       /  01/08/2014

      Jag kan tuta, varva upp motorn och om jag vill köra över någon med min bil.
      Jag gör det inte, men det är ett redskap de flesta bilägare har.
      #motormakt

      Svara
      • David8

         /  01/08/2014

        Eller vara 1,40 hög och plocka upp en sten, kniv eller tårgas. Eller att vara manipulativ, elak och utnyttjade. Det är alla redskap som människor har. I ett någorlunda upplyst samhälle borde det vara betydligt svårare att bli så snöblind som Niklas Hellgren är.

        Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Kalle:
        Hahaha, motormakt is the new shit!

        Svara
        • Pelle2

           /  01/09/2014

          Motormaktsordningen som det kallas i vissa kretsar 🙂

          Svara
          • MiT

             /  01/09/2014

            Pelle2:
            Motormaktsordingen is the NEW shit!

      • Pouwa (power) to da machines!

        Svara
    • 2 av 3 kvinnor som misshandlar sina män använder någon form av vapen.

      Män som försvarar sig mot kvinnors fysiska våld riskerar att åka dit för misshandel då samhället utgår från att kvinnor inte brukar eller inleder våldshandlingar.

      Svara
    • Pelle2

       /  01/08/2014

      Har medicinen tagit slut eller har den slutat verka ?

      Svara
      • Det kanske är nån som på skoj har bytt ut pillren mot Tulo.

        Svara
        • Kristian

           /  01/08/2014

          ”We’ve secretly replaced the medication with Folgers Crystals. Let’s see if anyone can tell the difference.”

          Svara
        • Hjalmar

           /  01/08/2014

          Förklarar ju ett och annat…
          Det är någon som jävlas med twitterfeminister:)

          Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Pelle2:
        fast här håller hon bara med LD för det var LD:s ord…

        Svara
        • Pelle2

           /  01/09/2014

          Då har väl även LD problem med medicineringen 😉
          Det är ju dock lika sjukt att hålla med LD som att faktiskt skriva det själv för det innebär ju att hon håller med om LD,s tankar.

          Svara
    • Hjalmar

       /  01/08/2014

      Idétorka tydligen, dags att travestera Olof Palme!
      Byt ut ”män” mot någon skyddsvärd grupp, och DO skulle skaka av upphetsning…

      Svara
  30. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
    • Grodan Boll

       /  01/08/2014

      Kanske inte den bästa starten på ett nytt jobb, men hellre sjukanmäla sig än att sprida ebola till sina kolleger.

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Grodan Boll:
        Är man sjuk så är man! Samma sak har faktiskt hänt mig också en gång, åkte på turbomagsjuka dagen innan jag skulle börja på nytt jobb. Inte så kul…

        Svara
    • Det gäller att göra ett bra första intryck och det gick ju bra. Nu kan hon slappna av och vara sig själv.

      Svara
    • Goran

       /  01/08/2014

      Jösses… Varför skriva så långt när det enda hon ville ha sagt är : ”Jag har rätt, alla andra har fel”. Även ”lite” konstigt att kräva att andra skall visa förståelse när man själv sitter skrikande med händerna för öronen, för andras uppfattning. Men det är väl som de alltid betett sig. Gott nytt år…..

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Goran:
        Haha, då blir det ingen gnällkrönika utan bara ett tweet juh! 😉

        Gott nytt du också!

        Svara
  31. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
    • Kristian

       /  01/08/2014

      Folkpartiet? Liberalerna?’
      Ur partiprogrammet: ”Mycket har förändrats sedan det första partiprogrammet, men en sak löper som en röd tråd genom alla programtexterna – idén om friheten och varje människas rätt att forma sitt eget liv.”

      Det här är också kul: ”Andelen kvinnor i företagsledningar och styrelser är låg, trots att kvinnor är bättre utbildade än män.”
      Det låter nästan som om utbildningen inte har att göra med vad man gör på riktiga jobb.
      (http://www.paulgraham.com/love.html
      ”it is the existence of English majors, and therefore jobs teaching them, that calls into being all those thousands of dreary papers about gender and identity in the novels of Conrad.”)

      Men tyvärr utmynnar det i:
      ”Mäns våld mot kvinnor är ett av de grövsta uttrycken för bristande jämställdhet. Det våld som kvinnor utsätts för, just för att de är kvinnor …”
      Jaha. Det partiet är förlorat. Inget att hämta här.

      Svara
    • F! och FP i feministisk debatt? Lika upphetsande som när maoister och stalinister bråkar om vem som är mest marxist-leninistiska.

      Svara
    • Hjalmar

       /  01/09/2014

      Folkpartiet Liberalerna – partiet utan vare sig folk eller liberaler. 😉

      Svara
      • MiT

         /  01/09/2014

        Hjalmar:
        Och snart kanske inte något parti heller om nedgången fortsätter.

        Svara
  32. kan du gärna se mustybasol.wordpress.com

    Svara
  33. MiT

     /  01/08/2014

    https://twitter.com/talgboll/status/420972791375335424

    https://twitter.com/talgboll/status/420974119329726464

    https://twitter.com/talgboll/status/420977529563148288

    Svara
    • Älskar vänstermänniskor som inte vill ställa några krav på människor överhuvudtaget mer än att de skall tillbe partiet och den store ledaren.

      Jag är säker på att vi gör flyktingarna en stor otjänst om de inte lär sig svenska.
      Hur skall de kunna leva och försörja sig utan bidrag om de inte kan göra sig förstådda ? Vem skulle anställa någon som man inte kan prata med och som inte kan prata med chefer,arbetskamrater eller kunder ? Inte jag i alla fall.

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Pelle2:
        Jag fattar inte, hur kan man ens tycka att språket inte är viktigt? Det är ju nyckeln till hela samhället!

        Svara
    • Casey Jones

       /  01/08/2014

      Den där bollen består alltså bara av talj? Sådan som man gör fågelmat av?

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Casey Jones:
        Japp, till och med mesarna hackar på honom! 😉

        Svara
  34. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
    • Skulle tro att de flesta tycker att det är för jävligt när någon blir våldtagen oavsett om det rör sig om en prostituerad eller en icke prostituerad kvinna.
      Att några jurister ansåg att den unga flickan inte hade blivit våldtagen med en flaska säger något om tjänstemännen i rätten men inte att gemene man accepterar våldtäkt.

      Om våldtäkt hade varit accepterat så skulle det väl inte finnas lagar mot detta ?

      Svara
      • Om patriarkatet fanns, så skulle våldtäkt mot kvinnor ha varit subventionerat och våldtäkt mot män bestraffas med tortyr och dödsstraff.

        Svara
        • lavazza1891

           /  01/09/2014

          Jag anser att patriarkatet finns och har funnits men att det inte innebär det feministerna påstår, utan civilisation med ett långsiktigt hållbart samhällskontrakt, där människornas resurser används effektivt för att skapa välstånd, fred och skydd mot omvärlden.

          Det feminister kallar patriarkat är spegelbilden av den ohållbara, splittrande, samhällsnedbrytande ordning de själva vill framtvinga och som skapar fattigdom och ofred.

          Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Pelle2:
        Och framför allt så skulle det inte i fängelset behövas speciella avdelningar för dem!

        Svara
    • Grodan Boll

       /  01/08/2014

      Jag antar att Julia fick den informationen från domen och inte från aftonbladet. Själv har jag bara läst delar av förundersökningen, som verkade visa en helt annan bild av förloppet. Kanske var jag inte ensam om att uppfatta den så.

      Svara
      • MiT

         /  01/08/2014

        Grodan Boll:
        Antagligen har hon fått den från media som de flesta som tycker något i den frågan…

        Svara
    • Chade

       /  01/09/2014

      ”våldtäkt är ju djupt inrotad i ALLA kulturer, idiots. Därav termen våldtäktskultur.”

      Då var det bevisat.

      Svara
      • Kristian

         /  01/09/2014

        Står i Boken, ser jag:
        ”I begynnelsen skapade Patriarkatet könsmaktsordning och våldtäktskultur.
        Och jorden var öde och tom, och mörker var över djupet, och Patriarkatet svävade över vattnet.
        Och Patriarkatet sade: »Varde våldtäktskultur»; och det vart våldtäktskultur.”

        Svara
      • MiT

         /  01/10/2014

        Chade:
        Eller hur!

        Svara
  35. MiT

     /  01/08/2014

    Inget mer svar efter hans sista… 😉

    Svara
  36. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
  37. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
  38. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
  39. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
  40. MiT

     /  01/08/2014

    Hahaha!

    Svara
    • Kvinnan: – Du säger alltid mitt och mina.
      Kan du aldrig säga våra?
      Vart ska du för någonstans?
      Mannen: – Jag ska hämta VÅRA kalsonger!

      Svara
    • Kristian

       /  01/09/2014

      Ser fram mot min mansierre eller bro så småningom.
      Vad heter det på Svenska tro?
      Bästhållare? Den är liksom bäst och passar alla, typ.

      Svara
  41. MiT

     /  01/08/2014

    Svara
    • Chade

       /  01/09/2014

      Och djupare än den djupaste insikten hittar man här: tenebrism.wordpress.com/2014/01/09/hat-gor-oss-till-samre-manniskor/

      Svara
  42. MiT

     /  01/08/2014

    Det här är en helt bisarr diskussion, finn några tweets innan och ganska många efter. Tror ni måste ha twitter för att kunna se alla.

    Svara
  43. soundtrack

     /  01/08/2014

    De pratar om våldtäkter som att det vore accepterat i Sverige. Ingen vettig människa skulle någonsin prata om detta som att det vore accepterat. Våldtäktsmän får sitta isolerade därför att dom annars blir grovt misshandlade eller mördade i fängelset. Och jag skulle påstå att samma mentalitet gäller i övrigt. Våldtäktsmän ska behandlas som de svin dom är. Men jag fattar inte, menar dom på riktigt att våldtäkt skulle vara accepterat i Sverige? Att det skulle vara socialt accepterat?

    Svara
    • MiT

       /  01/09/2014

      soundtrack:
      De menar att våldtäkt ingår i manlighet och att killar uppfostras till det.

      Svara
  44. Hjalmar

     /  01/09/2014

    Hens vill ha tuppar överst på dyngstacken…

    Svara
  45. Petter

     /  01/09/2014

    Jag har 2 frågor jag måste ställa till några kunniga genusare och här vet jag att det cirkulerar intresserade och kunniga i den feministiska skolan ;-). Det kanske är dumma frågor men hjälp mig då förstå!

    Om könet är en social konstruktion hur ser man då på hormonskillnadernas påverkan på de olika könens karaktärer? Generellt har män mer testosteron och att det skapar karaktär/hur vi beter oss är väl inget kontroversiellt?

    2, så undrar jag om pedofili ingår i den manliga normen som våldtäkt,kvinnoförtryck mm gör? Jag tror män är överrepresenterade pedofiler vilket väl tyder på att det är manlig norm? å andra sidan trodde jag förut normen var vad de flestagjorde men nu vet jag bättre… Är pedofili en del av manlighetsnormen?

    Svara gärna som en feminist skulle resonera!

    Svara
    • Pelle2

       /  01/09/2014

      Googla patriarkatet 😉
      Kan även säga att pedofili naturligtvis är en del av manlighetsnormen. Vi feminister vet ju att allt ont i samhället kommer från den vita,svenska mannen 😉

      Svara
    • lavazza1891

       /  01/09/2014

      Alla män bär ansvar för allt dåligt, oavsett hur ovanligt det är. Det samma gäller dock inte bra saker, som individen eller alla ska få äran för. När män drabbas negativt, så är ligger felet hos individen eller hos män som grupp.

      Kvinnor som grupp bär aldrig ansvaret för något dåligt, oavsett hur vanligt det är. Bra saker ska tillskrivas alla kvinnor, individen, om det är en kvinna, eller alla. Män som individer eller grupp gör aldrig något bra som de ensamma ska få äran för. När kvinnor drabbas negativt, så är ligger felet hos samhället/kulturen eller hos män som grupp, men aldrig hos kvinnan som individ eller hos kvinnor som grupp.

      Allt ska tolkas och förklaras enligt denna enkla modell.

      Svara
    • MiT

       /  01/09/2014

      Petter:
      På fråga 1: BIOLOGISM!!!! 😉
      Fråga 2: Det är jätteviktigt att om EN man gör något så innebär det normen för alla män…

      Svara
      • Petter

         /  01/09/2014

        Jag kan också tänka mig att vissa skulle kunna resonera stt det måste finnas en massa kvinnliga pedofiler där ute eftersom kön är en konstruktion och pedofiler ofta blivit ultnyttjade själva och därför väljer att uttnyttja andra i sin tur. Då kan man ju resonera att det borde finnas lika många kvinnliga pedofiler men att de då faller under radarn…. VI MÅSTE SYNLIGGÖRA KVINNLIGA pedofiler!!!! Det är hemskt att de kan tillåtas fortsätta som de gör utan stt synliggöras !

        Svara
  1. Vilken verklighet gäller? | WTF?
  2. Barnprogram och könspolitik | WTF?
  3. Bor du i Malmö? Grattis… Eller nåt. | WTF?
  4. Vi kastar bort en miljard till i stället | WTF?
  5. ”Man ska låta barn få vara barn” | WTF?
  6. Funktionsmaktsordningen. Eller ”Klippdigochskaffadigettjobbmaktordningen” | WTF?
  7. Genuspåsar på bibliotek | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: