Vita Virtanens privilegier

Fredrik ”vita” Virtanen har skrivit en krönika, ”Humorlösa pk-kärringar tar makten från de vita männen”, för säkerhets skull så måste han slänga in vita män redan i rubriken för att visa vem som är fienden även för maktlösa vita Virtanen. Så jag gör likadant, jag lägger in ordet ”vita” framför Virtanen. Det är ju jätteviktigt med hudfärg! Extra viktigt verkar det vara för vita journalister och krönikörer…

”Vi är svenskar och behandlar varandra med respekt”, sa Tre Kronors förbundskapten Pär Mårts och alla läsare av Expressens sportsidor förutsattes begripa vad han – antagligen – menade:

Att det är skillnad på det svenska lagets spelarkultur och på det kanadensiska lagets.”

”Den djupt rotade idén om nationalitet är svår att komma åt, svårare än när den legendariske kommentatorn Bo Hansson talade om svartingar”

”Och för varje gång svenskar med mörk hudfärg och deras advokater förorättas av Sissela Kyles skämt på Guldbaggegalan vidgas klyftan, en stund.”

Tre saker/personer tar vita Virtanen upp i krönikan, Hanson, Per Mårts och Sissela Kyle som exempel på att

”Alla vet ju att Kyle inte är ­någon rasist. Alla vet att Mårts verkar inom en idrottsrörelse som gör massvis för integrationen.  Alla vet att Hansson bara råkade säga något från förr. ­Alla vet att Wahlman var i affekt.

Men, hur vet vi det? Rasismen finns ju i oss alla. Vi bär på ett kolonialt arv, nationalismen härskar inom oss, liksom manschauvinismen. Därför kan vi inte låta enskilda slirigheter, förflugna grodor, passera utan att tjöta lite om dem först. Annars skulle gränserna mot rasismen aldrig flyttas fram.

Utan ledare som säger ”det där är fel” står samhället still. Utan alla politiskt korrekta pretto­skallar hade vi fortfarande sagt neger och kvinnor hade saknat rösträtt. Rasism hade ännu definierats utifrån Sydafrikas apart­heidlagar och Adolf Hitler.”

Rasismen finns ju i oss alla… Vi bär på ett kolonialt arv… Nationalismen härskar inom oss… Liksom manschauvinismen…

Va fan, är vita Virtanen inte frisk i huvudet?

Det som de tre sagt leder honom till Adolf Hitler och Apartheid och avsaknad av kvinnlig rösträtt! Man får nästan vibbar till apartheidbussarna! Eller just det ja, det ”glömdes” ju bort rätt fort, inte ens Swedins vädjan på twitter efter folk som behandlats rasistiskt gav ju några resultat…

Och vita Virtanen avslutar med en massa ”vi” i slutet, om hur den vita mannen kommer att förlora en massa privilegier. Hudfärgen är så viktig att han nämner det två gånger i den första meningen.

”Det stämmer att vita arbetarmän med låg utbildning, på kort sikt, förlorar på samhällsförändringen, men även vita män i allmänhet. När samhället blir mer jämlikt förlorar vi våra privilegier.”

Nu blir det intressant, vilka privilegier kommer vita Virtanen att förlora? Han skriver ju tydligt ”vi”? Jodå, så här ser vita Virtanens privilegier ut, de som han riskerar att förlora

”Vi kan inte längre sitta med en polare, kolla sport, knäcka några bärs och skoja om blattarna på planen medan hustrun stryker skjortor. Och särskilt inte skoja högt, inte utan en massa tjafs från humorlösa pk-kärringar av bägge könen.”

Nu vet vi hur vita Virtanens privilegier ser ut i alla fall. Gissar att inte särskilt många vita män har vita Virtanens privilegier. De flesta vill nog inte ens ha dem. Men ett av sina privilegier kommer han nog att få behålla i alla fall, eller han vill nog behålla det åtminstone och det är att i egenskap av krönikör på Sveriges största tidning vara en del i det här fina sällskapet. Eller vill han vara med i det här ännu finare sällskapet? Är det en våt dröm för vita Virtanen?

ström45

Visst blir det jättelöjligt när man lägger in ”vita” omotiverat bara för att?

Annat:

Ekvalist:

Fittstim gav mental härdsmälta

Tenebrism har varit flitig:

Män gör fel även i sitt manshat”, ”Hatet är okej om inte fel personer ser det”, ”Har feminismen gått för långt?”, ”Bör även manliga feminister dödas?” och ”Privilegierat hat och revolution

MVH

MiT

Lämna en kommentar

68 kommentarer

  1. MiT

     /  01/25/2014

    Det är inte lätt, jag förstår hennes fråga faktiskt.

    Svara
    • Anonym

       /  01/25/2014

      ”Rasifierad” är ett ganska intressant begrepp. Kommer från det otroligt smala forskningsfältet post-koloniala studier.

      Svara
      • MiT

         /  01/27/2014

        Anonym:
        Och de gör allt för att deras tramsiga nyord ska få fäste…

        Svara
    • Jonte

       /  01/25/2014

      https://twitter.com/sommarskisser/status/427012728763727872

      Svara
      • Jonte

         /  01/25/2014

        sorry kommentaren hamnade lite fel…

        Svara
      • Pelle2

         /  01/26/2014

        Har sett påståendet att vi alla föds som bisexuella och att hetero är en social konstruktion
        men jag har aldrig sett någon länka till en vetenskaplig studie som har påvisat att det stämmer.Kan inte påstå att jag tror att det stämmer.

        Svara
  2. Jan

     /  01/25/2014

    Jag tror att Virtanen är miljöskadad. Han brukade vara mer frispråkig tidigare men har nog anpassat sig till den miljö han verkar i. Han skriver åt Aftonbladets ledarsida där identitetspolitik är en oskriven lag. Han umgås i en söderhipster-miljö där dessa åsikter hela tiden är underförstådda. Det blir ett slags livsstilsfeminism som är typisk för mediefolk i övre medelklassen. Det påminner om veganmiljön eller livstilsvänstern på sjuttiotalet. Du får helt enkelt inte vara med och leka om du inte tycker lika!

    Det lustiga med dessa människor är att de så snabbt ändrar åsikter beroende på vilken miljö de befinner sig i. Lite som kameleonter.

    Svara
    • Hjalmar

       /  01/25/2014

      Denna ska ha verklighetsbakgrund:

      Svara
    • MiT

       /  01/27/2014

      Jan:
      Kappan har vänts efter så många vindar nu och här så sliten att det blåser igenom den!

      Svara
  3. Pelle2

     /  01/25/2014

    Och när skall den priviligierade,vita,heterosexuella CIsmannen Fredrik Virtanen avsäga sig sitt jobb till förmån för en duktig kvinna ?

    Svara
  4. MiT

     /  01/25/2014

    Svara
    • robjoh

       /  01/25/2014

      Hade faktiskt varit ett riktigt bra program. Det finns helt klart en hel del att ifrågasätta när det gäller klimatpolitiken. De man borde intervjua är dock inte statoil utan Bjorn Lomborg.

      Sedan kunde vi ifrågasätta om anti GMO rörelsen har gått för långt.

      Fast jag gissar att för Erika är problemet att vi faktiskt diskuterar och ifrågasätter saker som påverkar oss alla.

      Svara
      • MiT

         /  01/27/2014

        robjoh:
        För henne är problemet att folk ser vilken skit de håller på med tror jag.

        Svara
  5. MiT

     /  01/25/2014

    ”Genustaggad blivande förskolelärare”

    Svara
  6. Anonym

     /  01/25/2014

    Cirklar det inte en hel del våldtäktsrykten kring Virtannen? Anar vi ännu en svens version av slembollen Hugo Schwyzer?

    Svara
  7. chade

     /  01/25/2014

    Detta är väl andra gången på kort tid som Virtanen beskriver hur hans fru får ta hand om hushållet medan han skiter i det (förra gången var det om föräldraledighet). Han verkar inte vara den perfekta maken direkt, och sen tror han att alla svenska vita män beter sig som han gör. Fint!

    Svara
    • MiT

       /  01/27/2014

      chade:
      Och sen är alla som han givetvis för att smeta ut hans dåliga egenskaper på alla andra, så det liksom inte är han som beter sig illa utan att det beror på något annat.

      Svara
      • chade

         /  01/27/2014

        Så är det såklart. Då är det inte ens eget fel om man är en dålig make, det är strukturernas och mansrollens och de dåliga normernas och strukturernas och manssamhällets och våldtäktskulturens och alliansens fel. Och strukturernas.

        Svara
  8. Rick

     /  01/25/2014

    Virtanen förtjänar lite beröm också, för han är den förste att specificera de där mångomtalade privilegierna som vita heterosexuella män har, nämligen att dricka öl framför TV:n med kompisar och kommentera (de betydligt rikare) fotbollsplarna samtidigt som hustrun stryker skjortor.

    Jag tror att jag aldrig gjort allt detta på en gång, så jag har kanske missat något, men rätt torftigt verkar det med privilegierna. Det har ju tidigare hetat att vi kontrollerar världens styrelserum, men det var tydligen lite väl hajpat. Så nu är vi nere i att dricka öl och gnälla framför TV:n på dem som är oerhört mycket rikare än vi.

    Svara
    • Anonym

       /  01/25/2014

      Det var väl dessutom helt ok i feministernas värld att sparka uppåt.

      Svara
    • Kristian

       /  01/25/2014

      Gillar varken öl eller fotboll. Det blir till att köpa fler skjortor förstår jag.

      Svara
    • MiT

       /  01/27/2014

      Rick:
      Haha, det har du rätt i! Ingen har ju specat de mäktiga privilegierna som patriarkatet kämpar så hårt för förut!

      Svara
  9. per Hagman

     /  01/25/2014

    Vitus Virtanen skriver …
    .
    ”Utan ledare som säger ”det där är fel” står samhället still.”
    ” I längden tjänar alla på det. ”
    .
    Virtanen gør den parodi øver den beskæftiga delen av svergie…de vita førtryckta kvinnorna som har en utvecklad hysterisk sympati før ”alla andra utsatta grupper i værlden”.
    .
    Typ de…. utsatta negrerna ( vi byter ut vita… førtryckta kvinnor.. mot førtryckta negerer ).
    .
    Jag får int bli chef før ABB …bara…før jag er neger.
    Jag har nått negerglastaket.
    Negerer har alltid historiskt blivit orættvist behandlade och derfør skall vi nu få bli inkvoterade… till det vi vill ha.

    Inte minst denn koloniala perioden i Afrika ( eller varfør int Vietnam eller Kina ) innebar ett stort førtryck.

    O de factum , så er det många som køper denna form av historiskt skuldbelæggande som nu skall ge førdelar.

    Men detta er ju små problem.
    Tænk nær Kineserna hævdar det historiska koloniale førtrycket… før att få førdelar.
    300 miljoner kineser vilka har nått…. Kinesglastaket.
    300 miljoner kineser som vill bli ….chef før ABB.
    300 miljoner kineser vilka vill bli inkvoterade på svenska universitet o få gratisutbilning ( o socialbidrag ). men av praktiska skæl vill få genomføra sin utbildning i kina …efter svenska ekonomiska transfereringar.

    Nej…nu får jag sluta…. jag børjar oxo bli parodisk.
    Eller er det humor?.
    .Farligt med humor…man kan skratta sig till døds eller få revbensbrudd.
    .
    Per Hagman.
    .

    Svara
  10. Hjalmar

     /  01/25/2014

    Virtanen är en nödig vindflöjel som försöker behålla jobbet.
    Tidningsdöden lämnar få journalister oberörda…

    Svara
    • Per Hagman

       /  01/25/2014

      —Kan vara som du sæger.
      .
      — Men jag læser av virtanens krønika , i lihet med många andra ikke ennu hjærntvættade individer , att han viratanen ær trøtt på allt feministiskt gnæll…nu som vi kan se i en ny feministisk tappning genom …den pappersmassmediala journalistfeministhoran belinda , vilken nu genom sin førmenta kritik vill komma in i det hetaste utrymmet inom feministpappersmedian , tjæna en stor slant , bli beræmnd etc.
      .
      Per Hagman.
      .
      .

      Svara
  11. Jonte

     /  01/25/2014

    Befinner man sig inuti hipsterbubblan på Södermalm så går det inte att ha en annan åsikt än Virtanens. Vad har han för val? Bland stockholmsmedia så är det bara SvD:s ledarsida som vågar kritisera dagens feminism, resten sitter fast inuti hipsterbubblan och vill dom inte bli persona non grata (med väsentligt försämrade karriärmöjligheter som följd) så gäller det bara att hålla med.

    Svara
  12. Jonte

     /  01/25/2014

    Dåså, varför ens försöka isåfall?

    Svara
    • Anders/AV

       /  01/25/2014

      Om inte män kan det, kan kvinnor? Nej, förlåt. De är ju enligt genuslagens §1 förtryckta svaga individer utan agens och ansvar för sin situation. Böjer sig som ett rö för den patriarkala vinden, ett dun i en malström, en hjälplös som ska lyftas av andra och beredas en plats.

      Svara
  13. Jonte

     /  01/25/2014

    Mille Markovic är sexigare än feminiserade söderhipsters tydligen. Är Andrea Edwards mamma till nåt av dom? 😀

    Svara
    • Anonym

       /  01/25/2014

      Är det inte sådana här teorier feminister brukar skrika sig blåa för att avfärda som biologism?

      Svara
    • Anders/AV

       /  01/25/2014

      Tjejen har en spåkula! Dock ser hon inte att det också finns en och annan ung SDare. I skolvalet 2010 fick de 13% mot 5% i riktiga valet. Så hur skulle det rädda Sverige från undergång (som hon vet kommer) vette gudarna.

      Svara
    • Hjalmar

       /  01/25/2014

      ”Känner så många smarta feminister och antirasister som är födda 97-00”
      Hahahahahahahahahahahahahahahahahahah…. h*n är ju skitrolig!

      Svara
  14. Kristian

     /  01/25/2014

    http://nyheter24.se/nyheter/kolumner/760937-jag-acklas-av-att-han-ska-ga-pa-vara-gator
    ”Göran Lindberg smutsade ner hela jämställdheten. Gav den en bitter eftersmak och förstörde den. Bara det är är värt ett högre straff.”

    Så brottet mot ”rörelsen” och ideologin var allvarligare än våldtäkt?
    Problemet i det resonemanget är nog definitionen av ”jämställdheten.”

    Svara
    • Stenis

       /  01/25/2014

      Kapten Klänning och Våldtäkts-Virtanen. Trevlig män feminismen håller sig med.

      Svara
    • MiT

       /  01/27/2014

      Kristian:
      Det är viktigare att han skadade ”rörelsen” än vad han faktiskt gjorde mot andra. Han var ju deras våta dröm, deras hjälte, han hatar män precis lika mycket som de själva gör…

      Svara
  15. Larsson

     /  01/25/2014

    Han glömde att berätta att ALLA ju också vet att han (jag menar hen), Fredrik Virtanen inte heller är en rasist, eftersom han satt sig in i intersektionell teori. PAUS. APPLÅD.

    I brist på argument att analysera, kan man ju alltid göra en postmodernistisk jämförelse.

    https://twitter.com/FlyingMartin/status/426994854208348160

    Svara
  16. MiT

     /  01/25/2014

    Svara
  17. MiT

     /  01/25/2014

    Svara
  18. MiT

     /  01/25/2014

    Svara
  19. Jonte

     /  01/25/2014

    Rpkade posta lite fel men intressant att höra hur dm tänker… 🙂

    https://twitter.com/sommarskisser/status/427012728763727872

    Svara
  20. Jonte

     /  01/25/2014

    Svara
    • Hjalmar

       /  01/25/2014

      Verkligen nånting för Toklandets ‘hatare’-samling…

      Svara
    • oldaren

       /  01/26/2014

      Det var nog den vidrigaste tweeten jag läst.

      Svara
  21. Jonte

     /  01/25/2014

    Svara
    • Anders/AV

       /  01/25/2014

      Snusmumriken är en ganska sympatisk figur. Lugn, filosofisk, ser naturens skönhet, ratar materiella värden påläst och går sina egna vägar i livet. Jo, det är väl Fannys diametrala motsats kan tänka. En person som är svår att hantera för en Lilla My på uppåttjack.

      Svara
  22. MiT

     /  01/25/2014

    Intressant som fan, de ligger beredda och bara vaktar honom, minsta lilla grej så bara öser de på. Skitsamma om det är jävligt uppenbart är frågan om ett skämt, de går loss med allehanda starka ord, de bara matar hela tiden. Vilka vidriga människor!

    https://twitter.com/Demofon/status/427142763189002240

    https://twitter.com/Demofon/status/427145103405113344

    https://twitter.com/Demofon/status/427146528143060992

    https://twitter.com/Demofon/status/427147276176199682
    https://twitter.com/Demofon/status/427147504006619136

    https://twitter.com/Demofon/status/427147918319960064

    https://twitter.com/Demofon/status/427148440473059328
    https://twitter.com/Demofon/status/427148753812717568

    https://twitter.com/Demofon/status/427149203857346560

    Svara
  23. MiT

     /  01/25/2014

    Svara
  24. MiT

     /  01/25/2014

    http://www.expressen.se/kultur/brodskriverier/

    Svara
    • Anders/AV

       /  01/26/2014

      Så ”patriarkat” är alltså en kraft bortom människan? Nej, om man kritiserar en struktur är det också en kritik mot de människor som upprätthåller den. Påstår man att det finns en struktur som konsekvent gynnar män och missgynnar kvinnor och säger att männen har makten att upprätthålla strukturen, är det en kritik av män i allmänhet. Strukturen sägs också upprätthållas av kvinnor, men eftersom de är förtryckta blir deras ansvar mindre. Desto mer ansvar på männen som sägs ha makten. Läs ideologer som Hirdman. Kvinna görs av män som en icke-man, då de har makten att definiera kvinna. Man görs av män genom att odla maskulinitet. Kvinnors homosociala påverkan och sexuella urval av män blundar man för. Att skilja detta från människorna män är lika omöjligt som att kritisera ”invandrares gruppvåldtäktskultur” utan att kritisera invandrarna själva. Att försöka två sina solkiga händer från generaliserande sexistiskt/rasistiskt smolk genom att skilja strukturer från individerna som sägs ligga bakom är bara patetiskt.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  01/26/2014

      Patriarkatet är en väderkvarn tills dess det konkretiserats i namngivna individer och deras handlingar.

      Svara
  25. MiT

     /  01/26/2014

    Svara
  26. Jan

     /  01/26/2014

    Jag får känslan av att feminism fungerar lite som psykofarmaka för, särskilt unga, kvinnor. De är i en svår fas i livet och feminismen höjer deras självförtroenden. Att då ifrågasätta feminismen blir lite grann som att dra undan mattan för dem och neka dem deras dagliga medicin. Svaren de kommer med (eller snarare undanflykterna) när de sätts under press och måste argumentera för sin sak tyder på det. De kan inte skilja på det personliga och det politiska. Kritik mot feminismen tolkar de som personlig kritik.

    Svara
    • Kristian

       /  01/26/2014

      Intressant analys.
      Vi har ju länge sett att den fungerar som en urvalsmekanism gentemot män:
      * blir arg: sållas bort
      * håller med: ointressant, låt honom hållas
      * håller med och angriper andra män: bra!

      Svara
    • MiT

       /  01/27/2014

      Jan:
      Tumme upp!

      Svara
  27. Jan

     /  01/26/2014

    Apropå det missbrukade epitetet ”starka kvinnor”: Starka kvinnor behöver sällan de stödhjul som feminismen innebär. De ser sig själva inte nödvändigtvis som offer och kräver inte ständigt tolkningsföreträde. De går heller inte bananas när de blir ifrågasatta. Och, viktigast av allt, de skyller inte allt ont på män. De inser att de har ett eget ansvar.

    Svara
  28. Anonymouse

     /  01/26/2014

    Svara
  1. På tiden att Fi börjar ifrågasättas | WTF?
  2. Vita Virtanen kommer ut ur garderoben som SD-röstare! | WTF?
  3. Kränktheten på Södermalm | WTF?
  4. Lite som Marcus Birro fått på twitter | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: