Normativitetsverkstad och genuspsykologi

Undrar om det ingick i kursen ”Genusvetenskap och jämställdhetsfrågor, 6 hp” på psykologprogrammet på Stockholms universitet (2013) att säga ordet normativitetsverkstad snabbt 10 gånger?

Normativitetsverkstad är när studenter ska integrera sina teoretiska kunskaper till en personlig förståelse av genusvetenskap och genuspsykologi.

Efter kursen ska eleven kunna

ha kännedom om centrala begrepp inom genusteori som till exempel feminism, genus, jämställdhet, hegemonisk maskulinitet, intersektionalitet, queer teori och heteronormativitet

kritiskt granska psykologins kunskaps-och teoriutveckling ur ett genusvetenskapligt och jämställdhetsbaserat perspektiv

reflektera kring samt värdera möjligheter och konsekvenser av genus- och jämställdhetsaspekter i yrkesmässig rådgivning och behandling

Så är det, genuspsykologi minsann… Titta bara vad som är ”centrala begrepp” inom genusteori!

Undrar vad genuspsykologerna har att säga om Pizzapatriarkernas senaste metoder för att förtrycka?

Hur många av genuspsykologerna tror på ”Monstret i garderoben” själva?

women

Genuspsykologi?

Eftersom det i inlägget ingår psykologi så beordrar jag er att besöka Johan Grå:s blogg!

Genusdebatten: ”I satyrens tecken (starring Stolle Knölsoft)

Aktivarum: ”Tell me again your bullshit-thesis of ”white privilege”

EnStillaUndran: ”Fittstim – Min kamp (del 1)

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

118 kommentarer

    • Kristian

       /  01/28/2014

      ”gått maktens ärenden och svartmålat den feministiska kampen”
      ett, två, tre ”Upp trälar uti alla stater”

      ”låt en extremfeminists uttalande stå för sig självt” = ”en total omskrivning av feminismens inre väsen”

      ”ett parti förintar sig själv via inre stridigheter” = ”kvällspressen [drog] igång ett mediedrev”

      Svara
    • Pelle2

       /  01/28/2014

      ”Ett andra exempel är när Expressen och Aftonbladet inledde vad som måste beskrivas som ett skolboksexempel på hur medier med förtalskampanjer kan påverka en valutgång. När Feministiskt initiativ (FI) inför valet 2006 fick opinionssiffror som tydde på att partiet skulle kunna bli en maktfaktor att räkna med drog kvällspressen igång ett mediedrev som lagom till valet hade tillintetgjort FI som ett partialternativ i väljarnas ögon”

      Så det var ett mediedrev att visa upp när de hade en grupp som sjöng om du jävla man på deras kongress och att de refererade till Tiina Rosenberg som ansåg att ett heterosexuellt samlag var detsamma som våldtäkt med mera. Självklart skulle dom bara vara tysta för ingen får ju kritisera den fina feminismen. Man får bara kritisera andra partier.

      För övrigt kan man ju säga att de är det mest ojämställda partiet eftersom deras ledning består till 99,9% av kvinnor. Samtidigt kritiserar de andra partier för kvinnlig underrepresentation. Dom borde kalla sig för Fi,hycklarna.

      Svara
  1. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
  2. Grodan Boll

     /  01/28/2014

    hegemonisk maskulinitet

    Ah, den…

    Svara
    • Kristian

       /  01/28/2014

      ”Hegemonisk maskulinitet kan definieras som den konfiguration av genuspraktik som innehåller det för tillfället accepterade svaret på frågan om patriarkatets legitimitet. (Connell 1996:101)”

      Om jag tolkar det rätt så är det så att:
      * det finns en genuspraktik
      * inom den finns en specifik konfiguration
      * konfigurationen innehåller ett visst svar på frågan om patriarkatets legitimitet
      * (jag gissar att frågan är ”varför är patriakatet legitimt”)
      * detta svar är det för tillfället accepterade.

      Det var väl glasklart?

      Tänker inte läsa för att se vad ”genuspraktik” innebär eller vad man gör med den som inte accepterar patriarkatets existens.

      Ord, ord, ord …
      Som Rothstein sade, vissa vetenskaper sysslar med att göra komplicerade saker mer lättbegripliga, andra områden gör tvärtom.

      Svara
    • MiT

       /  01/28/2014

      Grodan Boll:
      Japp, just den 🙂

      Svara
      • Grodan Boll

         /  01/28/2014

        Märkligt hur den heterogena maskuliniteten kan ses som en hegemoni på något sätt alls, medan det kön som har en stark likriktande konsensuskultur aldrig analyseras närmare ur samma perspektiv.

        Svara
  3. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
    • Kristian

       /  01/28/2014

      ”först och främst individer” fungerar bara när man faktisk _talar_ om individer.
      Talar man om grupper kommer normalfördelningskurvan och tittar fram under bron.
      -”Bu!” säger den.

      Svara
  4. Anonymouse

     /  01/28/2014

    Upplys Amelia varför det inte är sunt att ha LD som krönikör.

    Svara
    • MiT

       /  01/28/2014

      Anonymouse:
      Ojdå, det var en arg kommentar! Och ganska sann också förmodar jag som inte läser Amelia 🙂

      Svara
      • Anonymouse

         /  01/28/2014

        Haha, vem gör. 😉 Förstår inte hur mainstreamtidningar ger plats åt människor med den typen av åsikter som LD och andra innehar.

        Svara
        • Kristian

           /  01/28/2014

          Det är tydligen viktigt att ”simma motströms” …

          Svara
    • Pelle2

       /  01/28/2014

      Och sjävklart är man kränkt om man inte köper extremfeministernas dumheter. Det går ju naturligtvis inte att argumentera för sin egen ståndpunkt.

      Svara
    • Varför i helvete skriver LD i en sån där otäck patriarkal tidning som har bantningstips i varje nummer?

      Svara
  5. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
    • Hjalmar

       /  01/28/2014

      Det är synd om folk som tror på vanföreställningar…

      Svara
    • lavazza1891

       /  01/28/2014

      3,6 miljoner? Är det hur mycket mer män betalar i skatt som hon tänker på?

      Svara
    • Kristian

       /  01/28/2014

      Ganska positivt. Inte ett ord om vad de ”borde” läsa.

      Svara
      • MiT

         /  01/29/2014

        Kristian:
        Det kommer nog efter ett tag när det blivit något som ev funkar, då ser de sin chans och slår till och helt plötsligt finns bara litteratur från sagolikt att välja på!

        Svara
  6. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
  7. MiT

     /  01/28/2014

    Mmm, Bisnode, de som samarbetar med Researschgruppen och tar kreditupplysningar på folk som kommenterar på nätet

    Svara
  8. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
    • Kristian

       /  01/28/2014

      Attans, missade LL Cool J igen!

      Om jag hade ork skulle jag nu leta upp försäljningssiffor för samtliga nominerade.

      Svara
    • Pelle2

       /  01/28/2014

      Så Rihanna,Alicia Keys och Adele är män ? Dom har i så fall lurat mig 😉

      Svara
  9. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
    • Anders

       /  01/28/2014

      Bra att de reagerar. Nu väntar vi på att de jobbar för att annat med tjej- och kvinnoprefix ska bort. Tjejvasa tjejmil tjejkväll tjejgym kvinnohögskola kvinnobidrag tjejkollo osv osv.

      Svara
    • rille

       /  01/28/2014

      Men gubbploga är ok?

      Svara
  10. MiT

     /  01/28/2014

    Och jag säger det igen, jag är född som ”Master of the universe, guds gåva till mänskligheten”. Vill bli kallad det… 😉

    ”Låt alla få benämnas som de själva vill”
    http://www.sydsvenskan.se/asikter/lat-alla-fa-benamnas-som-de-sjalva-vill/

    Svara
    • Kristian

       /  01/28/2014

      ”Kamrat” Sanne Peterson, skall det väl stå?


      JERRY: O.K. from now on I want you to call me ”Jerry the Great”.
      ELAINE: I am not calling you ”Jerry the Great”.
      JERRY: Why not you call him Maestro.
      ELAINE: He is a Maestro.
      JERRY: Well, I’m great.
      ELAINE: So you say.

      Svara
    • Blåval Rödval

       /  01/28/2014

      Det snackas om att folk ska skaffa sig en analys. Vad dom behöver är en svensk-engelsk ordlista. Streisandeffekten gör sig påmind.

      Svara
    • Pelle2

       /  01/28/2014

      Ytterligare en vänsterfeminist med könstourettes som tydligen ägnade sitt hela sitt sommarprogram om mens. Vad blir nästa steg ? Ett helt program om fittan ?

      Svara
      • MiT

         /  01/29/2014

        Pelle2:
        Eller en hel vecka obligatoriskt prat om fittan överallt. Då skulle de pinka på sig av lycka!

        Svara
  11. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
    • robjoh

       /  01/28/2014

      Jag älskar hur det blir våldtäktskultur att man ska försöka ha klara regler så inte missförstånd sker…

      Svara
  12. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
    • Kristian

       /  01/28/2014

      Nej, inte i det senare fallet.
      Om en man – låt oss säga vis, cis, medelklass, heteronormativ, medelålders – medvetet går genom ett särskilt brottsutsatt område mitt i natten finns det risk att han blir rånad.
      Han _förtjänar_ naturligtvis inte att rånas, men löper ändock _större risk_ än om han satt hemma.

      Eftersom överfallsvåldtäkterna inte är i majoritet ser jag inte kopplingen.

      Svara
      • MiT

         /  01/29/2014

        Kristian:
        Det som de inte vill veta av är att alla människor är begränsade i någon mån. Det kallas försiktighet eftersom livet inte består av rosa fluff. Man kan drabbas av olika grejer ändå även om man minimerat riskerna men det verkar de inte fatta att man menar.

        Svara
    • Anders

       /  01/28/2014

      Män tar oftast ansvar. Går inte i fel område med dyra prylar. Muckar inte med fel personer. Dricker sig inte mer berusade än att de inte blir lurade eller hamnar i problem. En del gör det inte och råkar ofta illa ut.
      Undrar om hon själv tar ansvar för att inte få lägenheten länsad genom att låsa dörren och skaffa larm. När någon har gått rakt in och tagit allt säger hon till försäkringsbolaget: skyll inte på mig och kräv ansvar utan skyll påknarkarna som stjäl. Ni bygger upp en stöldkultur och skambelägger offer.

      Svara
      • MiT

         /  01/29/2014

        Anders:
        Riskminimering är ett svårt ämne för en del. Ingår även i det som kallas sunt förnuft.

        Svara
    • Blåval Rödval

       /  01/28/2014

      Japp, jag tar mitt ansvar varje dag när det gäller bankrån. Jag har inte rånat en enda bank idag.

      Svara
      • Kristian

         /  01/28/2014

        Hur kan du veta det?
        Det kan finnas en ny genusdefinition av ”rån” och ”bank” som du ännu inte har hört.

        Svara
        • Blåval Rödval

           /  01/28/2014

          Sant. Det behövs några miljoner i anslag till forskning inom området.

          Svara
      • MiT

         /  01/29/2014

        Blåval Rödval:
        Va? Inte du heller? Fan vad nice! FETT MED PEPP OCH LESBISK MARSCH!

        Svara
    • lavazza1891

       /  01/28/2014

      Varför är inte upprördheten lika stor över att försäkringsbolag ställer krav för att utge ersättning. Räcker det inte med att det är gärningsmannens fel? Varför försöker de inte att skambelägga försäkringsbolagens ”blame the victim”-attityd gentemot drabbade försäkringstagare?

      Svara
      • MiT

         /  01/29/2014

        lavazza1891:
        Och är det något försäkringsbolag känner till så är det att folk gärna ljuger.

        Svara
  13. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
  14. oldaren

     /  01/28/2014

    Vad är ”queer teori” för typ av teori?

    Svara
    • robjoh

       /  01/28/2014

      Som jag har förstått det verkar queer innebära att vi ska förolämpa trans och homosexuella med att de inte kan tänka logiskt bara för att de har en annan sexuell läggning. Det är den enda förklaring jag kan hitta till de flum de sysslar med…

      Svara
  15. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
    • Kristian

       /  01/28/2014

      Företagets brandvägg får ofta en lista över siter från ett externt företag. Analysen kan bygga på nyckelord eller länkar till och från.
      Vissa sidor går fram och åter – ena veckan tillåtet, nästa blockerat.
      AVFM var länge blockerat här men är det . Onewaycommunication är nu blockerat.
      Outgrundliga äro blocklistans vägar.

      (Via cache ser jag att man nu bestämt sig för att missförstå det här med att fler kvinnor än män historisk har fått barn. Det handlar inte om en ”oförrätt” mot män, utan om att män biologiskt anses vara umbärliga på ett sätt som kvinnor inte är.)

      Svara
      • Pelle2

         /  01/28/2014

        Innebär detta att SEB har oturen att ha anställt en genustomte ?

        Svara
    • Pelle2

       /  01/28/2014

      Det är ju också lite komiskt att en vänstermänniska har sökt jobb på en av kapitalismens högborgar. Borde inte hen jobba gratis på en vänsterfeministiskt kollektiv ?

      Svara
    • Varför surfar han på rasistsidor från jobbdatorn? På mitt jobb kan man förlora sina internetbefogenheter för sånt, i värsta fall få sparken

      Svara
      • MiT

         /  01/29/2014

        bashflak:
        Eller hur? Det måste han ju begripa att rasistsidor och porrsurfning inte är ok från jobbet!

        Svara
  16. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
  17. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
    • robjoh

       /  01/28/2014

      Undrar om hon förstår att hennes manshat är sexistiskt

      Svara
    • Pelle2

       /  01/28/2014

      Och vad vet Hen vad som hände ? Kan säga att jag hade oturen att jobba med en dåre från ett annat land som hävdade att alla som sa emot honom och krävde att han gjorde sitt jobb var rasister.

      Svara
      • Kristian

         /  01/28/2014

        “Just because someone’s a member of an ethnic minority doesn’t mean they’re not a nasty small-minded little jerk.”
        – Terry Pratchett, Feet of Clay

        Svara
      • MiT

         /  01/29/2014

        Pelle2:
        Du med? 🙂

        Svara
  18. Hjalmar

     /  01/28/2014

    Funebo:)

    Svara
    • lavazza1891

       /  01/28/2014

      Vadå har blivit? När var den inte det?

      Svara
  19. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
  20. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  01/28/2014

      Och du måste se ditt ansvar för kvinnorna som har begått brott och att inte upprätthålla kvinnornas brottskultur.

      Svara
  21. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
  22. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
    • Kristian

       /  01/28/2014

      Ett strukturellt problem som inte behöver individer. Då blir det Rothstein igen:
      ”Samhälleliga strukturer skapas och reproduceras av konkret handlande enskilda individer. Strukturella förhållanden är inga organiska fenomen som saknar koppling till enskilda individers handlingar därför att ingen formell eller informell regel eller systematisk ordning i samhället kan existera utan att de enskilda individerna agerar för att reproducera dessa.”

      Handlingar utförs av individer. Vi kan också tala om (tillräckligt homogena) grupper som utför samma handlingar. Men strukturer utan medlemmar gör ingenting.

      Svara
  23. QED

     /  01/28/2014

    OT: Någon på Aftonbladet är lite insiktsfull, så här på lagom tidsavstånd från själva affären. Kanske de har läst ditt inlägg?

    http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/jenniferwegerup/article18250745.ab

    Svara
    • Pelle2

       /  01/28/2014

      Riktigt bra skrivet av Wegerup. Om det är ok att tvinga bort en SD:are från en restaurang för att gästerna inte gillar hans politik så måste det var lika rätt att slänga ut Jonas Sjöstedt eller någon annan politiker av samma skäl.Inte för att jag är SD:are men man måste ju tänka längre än näsan räcker innan man tycker att det är ok att särbehandla människor för deras politiska åsikter.

      Svara
    • MiT

       /  01/29/2014

      QED:
      Haha, vem vet, hon kanske tittade in då? 😉

      Svara
  24. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
    • Hjalmar

       /  01/28/2014

      Det säkraste är väl att ge alla män varsitt nackskott… Skit i rättssäkerheten. Så att ingen våldtäktsman kommer undan.

      Svara
      • MiT

         /  01/29/2014

        Hjalmar:
        Perfekt! Men säg det inte högt, det finns sådana som skulle jubla om det var så…

        Svara
    • Kristian

       /  01/28/2014

      Nya definitionen av ”brottsling”:”person som blivit anmäld för brott.”
      Brottsbalken kan förkortas avsevärt, vi behöver bara en lista över brottsbeskrivningar att välja mellan.

      Svara
    • Pelle2

       /  01/28/2014

      Har hon officiell statistik på det hon säger eller känner hon bara att hon har rätt ?
      Och vad har feminismen med saken att göra ? Våldtäkt är förbjudet punkt och slut.

      Svara
  25. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  01/28/2014

      Hurra,ännu mer kvinnor på tv och radio. Precis vad vi behöver !!

      Svara
  26. MiT

     /  01/28/2014

    Svara
  27. Jonte

     /  01/28/2014

    Oväntat att talgbollen går bananas

    https://twitter.com/talgboll/status/428148634954129408

    Svara
    • Kristian

       /  01/28/2014

      Plakatet om ”Matpatriarkatet” ger inte mandatet. Pratet om hatet ligger dem i fatet, visar brister i Twitter-formatet och debattklimatet.

      Svara
    • Pelle2

       /  01/28/2014

      Ja, hoppas att dom börjar behandla gubbslemmet Talgbollen enligt Scum-manifestet allra först eftersom han nu tycker att det är bra.

      Svara
    • MiT

       /  01/29/2014

      Jonte:
      Haha! 🙂

      Svara
  28. Hjalmar

     /  01/28/2014

    ”TV6 anklagas för att vara ”transkvinnohatiska”. Men MTG TV vill inte be om ursäkt för den kritiserade ”Two and a half men”-trailern.”
    http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3800635.ece
    ”Sjukt kränkande för transkvinnor och transtjejer. Varför skulle det vara så äckligt att ha sex med en kvinna/tjej som genomgått en könskorrigering. Dessutom trist att ni räknar bort transpersoner som tittare”
    För att tillvarata de transsexuellas rättigheter så kommer det väl räknas som diskriminering att neka en transa sex. Vänta bara…

    Svara
  29. Människa

     /  01/29/2014

    Jag är psykolog och kan säga att den allra största majoriteten i vår klass synade bluffen på Genuskursen och förstod att det endast var en exercis i rätt ideologiskt tänkande. Psykologer är inte lättlurade pga att vi läser mycket om neuropsykologi och skillnader mellan män och kvinnor i olika sammanhang.

    Svara
    • MiT

       /  01/29/2014

      Människa:
      Jag tror absolut att de flesta ser igenom det! Det ör ju inga tombollar som läser något sådant! Men det finns alltid en eller ett par som inte gör det varje gång, vad händer med dem? Och just att man försöker tvinga in sånt här är det jag stör mig på 🙂

      Svara
      • Människa

         /  01/29/2014

        Instämmer fullt och fast. Dock är det intressant ur ett psykologiskt perspektiv detta med alltför radikala feminister. En sådan svartvit bild karta av verkligheten som dr använder (som ex används vid prat om patriarkala strukturmodeller) samt en retorik som har en frän lukt av hat, återfinns i andra exempel av ideologiska rörelser som i slutändan resulterat i brott mot mänskligheten ( trots att de från början haft humanistiska motiv).

        Svara
        • MiT

           /  02/01/2014

          Människa:
          Det landar alltid i groteska grejer. Historian har ju visat det och Sverige är nog på väg dit, startar med särbehandling av vissa i ”gott” syfte.

          Svara
  1. Dagens roligaste | WTF?
  2. Äkta eller satir? | WTF?
  3. Tweetar från 2014 del 1 | WTF?
  4. Genuspåsar på bibliotek | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: