”Felet med Pär Ström är Pär Ström”

Så säger vänsterpartisten Ann-Margarethe Livh i en artikel i Arbetaren som har rubriken ””Det är inte feministernas fel att patriarkatet känns tradigt””. Det handlar givetvis om Fittstimmet som sändes för ett tag sedan.

”Det är inte feministernas fel att berättelsen om patriarkatet känns tradig. Det är orättvisorna som består, inte feministerna som saknar fantasi, skriver Vänsterpartiets Ann-Margarethe Livh, apropå debatten efter Belinda Olssons Svt-serie.”

Berättelsen om patriarkatet… När man berättar den sagan så passar kanske On a Storyteller’s Night som bakgrundsmusik?

patriarkatet

Patriarkatet lurar i varje buske

”Kanske den bestående effekten av programserien är att vi enas om att det är ett slöseri med att ägna den lilla tv-tid som ges åt feminismen till att sitta och prata med Pär Ström om vad han tycker om kvinnokampen.”

Ja det är ju jättedumt att få höra andras åsikter, sånt ska man inte befatta sig med. Speciellt inte om de andra åsikterna är tjafs som samma rättigheter och samma skyldigheter… Då är det bättre att blocka så man inte börjar tänka själv efter alla fina berättelser om patriarkatet när man suttit i mörkret runt elden. Och den lilla tv-tid? Varenda program är fullspäckat, inte ens barn slipper ju undan ren feministisk propaganda, Goebbels hade ju blivit avundsjuk på sådana möjligheter!

Det finns en hel del i hennes artikel men jag tar med avslutningen

”Det finns säkert en mängd feminister som tycker att jag fokuserar på fel saker här. Det är bra. Jag välkomnar en sådan debatt – rätta mig om jag har fel. Vi har lång väg att gå innan vi har gått för långt.”

Notera att hon bara vill ta till sig vad feminister tycker är fel. Är det någon som tror att hon skulle uppskatta om jag rättade hennes fel? Det följer dock mönstret med feminism, inga andra åsikter ska få höras eller synas. Och glöm inte bort vänsterpartiets internfeministiska direktiv om att man måste vara vaksam mot män som pratar med varandra, de måste alltid ha en kvinnlig övervakare med sig om de t ex ska prata politik!

Annat:

Genusdebatten: ”Presskonferens MANSUTREDNINGEN Del 3 – Skolans Antipojk-kultur, Medias Mansförakt

AVFM Sverige: ”“Vi vill få människor att prata om fittan i offentliga sammanhang”

MVH

MiT

Nästa inlägg
Lämna en kommentar

62 kommentarer

    • Jonte

       /  02/18/2014

      Inbillar sig verkligen dom här tomtarna att varje pojke som plockar upp en elgitarr slutar som rockstjärna och vinnare?

      Svara
      • Kristian

         /  02/18/2014

        ”Låt fler vara vinnare!”

        MVG är en mänsklig rättighet! Bara guldmedaljer! Alla skall vara Lucia! Lika lön oavsett arbete!

        För en professionell pianist tar det i genomsnitt 17 år från första lektionen till första stora framträdandet (dvs på nationell eller internationell nivå), läste jag någonstans. Återkom 2031.

        Svara
    • Jonte

       /  02/18/2014

      ”När Svt:s program Agenda vill berätta om det svenska musikundret får kvinnorna veta att deras gärning som melodiskapare och textförfattare inte på något vis har med succén att göra. Robyn, Tiffany Amber och Noonie Bao är några exempel av många på svenska kvinnor som har haft en viktig roll i stora internationella hits.

      Men man väljer att vinkla det som att producenterna, grabbgänget, är de som ensamma skapar hitfaktorn.

      Och de – få, men ändå – kvinnor som lyckats som producenter får veta att de troligtvis inte finns.

      Max Martin är visserligen fortfarande en man, men det finns nivåer strax där under och på andra kanter också. Och där bubblar och fräser det. Musik skapar intresse för Sverige och där spelar inte bara de allra största hitfabrikerna roll, där finns även en lång rad kvinnliga artister med stor integritet som är minst lika viktiga för detta.”

      Så här skrev SVT Agenda:
      http://www.svt.se/nyheter/sverige/var-ar-de-kvinnliga-musikproducenterna

      ”Duon bakom Nicki Minaj och One Direction i Agenda-reportage.
      Svenska musikproducenter hetare än någonsin men varför är det nästan bara män som producerar hitlåtarna?”

      Dvs man fokuserade på de stora hitmakarna och musikproducenterna, inte på något annat. Det finns säkert flera män och kvinnor på nivåer strax under men ska kvinnliga producenter med färre hittar än Max Martin & co ändå få lika mycket uppmärksamhet bara för att? Feministisk logik i sitt esse.

      Svara
    • Kristian

       /  02/18/2014

      Ett eller två namn jag möjligen kände igen.
      Marie Fredriksson? Monica Zetterlund?

      Svara
  1. MiT

     /  02/18/2014

    ”Pojkkrisen måste tas på allvar”

    http://www.mvt.se/asikter/ledare/?articleid=9542237

    Svara
    • Pelle2

       /  02/18/2014

      Delvis var det en bra artikel eftersom man pratade om att man måste göra något åt att pojkar halkar efter i skolan. Det som var dåligt var den feministiska problemanalysen som pratar om antipluggkultur och att pojkar tidigare inte behövde bry sig om skolan eftersom de ändå fick bra jobb.Vidare hänvisade de till genusexperimentet på Gnestaskolan som en stilla undran sågade ordentligt.

      Svara
  2. MiT

     /  02/18/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  02/18/2014

      Camilla Wagner född 1967 i Kristinehamn är en svensk journalist och researchchef på Veckans Affärer med jämställdhet som bevakningsområde.

      Så hon tycker att det är ett utslag av jämställdhet att kalla en meningsmotståndare helstekt mansgris med gubbslem ? Om man inte kan argumentera på en högre nivå så kanske man inte skall jobba som journalist,researchchef och med jämställdhet. Dessutom är det ju en form av sexism att kalla sin motståndare för gris och gubbslem.

      Man kan ju också fråga sig vad hon vet om Mannerströms erfarenheter av trakasserier ?Kan ju hända att det är olika på olika arbetsplatser, vilket även Alexandra Zassi
      säger i artikeln.

      Kan även anekdotiskt berätta om en före dettal manlig kollega som under en tid jobbade som sjukvårdsbiträde men som valde att sluta pg.a trakasserierna han fick utstå från sina kvinnliga kollegor. Men eftersom det rör sig om en kvinnligt dominerad arbetsplats så kommer det aldrig tas upp av feministerna.

      Svara
    • Pelle2

       /  02/18/2014

      Spännande artikel. Somar Al Naher tycker att det är fel att höja antagningskraven till lärarutbildningarna för att det saknas lärare. Hon tycker också att det är fel att hänga upp sig på högskoleprovet bl.a pg.a att killar presterar bättre än tjejer på dessa prov.

      Om vi skall höja statusen på lärarjobbet så kan vi ju inte låta kreti och pleti komma in på utbildningarna.Dessutom är det ju oförskämt mot barnen att skicka ut dåligt utbildade lärare.

      Svara
    • Kristian

       /  02/18/2014

      ”Det finns belägg för att ju fler gånger man gör provet, desto bättre resultat får man.”
      Jaha. Och?

      ”Killar presterar generellt bättre än tjejer och infödda svenskar har lättare än andra grupper. En elev kan därför ha toppbetyg från gymnasiet men skriva dåligt på högskoleprovet.”
      Det var ett väldigt konstigt ”därför” som har smugit sig in.

      Återigen: skolan speglar inte verkligheten. Grundskola, gymnasium, universitet – det spelar ingen roll, ingen av dem liknar arbetslivet.

      Svara
      • robjoh

         /  02/18/2014

        Återigen: skolan speglar inte verkligheten. Grundskola, gymnasium, universitet – det spelar ingen roll, ingen av dem liknar arbetslivet.

        Det roliga är att vi på de tekniska universiteten försöker närma oss arbetslivet med mer praktisk tillämpning, mer verkliga problem och mer få prova att bygga det man konstruerar. Anledning? Därför all erfarenhet visar att det fungerar bättre, sedan kommer de här mupparna och vill att vi ska hålla på med genustrams istället.

        Svara
        • Kristian

           /  02/18/2014

          Ja, inom teknik och vetenskap ligger det naturligtvis mycket närmare, borde jag ha sagt. Man har inte så mycket val – det går dåligt att resonera med en bro som håller på att kollapsa.

          Arkitekter får blanda betong en stund, även om de sedan ofta överlåter allt sådant till ”ingenjörer.” Nyttigt.

          Svara
  3. MiT

     /  02/18/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  02/18/2014

      Ja,hur kan man tillåtas visa upp något sådant 😉

      Svara
    • Anders/AV

       /  02/18/2014

      Och en bild från en konferens om omvårdnad skulle vara mera jämnt fördelad?

      Svara
    • Kristian

       /  02/18/2014

      En enda gång har jag, mig veterligen, flugit med en kvinnlig pilot. Pursern gjorde våld på språket för att understryka detta: ”Kapten X och _hennes_ besättning önskar er välkomna.”

      Det gick väl bra som vanligt, tror jag. Kanske lite mindre tjafs om hur högt vi flög och när vi skulle landa.

      ”He’s giving the whole route, all his moves. We’re in the back going: ‘Yeah, fine.’
      ‘You know, just do whatever the hell you gotta do. I don’t know. Just end up where it says on the ticket, really.'”
      -Jerry Seinfeld, I’m telling you for the last time.

      Svara
    • Kalle

       /  02/18/2014

      @nusfotografhen to the rescue!

      Svara
  4. MiT

     /  02/18/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  02/18/2014

      Det borde ju gå kvickt att genomföra det projektet för de kvinnliga krigarna var förmodligen lätträknade..

      Svara
    • Jonte

       /  02/18/2014

      Ska dom försöka få det till kvinnoförtryck nu att män och inte kvinnor i alla tider skickats ut att dö på slagfältet?

      Svara
  5. MiT

     /  02/18/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  02/18/2014

      Tja, de vill väl ha svaret att det beror på att kommunal är kvinnodominerat trots att alla vet att kommunala och statliga jobb aldrig kommer att konkurrera med löner eftersom deras löner betalas via skattsedeln.

      Svara
      • chade

         /  02/18/2014

        Skulle också gissa att en kommunalarbetare har ett fysiskt enklare och mer flexibelt jobb än en industriarbetare.

        Svara
    • David8

       /  02/18/2014

      Kommun har högre anställningstrygghet. Industri är mer konjunkturkänsligt. Högre risk att bli arbetslös inom industrin bör rimligtvis innebära en premie.

      Svara
    • Pelle2

       /  02/18/2014

      Självklart vill inte den gamla kommunisten och tillika feministen Livh tillåta någon ha negativa åsikter om hennes ideologier.Det är ju helt otänkbart.

      Svara
  6. Jonte

     /  02/18/2014

    Om Fanny, Jaylazkar, Talgboll m fl får bestämma….

    Svara
  7. MiT

     /  02/18/2014

    https://twitter.com/vandopo/status/435530468818034688

    Svara
    • chade

       /  02/18/2014

      Radikalfeminismen: Där det är hat att en man kallar en kvinna för vän.

      Svara
      • Kristian

         /  02/18/2014

        Var det inte ”vän” som användes på genusdagiset istället för ”han/hon”?
        *förbryllad igen*

        Svara
  8. MiT

     /  02/18/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  02/18/2014

      Får man en skarpslipad sax som present vid tecknande av medlemskap ?

      Svara
  9. MiT

     /  02/18/2014

    Läs också hur hon beskriver sig själv, blir väldigt roligt

    Svara
    • Pelle2

       /  02/18/2014

      Man kan tycka vad man vill om SD men de är ett demokratiskt valt parti.
      Arbetsplatserna släpper in alla demokratiskt valda partier om de överhuvudtaget tillåter valpropaganda enligt min erfarenhet.
      Åtminstone under den tiden som V hette VPK så var det väl i så fall lika konstigt att dom släpptes in på arbetsplatserna. Deras vurmande för de kommunistiska diktaturerna med de utrensningarna av oliktänkande som skedde där borde väl ha diskvalificerat dom från att få propagera för sin sak om man skall resonera som Sara och Gabriella.

      För saken skull vill jag påpeka att jag inte är SD:are men jag är heller ingen kommunist eller vänsterpartist.

      Svara
  10. MiT

     /  02/18/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  02/18/2014

      Skulle vilja påstå att det varken är pappan eller mammans fel om barnet begår våldtäkter.
      Det är väl ingen människa som uppfostrar sitt barn till att begå våldtäkter utan snarare tvärt om.

      Svara
      • David

         /  02/18/2014

        Helt sant. Dock kan det nämnas att en stor majoritet av alla manliga interner har vuxit upp i splittrade familjer och uppfostrats av ensamstående mödrar i samarbete med den övervägande kvinnliga personalen på dagis, förskola och grundskola.

        Man skulle utifrån ett feministiskt perspektiv kunna tro att allt detta kvinnliga inflytande skulle ha haft en positiv inverkan på deras ”destruktiva maskulinitet”, men verkar intressant nog fungera precis tvärtom.

        Svara
  11. MiT

     /  02/18/2014

    Svara
    • Kristian

       /  02/18/2014

      ”Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.”

      Tveksam till om syndernas förlåtelse existerar inom denna sekt.

      Svara
      • David

         /  02/18/2014

        Läran om arvssynden är dock som vi ser fast förankrad.

        Svara
        • Kristian

           /  02/18/2014

          Arvsanlagssynden, kanske? Nej, det blir ju biologism.

          Svara
    • Pelle2

       /  02/18/2014

      Erik:
      ”Hur villig är du att kräva lagstiftning som innebär att din grupp förlorar makt och tolkningsföreträde?”
      Det finns redan lagstiftning som gynnar kvinnor. Vill han alltså ha ännu mera av det och i så fall vad ?
      Hur skall man kunna lagstifta bort tolkningsföreträde ?
      Skall man i så fall inte lagstifta bort kvinnans tolkningsföreträde vad gäller barnuppfostran ?
      Erik:
      ”Hur villig är du att verkligen lita på berättelser om patriarkalt förtryck?”

      Skall vi alltså lita på berättelser om patriarkalt förtryck bara för att en feminist påstår det och inte för att det finns några bevis ?
      Erik:
      ”Hur villig är du att konfrontera dina misogyna vänner med deras usla beteende?”

      Hur villiga är feministerna att konfrontera de misandriska extremfeministerna för deras usla beteende?

      Erik:
      ”Att ta till sig kritik och förändra sig. Feminism låter sig inte reduceras till tyckande och teorier, feminism är praktik.”

      varför är det bara män som skall förändra sig om man nu pratar om jämställdhet ?

      Om Erik vill vara en vit riddare och mangina så får han väl vara det men jag kommer aldrig vara det…

      Svara
    • David8

       /  02/18/2014

      På engelskspråkig feministkonferens i Frankrike: What did you say your name was? -Erik Blow Me. =Byt namn och sluta förtrycka feminister med fransk brytning. Det är väl det minsta man kan begära av en liten patriark 🙂

      Svara
    • Kalle

       /  02/18/2014

      ”Det finns en diffus skiljelinje mellan de killar som faktiskt strävar efter att vara goda feminister och de som inte ens försöker.”
      Det handlar om att våga……..#klippakuken!

      Har hen gjort det än? snipp snapp ut så var kuken slut!

      Svara
  12. MiT

     /  02/18/2014

    Svara
    • lavazza1891

       /  02/18/2014

      Ja, och matematik, fysik och kemi också.

      Svara
      • Kristian

         /  02/18/2014

        ”verkligheten,” kanske?
        Eller helt enkelt ”allt utom de godkända axiomen.”

        Svara
    • Pelle2

       /  02/18/2014

      Ja och alla form av vetenskapligt tänkande.

      Svara
    • Anders/AV

       /  02/18/2014

      Då kanske vi ska ta bort biologi i diskussionen om rättstavning också? De med dyslexi är bara socialt konstruerade till att inte kunna stava och avkoda skrivna ord? Undrar vad dyslektikerna säger om att man skyller deras oförmåga på miljö och dem själva.

      Tips från coachen: Bara för att du inte förstår naturvetenskap betyder det inte att den är obsolet i frågeställningen.

      Svara
    • Jonte

       /  02/18/2014

      Allt som talar emot könsmaktsordningen och feministisk teori ska tas bort som argument från diskussionen. Först då kan vi öppna kommentatorsfälten igen. Precis som allt som talade emot kommunism och marxistisk teori togs bort som argument i sovjetiska diskussioner. Att dom inte inser hur odemokratiska dom låter är faktiskt rätt obegripligt.

      Svara
    • Kalle

       /  02/18/2014

      Ja vi tar bort biologi helt ur alla diskussioner, lämnar en öppen dörr för religiösa fanatiker som tror att sexuell läggning är självvalt.
      Det låter väl bra?

      Svara
    • Hjalmar

       /  02/18/2014

      ”Rasisten mot vita™”
      Usch, ännu en slem rasist. Fy!

      Svara
  13. lavazza1891

     /  02/18/2014

    En bra sammanfattning:

    http://www.psychologytoday.com/blog/the-scientific-fundamentalist/200908/why-modern-feminism-is-illogical-unnecessary-and-evil

    Fast jag är inte så säker på det där med ”modern”. Jag tror att feminism alltid har varit det. Ingen har i alla fall bevisat att feminism någonsin varit något annat.

    Svara
  14. Anders/AV

     /  02/18/2014

    ”Kanske den bestående effekten av programserien är att vi enas om att det är ett slöseri med att ägna den lilla tv-tid som ges åt feminismen till att sitta och prata med Pär Ström om vad han tycker om kvinnokampen.”

    Och det här säger mer om henne än hon förstår. Nyckelordet är ”kvinnokampen”. Pär Ström pratade om jämställdhet och att se båda könens frågor. Hon pratar om kvinnokamp, som om jämställdhetsarbete endast handlar om kvinnofrågor. Hon visar helt klart att feminism bara är jämställdhetsarbete ur ett köns perspektiv. Dessutom ofta på felaktiga grunder. Man pratar om ojämställda löner, när det visar sig att kvinnor som gör samma jobb får i princip samma lön, pratar man om likvärdiga arbeten. ”Kvinnor jobbar lika hårt”. Som om lön hör ihop med hur hårt man jobbar. Lön sätts efter vad någon är beredd att betala för att få jobbet gjort och vad tillräckligt många är beredda att ta göra jobbet för. Försöket med statligt styrda löner har gjorts på andra sidan Östersjön. Gick väl sådär. Ska man jobba för att kvinnor ska höja sina inkomster får man påverka dem att välja yrken och jobb som betalar mera, och därmed få kvinnor att betala priset för den lönen. Att man inte kan få allt, utan om man vill ha hög lön får du resa mycket i jobbet och släppa makten över familjen. Skaffa sig en man som gärna hämtar på dagis och syr gardiner. Att det finns ett pris att betala för den högre lönen.
    De flesta kvinnor vet nog om att det priset finns och anser det vara för högt.

    Svara
    • lavazza1891

       /  02/18/2014

      Ja, och så kan man använda sin konsumentmakt till att köpa varor och tjänster från kvinnor, om man anser att kvinnor gör jobbet bättre och billigare.

      Svara
  15. Jonte

     /  02/18/2014

    Erika Hallhagen strikes again, ”Könsstereotyper förstärks i barnfilm”

    http://www.svd.se/kultur/hur-forklara-snygging-i-slow-motion-for-en-femaring_8997536.svd

    Svara
  16. Magnum! Det är bra skit!

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: