Att stå upp mot patriarkatet

Det är viktigt för en del att slåss mot patriarkatet, att stå upp mot det. Man låter också förstå att det kan vara ”farligt” eftersom så få vågar göra det, det krävs mod att göra det

atla

Så kan det ju vara, är något farligt så får man ju vara försiktig. Det har man lärt sig genom livet. Vad är det där hemska patriarkatet för något då? Jo, det har hon ju definierat tidigare, patriarkatet som hon slåss emot är ju ”vita män” och inget annat

218

Där har vi det farliga hatobjektet. Vet dock inte om de som lever på t ex en soptipp i Manila håller med henne om att det är den vita mannen som är problemet och som ska hatas. Men hon kanske inte reste till just sådana ställen?

Men jag förstår henne om hon är rädd för vita män för jag antar att det var en vit man som hon var rädd för här? Hon var så rädd att någon annan, en man, fick rädda henne!

atla10

Men då, patriarkatet är så farligt att hon ”skriker av skratt”? Och vad ser jag jag? ”Börjar alltid bråka med män på fyllan” Det var modigt! Ahhh, jag förstår, det är givetvis inte vita män hon bråkar med när hon är full eftersom de är så farliga utan det är naturligtvis alla UTOM de vita männen! Eller nä, det låter ju rasistiskt att bara bråka med alla utom de vita så det måste vara vita män hon ALLTID bråkar med på fyllan.

Men Atladottir är i alla fall modig som vågar bekämpa patriarkatet och stå upp mot det även om det bara sker på fyllan! Många styrkekramar till henne för det! Alla vågar ju inte det, förståeligt eftersom det verkar vara så farligt. Men hur gör hon det egentligen?

atla11

Naturligtvis! Det är rätt metod för att stå upp mot patriarkatet! Man kan ju inte bara tolerera att någon säger att man har en dyr keps på huvudet! Då ska det smälla omedelbart! Här ska inte patriarkatet tro att de kan komma och säga något om en keps ostraffat! Vilket hemskt förtryck, jag förstår verkligen att hon hatar vita män. Alltså, vi pratar inte om småsaker här utan om en KEPS för fan! Fatta hur allvarligt det är? En hård örfil för det mycket grova brottet är alldeles för milt! Jäkla tur för honom att hon är extremt fredlig av sig och bara bråkar med män när hon är på fyllan!

Åhhh, jag kan bara föreställa mig vilken enorm kränkning hon utsattes för av patriarkatet som vågade säga något om en keps! Det måste tagit lång tid att hämta sig från den traumatiska upplevelsen!

Det är nästan så att jag, som medlem av patriarkatet, önskar att hon vid sådana tillfällen får ta del av de patriarkala privilegierna som en man har om han oprovocerat ger någon annan man på käften…

Vilken tur att det i alla fall finns en som är modig nog att stå upp mot patriarkatet! Med flytande mod innanför tröjan och en man som får rädda henne från trubblet hon orsakar. Det är så feministiskt korrekt att man blir tårögd!

MVH

MiT

Följande inlägg
Lämna en kommentar

87 kommentarer

  1. David8

     /  03/22/2014

    Ja, det är feministisk poesi som bara kan lämna den mest känslokalla isman oberörd. Så vacker hennes obevekliga kamp mot patriarkatet. Ära och vördnad till denna ljusets varelse i Gudruns avbild. Hoppas alla förstår vilken överlägsen tänkare hon är och hur viktigt det är att vi bygger svensk framtid och politik på ûber-mensch som Margret. Här har ni ännu en hjältesaga till mittuppslaget DN och SvD!

    Svara
  2. Är brottet preskriberat?

    Svara
  3. Anonymouse

     /  03/22/2014

    Ger man någon en hård örfil för det där och sedan skryter om det på twitter, så tror i alla fall jag att våldsönskan fanns där från början. Det var en liten gnista som söktes för att kunna rättfärdiga det hela.
    Principen påminner om hur den här (dömda) feministen handlade:

    Några steg grövre bara.

    Svara
  4. Fredrik

     /  03/22/2014

    Själv tror jag att alla islänningar pratar som i filmen ”Korpen flyger”. Kanske skulle man rentav börja avsky alla som har namn efternamn som slutar på ”dottir”. En hobby är ju inte sämre än dess utövare.

    Nästa vecka då blir ”all in” på att förkasta alla människor som är kortare än 180cm. Vojjne vojne

    Svara
    • Leif

       /  03/22/2014

      ”Själv tror jag att alla islänningar pratar som i filmen ”Korpen flyger”.”
      ”Þungur hnífur” menar du? Det kallas väl lapidarisk stil.
      Men ”Och en som ba:”Här står du i din 700kronorskeps.” det måste man väl beskriva i psykologiska termer. Regression kanske, en återgång till ett slags bäbisspråk.
      Rädslan för Patriarkatet påminner ju inte heller så litet om rädslan för spöket i garderoben (eller under sängen).

      Svara
      • Fredrik

         /  03/22/2014

        Jo, fast du får ha i åtanke att hon ”bara” är 28år gammal.

        Japp, språket var det avsedda. Instämmer även i din slutsats.

        Svara
  5. Patrikarkatet

     /  03/22/2014

    En varning till alla män runt Stureplan: ligg inte med våldsbrottslingen Katladottir. Håll er undan henne och slösa inga dyra drinkar på henne. Det finns gott om andra trevliga och mindre våldsbenägna icke-feministiska tjejer i Stockholm.

    Svara
  6. duvan

     /  03/22/2014

    Om hon nu har rest i världen och kommit till slutsatsen att just vita män är så hemska, varför flyttar hon då inte till ett av alla de länder där vita män knappt existerar?

    Svara
  7. Patrikarkatet

     /  03/22/2014

    Här har vi en vit riddare som står upp och kämpar mot patriarkatet, åtminstone när han är nykter.
    http://www.kultureliten.nu/patriarkatets-undergang/
    På fyllan köper han sex och har nyligen har dömts för det, enligt envisa källor på Internet.

    Svara
    • Anonymouse

       /  03/22/2014

      Aj då, är ju en tämligen populär blogg att länka till hos feminister. Får så om det ändras nu. 😉

      Svara
    • Grodan Boll

       /  03/23/2014

      Jag kan inte få sidan att visa något.

      Svara
      • Anonymouse

         /  03/23/2014

        Nä, den går inte nå idag. Kanske är upprensning på gång.

        Svara
  8. MiT

     /  03/22/2014

    Svara
  9. MiT

     /  03/22/2014

    Svara
  10. MiT

     /  03/22/2014

    Svara
    • Patrik S

       /  03/22/2014

      Det är väl bättre att inte skriva en massa skit överhuvudtaget? Vad blir bättre av att skitskrivaren är avanonymiserad?

      Svara
  11. MiT

     /  03/22/2014

    Svara
  12. MiT

     /  03/22/2014

    Svara
    • Patrik S

       /  03/22/2014

      Och vad gäller när det kommer till faktisk diskriminering?

      Svara
  13. Det var nog bara i hennes fantasivärld som hon örfilade nån och hade en 700kronorskeps. Det visar på vikten av att man i skolan börjar lära eleverna skillnad på fantasi och verklighet.

    Hade jag möjlighet så skulle jag stänga av Twitter för alla svenskar i en månad. Bara för att se vad som händer med tanke på alla labila människor som verkar hänga där.

    Svara
  14. MiT

     /  03/22/2014

    Feminism kan bli förbjudet i Belgien 🙂
    Fast de ser nog till att bli undantagna antar jag…
    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/belgiens-regering-vill-kriminalisera-sexism_3389944.svd

    Svara
  15. MiT

     /  03/22/2014

    Svara
  16. MiT

     /  03/22/2014

    Svara
  17. MiT

     /  03/22/2014

    Svara
  18. MiT

     /  03/22/2014

    Svara
  19. MiT

     /  03/22/2014

    Svara
    • Grodan Boll

       /  03/23/2014

      Låter som en systerlig lyckönskning.

      Svara
  20. MiT

     /  03/22/2014

    Svara
    • Fredrik

       /  03/22/2014

      Nu har jag läst de rabiatas twitter-inlägg här i tre dagar. Först i dag har jag knäckt koden till varför alla dessa individer skriver ”så ska en inte få lov”, ”det är ju lika bra att en gör si eller så” etc.

      De har med andra ord fått någon slags fobi för att skriva ordet ”man” när det handlar om meningsuppbyggnad. Däremot går det tydligen fortfarande smärtfritt att skriva ”män”+ diverse invektiv.

      Sverige är fantastiskt.

      Svara
      • Malte Lindeman

         /  03/22/2014

        ja, jag har också undrat över det där. Trodde att de kanske var värmlänningar eller så men så småningom gick det upp för mig att det är ordet ”man” som inte får användas.

        Svara
    • Patrik S

       /  03/22/2014

      ”Att vara kvinna i hennes bransch är förjävligt.”
      😀

      Svara
    • Muertosan

       /  03/22/2014

      Man ska alltid stötta en kvinna… sen kan hon bara inte låta bli att ge en pik om hur wallin inte betalar för sig.

      Har inte jättekoll men den där Wallin har väl iaf något som kan kallas en karriär, skulle knappast svälta ihjäl på egen hand men Lady Dahmer själv däremot, hon LEVER väl på sin man?

      Svara
    • Patrikarkatet

       /  03/22/2014

      ”Det är våra män som sitter på guldet”. #Tackanej till det patriarkala guldet då och skaffa ett riktigt jobb.

      Svara
  21. Olov Bertz

     /  03/22/2014

    Haha, jävlar vilken dassblogg alltså. Går du i nian eller vad fan är det frågan om? Fruktansvärt låg nivå på texten.

    Svara
    • MiT

       /  03/22/2014

      Olov Bertz:
      Jo, jämfört med din enormt höga nivå på kommentaren så är det nog så. Allt blir ju liksom låg nivå i jämförelse. Jag antar att du sitter i Svenska Akademien också? Med den enormt höga kvalitén på din kommentar så borde du åtminstone sitta på en av stolarna! Kanske till och med på två?

      Svara
      • Olov Bertz

         /  03/22/2014

        Haha, det är klart som fan du och dina kompisar ska runka av varandra lite. Inga meningsmotståndare här inte.

        Svara
        • Fredrik

           /  03/22/2014

          Ja det är ju tydligt att det är väldigt svårt för dessa rabiata ( inklusive ”Olof” ), att avhålla sig ifrån att göra anspelningar på mäns könsorgan i tid och otid. Hur var det nu han skrev den gode ”Olof” hm…. det var något om kvalitén ( eller brist på dito ) på textstycken.

          Svara
        • Anders/AV

           /  03/22/2014

          Klart man får vara meningsmotståndare, men argumentera då för 17. Att pubertilt säga ”du är dum” räcker inte. Vari ligger bottennoteringen, var argumenterar MIT fel i att det inte är OK att ge en örfil för att någon kommenterar ens keps. Kom igen, ge ditt bästa!

          Svara
      • Lövet

         /  03/24/2014

        ”Alla generaliseringar är felaktiga!”

        Svara
    • Fredrik

       /  03/22/2014

      Att avsluta sin mening med ”alltså” skvallrar ju annars om just grundskolenivå. Möjligen att det skulle kunna toppas av ”asså”.

      Svara
    • Rakbladsvassa analyser levererade med kirurgisk precision. Det är alltid lika roligt när vi har Södertörns lekskola med oss.

      Svara
  22. MiT

     /  03/22/2014

    Svara
    • Fredrik

       /  03/22/2014

      Cissi Wallin ‏@cissiwallin · 5 tim
      Jag är bitter för att jag och många kvinnor med mig får skit för att vi är bittra över att vi har sämre förutsättningar
      ________________________

      Hon låter som en Tony Richardsson-imitation som fastnat i en loop.

      Svara
      • Anonym

         /  03/22/2014

        Cissi Wallin är ett jäkla skämt. Hon klarade gymnasiet med darr på ribban. Hon har ingen övrig utbildning. Hon får betalt för att dagdriva och att blogga, och så klagar hon på hur usla hennes förutsättningar är.

        Svara
        • Fredrik

           /  03/22/2014

          Det som sticker i mina ögon är inte avsaknad av utbildning, utan avsaknad av verklighetsförankring.

          Hon pratar om förtryck, orättvisor etc. utan att ha täckning för det. Ungefär som en politiker som kommer direkt ifrån skolbänken och in i riksdagen.

          Jag har svårt att tro att den här media-skapelsen skulle ta ett arbete inom äldre vården och sköta om gamlingar med allt vad det innebär ( är några tusen riktiga kvinnor som arbetar med det ).
          Jag har svårt att tro att hon suttit inlåst på 6kvadratmeter och rastas i en hundbur på taket en sommar eller två ( är några tusen män som gör det varje sommar ).
          Jag har svårt att tro att hon som barn haft ont om mat hemma eller inte fått följa med på skolresa pga avsaknad av pengar ( är några tusen barn som har det så varje år i Sverige ).

          Med andra ord, hon saknar täckning för sitt gnäll.

          Svara
  23. MiT

     /  03/22/2014

    Svara
    • Leif

       /  03/22/2014

      Tur att det inte drog över långt in på eftermiddagen. Då hade det blivit gratisjobb igen!

      Svara
    • Grodan Boll

       /  03/23/2014

      Och de röd/rosa tonerna och klänningarna är ”parodiska” får man förmoda?

      Svara
  24. MiT

     /  03/22/2014

    Instagrammålet är väl bara ett exempel som är känt eftersom det blev offentligt? Och jag har då aldrig sett någon man som sagt att det aldrig sker, vet ni någon? Och hennes sista tror jag inte heller ett skit på…

    Svara
  25. MiT

     /  03/22/2014

    Svara
    • Tja, jultomten har också en hemsida.
      Skillnaden mellan angivna länk och jultomtens hemsida är dock att på jultomtens hemsida finns ett telefonnummer och ringer man detta nummer så svarar någon, det finns en postadress med unikt postnummer så det går att skriva brev och var tomten bor finns tom. utmärkt på Google med GPS-kordinater och allt…
      Att tro på jultomten verkar inte alls lika verklighetsfrämmande som att tro på ett patriarkat.
      Och nu kommer den tunga biten av bevisningen, googlar man jultomten så får man i runda slängar 1 200 000 träffar, patriarkat ger endast 90 100….

      Svara
    • Björn

       /  03/22/2014

      Lustigt nog så stämmer ingenting av den definitionen på Sverige. Vilket kanske är bra för då finn ju inte patriarkatet längre 🙂

      Svara
      • Björn

         /  03/22/2014

        1. Male dominated–which doesn’t mean that all men are powerful or all women are powerless–only that the most powerful roles in most sectors of society are held predominantly by men, and the least powerful roles are held predominantly by women

        – Gruppen med lägst makt i samhället torde vara uteliggare hemlösa. Där är männen absolut flest. Toppen, då stämmer inte punkt ett och vi är ett steg på väg bort från patriarkatet!

        2. Organized around an obsession with control, with men elevated in the social structure because of their presumed ability to exert control (whether rationally or through violence or the threat of violence) and women devalued for their supposed lack of control–women are assumed to need men’s supervision, protection, or control

        – Hmm alla lagar som skyddar kvinnor och allt snack om hur kvinnor drabbas värst kanske stämmer här. Vi måste sluta upp med victimization och att särbehandla kvinnor i rättsfall etc. Bara då kommer vi bort från patriarkatet!

        3. Male identified: aspects of society and personal attributes that are highly valued are associated with men, while devalued attributes and social activities are associated with women. There is a sense of threat to the social structure of patriarchies when these gendered associations are destabilized–and the response in patriarchy is to increase the level of control, often by exerting control over women (as well as groups who are devalued by virtue of race, ethnicity, sexuality, or class).

        Kvinnors högre skyddsvärde, det faktum att de inte behöver prestera något för att bli berömda och våldet (verbalt eller fysiskt) som vita riddare mfl utövar by proxy är ett bra tecken på att denna punkt redan är avklarad!

        4. Male centered: It is taken for granted that the center of attention is the natural place for men and boys, and that women should occupy the margins. Public attention is focused on men. (To test this, take a look at any daily newspaper; what do you find on the front page about men? about women?)”

        – Slå på teven eller slå upp en tidning. Kvinnor är offer eller lyfts fram som riktiga baddare på diverse saker. Vi kan nog checka av denna punkt med. Ett steg närmare att bli av med patriarkatet!

        3 av 4 avklarade! Ser mörkt ut för patriarkatet måste jag säga!

        Svara
  26. MiT

     /  03/22/2014

    Svara
  27. Fredrik

     /  03/22/2014

    Man måste ändå se möjligheterna med allt det här hatet som dessa damer sprider.

    Tänk om man skulle fylla Friends arena med enbart dessa individer nu till AIK vs IFK och strax innan matchstart ropa i högtalarna, ”De 22st spelarna ni nu ser på planen, de är en del av Patriarkatet. Ta nu chansen att krossa dom!”.

    Jävlar i min låda vilket tryck det skulle bli på matchen ( förutsatt att man tar ifrån dom deras mobiler, iPads och dylikt ).

    Svara
  28. MiT

     /  03/22/2014

    Svara
    • Fredrik

       /  03/22/2014

      Om man är journalist – varför inte sluta upp med att använda ord som ”rasifierad”e.
      Antar att hon ( Karlsson ) tror att hon ”grävt” fram den här uppgiften om anmälan.

      Svara
      • Trolletplit

         /  03/22/2014

        Det som långsamt händer nu är att feministerna tar sig större friheter; som med ABF grodan. De förlorar allt mer på nätet och avslöjas;som Unga Miljöpartiet.
        Till slut har de bränt förtroendet från de som börjar tänka själv. Hat leder till hat.
        Till slut inser tom media det tokiga.

        Frågan är. Hinner de ta över lagstiftningen innan dess. Eller kommer Svelands förslag som en räddning för dem.
        Under tiden packar vi våra väskor och är beredda. Vi kanske måste fly till ryssen istället för från.

        Svara
  29. MiT

     /  03/22/2014

    Svara
    • The Perfect Man

       /  03/22/2014

      Stackars barn! 😦

      Svara
      • Fredrik

         /  03/22/2014

        Ja det är snyggt att pracka på 1-2åringar en ideologi. Det är ju för mycket begärt att bara kalla det för ett kalas.

        Tänk om ungen är starkt fäst vid KDs partiprogram, skall han/hon ( jag vägrar ”h”-ordet ) då behöva sitta och hålla god min hela kalaset, fastän han bara vill kasta tårtan på den som fördärvat hans kalas? Det är ju inte mer långsökt att ungen är KD än att han/hon är ”feminist” vid 1-2års ålder.

        Svara
    • Anders/AV

       /  03/22/2014

      Stora barn på det barnkalaset.

      Svara
  30. MiT

     /  03/22/2014

    https://twitter.com/cissiwallin/status/447458364256034816

    Svara
  31. Patrikarkatet

     /  03/22/2014

    Patriarkatet visar sitt fula tryne överallt:

    /large

    Svara
  32. MiT

     /  03/23/2014

    Svara
  33. MiT

     /  03/23/2014

    Svara
    • Grodan Boll

       /  03/23/2014

      Tänker Gülsen ta sig tolkningsföreträde och tala i bögarnas ställe då de inte förstår bättre ?

      Svara
      • Kristian

         /  03/24/2014

        Om det står fel i QX är det bögarnas fel … 🙂

        Svara
  34. MiT

     /  03/23/2014

    Jaha, säger vem?

    Svara
  35. MiT

     /  03/23/2014

    Svara
  36. Fredrik

     /  03/23/2014

    Jag tror bestämt att någon har blivit omvänd…..

    ”Margret Atladottir ‏@atladottir · 21 mar
    varje MINUT utan min man känns som slöseri på liv. redan slösat 28 goda år på meningslöshet. until now.”.

    varje MINUT utan min man känns som slöseri på liv. redan slösat 28 goda år på meningslöshet. until now.— Margret Atladottir (@atladottir) 21 mars 2014

    Svara
  1. #MVH | WTF?
  2. Twitterpoliser | WTF?
  3. Budskap eller budbärare? | WTF?
  4. Tweetar från 2014 del 2 | WTF?
  5. Påminnelse inför valet: Del 3 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: