Är det sant?

Bianca Kronlöf säger att folk har skrikit ”lesbisk syjunta” åt henne och hennes kompis på stan för att sedan spotta henne i ansiktet. Hon säger

”Det är priset för att göra ny, utmanande humor.

– Jag är mer än en konstant motpol till en penisfest, säger hon.”

Är det sant att folk spottar henne i ansiktet?

Det finns en faktaruta bredvid artikeln och det sista är ju extra intressant, är det verkligen sant? Går folk hem och grinar efter att ha varit på stand-up för att det var ”heteronormativt”? Really?

kronlöffaktaruta

Att jag undrar över om saker som feminister säger är sant beror helt på dem själva, skriker man att vargen kommer för många gånger så tror man inte på det till slut. På twitter så påstår feminister ständigt att de drabbas av än det ena och än det andra ”just nu så sa en till mig…”, ”igår så hände detta…” ”nu var det en som sa till min kompis…” osv i all oändlighet. Det nedan är bara ETT exempel på sånt som tydligen bara tycks drabba feminister

orakadearmhålor

Är det inte märkligt att sånt här drabbar feminister i stor skala, feminister med twitter och facebook ? Hur många andra känner någon som ens är i närheten av att främlingar kommer fram och säger något överhuvudtaget? Eller är det en sak som bara ”råkar” hända feminister som har twitter och facebook där de kan skriva det?

”Är det sant?” är nog den absolut viktigaste frågan att ställa när sånt som påstås ovan kommer på tal! Och om man inte tror att det är sant så måste man ställa frågan ”varför påstås det då?”

Annat:

Genusdebatten: ”Dags för sveriges första kvinnliga statsminister?

Maniac Media: ””Grovt Patriarkat”

Mr Arnes funderingar: ”Dilbert

Motpol: ”#GranskaFi – De rosa extremisterna

MVH

MiT

Nästa inlägg
Lämna en kommentar

64 kommentarer

  1. Jag har uppfattningen att när något sker eller något rapporteras och man söker en orsak till varför, så skall man efter det att första associationen gjorts tänka ut ytterligare ett, två eller tre alternativ som orsak. Ett av dessa kan vara: Det är helt enkelt en lögn, ett påhitt. En bedömning som påfallande ofta är rätt.

    Svara
  2. MiT

     /  04/21/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  04/21/2014

      Undrar om alla feminister som vurmar för rätten att få bada topless i simhallarna själva gör det eller om det bara är ytterligare ett område de använder sig av för att utmålas sig som förtryckta offer ?
      Personligen skiter jag högaktningsfullt i om feministerna vill springa omkring och visa brösten men man kanske kan ta hänsyn till de som inte känner på det sättet ?
      Sedan undrar jag vad de skulle säga om jag som man stirrade på deras bröst ?
      Skulle de kalla mig för mansgris trots att de säger att kvinnobröst kan jämföras med en arm eller ett ben och att de knappast skulle säga något om jag tittade på de kroppsdelarna.

      Svara
  3. Ninni

     /  04/21/2014

    En (1!) gång har det faktiskt hänt mig att jag fick kommentar om hår under armarna av en person av manligt kön. Jag satt och läste när personen, sittandes i mitt knä, sa:

    ”Ninni, varför har du skägg här?” Och pekade på sin egen armhåla.
    Jag: det har vuxna.
    Han: inte min mamma.
    Jag: jo, det har hon. Men många väljer ta bort det. Det gör man som man vill. Men det heter inte skägg. Skägg heter hår på hakan, mustasch heter hår här. Resten heter bara hår.
    Han: okej

    Så läste vi vidare.

    Jag antar att jag får ha överseende för en kille på 3-4 år gör så grova övertramp? 😉
    (”Skägg” 😉 Visst är den söt?)

    Så, antingen lever jag och dessa feminister som råkar ut för de mest märkliga saker i parallella universum eller så ljuger de sig blåa.

    Svara
    • Eller så var det en 4-åring på IKEA som fick bli man för att krydda berättelsen som ju ändå illustrerar det vi alla vet är sant.

      Svara
  4. MiT

     /  04/21/2014

    Jomenvisst, instagrammålet visade ju det… Vad hade hänt om de haft tillgång till enorm makt med vapen?
    https://twitter.com/aliciadickner/status/458223014191325184

    Svara
    • anonymous

       /  04/21/2014

      Ja, som Thatcher, eller Plavsic eller Meyer eller Ghandi.

      Svara
    • Ja det är din mamma

       /  07/05/2014

      Har de inte kastat ut Dickner ur SSU än?

      Svara
  5. MiT

     /  04/21/2014

    Svara
    • Patrikarkatet

       /  04/21/2014

      Otroligt störande för @feministfest att en åtta år gammal artikel ens antyder att en man kan vara oskyldig till något brott. In med alla män i finkan bara, eller gör SCUM till verklighet.

      Svara
    • Blåval Rödval

       /  04/21/2014

      Hon får väl säga till folk att sluta åka förbi i hennes trädgård.

      Svara
    • Pelle2

       /  04/21/2014

      Hon tror tydligen att hela världen snurrrar kring henne och att alla vill se henne i bikini..
      Dessutom skall hon väl sola topless eftersom det är viktigt för feministerna att inte sexualisera brösten..

      Svara
    • Fugen

       /  04/21/2014

      Vill hon att de skall stanna?

      Svara
    • Det är minsann inte alla som äger en egen trädgård när de är 19. Jag var över 30 när jag köpte min.

      Svara
    • anonymous

       /  04/22/2014

      Från början läste jag det som att hon tyckte att det var obehagligt att andra åkte förbi och tittade på henne, men vid närmare eftertanke så verkar det som att hon känner obehag bara över att andra åker förbi.

      Svara
  6. Feministerna bygger ju till stor del hela sin ideologi på skrönor och myter, så inte undra på att de fabulerar i sådana här vardagliga sammanhang också

    Svara
  7. Leif

     /  04/21/2014

    Tjejerna på landsbygden är Sveriges mest osynliga grupp!!!
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/356042?programid=3632

    Svara
    • Ja, männen på landsbygden får ju i varje fall vara sinnebild för allt man inte gillar på Södermalm

      Svara
  8. Har förvisso varit med om att en full brud kommit fram till en polare på krogen, tagit skamgrepp på honom och sagt ”Jag har inte fått nåt på jättelänge, för min kille sitter på kåken”. Det är sant, för jag såg det själv.

    Vafan svarar man på sånt? ”Ehh, vad sitter han inne för då, svartsjukemord?”

    Svara
  9. Fredrik

     /  04/21/2014

    Den ofta repriserade Alicia D. känns som en ung (19år) hemmaboende naiv varelse, vilken inte har kommit så långt i sin världsåskådning. Värre är det att FI´s ungdomssektion har föreläsning i Norrköping 5maj med föreläsare LD. Jo, den just den ”LD” som ni tror att jag syftar på.

    ”VÄLKOMMEN PÅ FEMINISTISKT PANELSAMTAL!

    Vilket motstånd möter en som feminist i dagens Sverige?

    Med utgångspunkt i Belinda Olssons TV-program ”Fittstim – Min kamp” vill vi i ett samtal resonera kring hur det är att kalla sig feminist idag, och vilka strategier vi feminister kan använda oss av. Behöver feminismen vara folklig? På vilken nivå ska en som feminist ”ta debatten”? Hur mycket kritik och hat ska en behöva tåla?

    Samtalet kommer att äga rum den 7:e maj klockan 19:00 på Kulturhuset i Norrköping.

    Moderator är skribenten och feministen Kristina Wicksell (KickanWicksell.se), och panelen består av:
    ♦ Armina Etminan – Riksdagskandidat i Feministiskt initiativ
    ♦ Amra Hasanov – Skribent och bloggare
    ♦ Natashja Psomas Blomberg – Driver en feministisk blogg under namnet Lady Dahmer // postpatriarkal feministfitta
    ♦ Carina Milde – Konstvetare och intendent
    ♦ Ellen Larsson – Feminist och HBTQ-aktivist ”

    https://www.facebook.com/events/1391387981081735/?ref_newsfeed_story_type=regular

    Svara
    • anonym

       /  04/21/2014

      6 kvinnor, alla vita. Är det det här F! menar med jämställdhet?

      Svara
      • Blåval Rödval

         /  04/21/2014

        100 procent jämställt. Det var ursprungligen 5 kvinnor och en man. Men det skedde en tragiskt sax-”olycka”.

        Svara
      • Fredrik

         /  04/21/2014

        Det har du rätt i, jag missade det helt. Det jag däremot stör mig på, det är språkbruket med ”en” istället för ”man” (i vissa fall även istället för ”någon”).

        ”Vilket motstånd möter en som feminist i dagens Sverige?”
        ”På vilken nivå ska en som feminist ”ta debatten”?”
        ”Hur mycket kritik och hat ska en behöva tåla?”

        Att låta LD indoktrinera en kommande generation, det känns som ett ytterst bristfälligt val av inspirationskälla.

        Svara
    • Larsson

       /  04/21/2014

      Jag har sett ett par paneldebatter på nätet de senaste dagarna. Det som kännetecknar dem är att de i praktiken tycker olika, det är så debatt uppstår. Jag blir lite undrande över hur man kan debattera när man tycker lika. Eller blir det en tävlan om vem som kan gå längst?

      Svara
      • Fredrik

         /  04/21/2014

        @Larsson

        Det var därför jag skrev ”föreläsning” istället för paneldebatt. Fast skulle du framföra din mycket goda poäng till damerna ifråga, då skulle du göra dig skyldig till ett ”hatiskt beteende” när du påpekar deras fadäs.

        Svara
        • Larsson

           /  04/21/2014

          Missade det. Fast bara att jag skriver är gör mig ”hatare” i deras ögon. Tror inte det gör så stor skillnad 🙂

          Svara
    • Pelle2

       /  04/21/2014

      Kul punkter i debatten.Hur mycket kritik och hat skall en tåla säger dom och bjuder in den offentliga manshataren LD som i klartext flera gånger har skrivit att hon hatar män.
      Det hatet skall alltså nomaliseras och vara ok men att kritisera feminism är oacceptabelt hat..
      På vilken nivå skall en ta debatten? Problemet är väl att dom aldrig tar debatten och helst vill klassa kritik som hat och att det skall förbjudas enligt lag..

      Vilka dårar….

      Svara
      • Fredrik

         /  04/21/2014

        De ska inte debattera, de predikar som vanligt. Paneldebatten är själva verket en föreläsning. LD´s hat är finkultur. Precis såsom Bianca K. Likaså är E. Knyckares grimaser (se alla befintliga bilder som någonsin tagits på individen) bra och svår humor. Allt annat är korvfest och patriarkat.

        Svara
  10. Patrikarkatet

     /  04/21/2014

    Feministisk ironi, nummer femtielva: Protestera mot objektifieringen och sexualiseringen av kvinnokroppen. Orera oavbrutet om kvinnors könsorgan.

    Svara
    • anonym

       /  04/21/2014

      Hur gammal är Godzilla egentligen? Harry Potterböckerna som stor litteratur?

      Svara
      • anonym

         /  04/21/2014

        Godzilla är rätt rolig annars. Ta sitt namn från en karaktär i varanteatern. En teatergrupp med bara män i.

        Svara
    • Pelle2

       /  04/21/2014

      Bara lite vanlig hederlig feministisk Tourettes som de kollektivt verkar lida av..

      Svara
    • Pelle2

       /  04/22/2014

      Ja,det var ju säkert det som de blivande föräldrarna tänker på.. Dessum kommer säkert barnet,o,m det blir en flicka,studera vidare och förmodligen tjäna bra medan en eventuell pojke säkert sviks av skolvärlden så att han blir en förlorare på arbetsmarknaden..Detta i alla fall om de feministiska tokerierna får fortsätta..

      Svara
    • Leif

       /  04/22/2014

      En liten grundkurs i statistik vore kanske på sin plats. Ingen individ är ett genomsnitt av någonting.

      Svara
  11. MiT

     /  04/21/2014

    Svara
  12. Anders

     /  04/21/2014

    Om manlig dominans är korvfest, vad är då humor med bara kvinnor? Musselsoppa? Tacobuffe?
    Nää ett sådant uttalande hade varit sexistiskt.

    Svara
    • Fredrik

       /  04/21/2014

      Ordet du söker är ”jämställt”. Kvinnlig dominans är lika med jämställdhet.

      Svara
  13. MiT

     /  04/21/2014

    Svara
  14. MiT

     /  04/21/2014

    Eller hur, det som man såg direkt efter första tweeten man såg. Men feminister ser inte lika lätt att det är ett trollkonto.

    Feminism i Sverige

    Poes Lag slår till IGEN när det gäller detta.

    https://twitter.com/Slacktivisten/status/458317715997200385

    https://twitter.com/Slacktivisten/status/458334494177886209

    Svara
    • Pelle2

       /  04/22/2014

      Vem är förvånad ??? Ett universitet som är så starkt förknippat med genusvetenskap borde väl få ett sådant utfall..

      Svara
    • Anders

       /  04/22/2014

      Eftersom kårobligatoriet är borta blir kårvalet lika intressant som kyrkovalet. Då kan genusvetarna gå kvinna ur huse och kuppa in sig. Ungefär som högerextrema planerar i kyrkovalet. Detta blir kårens definitiva död. En Pyrrhusseger.

      Svara
    • Studentkåren har väl ändå en del makt, eller?

      Svara
  15. Drysea

     /  04/22/2014

    Tack för en otroligt underhållande blogg. Jag har också börjat ifrågasätta alla dessa incidenter som drabbar enbart feminister. Dom liksom bara går på stan helt oskyldigt och så blir dom angripna av okända män som säger saker som av en händelse passar in i stereotypen för vad feminister målat upp som ”mansgrisar” iof blir allt man säger till en renlärig Feminist automatiskt ett uttryck för förtryck på något vis. Men nånstans får man känslan av orimlighet, och en outtalad jackt på att också blivit medt kränkt systerskapet. Då faller det sig naturligt av skarva lite om hur kränkt man blivit av random snubbe på gatan eftersom konkurrensen är stenhård. Sist vill jag säga att Kronlöfs humor är kass på grund av att hon sysslar med politisk humor. Den jar ett enkelriktat syfte. När hon börjar driva med kvinnor och radikalfeminism kan hon komma tillbaka.

    Svara
  16. Jonte

     /  04/22/2014

    Mycket mycket välskriven krönika av Jonas Thente på DN Kultur av alla ställen idag. I slutstycket visar han vilken motbjudande person Maria Sveland faktiskt är.

    http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/nathatarna-ger-uttryck-for-de-bortsorterades-rost/

    Svara
    • Fredrik

       /  04/22/2014

      Klockren analys av Thente. Hela krönikan var brutalt träffsäker.

      Svara
    • Pelle2

       /  04/22/2014

      Det mesta var bra tyckte jag. Det enda jag inte tyckte om var att han utmålar oss feministkritiker som en del av samhällets förlorare. Jag kan väl säga att jag inte anser mig vara en förlorare som varande en medelklassman med ganska bra inkomst, brf lägenhet och del i ett lantställe.
      Jag vet att det även finns andra som kommenterar på denna blogg eller bloggar själva som heller inte kan sägas vara förlorare på något plan.
      Annars håller jag med honom om att kultureliten och journalisterna gör allt de kan för att trycka ner de som för dagen inte har rätt åsikter om t.ex feminism..

      Svara
      • Jonte

         /  04/22/2014

        Precis, men så uttrycker vi oss inte som de mest hatiska feministkritikerna heller. Vi hör inte till dom som hotar Sveland et al utan vi hånskrattar bara åt deras tweets. Jag tror inte Thente syftar på oss när han skriver om näthatare utan snarare på dom som förekommer i boken Vita Kränkta Män.

        Svara
  17. Jan

     /  04/22/2014

    Problemet med Biancas sexistiska humor är att den bara fungerar i en segregerad miljö. Få män finner sig i att bli hånade på krogen till exempel. Däremot fungerar hon säkert bra på P3 (som är ett kvotat) eller i feminist- eller queer-miljöer.

    Svara
  18. QED

     /  04/22/2014

    ”Avskydda, hånade, föraktade – hela Sverige står samlat mot näthatarna. Men det ­anonyma hatet måste förstås som ett tecken på ett helt samhälles kris – och på den intellektuella vänsterns svek. Det är inte näthatarna som är det demokratiska ­problemet, det är ”vi”, skriver Jonas Thente.”

    http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/nathatarna-ger-uttryck-for-de-bortsorterades-rost/

    Svara
  19. michael

     /  04/22/2014

    Ja ibland undrar man om det är allt som feminister tillfört den offentliga debatten ett evigt tjatande på män,det som allt för många män fått utstå i det privata.
    Men som Gudrun säger det privata är politik.

    Svara
  20. CarlK

     /  04/22/2014

    Det var f*n på tiden att ngn tog bladet från munnen. Mycket bra av Thente. Ofattbart nog har den passerat nålsögat i självaste DN.

    Svara
  21. Jan

     /  04/22/2014

    Jag tycker dock att det finns en nedsättande ton i Thentes artikel. Han antar att näthatarna är en homogen grupp av utsatta män. Alla arbetarklass med låg utbildning och dåligt språk. Jag är tveksam till ett sådant von oben-perspektiv. Dåligt språk och näthat går nog att hitta hos fler klasser och grupper. Inte minst medelklassfeminister…

    Svara
  22. Lars

     /  04/22/2014

    Jag har också funderat kring detta, särskilt om det berömda hatbrevet till till en viss känd feminist. Innehållet kretsade bl.a kring könsorgan/vassa föremål och signaturen hänvisade till en viss norsk terrorist. Typ sånt som verkar hämtat direkt från feministens egen begreppsvärld men som är lite svårt(i alla fall i min fördomsfulla värld) att förknippa med någon mansgrisig hatbrevsförfattare.
    Undrar om brevet verkligen existerar?

    Svara
  1. Dessa feminister | WTF?
  2. En träffande kommentar | WTF?
  3. Så här ser feministstämpeln för genusgodkända spel ut! | WTF?
  4. Frågan man alltid ska ställa sig | WTF?

Lämna ett svar till MiT Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.