Om man undrar varför kränktheten regerar i Sverige

Det var en rektor på en skola som lovade att alla i en mellanstadieklass som skrev bättre än han på ett prov skulle få en glass. Men se det gick inte för nu är det en massa kränkta föräldrar, gissa vilka, som klagar och vill att kommunen ”vidtar åtgärder” mot rektorn.

kränktaföräldrar

Så länge det handlar om elever från mellanstadiet och uppåt och man talat om förutsättningarna innan så undrar jag vad som är problemet? För jag gissar att det var till för att uppmuntra eleverna att jobba lite extra och det funkar ju bara om man säger det i förväg? Så OM rektorn informerat innan så tror jag inte på att de frågade varför inte alla fick glass och jag tror inte på att rektorn bara lämnade klassrummet heller.

Det handlar ju inte om dagisbarn, klart de klarar av att hantera att inte få glass. Och definitivt om de visste om förutsättningarna innan! Annars är det väl fan på tiden att de lär sig det. Deras föräldrar verkar ha svårare med det…

Romsons mardröm: Vita medelålders heterosexuella hjältar

*******************

Genusdebatten: ”Gästinlägg: Feminism och fossila bränslen

MVH

MiT

Nästa inlägg
Lämna en kommentar

32 kommentarer

  1. MiT

     /  08/08/2014

    Är det kampen mot heteronormen han ska upplysa om?

    https://toklandet.wordpress.com/2014/08/06/kampen-mot-heteronormen/

    Svara
    • Det duktiga och kloka kvinnliga ägget tar sig raskt mot de själviska och nonchalanta manliga spermierna och….det uppfanns av patriarket för 200 år sedan…..och du ska var precis som du är så länge du inte är en vit kränkt pojke….

      Svara
  2. MiT

     /  08/08/2014

    Svara
    • En märklig diskussion (även om jag tycker att Arpi skötte sig väl). Om lagstiftningen skulle utgå ifrån att ‘ras’ är en social konstruktion snarare än en genetisk verklighet, och formulerar tydligt att det är olagligt att diskriminera människor baserat på antingen biologiska katakteristika eller förmodad social tillhörighet, vad är då problemet?

      Det som behöver försvinna ur lagtexterna är ju formuleringar som indikerar att vissa grupper är mer skyddsvärda än andra.

      Svara
  3. Miljöpartiet & Fi rycker ut och delar ut större glassar till de barn som skrev sämst resultat. Samt delar in barnen efter hudfärg, kön, hårtjocklek och potentiell sexualitet. Glassar delas sedan ut beroende på vilken kategori barnet tillhör tillsammans med en obligatorisk lunta om att vita pojkar inte får någon glass för de har tagit slavar i Afrika samt uppträder hotfullt mot Fi:s representant.

    Svara
  4. MiT

     /  08/08/2014

    ”@Machokulturen: ”Vi kan inte blunda för destruktiv manlighet””
    http://nyheter24.se/debatt/774590-machokulturen-vi-kan-inte-blunda-for-destruktiv-manlighet

    Svara
    • Är det på riktigt? Machokulturen följer Ken Ring. Mannen som verkligen har gett laglöshet ett ansikte. Fast det är väl som vanligt bara ett problem när det drabbar kvinnor.

      Svara
  5. Pelle2

     /  08/08/2014

    Det är ju helt sjukt att man inte kan få belöna de barn som presterar bättre i skolan genom att ge dom en glass utan att kränkthetsmaffian skall börja gråta. Förmodligen tycker de det hade varit bättre att belöna den som var sämst för att det är synd om denne….

    Däremot gick det ju bra att ge semlor,om jag inte minns fel, till flickorna och ingenting
    till pojkarna för att visa på hur orättvis världen är mot flickorna eller vilket snömos-argument
    de nu angav på förskolan på Gotland.

    Undrar för övrigt om de klagande föräldrarna argumenterar på samma sätt på sitt arbete om de får en löneförhöjning som är större än deras kollega ? Fast med tanke på deras sätt
    att tänka så är det väl ingen större risk att dom presterar bättre än sina kollegor…

    Det går snabbt utför med gamla Sverige !

    Svara
  6. Lövet

     /  08/08/2014

    Det hade ju varit skillnad om det bara varit flickorna som fått glass…
    …eller semlor kanske… …då hade det antagligen varit ok att låta pojkarna att stå tillbaka som betalning för årtusenden av patriarkalt förtryck…

    Svara
  7. chade

     /  08/08/2014

    Man borde även sluta dela ut betyg. Någonsin. Det är kränkande att de som inte presterar lika bra som sina kamrater får sämre betyg. Alltså ska vi slopa betyg helt eller ge alla samma betyg.

    Fast det räcker ju inte. Det är även viktigt att de som inte orkar bry sig om skolan inte lär sig mindre än de som pluggar mycket. Annars skapas en kunskapslucka som kränker de som kan mindre. Det enda realistiska sättet att uppnå kunskapsjämlikhet är att se till så att ingen lär sig något alls i skolan (vilket den svenska skolan verkar vara på god väg att uppnå).

    Så att det blir rättvist och ingen känner sig kränkt. Det viktigaste i hela världen är att ingen känner sig kränkt.

    Svara
  8. Jan

     /  08/08/2014

    Rektorn borde nog hålla sig på rummet. Rektorn kan inte ha läst många poäng pedagogik. Att dela ut glass till de duktiga eleverna vittnar om brister i ledarskap. Antingen delar du ut glassar till alla barnen annars låter du bli. Vi talar om barn i tioårsåldern. För övrigt borde inte rektorn dela ut glassar till elever överhuvudtaget. Dessutom verkar rektorn vara lite korkad som presterar sämre än barnen på proven…

    Svara
    • Knappast, pedagogiskt är det bevisat att straff inte fungerar, däremot fungerar avsaknaden av belöning, dvs, ingen glass ifall du inte lyckas. Så rektorn gjorde det bra.

      Svara
      • daft

         /  08/08/2014

        Vad man behöver göra för att uppnå det du hävdar är att motivera eleverna. Det gör man inte genom att ge de som presterar mer än X rätt på ett prov glass. Det är en tom gest som inte ger resultat om inte intresset redan finns. Även här finns forskning att tillgå för att se hur belöningar fungerar som motoverande faktor. Så nej, rektorn gjorde det sannerligen inte bra ens om det du tar upp stämmer. Genomförandet var uselt.

        Svara
        • Motivera: Klara er bra o ni får glass. En väldigt tydlig motivering till varför de ska träna, att de också får en direkt belöning och inga flummigheter gör även det det till en bra motivation.

          Svara
          • daft

             /  08/08/2014

            Motivationen ska ju komma från att slå läraren i det här fallet. Inte att få äta glass. Hade läraren varit smart hade han nöjt sig med det hade det varit ett klart bättre sätt att motivera de som gillar att tävla och kanske tom ingjuta en känsla av att åstadkomma något; slå läraren, snarare än att fäkta efter ett godtyckligt pris. Likaså, varför det extremt luddiga målet ”prestera bättre än läraren”? Vad har man då att sikta mot innan man vet vad han skriver? Personligen tror jag det hade räckt med att säga att ”dessa presterade bättre än mig, jag är sjukt imponerad” och sedan lämnat det vid det. Men återigen, formen verkar helt knasig så vid en ytlig skumning av det inträffade. Det handlar ju inte om att ”klara sig bra”. Det handlar om att klara sig bättre än rektorn. Wat, liksom?

            Och nej, det handlar inte om flummerier, vad nu det är. Det handlar om att motivera elever att prestera, inte bara vinna en belöning. Missförstå mig inte, jag säger inte att belöningar aldrig fungerar. Men den här formen tycker jag inte var bra, och jag misstänker att minst lika många tappar motivation alternativ inte ger den blankaste fan i om de får en glass eller inte. Det går inte bara att kallt konstatera att ”belöningar funkar”. Med den argumentationen skulle vi ju se till att varge gymnasieelev som klarade skolgången skulle få en sportbil så har vi löst alla våra skolproblem. Det funkar i viss kontext. Korvstoppning eller tråkiga, repetetiva uppgifter, med den nackdelen att elever tenderar att ta färre risker och utforska områden på eget bevåg.

            Klart att elever ska ha klart för sig att det krävs en prestation från dem, jag säger inte emot dig här. Vi skuljer oss ”bara” år i hur.

          • @Daft
            Sluta flumma. Att ge en liten belöning är ett väl beprövat sätt att få både människor och djur motiverade (tänk på hur man tränar hundar) och särskilt att belöningen kommer kort efter genomfört test är bra, mycket bättre än betyg. Sedan att det finns elever som inte är med och tävlar är ju skit samma, man kan inte få med alla alltid.

    • daft

       /  08/08/2014

      Hållet med Jan. Att göra det på detta sättet har uppenbara baktankar. Läsa upp nämnet på de som presterat bäst och tydligt dela in klassen i högpresterande och lågpresterande. En chef som gjort likadant mot mig på min arbetsplats och läst upp namnen på de som presterag bäst och talat om för hela gruppen hur mycket större bonus hade jag tappat all respwkt för oavsett vilken sida gränsen jag befinner mig på. Kasst ledarskap, men heller inget att bli kränkt av.

      Svara
      • Är inget fel att berömma o belöna de som presterar bäst. Endast i mellanmjölkens vänstertankar där alla är lika bra o ska behandlas exakt lika är det en dålig idé, och just därför fallerar just ett sådant samhälle.

        Svara
        • daft

           /  08/08/2014

          Nej. Det handlar om HUR man belönar, förstärker och framförallt MOTIVERAR elever. Och jag är inte vänster. Eller höger. Eller mittfåra.

          Svara
  9. daft

     /  08/08/2014

    Jag kan inte stava idag…

    Svara
  10. Ska man gnälla om att eleverna med sämre resultat inte fick glass, så är det väl dags att också lyfta den gamla storyn om när pojkarna på dagis fick äta knäckebröd medans flickorna fick fastlagsbullar. Internationella mansdagen och fastlagsbullar 2:a oreviderade upplagan | Genusdebatten

    Svara
  11. Jan

     /  08/08/2014

    Vad jag menar är att den här rektorn beter sig olämpligt till att börja. Det är inte en rektors uppgift att lova barn glass om de presterar bra på prov. Dessutom undergräver rektorn sin egen auktoritet genom att redovisa för barnen att denne, skolans högste ledare, presterar sämre än tioåringar på centrala prov. Rektorn visar prov på dålig pedagogik, dåligt ledarskap och bristande omdöme. Personligen hade jag sparkat på rektorn snarare än på budbäraren.

    Svara
    • wigwag

       /  08/08/2014

      Instämmer till fullo. Rektorns tilltag ger jävligt konstiga signaler till barnen. Sen är beteendet nedlåtande mot barnens intelligens också. Klart dom fattar att dom inte är bättre en rektorn på ett prov avsett för dem om rektorn anstränger sig lite. Fjantigt töntigt falskt och nedlåtande agerande från rektorns sida. Sen ska man ju inte uppmuntra barnen att äta glass skoltid heller. Då blir dom feta och slöa med näringsbrist i förlängningen. Risken blir ju nu att det blir nån slags statusgrej bland ungarna att käka glass stup i kvarten i skolkorridorerna. För att visa vem som är bäst liksom. Störst glass vinner. Finns säkert många fler negativa tänkbara effekter och det är väl bara bra om rektorn får höra kritiken från berörda föräldrar. Jag tycker kritiken är befogad. Men med det sagt så är det ändå så att det är rektorns val om han vill ta till sig kritiken eller inte och om han inte vill lyssna så återstår det bara för föräldrarna att byta skola för sina barn om det upplevs så allvarligt att förtroendet för skolledningen gått i botten. Rektorns agerande är inte grund för några juridiska eller andra mer allvarliga åtgärder än att framföra klagomål och kritik anser jag.

      Svara
  12. Lövet

     /  08/08/2014

    Begriper mig inte på den svenska synen på skolan. Från åk 1 får alla elever öra sig att några elever är bättre än andra. Och dessa andra får för resten av sin skoltid finna sig i att bli bortvalda. Ämnet vi talar om här är idrott. Här tävlas det, här medaljeras det och här belönas det. Ingen har några synpunkter.

    Sedan råkar någon rektor missförstå sitt uppdrag så kapitalt att vederbörande belönar studieresultat! Hemska tanke – bränn kättaren!!!

    Svara
  13. MiT

     /  08/08/2014

    Många som var negativa ser jag… Hmmm, jag tycker det var en skitbra grej 😉

    Nu står det bar ”mellanstadieklass” men om jag får gissa så rörde det sig om 6:e klass. För om det var varit 4:an eller 5:an så hade de skrivit ut det direkt i artikeln eftersom det då förmodligen anses värre ju yngre de är.

    Men jag tycker det att så länge det är informerat i förväg så vet de om förutsättningarna. Om jag återigen får gissa så kan det gått till så här

    ”Rektorn till en 6:e-klass i slutet av läsåret: Vad säger ni? Om jag också gör provet samtidigt som ni gör det så bjuder jag de som slår mig på en glass? Låter det schysst?” Och jag gissar att alla sagt OK. Så tror jag att det gått till.

    Sen har de som inte fått en glass råkat nämna det hemma och så är det några kränkta föräldrar som tycker att i den svenska skolan ska alla vara likadana, kunna lika mycket/lite, tycka samma sak mm mm. Och jag gissar också att i alla fall några av de föräldrar som klagat har barn som inte lyft ett finger extra och ens försökt… Jag tycker det är bra att visa att slit belönas. Nu kan många ha slitit ändå men inte fått en glass men det är ju inga dagisbarn vi pratar om heller? Och priset var en glass, inte guld eller några enorma förmåner direkt…

    Svara
    • Pelle2

       /  08/08/2014

      Tycker att väldigt länge har varit signifikativt för Sverige att ingen får sticka ut från mängden i positiv bemärkelse och belönas för det. I mellanmjölkens land skall alla vara likadana,det skall vara vinst på varje lott med likadana,värdelösa priser så att alla blir lika missnöjda och alla skall tjäna lika mycket mm.
      Vi konkurrerar numera med länder där barnen som tillåts plugga pluggar stenhårt
      för att kunna ta sig fram i världen. Hur tusan skall vi kunna konkurrera med dom länderna
      om vi tillåter vår skola bli ännu sämre än vad den redan är och barnen går ut skolan med postmoderna tankar om att deras sanning är lika mycket värd som den egentliga sanningen?
      Jag säger inte att glass var den ultimata belöningen men rektorns avsikt var väl att få barnen att anstränga sig och då få en belöning för det.Med andra ord tycker jag att man skall se avsikten bakom det han gjorde och möjligen föreslå bättre sätt att sporra eleverna.
      Men tidstypiskt nog väljer några föräldrar att bli kränkta och kräva att rektorn skall bestraffas.

      Tro inte att jag skriver detta för att jag själv var så förbaskat bra i skolan och kände mig osedd.Jag var en medelmåttig elev. Jag anser bara att framtida generationer måste anstränga sig. Annars går dom en dyster framtid till mötes. Själv är jag förmodligen tillräckligt gammal och har jobbat tillräckligt mycket för att klara mig..

      Svara
    • Olof Hansen

       /  08/09/2014

      Det är svårt att få den typen av belöningar att kopplas till ‘rätt’ beteende. En annars meningslös men mer svårtåtkomlig belöning, typ ett diplom med ‘Jag skrev bättre än rektorn!’ underskrivet av denne, skulle vara bättre. Och ännu bättre om eleverna kunde motiveras av att bli bättre än de själva var sist, då det kan driva alla att förbättra sig.

      Om jag känner mig själv i den åldern eller kanske något äldre, så hatade jag redan då kollektivistiskt trams som tävlingar om glass. Jag hade helt enkelt flinat, sagt att jag har pengar till min egen glass, och tackat för den lediga tiden. Inte för att jag inte skulle varit bättre än rektorn, utan för att jag skulle kännt mig väldigt mycket mer belönad av det faktum att jag kunde hävda oberoende och i praktiken bestraffa den typen av kontrollförsök med omedelbar förlust av auktoritet.

      Och barnen här har ju uppenbarligen hittat ett annat sätt att nå belöningen. Förmodligen mindre slitsamt att få glass genom att klaga, och fel sak belönas igen. Men de har ju slagit rektorn på det egentliga provet denne skapade; förmågan att genom sitt agerande i relation till provet få glass.

      Så även om det inte är något egentligt etiskt fel att göra så så är det helt enkelt jävligt korkat, ganska onödigt och har en hög risk att få helt fel effekt.

      Svara
  14. POA

     /  08/09/2014

    Jag tycker också att det var rätt dåligt av rektorn, för att om man belönar en uppgift som kräver det minsta i kreativitet så minskar prestationen i medel hos de som utför den. Den ses dessutom som mindre intressant och tråkigare av utförarna. Det är samma problem som att ge ut betyg som en slags belöning, även om man kanske behöver göra det av praktiska skäl.

    https://www.gnu.org/philosophy/motivation.html
    http://www.spring.org.uk/2009/10/how-rewards-can-backfire-and-reduce-motivation.php

    Klicka för att komma åt 46833459.pdf

    Svara
  15. Kristian

     /  08/11/2014

    När jag gick i första klass var det tävling mellan två grupper om vem som kunde vara tyst och snäll när vi stod i kö utanför klassrummet på morgonen. Gammal och gammaldags lärarinna.
    Ibland blev det glass, vill jag minnas. Jag hade tur som inte var i den gruppen som innehöll ”Ulf.” De fick nästan aldrig glass.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: