Proffsoffer ”kritiserar” Molly Sandén

Molly Sandén har gjort en musikvideo om hur hon mobbats av idioter under skoltiden och om sitt dåliga självförtroende som följde på det. I Expressens artikel kan man läsa i slutet

”I måndags hade hennes första singel i egen regi premiär. På ett tak mitt i publikhavet på ”Lotta på Liseberg” klädd i en vit baddräktsliknande kreation framförde hon ”Freak”.

Molly Sandén stod där i sin modiga (ursnygga!) outfit och sjöng till sitt 12-åriga jag. En person som led av svåra problem med ett svagt självförtroende och mobbning.

”Var mobbning”

– Det var mobbning på det tysta sättet. Tjejerna i min dansklass kommenterade och fnissade åt mig. Jag kände mig som en elefant, den där stämningen blev till röster i mitt huvud.”

Typisk tjejmobbning, svårt att komma åt eftersom det sker så det knappt syns utåt men den är ständigt närvarande och enormt elak. Hon mobbades för att hon var fet påstod mobbarna, de tisslade och tasslade som de värsta radfems på twitter. Man behöver inte vara något som mobbare påstår utan det räcker att man bara är. De flesta förstår att det är översittartyper som mobbar och att det kan drabba ALLA oavsett hur man ser ut eller är, det behövs ingen orsak för orsaker till mobbning är bara ursäkter för att vara ett rövhål till översittare och den som drabbas kan lida av det under lång tid.

Nu har hon tagit tag i det där som kan vara så destruktivt under otroligt lång tid och gjort upp med allt på sitt sätt i videon. Det är ju skitbra kan man tycka. Och så tycker nog de allra flesta normala människor, inklusive jag. Jag tycker det var skitbra och enormt viktigt!

Men det finns en del proffsoffer som inte vill ha konkurrens på offerarenan, jag pratar givetvis om twitterfeministerna! De har gått bananas över Mollys video och syftet med den, de tycker att bara för hon inte är tjock (och nej, det är hon inte) så har hon inte rätt att påstå att hon blev mobbad för att vara tjock. Jag tror att det är så de menar i alla fall, att man inte kan ha komplex för vikten om man inte är tjock. Horribelt är det i alla fall! Om jag inte missuppfattat det hela GROVT så handlar det om mobbning och att det kan sätta igång tankar i huvudet på den drabbade, saker som inte behöver vara sanna alls men för den drabbade ÄR de sanna oavsett.

Så här ser det ut, jag tar lite här och där bara. Ni får själva gå in och kolla andra tweetar och sånt

attackpåmolly

Molly ”lajvar” fetma enligt proffsoffren… ”En spark i ansiktet på oss”, här gäller det att försvara sin position, den som hon bygger hela sitt liv på.

attackpåmolly2

”hur vissa gör anspråk på förtryck”, saker får ju sin förklaring. Hon verkar se det som något eftersträvansvärt, något att kämpa för. Och visst, hon är ju mästare själv på att ”göra anspråk på förtryck”.

attackpåmolly3

attackpåmolly4

Ja eller hur, det är ju säkert jämförbart…

attackpåmolly5

Så det var ”okänsligt av Molly”… Ojdå, hon glömde fråga alla förtryckta twitterfeminister om lov först…

attackpåmolly6

attackpåmolly7

Att säga så här: ”får så jävla ont i magen av detta. Fan sluta lajva fetma!! Det är en spark i ansiktet på oss” när någon synliggör att mobbning kan drabba alla och gnager väldigt hårt under många år är numera kritik…

attackpåmolly8

attackpåmolly9

Hon är vacker och då kan inget drabba henne. Eller vad fan menas?

attackpåmolly10

”ha kampanj över fet kropp som smal”…

attackpåmolly11

”låtsas vara drabbad” WTF?

attackpåmolly12

Har Molly själv ens sagt att hon är fet överhuvudtaget? Det handlar väl inte om det utan om att mobbning sätter griller i huvudet på den drabbade till slut?

attackpåmolly13

attackpåmolly14

Göra anspråk på övervikt? Vad fan är detta?

attackpåmolly15

Tjocka på riktigt, vad innebär det?

attackpåmolly16

attackpåmolly17

attackpåmolly18

attackpåmolly19

Jo, WDF:s tweet var TYDLIGT riktat till Alma. Det är tydligen osympatiskt att tycka att andra har rätt till sina erfarenheter.

Tweetarna ovan finns här

attackpåmolly20

attackpåmolly21

attackpåmolly22

Känslor har inte med saken att göra säger LD. Gissar att det bara gäller andras känslor… Alltså, vad är detta för nåt? Man tror ju inte det är sant?

attackpåmolly23

En fullträff!

Tweetarna ovan finns här

attackpåmolly24

attackpåmolly25

Tweetarna ovan finns här

attackpåmolly28

attackpåmolly29

attackpåmolly30

attackpåmolly31

attackpåmolly32

attackpåmolly33

attackpåmolly34

attackpåmolly35

Det finns säkert MYCKET mer om man vill leta lite! Jag bara häpnar över arrogansen och att de inte ens försöker dölja att de vaktar sin slitna offerkofta. Allt snack om tolkningsföreträde som de älskar att dra in i allt i vanliga fall lyser väldigt starkt med sin frånvaro. Här minsann ska andra tolka hur Molly har haft det. Hon är minsann inte drabbad på samma sätt som vi är låter mantrat de rabblar hela tiden. Vi är förtryckta, det är inte hon. Vi är förtrycktast i hela världen

attackpåmolly26

Men om bara Lady Dahmer får förklara för dem hur hon och de andra stackars twitterfeministerna lider hemska kval under det enorma förtrycket i Sverige så förstår de nog och nickar instämmande…

Det handlar alltså om mobbning och de djupa spår det sätter i en drabbad, inte om övervikt. Men det skiter twitterfeministerna i för de tycker att det är ett hot mot deras monopol på koftan. De verkar tro att det bara finns en viss mängd sympati och om man då släpper in någon annan så blir det en mindre dos till dem själva.

 Först så mobbas hon under skoltiden, sen när hon tar tag i det och reser sig så mobbas hon för det också, den här gången av de osmakliga proffsoffren på twitter.

Det är fan inte lätt att göra rätt när Patriarkatet sticker fram sina feminina trynen överallt…

********************

AVfM Sverige: ”När samhällskydd och beredskap blir genuslekstuga

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

87 kommentarer

  1. daft

     /  08/09/2014

    Kan de inte se sitt vansinniga hyckleri i hur de beter sig och ”argumenterar” ser jag ingen annan bild än att de är professionella troll. Makalöst.

    Svara
  2. MiT

     /  08/09/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  08/09/2014

      Vilken tur att hon kunde hitta en ursäkt för sitt snattande. Om man bara hittar på en feministisk ursäkt så kan man komma undan med vad som helst.

      Svara
  3. MiT

     /  08/09/2014

    Svara
  4. MiT

     /  08/09/2014

    ”Vem har rätt att känna sig utsatt och förtryckt?”
    http://cattasbubbla.se/2014/08/09/vem-har-ratt-att-kanna-sig-utsatt-och-fortryckt/

    Svara
  5. Jan

     /  08/09/2014

    Jag vet inte. Jag får mest känslan av att Mollys karriär gått lite i stå och att hon försöker hålla liv i den genom att bli alltmer privat. Jag struntar blankt i hennes ringa övervikt utan bryr mig mer om hennes artistiska kvaliteter. Som väl egentligen är ganska sparsamma. Det är nog där knuten sitter. Alla dessa talangsåpor har kläckt ur sig rader av artister med ganska korta bäst före-datum. Då måste dessa ta till andra trick för att hålla intresset vid liv.

    Svara
  6. MiT

     /  08/09/2014

    Av Susanna pettersson, @cardiaca på twitter
    ””Håll era klåfingriga händer i styr””
    http://www.svt.se/opinion/hall-era-klafingriga-hander-i-styr

    Svara
    • Anders/AV

       /  08/09/2014

      Saknar en genusanalys på dessa förnumstiga människor som klagar på hur andra sköter sina barn. Jag är hyfsat övertygad om att de som har åsikter både i irl och på familjeliv.se är jämt fördelade män/kvinnor. Nej, det är nog mera den kvinnliga homosociala kontrollen, styrningen av medsystrars göranden och låtanden.

      Svara
  7. Lövet

     /  08/09/2014

    Ja jösses, där lärde man sig ännu ett nyord. Om jag förstår det rätt så ”lajvar” LD50 och WDF intelligens, empati och fiiin människosyn. Genomsnittlig förstagluttare visar upp bättre skådespeleri på roliga timmen…

    …vilka vidriga åsikter – och de där tar media in i diverse debattprogram, snacka om samhällelig förruttnelse…

    Svara
    • The Perfect Man

       /  08/09/2014

      Lajva har väl funnits sedan 80-talet och härstammar ifrån att spela en roll i ”levande rollspel”. Ut och fäktas med ”boffervapen” i skogen och kämpa mot orcher och troll, typ.

      Svara
      • Lövet

         /  08/09/2014

        Ja i d e n betydelsen – i betydelsen att ”simulera” en upplevelse att vara mobbad må den vara ny.

        Svara
  8. Om LD gjorde annat än att sitta vid en dator, t.ex. motionera, kanske hon inte skulle ha 40 kg övervikt.

    Svara
    • Anders/AV

       /  08/09/2014

      Victim blaming! Vi överviktiga lider faktiskt av tung benstomme och taskiga gener. Usch, nu känner jag mig så förtryckt att jag måste bota min ångest med tre gräddbakelser. Det enda som hjälper.

      Svara
    • Forskning visar att ändrad kosthållning ger störst resultat när det gäller viktnedgång. Motion gör knappast saken sämre men är inte den ”game changer” som den ibland utmålas att vara.

      Så ett handfast råd: Sluta koka kaniner och äta upp dom.

      Svara
    • Kalasbubblan

       /  08/16/2014

      För du vet precis vad hon gör om dagarna eller? Personliga påhopp at its best, hon får väl se ut hur fan hon nu ser ut, vad har du med saken att göra? Och hur är det relevant? Har hon bett dig om viktminskningstips kanske? Fat-shaming som ett ”svar på tal”. Stackars dig som måste mobba, komiskt nog när vi pratar om hur kraftfullt mobbing är. Jag skäms över dig.

      Svara
      • Vet du ens vad du pratar om nu?

        Svara
        • Kalasbubblan

           /  08/17/2014

          ”Om LD gjorde annat än att sitta vid en dator, t.ex. motionera, kanske hon inte skulle ha 40 kg övervikt”, skrev du. Vad är det du inte fattar?

          Svara
          • Läs min första kommentar en gång till och förstå att jag inte skrev någonting om det du skrev om.

          • Kalasbubblan

             /  08/28/2014

            Det ger inte DIG rätten att kommentera hennes kropp för det är inte DIN att kommentera. Hon har dessutom aldrig bett om viktminskningstips så att du kommenterade på det sättet är bara kränkande. Det var inte ens ett konstruktivt tips, fast inte ens det hade varit okej. Du vet heller inte hur ofta hon sitter vid datorn, motionerar eller varför hon är överviktig så det du gör kallas fat-shaming, samt är endast destruktivt och elakt.

            Att kommentera någons vikt för att hen inte tycker som du är ett personligt påhopp. Det spelar ingen roll om vederbörande själv tycker sig vara överviktig. Att du inte förstår/vågar erkänna det är bara tragiskt.

          • MiT

             /  08/28/2014

            Eftersom hon själv använder sin vikt i politiskt syfte för att vinna poänger så får man också räkna med att det används tillbaka.

            Personligen så tycker jag inte att vikt eller utseende har i debatten att göra men den som SJÄLV har dragit in dem i just debatten får också tåla att det används.

            Mina fem cent

        • Kalasbubblan

           /  08/26/2014

          Du tycker inte att kommentarer om någons vikt i en diskussion är personliga påhopp? Att det är fat-shaming när du tar till hennes övervikt för att ”ge igen”? Du tycker inte att det är mobbing att skriva en sarkastisk och elak kommentar? Då är det snarare du som har någonting du behöver förstå.

          Svara
          • Eftersom hon själv tar upp sina 40 kg övervikt så är svaret lika enjekt som glasklart: NEJ!!!

          • Kalasbubblan

             /  08/29/2014

            Det räknar hon säkerligen med, troligtvis sitter hon inte och gråter för att du inte godkänner hennes vikt heller. Men det gör det inte mindre respektlöst av dig att prata om henne på det sättet. Det är inte mindre mobbing bara för att ”offret” håller med om det du säger eller inte tar åt sig. Felet ligger hos utövaren oavsett, så försök inte rättfärdiga ditt beteende.

  9. Anders/AV

     /  08/09/2014

    Vad ”tjock” är skiljer sig i olika miljöer. Denna mobbing var ju på en dansskola. Där råder ofta ett mycket ohälsosamt smalhetsideal bland tjejerna. Det räcker alltså att revbenen inte syns för att vara ”tjock”. Och det kan man ju självklart bli mobbad för och må dåligt av. En anorektiker känner sig ständigt tjock, trots att en koncentrationslägerfånge är Jabba the Hut bredvid henne. Om andra mobbar henne för ett BMI på 16, då är hon ”fet” i den kontexten. Bland amerikaner kan du räknas som helt normal med ett BMI på 31. ”Vadå fet, kom igen när du överbelastat en personvåg.”

    LD och hennes anhang är första klassens mobbare själva. Just den där skolgårdsmobbingen som får många tjejer att må dåligt. Att fortsätta med den i vuxen ålder är inte bara pinsamt men vidrigt. Genom att ta tolkningsföreträde om andras känslor och placera andra över sig på sin ”intersektionella maktstege” tycker de sig kunna säga och göra saker de aldrig skulle acceptera mot sig själva. Det är en så egocentrerad och genomrutten människosyn att jag knappt finner ord. Om så Lindsay Lohan berättar om att hon mobbats för övervikt har hon rätt till sin historia, att uttrycka den med en sång till sitt yngre jag om att inte bry sig och att ge sina forna mobbare ett fett (pun intended) långfinger.

    Men för den som lever av att vara offer är det konkurrens om andra får uppmärksamhet för att vara offer, om än så lite att de berättar att de inte längre tänker vara ett offer. Och konkurrens ska kväsas. Samla horden och angrip inkräktaren!

    Svara
    • Fast nu är det ingen som säger att hon inte har rätt att må dåligt eller inte har rätt till sin historia. Det handlar om vilka budskap man sänder när man går ut och säger att man trivs med sin tjocka kropp som egentligen är smal, och inte tänker anpassa sig till något ideal trots att man redan passar in i idealet. Hur tror du att de ”på riktigt” tjocka ungdomarna mår när de ser skitsnygga bilder på Molly och alla andra som hakat på och säger att de trivs bra ”trots” att de ser ut som de gör?

      Svara
  10. Pelle2

     /  08/09/2014

    Ja,Lady D med anhang är verkligen vidriga. De enda som får ha en åsikt om något är dom själva.Om någon kritiserar deras åsikter så är man en hatare men när de kritiserar andra,inte sällan med svordomar och nedsättande tillmälen, så skall man bara acceptera det.
    Dom får mig verkligen att spy ! Sjukt som sagt var att dessa enfaldiga hatare ges en plattform i media.

    Svara
  11. Daniel Hammarberg

     /  08/09/2014

    Man frågar sig lätt vad för samhälle vi har i dag när sådana som dessa sätter dagordningen. Så Lady Dahmer anser att hon ska ha sympati för sin fetma och den stigmatisering den innebär? Jag anser snarare att hon ska skämmas för att vara ett gravt överviktigt psykfall som mobbar andra människor. Klockren patologisk narcissist.

    Svara
    • Du tycker att du är bättre själv som gör precis det du säger att hon ska skämmas över att hon gör: att mobba? Haha wow.

      Svara
  12. wigwag

     /  08/09/2014

    Jag tycker Mollys ”freak”-video är suverän. Man känner smärtan hon vill förmedla. Det är på riktigt och igenkänningsfaktorn är stor. Många är vi som blivit mobbade på ett eller annat sätt. Obearbetade djupt psykologiska trauman som vi bär med oss och inte blir fria från. Och Molly använder sig av sitt egna lilla helvete och sin nuvarande stjärnstatus för att lyfta och frigöra oss som saknar hennes förmåga och talang. Det är stort och ska hyllas i feministkretsar. Men dom här jävla twitteridioterna skjuter in sig på att hon ju inte är tjock på riktigt! Snacka om att göra bort sig. Skäms på er alla ”riktiga” tjockisar. Ni som är sådär äckligt jävla feta på riktigt och som inte berörs på djupet av Mollys underbart suggestiva musikvideo ”freak” har aldrig blivit mobbade för att ni är feta trots att ni verkligen är det också. Jävla idioter!

    Svara
    • Jag tycker också att hennes video är bra och förmedlar hennes lidande. Det är ingen som förminskar hennes känslor på något vis. Läs detta så kanske du förstår poängen: http://ladydahmer.nu/smala-som-far-cred-for-att-de-ej-skams-for-sin-tjocka-kropp-ar-javligt-prolematiskt/
      Dessutom, från att börja en kommentar med att hylla en person för att hon är stark som kommit vidare från påhopp hon fått utstå, till att avsluta med påhopp på en annan person för hennes vikt, intelligens och utseende är sinnessjukt, vem är det egentligen som gör bort sig? ”Ni som är sådär äckligt jävla feta på riktigt”, du kan ju inte vara frisk. Du nedvärderar alla som lider utav övervikt/fetma just pga deras ”äckliga” vikt för att… Du är besviken på Lady Dahmer? *applåder*

      Svara
  13. Anders/AV

     /  08/09/2014

    En sång till alla ”fula” och ”feta”:

    Svara
  14. ligneto

     /  08/09/2014

    #ifstupidityhurt …

    Svara
  15. Casey Jones

     /  08/09/2014

    Alla gånger feminister har hävdat att ingen annan har rätt att ifrågasätta någons (kvinnors) upplevelser gäller alltså inte längre?

    Svara
    • Anders/AV

       /  08/09/2014

      Jodå, DU får inte ifrågasätta DERAS upplevelser. Tvärtom är såklart en helt annan sak eftersom de upplever sig tillhöra en lägre maktgrupp. Du verkar tro att samma regler gäller åt båda hållen, men den gubben går inte. Det är alltid annorlunda när ”vi” gör det, för ”vi” slår faktiskt uppåt, är på den goda sida, kämpar för en bättre värld etc. Till skillnad från alla andra som också försvarat sina handlingar så genom historien är det på riktigt när ”vi” säger det. De andra hade/har fel.
      Frågor på det?

      Svara
      • Pelle2

         /  08/09/2014

        Dessvärre är det ju precis så som genusdårarna och extremfeministerna tänker. Det finns en uppsättning regler för dom själva och en annan för alla andra. Måste vara bekvämt att kunna bete sig som ett svin och ändå förska få det till att de är de goda.
        Dom kan ta sin förbannade intersektionalitet och stoppa upp den där solen inte skiner.

        Svara
    • Kristian

       /  08/11/2014

      Ja, reagerade också på att LD säger att det inte är ”upplevelsen” som räknas.

      Svara
  16. MiT

     /  08/09/2014
    Svara
  17. ”…på de av oss vars nakna kroppsacceptansbilder ALDRIG skulle bli hyllade på samma sätt”

    Sa hon som fick över 7000 likes på en bikinibild

    Svara
    • Anders/AV

       /  08/09/2014

      Förtryckare där. Ta upp hennes inkonsekvens och argumenterar med patriarkala siffror. Ren och skär kvinnohat, eftersom hennes känslor representerar alla kvinnors kännslor och upplevda erfarenhet. Typ. Eller nått.

      Svara
  18. Jens

     /  08/09/2014

    Nu tävlar de om vem som är mest förtryck. Det låter som att det är förenat med ganska stora fördelar att vara ”förtryckt”.

    Svara
  19. rigmor83

     /  08/09/2014

    Reblogga detta på traningarmittliv.

    Svara
  20. Osynliggör, är det inte precis det LD gör när hon påstår att Molly ”lajvar fetma” ?

    Svara
    • Det är en härskarteknik att förminska tjocka människor

      Svara
      • Hade det varit möjligt att förminska tjocka människor hade de inte varit tjocka?

        Svara
      • Anders/AV

         /  08/09/2014

        Stefan Röstner, dietister och tränare är ena riktiga svin som jobbar på att förminska överviktiga. Ren och skär härskarteknik.
        Att säga till någon att de INTE är tjocka är för övrigt osynliggörande och kränkande.

        En möjlig dialog:
        – Usch jag är så tjock.
        – Det är du ju inte alls. Lite hull och så, men det är inte så farligt.
        – Nu osynliggör du mig och förtrycker mina känslor av att vara tjock. Du är en vidrig människa. JAG ÄR TJOCK!
        – Va, jag vill ju bara uppmuntra dig och få dig att gilla din kropp.
        – Ja, just en sån där nedlåtande uppmuntrande attityd som förminskar mina upplevelser som tjock.
        – Jamen jag har väl också några kilon extra. Kanske någon skulle kalla det tjock.
        – Du är inte tjock. Jag är tjock. Jag vet väl vad som är tjock som är det. Du tjocklajvar bara.
        – Men nu förminskar du ju mig?
        – Inte alls. Eftersom jag är tjock och du inte är det, har jag tolkningsföreträdet. Du är smalare än jag, alltså kan jag säga att du är en posör, medan jag som faktiskt är tjock är ett offer för smalhetsnormen och förtryckt.
        – Jaha, så du kan kritisera mina känslor, men du själv har heliga känslor?
        – Du tar bara plats i viktdebatten. En sån där ”Smal kränkt kvinna”. Upp på läktaren och håll käften! Ge plats för oss som är riktigt tjocka.
        – Ja, det lär du ju behöva.
        – Nu kränker du mig igen! Kallar mig fet!
        – Öh, det var du som började kalla mig ”kränkt”. Och det var du som hävdade att du är tjock.
        – Du är bara så smalhetsprivilegierad att du inte förstår hur vi tjocka har det. Du kan inte ens se smalmaktsordningen som ger dig fördelar i samhället.
        – Jag orkar inte med detta längre. Adjö!
        – Gå du bara och blunda för hur vi stackars viktdiskriminerade har det i samhället. Lätt för er smala som bara kan negligera problemet. Du är en förtryckare bara genom att vara smal!

        Svara
        • ”Lätt för er smala som bara kan negligera problemet. Du är en förtryckare bara genom att vara smal!” Det här påstod ju LD faktiskt ordagrant på #smalaförtrycker.

          Svara
  21. MJ

     /  08/09/2014

    Som LD lajvar rasifierad på grund av att hon är halvgrek. Jag skulle gissa att gyllene gryning-snubbarna skulle bli förvånade om de fick veta att de inte var vita.

    Svara
  22. Märkligt att media är så tyst om detta. Kvällsblaskorna brukar vara snabba att rapportera när kändisar bråkar med varandra. LD maskeras i AB till ”vissa”:

    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19335460.ab

    Svara
  23. Notera att LD ”får ont i magen” har hon slutat ha Fanny Åström som överordnat kognitivt organ och gått över till att använda Maria Sveland?

    Svara
  24. MiT

     /  08/09/2014

    Svara
  25. MiT

     /  08/09/2014
    Svara
  26. MiT

     /  08/09/2014

    Här kan ni se ett tramskonto på twitter om ni vill
    https://twitter.com/machokulturen

    Svara
  27. MiT

     /  08/09/2014

    ”Fifi
    WDF är helt sinnessjukt duktig på att debattera mot dessa antifeminister. Jag ler från öra till öra efter att ha läst kommentarerna där hon äger ut varenda en av dom 🙂 Go WDF!!”
    https://toklandet.wordpress.com/2014/07/08/attack-pa-cissi-wallin-igen/#comment-30329

    😀 😀

    Svara
  28. MiT

     /  08/09/2014
    Svara
  29. Pelle2

     /  08/09/2014

    Wdf är en tourettesfeminist som tror att hon vinner debatter genom att vräka ur sig en massa könsord,Själv tycker jag att hon debatterar på en tvåårings nivå och hon borde skämmas om hon bara hade förstånd till det.

    Svara
  30. MiT

     /  08/09/2014

    Svara
  31. Och långsamt svänger pendeln. Nazifeminism era tar snart slut. Krossad av sin egen dumhet

    Svara
  32. MiT

     /  08/09/2014

    Svara
  33. Kartago

     /  08/09/2014

    Vem lajvar vem?
    http://xhaimera.wordpress.com/2014/08/09/vem-lajvar-vem/

    ”Osökt får det mig att tänka på just skolornas Antimobbinggrupper och hur dessa infiltreras av självaste problemkällan. En mobbares bästa kamouflage är nämligen att lajva kamratstödjare. Med alibit av godhetsstämpeln i ändalykten kan de därifrån fortsätta att armbåga sig fram. Och innan du vet ordet av är det mobbarens ord som talar om för dig, mig och det offentliga rummet… vad som får kallas mobbing.”

    ”Mobbarprofilerna på sociala medier tänker jag dock inte nämna med så mycket som en stavelse. Då skulle de nämligen få den uppmärksamhet som i sig är själva funktionen av beteendet. Detta förnekar jag dem.”

    Svara
  34. Läste just på LD blogg, ett intressant inlägg i kommentarsfältet av WDF:

    ”Lady Dahmer kan visst tala för de som är tjockare än hon. Varför skulle hon inte kunna det? Varför tror du som inte är tjockare än LD att du kan avgöra det? Det är väl rätt arrogant av dig att påstå att du vet bättre än vad jag själv gör?”

    Jag trodde det var exakt det de kritiserade Molly för att göra?
    Tala för de som var tjockare än henne, var det inte det som drog igång drevet?
    Men för dem själva är det alltså helt ok…..

    Vore det inte för att de verkligen menar allvar skulle jag ligga dubbelvikt av skratt!

    Svara
  35. MiT

     /  08/10/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  08/10/2014

      Vad är inte förtryck för Lady D ? Om man googlar på offerkofta så visas en bild på Lady D.

      Svara
  36. Jan

     /  08/10/2014

    Ska man vara krass så är nog Mollys ”nakenchock” bara ett led i marknadsföringen. Ett smart sätt att skapa uppmärksamhet runt ett singelsläpp. Skulle hon nu lyckas gå ner några kilon för att komma i scenutstyrseln kommer hon att få beröm för det också från samma håll som nu berömmer henne för hennes övervikt.

    Lady D struntar jag blankt i. Hon är en toka helt enkelt. Det finns ingen anledning att spilla energi på tokor. Åtminstone så länge man inte är hennes personlige psykolog.

    Svara
    • Pelle2

       /  08/10/2014

      Om Lady D hade varit en bloggare med ett fåtal följare så hade jag också sagt att man kan strunta i henne. Nu får hon ju dessvärre skriva i en tidning och har många följare på sin blogg där hon sprider sitt manshat och allmän extremfeminism.Då är det ju bra att Toklandet uppmärksammar det så att vi kan bemöta det hon säger på olika sätt.
      Detsamma gäller när han visar upp uttalanden från extremisten Fanny Åström som otroligt nog fick vara med i en radiodebatt där hon spred sin extremfeminism och kommunism.
      Helt otroligt att sådant får förekomma.

      Svara
  37. Bosse

     /  08/10/2014

    Kan vi inte inrätta ett nationellt kränkthetskonsulat, det ska vara en telefonlinje där missanpassade/misslyckade/mifffo människor som tex LD,WDF,Fanny och Axel kan sitta och ta emot från personer som känner sig kränkta/mobbade/ledsna eller allmänt illa behandlade.
    Sedan är det upp till proffsoffrerna att bedömma och vederbörande har rätt till att känna sig kränkt,ledsen osv.
    När man kommer fram så möts man av några automatiska frågor, vilket effektivt filtrerar bort vita heterosexuella svenska män för de får nämligen svaret: googla patriarkatet.

    Svara
    • Jag googlade patriarkatet och konstaterade snabbt att det sedan länge är historia i Sverige. Så vad vill de egentligen ha sagt med uppmaningen?

      Svara
      • Pelle2

         /  08/10/2014

        Då har du inte googlat på rätt sätt. Googla på patriarkatet och feminism så kommer du säkert få reda på att patriarkatet enlig deras definition innebär att det finns män på ledande positioner och alla kvinnor får inte ta deras plats.

        Svara
      • Grodan Boll

         /  08/10/2014

        Lär dig läsa mellan raderna!

        Svara
  38. Emot utvik

     /  08/10/2014

    Måste man vara naken och nästan visa ”springan” med bara en smal tygbit som täcker för att tala om att man blivit mobbad och att tjejer ska vara nöjda med sina kroppar?? Vad hade reaktionen blivit om någon som verkligen var ordentligt ”överviktig” gjort samma.. ? Hon är inte i närheten av tjock, därav denna uppskattning om hennes ”berättelse”.. att det ens finns folk som blir imponerade.. videon är ju smygporr även om det korvar sig lite på magen när hon sitter, men på vem gör det inte det..??

    Svara
  39. wigwag

     /  08/11/2014

    Vad Molly visar upp i sin musikvideo ”freak” är inte hennes kropp utan hennes kroppsångest samt vad hennes kroppsångest är ett resultat av. Om man ser och känner det när man lyssnar och ser hennes video, vilket de allra flesta gör eftersom den är så begåvad och välgjord, så inser man också att den framförda kritiken saknar grund helt och hållet. Det som kritiseras är ett synliggörande av kroppsångest och en av dess orsaker, mobbing, vilket alltså betyder att kritikerna inte vill att människor med kroppsångest ska visa upp den och vad som orsakar den. Det är den enda rimliga tolkningen av den nu aktuella kritiken mot denna video. Toktwitterfeminismen borde skämmas.

    Svara
  40. Sen reaktion från min sida, men ingen annan har nämnt det, åtminstone inte här:

    Hur är det med anorektiker och andra med ätstörningar som inte är nöjda med sina kroppar? ”Lajvar” de också fetma? Åtminstone anorektiker har ju snarast det motsatta problemet, att de är kraftigt underviktiga och undernärda, fast de upplever sig tjocka? LD underkänner ju rimligen dem och deras upplevelser också, när hon påstår att Zandén ”lajvar fetma” bara för att hennes BMI inte är eller kanske har varit jättehögt. Vad jag förstått är anorexi en medicinsk diagnos, som brukar förklaras med extrema kroppsideal, grupptryck etc, men LD vet att skriva ut sitt eget recept: Sluta lajva!

    Tror wigwag kommer nära den ömma punkten i detta:

    ”Det som kritiseras är ett synliggörande av kroppsångest och en av dess orsaker, mobbing, vilket alltså betyder att kritikerna inte vill att människor med kroppsångest ska visa upp den och vad som orsakar den. Det är den enda rimliga tolkningen av den nu aktuella kritiken mot denna video.”

    Kanske är inte ens kroppsångesten det viktigaste i detta, utan just bara detta att kritikerna inte vill att andra ska visa upp sig med och ta uppmärksamheten från dem själva? Och vad visar de mobbande småtjejerna i musikvideon? Kanske framträder deras egen längtan efter ”prinsess-status” alltför ”naket” för dem, i den mobbade flickans drömmar om balettprinsessan i spel-/sminkdosan? De ser både den drömmande flickans tro och längtan, och vet att det är deras egen tro och längtan, men just eftersom dessa saker gör den mobbade flickan sårbar, liksom dem själva, så måste de förlöjliga och tillintetgöra den drömmande flickan, eftersom de inte står ut med att bli varse sin egen sårbarhet.

    Kan inte formulera det riktigt, men det handlar i alla fall inte om fett eller om BMI, utan snarare om att man inte står ut med sin egen sårbarhet, sina egna drömmar, sin egen längtan, eftersom dessa saker gör en utsatt, sårbar och möjlig att ”komma åt” och kränka. Bättre då att lägga sig till med en tuff ”know it all”-attityd och agera översittare och mobbare själv.

    Något säger mig att det sista som Lady Dahmer vill, är att någon tar henne på allvar, visar genuin omsorg om henne och ger henne utrymme för de drömmar och den längtan hon antagligen bär på, fast hon kanske inte vet om det. Men kanske är helvetet den isolering och ensamhet vi till sist hamnar i, när vi hårdnackat vägrar tro på möjligheten att andra vill oss väl och att de faktiskt vill ge oss den plats som ”reserverats” för oss, bara genom att vi är till? Ett säkert sätt att slippa möta sin längtan, och därmed sin sårbarhet, är i alla fall att göra andra konstant förbannade på en själv, genom att provocera dem i det oändliga. Men det finns till sist antagligen ingen annan väg ut ur offerrollen än att gör sig just sårbar, att våga ta risken att bli ett verkligt offer kanske man skulle kunna säga. Vägen mot ett bättre liv, mera genuina relationer och att kanske nå några steg närmare sina drömmars mål, kräver nog detta. Inga genvägar gives, inget kollektiv befriar dig från denna högst personliga utmaning och det är antagligen detta som är den ”smala vägen som leder till livet”, som det sägs.

    Till sist ett rakt av ”lånat” råd:

    Var dig själv! Alla andra är upptagna.

    Svara
  1. Fel fokus kring Mollys video.. | Wallenrud.se
  2. Några intressanta reaktioner | WTF?
  3. En twitterrant | WTF?
  4. Från SvP till Hitler på några tweetar | WTF?
  5. Tweetar från 2014 del 4 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: