Ännu en journalist som är ”oförstående”

Häromdagen skrev jag ett inlägg, ”Vad säger valresultatet egentligen?”, där jag påtalade att journalisterna inte går i takt med resten av befolkningen och att de gärna vill trycka på oss sina egna värderingar om vad som är rätt, riktigt och också vad som är fel. Det är ju en gigantisk skillnad mellan vad journalisterna på Södermalm röstar på och vad resten av Sverige röstar på. Och den skillnaden märks så enormt tydligt!

Nu är det en arbetslös journalist, Christoffer Röstlund, som lyckats få in en annons om att han söker arbete fast utformad som en debattartikel. Och ämnet är Sverigedemokraterna givetvis, ””Vad i helvete är det jag och min yrkesgrupp inte förstår om dessa 13 procent?””.

I debattartikeln kan man direkt i början läsa

”Är det medias fel att 13 procent röstat på Sverigedemokraterna? Ja. Enligt både proffsanalytiker och glada amatörer är det journalisterna som ska lastas för att det snart sitter drygt 50 rasister i riksdagen”

Med det så visar han direkt att han antingen inte fattar ett skit eller så försöker han lura läsarna. Fast det finns ett obehagligt alternativ till och det är att han faktiskt försöker lura sig själv också, det är ungefär som att fuska i patiens. Vilket som är sant vet jag inte. Det kommer en svada om hur synd det är om honom som arbetslös och om hur tufft han har det. Jag tvivlar inte alls på att han har det tufft, det har många i hans situation.

Vad han däremot INTE säger är att han har makt. A lot of MAKT! Man har det som journalist, även om man råkar vara arbetslös för när man har jobb så styr man över information till läsare, man har kollegor, man styr vad som är ”sant”, vad som är ”osant”, man styr över vinklingarna, vad som ens ska synas i tidningarna med mera. Och som journalist så har man även som arbetslös en viss trovärdighet! De andra runt om i landet har ingen makt över någonting alls. Rätt stor skillnad tycker jag! De är tvärtom i händerna på sådana som Röstlund som när han har jobb eller får in en arbetssökarannons gärna sätter stämplar i pannan på folk…

Vad skiljer denna arbetslösa journalist från de andra journalisterna i Stockholm då?

journalisterröstarsödermalm

Valresultatet för Södermalm där alltså journalisttätheten är som allra högst i landet. Undrar hur resultaten skulle se ut om det bara visades hur journalister röstade? Jag gissar att det skulle vara ännu mer skruvade siffror för det måste ju finnas rätt många normala även där vars röster ”justerar” de mest galna siffrorna neråt.

röstlund

Och hur ser det ut där Röstlund bor?

Ingen skillnad alls… Skulle nästan kunna vara en karbonkopia av Södermalm. Och inte bara det, han säger ju själv att han är glad över V och Fi.

Han tycker alltså EXAKT som journalisterna som kritiseras. Han söker jobb och då måste de rätta buzzorden finnas med tillsammans med det rätta budskapet. Det funkar inte att då säga något annat än vad han säger för då får han inget mer jobb och jag gissar att han är väldigt medveten om detta så han ser till att ha exakt rätt åsiktsprofil för att få jobb som journalist. Han frågar vad i helvete det är han inte förstår fast han i princip har svaret på vad det är i artikeln han själv skrivit tillsammans med tweeten ovan. Men han vägrar att själv förstå det.

Detta drog också igång en liten twitterbeef mellan Röstlund och Lamotte, Röstlund länkade ju med en raljant ton till Lamottes artikel på SVT-Opinion. Lamotte är ju närmare än många andra som ska analysera varför det är som det är men han missar också en del, fast när det gäller honom så tror jag faktiskt att han vet precis varför men om han skriver ut det så är han också arbetslös snart.

Twitterbeefen var det, Röstlunds debattartikel grundar sig på några arga tweetar (ilskan är ganska direkt riktad till Lamotte och ni kan se en av dem här) som jag inte tar med utan dem får ni leta upp själva. Jag tar upp ett par stycken som kom i slutet av hans arga rant och börjar med dem, beefen med Lamotte kommer efter dessa

röstlund4

röstlund5,

röstlund6

De här tre tweetarna säger så väldigt mycket om själva problemet. Han träffar enorma mängder kollegor säger han och det är säkert sant, enorma mängder kollegor som tycker exakt likadant om saker och ting…

röstlund7

röstlund8

röstlund9

röstlund14

röstlund10

röstlund11

röstlund12

röstlund13

Han inser att det kan vara en bra ide att ta lite frisk luft och tagga ner lite.

röstlund15

röstlund16

Ehsan blandar sig i med en dump av tweeten med arslet och skita i mörker 😀

röstlund17

röstlund18

Till skillnad från genuina, sanningsenliga och trovärdiga Ehsan själv då antar jag att han tycker…

röstlund19

Länken i tweeten går till en artikel om det lilla käbblet mellan Röstlund och Lamotte.

röstlund20

Länken går till samma artikel om käbblet…

röstlund21

röstlund22

röstlund23

röstlund24

röstlund25

röstlund26

röstlund27

Visst är det intressant att det finns de som bara måste rycka ut till en stockholmsjournalists försvar direkt?

Jag avslutar tweetarna med den här

röstlund28

 MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

80 kommentarer

  1. Pelle2

     /  09/18/2014

    Tycker inte att det enbart beror på journalisterna att många röstar på SD men de bidrar definitivt genom sin hatiska inställning till dom.
    En stor del av anledningen till att många röstar på SD är politikernas ovilja att diskutera invandringsfrågan tror jag. När dom dessutom idiotförklarar och kallar de som vill göra det för rasister så är det ett utmärkt sätt att driva folk in i famnen på SD.
    Tror, precis som Sara Skyttedal att vi måste sätta oss ner och fundera på hur vi skall kunna ta emot de flyktingar som kommer hit och integrera dom i samhället. Annars är ju risken stor att vi kommer att skapa stora motsättningar mellan olika befolkningsgrupper och därmed skapa stora samhällsproblem. Att bara köra på med den misslyckade integrationspolitiken tror jag inte ett dugg på.
    Och nej, jag har inte röstat på SD….
    Spännande också att se hur väl Röstlund passar in bland Stockholmsjournalisterna när han tycker att det är positivt att Fi coh V fick höga valsiffror i hans valdistrikt.Han verkar också ha oerhört stora problem med att hans världsbild ifrågasätts av Lamotte precis som Virtanen fick blodstörtning när Janne Josefsson kritiserade Södermalmsjournalisterna.
    Dom är väldigt ömhudade dom stackar Stockholmsjournalisterna. Kanske därför dom gillar offerkoftorna i FI ?

    Svara
    • Jonte

       /  09/18/2014

      Media har skapat en kvävande smal åsiktskorridor i det här landet och inget av de 7 partierna har på riktigt vågat kliva utanför den, kdu är de enda som gjort några trevande försök. Det lämnade dörren på vid gavel för SD. Det enda partiet som högljutt protesterade mot genusvansinnet och som vågade förespråka en mer begränsad invandring. Hade Skyttedals integrationspolitik istället varit alliansen eller de rödgrönas politik hade säkerligen väldigt många SD-röster försvunnit. Folk röstade på SD trots deras många rasistiska medlemmar, inte pga deras många rasistiska medlemmar.

      Svara
  2. Peter

     /  09/18/2014

    Jag är journalist i landsorten och röstade på SD. Skälet var enkelt. Sveriges invandring är, räknat per capita, ungefär tio gånger större än exempelvis Tysklands. Jag tror inte att detta i längden är förenligt med det generösa svenska välfärdssamhället. Därför fick det bli SD, trots att det är ett parti som lämnar mycket övrigt att önska. Försöken att klistra etiketten rasist på SD-väljarna är meningslöst eftersom ordet för länge sen urvattnats och förlorat allt innehåll. I ett sunt samhälle hade diskussionen handlat om sakfrågan, dvs kombinationen av extremt stor invandring och extremt generöst välfärdssamhälle.

    Svara
    • Peter, hur resoneras ni om Fi på din tidning? Är det dödssynd att ifrågasätta Schyman & Co?

      Svara
    • Benjamin

       /  09/18/2014

      Håller med om din syn på rasistettiketteringen. Till skillnad från journalisterna verkar folket begripa skillnaden på rasism och kritik mot invandringspolitik. Folket förstår också att ett tidigare helt uppenbart rasistiskt parti (SD alltså) har valt att byta riktning och inte längre har som mål att föra en rasistisk politik. de har röstat på partiets poitik i flyktingfrågan och kanske lite grand i feminismfrågan.

      Säkert har många väljare klart för sig att det finns rasister kvar i partiet och många skulle antagligen rösta på ett annat parti om det fanns något alternativ. Men nu gör det inte det så då blir det SD. Om partiet dessutom fortsätter att rensa bort uppenbara rasister och dessutom lyckas rekrytera bättre politiker till kommunvalen (deras största problem just nu säger jag, tomma stolar) så kommer de att växa ytterligare till nästa val om inget annat parti gör en omvärdering av vad väljarna faktiskt vill.

      Svara
    • Intenso

       /  09/18/2014

      En gång på 90-talet diskuterade jag öppna graänser med en ultraliberal politiker. Han tyckte dt var en lysande idé. Om man inte tyckte om resultatet so kunde man enkelt flytta någon annanstans. Han menade också att en helt fri invandring samtidigt måste betyda slutet för ett generöst välfärdssystem.

      Jag tror att många idag missar den analysen när de föresprålar fri invandring. Vi är ju ett sånt rikt land. Man frågar sig dock – vilket ytterst få i media och politiken verkar göra – hur länge klarar vi av det systemet?

      Svara
      • Jag är inne på samma linje. Avskaffa asylförfarandet, låt alla stanna, oavsett skäl. Men de som vill ha pengar från staten måste jobba för staten. Snickra flyktingbaracker, laga mat i storkök, jobba i nyupprättade fabriker som tillverkar enklare försvarsmateriel, etc. Självförsörjande flyktingmottagning.

        Svara
        • Pelle2

           /  09/18/2014

          Håller inte med om det. Skulle tro att situationen skulle bli ohållbar med mängder av flyktingar som väller in i landet.Särskilt om vi är det enda landet som skulle öppna våra gränser på vid gavel. Dessutom skulle väl deras gratisarbete slå ut flera lokala företag och kanske också göra flera statligt anställda arbetslösa.

          Svara
          • Benjamin

             /  09/18/2014

            Principiellt, som utopi, är jag för fri invandring och utvandring. Men det är lite som att ha en optimistjolle och försöka rädda alla i sjönöden från Titanic. Klart man vill rädda alla som drunknar men det går inte att genomföra i praktiken. Välståndet i världen måste bli någorlunda jämnt fördelat innan vi kan öppna världens gränser.

          • De handläggare som blir sysslolösa när asylprocessen avskaffas, kan få nya befattningar som administratörer och arbetsledare på flyktingförläggningarna. Så deras kostnader blir densamma, men själva flyktingförläggningarna betalar sina egna kostnader genom att de boende gör mycket av jobbet själva, samt bidrar till andra delar av staten. T.ex. försvaret måste ändå återupprustas, så då kan sån materiel tillverkas i statliga fabriker med flyktingar som arbetskraft(uniformer, livsmedelkonserver etc).

      • Men det är inte bara människor och deras kultur som invandrar, med i bagaget finns också motsättningar. Motsättningar som skapar oro och inbördeskrig i hemländerna. Kanske det hjälper att fly till ett fredligare land men när det fredliga landet har tillräckligt med inflyttade med många motsättningar kanske landet inte är så fredligt längre?

        Svara
  3. Röstlund ifrågasätter SD men älskar Fi. Bara onödigt att han försöker låtsas vara frågande, logisk och objektiv. Är övertydligt att han inte jobbar så.

    Svara
  4. Leif

     /  09/18/2014

    Oerhört avslöjande åsiktsutbyte journalister emellan. Rena bäbisnivån!
    Dessutom: förstår inte Röstlund att det faktum att han utbildat sig till journalist inte per automatik innebär att han har RÄTT att få ett fast och tryggt arbete som just journalist. Han kanske får ägna sig åt något annat? Han kanske gjorde ett felaktigt val?
    ”Ändå konsumerar jag. Jag köper saker jag kan leva utan och åker på resor jag inte har råd med. För att jag vill vara som alla andra jag ser omkring mig, lyckade och lyckliga konsumenter. Jag vill också höra dit.”
    ”Om helgerna när jag inte har min dotter så dricker jag ofta för mycket sprit ute på krogen. Också en onödig utgift, men det hjälper för att fly verkligheten. Och jag känner mig lycklig och lyckad precis som alla omkring mig.”
    Och vem drabbas av dessa extra utlägg, förutom Röstlund själv?

    Svara
  5. Jan

     /  09/18/2014

    Jag tror att medierna har svårt att förhålla sig till SD:s 13% i valet eftersom de då också måste förhålla sig till sitt eget misslyckande. De bedrev ju en massiv kampanj mot SD som bara ledde till att SD mer än fördubblade sina siffror. Det blir även svårt för dem att ta avstånd från 800 000 svenskars åsikter eftersom man då riskerar att stöta sig med 800 000 mediakonsumenter. Något man knappast har råd med i dessa kristider för särskilt tryckta medier. Alltså kommer man tvingas till någon form av tillnyktring i invandringsfrågan. Även om det kommer att ta emot…

    Svara
    • Benjamin

       /  09/18/2014

      Nja, media verkar inte ha några som helst problem problem med att stöta sig med sina konsumenter. T.ex. väljer dagens SvD (som nyligen rationaliserade för att möta vikande intäkter) att publicera en text av Negar Naseh där hon berättar att hon som barn till iranska flyktingar alltid vetat att Sverige är ett land med institutionaliserad rasism och att SD:s framgång därför inte är en överraskning. Själv är hon helt uppenbarligen extremt diskriminerad som svensk-iranska. Hon är ju bara författare (stort förlag) och läkare. Totalt misslyckad karriär i det otäcka land som tog emot hennes föräldrar alltså. Inte konstigt hon ogillar Sverige som inte lät henne bli drottning eller vad det nu var hon ville bli egentligen… Att hon bor här TACK VARE rasistiska Sverige verkar inte ens föresväva henne.

      Svara
      • Jan

         /  09/18/2014

        Kvoteringstänkandet blir vi nog inte av med i första taget. Det är i praktiken institutionaliserat. Vi får dras med sådana som Ehsan Fadakar m fl. Dessa går heller inte att säga emot. De flesta av dem talar dessutom i egen sak. Invandringen gagnar dem eftersom de strävar mot ett Sverige där invandrarna inte längre är i minoritet. De sätter invandringen före Sverige. Sverige är enbart intressant som flyktingland.

        Svara
        • Jonte

           /  09/18/2014

          De flesta invandrare är skeptiska mot sd av samma skäl som jag. Inte för att sd vill minska flyktingkvoten (vet flera invandrare som vill det), utan pga partiets historia och flera av deras medlemmars rasistiska uttalanden. SD har dessutom många invandrare som väljare, tex assyrier, serber och kroater som pga deras kritik av islam.

          Svara
    • robjoh

       /  09/18/2014

      Jag fick just reda på att de som röstade på SD var en samling rasister och egoister av en vän till mig som är journalist. Detta efter jag länkade till Tino Sanandajis genomgång av SOM-mätningarna och varför valresultatet blev som det blev.

      Tro mig Sveriges journalister har verkligen inte vaknat, och lär inte göra det heller.

      Svara
  6. Benjamin

     /  09/18/2014

    När jag läser fölkande i din text:
    ”Han tycker alltså EXAKT som journalisterna som kritiseras. Han söker jobb och då måste de rätta buzzorden finnas med tillsammans med det rätta budskapet. Det funkar inte att då säga något annat än vad han säger för då får han inget mer jobb och jag gissar att han är väldigt medveten om detta så han ser till att ha exakt rätt åsiktsprofil för att få jobb som journalist.”

    Det får mig lustigt nog att tänka på amerikanske Noam Chomskys begrepp ”Manufacturing consent”. Han var ju lite av en favorit bland vänstertänkare i Sverige för 10-15 år sedan eftersom han analyserade hur media så att säga hjälpte till att skapa samtycke hos folket för de beslut som etablissemanget ville fatta. I detta fall t.ex. att gå ut i krig mot t.ex. Irak.

    Hans analys passar precis lika bra på den svenska ”antirasismen” och feminismen.
    ”Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media (1988), by Edward S. Herman and Noam Chomsky, is an analysis of the news media, arguing that the mass media of the United States ”are effective and powerful ideological institutions that carry out a system-supportive propaganda function by reliance on market forces, internalized assumptions, and self-censorship, and without overt coercion”. (källa Wikipedia).

    Svara
  7. dolf

     /  09/18/2014

    Jag köper inte arbetslösheten. Hans säger alltså: ”I regel är jag arbetslös två, tre gånger per år.” Och drar han sig fram genom att hoppa mellan flera olika journalistjobb om året (och inte bara ett år – han säger ”I regel”, det är alltså det normala, inte ett undantag – är han snarare att betrakta som en frilans. Nu säger han inget om förhållandet mellan hur mycket han arbetar och går sysslolös. Han framställer det som att han lever väldigt fattigt på en A-kassa på 10,6k per månad men vi vet inte ett smack om hur mycket han tjänar under perioderna han arbetar eller hans ekonomiska förhållanden i övrigt.
    (jag hade mindre än 10,6k/månad i bruttoimkomst förra året, jag går aldrig på krogen. Det händer ett par gånger om året att jag lyxar till det genom att äta hempizza. Typ. Så han antingen lever helt oansvarigt eller felrepresenterar sitt liv. Min gissning är att han bör bägge delarna.)

    Svara
  8. MiT

     /  09/18/2014

    Svara
  9. MiT

     /  09/18/2014

    Hahaha, kolla den sista 😀

    https://twitter.com/plus_ett/status/512530250312716288

    Svara
  10. MiT

     /  09/18/2014

    Svara
    • Jonte

       /  09/18/2014

      Tror faktiskt det är skrivet med en stänk ironi. Dilsa är ganska klok i normala fall.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  09/18/2014

        Precis. Troligtvis som en syrlig hint om framtiden.
        Ju större SD har blivit, desto fler ”goda” vänstertomtar har yrkat på juridiska metoder att tysta dem och förbjuda deras åsikter (i demokratins och toleransens namn).

        Svara
  11. MiT

     /  09/18/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  09/18/2014

      Tja,det är ju sant att researchgruppen har flera vänsterextremister anställda hos sig.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  09/18/2014

      Den verkade ganska pricksäker.
      Jag är inte förvånad att MSM inte sett den. Det som inte finns i deras twitter eller TT-flöde existerar inte.

      Svara
    • Benjamin

       /  09/18/2014

      Henrik Arnstad används som expert i artikeln så den är värd att ta allvar naturligtvis. Han brukar ju veta vad han talar om. Parallellerna med Hitlertyskland och Moussolini är naturligtvis lika sanna idag som före valet. Dessutom har han ett scoop. SD har nynazistiska rötter. Det var det väl ingen som visste?

      Svara
      • Jonte

         /  09/18/2014

        SD:s rasistiska rötter var nog anledningen till att så många avstod att rösta på dom i förra valet. Säkert något som fortfarande ligger dom i fatet.

        Svara
  12. Blond jävel

     /  09/18/2014

    Av någon anledning kom jag att tänka på den här låten….

    http://svinhc.bandcamp.com/track/christoffer-r-stlund-i-ds13-r-en-kukskalle

    Svara
    • MiT

       /  09/18/2014

      Hmmm, jag kunde inte ens höra vilket språk de sjöng på om jag ska vara ärlig… 😀

      Svara
      • Blond jävel

         /  09/18/2014

        Det kunde knappt jag heller, men som tur fanns ju texten med på sidan så budskapet kunde gå fram. 🙂

        Svara
        • Jag vet inte det- även budskapet känns rätt förvirrande:

          ”Metro, Strage, Berns och releasefest
          Men när Lyxén fyller år blir det jeansväst”
          Vem fan är Lyxén och vad innebär detta egentligen? Jag förstår att det handlar om två olika sorters fester, men mer då?

          ”Ni skatear, ni skatear, ni skatear, ni dör
          Så helvetes jävla skönt”
          Va? Skeatar? Vadfalls? Dör? Handlar det plötsligt om en trafikolycka eller? Nåt barn som vält med sin skateboard och dött, vilket sångaren tycker är skönt?

          ”Mingla, twittra, förstör
          Christoffer Röstlund – Dö!”
          Okej, det är Röstlund som kör skateboard eller? Här hade man förstått mycket mer om texten varit LITE DJÄVLA LÄNGRE!

          ”Smutsen från Ume är 138
          Lämna nu skeppet och fly som en råtta”
          Okej, jag ger upp. Jag fattar inte ett skit av det här.

          Svara
          • Blond jävel

             /  09/18/2014

            Dennis Lyxén, fd sångare i Refused, radikal galjonsfigur i popvänstern. Röstlund umgås med Stockholms kulturelit, springer på vin och snittar-tillställningar och minglar. Sedan, när han ska träffa sina gamla veganpolare från norr, tar han fram sina tuffa kläder för att passa in istället. De menar helt sonika att Röstlund är en posör.

            Att åka skateboard är ett sätt för överåriga punkrockare som Röstlund att behålla lite street cred bland kidsen. De yngre förmågorna tycker det är underhållande eftersom Röstlund et consortes sällan är särskilt skickliga.

            ”Smutsen från Ume är 138″…Röstlund är från Umeå och hans Twitternamn är cjr138.

            MEN jag kan inte direkt försvara det musikaliska alstret i fråga då det inte alls är i min smak, jag tyckte mest att titeln var passande. 🙂

  13. MiT

     /  09/18/2014

    Alexander Bard kör på liksom 😀

    Svara
    • Benjamin

       /  09/18/2014

      Barden har ju kosing och vill tjäna mer. Varför öppnar han inte flyktingförläggning i sin hemtrakt Godegård? Då kan han ju dessutom passa på att upplysa bonnläpparna, kanske starta någon slags omskolningsläger för de som inte tycker som han och Nietzsche.

      Svara
    • Jonte

       /  09/18/2014

      Precis den översittarattityd som gör att människor dras till SD.

      Svara
    • notsure

       /  09/18/2014

      Skönt att Bard ÄNTLIGEN talade till oss i övriga Sverige! Som jag har väntat! Vi brukar ju inte vara bortskämda med brainfarts från denne herre annars.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  09/18/2014

      Och landsbyggden måste bara älska att få bli pissad på i nacken av denna storstadsbrat.

      Svara
  14. Nu kanske jag har fel här, men om han är arbetslös är han väl just nu inte någon journalist utan bara utbildad till det?

    Svara
  15. MiT

     /  09/18/2014

    https://twitter.com/SinglaSlant/status/512582160323448832
    https://twitter.com/SinglaSlant/status/512582455443087363

    Svara
    • Perlle2

       /  09/18/2014

      Fi som företrädare för humanism,jämlikhet och upplysning. Är hon så korkad att hon tror på det eller driver hon med oss?
      Fi är partiet som i jämlikhetens namn vill omskola män,har en partiledning som nästan till 100% består av vita kvinnor och som enbart föreslår utredning av kvinnornas arbetsvillkor trots att flera män dör i arbetet.
      Fi är partiet som i humanismens namn enbart pratar om hur de skall hjälpa kvinnor i olika sammanhang men skiter fullständigt i männen.Dessutom gillar deras företrädare de fina och humanistiska männen inom Afa och RF och den övriga stenkastarvänstern.
      Fi är partiet som i upplysningens namn vill införa sexualkunskap i från förskolan och förespråkar den antiintellektuella och postmoderna synen på vetenskapen.

      Svara
    • @Johanna Frändén, Avhumanisering och demonisering av män och pojkar faller fortfarande inte under ”humanism” och ”jämlikhet”. Fi är inte heller folkrörelse heller med 3.1 % av rösterna. Fi är snarare det sjukaste som gått i ett par skor.

      Svara
    • notsure

       /  09/18/2014

      Det här verkar uppenbarligen vara för svårt och för abstrakt för många att förstå just nu: Det är inte odemokratiskt att tycka annorlunda. Det är odemokratiskt att vara emot fria val och yttrandefrihet, vilket jag inte kan se hos varken SD eller deras gelikar i Europa.
      Kan någon förklara för mig hur SD är odemokratiska?

      Svara
  16. MiT

     /  09/18/2014

    Svara
    • Perlle2

       /  09/18/2014

      Undrar om hon hade tyckt detsamma om Alliansen hade fått uppdraget att bilda en minoritetsregering ?

      Svara
    • Alla sätt utom att minska invandringen kommer gynna SD, vilket gör att man bara skjuter problemet till 2018. Vänstern kan inte se en revolution ens om den slår dem i ansiktet.

      Svara
    • Liten

       /  09/18/2014

      Nu verkar inte Johanna vara up to date på nyheterna om valet 2014, Fi kom INTE in i riksdagen. Nån borde informera henne.

      Svara
      • Pelle2

         /  09/18/2014

        Med genusglasögonen fast förankrade på näsan så vann Fi med 100% av rösterna 😉

        Svara
    • Grodan Boll

       /  09/18/2014

      Precis!

      1. Vi var ett gäng som såg Stallones ”Expendables” på bio som alla reagerade negativt över att negrerna som castats som somaliska pirater inte var somalier. De ser faktiskt inte lika dana ut allihopa. Det finns hopp för de blekfeta svennarna =)

      Han menar att den koloniella bilden av afrikaner fortfarande råder, att de är sjuka, fattiga och hjälpsökande.

      2. Det populäraste narrativet de senaste åren har varit ”kapabla och ondskefulla”, så det går frammåt!

      För han menade väl inte att det han eftersökte var hjältedikter till Afrika som en homogen enhet?

      På temat:
      Hur rasistiskt är Afrika?
      Och än värre:
      Hur rasistiskt är Asien?
      ( Inte för att jag har förutfattade meningar eller så… )

      Svara
    • Grodan Boll

       /  09/18/2014

      Mer av samma:

      Är det alltid dåligt att använda sig av schabloner i film?

      – I kulturen och konsten är användandet av schabloner ett enormt problem utom när vi ska upptäcka den. För min del handlar det om att hela tiden spräcka de tankevanorna som vi har. Schabloner som underbygger orättvisa i samhället det är sådana jag pratar om. Film i allmänhet och svensk film i synnerhet har en oerhört överdriven acceptans för schabloner. Så mycket att det är löjligt.

      ”En samhällets grammatik”

      Och Baker Karim skulle vilja se att frågor om maktstrukturer i samhället lyftes mer redan i skolan.

      – De maktordningar som finns i samhället är så grundläggande att de behöver läras ut i grundskolan. Rasism funkar på samma sätt som sexism och hat mot HBTQ-personer och jag tycker att man ska få lära sig hur de strukturerna funkar, precis som man lär sig matematik och grammatik. Det här handlar om samhällets grammatik.

      Kommer Svenska filminstitutet arbeta för en Chavez Perez-märkning av film?

      – Det håller vi på och pratar om. Vi bestämmer ju inte att en sådan märkning ska implementeras på biografer. Men däremot kan vi markera och göra tydligt för filmbranschen att det är ett problem.

      ”Motståndet är naturligt”

      Hur ser du på motståndet mot den här typen av märkning?

      – Det är helt naturligt. Man ska inte demonisera folk som känner motstånd. Det är en ganska naturlig och självklar del av förändringar. Vissa blir skraja och tycker att det låter tjatigt. Men det viktiga är att säga att det är inte farligt. Det är bara förändringar vi gör i samhället.

      Säger märkningen något om produktens kvalitet?

      – Så här: när jag hörde om Bechdel första gången sade jag samma sak som de som i dag ifrågasätter Chavez Perez-testet. Då sa jag att det inte var ett kvalitetstest och inte kunde mäta något. Men sedan slog det mig att jag bara står och försöka förhindra det. Det är bara obstruktion. Det är bara en motvilja till förändringar.

      Själv ser jag ett egenvärde i att avvikelser är tillåtna, inte i att de måste finnas.
      Jag tycker också att passivt neutral inte ska räknas till emot när Baker/Chavez-Perez/m.fl. argumenterar för något.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  09/18/2014

      Om det nu måste viktas för olika epitet och etiketter, hur motiveras vilka som ska inkluderas och vilken vikt de ska ges?
      Jag känner en försmak av orättvisa och bias…

      Svara
      • Pelle2

         /  09/18/2014

        Eftersom det är Inti Chavez-Perez som har tagit fram testet så borde det förbigås med tystnad. Hen är ju själv en heterohatare så vem är han att döma andra ?
        Dessutom undrar jag vem som skulle vilja se filmer som körs genom diverse genus och intersektionalitetsfilter ? De kommer säkert bli lika sevärda som propagandafilmer från valfri diktatur.

        Svara
  17. MiT

     /  09/18/2014

    Apropå att det är så många tweetar från Fränden
    ”För varje verbal spya polariseras samtalet”
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johannafranden/article19554131.ab

    Svara
  18. MiT

     /  09/18/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  09/18/2014

      Är det någon som påstår det eller är det ett så kallat argument för att oppositionen okritiskt skall ställa upp på hans röd-gröna regeringsförslag ?

      Svara
  19. michael

     /  09/18/2014

    Ja när man läser journalisternas twitter så inser man att dom är den garant som likt vakthundar vakar och kämpar för att demokratin inte ska urholkas som dom själva brukar hävda att dom är.

    Svara
    • Grodan Boll

       /  09/18/2014

      För att inte tala om deras självinsikt när de via sina analyser kommit fram till hur deras agerande är nära knutet till den nyfascistiska löpelden. Sättet de nu ändrat sig för att stävja detta är verkligen exemplariskt.

      Svara
  20. En annan Fredrik

     /  09/18/2014

    Jag läste Röstlunds artikel, och visst är det synd om honom, vare sig det är självförvållat eller inte. Felet han gör är att han projicerar sina fördomar om SD:s anhängare på sig själv. Han tror att SD:s anhängare är unga män med ekonomiska och sociala problem, ”losers” om man så vill. Så han beskriver sig (och känner sig?) som loser, men inser ändå inte varför han skulle rösta på SD.
    Well, det är för att en ung loser inte automatiskt röstar SD, eller för att en SD-anhängare inte automatiskt är en loser. Vilket han ju bevisar helt ofrivilligt.
    I de analyser och kommentarer som jag läst efter valet har jag sett många vittnesmål om väljare som med stor tvekan och mycket vånda lägger sin röst på SD. Den nyansen saknas ju fullständigt i debatten. SD = fullblodsrasister –> alla som röstar på SD = rasister. Och plötsligt lever 800 000 rasister i landet. DET om något vore allvarligt. Men nu är det ju inte så.
    Journalisternas fel är alltså att de projicerat och fortsätter att projicera sina fördomar på SD och dess anhängare i stället för att ta reda på vem som röstar på partiet och varför. Och vad partiet står för. Men det är ju modigast att våga vägra debatten.

    De skäller under halmdockor som hänger i fel träd.

    Svara
  21. Maxie

     /  09/18/2014

    Jag bor i Malmö, och majoriteten av de jag känner röstade på SD, bland dem är en zigenare och en polack (för etniciteten är ju viktig i sammanhanget.)
    Jag tycker det är intressant att de främsta förespråkarna för fri invandring aldrig ber att få flyktinganläggningar uppresta i närheten av där de själva bor, borde ju vara deras våta dröm. Om inte annat så för att rädda flyktingarna från att hamna hos oss outbildade bonnläppar i überrasistiska Malmö, bryr man sig verkligen gör man väl rimligtvis allt i sin makt för att invandrarna ska slippa hamna i en stad där SD har så stort stöd?

    Jag har många problem med SD, men jag kan säga att av alla partiprogram jag läst så överensstämmer fler av mina värderingar med deras än med majoriteten av de andra partiernas.
    Dock är det fortfarande vissa saker jag ändå inte kan stå för, varför jag inte röstade på dem.
    Min poäng är att en röst på SD naturligtvis inte är lika med rasism. Naturligtvis röstar många rasister på dem, av förklarliga skäl, men om man lever mitt i smeten och varje dag ser, hör, läser vad som sker för att så många svenskar förväntas respektera och integreras in i invandrarnas medhavda kulturer så kan jag säga att om det inte vore så tabu att rösta på dem, så skulle SD vara mycket större än vad de är nu.

    Newsflash till politikerna: Rasisterna är i minoritet. Det handlar om att invandrare särbehandlas positivt, att vi andra måste anpassa oss efter deras religiösa värderingar och kulturyttringar, DÄRFÖR uppstår segregation.

    Det handlar inte om hudfärg, det handlar om kulturella värderingar som inte överensstämmer med våra, men som vi tvingas värna om.

    Svara
    • Kristian

       /  09/19/2014

      ”Romer” skall det nog heta, din hemska rasist! 🙂

      Svara
  22. MiT

     /  09/18/2014

    https://twitter.com/plus_ett/status/512670325792722944

    EDIT: För att förtydliga, klicka på taggen i tweeten för att se vad det handlar om

    Svara
  23. MiT

     /  09/18/2014

    Söker man på vem Rebecka Bohlin är så kommer en feministisk journalist upp. men det nämns inte i texten, kan ju vara en annan med det namnet men knappast troligt
    http://www.expressen.se/nyheter/hund-sparkad-under-rasistattack-i-farsta/

    Svara
    • Har tydliga spår av feministisk dikt.
      (Den uppdiktade?) historien saknar bara att den hårdnackade rasisten som plågar djur och röstar på SD också hann säga att ”kvinnor ska veta sin plats” innan han sprang ”hem”.

      Svara
  24. MiT

     /  09/18/2014

    Svara
  25. Anonym

     /  09/19/2014

    Här har ni definitionen av galenskap. Flashback summerar bra.

    http://www.svtplay.se/video/2323974/debatt/avsnitt-1

    ”Muslimkillen sitter och snackar israel och usa när ämnet är is…..och vägrar säga något negativt om is.

    vänsterbrudar snackar att skola och fritidsgårdar ska ta ansvar. Jag spyr, kan inte individer ta eget ansvar då?

    Är hela jävla landet totalt sinnessjukt? ingen gör nåt fel någonsin, utom sd-väljare som tydligen ska pekas ut, diskrimineras och hatas mot.

    Sverige, landet där det är värre att rösta på sd än att vara terrorist.”

    Svara
  26. Mia-Jonas från Henvetet

     /  03/04/2016

    Om såna som Christoffer Röstlund hade begått självmord så hade vi haft ett samhällsproblem mindre.

    Svara
  1. Lite om allt som förevarit inför, i och efter valet. | snurrigtdotcom
  2. Och Tokerierna Fortsätter | Löjesguiden
  3. Debatt och lite annat | WTF?
  4. Påminnelse inför valet: Del 9 | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.