”Din fråga är väldigt islamofobisk”

Vilken var frågan som fick det svaret? Jo det var Hanna Wigh, från Sverigedemokraterna Skaraborg som frågade om Rashid Musa fördömer handlandet att åka ner och ansluta sig till IS under senaste Debatt, ca 32 minuter in i programmet. Det är ju en ganska harmlös fråga som borde vara skitlätt för vilken frisk människa som helst att svara på? Om man inte håller med IS alltså…

musa1

musa3

Jag tror att jag fick med det som sas där ordagrant, kan vara något hummande eller upprepning som saknas. Om ni kollar på klippet så ser ni också att han inte tittar på henne en enda gång utan bara sneglar…

Först är alltså frågan väldigt islamofobisk, sen svarar han inte på den utan pratar på tomgång ganska generellt. Men det är också samtidigt ett väldigt tydligt svar från ordföranden för Sveriges Unga Muslimer, SUM…

Ordföranden för SUM tycker alltså att det är islamofobiskt att kritisera IS. IS som skär halsen av folk, som hugger av händer, som utrotar folkgrupper med mera.

Vad är det för en jävla galning egentligen? Varför får han utrymme att ens prata? Vilka representerar han? Det är uppenbart en otroligt falsk extremist som sympatiserar med IS som lever gott här i Sverige och som tycker att IS är bra skit, SUM fick 2013 cirka 1,4 miljoner i bidrag.

Den här galningen har också en del politiska vänner som ställer upp för honom och tycker att han är bra, kom ihåg det. Vilka det är får ni leta upp själva men jag kan nämna SSU och personer där, men det finns även andra.

Bashflak har ett inlägg om IS, eller Daesh som det numera kallas på en del håll. Förklaring till det namnet finns till exempel här.

********************

Jussi H Lundell: ”Notiser utan titel

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

55 kommentarer

  1. Magnus

     /  09/21/2014

    Vem representerar Rashid Musa?
    Representerar han de shiitiska muslimer som finns i Sverige, framför allt från Iran och vissa områden i Irak? Daesh har gladeligen massmördat shiamuslimer eftersom de inte tror ”rätt”. Representerar han de sekulariserade muslimerna som utgör en förkrossande majoritet bland t.ex. bosnier, albaner, turkar och iranier? Representerar Rashid Musa ”formella” muslimer som Dilsa Demirbag.Sten, Ali Esbati, Refaat el Sayed, Nima Dervish, Zlatan Ibrahimovic eller Nyamko Sabuni?

    Jag misstänker att Rashid Musa och SMU är lika representativa för den muslimska communityn i Sverige som Ulf Ekman och Stanley Sjöberg är för den kristna.

    Vad gör SMU i TV och vem har gett dem rätt att representera muslimerna i Sverige??

    Svara
  2. robjoh

     /  09/21/2014

    Ja inte fan representerar han mina sekulära islamska vänner i alla fall.

    Svara
  3. MiT

     /  09/21/2014

    Ja kära nån vilka kompletta idioter det finns!
    ”Det goda hatet mot “suedis””
    http://avpixlat.info/2014/09/21/det-goda-hatet-mot-suedis/

    Svara
    • Jonte

       /  09/21/2014

      Logisk konsekvens av intersektionalitetmentaliteten där det alltid är okej att ”sparka uppåt”

      Svara
  4. wigwag

     /  09/21/2014

    Du missförstår ju vad han säger. Det är islamofobiskt att kräva att muslimer som grupp ska fördöma och ta ansvar för vad några muslimska ungdomar väljer att göra säger han. Dessutom svara han på frågan men svara i en större kontext där han tog avstånd även från att tex åka till Ukraina och kriga mot ryssarna. Jag skulle också bli lite sur om nån ställde mig till svars och krävde ett tydligt avståndstagande mot vad tex Anders Breivik gjorde. Med motiveringen att jag är kristen västerlänning. Det är en kränkande fråga speciellt om jag levde i ett land med muslimska värderingar där kristnas värderingar generellt och i allt större omfattning börjat uppfattas som problematiska. Inte särskilt svårt att fatta tycker jag.

    Svara
    • MiT

       /  09/21/2014

      Hon frågade honom om HAN och organisationen som han företräder kan göra det. Han kan ju uppenbarligen inte göra det vilket säger rätt mycket oavsett om man letar ursäkter till vägran med lupp.

      Svara
    • Johan

       /  09/21/2014

      Du har en poäng.

      Men det är å andra sidan inte särskilt svårt att hitta gott om västerlänningar som fördömer Breivik på skarpast möjliga vik. Att vara en Breivikare, ett ”västerländskt uttryck”, innebär numera att man är ett avskum av värsta sorten.

      Har IS blivit fördömt på samma sätt?

      Svara
      • wigwag

         /  09/21/2014

        Poängen var ju att man kanske får taggarna utåt och lite pissed off om man får det slängt i nyllet att man som kristen i ett muslimskt land ständigt blir uppmanad att ta avstånd från illdåd gjorda av västerlänningar med kristna värderingar. Jag kan förstå den känslan. Tycker förövrigt han har fel när han säger att frågan är islamofobisk men jag fattar ju vad han menar.

        Svara
        • MiT

           /  09/21/2014

          Eller så får han taggarna utåt och blir pissed off för att han blir ganska avslöjad…

          Svara
          • MJ

             /  09/22/2014

            Är det därför du blir pist of när olika feminister förknippar dig med Breivik?

        • Andreas

           /  09/23/2014

          Pröva att fråga någon kristen- och de kommer inte ha några problem att fördöma eller ta avstånd mot t.ex något så ofarligt som en ”pro-lifer”.

          Det är hur lätt som helst!

          Rashid vill inte ta ansvar för att han antagligen stöttar dem passivt. Lite som att förkasta SCUM-manifestet som feminist. Du kommer ha ungefär samma problem där.

          Svara
          • MJ

             /  09/23/2014

            Eller fråga en borgare om de kan ta avstånd från USA:s slakt av civila Irakier, om de kan ta avstånd från folkmordet i Libyen, om de kan ta avstånd från Islamistiska fronten i Afghanistan, om de kan ta avstånd från UCK:s etniska rensning mot serberna.
            – Ungefär samma problem.

            Om du förra året hade frågat en borgare om de kunde ta avstånd från ISIL så hade de haft samma problem då, om du 1996 hade bett dem att ta avstånd från Talibanerna så hade de haft samma problem då, om du 1989 hade bett dem ta avstånd från Saddam Husseins regim så hade de haft samma problem då osv osv i all oändlighet.

            Den stora skillnaden med den typiske borgaren är att han alltid kommer förneka det här problemet och låtsas som att frågan inte alls är svår, samtidigt som han vägrar svara.

    • Daniel

       /  09/21/2014

      wigwag, för att den liknelsen ska stämma så skulle du vara tvungen att företräda en vit, kristen organisation som öppet håller samma värderingar som Breivik.

      Du skulle dessutom frågas det här medans Breivik springer omkring och skjuter.

      OM du gjorde det, skulle du då se det som en orimlig fråga?

      Svara
      • Daniel

         /  09/21/2014

        Följdfråga: Om du dessutom frågades det här under de omständigheterna i ett muslimskt land i en studio omgiven av muslimska män…i ett av de länderna där de nu i skrivande stund avrättar kristna på löpande band…skulle du då dra raskortet och säga att de är kristofober och förvänta dig respekt?

        Svara
    • Benjamin

       /  09/21/2014

      Jag uppfattar det som att han svarar i generella ordalag just för att han faktiskt inte är beredd att fördöma de ungdomar i hans egen krets som åker ner för att kriga. Han säger att han fördömer allt våld men på direkt fråga undviker han att svara att han fördömer just dem han känner som har åkt. Jag tror han stödjer dem. Jag tror han ljuger helt enkelt. Hela kroppsspråket och sättet att undvika att svara på just den direkt frågan antyder det. Skulle en kristen religiös ledare haft problem att fördöma t.ex. Breivik? Knappast. Tror vi att han hade undvikit frågan och istället sagt att han fördömer allt våld? Inte troligt.

      Svara
      • Johan

         /  09/21/2014

        Vadå? Kände han folk som har åkt för att strida för IS? I så fall tar jag tillbaka min kommentar om en poäng ovan. Om jag kände 3-4 Breivikare som höll på att meja ner oskyldiga så skulle jag absolut, i de kraftigaste ordalag jag kunde uppbringa, fördöma dem. Och ingen skulle behöva FRÅGA mig för att jag skulle göra det.

        Svara
    • Magnus

       /  09/21/2014

      Jag tycker inte det är mer OK att avkräva alla muslimer att offentligt ta avstånd från SMU eller muslimska brödraskapets infiltrationsorganisationer i Sverige, än att alla mäns ska avkrävas ansvar för alla våldtäkter.

      Däremot är det synnerligen angeläget att få veta varför media väljer ut extremreligiösa halvdårar som Rasid Musa, Helena ”Benaouda” Fagerdin,Abderizhak Waberi och liknande för att representerar ”muslimer”? Säger som robjoh, de representerar fan inte attityden bland mina kollegor, grannar eller de iranier jag har ingifta i släkten. De brydde sig inte ett skit om Muhammedkarikatyrerna, jag har aldrig haft en kvinnlig kollega som inte tar i hand (eller har slöja) …

      Svara
    • Magnus Edman

       /  09/22/2014

      Det må vara som du säger om denna konversation, men här handlar det om ett ständigt upprepat mönster: SUM har en mångårig historia av att bjuda in religösa auktoriteter (SUM`s beskrivning, inte min) som förklarar att bögar, avfällingar och judar skall dödas då detta är Guds vilja. Detta brukar kryddas med uttalanden om att judar kontrollerar världens alla viktiga länder, banker, tidningar o s v. SUM`s svar på kritik brukar då vara att sådan kritik av deras inbjudna talare är islamofobisk, låter rätt bekannt…

      Magnus Edman

      Svara
  5. MiT

     /  09/21/2014

    Svara
    • Hon får skicka ett ”tackbrev” till tidningar, TV och radio där 68-rörelsen flyttade in och upphöjde relativisering till en religion.

      Samma skitdiskussioner och relativiseringar hamnar man alltid i när man börjar pressa en hängiven vänstermänniska. Nazistkortet åker fram direkt, men då brukar jag kontra med Röda khmerer-kortet. Det är då de mest inbitna vänstermänniskorna brukar spela Jan Myrdal-kortet (folkmordsförnekare). Det öppnar upp för att spela Gunnar och Alva Myrdal-kortet (tveksamma rashygieniska idéer) och helt plötsligen kan jag spela ut mitt nazistkort och partiet är vunnet.

      Övar man tillräckligt mycket så sitter det till slut i ryggmärgen. Man måste bara känna igen spelöppningen.

      Svara
      • Andreas

         /  09/23/2014

        Om du nånsin får tid, skicka gärna ett mail till Andreas.ahrlund@gmail.com och förklara den där spelplanen.

        Låter oändligt mycket roligare än att spela hearth-stone framför datorn xD

        Svara
        • Men du förstår jag har ingen spelplan. Spelet är helt fiktivt och tog mig nån minut att tänka ut. Det var mer en illustration på hur ett samtal kan utspela sig. 🙂

          Men absolut, det skulle nog göra sig som kortspel. Namnet borde rimligen bli ”Et tu”

          Svara
      • MJ

         /  09/24/2014

        Du måste bara vara väldigt okunnig menar du?
        Röda Khmererna stöddes ju på sin tid av USA och när Vietnam störtade dem så jublade vänstern medan högern blev upprörda (högerns korta minne kanske innebär att jag måste påpeka att det var innan USA och Vietnam blev allierade)

        Jag behöver för övrigt aldrig hänvisa till någon annan folkmordsförnekare, alla på högersidan förnekar folkmord. Du t.ex. förnekar USA:s folkmord i Irak och Sudan, du förnekar EU:s, USA:s och Saudiarabiens folkmord i Libyen osv. Så ett folkmordsförnekarkort fungerar aldrig för högern. Särskilt inte som Myrdal aldrig förnekat något folkmord.

        Nazistkortet är ju för övrigt ganska aktuellt eftersom ni, er historia trogen, stödjer nazisterna i Ukraina.

        Svara
        • I rest my case.

          Svara
        • @MJ,

          Ja du, själv förnekar jag att jag gjort mig skyldig till folkmord i grannskapet. Betyder det att det faktiskt inträffat?

          Svara
          • MJ

             /  09/24/2014

            Nej, självklart inte. Hurså?

          • Marx i säng

             /  09/25/2014

            Att USA har kladdat med fingrarna i det mesta som gjort världen till vad den blivit efter WWII hoppas jag många är medvetna om. De förser vem som helst med vapen om det gynnar dem för stunden, även om de måste bekämpa samma gäng om 10 år. De har alltid levt i tron om att alla kulturer kan acceptera och hantera västerländsk demokrati, speciellt när detta kan anges som officiellt motiv för sina egna syften.

            Vad som dock råder dålig allmänbildning om, speciellt hos yngre, är att kommunismen lett till det största folkmordet världen skådat, i totala siffror. Finns inte en enda plats som prövat den, där den inte har begränsat friheten för alla utom eliten och förtryckt den lilla människan. Detta är trumfkortet mot alla naiva vänstermuppar som tror att deras ideologi om statlig fördelning av landets produktion är en bra idé. Det har prövats om och om igen, med samma usla resultat – alla får det lika jävligt.

  6. MiT

     /  09/21/2014

    Svara
  7. Jonte

     /  09/21/2014

    Helt sjukt att svensk media hela tiden låter fundamentalister representera alla muslimer i Sverige och sedan undrar de varför hatet mot muslimer ökar.

    Svara
    • wigwag

       /  09/21/2014

      Vad var det ”fundamentalistiska” i det Rashid sa? Har lyssnat på debatten och fattar inte upprördheten över det han säger? Och jo. Han fördömer och tar avstånd från muslimska unga killar som åker till Syrien för att bli Isiskrigare. Låter bara lite trött och indignerad när han svarar på frågan som han fått en miljon ggr förmodligen.

      Svara
      • morpheus

         /  09/22/2014

        Han får inte frågan i egenskap av random muslim som förväntas ta ansvar för vad andra som råkar bekänna sig till samma religion gör. Han får frågan i egenskap av representant för SUM, som har en historia av att beblanda sig med rättså radikala islamistiska figurer.

        Därav också etiketten fundamentalist, oavhängigt av vad han säger i just den här intervjun.

        Svara
        • wigwag

           /  09/22/2014

          Och han får frågan från en representant för SD som också har en historia…Därav den snabba kopplingen till islamofobi förmodar jag. Du med flera får ursäkta men att kritisera det Rashid säger i det här meningsutbytet förefaller lite skitnödigt minst sagt.

          Svara
          • MiT

             /  09/22/2014

            Han har också kallat de som åker ner till Al Shabaab för hjältar eller liknande…

            Spelar det någon roll om det är en rep för SD som ställer frågan? Om det spelar någon roll så är det ju bara ÄNNU större anledning att bara säga ”Självklart! Vi jobbar som tusan för att ingen ska åka ner till de omänskliga djuren i IS”

            Men så kommer han aldrig att säga… Du kan själv gissa varför…

          • MJ

             /  09/22/2014

            Du menar precis som alla högerdebbatörer har gjort om de som ansluter sig till al-Qaida i Syrien?
            Kan ingen förklara hur det kommer sig att det var helt rumsrena åsikter under 2010-2014 men i början av året plötsligt blev helt horribla åsikter? Varför skulle den här muslimen vara ett större problem än t.ex. en statsminister som i tre sommartal i rad lovat stöd till ISIL?

          • Brukar Sjöstedt få snabba kopplingar till hur Vänsterpartiet t.ex. hyllade Stalin som ”den störste ledare världen skådat”, grät när Berlinmuren föll och tog emot partistöd från allehanda diktaturer? Nej, det är glömd och begraven historia det…

      • Intenso

         /  09/22/2014

        Du menar alltså att de andra 999,999 gångerna han fördömt att man ansluter sig till IS att han var så sjukt trött att han helt enkelt inte orkade haslpa us sig fördömandet en miljonte gång när han has sitter i direktsändning med hundratusentals tittare runt om i landet???

        Eller var det så att han inte vill dyka upp på YouTube med ett uttalande som kanske gör att han förlorar några svärdbeväpnade polare nere i i Irak eller Syrien?

        Vad är mest troligt?

        Svara
        • wigwag

           /  09/22/2014

          Det mest troliga är väl att han har ett helt annat fokus, en helt annan problembild, som han dagligen kämpar för att få upp till ytan men som ständigt trycks ner av att några få muslimska pojkars dumheter med absolut nödvändighet måste debatteras och ojas över. Jag gissar att Rashids syfte till sin medverkan i svt debatt, och just i denna fråga om svenska isiskrigare, var att problematisera själva fokusvridningen, i hans tycke, snarare än att diskutera sakfrågan. Han representerar ju trots allt något 100-tal tusen unga muslimer varav bara ett fåtal missköter sig och ännu färre vill kriga i konflikter. Rashid vill nog bidra med att vi, samhället, ska börja se unga muslimer som vilka människor som helst och det är hans agenda. Alltid. Läs hans uttalanden i den kontexten så förstår ni vad han säger på ett bättre sätt.

          Svara
          • Opie

             /  09/22/2014

            Nej, han representerar sina medlemmar, inga andra. I dagsläget uppgår medlemsantalet i SUM till 2800. Det finns däremot 1000-tals, kanske 100 000-tals sekulära och/eller moderata muslimer som tar definitivt avstånd från SUM och absolut ej vill representeras av Rashid Musa. SUM har en lång historia av att bjuda in mycket tveksamma gäster till sina arrangemang. Bla fundementalister som förespråkar kvinnomisshandel, som hetsar mot HBT, som menar att Isrel bör utplånas osv.

          • wigwag

             /  09/22/2014

            Jaha.. Och det är fastställt då att det är hans medlemmar som åker till syrien och blir Isiskrigare? Annars fattar jag inte frågan han fick överhuvudtaget?

          • MJ

             /  09/23/2014

            Opie:
            Bjuder de in gäster som inte borde få uttrycka sina åsikter?

            Är det bara när man vill förbjuda åsikter som du tycker om som det är problematiskt alltså?

            Den här jävla dubbelmoralen måste få ett slut. Den som tycker att vissa åsikter ska förbjudas/förhindras har ingen rätt att använda generella försvar för rätten att uttrycka åsikter.

          • Opie

             /  09/24/2014

            MJ: Nu har du byggt dig en liten halmgubbe, igen. Ingenstans i det korta inlägg jag skrev hävdar jag att viss åsikter bör förbjudas. Ta ner diskussionen på en saklig nivå tack.

  8. MiT

     /  09/21/2014

    Svara
  9. norskgoy

     /  09/21/2014

    Men i følge en norsk phd i Sverige så diskuterer dere jo rasisme, og innvandring hele tiden;

    http://www.dagbladet.no/2014/09/21/kultur/meninger/kronikk/debatt/innvandring/35356132/

    🙂

    Svara
    • Kristian

       /  09/21/2014

      Vilken tokstolle. Jag trodde inte den norska skolan var lika långt gången som den svenska, men tydligen vet inte Holgersen vad ”diskutera” betyder.
      Det finns ingen ”diskussion” i sverige.

      Svara
      • norskgoy

         /  09/21/2014

        Joda, Norge har sine områder som likner. Det flotte er at vi er en motsats som ikke lar seg pille på nesen, både i akademia og media (selv om de stadig blir utsatt for: du hater kvinner). Det mangler man i Sverige. Iallefall virker det slik sett Sverige utenfra.

        Svara
  10. Grodan Boll

     /  09/21/2014

    Jag antar att ni även läst hans debattartikel?
    http://www.svt.se/opinion/article2333017.svt

    Svara
  11. Benjamin

     /  09/21/2014

    Apropå upprördhet över att en, förmodligen, fundamentalist får sitta på bästa sändningstid och relativisera vad som kan komma att bli ett riktigt otäckt folkmordskapitel i islams namn. Man skall inte vara så säker på att Rashid Musa vinner speciellt mycket sympati hos tittarna ute hos gemene man. Även om det han säger låter nästan sansat så anar kreti och pleti kanske ett och annat i alla fall.

    Själv är jag inte per automatik emot islam, men både Rashid Musa och den andre som diskuterade med Gudmunsson gjorde mig mycket misstänksam. Jag tror de hyser en hel del mycket otrevliga åsikter som de aldrig skulle outa i svensk offentlighet. Kroppsspråk, var och när de blir upprörda, vad de väljer att inte svara på. Allt det berättar också saker för tittarna…

    SVT må vara vänsternaiva men kanske inte tittarna. Det kan mycket väl vara så att sådan här medverkan får precis motsatt verkan och ökar misstänksamheten mot islams mer extrema riktningar och företrädare. Sedan kan man principiellt tycka att det är fel med extremister i TV. SvP skulle knappast bjudas in t.ex.

    Det intressanta med Hanna Wighs fråga och envishet är att den trycker på de troendes ömma punkt. De har inga problem att tala i generella termer för att slingra sig men att på en direkt fråga ta avstånd mot sina trosfränder är de inte beredda att göra helt enkelt för de är religiösa och tror. Tron är en akilleshäl. Därför blir den direkta frågan avslöjande. Det finns en liknande video på nätet där en judisk talare, med liknande taktik genom direkt fråga, får en kvinnlig muslim i publiken att erkänna att hon inte fördömer att Hamas när de säger sig vilja utplåna Israel.

    Svara
  12. MiT

     /  09/21/2014

    Svara
    • Kristian

       /  09/21/2014

      Just ”Che” har väl förlorat nästan all politisk betydelse. Tycks vara obligatorisk på ”första året på högskolan”-tröjan bland den burgna medelklassens barn.

      Svara
  13. MiT

     /  09/21/2014

    Svara
  14. MiT

     /  09/22/2014

    Svara
  15. Varför ska han fördöma is attentat? Varför fördömer inte västvärlden USAs och Frankrikes agerande i Mellanöstern och under kolonialismen?

    Is är varken folkvalde eller representativa för islam. Detta är ingen galning utan den riktiga galningen är du.

    Är man vit och har en folkvald regering som mördad över 1 miljon civila i Irak, samt varit orsaken till nästintill vartenda konflikt på jorden idag bör inte folket fördöma sin regering, som representerar de fördömma de. Varför ska då en muslim i Sverige fördöma is? Is är inte folkvalda för att representera islam?

    Läs lite innan du skriver ett blogginlägg, det är just detta som är problemet med svenskar -.-

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: