Ge högre lön till BRA lärare?

Så har då S och MP gjort den första överenskommelsen, det tog ”bara” TVÅ veckor. Två veckor för att komma överens i den fråga där de har mest gemensamt alltså…

I ett nafs så blir det alltså fyra års extra obligatorisk skolgång. Som om det kommer att lösa några skolproblem alls.

”– Det blir en skola för alla barn, där de ska få de kunskaper de har rätt till, säger Carin Jämtin. Alla barn kan lära sig om de får rätt förutsättningar.”

Det blir en skola för alla barn säger Jämtin. Tillåt mig tvivla…

”– Det ska bli en jämlik skola där så fort en lärare ser att en elev behöver hjälp så ska hjälpen vara på plats, säger MP:s språkrör Gustav Fridolin.”

Ok, så det ska finnas en armé av lärare uppradade efter väggarna beredda att rycka in?

”Det handlar till exempel om att förskoleklassen blir obligatorisk, även så gymnasiet för elever upp till 18 år.

Fler ska anställas i skolan så lärarna får mer tid till undervisning och skolklasserna, och barngrupperna ska bli mindre – och så ska fler speciallärare utbildas och anställas. Och skolor med allra sämst resultat ska få riktat stöd.”

Och vad ska de som är extremt skoltrötta ta vägen? De som kanske varit det redan under högstadiet? Ska de sitta av ytterligare 3 år? Och vad ska man göra med de som inte fyllt 18 år och som inte vill gå? Ska polisen hämta dem och köra dem still skolan?

Fler ska anställas så lärarna får mer tid till undervisning. Om jag är lite elak så undrar jag vad många av dem ska undervisa i då de förmodligen inte har så bra ämneskunskaper? Och är det inte så redan att de skolor med sämst resultat får många gånger fler kronor per elev att jobba med än de med bättre resultat?

”Lärarna ska få högre löner genom ökade statsbidrag och dialog med parterna.”

Så man ska alltså ge högre lön även till de lärare som inte klarar av sitt jobb? För så illa är det ju, det finns jättemånga som bevisligen inte klarar av att undervisa. Ge dem som bara klarar av att undervisa hälften av eleverna halva lönen. Ge dubbel lön till de lärare som faktiskt klarar av att undervisa istället, det finns garanterat många lärare på varje skola som klarar av jobbet galant. Ge dem fler elever och höj deras lön! Ta in yrkesfolk, som är duktiga även på att lära ut (jag lovar det finns MASSOR!), som kan undervisa, t ex ingenjörer. Det finns även andra yrken som kan vara aktuella, ingenjör var bara ett exempel. Att vara behörig lärare säger absolut ingenting i Sverige idag.

skolpolitikenDe vill att ett estetiskt ämne ska ingå i alla program. Kan bara gå till mig själv, var det något ämne som jag verkligen avskydde så var det bild (som de kallades då i alla fall). Och även musik. Jag har aldrig ens haft det minsta lilla talang för att rita, teckna och sånt. Kan inte ens rita en streckgubbe så den ser ut som en. Jag led igenom de lektioner som jag inte skolkade från. Jag har NOLL musikaliskt intresse, har aldrig kunnat ta en ton på något instrument utan att det låter falskt. Jag har också alltid tyckt väldigt illa om rollspel och teater och sånt, hatade varje minut när det var sådana saker. Låt allt sånt vara frivilligt och tillval.

Ska man komma tillrätta med problemen i skolan så måste man gräva djupt, det räcker inte med lite fernissa. Läraryrket måste bli ett respekterat yrke igen, det är inte det idag. Det blir inte respekterat av en högre lön, det innebär bara högre lön och inget annat. Man måste komma tillrätta med flummet som premieras, det är ingen tillfällighet att det bara krävs 0,1 på högskoleprovet för att komma in på lärarutbildning, gränsen ska visst höjas till hisnande 0,5…

Jag har många gånger varit på genus”vetenskapen” och deras intåg på arenan som en bidragande orsak. Det är ju inte den enskilt som orsakar alla problem utan det är mer tankesättet som den står för som är problemet, den ska ”genomsyra” allt. Genus”vetenskapen” som den ser ut i Sverige är nästan ENBART en grogrund för mansförakt, de drar till sig manshatare, de VILL dra till sig manshatare. De föraktar vetenskap, de föraktar kunskap, de föraktar män. Ändå har de nästlat sig in i hela skolvärlden. Är det då konstigt att det går åt skogen med skolan?

Släng ut allt vad ”värdegrund” är från skolvärlden! Vad betyder det ordet egentligen? Allt och inget. Samtidigt! ”Värdegrund” drar bara till sig en massa lycksökande särintressen som erbjuder sina ”tjänster” i ”värdegrund” mot betalning och det tar oerhört mycket tid som kunde lagts på fakta och kunskap istället. Släng ut allt vad ideologi är från skolan och då menar jag framför allt genus”vetenskap”. Allt som kan härledas från den måste bort! Genus”vetenskapen” är endast till för radikalfeministisk ideologiproduktion, det hör inte hemma i skolans värld alls. De har absolut inget alls med jämställdhet att göra, hur någon ens kan tro det är ett mysterium. Ett typiskt särintresse som göder en hel ohederlig och ovetenskaplig industri.

Vi måste backa, köra klassisk felsökning för att komma till rätta med problemen. Gå tillbaka till när skolan funkade helt ok i Sverige och kolla på vad som tillkommit sen dess. För det är väl ingen som tror att det blir så här utan att saker tillkommit under tiden?

Det finns inga genvägar för att komma tillrätta med problemen, skolan måste vara attraktiv att jobba inom, den blir inte attraktiv bara med högre lön utan man måste se till att det som jagar bort duktiga människor försvinner. Det finns många duktiga lärare inom skolvärlden, alla är inte bortjagade. Än… Ta tillvara på dem som faktiskt finns kvar! Se till att skolan fokuserar på att lära ut fakta och kunskaper, sånt som de kommer att behöva i framtiden.

Så rensa bort onödigt från skolan, se till att flummentaliteten försvinner, fokusera på kunskap och fakta. Då frigörs också enorma resurser till de som behöver extra hjälp…

Detta är bara några förslag som jag tror är nödvändiga. S och MP:s väg löser nog ingenting, det kanske till och med förstärker de problem som finns?

mpjubel

Och bara för att påminna om vad MP vill göra med skolan

********************

Genusdebatten: ”Man och barn – en kvinnas börda?

Genusdebatten: ”Behaga mig!

Fröken Missnöjd: ”gunslinger…

Löjesguiden: ”Utförsbacken I Raketfart

MVH

MiT

Lämna en kommentar

17 kommentarer

  1. Är inte direkt något ”Fan” av MP eller S. Men anser absolut att lärarna överlag behöver högre lön. De ligger sjukt lågt, trots de behöver utbilda sig i ca 4 år för att få lärarbehörighet. (annars kan du inte bli tillsvidareanställd).
    läraryrket är inte direkt attraktivt längre av många olika. Hade själv aldrig fått för mig att bli lärare idag och tror många känner samma sak.
    Inte direkt samma sak att vara lärare idag på en skola som det var för 50 år sen.
    Ingen respekt, du får inte göra någonting, ungar skriker/stimmar överallt, dålig lön, höga studieskulder (för man måste plugga i 4 år), man har ingen auktoritär som lärare.

    Tror många känner samma sak, som väl gått i funderingar av att bli lärare.

    Svara
    • chade

       /  09/29/2014

      Problemet är väl att löner, även i det offentliga till ganska stor del, sätts utifrån tillgång/efterfrågan? Så länge det finns större utbud än efterfrågan av lärare så kommer lönerna inte att stiga nämnvärt och de kommer att ha dåliga arbetsvillkor. För att detta ska förbättras så krävs det att utbudet sjunker och/eller att efterfrågan ökar.

      Ett sätt att på sikt göra detta är att ställa högre krav på lärarutbildningen, både på intagning och vad som krävs av de som blir intagna. Man kanske också kan höja kravet på de som arbetar som lärare, så att det krävs ordentliga resultat från eleverna?

      På så sätt så sållas många av dagens lärare på sikt ut, det kommer att bli färre tillgängliga lärare och de som är kvar kan ställa högre krav på lön och arbetsvillkor. Det i sin tur torde kunna leda till att fler högpresterande söker sig till läraryrket vilket i sin tur höjer kompetensen bland lärare.

      Svara
      • Chade men problemet är väll lärarbrist idag? kolla vilket utsatt område som helst, ingen vill vara lärare där med vanlig lön (ganska givet). Sen är det inga betygskriterier för att komma in på lärarutbildning – varför? jo för ingen vill bli lärare.
        De tjänar dåligt
        4 års utbildning
        0 respekt
        osv

        Svara
        • chade

           /  09/29/2014

          Men någon är ju lärare där istället för de som inte vill vara där? Om det fanns strikta krav som gjorde att man inte fick anställa andra än duktiga, behöriga lärare så borde det tvinga fram att skolorna måste göra sig tillräckligt attraktiva för att någon vill jobba där.

          Svara
          • men klasser är för stora vilket gör eleverna lidande. Alltså behöver mindre klasser. men mindre klasser så behövs fler lärare. idag råder det lärarbrist, alltså där finns inte tillräckligt med lärare som har behörig utbildning.
            Just av denna anledning så springer där rundor en massa folk som går på vikariat/behovsanställningar som INTE är lärare.

            Alltså: idag finns där folk som jobbar på skolor som INTE är lärare, eller saknar lärarbehörighet.
            Hur får man då fler att ta sig an studierna och studera 4 år för att bli lärare?
            Jo, genom ökade löner, bättre arbetsmiljö för lärarna, fler lärare så fördelning av arbetet blir mer rättvist osv.

      • Dreadlock

         /  09/29/2014

        Större krav än detta borde man kunna förvänta sig (Ur lärarnas tidning)

        ” I höstas kom 123 personer in på lärarutbildningar med 0,1 poäng på högskoleprovet.

        Dessa 123 sitter just nu och försöker bli lärare. Att det är så pass många beror på att kvotgruppen för de som gjort högskoleprov enbart är uppe i 30% för lärarutbildningen. Att man ändå tar in Studenter som presterat de allra sämsta resultaten på HSP säger en hel del om en framtid med fortsatta stora problem i grundskolan.

        Svara
  2. Ta in yrkesfolk, som är duktiga även på att lära ut (jag lovar det finns MASSOR!), som kan undervisa, t ex ingenjörer.

    Eftersom ”mina elever” ofta säger till mig att jag borde bli lärare så har jag funderat lite kring det … så jag kollade upp det. Döm min förvåning när jag upptäckte att jag troligen inte ens är behörig att sadla om till lärare. På en halv termin hjälpte jag en grabb i matte vilket fick honom att gå från att skriva E på prov till att prestera C, men jag är inte behörig ….

    Hur pantat är inte detta system? Skråväsendet upphörde uppenbarligen inte på 1800-talet.

    Svara
      • Johan

         /  09/29/2014

        Där ser man. Artikeln säger:

        ”Det handlar om analys, algebra, flervariabelanalys, matematisk statistik, diskret matematik, sannolikhetslära och linjär algebra i viss omfattning”

        Analys och algebra är rena barnsligheter, även om det började bli svårt med differentialekvationerna i trean. Flervariabelanalys läser man en eller två kurser på CivIng men jag läste då inget sånt när jag gick på gymnasiet. Statistik förekom förstås, men det är ganska enkelt och sannolikhetslära är ju samma sak. Diskmatte däremot är ju en väldig specialiserad gren av matte som jag själv bara läste lite av på Universitetet. Inte lär man väl ut det på gymnasiet?

        Linjär algebra har jag heller inget minne av från gymnasiet, däremot minns jag det tydligt från universitetet. Determinanter och Eigenvalues glömmer man inte i första taget.

        Vad som saknas på listan ovan är all den trigonometri man tvingades traggla igenom med enhetscirkeln. Men visst, man ska ju behärska matematiken mycket bättre än ens elever. Min gamla fysik/mattelärare var universitetslektor med disputation bakom sig och han var verkligen bra.

        Svara
  3. Peter

     /  09/29/2014

    Jag tror att det var herrarna Arnstberg och Sandelin (som bland annat skrivit ”Invandring och mörkläggning”) som i någon av sina upplagor skrev att ordet ”värdegrund” knappt förekom för tjugo år sedan. Ja, ordet var kanske inte ens uppfunnet.

    Svara
  4. Leif

     /  09/29/2014

    Maria Ludvigsson skriver om politiska piruetter i skolfrågan:
    http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/s-ar-som-en-drucken-i-skolfragan-kort-minne_3962354.svd

    Svara
  5. Bart

     /  09/29/2014

    Undrar om de inte skulle införas någon sorts utsållnings-funktion för lärare? en lämplighetsbedömning -helst inlagt tidigt i utbildningen? (För att sålla bort åtminstone de värsta psykfallen). Troligen betydligt viktigare parameter än formel behörighet (som i värsta fall kan utgöra uppbyggda onödiga hinder)

    Svara
  6. Pelle2

     /  09/29/2014

    Undrar var S och MP skall hitta alla dessa fantastiska lärare som skall skapa den fina skolan de säger sig vilja skapa ? Det är väl en ganska stor grupp lärare som går i pension de närmaste åren och det sker ju ingen större nyrekrytering med tanke på den låga statusen och den dåliga lönen som lärarna har idag.De få som trots allt väljer denna bana verkar ju inte direkt vara någon elit heller.
    Undrar också hur bra undervisningen kommer att kunna bli på gymnasiet om det blir obligatoriskt att gå där ? Det finns ju ett antal elever som kommer vara extremt omotiverade att läsa ytterligare två eller tre år.
    Dessutom undrar jag var de skall få pengarna ifrån för att finansiera denna reform ?

    Svara
  7. Äsch, kom ihåg att de ska rösta igenom skiten i riksdagen också.

    Svara
  8. Jag tror inte fler lärare är lösningen.
    Är klasserna ens större idag?
    När jag gick i högstadiet på 80-talet var vi mellan 25-30 elever i varje klass.
    Idag när mina egna barn går i högstadiet är de 25-30 elever i varje klass.

    Är det bara i min hemkommun, eller hur ser det ut hos er gällande klasstorlek?

    Nä, jag tror istället att rätt lärare är lösningen, med rätt (beprövad) pedagogik, och befogenheter att bestämma i klassrummet.

    Jag tror mer på kvalitet än kvantitet.

    Svara
  9. Kristian

     /  10/01/2014

    Minns en intervju med blivande lärare för tio år sedan ungefär. Frågan var vad de hade saknat i lärarutbildningen. De intervjuade såg sig mer som socialarbetare lät det som. Ingen nämnde ämneskunskaper.

    Ja, bort med ”värdegrund” och genustrams. (Att ens sätta g-ordet tilsammans med ”vetenskap” är ett hån mot sann vetenskap. )

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: