Lars Lindström skrev igår i Expressen en mycket underlig krönika, rätt tidigt i den kan man läsa
”Den där dagen i förra veckan när några bankrånare på moped härjade i centrala Stockholm tog jag en hastig lunchpromenad genom Humlegården, lyssnade på kvinnor och tänkte på män.
Vad är det för fel på oss? Varför rånar vi banker, misshandlar, mördar? Varför slåss vi för att vi älskar ett fotbollslag? Varför misshandlar vi kvinnorna vi säger vi älskar? Och varför sysslar inte kvinnor i samma utsträckning med denna dårskap?”
Märkligt liv han verkar ha, det skiljer sig väldigt mycket från mitt måste jag säga, han gör ju massor av grejer som jag inte gör! Men jag är inte avundsjuk eftersom han verkar må dåligt av det han pysslar med. Men vill han ha ändring på sitt liv så föreslår jag att han omedelbart slutar att råna banker, gissar att det annars blir himla dålig stämning när han kommer in på bankkontoret nästa gång. Jag lovar att man klarar sig alldeles utmärkt utan att råna banker, Lindström måste vara ganska ovanlig som håller på med sånt.
Han bör även sluta slåss bara för att han håller på ett fotbollslag, jag kan garantera att man inte alls behöver det. Lars Lindström, som fotbollshuligan, tillhör i själva verket en så liten minoritet att den knappt är mätbar. Så det borde vara jätteenkelt även för Lars Lindström att inte slåss bara för han håller på ett fotbollslag! Om han har svårt för det så kanske han kan sluta hålla på ett lag? Då löser det sig ju?
Nästa grej som Lars Lindström tydligen håller på med är att misshandla kvinnor som han älskar. Det måste han sluta med omedelbart! Det är väldigt fult att hålla på med sånt och utan att veta så gissar jag att de kvinnorna mår jävligt dåligt! Alla vi andra klarar oss alldeles utmärkt utan att misshandla någon alls så även Lars Lindström borde fixa det tycker jag. Annars finns det hjälp att få.
Det sista är ju lite klurigare, varför sysslar inte kvinnor med sånt lika ofta? Tja, räcker det inte med att män som Lars Lindström gör allt det där? Är det inte för mycket sådant som det är? Jag tycker att det räcker att Lindström och hans likasinnade gör sånt och helst inte de heller.
Ni ser, bara på ett litet stycke från honom kan man räkna upp massor med dumheter han kan sluta med för att göra livet lite enklare för oss andra normala. Eftersom det var så mycket dumt i krönikan så kan jag inte ta upp allt utan nöjer med med lite här och där så en bit ner kan man läsa
”Så enkelt är det förstås inte, men om vi vill ändra på hur samhället ser ut handlar det inte bara om att ge tjejer bättre självförtroende utan också att ge pojkar andra förebilder och andra sätt att uttrycka känslor än att slåss och hävda sig genom fysisk styrka.”
Säger han som precis erkänt att han själv håller på med just det han inte vill se. Vilken dubbelmoral av honom. Varför föregår han inte med gott exempel själv? Det är ju bara för Lars Lindström att sluta råna banker, sluta misshandla kvinnor och sluta slåss i fotbollens namn? Vi andra som inte håller på som Lindström ger redan våra pojkar och flickor bättre förebilder från start. Vet inte om Lindström har några barn men om han har det så är de nog inte stolta över farsan som håller på med en massa dumheter. Det hade inte jag varit i alla fall…
”Sharon van Etten sjunger att hon längtar efter den stund då vi inte är rädda för någonting, den dag då vi inte gömmer oss för någonting. Många män är negativa till feminismen på grund av rädslan att förlora privilegier vi faktiskt har. För att uppnå jämställdhet krävs en förändring av mäns levnadsvanor, attityder och värderingar. Men tänk om vi därmed får läsa fler böcker, får fler vänner och ett längre och roligare liv?”
Vilken tur att han tidigare i krönikan räknade upp alla fantastiska privilegier vi män har, så vi känner till hur lyckligt lottade vi faktiskt är! Så vi förstår hur enkelt vi glider fram på räkmackan
”Svenska flickor har bättre betyg än pojkar. Tjejer skaffar sig oftare en högre utbildning. Kvinnor lever längre än män. Män kör ihjäl sig och andra oftare. Män super sönder sig mer frekvent. Män har färre nära vänner, och dubbelt så många män som kvinnor tar livet av sig. Kvinnor är inte alls lika benägna att slåss, misshandla och mörda.”
Här ser vi alla privilegier som vi kämpar så hårt för att inte förlora!
Nåja, det finns mer i krönikan men det jag undrar nu är när Lars Lindström kommer ut ur garderoben på riktigt som ett ärkesvin? Han har ju tagit första steget nu när han i krönikan lite inlindat låter förstå att han till exempel faktiskt är en sådan som misshandlar kvinnor? Han skriver lite sådär försiktigt ”vi” i krönikan för att smeta ut sin egen skuld på det stora kollektivet män, så hans personliga skuld blir mindre.
Eller han säger ju att han inte har någon skuld alls egentligen utan han pratar om ”strukturer” och ”normer”. Ungefär som den kända polischefen gjorde under sina glansdagar. Har han fått något nytt jobb än förresten? Han kanske kan få ett som krönikör på Expressen, jag har hört att de gillar feminism och genus?
En annan som kommit ut ur garderoben som ett riktigt ärkesvin är ju Lindströms kollega, Martin Aagård, som bland annat erkände att han gillade att pissa på folk och tvinga dem att äta pisset. Eller just det ja, det var ju inte Aagård som gjorde det utan det var ”strukturerna” och ”normerna” som tvingade dem att äta sitt eget piss. För det förstår ju alla att han inte gjorde så för att han var en sällsynt vidrig mobbare? Han gjorde så trots att han säkert tyckte det var jättetråkigt…
Polischefen och Aagård är bara två exempel i Sverige, det finns många fler både i landet och utomlands. Ska vi gissa att Lars Lindström är nästa att bekänna färg?
Andra som tagit upp den här krönikan är
Gendertruce skrev ett brev till Lars Lindström och fick också ett ”svar”!
Vet ni några andra som tagit upp detta så klistra in länkar i kommentarsfältet!
**********
En annan sak som jag håller med om direkt är det här
”Jag vägrar gå med på detta. Jag tänker göra allt för att överlämna ett friskt Sverige till mina barn och barnbarn. Och jag tänker aldrig, så länge jag lever, kalla en kvinna för fittbärare.”
Det är Jussi H Lundells avslutning på inlägget ”Jag förstår att man går in i väggen”. Ja det är väl inte det enda jag håller med om men det passar bra som citat!
Allvarligt vad är det för fel på folk? Ser de inte själva hur otroligt korkat ”fittbärare” ser ut? Och jag gissar att det låter ännu värre i en konversation…
**********
Ni har väl inte missat gårdagens inlägg, ”Genus, mångfald och lögner”, som handlar om hur Miljöpartiets försvarspolitiska talesperson blåljuger om hur han drabbas av hat?
MVH
MiT
/ 10/21/2014Anders/AV
/ 10/21/2014Ja hur kan man svara rätt när inget av alternativet är rätt? 30!
MJ
/ 10/21/201435!
Anders/AV
/ 10/21/2014Fel av mig! Även mattelärare är sega i kolan tidigt på morgonen.
Benjamin
/ 10/21/2014😀
MiT
/ 10/21/2014Benjamin
/ 10/21/2014En Caspar Rehbinder ställer en intressant fråga i den omgivande twitterdiskussionen:
” Caspian Rehbinder @crehbinder 20h20 hours ago
Innebär kulturell appropriering att man inte får klä ut sig till någon med en annan etnicitet? Förstår inte kritiken mot @bodilsiden.”
Ingen som svarar seriöst naturligtvis. Frågan kan dessutom expanderas till:
Innebär kulturell appropriering att man inte får använda något kulturellt uttryck som tillhör en annan etnicitet?
Appropriering är ytterligare ett ord vi kan lägga i samma burk som struktuuuuurer, könsmatksordning, vithetsnorm med mera. Approprieringsförbudet är ytterligare en förgiftad pil som skall skjutas in i samhällskroppen och ställa grupp mot grupp.
Hans Odeberg
/ 10/21/2014Jag ser två åsikter föras fram samtidigt från samma håll:
1) Kulturell appropriering är jättefult. Sluta omedelbart med det, rasistsvin.
2) Det finns ingen svensk kultur. All vår kultur har kommit utifrån. Gillar du inte det är du ett rasistsvin.
Någon som får ihop de två åsikterna? Själv kommer jag, som mångkultursälskare, fortsätta att lyssna på tysk musik inspirerad av italiensk musik (Bach, alltså) med gott samvete.
Men visst, approprieringen av hiphop kan folk gärna sluta med.
Leif
/ 10/21/2014Lite Händel också kanske? En tysk inspirerad av italiensk musik och verksam i England.
Jonte
/ 10/21/2014Åt couscous till lunch idag, ska jag gå in på toaletten och stoppa två fingrar i munnen?
Pelle2
/ 10/21/2014Åt Sushi till lunch. Skall gå och kaskadspy;-)
Benjamin
/ 10/21/2014Hela populärkulturen, kanske allra främst pop och rock och jazzmusik, är en enda stor kulturell appropriering. Naturligtvis även hiphop och reggae och bossanova och…
Är det något som s.k. antirasister borde uppskatta så är det väl kulturell appropriering? Kulturen om något har ju kraften att förena människor. Det är inte så konstigt om man misstänker att de som kallar sig ”antirasister” faktiskt inte alls vill att folk skall förenas.
Men ok, när det gäller just blackface antar jag att problemet är att det kan uppfattas som ett hån mot den svarta rasen. Det tycker jag inte är helt orimligt att tycka. Men i detta fall var det uppenbarligen inte ett blackface. Det kräver att läpparna framhävs och i viss mån även ögonvitorna och naturligtvis just mycket mörk, närmast svart färg. ”Brownface” är vad jag vet inte alls något historiskt belastat utan mer ett hittepåbegrepp från ”antirasister” som helt enkelt vill åka snålskjuts på historien om ”blackface”. Enligt Wikipedia förekom däremot, i liten omfattning, ”whiteface” i samma kulturella kontext som blackface.
Men framförallt, Bodils maskeraddräkt med mörkare hudton (jag fattade det som att hon gjorde sin hud mörkare) och slöja var ju en hyllning, inte ett hån. Om det alltid uppfattas som hån att klä ut sig till en annan etnicitet så är det ju som att säga att den etniciteten (i detta fall mörkare hud och hår) är mindre värd. De gör ju alla som inte är vita en stor björntjänst med det här tänkandet. De befäster rasstereotyperna i mycket större utsträckning än de som tycker det är kul att klä ut sig.
ghostofdemocracy
/ 10/22/2014Som sagt vad betyder ”appropiering”?
Vem myntade det?
Faktum är att det senare är mindre intressant, eftersom ordet inte är vedertaget.
/
Ghost of Democracy – Bur-q-ua13 (av Simons stam (13-24))
för
Sällskapet Bur-q-ua, för allas lika värde, emot rättsröta
BB – Bröd och Bur-q-ua åt folket
ghostofdemocracy
/ 10/22/2014Hur skulle det vara om någon, förutom mig, kollade upp om ordet ”appropriering” existerar, innan man börjar citera det, etc?
/
Ghost of Democracy – Bur-q-ua13 (av Simons stam (13-24))
för
Sällskapet Bur-q-ua, för allas lika värde, emot rättsröta
BB – Bröd och Bur-q-ua åt folket
ghostofdemocracy
/ 10/22/2014De där Rehbindarna bör man alltid reservera sig mot, varhelst de dyker upp, oavsett om det gäller far, son eller mor. Deras principer är inte våra.
Till att börja med: ordet ”appropriering” finns inte!
Om man har det klart för sig, så ger sig nog det mesta.
Fast du, Benjamin verkar tro att det finns?
/
Ghost of Democracy – Bur-q-ua13 (av Simons stam (13-24)
för
Sällskapet Bur-q-ua, för allas lika värde, emot rättsröta
BB – Bröd och Bur-q-ua åt folket
MiT
/ 10/21/2014David8
/ 10/21/2014Hon är ju vit kränkt kvinna, det ser man ju på bilden. Den var ju lätt, men vilken hudfärg hittar man när man kör fast forward rakt in i kaklet? Någon vänsterradikal som vet vilken hudfärg som alltid är trumf? Alltså inte vilka hudfärger/hudnyanser som är dåliga (två-par, låg stege osv) utan den hudfärg som är tolkningsföreträdets motsvarigheten till pokerns Royal Straight Flush? The number One hudfärg? Några andra attribut, tre bröstvårtor, speciella knän, skolios?
Grodan Boll
/ 10/21/2014Homosexuell svart muslimsk cis-kvinna med tydliga vänstersympatier.
Kristian
/ 10/21/2014Gentemot personer utanför ”rörelsen” räcker nog det sista.
Pelle2
/ 10/21/2014Som sagt var, i svaret till Gendertruce skrev Lindström att han minsann inte sysslade med diverse brott trots att han skrev att män våldtar,misshandlar med mera.Det var ju de berömda strukturerna, som alla med superstarka genusglasögon känner till och pratar om trots att dom är osynliga, som han ville debattera.
Han menade också att han i sak inte hade fel i sitt påstående om att män begår brott. Ja , han han har helt rätt i att ett fåtal män begår brott men varför då använda sig av den generaliserande benämningen män i det sammanhanget ? Det är omkring en procent av männen som begår brott så varför skall vi andra ta skit för vad dom gör ?
När skall i så fall kvinnorna ta ansvar för vad de kvinnliga brottslingarna gör och när skrivs den första krönikan om att kvinnor är tjuvar och mördare ?
Skulle han tycka att det är rätt att skriva att muslimer är självmordsbombare eftersom en minoritet av dom sysslar med sådant ? Skulle inte tro att han någonsin skulle våga generalisera på det sättet över den gruppen.
Om det nu stämmer att feministerna inte tycker att alla män är brottslingar så tycker jag att de genast skall sluta upp med att skuldbelägga den stora majoriteten skötsamma män.
Butter
/ 10/21/2014Försökte kommentera Lindströms svar till Gendertruce men inloggningen ville sig inte. Lindström påstår nämligen, vilket är felaktigt, att 82% av alla våldsbrott begås av män. Att män begår 82% av de lagförda brotten kan dock vara riktigt men de lagförda brotten är inte det samma som alla brott. Viss skillnad där.
Erik
/ 10/21/2014”Och jag tänker aldrig, så länge jag lever, kalla en kvinna för fittbärare.”
Jag är rätt säker på att jag kan lova samma sak, och jag är rätt säker på att jag kan sortera in det löftet under avdelningen för löften som är oerhört lätta att hålla. Jag är även väldigt säker på att jag skulle titta rätt konstigt på någon som använde det ordet…
Pether
/ 10/21/2014Är det inte bara feminister som använder det ordet om kvinnor? Och kukbärare om män?
MJ
/ 10/21/2014Nej det är ju för att skilja på män och transsexuella män som de använder det.
Benjamin
/ 10/21/2014Vilka är det alltså som använder ordet ”fittbärare”? Det påminner rätt mycket om det likaledes vidriga ordet ”sliddjur” som jag sett en och annan kvinnohatare på Flashback använda.
Grodan Boll
/ 10/21/2014Men de är å andra sidan ganska öppna med sitt kvinnohat. Lite som rasisterna i i&i. Mycket kan de klandras för, men de är i alla fall ärligare än genustomtarna.
Benjamin
/ 10/21/2014Jomenvisst, det är bara så fascinerande att ett likartat och ungefär lika fult ord blir det nya svarta bland feministerna. Det är bara så ologiskt och konstigt alltihop.
Kristian
/ 10/21/2014”det nya rasifierade” tror jag du menar.
Benjamin
/ 10/21/2014Ah, jag forskade lite själv. Det är alltså feministerna själva som använder ordet ”fittbärare”. Det har jag missat.
Så oerhört konstigt. Eller… med tanke på hur saker och ting utvecklats, precis vad man kan vänta sig. Då är det väl fritt fram att använda ordet ”sliddjur” också förmodar jag. Trevligt samtalsklimat. Eller, vi män kanske intet får säga så. Det kanske är verbal appropriering. ;-D
Bashflak
/ 10/21/2014Vet ni varför män har så grova armmuskler? För att de är kukbärare förstås!
MiT
/ 10/21/2014MJ
/ 10/21/2014Jag hade faktiskt nyligen en ”diskussion” med några feminister om normer. De hävdade att det var en norm för män att slå kvinnor. Så jag frågade om de skulle bli förvånade om jag INTE slog någon av dem. Men då fick jag veta att jag inte alla förstod vad normer var.
Sen pratade de om våldtäktskultur, jag frågade samma sak, om de förväntade sig att jag skulle våldta någon eller några av dem. Men jag förstod inte vad kultur betydde heller.
När jag föreslog att det var norm att kvinnor slog män så blev stämningen så otrevlig att jag var tvungen att avsluta.
Pelle2
/ 10/21/2014Bra att du tog debatten med dom !
Du frågade dom inte vad deras definition av kultur och normer var eftersom de menade att
det inte var detsamma som att alla män slår och våldtar kvinnor.Detta trots att de sa att detta var en del av den manliga kulturen och normerna
MJ
/ 10/21/2014Vet inte om man kan kalla det att ta debatten. Innan jag ens avslöjat min egen ståndpunkt ,utan enbart ställt väldigt försiktiga ”kontrollfrågor”, så blev stämningen märkbart hätsk, jag försökte linda in och vara ännu mer försiktig, men det fungerade inte.
Jag har varit med om LIKNANDE ”diskussioner” med t.ex. kpmlr;are, ”antifascister” (afa) och andra grupper som verkar inom slutna verkstäder (dock är vissa sådana mycket lätta att prata med, t.ex. Jehovas vittnen). Men sektmentaliteten bland feminister slår allt.
Jag har haft flera ”diskussioner” med feminister, främst inom universitetsvärlden. Men de jag pratade med den här gången var främst rika medelålders vita kvinnor från Stockholms innerstad (för att dra ett snitt). Det satt med några mycket tysta äkta män och några yngre också.
Jag försökte få fram vad de menade med ”norm” respektive ”kultur”. Men det var helt omöjligt. Mitt förslag var att en norm skulle vara ett allmänt accepterat beteende som också var vanligt eller vanligt i vissa situationer. ”De” hävdade då att det var allmänt accepterat att män slog kvinnor, jag frågade då om de skulle acceptera att jag slog en av dem, eller om det tvärtom skulle bli en jäkla uppståndelse om någon man i sällskapet klippte till någon av kvinnorna. Men det var inte accepterat i det sällskapet, men i de flesta sällskap. Jag undrade vilka sammanhang de menade, om de menade rättsväsendet eller vad de menade. Men som sagt, de blev märkbart arga, höjde rösten, blev röda i ansiktet, avbröt osv. Trots att jag gjorde allt jag kunde för att försöka påskina att jag höll med och bara var nyfiken. Helt omöjligt.
Grodan Boll
/ 10/21/2014Kan bara hålla med om Jehovas, vilka jag haft långa samtal med.
Beröm för deras attityd till de icke frälsta och deras villighet att svara på jobbiga frågor.
morpheus
/ 10/21/2014Bra jobbat.
Ibland undrar jag om feminister medvetet förvränger begrepp för att sprida sina budskap, eller om de verkligen TROR på det de säger, t.ex. i det här fallet att det är helt ok för män att slå på kvinnor…?
Hur får de sin bild av hur män ”är”? Tittar de för mycket på amerikanska sitcoms? Tror de att Våra Värsta År är en dokusåpa?
Hade varit intressant om feminister likt Jehovas hade börjat knacka dörr för att sprida sina budskap. Fast det skulle ju förutsätta att de inte tappar fattningen inför minsta lilla motargument eller fråga…
MJ
/ 10/21/2014Hade varit väldigt väldigt kul att språka med några dörrknackande feminister som, likt Jehovas eller mormoner, försöker sälja in sina idéer. Att se dem brottas med sina aggressioner skulle vara underhållande.
Jag tänkte på det, deras aggressioner, häromdagen när jag passerade en sån där rosa ”ta plats-stol” som Fi ställde ut på olika ställen under valrörelsen. Den har stått orörd där i en park invid ett höghusområde i ett par månader nu. Inget annat parti skulle få ha sin skit orörd så länge, om ingen slog sönder det (inom två timmar om det var SD) så skulle parkförvaltningen ha plockat bort den senast en vecka efter valet. Jag fick en vild tanke om att skruva fast en rosa fallos i sitsen på stolen, och kunde för mitt inre tänka mig hur ett sådant hyss skulle hamna i riksmedia och hur upprörda feminister skulle bli. Tanken var så lockande att jag var på väg att göra slag i saken, men nu var stolen borta.
Peter
/ 10/21/2014Det här var nog det bästa sätt som jag sett en ”halmgubbe” användas på. Jag kan bara buga inför en sådan kunskap…………… Lars Lindström kommer hur han än gör att framstå som en buse av värsta slag.
michael
/ 10/21/2014Ja Lars Lindström ser verkligen lömsk ut med sitt patriarkala skägg och vi vet ju alla att bland män med skägg så finns det en våldtäktskultur och vi vet även att alla män med skägg misshandlar kvinnor för det har jag hört.
Leif
/ 10/21/2014Vore det inte bäst att Lindström träder tillbaka och lämnar sin plats till en duktig kvinna?
Visst, han är medveten om vilket svin han är, men likväl leder det faktum att han är en vit medelålders man, delaktig i en destruktiv manskultur, till att många unga tjejer har svårt att se att det finns någon plats för dem i elitserien.
En duktig kvinna på Lindströms plats skulle boosta unga tjejer jättemycket!!!
Lövet
/ 10/21/2014Faktum är att han var en patetisk wannabe redan på den tiden han ville vara hipp rockjournalist och hängde Mats Ohlsson och grabbarna i kjolarna…
…han har liksom alltid velat och aldrig kunnat…
…lite som en hund som blev kastrerad redan som valp…
Kristian
/ 10/21/2014Det är träffande att precis när jag läste det här och fick hjärtattack på genusdebatten [hötter med näven], så pågick en intressant diskussion precis bakom mig här på kontoret.
En kollega har bränt handen illa vid matlagning med tonårig dotter. Det kommer att ta sin tid att läka, svårt att köra bil och använda tangentbord, diskussion med plastikkirurg/hudexpert om förebyggande övningar etc. Han säger utan tvekan:
”Bättre att det händer mig än min dotter.”
(Vilket mammor också skulle säga.)
Själviska jävla män. Krossa de normerna.
Fredrik
/ 10/21/2014Minns ett nyårsfirande vid slottet i Örebro i början på 2000-talet, då in insats i en av 1600-tals kanonen sköts iväg av misstag över vallgraven då man sköt nyårssalut. Insatsen träffade en 60-årig man i underkroppen/benen och han deklarerade stolt i en intervju i lokaltidningen (Nerikes Allehanda) att det var tur att insatsen träffade honom och inte kvinnorna som stod bredvid honom.
Något år senare följde loklatidningen upp vad som hade hänt med mannen som av misstag hade träffats av insatsen från 1600-tals kanonen.. Jo, han hade blivit invalidiserad och förtidspesionär.Hans golvläggningsfirma hade gått i konkurs då han inte längre kunde utföra sin proffesion p g a skadan.
stuletbarn
/ 10/21/2014En riktigt korkad krönika av en svårt plågad man. Liksom skriven i ångest och under rejäl fylla klämd mellan önskan att tillhöra fittbärare-kollektivet och under oket av att vara ett vidrigt mans-schwein som slåss å våldtar, och lever rövare. Finns det något inom psykiatrin vi tror kan hjälpa denna spillra av en man med sina uppenbara vanföreställningar? Även om han känner sig som ett svin så kan det ju vara så att han inte är en förövare och våldtäktsman i verkligheten.
Jonte
/ 10/21/2014Anonym
/ 10/21/2014http://www.expressen.se/debatt/julafton-for-patriarkala-forsvarsromantiker/
Här är storfeministerns egna ord om ubåtsdramat 😉
Kristian
/ 10/21/2014Hen är något av en Cato den äldre för våra dagar: ”Praeterea censeo … ”
Hmm … vilket är rätt form av ”masculinum” nu igen …
Benjamin
/ 10/21/2014Frågan är om följande från Gudrun et al stämmer:
”mäns våld mot kvinnor som skördar betydligt fler liv än de som sammantaget dör i militära konflikter”
Naturligtvis sant här i Sverige men om vi tar den del av Sveriges befolkning som har anhöriga i Syrien eller andra våldsamma delar av världen så undrar jag. Orkar inte kolla upp det själv.
morpheus
/ 10/21/2014Säger hon sammantaget så måste hon ju mena över hela världen.
Som vi alla vet så räcker det att det någon vid något tillfälle har påstått något så räcker det för att det ska betraktas som en trovärdig feministisk källa.
Leif
/ 10/21/2014Ja då är väl sista ordet sagt i denna fråga?
Bashflak
/ 10/21/2014@ MJ – Jag skrev nyligen ett blogginlägg där jag försökte bena ut vad som kan avses när man talar om normer. Du har förmodligen läst det, men om inte så:
http://bashflak.wordpress.com/2014/09/27/normer/
MJ
/ 10/21/2014Nu har jag läst det.Jag håller med men vill lägga till en sak.
Inom juridiskt språkbruk är en norm en rättsregel som påtvingar eller förbjuder handlande. I vardagligt tal är normer regler för handlande och underlåtenhet. Med dina definitioner så ger 1 utfallet av normerna medan 2 är den ”korrekta” definitionen. Fast jag tycker att man i dagligt tal kan utesluta juridiska bestraffningar, det är t.ex. inom den sociala normen att köra 100 km/h på en 90-väg, men utanför de juridiska normerna, samtidigt är det en social norm att säga tack när man får en gåva men de juridiska normerna säger inget om detta.
Jag tror att du fångar feministernas syn på normer ganska bra. Om män gör något mer än kvinnor så anser de det vara en mansnorm och vice versa. Men jag undrar om de skulle vilja definiera det så själva, för om invandrare gör något mer än ”pursvenskar” är det då en invandrarnorm? Kvinnor slår barn mer än män, är det då en kvinnonorm?
Kristian
/ 10/21/2014I avdelningen ”jag har inte förstått frågan, så här får ni 2700 ord av mina dåligt underbyggda åsikter.”
http://unvis.it/www.metro.se/kolumner/ledsna-kvoterade-kvinnan-ar-som-storsjoodjuret-ingen-har-sett-henne/EVHnjq!e4PbPRNlfek7Y/
MiT
/ 10/21/2014Kolla twitterlänken i min tweet…
Leif
/ 10/21/2014Är det rövarspråket om används?
Leif
/ 10/21/2014Inte om utan som, förstås!
Grodan Boll
/ 10/21/2014Så att värdera någons åsikter efter personens hudfärg istället för argument är antirasism? Det ska fan till att ha huvudet upp i röven för att lyckas få det snömoset att gå ihop.
Kan en mzungu någonsin bli rasifierad?
MiT
/ 10/21/2014notsure
/ 10/22/201493% röstade INTE på MP. Fler kommer det bli nästa gång då att sitta i en regering kostar på.
MiT
/ 10/21/2014”Människors lika värde förs in i stadgarna”
https://www.sjf.se/nyheter/201410/manniskors-lika-varde-fors-in-i-stadgarna
Intenso
/ 10/21/2014Ganska tydligt att detta skall användas för att röka ut journalister som inte följer den allmänna fåran inom journalistiken.
Ett sätt att begränsa det fria ordet och ett mycket märkligt initiativ från de som borde ha varit förespråkare för den kritiska granskningen av allt. Nu kan allt som inte faller under den gemensamma värdegrunden användas som ammunition för att tysta oliktänkande och de som ifrågasätter allt det som eventuellt vilar på den grunden.
Grattis journalistförbundet. Ett djupt demokratiskt bottennapp.
Kristian
/ 10/21/2014Lite nytt att de vill värna demokratin, i alla fall. Till skillnad från att starkt vinkla bevakningen för och emot vissa partier.
Kanske kunde de ha lagt till något om det fria ordet? Det här är Formgrens ”värdegrundsdemokrater” i sin prydno.
Kristian
/ 10/21/2014Endast i Sverige talas det om ”Värde”.
http://ilansade.com/2014/10/20/ett-valdigt-svenskt-kredo/
Känns lite ”frihetsgudinna” och ”freestyle”.
notsure
/ 10/22/2014Journalister som klubbar igenom självcensur… Uppenbarligen ansåg man inte att reglerna behövdes i en svunnen tid då journalistiken hade någon betydelse.
MiT
/ 10/21/2014Såg den här människan prata ekonomi på Aktuellt idag
Svenne
/ 10/21/2014En pappamånad till… 😉
Svenne
/ 10/21/2014Romson visar vägen…
MiT
/ 10/21/2014MiT
/ 10/21/2014Kristian
/ 10/22/2014Har inte sett och är osäker på sammanhanget; föreslår ”The Final Countdown” istället.
MiT
/ 10/21/2014MiT
/ 10/21/2014MiT
/ 10/21/2014MiT
/ 10/21/2014Pelle2
/ 10/22/2014Antirasister som beter sig rasistiskt mot andra pg.a deras hudfärg. Ingen som ser någon motsättning ?
Kalle
/ 10/22/2014Åh denna destruktiva mansnorm:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2688&grupp=12296&artikel=5995353
ghostofdemocracy
/ 10/22/2014I andra länder skrattar man åt Sverige, p.g.a. det oproportionerligt stora fokuset på kön.
Vad beror det fokuset på?
Vem tjänar på det och vem förlorar?
Finns det liksom ingenting viktigare att ägna sin tid åt, om man vill förbättra världen?