Gamingkulturen har ju varit i skottlinjen en del det senaste och attackerna i Sverige är ju ganska bisarra eftersom det är radfems som står för dem och då måste man utgå från att vad de säger och påstår inte är sant. Häromdagen var ju Arnroth och Friden på morgon-tv och det ledde till den här diskussionen på twitter ”Projektledare på Friends anser att bara kvinnor kan bli mobbade” där det talades klarspråk. Dagen efter blev det det här inlägget ”Vad ligger bakom röjet mot gamingkulturen EGENTLIGEN?”.
Den 23 oktober skrev ett gäng inom spelbranschen ett debattinlägg på SvD, ”Sexism hör inte hemma i spelvärlden” och pratade om ett projekt som dragits igång för att med pengar från Vinnova och deras Genuslabbet, bara det namnet säger ju en del vilket folk som vill bestämma…
”Vårt mångåriga arbete med jämställdhet och mångfald har nu kommit till initiativet Diversi, som förenar många goda krafter för jämställdhet och mångfald med engagemang från såväl spelarorganisationer och spelutbildningar som branschen.”
Diversi alltså, som ska arbeta för genus och mångfald, skattepengar från Vinnova. När det gäller sånt här så är ladorna aldrig tomma verkar det som. Men visst är det ändå intressant att det ALLTID är en viss typ av människor som dyker upp? Som i länkarna ovan en som automatiskt pratar om ”vita kränkta män”? De finns i Diversi också, åtminstone ett bekant ansikte ser jag och det är Samson Wiklund
Jodå, det är visst samma Samson
Jag tycker det är lite märkligt att de som hatar vita män inte bor i länder där det inte finns några? De måste ju tycka att alla länder där det inte finns några vita män är rena paradis på jorden, så varför flyttar de inte dit? Finns ju ett antal sådana länder att välja på. I stället så håller de sig krampaktigt fast i länderna där ”vita” faktiskt är i majoritet. Samson sitter i projektets styrgrupp. Såna går Vinnovas pengar till…
En annan som finns i styrgruppen är en som heter Jenny Brusk
Ok, sen 1996, en av de första i Sverige. I en bransch som enligt sägnen ska hata kvinnor. Hur går det ihop? Sen 1996 utan genuspengar från Vinnova? Hur lyckades hon? Är det inte bättre att hon berättar det istället?
Bara jag som tycker det är kul att man i texten verkar mena att Avalanche inte har en välkomnande attityd? Avalanche är ju bekant sen tidigare på bloggen…
Nu börjar det bli lite otäckt, ”förbättra normerna”. 1,3 miljoner från Arvsfonden har de fått.
I debattartikeln kan man bland annat läsa
”Jämställdhet är en av framgångsfaktorerna för svensk spelindustri. I den högpresterande spelvärlden kan svenska spelstudior konkurrera om internationell spetskompetens med att erbjuda ett funktionellt vardagsliv som småbarnsförälder när pappaledighet uppmuntras. Mångfaldsfrågan är självklar i en internationell arbetsmiljö som rekryterar kompetens från hela världen. Olikheter på arbetsplatser krävs för att kunna skapa spel till en mångsidig målgrupp. Många av de svenska succéspelen spelas i lika hög grad av kvinnor som av män och av både unga och gamla. Spel har blivit en självklar hobby för alla.”
Så succéspelen var inga succéspel innan genus och mångfald skulle tryckas in? Spelades inte spelen av alla de uppräknade innan genus och mångfald? Hjälp mig, vad har jag missat?
Undrar vad som inspirerat Diversi till loggan de har…
Och apropå Vinnova, ”Ny granskning anklagar Vinnova för miljonslöseri”. Hur många är förvånade?
********************
Genusdebatten: ”#Gamergate special – Statistikskolan med SVT:s Thomas Arnroth”
MVH
anonym
/ 10/27/2014Har Jenny Brusk utvecklat något annat datorspel än macromedia directorfesten Backpacker?
MiT
/ 10/27/2014Kristian
/ 10/27/2014Med klassiskt faxpapper på rulle kommer man rätt nära känslan av pergament.
Björn
/ 10/27/2014Spel med genusprägel är väl avsedda att utesluta originalmålgruppen, dvs män som gör spel för män (och därmed sett till att det öht finns datorspel). Nu har den gruppen gjort sitt så nu skall feminismen först och främst klaga och beskylla och sedan ta över.
Att ingen kommer att gilla de framtida spelen är ointressant så länge man gör det goda och rätta!
Intenso
/ 10/27/2014Skulle tro att om de bara gör spel kunderna vill ha och är beredda att betala pengar för så löser sig nog ”problemet” av sig självt.
Fast det är klart.De flesta på den sidan som är inblandade har väl ingen som helst aning om hur man gör spel, än mindre spel som folk faktiskt kan tänka sig att betala för.
Istället vill de tvinga framgångsrika företag med vinstgivande spelidéer att lägga llt det där åt sidan för att konstruera deras spel. De som ingen vill ha.
Hade de haft det minsta vett hade de gått därifrån, låtit tiden ha sin gång och i takt med att antalet kvinnliga spelare och spelskapare växer så växer framgångarna. men neeeej de går ju inte de måste in och kladda precis överallt.
När skall vi bli kvitt denna farsot?
anonym
/ 10/27/2014Det är faktiskt en hel del av dem som har utbildning i speldesign. Däremot så undrar jag hur många av dem som har någon som helst praktisk erfarenhet av entreprenörsskap.
Kristian
/ 10/27/2014Som vanligt då.
http://en.wikipedia.org/wiki/Entryism
Zipper
/ 10/27/2014http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19759799.ab
Hotellpersonal utbildas i att spionera på sina gästers beteenden för att eventuellt kunna hitta sexköpare.
Att dessutom en väldigt liten del av all köpesex faktiskt är trafiking och dom flesta köp som görs faktiskt görs mellan två samtyckande vuxna är tydligen mindre intressant.
Att dessutom misstänkliggöra folk för deras sexliv och snoka på gäster känns INTE som något som bör förekomma i ett modernt land.
1984 var tydligen 30 år för tidig.
norskgoy
/ 10/27/2014I Norge er hotellansatte pålagt å melde i fra, ellers vil hotellet bli ankalget ihht til hallikparagrafen. ”Operasjon husløs” er politiets taktikk.
Tystersamfunnet er for lengst til stede.
http://www.bymisjon.no/Nyheter3/2012/Sier-nei-til-Operasjon-Huslos/
http://www.civita.no/2013/05/23/tilsiktet-trakassering-av-sexarbeidere
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/prostituerte-tor-ikke-anmelde-vold-1.11091620
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/–Politikerne-aksepterer-at-prostituerte-settes-pa-gaten-pa-timen–7251709.html
Grodan Boll
/ 10/27/2014På temat sexueltrafficking:
http://www.theguardian.com/uk/2009/oct/20/trafficking-numbers-women-exaggerated
ingen borde få uttala sig i ämnet utan att ha läst den korta artikeln först. Därefter svenska polisens egna statistik (som framöver troligen kommer sammanställas med all form av trafficing, då sexslavarna är få och rumänska slavarbetare som man helst talar om under annan omskrivning är många).
Pelle2
/ 10/27/2014Jag har aldrig sysslat med datorspel men som vanligt undrar jag varför feministerna inte skapar spelföretag själva ? Då kan dom göra sina genusindränkta spel och hoppas att någon vill köpa dom.
Fast dom kanske trots allt inser att ingen vill spela dom spelen och att de därmed skulle gå med förlust.Då är det ju bättre att tvinga någon annan att ta notan
för att utveckla spel som ingen vill ha men som är genuspolitiskt korrekta.
Grodan Boll
/ 10/27/2014Varför anstränga dig för att skapa något, när du kan få (skatte-)betalt över att klaga? Du behöver inte vara kunnig om eller ens intresserad av spel.
Anders Senior
/ 10/27/2014”Så succéspelen var inga succéspel innan genus och mångfald skulle tryckas in? Spelades inte spelen av alla de uppräknade innan genus och mångfald? Hjälp mig, vad har jag missat?”
Det du har missat är att detta är lite mer långsiktig historierevision, de vill så snart som möjligt trycka in en feministisk representant, så att de om tio år skall kunna säga att det var feminismen som låg bakom framgångarna.
Precis som de redan gjort gällande rösträtt och annat….
QED
/ 10/27/2014Uppsala studentkår ska granska kurslitteraturen ur ett normkritiskt perspektiv.
”Vem ska utföra arbetet?– Det är ett ideellt arbete av studenterna. Många har visat intresse för att göra en sån här analys och det vill vi fånga upp.”
Det är lätt att föreställa sig.
http://www.unt.se/uppland/uppsala/karen-granskar-litteraturen-3432704.aspx
Intenso
/ 10/27/2014Det här börjar bli riktigt otrevligt.
MiT
/ 10/27/2014Undrar om det bara är en tillfällighet att hon heter Cox, precis som han från Friends?
Benjamin
/ 10/27/2014Syskon?
MiT
/ 10/27/2014https://toklandet.wordpress.com/2014/10/27/studentkatren-ska-granska-studentlitteraturen-intersektionellt/
Benjamin
/ 10/27/2014Detta är mycket bra undersökande journalistik. Du letar reda på sambanden och avslöjar vilket kotteri det genusindustriella komplexet är. Bra jobbat.
När det gäller själva spelutvecklingen tror jag den är av underordnad betydelse i de här sammanhangen. Det här handlar om att det finns pengar att äska för projekt med genusvinkel och då dyker obönhörligen människor upp med projektidéer som passar kraven för att få projektpengar. Precis som med pengarna som hamnar i sjön i Vinovaprojekten så kommer inte heller här några stora innovationer i form av spel att uppstå. Men en och annan får sin utkomst av att producera skräp och dokument. Jag gissar att en hel del pengar inte går till något alls också. De hamnar i fickorna på kotteriet. Lite som vissa sektorer inom kulturvärlden.
Nya innovativa spel och andra mjukvaror som ger framgång kommer även i fortsättningen att skapas av eldsjälar som tillbringar 5 år i någon mörk källare och bara hackar kod utav helvete helt uppfyllda av sina idéer. De har inte tid att ens lära sig hur man skriver en sådan där ansökan.
Följande passage är intressanta i texten från debattartikeln i SvD:
”Jämställdhet är en av framgångsfaktorerna för svensk spelindustri.”
Det är här som en debattör vanligtvis lägger fram belägg för att så är fallet men istället kommer…
”Många av de svenska succéspelen spelas i lika hög grad av kvinnor som av män…”
De försöker blanda bort korten eller hur?
I brist på samband så slänger de in användarna som en slags tröstjoker.
Jag slår vad om att det där sällskapet inte kommer att skapa någon mjukvara av bestående värde. I vart fall inte inom projektets ram.
bergersjo
/ 10/27/2014Nu vet jag inte vem von Gegerfelt är, men att han kommer från Sverok är helt klart negativt…
Benjamin
/ 10/27/2014Aha, där lärde man sig något nytt. Jag har hört ordet Sverok men aldrig läst på. Märkligt att undergroundkultur då den växer sig stor så småningom växer ihop med maktapparaten och skapar en plattform för staten att via ekonomiska bidrag utöva makt över i detta fall spelare och rollspelare. Jag skulle aldrig gå med i en sådan där pajasförening. Det är ju bara att titta på vila de delat ut pris till och motiveringarna för att se att det är en manege med clowner. Jonas Birgersson var andra ordförande så de har stor vana vid att ha med staten och kapitalet att göra.
Arne BK (@Arn_BK)
/ 10/27/2014Känns ju inte direkt som en slump att folk ogillar kvinnliga streamers och ”gamers” som beter sig såhär.