Studentkåren ska granska studentlitteraturen intersektionellt

De ska vara en omfattande genomgång av studentlitteraturen ur ett intersektionellt perspektiv av studentkåren vid Uppsala universitet

uppsalastudentkår

DE ska ta fram ett ramverk för analys, det borgar säkert för pålitlighet…

Man kan läsa texten ovan i UNT, ”Kåren granskar litteraturen”. Undrar om det bara är en tillfällighet att han från Friends också heter Cox?

Det är faktiskt ganska otäckt det här. Är det verkligen INGEN som har något att säga till om som förstår vad de håller på med?

MVH

MiT

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

47 kommentarer

  1. morpheus

     /  10/27/2014

    StudenkåTren?

    Freudian slip?

    Svara
    • MJ

       /  10/27/2014

      Det är ju om den där ”debatten” om ”kulturmannen”. Den gick ut på att vuxna groupies inom kultursvängen var förtryckta för att de tyckte om att ligga med kända män. Den startade genom boken om en groupie som är älskarinna till ”Hugo Rask” som är baserad på Roy Andersson.

      Svara
    • Jonte

       /  10/27/2014

      Kvinnor måste lära sig att bara för mannen går med på sex så har de inte rätt till ett förhållande.

      Svara
      • Benjamin

         /  10/27/2014

        Lena Andersson är en relativt vettig skribent för att vara på DN vill jag minnas. Läser ju inte DN längre men hon verkade inte speciellt genusmärkt. Jag har fått intrycket av att debatten om boken inte ger rättvisa åt själva boken. Den kan vara rätt bra, men jag vet inte säkert. Jag har inte läst den. Kanske gör det om jag får tid.

        Svara
        • Jonte

           /  10/28/2014

          Debatten efter boken gjorde det klart att många kvinnliga kulturskribenters och radikalfeministers bitterhet gentemot män beror på män som legat med dom men sen inte hört av sig igen

          Svara
  2. Tycker visserligen det är bra att studenter ifrågasätter, lärandet och lärare. Det blir lite konstigt när något så verklighetsfrämmande och kunskapsavers som genus”vetenskap”, som formligen lägger en våt trasa av ickevetenskap över hela universitetsväsendet INTE ifrågasätts av studenterna.

    Hjärntvätten i grundskola och gymnasium måste vara ytterst effektiv.

    Som sagt, jag börjar bli mycket orolig för vart det barkar.

    Svara
    • Benjamin

       /  10/27/2014

      Ja, problemet med det här ifrågasättandet är väl att det enbart är vissa inslag i vissa vetenskaper som kommer att ifrågasättas. Somliga ”sanningar” (om genus etc.) kommer INTE att ifrågasättas. Det brukar kallas dogm och har inget att göra på ett universitet.

      Svara
  3. Ja, jag tror jag har fattat nu…

    Pelle har fyra äpplen och ger ett av dem till Lisa, hur många äpplen har Pelle kvar?
    Rätt svar: 3

    blir istället…

    Lisa har fyra äpplen och ger två till Pelle, hur många äpplen har Lisa kvar?
    Rätt svar: Fördelningen av äpplen har gjorts på ett sådant sätt att jämställdhet har uppnåtts.

    För syftet med hela den här smörjan måste ju vara att få ett utfall som alltid är jämställt, eller?

    Svara
    • Det beror helt och håller på vilken ras och läggning Pelle är av. Om Pelle är vit och hetero så är Lisa ett offer för könsmaktsordningen.

      Svara
      • Aha…
        Om Pelle som vit och heterosexuell behåller alla äpplen och istället ger Lisa en däng så är det ett bevis på destruktiv maskulinitet.
        Men om Pelle är rasifierad och hans sexuella läggning är annan än hetero så är Lisa offer för en enskild individs kriminella gärning?

        Svara
        • Nej, då är pelle ett offer för den vita heterosexuella manligheten som alla är resister o har tvingat stackars pelle till denna genom sitt hat.

          Svara
          • Benjamin

             /  10/27/2014

            Om Pelle ger tre äpplen till Lisa och själv behåller ett så är han jämställd och har ”läst på”. Men han skall inte vänta sig något beröm. 😀

      • morpheus

         /  10/27/2014

        Det här är ju något bra för då kan vi en gång för alla få ett slut på funderingarna kring vilken sorts underordning som väger tyngst. Det är bara att kolla i facit.

        Om Pelle är vit och CIS, medan Lisa är bisexuell eskimo så ska Pelle ha 1.24 äpplen och Lisa ha 2.76 äpplen, för total jämlikhet.

        Dock, om Pelle hade en homoerotisk upplevelse som 13-åring så kan hans andel äpplen ökas till 1.33. Men bara om han ser erfarenheten som att den bidrog positivt till hans sexuella utveckling. Om han ser den som negativ så minskar hans äppelandel drastiskt till 1.09.

        Svara
        • Ok, och om Pelle är medlem i AFA och Lisa sympatiserar med SD så ska Pelle ha alla äpplena och Lisa dänget?

          Svara
          • Grodan Boll

             /  10/27/2014

            Bara om lärarinnan som rättar provet är mer vänster än feminist, annars ska Pelle pga sin maktposition ge 1.09 äpplen till Lisa då hon trots allt är kvinna och därmed inte har agens nog att skaffa några själv, även om hon är rasist.

            Intersektionalitet du vet!

    • Kristian

       /  10/27/2014

      För att fungera lingvistiken skall exemplet gärna innehålla direkt och indirekt object också. Föreslår att Lisa kastar de hårdaste äpplena på Pelle.

      Svara
    • Allt blir mycket enklare om du föreställer dig äpplet som en sfär.

      Svara
  4. Ivar

     /  10/27/2014

    Samma gamla tjat från de där människorna. Är det fortfarande nån som tror på att det de påstår sig säga är vad de jobbar för? Är det inte bara alltför uppenbart att feminism (kanske t.o.m. jämställdhet) är ett kodord för anti-män-kultur?

    – Feminism är ett kodord för manshat
    – Antirasism är ett kodord för antivit
    – Mångkultur är ett kodord för monokultur

    Det som hände under ”ryska” revolutionen kan hända igen. Lev Davidovich Bronstein (Leon Trotsky): ”We should turn Her (Russia) into a desert populated with white Niggers. We will impose upon them such a tyranny that was never dreamt by the most hideous despots of the East. The peculiar trait of that tyranny is that it will be enacted from the left rather than the right and it will be red rather than white in color.”

    Precis som bolsjevismen är feminismen och ”anti-rasismen” strategier i en urgammal konflikt som de flesta inte har någon aning om. Minns massmorden i Sovjet. Det säger något om skalan om vad de är kapabla till att göra.

    Svara
    • Benjamin

       /  10/27/2014

      Hmm…. det här kan bli en MJäkligt lång tråd misstänker jag…

      Svara
    • Kristian

       /  10/27/2014

      Mångkultur är anti-anti-mångkultur.
      Se video med Tino Sanandajis, ”Multikulturalismen är en lögn!”

      Svara
  5. anonym

     /  10/27/2014

    En kommentar om MITs senaste tweet. PISA mäter 15åringar. Hur dessa påverkas av kurslitteratur på universitetsnivå greppar jag inte riktigt.

    Svara
    • Kristian

       /  10/27/2014

      Tre aborter?
      Är det bara jag som tycker det låter mycket/högt/slarvigt?

      Det bästa hon gjort?
      Sätt ribban högt, Natasha!

      Svara
    • Pelle2

       /  10/27/2014

      Det säger kanske mera hur resten av Lady d,s liv ser ut om hon värderar aborter som det bästa ? Har inget emot aborter men om man lyckas ställa till det för sig tre gånger kanske man skall fundera lite över vad man håller på med ?

      Svara
      • Alex Nyström

         /  10/27/2014

        Du vet väl att det aldrig är LD:s fel eller ansvar. ALDRIG.

        Svara
        • Pelle2

           /  10/27/2014

          Nej, det är naturligtvis patriarkatets,de osynliga strukturernas och köönsmaktsordningen fel 😉

          Svara
      • Mallemattias

         /  10/27/2014

        ”Jag har skyddat mig. Jag har ätit p-piller två tillfällen och det tredje hade jag ej fått mens än. (alltså direkt efter graviditet). Ja en aningen slarvigt men jag har varit sexuellt aktiv i drygt 23 år så det är ganska bra ändå. ”

        Ganska bra? Hur många lyckas ställa till det så man får göra abort 3ggr på 23 år?

        Svara
    • Fugen

       /  10/27/2014

      Män som använder abort, hur fasen får hon i hop det?

      Svara
      • Benjamin

         /  10/27/2014

        Jag tror hon menar män som struntar i kondom och skiter i om tjejen blir med barn och kallt räknar med att hon gör abort om det skulle bli så. Svagheten i hennes resonemang är att abort inte är något killar kan räkna med. Gör tjejn inte abort så får han, vilket är fullt rimligt, vara med och ta ansvar ekonomiskt för graviditeten. Så den lagstiftning som finns är på tjejens sida i detta fallet. Tjejen har helt enkelt makten. Så jag håller med, vad f-n menar hon?

        Hur många aborter hon själv gjort är helt upp till henne och inget jag anser mig ha rätt att moralisera över. Fast hon verkar ju ändå tycka att det inte är helt oproblematiskt, hon beskriver ju den tredje som lite jobbig men avslutar ändå sin artikel med att klaga på att abort beskrivs som något hemskt och jobbigt. Det är inte något klockrent resonemang precis.

        Svara
  6. Kristian

     /  10/27/2014

    Gissar att alla redan följer det korta perspektivet?
    https://twitter.com/dvargisterna

    Svara
  7. Anders/AV

     /  10/27/2014

    Det blir väl på humflumsidan. Eller ska de leta intersektionalitet i matematiska formler, hållfasthetslära och kemiska reaktioner? Biologin kan säkert räknas som heteronormativ, men det kan bero på att det är norm bland djur och växter. Annar kan man fokusera på blågyltor, räkor, clownfiskar och syrsor.

    Svara
  8. Anders Senior

     /  10/27/2014

    Jaha, det ideologiskt styrda Humboldtuniversitetet från DDR har alltså återuppstått i Uppsala?
    Skrämmande……

    Svara
  9. Pelle2

     /  10/27/2014

    Förstår att de feministiska studenterna ställer upp gratis på detta. Om de lyckas införa sitt antivetenskapliga ramverk så är det väl den sista spiken i kistan för det ärevördiga universitetet i Uppsala.Sedan kan det bli en genuslekstuga som försörjer ett större antal feminster på livstid….

    Svara
  10. Pelle2

     /  10/27/2014

    OT:
    Miljöpartiet har rekryterat en tjänsteman på en topp-position som har åkt dit för knarksmuggling. http://www.expressen.se/nyheter/romsons-toppman-smugglade-knark/
    Åsa Romsom och Alice Bah-Kuhnke har ockå erkänt att de har använt knark i sin ungdom. De är väl ett levande bevis för vad narkotika kan göra med en människas intellekt;-). Sedan visar det väl på att miljöpartisterna är en samling knarkande flumpellar ;-).

    Helt otroligt att sådana människor får topp-positioner i en regering och i ett parti.

    Svara
  11. Benjamin

     /  10/27/2014

    OT
    En ganska intressant artikel om ”svenskhet” i SvD av Håkan Lindgren:
    http://www.svd.se/kultur/hur-svensk-kultur-reducerades-till-gnall_4048351.svd

    Inte för att jag håller med om allt han skriver men jag tycker han får till en hel del bra poänger.

    Bland annat kan man tolka honom som att förklaringen till vita-kränkt-man-situationen är vår modernitet som gjort oss kulturlösa:
    ”Svensson, som tyckte att han var bäst i klassen på att vara modern, upptäcker att han hamnat underst i identitetshierarkin.”

    Fast jag tycker han överdriver de känslor som denna modernitet och kulturlöshet ger upphov till:
    ”svensken känner sig sårad, rasande, underlägsen, avundsjuk, skamsen”
    Känner ni igen er i den beskrivningen, i mötet med människor från andra kulturer? Det gör inte jag. Det är Håkans förklaring till SD:s framgångar och där delar jag inte hans syn men som sagt, en hel del av artikeln är ändå något nytt i svensk debatt. Bara det att han inte ryggar för att säga att en eventuell brist på svensk kultur faktsit är ett problem är väl närmast revolutionerande i gammelmedia.

    Svara
    • anonym

       /  10/27/2014

      Sjukt att de ignorerar det här med att invandringen kostat massor med pengar. En utmärkt anledning att rösta SD.

      Svara
      • Benjamin

         /  10/27/2014

        Ja, på den punkten har inte Håkan mycket att komma med. Hans förklaringar till SD:s framgångar följer gängse medie-faktoider. Däremot tycker jag som sagt att han har rätt i att det är värdefullt att ha en egen kultur att förhålla sig till. Oavsett om man nu vill att den skall gå under eller ej.

        Svara
    • morpheus

       /  10/27/2014

      Kultur är svår att betrakta inifrån. Att fråga en person vad deras egen kultur innebär blir lite som att fråga en fisk vad vatten är för något.

      Blubb-blubb.

      Svara
    • MJ

       /  10/28/2014

      Den svenska kulturen är verkligen hotad. Inte minst eftersom att de enda som högaktar svensk kultur också är de som har minst svensk kulturell identitet.

      Nationell kultur är ett svårgreppbart begrepp som i sin essens består av personlighetsdrag som följer av visst arv och miljö. Kulturen förändras hela tiden med tiden men följer en axel där nästa generation bygger vidare på den tidigare osv.
      Från omkring 70-talet och framåt har vi bombarderats av modern lättsmält amerikansk kultur och det har färgat vår egen kultur. Inget konstigt med färgande, alla kultur tar influenser från varandra i olika omgångar och tider. I början på 1700-talet tog den svenska kulturen en massa intryck från turkisk kultur, på 1500-talet var det istället tysk kultur som vällde in. Men det har hela tiden funnits en kulturell släktskapslinje bakåt, det har varit influenser och inte byte av kultur.
      Ett, kanske det tydligaste, exempel är att Sverige (Norden) alltid har haft mildare straff än man haft nere på kontinenten. När man brände häxor levande i Tyskland och Frankrike så halshögg man dem och brände liken här i norden. De flesta häxorna avrättades inte ens. När spanska soldater fick sina fötter avhuggna så fick de svenska tre dagars mörk arrest, osv. (Även om kristendomen gjorde sitt bästa för att förvärra straffen så lyckades man aldrig komma ända fram här hos oss). Det är en attityd som har följt med genom generationerna, kanske för att vi var den sista delen av Europa som överhuvudtaget införde straff.

      Men den unga generationen idag, de som är födde efter ca 1980, de har ingen som helst kontakt med svensk kultur. De är amerikaner som lever i Sverige. SD är ett lysande exempel på detta. SD:arna kan inget om svensk kultur, de är inte svenskar. Det de inte tycker om är inblandning av kulturer som inte är amerikanska. De har också ett oerhört kort kunskapsspann när det gäller kultur. T.ex. hävdar de att det är en typisk svensk tradition att fira skolavslutning i Kyrkan, trots att det är en modern företeelse som förvisso de vuxit upp med. Det traditionella, som gällde lång tid innan man började gå i kyrkan (vilket hade samband med att statskyrkan skulle få olika uppgifter) var att man, främst eleverna, lövade skolan och bjöd in föräldrarna till skolan. Den amerikanska ungdomen har inte ens vår svenska högtidliga syn på att ”löva”.
      Fan, ungdomarna vet inte ens hur köttbullar eller ärtsoppa smakar eftersom de bara ätit färdigköpta skitprodukter, de vet inte hur en svensk skog ser ut för de har bara sett plantage, de vet inte hur man eldar i en kakelugn (eller ens hur/att en sådan fungerar), de vet inte hur en tomte ser ut, de vet inte vad bocken har för funktion på julen, de har ingen kontakt med sina kulturella rötter utan har lärt sig kultur genom att titta på amerikanska serier och filmer.

      Svara
      • Benjamin

         /  10/28/2014

        Sedan är ju förvisso amerikansk kultur en i grunden europeisk kultur med vissa inslag från bland annat Afrika. Så europeisk influens från Nordamerika är är en slags kulturell återkoppling.

        Svara
  12. Jag röstade på SD. Av en anledning. Tyck rätt eller tyck fel. I SD finns det åsiktsfrihet. Man rensar ut personer som inte ska finnas i partiet att göra. Om man inte tar det på allvar kommer dom inte få min röst igen. Invandringspolitiken måste tas på allvar. Vi måste ha hjälp utifrån. Sverige är kört vad gäller feminism och genus.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: