K-kortet dras snabbare än Lucky Luke drar revolvern

Enligt Eva Franchell så beror den MYCKET MILDA jakten på Åsa Romson på att hon är kvinna. Att det är därför hon får kritik och jagas lite grann nu. Hon skriver att om man är kvinna så kan man räkna med mobbning.

kvinnligapolitiker

Läs bildtexten, ”Hennes politik ska så klart granskas men inte vad män i hennes omgivning gjorde medan hon inte såg på.”.

Härligt, det är ”män i hennes omgivning” som sätter henne i klistret hela tiden! För inte har väl en miljöminister och vice statsminister något eget ansvar? Eller jo, såklart de har, men bara om de är män.

Det är tydligen mycket svårt för en del att fatta att det är hennes extrema dubbelmoral och hyckleri som ligger till grund för frågorna, inget annat. Hade hon varit språkrör för ett parti som INTE vill straffbeskatta och förbjuda så mycket det bara går så hade det förmodligen inte ens förekommit några frågor alls. Hade Romson själv sagt ”Nej, jag tycker inte att vårt lilla land, med stora avstånd, här på nordpolen ska gå i bräschen och straffbeskatta våra invånare till döds eftersom vår påverkan på grund av till exempel diesel globalt sett knappt är mätbar. Stora länder som har en stor påverkan ska gå först. Människor här har inte så många hållbara energialternativ som det ser ut och då ska vi ju inte straffa dem för det?” så hade hon inte fått några frågor alls eftersom hon då helt enkelt levt som hon lär. Nu är det ju inte så hon säger utan tvärtom samtidigt som hon själv lever som om hon sagt så…

Franchell struntar i den extrema dubbelmoralen och hyckleriet

”Just nu är det Åsa Romson som köl­halas för att hennes man för ett par år ­sedan köpte en förbjuden båtbottenfärg. Hon borde ha kollat den, vi har rätt att ställa krav på våra miljöpolitiker. Men det var inte hon som köpte färgen.

Dessutom har Åsa Romsons ”toppman” dömts för knarksmuggling. Det handlar inte om någon ny dom. Han ­dömdes 2012, det var en engångsföreteelse och han har sonat sitt brott.”

Mmmm, hennes man köpte färgen. Jag gissar att han också är en sådan där ”vit heterosexuell medelålders man”, det vill säga inte bara man utan man av den allra värsta sorten? Det är ju vad Åsa själv säger om dem i alla fall.

Och så är det han med svampen också, där har Catta skrivit bra om det ”Hur står det till med omdömet?”, det är förmodligen inte så trivialt som Franchell vill göra gällande. Men i sak håller jag nog med, man måste få en ny chans och inte vara straffad för livet. Sen skriver Franchell lite mer om svampmannen, om att det är Löfvens statssekreterare som har anställt och inte Romson. Må så vara, men jag antar att man har frågat vem de ville ha? Eller skickar Socialdemokraterna bara fram en total främling till Miljöpartiet och säger ”här är er nya samordnare, ha det så kul”?

Sen räknar Franchell upp Maud Olofsson, Annie Lööf och Filippa Reinfeldt, Cecilia Stegö-Chilò, Margot Wallström, Alice Bah Kuhnke och Mona Sahlin som exempel på kvinnor som mobbas/mobbats i politiken bara för de är kvinnor… Jaha, jag som trodde det var för att de klantat sig? Maud Olofsson och Nuon? Annie Lööf gick man hårt åt förut för att hon bara hade ett fånigt flin i ansiktet istället för att  svara på något, att det är bättre nu när det gäller Lööf är för att hon suddat bort fånflinet, blivit lite vassare och levererar politik istället för flin. Filippa Reinfeldt vet jag inte så mycket om då jag inte bor i Stockholm. Cecilia Stegö-Chilò var ju tv-licensen. Det var väl ett ideologiskt motstånd mot licensen från henne men ändå. Margot Wallströms tid som kulturminister minns jag noll av. Alice Bah Kuhnke levererar så snurriga svar på frågor att man tror att det är hon som är svampmannen. Och så Mona Sahlin som inte klarade av att betala sina egna räkningar med en av svensk politiks då högsta löner, Bland annat, det fanns ju mycket mer när det gäller Sahlin…

Så det var alltså bara för att de är kvinnor och inget annat enligt Franchell… Undrar vad för förklaring hon har när det gäller Marjasin, Littorin, Juholt, Malm och alla män som drabbats av drev genom åren?

Franchells avslutning är samma som i bildtexten

”Även Åsa Romson ska givetvis ­granskas, men det är hennes politik som ska ana­lyseras. Inte vad några män i hennes omgivning gjorde när hon inte såg på.”

Det är ju ett stort fall av nätpedofili igång just nu, han som är åtalad säger att det var en ”kompis” som fjärrstyrde datorn. Inte ska han behöva ta ansvar för vad någon ”kompis” gör när han inte ser på…

Eva Franchell själv visar varför det är ett mycket milt drev mot Romson och inte vad det borde vara för hennes äckliga hyckleri borde ge henne en fot i arslet så hon far iväg så långt bort från riksdagen att hon aldrig mer ens ser den. Men det går ju inte för sig för Romson är ju en kvinna och miljöpartist och de ska behandlas alldeles särskilt vänligt. För hur många tror på Franchell när hon säger att Romson ska granskas?

Hela dem mycket märkliga ledaren går ju ut på att hon INTE ska granskas utan man ska skylla på andra.

**********

Inte ens Norge slipper undan Mannen!

”Det är en nästan parodiskt övertydlig symbolik. Byar evakueras när Mannen rasar.

Ingen vet vad som händer när maskuliniteten imploderar, men allmänheten varnas och uppmanas att iaktta största försiktighet.”

**********

Ekvalist tar upp den bisarra feministiska procenträkningen och visar hur den funkar, ”Vitryssland, Syrien och Qatar toppar globala jämställdhetslistor

**********

Gå in och läs inlägget LAGLÖST LAND om hur det ser ut i vissa områden och vilka konsekvenser det kan få!

MVH

MiT

Advertisements
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

50 kommentarer

  1. MiT

     /  10/29/2014

    Kommentar från QED under förra inlägget:
    Miljöpartiets valöfte ”Glass och söt kanin”. Här kommer kaninen (White Rabbit, Jefferson Airplane):

    ”When the men on the chessboard
    Get up and tell you where to go
    And you’ve just had some kind of mushroom
    And your mind is moving low

    Go ask Alice
    I think she’ll know

    When logic and proportion
    Have fallen sloppy dead”

    Svara
  2. Det här var så urbota korkat så det liknar ingenting. Man skulle faktiskt kunna läsa artikeln som direkt kränkande mot Åsa Romson själv. Ska hon som kvinnlig politiker alltså infantiliseras och slippa ansvar och granskning bara för att hon är kvinna?

    Svara
    • MiT

       /  10/29/2014

      Man ska alltid skylla på någon annan, lämpligtvis på ”män i omgivningen” 😛

      Svara
  3. Larsson

     /  10/29/2014

    Angående Mannen i Norge… det är ”Den lilla mannen” som är på väg att rasa. Symboliken i det blir då kanske ännu större. Vet inte – är inte mycket för symbolik.

    http://www.dn.se/nyheter/varlden/fjallet-ror-sig-med-45-centimeter-om-aret/

    Svara
  4. Män är vuxna och kvinnor är barn. Det är alltså Franchells andemening…

    ”män väljer män” har länge framstått som bisarrt löjligt. Gång på gång görs det så tydligt att det är en projektion av feministiskt beteende. Välj kvinnor, försvara kvinnor, könet kommer först osv (partitillhörighet etc kommer efter kön) är ett feministiskt beteende. Män tittar i mycket större utsträckning förbi könet, rakt på prestation och ser en individ. Att ”män väljer män” är uppskattningsvis den löjligaste av de feministiska myterna.

    Svara
    • Ja, det är feminister som väljer kvinnor och då tror de att deras fiender beter sig på samma sätt.

      Svara
  5. Pelle2

     /  10/29/2014

    Ja, det är synd om kvinnorna som aldrig kan ta ansvar för sina handlingar.
    Ändå är det självklart att de skall kvoteras in på ledande befattningar för deras enorma kompetens som alla kvinnor besitter enbart i kraft av sitt kön.
    Åsas ”båtgate” handlade ju också om att de lät gråvattnet från båten rinna rakt ut i havet och att båten drivs av oskattad diesel.Åsa måste ju vara medveten om att disk och duschvattnet rinner rakt ut i vattnet och ändå låter hon det göra det.Det kan hon inte skylla på sin man. Som miljöpolitiker borde hon även ha koll på dieseln men hon kanske låter sin man ta hand om det i sann normkritisk anda…

    Svara
  6. MiT

     /  10/29/2014

    Svara
    • Jag tycker att män som mobbar, män som är våldsamma och män som våldtar är äckliga vidriga svin som är jävligt omanliga! De är inga riktiga män, de är bara slaggprodukter och inte ens värda att tilltalas som sillmjölke.

      Ja, jag vet. Jag är ett fegt kräk…

      Svara
      • Larsson

         /  10/29/2014

        Min tanke bakom tweeten var hur lätt det är att ta billiga poäng, inte minst i #gamergate på att framställa killarna som stödjer som fega, oattraktiva och kvinnohatare, därför att vad de gör inte främst gör för att attrahera motsatta könet, utan för att ha kul. Det är också intressant att se hur ”de vita riddarna” lever ut sitt förakt i en aura att vara ”macho”. Ja, ibland kallar de det hela för ”den nya manligheten”, vilket är märkligt lik de allra sämsta varianterna av den gamla.

        Svara
  7. Rick

     /  10/29/2014

    Det där med giftfärger på båten är en större fråga än vad många känner till. Det är nämligen i praktiken omöjligt för oss vanliga båtägare att skaffa giftfärger. Man måste ta till extraordinära metoder för att få tag på sådana. Det är faktikst lite liknande som om man skulle försöka få tag på droger. De existerar lagligt (på t.ex. sjukhus) men finns inte i handeln. På samma sätt förhåller det sig med giftfärger. Vi vanliga båtägare får däremot snällt skrubba bort alla förbenade snäckor för hand (giftfärger är en mirakelkur mot just snäckor).

    Undrar om inte det är samma snubbe som beställer svampar på MP som också ordnar båtfärger…

    Svara
  8. Anonym

     /  10/29/2014

    Verkar vara så jävla smidigt att vara kvinna. Går något fel skyll på männen bara, Vilka är det som är ojämnställda egentligen?

    Skyller jag på en kvinna, då är jag ondskefull. Sagt det förut till mina vänner. Den här tiden gå till historien som upp och ned tiden. Det känns som allt är alltid exakt tvärtom, Vilken fråga det än gäller. Man måste ha skarpa ögon och öron idag allt!

    Svara
  9. ”Nej Romson, kritiseras inte för att hon är kvinna” http://bloggar.expressen.se/opinionsbloggen/2014/10/nej-romson-kritiseras-inte-for-att-hon-ar-kvinna/

    Har Expressen börjat visa på en gnutta klarsynt ärlighet?

    Svara
    • Pelle2

       /  10/29/2014

      Ja, ovanligt klarsynt för att vara expressen. De avslutar dessutom bloggen med följande citat som tydligen skrevs av Franchell när Håkan Juholt avgick:
      ”Det finns ingen journalistisk sammansvärjning bakom dreven. De bildas när många redaktioner inser att läsarna vill veta mer. När läsarna blivit så upprörda att de köper tidningar för att bli alldeles rasande.”
      Konstigt nog tycker hon inte likadant när något som inte ens kan liknas vid ett drev drabbar
      Romson.
      Det feministiska hyckleriet firar nya triumfer varje dag….

      Svara
      • Andreas Ooka

         /  10/29/2014

        Att redaktioner skulle vara bra på att leverera vad läsarna efterfrågar får mej att undra varför man har låtit föraktet för journalistiken växa sej så stort? Hur hänger det ihop?

        Svara
  10. Johan A

     /  10/29/2014

    Kan inte låta bli att komma att tänka på det råd chefen för amerikanska officersskolan West Point fick av en kvinnlig exercisinstruktör när de skulle börja ta in kvinnliga kadetter 1980. Hennes ord var: ”General, låt er aldrig påverkas av att en kvinna gråter! Ni kan inte lita på en kvinna, om hon tror att hon kan klara något med att gråta så gör hon det.” [Drillade för krig, sid 430, av Rick Atkinson]
    När Eva Franchell kommer dragandes med kvinnokortet visar hon ju ett praktexempel på vad denna instruktör menade.

    Svara
  11. MiT

     /  10/29/2014

    Hahaha

    Svara
    • Anders Senior

       /  10/29/2014

      Hvergang!

      Jorå, den kommer jag ihåg! 😃

      Svara
    • Intenso

       /  10/29/2014

      Tror varken Tuborg eller Nils fanns för 2000 år sedan. Men det är bra att dra på ordentligt.

      Svara
  12. Roligt hur Franchell inte verkat läsa sin egen artikel:

    ”Hon borde ha kollat den, vi har rätt att ställa krav på våra miljöpolitiker.”

    Ja, det är ju just det som kritiken gentemot Romson gått ut på. Om Franchell nu håller med om denna kritik, och upprepar den, vari består drevet? Där självdog hela artikeln.

    Svara
  13. MiT

     /  10/29/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  10/29/2014

      Det var ju en intelligent kommentar av Dirawi…Om vi granskar alla feministiska ”komiker” så hittar vi säkert en hel del misslyckade sådana.

      Svara
      • MiT

         /  10/29/2014

        Framför allt så kommer vi att hitta många som är ”roliga” 😉

        Svara
    • Män granskas hårdast och kvinnor daltas med. Men för en navelskådande strutsfeminist som Gina Dirawi är könet alltid viktigast och då är det bara stackars Romson som granskas i hela världen.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  10/30/2014

      Och granskar vi unga feministiska mediakvinnor, hittar vi nog en och annan judehaterska.

      Svara
  14. Maria

     /  10/29/2014

    Eva Franchell är inte den skarpaste kniven i lådan om man säger så.

    Svara
  15. wigwag

     /  10/29/2014

    ”för hennes äckliga hyckleri borde ge henne en fot i arslet så hon far iväg så långt bort från riksdagen att hon aldrig mer ens ser den.”

    Det där var väl lite hårt kan jag tycka. Jag nöjer mig med att konstatera att hon förtjänat den kritik hon fått, som hon också tagit till sig, och förväntar mig att, som hon själv säger, nåt liknande inte kommer hända igen. Dessutom har hon för all framtid försatt sig i en position där hon inte kan moralisera över andra som använder giftiga, och för miljöns skull förbjudna grejer, pga påstådd okunskap därtill. Först då gör hon sig skyldig till dubbelmoral och hyckleri enligt mig. Om hon gör om samma tabbe en gång till eller det visar sig att hon gjort många såna här fadäser, mot bakgrund av vad hon sagt som personligt försvar avseende bottenfärgen, så har hon dragit på sig ett trovärdighetsproblem. Mig kvittar det lika för jag litar inte på människan ändå samt ogillar den politik hon säger sig stå för. Däremot har hon ju inte gjort bort sig till den milda grad att hon inte skulle platsa i riksdagen, regering eller som språkrör för Mp. Och att jag inte tycker det beror inte på några lägre krav pga hennes kön utan för att politiker är människor som gör misstag dom också och måste få så vara utan att det ska bli ”grej” så fort misstagen sker. Romson är i förtroendebranschen och det som skett är inte tillräckligt för att på objektiv grund kunna fastslå att hon förverkat sitt förtroende hos dem som röstat på henne och det hon står för. Helt enkelt.

    Svara
    • Jag tycker hennes manshatartal på Almedalen är fullt tillräckligt för att diskvalificera henne från regeringen. Mot en bakgrund där rasism/sexism/allas lika värde ständigt görs aktuellt så blir ett förtroendeuppdrag för henne helt bisarrt i mina ögon. Hennes övriga hyckleri, slarv och dubbelmoral är bara ännu fler exempel som bekräftar hennes karaktär. Om någon kan sänka förtroendet för politiker ännu lägre så är det Åsa Romson.

      Svara
  16. Anonym

     /  10/29/2014

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/kerstinweigl/article19769040.ab

    Omyndighetsförklarandet fortsätter…Alltid är mannens fel. Kvinnor har inte ens ansvar att säga ifrån.

    Svara
  17. michael

     /  10/29/2014

    Jag vill tacka Eva Franchell som genom sin uppräkning av alla dessa kvinnliga politiker påminner mig om hur många mediokra och fifflande kvinnliga politiker vi har eller haft.
    Annars kan man få intrycket när man följer medier att endast män är detta,så tack Eva för påminnelsen att även kvinnliga politiker är högst mänskliga och ingen homogen grupp av godhet,utan att även där gömmer det sig ett antal skitstövlar precis som hos män.

    Svara
    • Kristian

       /  10/29/2014

      Det om något är väl jämställdhet: lika kass som grabbarna och får uppdraget trots det!

      Svara
  18. Anders Senior

     /  10/29/2014

    OT?

    http://touch.metro.se/nyheter/nej-lofven-vill-inte-beskatta-sex-det-ar-satir/EVHnjC!H0s88RpgCkbw/

    Metro måste alltså gå ut med dementier för att folk skall förstå att det är satir?

    Skillnaden mellan verkligheten och satir är alltså inte större än så?

    Svara
    • Larsson

       /  10/29/2014

      Kvaliteten på Jack Werners arbete är extremt ojämn. Den där har nog bara överträffats av när han använde fempers som källa.

      Svara
  19. Om jag ska göra en lista på vilka tio offentliga personer som har granskats hårdast och utsatts för tuffast mediedrev under min politiska medvetandetid så är det:
    1. Sigvard Marjasin
    2. Olof Palme
    3. Mona Sahlin
    4. Håkan Juholt
    5. Lennart Geijer
    6. Sven-Otto Littorin
    7. Gudrun Schyman
    8. Carl Bildt (även om allt rann av honom och hans avgång fanns inte på kartan)
    9. Ebbe Carlsson
    10. Laila Freivalds

    Jag säger inte att allt var oförtjänt och jag säger inte att min lista är saklig och opartisk (den har antagligen en slagsida åt vänster). Kvalar fler än tre kvinnor in på någons topp-10-lista?

    Svara
  20. Jag håller med om att detta drev mot ÄR är helt fel!
    Bara bagateller och det mesta går att skylla på andra så varför jaga Åsa.

    Näe tacka vet jag de SD-medlemmar som lyfte järnrör…dom skall häcklas långt bortom sonade av brott såväl som att inte bara de som svingade ”påkar” skall häcklas utan alla i samma parti såväl som deras vänner och bekanta i deras krets.
    För vad är mer rätt än att i varje samtal i varje sammanhang ”dissa” SD både som parti och som medlemstillhörighet.
    Rätt också att man dissas bara för att kritiserar att ens pensionspengar används för massinvandringens kostsamma verksamhet. .
    MP styr media alltså får inte MP kritiseras, eftersom 87% gillar massinvandring så får ej heller detta kritiseras.
    Dock finns det M speciellt i Skåne som vill ”prata med” SD ja varför tror du?

    Joo man vill väl inte bli ett pytte-parti heller på en fråga som man egentligen delar SD´s åsikt rörande…..

    Svara
  21. MiT

     /  10/30/2014

    Svara
  22. Eva Franchells skalle tycks vara så beskaffad att den ser man eller kvinna som det helt centrala i allt. Och Eva Franchells skalle tycks utgå från att alla andra skallar fungerar på samma sätt. AB-texten är en av de allra märkligaste jag har sett på ett bra tag. Innehåller t.o.m. ett indirekt försvar av Filippa Reinfeldt på M:s högerflygel, mkt kontroversiell i vänsterkretsar och känd för att alltid försöka smita undan journalisternas ytterst relevanta sakfrågor. Men Filippa är ju förstås kvinna. Eva Franchells text har drag av desperation. Eller så har det bara gått en propp.

    Svara
    • wigwag

       /  10/30/2014

      Det där skriver du ju bara för att få kompisar…Har också läst Franchells text om Romson och misstaget hon gör och som jag genomskådar direkt är att inkludera Romsonfallet i en bredare kontext dit det inte hör hemma. Däremot instämmer jag i hennes känsla och allmänna analys av att kvinnor granskas och kölhalas hårdare i den politiska sfären än vad män gör. Det går säkert att belägga vetenskapligt att så är fallet också om nu nån har forskat på området. Romson har ju dock inte blivit utsatt för nåt oproportionerligt drev i förhållande till sin lilla fadäs som jag bedömer det. Sahlin blev det. Ann Wibble likaså. Schyman har ju fått sitt och borde få mer så där är det väl inte så oproportionerligt. Kvinnor som tar plats och är stöddiga i politiken får mycket skit i förhållande till vad män får. Och där delar jag Franchells uppfattning.

      Svara
  23. morpheus

     /  10/30/2014

    Lite mer om feministisk matematik:

    http://ekvalist.blogspot.se/2014/10/vitryssland-syrien-och-qatar-toppar.html?spref=tw

    ”I Lesotho går 41% av alla flickor i gymnasiet, medan pojkarna verkar lida av en extrem antipluggkultur, så endast 26% av pojkarna går i gymnasiet. Alltså rankas Lesotho som världens mest jämställda land när det gäller gymnasieutbildning.”

    Svara
  24. Man ska vara svart lesbisk muslims kvinna, helst handikappad. Då är man osärbar typ kungen i Thailand…
    Marjasin – minns att jag och brorsan satt i tv-soffan med vår gamla mamma, som inte kunde ta ett steg utan sin rollator sedan många år. Så kom nyheten om att ”det inte kunde bevisas” att M. hade BEGRIPIT att man inte får klippa itu kvitton för att få ersättning två ggr för samma utlägg. Och mamma riktigt flög upp ur soffan och ropade att detta är en skandal. Efter någon minut ropade hon utifrån köket: Var är min rollator? .

    Svara
  25. (ursäkta skriver på en lånad f*****g iPad)
    Angående smugglade halliciogena svampar – aha-upplevelse, förklarar 90% av MPs politik. Ungefär som Cs ideprogram och Alexander Bards medverkan. Dessutom är ju svampar ekologiska…

    Svara
  1. Fantasianalyser | Löjesguiden
  2. Det är Fan Inte Okej | Löjesguiden

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: