Reaktioner på gårdagens inlägg från Apor-gruppen

I går handlade inlägget om en totalbisarr diskussion i facebookgruppen ”Varför apor aldrig bär rosa klänning” och det blev såklart en reaktion i gruppen, de tycker ju inte att det är roligt att alla kan se hur bisarrt de diskuterar och tänker. Hur sektlikt de faktiskt beter sig.

Här är reaktionerna

aporreaktion

Om de undrar över Annelie så kan de med fördel läsa alla inlägg om feministsekten och framför allt inlägget ”Mer om feministsekten” som handlar om vad som skedde i just den här facebookgruppen… Och jag kan lugna dem med att jag inte är med i gruppen utan jag har fått dumparna via mail.

aporreaktion1

Inget att se, cirkulera, det är bara en liten bajsblogg. Intressant att Henrik Johansson kallar mig troll för jag antar att han menar mig och inte Amra?

aporreaktion2

Jo, vi såg ju igår hur mycket man kan diskutera och dela åsikter och reflektioner. Och hur mycket de gillar olika…

aporreaktion3

Amira tror att det går att styra diskussioner och få fördelar genom att påstå att någon är”kränkt”. Ledsen, men det funkar liksom inte så bra utan sektmentaliteten blir bara ännu tydligare.

Layla säger att man inte ser i dumparna att hon sagt att vita är kränkta, här är den ena av två kommentarer som fanns med i inlägget igår

aporreaktion9

Den andra kommentaren innehöll bara en figur. Så skriver hon att vita är kränkta eller inte? I hennes första av endast två kommentarer? En liten brasklapp, jag får som sagt dumparna via mail så det KAN finnas någon som är missad,

aporreaktion4

Haha, jo, unvis.it funkar faktisk ganska bra. Så länge inte folk är ganska nyfikna vilket många av er var  😀 Kommentarer syns ju inte med unvis.it och ibland är de ju minst lika intressanta.

aporreaktion5

Jo men gör det, fråga dina jurister. Allihop. Det här leder till att fler ser hur feminister EGENTLIGEN diskuterar och tycker om saker och ting. Många tror nog att feminism handlar om jämställdhet och varje gång jag och andra visar vad det verkligen handlar om så är det några till som upptäcker att det där med jämställdheten inte stämde så bra utan att det handlar om att hata grupper av människor. Hmmm, undrar vilka som grinar egentligen?

aporreaktion6

Ingen seriös gör som Henrik Johansson själv gör på IRM. Ok, då vet vi… Anmäla för att blåsa upp statistik med luft is da shit tycker Tatiana.

aporreaktion7

aporreaktion8

Hej Jyothi, du får åka precis vart du vill, visst är det härligt att bo i en demokrati med de friheter det innebär? Du vet, den sortens demokrati som de flesta i facebookgruppen inte riktigt gillar…

Ännu en som tror att använda ordet ”kränkt” är argument av stål. Var och en kan ju bedöma om det var ett ”kränkt” inlägg. Det är ju ganska svårt också att låta bli att påpeka den politiska hemvisten när man skyltar med Fi-märket tillsammans med revolutionsromantik. Så här såg inlägget från Sandra ut som var med igår

aporreaktion10

Så som sagt, skyltar man med det själv både i avataren och i texten, så syns det väldigt väl hur man än gör, det går liksom inte att undvika. Men Sandra är inte ensam om sådana tankar i Fi, det är väl förmodligen därför hon gillar just Fi antar jag?

Men det nästan underligaste i det hela är Henrik Johansson, igår kunde man se hur de andra pissade och spottade på honom flera gånger. Ändå är han här och fjäskar igen?

Det tydligaste är ju att de ogillar att det kommer ut hur de diskuterar och resonerar, andra ska inte veta om hur det funkar och vad det egentligen handlar om. Det är en massa regler som ska följas men ingen vet egentligen vilka reglerna är utan det är godtyckligt, allt för att folk ska vara tysta och idka självcensur. Och vi såg igår vad som händer när man bryter mot någon godtycklig regel, då hjälper inte ens fakta utan det var tydligt varför en blev utsparkad ur gruppen. Tydligt för andra så de inte också ska få några idéer. Det brukar vara så i sekter…

Och det finns ett jättebra sätt för att inte hamna på den här bloggen, bete er någorlunda som folk. Så enkelt är det faktiskt. Det var ju en som väldigt försiktigt försökte få er alla att förstå det men den personen kastades ju ut ur gruppen…

Till sist några ord om varför jag har med så många dumpar, kanske även på sånt som inte direkt har med saken att göra. Jag tar med så mycket som möjligt för att man ska kunna se sammanhanget, att saker faktiskt är så galna som det verkar. Så när folk påstår att vissa saker är ryckta ur sitt sammanhang så kan man lätt visa att så inte är fallet. Jag vill så långt det är möjligt ta med bakgrund till reaktioner också. Ibland kanske man inte kan det av någon anledning men när det går så gör jag det.

********************

Genusdebatten: ”Frågan som visar varför jag inte är feminist

Ekvalist: ”Inför obligatoriskt DNA-test vid fastställande av faderskap

Fröken missnöjd: ”so far away…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

39 kommentarer

  1. Pelle2

     /  11/01/2014

    År det några som verkar ha blivit kränkta så är det medlemmarna i facebookgruppen.
    Själv blir jag inte kränkt av deras grupp utan tycker bara att dom som är med står för väldigt sjuka åsikter som rasism mot vita människor och hat mot män.
    Sandra Abi-Khalil ville jämföra deras grupp med supportrar till AiK och Djurgården och att man inte kan förvänta sig att de skall diskutera med någon som tycker fotboll är löjligt.
    Idrott är något man kan välja bort helt och hållet om man inte är intresserad och det är helt legitimt att hålla på något lag utan att behöva försvara det om man inte vill.
    Att som dom gör hålla på med rasism mot vita och hat mot män däremot påverkar hela samhället negativt och är definitivt något som skall motverkas.Dessvärre tycker ju inte de juridiska instanserna att rasism mot vita och hat mot män är speciellt allvarligt så dom kommer ju undan med det.
    Undrar vad medlemmarna i facebook-gruppen skulle tycka om vi skapade en vecka i ett forum där vi stänger ute de rasifierade från att delta eller om vi skulle börja slänga ur oss rasistiska tillmälen mot dom ? Något säger mig att de skulle börja gråta och försöka förhindra detta

    Svara
  2. Kjell

     /  11/01/2014

    En intressant grej är att de här människorna brukar säga är att när en ”rasifierad” blir ”kränkt” av någon icke-rasifierad så spelar det ingen roll vad denne menade, det är den ”kränkte” som per automatik är just det eftersom denne har tolkningsföreträde. Det här resonemanget kallas möjligen ”offerperspektiv”, någon som vet? Det begreppet dök i alla fall upp på 90-talet om jag minns rätt.

    Men, när någon ”icke-rasifierad” protesterar, då är denne också ”kränkt” fast inte på riktigt. Hur ”antirasisterna” kan veta det övergår mitt förstånd, men tydligen vet de väldigt mycket om hur och varför människor reagerar. Det intressanta är dock hur varje invändning mot deras resonemang automatiskt diskvalificeras som ”kränkthet”. Ja, om nu inte någon ”rasifierad” står för invändningen, då blir det hela mycket jobbigare för dem.

    Svara
    • De vet allt, eftersom de är så väldigt ”pålästa”. De har ”googlat” och sånt. 😉

      Svara
    • Pether

       /  11/01/2014

      Ja, offerperspektiv, eller threat narrative på engelska. Handlar om att göra sig själv till offer för att få tolkningsföreträde samtidigt som man utmålar den andra sidan till monster.

      Finns flera bra klipp på youtube som går igenom det.


      osv.

      Svara
  3. norskgoy

     /  11/01/2014

    ”…møte mine jurister…”

    *fnis*

    Svara
  4. Leif

     /  11/01/2014

    ”Men Toklandet verkar ju tyvärr vara en plats dit logik och analys går för att dö, medan hyckleriet festar på deras kvarlevor.”
    Sandra Abi-Khalil

    Oj! Riktigt poetiskt av Sandra. Har hon möjligen läst den vita medelålders mansgrisen, CIS-personen och patriarken Tegnér?:
    ”Men sanningen lever. Bland bilor och svärd
    lugn står hon med strålande pannan.”
    eller
    ”Och viljan, som stängdes i lågande bröst,
    Tar mandom, lik Gud, och blir handling.
    Det rätta får armar, det sanna får röst,
    Och folken stå upp till förvandling.”
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_eviga

    Att föreställa sig olika företeelser som ”sanning”, ”det rätta” ”logik”, ”analys” och ”hyckleri” som en levande varelse, när de i själva verket är abstrakta begrepp, kallas personifikation.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Personifikation
    ”Personifikation betecknar inom religionens område ett abstrakt begrepp framställt som en person.” ”I den kristna konsten har dygder och laster personifierats sedan medeltiden…”

    Under 1800-talets romantik var det här en vanlig företeelse, men i vår tid känns sådant språkbruk ganska mossigt. Därför är det intressant att Sandra i Tegnérs efterföljd faller in i ett sådant språk när hon levererar sin slutpoäng:
    ”Men Toklandet verkar ju tyvärr vara en plats dit Logik och Analys går för att dö, medan Hyckleriet festar på deras kvarlevor.” (mina versaler)

    Och det slår mig:
    I samma gäng platsar också det omhuldade begreppet ”PATRIARKATET”.

    Mer behöver väl knappast sägas om denna bakåtsträvande, verklighets- och förnuftsfrånvända, religiösa rörelse.
    Jo, förresten.
    Så här sägs det i en artikel om den kristna kyrkans utveckling:
    ”Vanan att ta itu med avvikande grupper med militära medel – som S:t Augustinus när han kallade på militärens hjälp mot donatisterna i Nordafrika, som för övrigt själva var mycket våldsamma – utvecklade sig i Västeuropa till en alltmer våldspräglad dominans. Medeltidens katharer bokstavligen utplånades – kättarbålen vid Mont Ségur i Sydfrankrike är en påminnelse om att man inte hade något särskilt intresse av att dialogera med oliktänkande, och den goda intentionen hos dominekanerna att diskutera sig fram till sanningen förvrängdes snabbt till något mycket mindre ädelt (inkvisitionen).”
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekumenik

    Svara
    • Intressant! 🙂 Dock tycker jag att 1800-talsromantisk poesi är vacker och även blåsta feminister borde väl på skriva vackert? 🙂

      Svara
      • Leif

         /  11/01/2014

        Sandras poetiska försök påminner egentligen mer om Stagnelius:
        ”Förruttnelse, hasta, o älskade brud,
        att bädda vårt ensliga läger!
        Förskjuten av världen, förskjuten av Gud,
        blott dig till förhoppning jag äger. ”
        http://www.stagnelius.se/Axplock+av+dikter/Till+forruttnelsen/se/32/

        Svara
        • anonym

           /  11/01/2014

          Jag tänker mer på Tegnér jag.
          Febi värld, i vetande som dikt,
          är allting klart: klar strålar Febi sol,
          klar var hans källa, den kastaliska.
          Vad du ej klart kan säga, vet du ej:
          med tanken ordet föds på mannens läppar:
          det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.

          Svara
  5. Är det inte det bästa indicium för att en grupp är en sekt, att man uppfinner egna ord och termer och skapar ett fikonspråk? Sedan att man anser sig vara överlägsna resten av mänskligheten, att man kräver att få makt att bestämma allt, att man är en elit som ska ha unika privilegier, och att disidenter ska straffas. Nordkorea 2, typ. Och med tomtepartiet MP i regeringsställning kan det hända saker. Ungefär som när en komitte i FN krävde att kritik av religion skulle förbjudas.

    En liten giftsvamp, någon? Fast inte flugsvam, för det har ju fornnordiska vibbar…

    Svara
  6. Att Henrik Johansson är där och fjäskar trots att de pissade på ”hen” igår är inte så märkligt egentligen. Vad gjorde han i den gruppen överhuvudtaget? Antingen är han en så kallad riddare som är där och backar upp folket som hatar honom hur mycket de än hatar honom, eller också är det han som skickat skärmdumpningarna. 😉 Och oavsett om det var han som skickade dem eller inte, så är han idag livrädd att de ska TRO att det var han! 😀

    Svara
  7. Pether

     /  11/01/2014

    Haha, såg detta på facebook precis:
    http://www.expressen.se/gt/julia-24-festar-pa-playboy-mansion/

    Från ett facebookinlägg av henne:

    ”FEMINIST PÅ PLAYBOY MANSION – FUNKAR DET?! Så himla kul att Expressen/GT vill lyfta denna frågan!!
    Vad är egentligen feminism? Feminism för mig är att vara SJÄLVSTÄNDIG och FRI som kvinna. Det är jag. Får jag mindre lön än min manliga kollega sparkar jag in dörren hos chefen och kräver samma lön. Hade alla kvinnor gjort det, så hade det problemet inte funnits.

    Ibland lockar det att färga håret brunt och framhäva tuttarna lite mindre. Men direkt tänker jag: NEJ! Det är ju såhär JAG vill se ut, detta tycker JAG är snyggt. Smaken är som baken. Det är väl det som är feminism? Att man ska få se ut PRECIS hur man vill som kvinna och ändå bli tagen på allvar?

    Jag älskar kvinnlighet. Jag älskar att forma min kropp genom träning och jag älskar att sminka mig, det är som att måla en tavla, som jag också älskar att göra. Jag ser ansiktet som ett konstverk där jag får utlopp för min kreativitet. Jag har inga problem att visa mig utan smink, jag tycker jag är fin naturlig, men jag sminkar mig för MIN skull, för jag tycker det är KUL. Jag är 24 år, att se bra ut för att få bekräftelse från killar gjorde jag när jag var 14 år. Nu gör jag det för MIN skull.

    Jag vet hur mitt yttre uppfattas och vilka fördomar det skapar, men jag skiter verkligen fullständigt i det. JAG vet ju vem jag är och jag älskar att krossa fördomar som folk har om mig. Efter några minuters konversation brukar folks fördomarna om mig vara borta. Det är bland det bästa jag vet, att krossa de fördomarna. Om jag skulle ändra mitt utseende för att bli tagen på allvar så ger jag upp MIN kamp om feminism.

    DET FINNS SÅ MYCKET HÄR I VÄRLDEN ATT VARA UPPRÖRD ÖVER. Kvinnlighet är inget jag väljer att vara upprörd över sålänge man mår bra och gör det för sin egen skull! Det yttre säger inte någonting alls om en persons inre! Det ENDA som utseendet säger om en person är vad den personen tycker är SNYGGT. Att döma någon efter personens yttre är som att tro sig veta hur en maträtt smakar genom att titta på den.

    Jag har självdistans och är väl medveten om att jag kan ses som extrem. Men sålänge man ser sig själv från fågelperspektiv kan man alltid bjuda på och skratta åt sig själv.

    Visst, vi formas och påverkas av omvärlden och kvinnoideal sen födseln men tror ni inte att det även är något vi föds med? Mamma försökte verkligen få mig att vilja ha blå kläder och leka med bilar. Men hon gav upp, det gick inte att hindra mig från att klä ut mig till prinsessa. Min bror däremot, reagerade på motorljud redan i barnvagnen. Att ens flicka INTE ska få klä sig i rosa är ju precis lika fel som att hon inte får klä sig i blått?!”

    Lite sunda tankar som skiljer sig mot de rabiata feministerna, men började skratta när jag läste ”Får jag mindre lön än min manliga kollega sparkar jag in dörren hos chefen och kräver samma lön.” Ska hon verkligen säga det? I den branschen hon jobbar? Noll koll.

    Svara
    • Anders/AV

       /  11/01/2014

      Det lär vara fler män som får sparka in dörrar, ty hennes var redan öppna.

      Svara
  8. Vill Sandra Abi-Khalil verkligen ha en tävling om vem som kan hålla sämst ton?

    Svara
    • Pelle2

       /  11/01/2014

      Nej.Om vi ger tillbaka med samma mynt så kommer hon kalla oss kvinnohatare,rasister och Breivikare.Det är ju bara deras goda rasism och manshat som är ok.

      Svara
  9. Törnrosa

     /  11/01/2014

    En sluten grupp om 10 000 medlemmar – med klickbara länkar både hit och dit i cyber space. Alltså man bara häpnar att det finns skribenter på sådana forum som inbillar sig att de ska kunna föra ”hemliga” samtal som inte ska spridas.

    Dessutom hur många infiltratörer av olika slag kan det finnas i en grupp om 10 000? Och tysta observatörer. Suck!!!
    mvh

    Svara
    • norskgoy

       /  11/01/2014

      Nå bedriver du ”victim blaming”, en særdeles ond patriarkalsk øvelse.

      Alle andre kaller det; velkommen til verden!

      Svara
  10. Törnrosa

     /  11/01/2014

    Nej det är inte victim blaming – det är hur det går till ute i samhällsdebatten och världen. Har lång yrkeserfarenhet av hur det kan se ut med läckor. Och vad gott de också kan göra.

    Aningslösheten ute på nätet tycks mig vara helt sanslös. mvh

    Svara
  11. Leif

     /  11/01/2014

    Råd från Lilibet Gustafsson(v) till män som gör anspråk att vara feminister:

    Tänk efter innan du själv pratar.
    Avbryt inte när någon annan pratar.
    Lyssna noga på det som kvinnor säger, och bemöt det de säger.
    Våga strunta i könsrollerna, och ge dig in på områden som av tradition räknas som ”kvinnliga”.
    Läs feministiska böcker för att förstå mer av könsmaktstrukturerna i samhället.
    Dra med mer män i det feministiska arbetet med att medvetandegöra och engagera män.
    Säg ifrån när andra män behandlar kvinnor nedlåtande eller förminskande.
    Lämna utrymme till kvinnor, stå tillbaka när det gäller uppdrag eller arbete med hög status.
    Sist men inte minst, ta till dig av kritik. Även om du inte menat illa, så är det illa om en kvinna blivit sårad, kränkt eller arg. Erkänn i så fall att du gjort fel i stället för att slå ifrån dig.
    http://nt.se/bloggar/lilibet-gustafsson-v/feminist-man/?blog=9925166&entry=10321362

    Vad gäller för kvinnorna?

    Svara
    • Pelle2

       /  11/01/2014

      Vilken tur att jag inte gör anspråk på att var feminist så att jag slipper utplåna mig själv och bli en feminismens dörrmatta.
      Självklart skall inte kvinnorna förändra sig ett dugg och ta hänsyn till männen.Det är bara männen som skall ge upp sig själva för att glädja feministerna.

      Svara
    • morpheus

       /  11/01/2014

      Ibland struntar jag fullständigt i könsrollerna och t.ex. låtsas att jag är en kvinna som har lärt sig att våga ta plats, t.ex. genom att avbryta andra som pratar, eller genom att bara babbla på så att det inte finns någon som helst möjlighet för andra i diskussionen att få en syl vädret.

      Svara
  12. Så du har gått och blivit en hen? Hur går det till det där rent praktiskt? Inga vassa föremål är inblandade får man hoppas. Det pratas ju så mycket om att klippa det ena och det andra nu för tiden. Själv brukar jag numera kryssa i ”annat” under kön så fort tillfälle ges. Mest för att det roar mig.

    Svara
  13. Många kvinnor anser sig diskriminerade i arbetslivet – men ofta har de tex varit anställda i 10 år, men bara varit i arbete i typ 5. Ofta har de varit deltidsanställda, kommer vid förmiddagskaffet när rusningen är över, och de kan ”tyvärr” aldrig jobba övertid, gå kurser eller vara med på konferenser över veckoslut eller på annan ort. Till det kommer att de är hemma hela år med FP, och är hemma var och varannan vecka för vård av barn, VAB. Jag mötte fall där kvinnan var hemma så länge utan kontakt med jobbet att hon missat att företaget flyttat till ny adress. I en marknadsekonomi har väl inte företagen skyldighet att ur egen kassa kompensera kvinnor som föder barn – det försvann väl med Tredje Rikets fall?

    Svara
    • Jan

       /  11/01/2014

      Även många heltidsanställda kvinnor kommer i praktiken bara att jobba halva tiden de är anställda för. En nyanställd kvinna, på säg 29 år, som föder två barn efter anställningen kommer efter något år att vara borta i åratal. Väl tillbaka kommer det att vabbas flitigt följt av högre sjukfrånvaro (än män). Efter klimakteriet kommer också risken för långtidssjukskrivningar eller sjukpension att stiga kraftigt. Det här är dock inget det talas högt om när feminister hävdar att kvinnor är lönediskriminerade. Det ses som en självklar rättighet.

      Svara
  14. morpheus

     /  11/01/2014

    Spelar klick verkligen någon roll för Toklandet? Du har väl inga annonser osv.

    Svara
    • Ett klick på Toklandet registreras obönhörligen av patriarkatet, ni vet det där som ligger nedgrävt någonstans i Area 51 och som ser allt och hör allt…

      Svara
  15. notsure

     /  11/01/2014

    Eftersom du inte verkar ha någon reklam så gissar jag att du ändå inte får några pengar från annonsörer?
    Och dessutom: Ett kungarike för en donera-knapp!
    Folk vet hur mycket tid du lägger ner och det är inget fel med att få in ett par spänn här och där 🙂 .

    Svara
  16. ”Vännen” som gillade länken jag delade på min privata FB är min egen bror. LOL!!!! Ska de hålla reda på allas släktingar nu också? 😀

    Svara
  17. PNy

     /  11/01/2014

    Snälla, säg inte att det bara är jag som tror att det måste vara så här terrorismen triggar och rättfärdigar sina handlingar. Nämligen att båda sidorna inte ska ha samma krav på sig att bete sig som folk. Jag blir uppriktigt orolig över bristen på objektivitet och insikt ibland dessa människor.

    Svara
  18. Jag tycker att feministerna antingen ska kontakta advokaten
    vid namn ”R U Serious”, eller att börja ta medicin mot sin
    tangentbords-Tourettes.

    Svara
    • Liten

       /  11/01/2014

      Haha, citatet ”Nu ska jag se vad mina jurister kan hjälpa mig med.” är ju comedy gold. Vad har hen? En hel arme av jurister i släptåg? Kommer de ifråm Umeå universitet måntro? Fanns bra med komedi bland de där kommentarerna.

      Svara
    • Den där advokaten, jobbar han för den kända firman Dewey, Screwem and Howe?

      Svara
  19. Gusev

     /  11/01/2014

    Jag gillar hur det låter som om ”Tatiana” har en hel stab av jurister som sitter och bara vänta på att hon ska slå en pling. 😀

    Svara
  20. xavier245

     /  11/02/2014

    Det verkar som att de inte riktigt insett att en ganska stor del av de där 10 000 medlemmarna ser gruppen som ett ställe för stor humor, precis som att många av de som tittar på paradise hotel eller big brother kanske inte gör det riktigt för att de tycker att det är en spännande tävling eller intressant djuplodande tv.,

    Svara
  21. Justdetja

     /  11/06/2014

    De är alltså sura över att de inte kan sitta och hata och hänga ut folk i fred utan att riskera att själva hängas ut och bli hatade.

    Svara
  1. Lite gamla inlägg | WTF?

Kommentera

