Inte ens köns- och åldermaktsordningen bet tillräckligt hårt

Häromdagen skrev jag att Könsmakts- och åldersmaktsordningen viktigare än röstresultatet. Nu har det visat sig att inte ens det räcker till eftersom han som petades till förmån för köns- och åldersmaktsordningen trots att han fick absolut flest personkryss nu har kuppat sig in i kommunstyrelsen!

wannholt

Här kan ni läsa rapporteringen från fullmäktigemötet.

Så det räckte alltså inte med könsmakts- och åldermaktsordningen för att få bort honom. Nu är han där i alla fall och räcker lång näsa till de som ville få bort honom  😀

Nu bor jag inte i Göteborg så jag kan tycka att det här är hysteriskt roligt att han gjorde som han gjorde för faktum är att moderaterna i Göteborg fullständigt pissade väljarna i ansiktet när de petade honom eftersom han fått absolut flest personkryss av alla och ÄNDÅ petades med hänvisning till just könsmakts- och åldermaktsordningen…

wannholt1

Det ovan kan man läsa i GT. Nu är det visserligen en Socialdemokrat som pratar men blev det inte så här för att man i moderaterna i Göteborg INTE respekterade att han blivit framröstad? Hade de följt rösterna hade ju detta aldrig skett?

Jag måste bara ta med den här bilden igen där man förklarar varför han blev petad.

genusviktigareänröster1

Visst är det alldeles fantastiskt? De vägde inte in röstperspektivet verkar det som, det var nog inte så viktigt…

MVH

MiT

Advertisements
Lämna en kommentar

45 kommentarer

  1. Snyggt! Appplåder! (Listbeth kan för övigt stoppa upp sitt huvud i genus och räkna årsringar eller nåt sånt.)

    Svara
  2. Trolletplit

     /  11/07/2014

    Bakgrunden är att han kritiserat Västlänken och det gillar inte politikerna(att bli granskade). Genus var nog ett svepskäl för att få bort hans kritiska röst.

    Oavsett så är det ett förakt mot väljarna.

    Svara
  3. wigwag

     /  11/07/2014

    Fast då blir det väl uteslutning från Moderaterna då istället. Han sitter ju inte i kommunstyrelsen på ett mandat från moderaterna vad jag förstår. Fortsättning lär följa.

    Svara
  4. pelle2

     /  11/07/2014

    Så jävla skönt gjort av Wannholt att lura genustomtarna 🙂
    Boethius vet uppenbarligen inte vad demokrati är eftersom hon tycker det är ok att strunta i personvalsrösterna.Tycker att hon kan gå över till Fi,V eller MP om hon nu tycker att genus är så viktigt.

    Svara
    • Benjamin

       /  11/07/2014

      Jag gissar att genus i detta fall användes mest som svepskäl för att få bort en politiker som inte ville rätta sig i ledet. Men det gör ju inte genustomteriet mindre skrämmande. Att det kan användas för andra syften som en schweizisk armékniv ger snarare kalla totalitära kårar i ryggen.

      Svara
      • Anders Senior

         /  11/07/2014

        Det kan väl ändå inte vara en nyhet?

        Svara
  5. Benjamin

     /  11/07/2014

    Demokrati när det fungerar trots att de övriga ”demokraterna” försöker göra allt för att sopa väljarnas åsikt under mattan.

    Jag har varit skeptisk till personval tidigare men detta vägde tungt i min vågskål. Jag har inte tidigare reflekterat över att personval kan öka det demokratiska inslaget på det här viset när vissa politiker inom ett parti inte fullt ut följer partilinjen.

    I GP ligger fokus enbart på sveket. Inte ens statsvetarprofessorn nämner den demokratiska framgången i händelsen.

    Svara
    • Anonym

       /  11/07/2014

      ”I GP ligger fokus enbart på sveket. Inte ens statsvetarprofessorn nämner den demokratiska framgången i händelsen.” Det är för att alla här i Sverige älskar staten, Speciellt när den gör tvärtemot folkviljan 🙂

      Svara
  6. MiT

     /  11/07/2014

    ”Qviberg ska twittra om rättsprocessen”
    http://www.di.se/artiklar/2014/11/5/qviberg-ska-twittra-om-rattsprocessen/

    Qvibergs twitter finns här, han har en riktig beef med Mårten Schultz!
    https://twitter.com/MatsQviberg/with_replies

    Svara
    • Rick

       /  11/07/2014

      Visserligen misstror jag Qviberg i största allmänhet, men här verkar det finnas en hund begraven från Schultz sida. Det finns lite för många besynnerliga kopplingar i ledande juristkretsar. Man får ibland intrycket att det handlar om någotslags finsalongernas motsvarighet till lojaliteten inom kriminella mc-gäng.

      Svara
  7. MiT

     /  11/07/2014

    Svara
  8. wigwag

     /  11/07/2014

    Vet inte jag. Men gissar att de flesta i Göteborg som röstat på moderaterna i kommunalvalet, inklusive alla personkryss och alla som inte kryssat för nån, känner till och sympatiserar med partiets hållning i västlänkfrågan. Nu blir det ju inte som moderaterna vill i den frågan och orsaken därtill är en moderat, invald i kommunfullmäktige på en moderat lista, som röstat mot partiets kommunstyrelse-kandidaters vilja i frågan och i utbyte blivit framröstad av ”VV, Vägval Göteborg” att sitta i kommunstyrelsen. Många som röstat på Moderaterna och därmed mot sin politiska uppfattning och vilja bidragit till valresultatet i västlänkfrågan frågar sig nog nu, med all rätt, vad det här är för jävla cirkus. Klart att det som hänt är dåligt ur ett demokratiskt perspektiv.

    Svara
    • Totte

       /  11/07/2014

      @wigwag
      Du bortser från möjligheten att de som kryssade Wannholt gjorde så utifrån att de kände till hans syn på västlänken och ville ha en moderat kandidat med just den åsikten.

      Svara
      • Benjamin

         /  11/07/2014

        Ja, det var precis det jag menade också. För om jag fattat rätt (bor ej i GBG) så gick han ut med sin ståndpunkt INNAN valet. Naturligtvis har kryssen därför med hans avvikande ståndpunkt att göra. Hur kan det vara ett demokratiskt problem? De som höll med honom kryssade. Hade han ändrat ståndpunkt efter valet hade det varit en helt annan sak.

        Hade vi mer av detta och även lagstiftning som hindrade att avvikare fulpetas trots framgång hos väljarna så skulle t.ex. väljarna ha helt andra möjligheter att rösta emot genusstollerier och andra bisarra inslag i den svenska politiken.

        Ett av de demokratiska problemen med block och partipolitik är ju röstkalvar och att man som väljare enbart kan rösta på färdiga åsiktspaket. Jag tycker mer av detta vore oerhört positivt om man, som jag, inte känner att något parti fullt ut passar ens åsikter. Då har man möjligheten att rösta på ett hyfsat parti och i vissa fall kryssa fram kandidater som råkar avvika i frågor som man själv också avviker i.

        Svara
    • Rick

       /  11/07/2014

      @ wigwag

      Se här: Nu resonerar du fullt sakligt. Igår lät det däremot så här på detta samma kommentarsfält:

      ”En jävla idiot som jag vill knäcka näsbenet på och förmodligen skulle göra också om jag träffa på dig. Mig ska du ta jävligt på allvar för jag hotar på riktigt.”

      Därför upprepar jag min fråga om hur det egentligen står till.

      Svara
      • wigwag

         /  11/08/2014

        Jaså var det därför du upprepar din fråga. Bra..då vet jag. Trodde ett tag du var helt jävla dum i huvet..eller fått tryck nånstans. Släpp det där nu. Du hitta ju en kompis härnedan att snacka lite avslappnat med om skärgården och Åland och allt. Det är viktigt med kompisar. Men jag är inte en av dem. Försök nu fatta det.

        Svara
        • Rick

           /  11/08/2014

          @ wigwag

          Jag uppfattar ditt svar som att du inte riktigt vill vidkännas dina egna ord nu. Här är de ännu en gång:

          ”En jävla idiot som jag vill knäcka näsbenet på och förmodligen skulle göra också om jag träffa på dig. Mig ska du ta jävligt på allvar för jag hotar på riktigt.”

          Jag förstår att det känns pinsamt, men det är exakt det du skrev.

          Svara
          • Ja det är ju för genomjävligt att jag svarade på Ricks fråga utan att kalla honom för dum i huvudet…

    • robjoh

       /  11/07/2014

      @Wigwag
      Som göteborgare vill jag påpeka att Wannholt gick ut innan valet och var väldigt skeptisk till västlänken, och fick mycket skit från det.

      Svara
      • wigwag

         /  11/07/2014

        Bra gjort av honom. Och han är ju uppenbart populär bland väljarna. Men nog är det väl ändå så, om man räknar på det, att de flesta som rösta M i Göteborgs kommunalval, och som faktiskt alla bidrog till Wannholts plats i kommunfullmäktige, ville ha västlänken. Dom känner sig nog svikna nu och undrar vad fan partiet håller på med. För mig framstår Wannholt som den klassiska dåliga förloraren som förlorat den interna fajten för att sen hämnas. Han kommer säkert inte finnas med på några fler moderata listor i kommande val. Men kanske på VVs lista. Och hur många kryss han behöver då för en fullmäktigeplats beror ju på var han hamnar på den listan och hur många röster VV får.

        Svara
    • morpheus

       /  11/07/2014

      Jag håller helt och hållet med Totte och Benjamin, de som har personkryssat Wannholt måste ju anses ha gjort det antingen för att de håller med honom i Västlänkfrågan, eller för att de trots att det inte håller med honom vill se honom vid stadens roder.

      En stor poäng med personkryssandet måste väl vara att man ska kunna rösta på någon inom ett parti som inte nödvändigtvis håller med 100% med partiets ”paket”.

      Just möjligheten att kunna kryssa individer var det som fick mig att faktiskt rösta i de två senaste valen. Inget parti tilltalade mig som helhet, däremot fanns det några kandidater som var intressanta TROTS deras partitillhörighet.

      Optimalt vore om partier tog mer hänsyn till detta i utformande av sitt paket. Om någon med avvikande åsikt i vissa frågor hamnar väldigt högt i personkrysslistan måste detta ses, av partiet, som en indikation på att partiet kanske inte representerar sina väljare korrekt.

      Jag ser det hela som positivt ur ett demokratiskt perspektiv.

      Svara
  9. MiT

     /  11/07/2014

    Svara
    • Anders/AV

       /  11/07/2014

      Undrar om de redan tagit fram julstakarna?

      Svara
    • Anders/AV

       /  11/07/2014

      En klassisk variant av ”Är du inte med oss och definierar världen som oss, är du ond och omänsklig. Ty vi har alla de rätta svaren.”

      En var sund människa springer så långt bort man kan från sådan mentalitet. Hur goda de än anser sig vara.

      Svara
    • Men det är inte jämställdhet den där jämrans vänsterblaskan försöker pracka på en, det är ren misandri, av värsta sorten…

      Svara
      • Rick

         /  11/07/2014

        @ Butter

        Är du från Åland? Det låter lite så på basen av dina formuleringar.

        Det verkar som om fanskapet från Sverige spridit sig dit också. Nåja, flera finlandssvenska tidningar börjar också vara infekterade även om de värsta excesserna kanske hittills uteblivit. De där hatiska tiraderna är strikt taget helt obegripliga, men av någon anledning har det blivit helt acceptabelt med någon kvinna som tjuter som en stucken gris över något icke-problem samtidigt som hon demonstrerar sin kompakta okunskap över hur saker och ting fungerar.

        Svara
        • Jepp, det är jag. En gång på i tiden, vi snackar 90-yal nu, var Nyan en synnerligen vass lokaltidning som granskade makthavare och allt fuffens som föregick i näringslivet. Nyan var väl mer eller mindre ett stående inslag på granskningsnämndens sammanträdeslista men det var få av de många anmälningarna som Nyan fälldes för. Men att skriva obekväma sanningar ledde till att annonstäkterna minskade och istället för att vara kritiskt granskande blev man istället vänstervridet gnälliga. Och annonstäkterna har knappast ökat, tvärt om. Ingen överdrift att säga att Nyan varit konkursfärdigt de senaste 20 åren…

          Svara
          • Rick

             /  11/07/2014

            Två dagstidningar på Åland är ju trots allt rätt mycket. Det kan inte finnas annonsörer till bägge. Hoppas det är Nyan som stryker med när den dagen är kommen.

            För övrigt är jag själv finlandssvensk, dock bosatt i Sverige. Åland känner jag främst genom segling och följaktligen mest skärgården (och krogarna i Mariehamn 🙂 )

          • Jag lider av det som kallas tangentbordsdyslexi, såg att jag lyckades skriva ”annonsintäkter” fel båda gångerna i min förra kommentar…

            On topic: Till saken hör att vi har en något excentrisk miljonär (en hyvens karl dock, donerar mycket pengar till välgörenhet) som stöttar båda våra lokaltidningar ekonomiskt. varje gång det krisar sig öppnar han plånboken så de överlever ett tag till. kanske han tycker att de båda tidningarna behövs son varandras motpol. Och det är ju hans pengar och han får väl göra som han vill, har inga åsikter om det.

            Off topic igen:
            Jaså du seglar, då känner du väl till varenda grynna här bland holmarna. Även de som inte finns utmärkta på sjökortet… 😉

  10. morpheus

     /  11/07/2014

    MiT – Bör inte en sak klargöras här.

    Wannholt blev invald till kommunfullmäktige på personkryss, och där sitter han alltså kvar.

    Däremot nominerar M inte honom till kommun-*styrelsen*, där de har 3 platser att tillsätta (plus 1 reserv).

    Det senare är förstås väldigt ett väldigt tveksamt tillvägagångssätt, i synnerhet eftersom det görs på basis av detta s.k. ”genusperspektiv”, och i synnerhet eftersom det blev 2 kvinnor och 1 man på de 3 platserna som ett resultat av detta. 1 man till klev alltså ner pga genusperspektivet, inte pga någon meningsskiljaktighet med partiet.

    MEN av mångas reaktioner att döma så tror de att Wannholt inte får sin framröstade plats i kommunfullmäktige öht.

    Svara
    • Benjamin

       /  11/07/2014

      @morpheus
      Jag kan inte tala för andra men jag förstod det precis som du beskriver.
      Inga missförstånd, men naturligtvis bra att göra det så tydligt som möjligt.

      Jag tycker det är rimligt att tycka det är dåligt när inte personvalskryssen tillmäts någon betydelse av partierna. Partierna skall respektera väljarna. Klarar de inte det frivilligt behöver vallagen stärkas på det området annars kan de lika väl ta bort personrösterna och sluta hyckla.

      Svara
      • morpheus

         /  11/07/2014

        Jag håller med dig, det verkar ju som att rådande praxis är att man utgår från kryssen, så ska man bortse från kryssen så bör man ha en väldigt bra anledning. Det här med Vägvalet tycker jag INTE är en bra anledning om vi utgår från att människor har personkryssat honom för sina ståndpunkter, vilket jag tycker är rimligt att utgå ifrån. Att peta honom för detta blir alltså att ignorera väljarnas vilja och därmed odemokratiskt.

        Att peta honom pga ett genusperspektiv blir också det odemokratiskt när en person som kommer in i hans plats har ca 40 ggr färre personröster…

        Ska man nu lägga ett genusperspektiv på det hela så kanske man borde beakta hur många kvinnliga röstande som personkryssade honom, jämfört med hur många kvinnor som kryssade de två kvinnor som nu tar 2/3 av platserna. OBS det är inte en metod jag förespråkar men det känns iaf långt rimligare än deras rådande metod, om man nu tvunget ska utgå från vårt så kära ”genus”.

        Att peta honom för något annat, t.ex. om han uppfört sig illa eller liknande, dvs något som inte har att göra med varför människor kryssade honom, hade jag inte haft några invändningar mot.

        Dock ser och hör jag kommenterar här och där som antyder att man tror att han inte får plats alls i kommunfullmäktige, vilket alltså inte stämmer.

        Att vallagen bör stärkas kan jag hålla med om, med förbehållet att jag inte är tillräckligt insatt i den egentliga skillnaden mellan -fullmäktige och -styrelse. Förutsätter vissa positioner i den senare specialistkompetens? Jfr t.ex. ministerpositioner i regeringen – att basera dessa på personkryss ser jag inte nödvändigtvis som optimalt.

        Svara
        • Benjamin

           /  11/07/2014

          Kommunstyrelse är ungefär ”kommunens regering”.
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunstyrelse

          Kommunfullmäktige ungefär ”kommunens riksdag”.

          Svara
          • morpheus

             /  11/07/2014

            Då är jag ju tveksam till både personkryss och genusperspektiv som uttagningsmetod för styrelsen. Istället bör specialkompetens vara avgörande.

            En skillnad är väl dock att regeringen tillsätts av statsministern och brukar bestå av det parti eller de partier som vann valet. Kommunstyrelsen har reserverade platser baserat på röstfördelningen, dvs den blir en mix av regerande och opposition. Jag vet inte hur det funkar men då borde ju partierna diskutera med varandra så att varje parti bidrar med kompletterande ”pusselbitar”, snarare än att varje enskilt parti ställer fram sina ”bästa” (dvs de med rätt kön?). I det här fallet verkar någon sådan diskussion iaf inte ha förekommit.

  11. morpheus

     /  11/07/2014

    Lägger in den här länken här också eftersom det här är ditt senaste inlägg.

    http://story.aftonbladet.se/politisktkorrekt

    Åsa Linderborg på väg att bli klarsynt?

    Nu ska hon bara tillämpa alla sina egna argument på feminismen fullt ut också.

    Svara
    • Anonym

       /  11/07/2014

      ”För mig som socialist är alla människors lika värde och möjligheter en självklarhet, det är själva frigörelseprojektet. Men identitetspolitiken såsom den ser ut nu börjar få en kraftig liberal slagsida. Det är för övrigt symptomatiskt för hela vänsterrörelsen, vilket gör att många identitetspolitiker som egentligen är liberaler kan kalla sig för vänster samtidigt som många liberaler tycker att vänstern genom identitetspolitiken helt har spårat ur.”

      Självklart är det Liberalismens fel att vänstern spårar. Allt är alltid vårt fel 🙂

      Svara
      • morpheus

         /  11/07/2014

        Jag förstår inte vad det är hon menar som är liberalt. Snarare är det ju avsaknaden av liberala principer och vänsterpolitiken dragen till sin spets som leder till den här problematiken.

        Hon skriver också att det handlar om individualism, men som påpekades på Twitter så är det ju snarare en form av mikrokollektivism det handlar om. Det ofrånkomliga med identitetspolitiken är att det alltid kommer att finnas en mindre *grupp* som blir ”kränkt”, inte i egentlig, eller liberal, bemärkelse utan per identitetspolitikens egna definitioner och pga de inneboende motsättningarna i politiken i sig.

        T.e.x så borde med samma logik de icke-cispersoner som nu invänder mot den nya ”kom på ord för kvinnlig onani”-kampanjen bara hålla käft och syna sitt privilegium för det finns faktiskt handikappade (invalidism? – höhö) som inte ens KAN onanera.

        Hela resonemanget blir en mental återvändsgränd som har noll applikation i praktiken, något som såklart många ”liberaler” har insett för länge sedan.

        Svara
        • anonym

           /  11/07/2014

          Delar ditt resonemang till 100% Morpheus. Vill bara lägga till att en liberalmänniska aldrig skulle kränka en individ för att hjälpa en grupp. Därav kan aldrig identitetspolitik vara liberalt.

          Åsa Lindeborg verkar inte riktigt veta vad liberalism är.

          Svara
          • morpheus

             /  11/07/2014

            Likväl känner sig vänstern hela tiden kränkta av liberala tankar.

            Fast å andra sidan verkar de inte riktigt veta vad kränkt är.

          • morpheus

             /  11/07/2014

            Detsamma gäller förstås begrepped ”förtryck”.

          • Benjamin

             /  11/07/2014

            Stort plus ett på den.
            Liberala värderingar och identitetspolitik är oförenligt.

  12. anonym

     /  11/07/2014

    Lite ot. Har ni följt senaste veckans poster på instagram.com/machokulturen ? Det om något förstärker verkligen tesen att det är helt ok att ha varit ett praktarsle om man bara nu köper feminismen.

    Svara
    • anonym

       /  11/07/2014

      Jag läste på mer på den sidan nu, och som vanligt är våldtäkt det ultimata brottet. Det är inget problem att posta om grov misshandel, men vid våldtäkt då ska det tas hänsyn till alla kvinnor.

      Svara
    • morpheus

       /  11/07/2014

      Jag har en och annan bekant – eller när jag tänker efter nog bara en – som är f.d. praktarsle men numera feminist. Jag får intrycket av att han känner igen sig i feministernas beskrivning av män och kommer till slutsatsen att ”men fan, de har ju rätt, precis så där är ju jag!” och inte ser att just hans eget beteende är/var ett undantag från normen.

      När man försökte ha en saklig diskussion så blev det väldigt fort tydligt att han kan egentligen absolut ingenting om feministisk teori eller om fakta angående jämställdhetsfrågor. (Det stämmer väl iofs för många feminister, män som kvinnor…)

      Mycket skuld som ligger och klämmer och materialiseras som feminism helt enkelt.

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: