Kulturell appropriering igen

Förra gången jag nämnde det här var ju i inlägget om de förtryckande frisyrerna. Nu har det poppat upp igen, den här gången är det Börje Salming av alla som man går på eftersom han har ställt upp på bilder iförd en full indianmundering föreställande Sitting Bull

börjesalmingsittingbull

Caroline Roosmarks sida kan man se alla bilderna.

Men vad jag fan inte kan förstå är VARFÖR man släpper fram folk som inte har något vettigt att säga hela tiden, den här gången i Expressen? Konstant samma människor som lika konstant bara pratar skit.

Rubriken i Expressen är ”Kritiken mot bilden: ”Jätteproblematisk””. Nej, bilden är inte det minsta problematisk någonstans! Det är bara sådana som fullständigt älskar navelludd som kan tycka det.

Fan vad less jag blir!

Kolla på första filmen i förra inlägget, ”Ny lekledare för Radioteatern! Halleluja!

********************

Löjesguiden: ”Summan Av Dubbelmoral Är Hyckleri

MVH

MiT

Advertisements
Följande inlägg
Lämna en kommentar

69 kommentarer

  1. Pelle2

     /  11/28/2014

    Dom intersektionella dårarna jobbar som sagt var övertid för att hitta nya offer….

    Svara
  2. anonym

     /  11/28/2014

    Angela Larsson har däremot inga problem med Johanna Sjödins exotifieringar av den stora svarta penisen. Så som vanligt, när män gör det är det fel. När kvinnor gör det så är det helt ok.

    Svara
  3. MiT

     /  11/28/2014

    Kollar man noga på deras sida så verkar det som om Feministiskt Pärspektiv ligger bakom

    Svara
  4. Jan

     /  11/28/2014

    Vit eller ej. Börje är ju själv delvis same och stolt över det. Samerna är, precis som indianerna, en ursprungsbefolkning. Den som tolkar in något negativt i den bilden måste lida av något slags politisk hjärntvätt.

    Svara
    • MJ

       /  11/28/2014

      Vad är en ursprungsbefolkning? Samerna var inte det första folket i lappland och de kom dit först efter andra folk som finns där fortfarande.

      Svara
      • Det där är väl en omtvistad fråga bland arkeologer och historiker. Wikipedia hänvisar till en studie som menar att de kom till Sverige kort efter istidens slut.

        Svara
        • MJ

           /  11/29/2014

          Ja, och längs med iskanten kom folket söderifrån.

          Svara
      • jan-e

         /  11/28/2014

        Samerna är ursprungsfolk för att de fanns i området innan nationalstaten Sverige bildades. Exakt vem som var först på ett ställe är omöjligt att veta, hur långt tillbaka ska man gå? Vem var först i det geografiska Sverige t.ex? Men man vet att samerna varit i området i ett par tusen år minst i alla fall.

        Svara
        • MJ

           /  11/29/2014

          Så då är t.ex svenskar och östgötar också ursprungsfolk?

          Svara
          • Kulturöverförmyndarenheten

             /  11/29/2014

            Man kan se det så här. Säg att t.ex ryssland tar över sverige och införlivar svenskarna i det ryska riket, tar svenskarnas tillgångar, förbjuder dom att bo i hus. förbjuder dom att tala svenska. och ger de inflyttande ryssarna all makt och inflytande. med tiden införlivas svenskarna mer eller mindre i det ryska riket. de svenska traditionerna och sederna tillåts i mindre omfattning leva kvar. Bara svenskar med kor får räknas som riktiga svenskar. då skulle situationen vara för svenskar som den är för samerna.

      • wigwag

         /  11/28/2014

        Vad är ett ”folk”? För mig är det människor som lever i en etablerad uthållig kultur med tydlig särprägel i form av språk, tradition och sedvänjor. För mig blir då Samerna först i Lappland. Långväga enstaka sommarvandrare söderifrån som kom från etablerade Europeiska kulturer men som inte fick fäste räknar jag bort.

        Svara
        • Du menar att vem som var först i Lappland är en åsiktsfråga? Jag håller inte med dig, men håller med jan-e att samer oavsett vilket bör ses som ett av Sveriges ursprungsfolk.

          Svara
        • Gunnar Sjölander

           /  11/29/2014

          Jag lever själv i ”sameland” eller ”lappland” och helt ärligt, vem bryr sig? De enda som tar upp denna fråga på allvar är halvsamer som är uppvuxna ute vid kusten. ”Riktiga” samer håller sig med renarna, försöker få det att gå ihop och är precis som alla andra. De ”medvetna” samerna är de som kräver vägskyltar med dubbla ortsnamn samtidigt som samebyns egna lokal har endast logga på svenska. Det är rätt löjligt med hela diskussionen tycker jag. Vi har alla levt och format det moderna sverige på olika vis. Samer och svenskar är ingifta i varandra likt syskon i täfteå och den samiska kulturen har levt och utvecklats under tiden.
          Att driva enorma renhjordar till slakt med hjälp av helikopter och fyrhjulingar känns väl inte så ”sedvane” utan mer som ett modernt storskaligt jordbruk. Att då börja hävda att saker ska vara som förut känns bakåtsträvande.
          Vad gällande ursprungsfolk vet jag faktiskt inte. I och med att isen drog sig tillbaka mot norr borde sverige ha befolkats från två håll. Samer ska härstamma från rysslandsområdet, då kan lika gärna folk ha vandrat in på den svenska landmassan söderifrån i ungefär samma tid.

          Svara
        • MJ

           /  11/29/2014

          Samerna har ingen varaktig kultur. De som lever i en avvikande kultur (ca 10% av de etniska samerna, som är medlemmar i samebyar) lever i en kultur som uppstod på 1800-talet då svenska staten ville åt skogen och vattenkraften som jakt- och fiskesamerna hade (staten mutade då det samiska ledatskiktet med renarna).

          Svara
          • Kulturöverförmyndarenheten

             /  11/29/2014

            MJ Enligt ditt resonemang så är bara svenska bönder med kor riktiga svenskar med en egen kultur. Renskötseln är mycket äldre än du anger. så är även samekuturen. Mycket riktig beslagtog staten främst skogssamernas skatteland. Dock mutades ingen med några renar av staten. Det var ett led i den kulturhierarkiska eran då staten ville utrota de i deras ögon undermåliga skogssamerna. Kvar skulle finnas fjällsamer och svenska bönder.

            Hur gammal är den svenska kulturen förresten?
            Vilket annat folk än svenskarna ska bestämma över
            hur svensk kultur ska vara?

  5. MiT

     /  11/28/2014

    Kommer ni ihåg den här killen? Det är han med #mansfritt. Han kämpar i alla fall 😛

    Svara
    • Jan

       /  11/28/2014

      Ologiskt. Patriarkatet utgörs ju av män. Att hata patriarkatet är bokstavligen att hata män som grupp.

      Svara
    • Pether

       /  11/28/2014

      ”(jag har inte träffat några)” – Lever hon under en sten?

      Svara
  6. MiT

     /  11/28/2014

    Svara
  7. robjoh

     /  11/28/2014

    Det som borde vara problematiskt är när någon inte anser att det finns något i en annan kultur som man kan tillföra in i sin kultur. Om det så är klädplagg, konst/kultur eller mat spelar mindre roll. Det som är problematiskt när man är så inskränkt att man anser att kulturer är block som inte kan blandas.

    Svara
    • Att vi tar till oss delar av andra kulturer är en rätt självklar del av att vi är människor. Vad som är problematiskt är att det verkar finnas en missuppfattning bland kulturmänniskor och beslutshavare att det som en gång var spontant och organiskt på något sätt blir bättre om man strukturerar och tvingar på folk denna berikning.

      Din liknelse med block funkar. Man tror att man kan kollidera blocken i hög fart och att de kommer att smälta samman.

      Kulturer är mer som modellera som sakta får knådas tillsammans över lång tid. Tidsaspekten är viktig.

      Slutligen sitter jag inte var eviga dag och tänker på att mina anfäder var valloner. Jag skriker inte ”cultural appropriation” så fort någon använder ett föremål av svensktillverkat stål bara för att en avlägsen släkting var masmästare.

      Folk får fan ta och skärpa sig nu.

      Svara
  8. CarlK

     /  11/28/2014

    Shit, jag som nyss drack kaffe. Kan ngn ge mig adressen till eustanasilägret för sådan som mig?

    Svara
    • Pelle2

       /  11/28/2014

      Det funkar bra med en hederlig,svensk Morakniv. Då gör du dig heller inte skyldig till kulturell appropriering 😉

      Svara
      • Patrick

         /  11/28/2014

        Han är säkert inte från Mora, då kan han ju inte använda en Morakniv…

        Svara
  9. MiT

     /  11/28/2014

    Svara
  10. Någon som kollat med ursprungsbefolkningen i Amerika hur kränkta de egentligen är av bilden?
    Börje är en ödmjuk person som tog sin uppgift på största allvar. Det kan man dock knappast säga om de här skrikfeministerna som nu ryar om hur krääääääänkta de är. Alltså skrikfeministerna, inte ursprungsbefolkningen, dem skiter de ju fullständigt i.

    Men hur var det nu igen? Var det inte de förtryckta som skulle ha tolkningsföreträde att tala om förtryck? Så borde inte skrikfeministerna bara sitta ned på läktaren och hålla käften i det här fallet

    Svara
  11. MiT

     /  11/28/2014

    ”Skolverket begärde att elev skulle ta bort inlägg om prov från blogg – ”vi kommer inte polisanmäla dig””
    http://www.dagensjuridik.se/2014/11/skolverket-begarde-att-elev-skulle-ta-bort-inlagg-om-prov-fran-blogg

    Svara
  12. Fick precis sån lust att sitta och ropa yo-yo med rytmen i blodet. Jag antar att jag tittat för mycket på ”Fresh prince of Bel Air”. Nu skäms jag. Kaukasiska människor ska inte hålla på med sånt där. Uppenbarligen håller jag på med CA.

    Svara
  13. MiT

     /  11/28/2014

    Svara
  14. MiT

     /  11/28/2014

    Svara
  15. MiT

     /  11/28/2014

    Svara
    • Anders Senior

       /  11/28/2014

      Hur mycket fick kapten klänning för sina föreläsningar?
      Han tjänade ju onekligen på det, inte bara i pengar….
      Alla män som involverar sig i feminism tjänar väl något på det, även om det kanske inte bara kan räknas i kronor och ören….

      Seså, där fick du det, hoppa av nu!

      Svara
    • Eller vänta nu……
      Brukar inte hon och hennes gelikar predika att ALLA tjänar på feminismen, inklusive männen?

      Svara
      • Pelle2

         /  11/28/2014

        Hon och hennes vänner brukar.som sagt var, påstå att feminism är detsamma som jämställdhet och att bägge parter tjänar på att feminismen anammas av alla
        människor.Nu visar hon feminismen rätta ansikte som handlar om att gynna kvinnor och inte unna män något bra. Konstigt bara att hon är så in i helvete korkad att hon visar upp det så öppet.
        Fast vi som hänger i denna bloggs kommentarsfält har ju vetat sedan länge att feminismen är en kvinnlig fackförening som jobbar för att gynna kvinnor på mäns bekostnad.

        Svara
        • Pelle2

           /  11/28/2014

          Eller så så har hon drabbats av hybris och tror att feministerna kan säga vad som helst om män utan att någon protesterar.Till viss del har hon ju i så fall rätt. Journalister och det övriga etablissemanget har ju köpt radikalfeminismen rakt av med väldigt få undantag.

          Svara
    • Pet

       /  11/28/2014

      Vad skönt det ska bli att slippa henne.

      Svara
    • wigwag

       /  11/28/2014

      Män tjänar på feminism eftersom samhällets potential att suga upp de bäst lämpade människorna till betydelsefulla positioner, för samhällets bästa, ökar med ökad jämställdhet mellan män och kvinnor. Och män mår bättre i bättre fungerande samhällen som styrs bättre av människor som är bättre lämpade i sina maktpositioner. Och feminismens mål är att uppnå ökad jämställdhet. Det här skulle du ha fatta Fanny om du varit feminist.

      Svara
      • Pelle2

         /  11/28/2014

        Män och kvinnor tjänar på jämställdhet och inte på feminism.Feminismen, som den uttolkas av de mest kända feministerna, handlar inte om jämställdhet utan om att gynna kvinnor på mäns bekostnad samt att sprida så mycket hat mot män som möjligt.
        Kommer aldrig kalla mig för feminist eftersom det ordet för evigt är besudlat av radikalfeministerna.

        Svara
        • ”Män och kvinnor tjänar på jämställdhet och inte på feminism”
          Det vet ju feministerna och av den anledningen håller de benhårt på feminism framför jämställdhet.

          Svara
  16. wigwag

     /  11/28/2014

    Jag lyssna på Salmings sommarprat och minns en episod han berätta om när han vara som störst i Canada. Han hade flytt stan för han stod inte ut med att inte få vara i fred för alla fans och hade vandrat och campat nån vecka i skogarna. Så kom han fram till en ensligt beläget vägkrog. Full av indianer. Här är det väl ändå ingen som känner igen mig tänkte Salming och slog sig ner frusen och trött vid ett avsides bord. Men.. Ja ni fattar. Alla ville ha autografer. Att Salming visar sin respekt för Nordamerikas ursprungsbefolkning på det här fantastiskt fina sättet gör mig rörd. Det har inte ett skit med något ”övertagande” att göra.

    Svara
    • …och som sagt så har han samiskt blod i ådrorna visste den lille fjanten om det?

      Svara
    • Coolt, en levande legend. Jag har sett honom göra mål i Globen när han spelade för AIK.

      Hans styvdotter är ihop med grannens grabb, så han var på besök i grannkåken några dar förra sommaren. Dottern pratade med honom men jag såg honom aldrig själv, bara hans svarta Audi-SUV.

      Svara
  17. Pet

     /  11/28/2014

    Det är så löjligt. De har ingenting att komma med längre. Identitetsfeminismen är som en missbrukande Per Mobergs-karaktär som skriker åt sin gråtande kvinna att veta sin plats medans han tar några stapplande steg ut genom farstudörren, ut i snön och kräks framför morfar som kommit på spontanbesök. Pinsamt feminism. Pinsamt.

    Svara
  18. michael

     /  11/28/2014

    Var det inte feministerna som sa att man ska ha typ flera hundra möjligheter istället för två.
    Hur får man ihop det med kritiken av Börje Salming?
    Kan inte han identifiera sig med en indian eller rättare sagt native american om han vill,och med vilken rätt har dom att fördöma detta,det luktar härskarteknik lång väg.

    Svara
  19. Jag gick förbi Sergels Torg häromdan och såg några indianer spela musik i grupp. När jag applåderade och frågade var jag kunde köpa deras fascinerande klädsel blev det helt tyst.

    ”Bort din rasistiska viting” – sa den ena.

    Jag gick därifrån i förundran men insåg prompt mitt misstag; indianerna är en stor lättkränkt minoritet i Sverige och de var förstås känsliga efter Börje Salmings nazistiska utspel.

    Svara
    • Och sedan ringde väckarklockan och den hemska mardrömmen tog slut?

      Svara
      • Insikten kom prompt och jag kunde pusta ut, det är ju mest extremister som blir upprörda över att Börje Salming klädde ut sig som en indian.

        Det vore ju snarare smickrande om Polska kändisar började klä ut sig i folkdräkt. De flesta här hade förmodligen inte börjat skrika: rasist.

        Men vem vet, det kanske finns några anti-rasister i Polen som hade blivit helt vilda och kränkta över att några klätt ut sig som stereotypa svenskar.

        Svara
  20. MiT

     /  11/28/2014

    Det han skrivit TILL någon på en OFFENTLIG plattform som twitter pratar han om alltså. Ni vet ”jämställdhetsexperter” 😀

    Svara
  21. Ingen är överordnad Sitting Bull. Inte ens de som trodde att de var det.

    Svara
  22. MiT

     /  11/28/2014

    Inte bara Polhemspriset
    ”Stjärnkult missgynnar kvinnorna”
    http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/stjarnkult-missgynnar-kvinnorna/

    Svara
  23. Överhövdingen har talat

     /  11/28/2014

    ”Men Larsson tycker inte att försvaret håller”……”Börje är fortfarande vit, säger hon”

    Så Larsson tar sig rätten att definiera vad samen Salming är.

    Kanske då Larsson m.fl. i hennes bransch kan börja leva som de lär och sluta förtrycka
    och säga upp elavtalet, sluta använda papper, metall mm. som kommer
    från det av svenska staten exploaterade sápmi?

    Svara
  24. Mr Goodbar

     /  11/28/2014

    Ååååååh, jag blir bara så trött.

    Svara
  25. MiT

     /  11/28/2014

    Svara
  26. Wizzlebang

     /  11/28/2014

    Aj aj aj

    Svara
  27. MiT

     /  11/28/2014

    Svara
    • Pfffft! Mens är bara en social konstruktion…

      Svara
    • Pelle2

       /  11/28/2014

      Ytterligare en tröttsam Tourettesfeminist som tvångsmässigt måste hylla det kvinnliga könet i alla dess yttringar. Kan dom aldrig lämna barnstadiet ?

      Svara
    • The Perfect Man

       /  11/29/2014

      Jag skulle vilja se ljusen som hyllar nattlig sädesuttömning.
      😉

      Svara
  28. Dreadlock

     /  11/28/2014

    Indianfjädrar till alla .

    Because You’re Worth it !

    Svara
  29. MiT

     /  11/28/2014

    Svara
  30. MiT

     /  11/29/2014

    Svara
  31. MiT

     /  11/29/2014

    Gissa vem som rattar @sweden kontot nu…

    Svara
  32. Magnus Karlsson

     /  11/29/2014

    En kille jag känner skulle spela med sitt band på en klubb i majorna i GBG idag. Det blev inställt efter att de hade beskyllts för CA och i stället skulle tydligen en dj spela.
    Tråkigt

    Svara
  1. Tobias Hubinette vilse bland bokstavskombinationer och kommer aldrig fram till ö | Häxanmexan
  2. Debilt | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: