Sex miljoner till ”värdegrundsforskning”

Det kan man läsa om på Södertörns Högskola, det är tydligen ”värdegrunden” och skolans ”fostransuppdrag” som är i fokus

”Lovisa Bergdahl, lektor i pedagogik på Södertörns högskola, har tillsammans med två kollegor beviljats 5,9 miljoner kronor av Vetenskapsrådet för det fyraåriga forskningsprojektet ”Levda värden: en pedagogisk-filosofisk grundläggning av skolans värdegrundsarbete”. Projektet syftar till att skriva fram en pedagogisk-filosofisk grundläggning av innehållet i skolans värdegrundsarbete. Forskningen fyller därmed en kunskapslucka inom värdegrundsforskning.”

De har fått nästan 6 miljoner! För att fylla en lucka inom värdegrundsforskning…

”– Mycket pedagogisk forskning har hittills ägnats åt att analysera hur den så kallade värdegrunden kan implementeras och realiseras i undervisningen, men det saknas till dags dato systematisk forskning om vad de värden och dygder kan betyda som lärare och skolpersonal ska fostra till, säger Lovisa Bergdahl. Detta behov aktualiseras inte minst av den oro som många lärare känner idag inför att våga gå in i svåra etiska diskussioner i klassrummet.

Lovisa Bergdahl ser frågan som extra viktig i ljuset av ett mångkulturellt samhälle där värdegrundens betydelse är i ständig omförhandling.”

Intressant, MYCKET pedagogisk forskning har tydligen ägnats åt att analysera ”värdegrunden” och hur den ska implementeras och realiseras i undervisningen…

”Projektet utlovar att bidra med en revitalisering av skolans kunskaps- och fostransuppdrag i en tid som ställer höga krav på lärarens förmåga att tillsammans med eleverna leva och gestalta läroplanens värden i det dagliga arbetet i skolan.”

**********

Mer från Södertörn när vi ändå är igång, vad sägs om ”Kunskap i förhandling”? Det är också ett ”projekt” som verkar ha med skolan att göra.

Och när vi ändå är igång så finns ju ”Ni vet väl var framtidens journalister utbildas?

********************

Genusdebatten: ”Sanningen om #GamerGate Del 2 – Bara arga vita män eller #NotYourShield

Snurrigt: ”S.C.U.M – Ytterligere en representation.

Fröken missnöjd: ”people are strange…

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

41 kommentarer

  1. Pelle2

     /  12/02/2014

    Jag törs knappt tänka på vilken värdegrund dom vill ”forska” fram och implementera i skolan. Det är knappast en kvalificerad gissning att det handlar om genus,patriarkatet och
    könsmaktsordningen.
    Hur som helst är det skrämmande att dom slösar bort pengar på så kallad forskning i Södertörns Högskolas regi.

    Svara
  2. Svåra etiska diskussioner i klassrummet,allas lika värde,som om en IS terrorist är lika mycket värd som den som fått sin hals avskuren av samme Terrorist?

    Svara
    • Kristian

       /  12/02/2014

      ”Din fråga är väldigt islamofobisk.”

      Svara
    • MJ

       /  12/02/2014

      Är det inte så då?

      Svara
      • Grodan Boll

         /  12/03/2014

        Det borde vara så, men jag är inte så säker på att IS-rekryten i klassrummet tycker det.

        Svara
  3. robjoh

     /  12/02/2014

    Hade det inte varit bättre om vi betalat någon för att ta bort allt om värdegrund från skolan. Då kanske vi hade kunnat lägga ner mer tid på att lära ut fakta i skolan. Fast jag gissar att människor som anser att postmodernism är ett godkänd vetenskapsmetod inte vet vad fakta är.

    Svara
    • Pelle2

       /  12/02/2014

      Jodå, postmodernisterna vet vad ”fakta” är. Fakta= vad dom själva känner utifrån deras vardagsförståelse av ämnet.Traditionell fakta som kan verifieras=Patriarkalt förtryck 😉

      Svara
      • Kristian

         /  12/02/2014

        Lägg därtill att det de känner är sant alltid sammanfaller med vad Herr Ordförande senast har sagt.

        Svara
      • robjoh

         /  12/02/2014

        @Pelle2
        Jag ger dem inte rätten att definiera vad fakta är, men jag får instämma i att du har en poäng.

        Svara
  4. Jern

     /  12/02/2014

    Lärare ska fostra till en värdegrund, står det faktiskt. Och professor Bergdahl får 6 miljoner för att bestämma vad denna värdegrund ska innehålla.
    Alla vet redan att detta är en beställning av ytterligare en helig skrift i religionen ”allas lika värde”. Bergdahl har fått jobb på Södertörn och utnämnts till professor just för att hon är en bekännare av den religionen. Om hon till äventyrs skulle avfalla och inte skriva enligt beställningen så bleve hennes skrift bannlyst och begravd.

    Sverige har blivit som Europa var när katolicismen stod på sin höjdpunkt. Staten och religionen allas-lika-värde går hand i hand och Gud nåde den som opponerar. Då väntar inkvisitionen i form av domstolar beväpnade med HMF-lagen eller den hemliga polisen Expo som släpper lös bandhundarna i vänstermiliserna. Avsked eller avbruten karriär är annan förföljelse som väntar hädare. Och så har vi den moderna skampålen i form av uthängning i pressen.

    Revolution är när folket gör uppror och tar makten. Vi närmar oss den dagen.

    Svara
  5. Jag som själv arbetar i skolan har åtminstone alltid tidigare betraktat skolans värdegrundsarbete som i grunden något positivt, som ett led i skolans roll att lära ut respekt för demokratiska värden. Men om det börjar handla om att stöpa om människor för att få alla att passa i samma form, tala om vilka åsikter som är rätt och vilka som är fel och i sämsta fall göra skolan till språkrör för en viss ideologi för att uppnå detta syfte, då är man inne på en farlig väg.

    Svara
    • genusfoljaren

       /  12/02/2014

      Bara att vänta tills de vill åka till Nordkorea och få bra exempel på hur deras ”värdegrunds” arbete i skolan går till. Då vet vi!

      MVH

      Svara
    • Anders Senior

       /  12/02/2014

      …..Och det är precis det det handlar om Annie.

      Att införa ”rätt” värdegrunder har skolan iofs ägnat sig åt ganska länge…
      Skillnaden har varit att det varit lite mer subtilt tidigare, kanske framförallt för att det kunnat genomföras utan konkurrens tidigare.

      Hur mycket hittar du tex. om Gulag och de negativa sidorna av kommunismen i läroböckerna i skolan?

      Skillnaden nu för tiden är nog snarare att internet gjort oss oberoende av gammelmedia och skolornas propaganda så det inte är lika lätt att indoktrinera oss med ensidig information längre.
      Folk kan nu öppet visa sina åsikter och inse att majoriteten de facto inte tycker som media försöker göra gällande.

      Folk börjar inse att konsensus inte alls är den bild som media försöker måla ut.
      Folk börjar äntligen våga se och tala om att kejsaren är naken.

      Därav dessa desperata försök att svartmåla och tysta ner det som inte är den ”rätta” värdegrunden, att försöka tysta folk med insikt om kejsarens rätta status…..

      Svara
      • Det var flera år sedan jag för första gången för mig själv myntade begreppet ”konsensustyranni” när jag började uppleva vartåt det barkade hän.

        Svara
    • MJ

       /  12/02/2014

      Problemet är väl att ni i skolan inte har intresserat er för VAD demokrati ÄR på väldigt länge. Det var ju från början högern som ville omdefiniera demokrati till att betyda ”som det är i länder vi tycker om” vilket helt urholkade begreppet (eller förståelsen för begreppet) och sedan gjorde det möjligt för vänsterpopulister att också kalla precis vad fan som helst för demokrati.
      Jag lovar t.ex. att inte en ENDA här i det här kommentarsfältet kan definiera demokrati.

      (För att hoppa över några vanliga led så brukar det gå till så här:
      1(jag). Kan du definiera demokrati?
      2. (Valfri svensk) Javisst det är när man har val till lagstiftande församling.
      1. Jasså? Så då är Nordkorea och Kuba är demokratier och Sovjet och DDR var också demokratier?
      2. Nej verkligen inte, jag bara glömde att nämna kriterierna 2-4
      1. Jaha så då menar du att Tyskland, Japan och USA inte är demokratier?
      2. Jo det är de, man får bryta mot kriterierna om man är ett land som jag gillar. )

      Svara
      • Pelle2

         /  12/02/2014

        Vad är demokrati för dig och finns det något land som uppfyller dina krav ?
        Om det inte gör det,hur skall vi nå dit ?

        Svara
        • MJ

           /  12/02/2014

          Demokrati är de demokratiska fri- och rättigheterna. Är dessa uppfyllda och utvecklas mot mer frihet och mer rättigheter så har man demokrati.
          (Vilket handlar om politisk frihet, alltså det samma som den klassiska liberalismen)

          Vad jag vet så finns det inga demokratier idag. Tvärtom går utvecklingen åt motsatt håll. Men jag känner inte till läget i alla länder.

          Svara
          • Desperaon

             /  12/02/2014

            Är du medveten om vad du just gjorde? Först fastslår du att ”inte en enda” i kommentarsfältet på den här sidan kan definiera demokrati. Sedan lägger du fram en definition. Per definition borde då den definitionen vara felaktig.

          • wigwag

             /  12/03/2014

            Sverige är en demokrati. Det visar det nuvarande budgetkaoset. SD fick 13% i valet och en vågmästarroll mellan två block som inte kan/vill samarbeta och då spelar det ingen roll vad de övriga partierna tycker och tänker om SD. Folket har givit dem makt. Vilket är bra att det blev så tydligt på detta sättet. För folk går inte och röstar på valdagen för att våra välbetalda politiker ska hålla käft och följa ”praxis” och förövrigt rulla tummarna i 4 år.

          • MJ

             /  12/03/2014

            @Desperaon
            Det är helt jävla riktigt det. Ingen, förutom jag.

          • MJ

             /  12/03/2014

            @wigwag
            Så definitionen av demokrati är att man har käbbel i parlamentet? Då borde ju definitivt DDR och Folkrepubliken Polen ha varit demokratier. Där förekom ju till och med slagsmål i parlamenten.
            Somaliland är också en blomstrande demokrati, de hade ju till och med ihjäl varandra i det parlamentet.

          • wigwag

             /  12/03/2014

            MJ: De som käbblar är i vart fall inte SD. Dom verkar, med all demokratisk rätt, helt trygga i sin position som är dem givet av svenska folket. Alliansen sköter sig också bra. Konsekvent. Att sossar och andra maktfullkomliga fullständigt tappar ansiktet och gör bort sig och talar om ”praxis” och ”lekstuga” mm. är ju bara pinsamt. Men så kan det bli i en demokrati som förövrigt inte är nåt gullegullande teparty där alla är vänner och mår bra. Och följer praxis med minimala parlamentariska störningar. Jag njuter idag.

  6. En annan Fredrik

     /  12/02/2014

    Den här ”pedagogisk-filosofiska grundläggningen” är något som de borde ha forskat fram för länge sedan. Jag funderade på att skriva min magisteruppsats om den en gång för länge sedan, eller egentligen illusionen om att det skulle finnas ”neutrala”, universellt giltiga och accepterade värden. Värdegrunden behöver själv en uppsättning religiösa eller filosofiska premisser att stå på. De här premisserna är stipulerade, obevisbara axiom. Som det är nu framställs värdegrunden som axiomatisk, även om den inte är det. Ta t.ex. ”demokrati”, det är ingen självklarhet. Man kan delvis härleda den till ”alla människors lika värde” – och får då problem med att de som är under 18 verkar vara mindre värda än andra, eftersom de inte har rösträtt. På vilka grunder kan man då hävda att alla människor har lika värde? Och gäller det bara födda människor, eller även ofödda? Vips är vi inne i en diskussion om abort…
    Jag kan bara önska dem lycka till och litar inte för en sekund på dem med tanke på högskolans renommé. Nästa fråga kommer när (om) de blir klara med sin forskning: vilken människosyn som de forskar fram i sin ”pedagogisk-filosofiska grundläggning” kommer med nödvändighet att ha politiska efterverkningar, eftersom vissa skillnader i politik mellan partierna beror på deras respektive människosyn. Måste då lärarna svära sig till en viss värdegrund som strider mot deras politiska uppfattning?

    Svara
    • Jag är fullständigt enig med dig i ovanstående. Det finns f ö flera områden som detta stämmer in på. Skolans likabehandlingsplaner, arbete mot mobbning framställs utifrån givna postulat att det finns grupper som på förhand är diskriminerade, att all mobbning handlar om en förtryckare och en utsatt mm. I det senare fallet handlar det ibland om konflikter som kan lösas och som tyvärr i värsta fall kan förvärras av antimobbningsarbete.

      Svara
  7. Johan A

     /  12/02/2014

    Värdegrund… Där har vi ett hittepå-ord jag verkligen avskyr. För inte så länge sen råkade jag nämna för några kollegor till mig att många av de bråk jag och mitt ex hade haft berodde på att hon var feminist och jag inte var det. Det tog inte mer än kanske en timme innan jag fick veta från högre ort att jag hade ögonen på mig eftersom min ideologiska inställning gick emot företagets värdegrund och jämställdhetspolicy. Antar att jag kan lätt gissa mig till vad denna ”forskning” kommer leda till…

    Svara
    • Kristian

       /  12/02/2014

      Det där låter som något direkt ur Kafka eller DDR. Skrämmande.

      Svara
  8. Pether

     /  12/02/2014

    Värdegrund är helt och hållet antidemokratiskt, endast ett medel för makthavare att kasta ut och osynliggöra kritiker, motståndare o personer som inte håller med dem.

    Svara
  9. michael

     /  12/02/2014

    Värdegrunds skola är en politiserad skola.
    Skolan ska ge eleverna en så pass bra utbildning att dom själva klarar av att ta in och bearbeta information för att bilda sin egen värdegrund ingenting mer ingenting mindre.

    Svara
  10. Björn

     /  12/02/2014

    OT: http://www.svd.se/kultur/tacka-vet-jag-min-lagom-tacksamma-tiggare_4154801.svd

    ”efter jobbet ser [jag] gänget med rakryggade tjejer i flätor och långa kjolar i tunnelbanan. De skrattar och hojtar glatt åt varandra och makar undan sin ihoprullade madrass från sätet så att min dotter får sitta. Jag känner igen några av dem, har sett dem bråka med en annan tiggare på Hötorget som tyckte att de rörde sig i hans revir. Han använde all sin manliga härskarteknik, men de bet ifrån.”

    Svara
  11. Jan

     /  12/02/2014

    På vilka hyllor kommer den här ”forskningen” stå och damma när flickorna flummat färdigt efter fyra år? Rektorsexpeditioner runt om i Sverige?

    Svara
    • Kristian

       /  12/02/2014

      ”Det finns hela bibliotek.”

      Nu vet vi varför!

      Svara
    • Du vet det där bordet i fikarummet som står lite ostadigt? Efter dom här miljonerna kommer det att vara fixat.

      Svara
      • Björn

         /  12/02/2014

        Var inte så säker på det. Fixa sånt är heteronormativt genusrolls…äsch googla patriarkatet

        Svara
        • Jag tror att den blåröde menar att avhandlingen kilas in under det glipande benet så att bordet står stadigt igen, till en kostnad av 6 mille…

          Svara
      • The Perfect Man

         /  12/03/2014

        Jotack, jag känner igen det där. Efter ett antal kostsamma utredningar om vilken könstillhörighet bordet har och i vilken utsträckning bordets vinglighet beror på patriarkatet. Så är det jag som får stå där med lim, tvingar och eventuellt skruv.
        ;-p

        Svara
  12. I dessa värdegrundstider är det skönt för försvarsmakten att de flesta små gröna män i själva verket är vita, så det är OK att bruka våld mot dem.

    Svara
  13. Maria

     /  12/02/2014
    Svara
    • Dreadlock

       /  12/02/2014

      Skolan är helt klart ojämlik.

      Frodolin upprepar sitt mantra : tidiga insatser för barn med större behov, bättre lärarrekrytering med höjda lärarlöner som kopplas till pedagogisk utveckling och högre jämlikhet i utbildningssystemet, med extra resurser till mer behövande skolor.

      Dvs – Det behövs fler speciallärare (Yrkeskategori som regeringen Person avskaffade)
      Bättre lärare ( Går ej att ordna rakt av,särskilt inte nu, när intagningspoängen för lärarutbildningen sänkts radikalt för att överhuvudtaget hålla jämna steg med behovet framöver)
      Extra resurser till mer behövande skolor (Det sker redan)

      Frodolin får en svettig mandatperiod ….

      Svara
  14. Dreadlock

     /  12/02/2014

    6 miljoner bagis och 4 (!) års forskning för att ge bl.a. stöd till lärare som känner sig oroliga att ingå i tunga etiska diskussioner med eleverna.

    nästa mening :

    ” Lovisa Bergdahl ser frågan som extra viktig i ljuset av ett mångkulturellt samhälle där värdegrundens betydelse är i ständig omförhandling.” (systematisk forskning om vad de värden och dygder kan betyda som lärare och skolpersonal ska fostra till)

    Vadå? Värdegrunden på Södertörn är i stort sett redan klar. Hudfärg är mycket viktigt. (Vita modernister är alltid privilegierade och tillerkänns noll tolkningsområde i undervisningen) Kön är ännu viktigare (Mäns vetenskapliga landvinningar förminskas med hjälp av postmoderna drapor om självupplevda kunskaper bl.a.) Vad finns kvar att göra ?

    Svara
  15. Pelle2

     /  12/03/2014

    OT:
    Erik Helmersson på Dn skriver bra om det sjuka i begreppet kulturell appropriering:
    http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-appropriera-mera/.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: