”På spaning efter genusforskningens framtid”

Vad handlar det om? Det kan man läsa om på Nationella sekretariatet för genusforskning kryptozoologi, ”På spaning efter genusforskningens framtid

På konferensens sista session var det dags att ta pulsen på g14. Spaningarna handlade om genusforskningens styrkor, hot och möjligheter. Ett tydligt spår var behovet av att diskutera nyliberalismen i förhållande till kunskapsproduktion och villkoren i akademin.

genusforskningsframtid

Vilken tur att det finns ett prästerskap med verktyg för att dekonstruera det osynliga. Som kan se det osynliga och som kan missionera om det. Som kan tala om hur det osynliga ser ut. Och det är bara de som kan göra det eftersom det bara är de som se klart eftersom bara de tillhör det upplysta folket. Andra är inte frälsta än. Hallejuja!

Det finns även ”Normbrott i akademin” att läsa. Där kan man se det här

vimänharbaraprivilegier

Hallejuja igen!

********************

Genusdebatten: ”GTA V plockas bort från butikshyllor – Censuren av spelbranschen har börjat

MVH

MiT

Advertisements
Följande inlägg
Lämna en kommentar

52 kommentarer

  1. MiT

     /  12/05/2014

    Svara
  2. Snart börjar de väl knacka dörr också, ”Vi skulle vilja prata lite med dig om den här boken”… Sektgalningar!

    Svara
    • Dom här människorna knackar inte dörr. Dom dekonstruerar den och sen så kliver dom på.

      Svara
      • Kristian

         /  12/05/2014

        Där man dekonstruerar böcker dekonstruerar man människor.

        Svara
      • Anders Senior

         /  12/05/2014

        Dessa människor arbetar inte så, när det blir så dags kommer de att skicka Stasi/Gestapo att knacka på dörren…

        Svara
  3. notsure

     /  12/05/2014

    Nyliberalismen är den största fienden till feminismen, eller den mest extrema yttringen av motståndet. Liberalismen vill ju som bekant låta människor välja sina egna liv, något som är fullständigt otänkbart bland extremvänstern (kommunister, feminister, mfl). Liberalismen är inte intresserad av att bygga människa 2.0, något som ju är nödvändigt om man vill få utopi.

    Fascism och nazism är deras fiende av andra anledningar som jag aldrig riktigt förstått. De vill också tvinga folk att leva sina liv efter vad ”mer intelligenta” människor tycker. Kanske är det utfallet som skiljer eller vilken typ av människa man vill bygga?

    Om man inte är fullständigt hjärntvättad så vet man att människor inte är sociala konstruktioner (till 100%) och alla ovanstående försök kommer misslyckas fatalt.

    Svara
    • Jonte

       /  12/05/2014

      Bra skrivet, håller helt med. Tyvärr för dom här människorna så tror dom att alla liberaler som inte håller med Folkpartiet i allmänhet och Birgitta Arnholm i synnerhet är ”nyliberaler”

      Svara
    • MJ

       /  12/05/2014

      Det stämmer ju inte. Nyliberalismen är ju feministisk om det behövs. Vårt mest nyliberala parti, C, definierar sig även som ett feministiskt parti, vilket ju bara är en marknadsbedömning. Nyliberalismen säger inget om jämlikhet, rättvisa, rättigheter eller liknande utan anpassar sin inställning i de frågorna efter vad som är lättast att sälja.

      Svara
      • Opie

         /  12/05/2014

        Nu tror jag du har missuppfattat (ny)liberalismen grovt. Inom liberalismen är rätten till liv, frihet och egendom central och grundläggande. Sen att Centern hävdar att de är ett liberalt parti har inget med verkligenheten att göra. Vem som helst kan kalla sig vad som helst om det lockar röster, jmf med alla dessa ”feminister” som G Persson, F Reinfeldt och nu A Kindberg Batra.

        Svara
        • MJ

           /  12/05/2014

          Inom liberalismen är det så ja, men inte inom nyliberalismen. Vi kan ta ett exempel:
          Israel mördar 2000 civila palestinier, bombar skolor, hem, sjukhus, vägar m.m. som försämrar livet för miljoner civila för att påverka ickecivila palestinier att sluta med viss verksamhet.

          Reaktionen på detta från en liberal:
          Det är förkastligt, statens våld får bara rikta sig mot just de individer som utgör en fara och våldet måste vara proportoneligt mot faran de utgör.

          Reaktionen från en nyliberal:
          Är det lönsamt? Om ja så är det bra, om nej så är det dåligt.

          Svara
  4. MiT

     /  12/05/2014

    Svara
  5. Anonym

     /  12/05/2014

    Nyliberalism är nyspråk för Klassiskt liberal. Det är alla andra som kallar sig ”liberaler” som snott ordet från oss..

    Svara
    • Opie

       /  12/05/2014

      Exakt! Begreppet liberal har i dagens debatt devalverats till att betyda ungefär ”socialdemokrat till höger”.

      Svara
      • MJ

         /  12/05/2014

        Det finns ingen motsättning med att vara socialdemokrat och liberal samtidigt. Det är ju faktiskt så att när socialdemokratin fick sitt namn så var det liktydigt med socialliberal. Liberalismen säger inget (eller mycket lite) om ekonomiskt systern.

        Svara
        • Opie

           /  12/05/2014

          Nej, precis. Du bekräftar bara det jag skrev ovan. Liberal är i stort ett begrepp helt utan mening om det i princip ”bara” innefattar att man är för marknadsekonomi. Med din definition är alla riksdagspartier att betrakta som liberala.

          Svara
          • MJ

             /  12/05/2014

            Liberal har precis inget med marknadsekonomi att göra. Liberal har mycket lite med ekonomi att göra alls. Det finns vissa liberala rättigheter som kan krocka med ekonomiska system, t.ex. så går inte liberalismen ihop med fullständigt statligt ägande eller fullständigt privat ägande.

            Du blandar ihop det med nyliberal, alltså det som betecknar konservativa som tyckte att liberal hade en bättre klang.

          • Anonym

             /  12/05/2014

            MJ, Om du låter bli att definiera vad liberalism är, Så låter vi bli att definiera vad socialism är. Deal?

          • MJ

             /  12/05/2014

            @Anonym
            Nej varför det?
            Jag är motståndare både till att OMdefiniera andras ideologier som att OMdefiniera sin egen.

            Det blir också mycket lättare att hålla ett politiskt samtal om man låter saker och ting vara det de är. Det blir så jäkla krångligt om man alltid ska ta hänsyn till vilket datum och av vem något sägs för att veta vad det ska betyda. Låt liberalism betyda liberalism, och kalla er ideologi för antingen dess tidigare namn eller hitta på ett nytt om ni tycker att det gamla namnet säljer dåligt.

    • MJ

       /  12/05/2014

      Nej nej nej, verkligen inte. Nyliberal är nyspråk för extra cynisk kapitalism.
      Däremot är det riktigt att man la till ny för att ideologin är då oerhört skild från liberalismen, och bär de hade samma namn så blev det omöjligt att prata politik.

      Svara
      • Kristian

         /  12/05/2014

        Om man läser texter från Sverige och USA jämte varandra blir man snart förvirrad.
        Tycker om Zetterbergs uppdelning i marknad, stat och civilsamhälle. Liksom Formgren tycker jag att de tre bör vara i balans. (‘Femårsplan eller marknadsfundadamentalism’ är alltså fel fråga som jag ser det.)

        Svara
      • Anonym

         /  12/05/2014

        MJ, Sanna liberaler är Ludwig von Mises, Friedrich Hayek, Murray Rothbard osv. Vad de stod för är inte alls förenligt med socialdemokrati.

        ”According to William J. Novak, however, liberalism in the United States shifted, ”between 1877 and 1937…from laissez-faire constitutionalism to New Deal statism, from classical liberalism to democratic social-welfarism”.”

        Det här är vad en sann liberal säger i en debatt.

        Svara
        • MJ

           /  12/05/2014

          Njae, det är vad en logiskt tänkande person säger. Han kunde ha sagt samma sak och haft en lång rad andra ideologier som grund. (På slutet går han in lite på Liberalism, baserat på USA:s grundlag som skrevs av liberaler).

          Huvudfrågan är ju mest en fråga om utvecklingsstörning eller ej. Ingen normalbegåvad tror ju på allvar att WTC-attackerna berodde på avundsjuka över ”frihet” eller någon annan puckad amerikansk propagndajingel.

          Svara
  6. Fråga TESKEDSORDEN! Sveriges intellektuella elit 🙂

    De har verkligen lösningen på alla Sveriges problem 🙂

    Svara
    • Intenso

       /  12/05/2014

      Göta-Petter!

      Svara
      • Treve

         /  12/05/2014

        Ja jösses… Veronica Palm och Cecilia Wikström tillsammans i en ”debatt”. Det var bland det mest självgoda och besserwisseraktiga dravel jag hört på senare tid. Och då är ändå konkurrensen ganska hård…

        Svara
  7. Jonte

     /  12/05/2014

    Att genusvetare ser saker som vi andra vanliga dödliga inte ser har ju varit rätt uppenbart länge, men det gjorde Don Quijote också…

    Svara
  8. Nils Draake

     /  12/05/2014

    Jag som verkligen är nyliberal stör mig på att vänstern skriker ”nyliberalism” varje gång avgiften till kollektivtrafiken höjs. De fattar ju inte att vi vill lägga ner kollektivtrafiken och vi vill ta bort pappamånaderna (liksom hela föräldraförsäkringen).

    Det tror jag är främsta skälet till att vi kallar oss ”Klassiska liberaler” numera. Det är inte så att vi skäms för ordet ”nyliberal”, tvärtom, men vi vill inte att vänstern buntar ihop oss med Folkpartiet.

    Svara
    • Kristian

       /  12/05/2014

      Är Sverige bäst i världen här?

      Svara
      • Kristian

         /  12/05/2014

        Har läst den ordentligt nu. Fy fan. Vet inte om jag orkar med del 2.
        Inget nyckelcitat, läst hela.

        Svara
        • Kristian

           /  12/05/2014

          Från wikipedia om Calhoun’s experiment med möss:
          ”The conclusions drawn from this experiment were that when all available space is taken and all social roles filled, competition and the stresses experienced by the individuals will result in a total breakdown in complex social behaviors, ultimately resulting in the demise of the population.”

          Svara
          • Kristian

             /  12/05/2014

            Det låter som om verkligheten för svarta män i USAs storstäder börjar sprida sig. (Inget jag har hittat på själv.)
            ”Canary in the coal mine, ” som något skrev till Karen Strough (Girlwriteswhat).

  9. Pelle2

     /  12/05/2014

    Wetterberg och hans feministiska vänner får alltså problem med att diskutera en mans situation i ett kvinnodominerat sammanhang som ”jämställdhetsvärlden”.
    När detta skulle göras så skulle det helt plötsligt handla om att vi män,enbart på grundval av vårt kön, har privilegier. Med andra ord kan en man aldrig känna sig osynliggjord eller nedtystad och diskriminerad i ett kvinnodominerat sammanhang medan kvinnor naturligtvis alltid är förtryckta och behöver kvoteras i ett mansdominerat sammanhang…
    Vilket hyckleri !
    Det är ju också konstigt att den fina feministen Thomas Wetterberg inte har några problem att ta sig ton i jämställdhetsdebatten och därmed tar plats på en kvinnas bekostnad.
    Det är konstigt att regler som gäller för alla andra aldrig kan appliceras på det feministiska prästerskapet…

    Svara
    • AV

       /  12/05/2014

      Han säger inte att män har privilegier, han säger att män BARA har privilegier. Dvs det finns inget område någonstans, någon gång, där män är i underläge någonsin. Han får säkert duktigt med klappar på huvudet av prästerskapet. Snäll pojke, vacker tass.

      Svara
      • Kristian

         /  12/05/2014

        ”När [Tomas Wetterberg] är inkallad som expert för att undervisa lekmän i jämställdhet så ser han inget problem med att utnyttja all sin auktoritet för att förmedla kunskapen så bra som möjligt.”

        Tomas,
        Här ute i verkligheten har du noll ”auktoritet.” Du är låtsasproffessor i en låtsasvetenskap.

        (Min stavningskontroll har ordet ”låtsasvetenskap”. Det är som om de visste vilka jag skulle skriva om!)

        Svara
  10. AV

     /  12/05/2014

    Tänk om ett annat forskningsfält skulle ta lika stort parti mot eller för en viss politisk inriktning? Om en kongress inom teknisk fysik skulle utmåla MP som en fiende eftersom de är emot kärnkraft? Att ekonomer samfällt dissar allt utom nyliberalism på sin stora kongress. Att sjuksköterskor gemensamt tar avstånd från kapitalism, som en grundbult i vårdvetenskapen.

    De döljer inte ens att de har en direkt politisk agenda. Att deras ”nyliberalism” innefattar allt som inte är direkt styrt uppifrån och innehåller någon form av fritt val, gör inte saken bättre. Närmare en politisk sekt kan man knappast komma.

    Svara
  11. michael

     /  12/05/2014

    Män har privilegier att i större grad.
    Ta sitt liv.
    Bli hemlös.
    Utsättas för våld.
    Bli missbrukare.
    Missta vårdnaden av sina barn.
    Få sämre utbildning.
    Bli arbetslös.
    Få sämre hjälp vid psykiska problem.
    Inte få hjälp när man utsätts för relationsvåld.
    Att hånas pga sitt kön.
    Ses som endast ett problem som ska hålla käften.
    Bli bortkvoterade.
    Etcetera etcetera.

    Svara
    • Pelle2

       /  12/05/2014

      Jag är inte för kvotering i något sammanhang men det är ju befriande med en kvinna som tycker att män skall kunna kvoteras till kvinnodominerade yrken som lärare. Då vore kvoteringsivrandet åtminstone konsekvent.
      Jag har dock aldrig hört någon ledande feminist förespråka manlig kvotering vilket visar att de inte är intresserade av jämställdhet.

      Svara
    • Kristian

       /  12/05/2014

      ”För den som är uppvuxen med ”manligt kön” som den över­lägset viktigaste meriten i alla sammanhang”

      Myt.
      Myt myt myt myt myt.
      Myt myt.

      Svara
  12. MiT

     /  12/05/2014

    Svara
    • De förlitar sig på att SD isåfall kommer att rösta med dem för att fälla en ny alliansregering. 😉

      Svara
  13. Satkärringen av manshatarkyrkan sista dagar heliga, ska vara med i På Spåret kort innan extra valet. http://www.di.se/artiklar/2014/12/5/svt-bryter-mot-regel-for-schyman/

    Hade varit en annan sak om det var ett specialprogram med enbart rasister, despoter och sol o vårare. Nu är det ständigt samma despotiska könsrasist som medverkar i alla SVT-program.

    Svara
    • Kristian

       /  12/05/2014

      I det programmet tvingas hon i alla fall sitta ned och behålla hela kjolen på.

      Svara
    • Intenso

       /  12/05/2014

      Det här är faktiskt helt ofattbart. Hur i helvete kan de bjuda in henne som om hon var vilken kändis som helst. Att det finns en bakomliggande tanke är inte svårt att tänka sig.

      Hon kommer säker att ”skoja till det lite” om feminism och Fredrik och Kristian kommer att skratta gott och nicka instämmande.

      Fy faan för SVT säger jag.

      Svara
      • Pellle2

         /  12/05/2014

        Nu skyllde dom på att de inte kunde veta att det skulle bli ett extraval.
        Det största problemet är väl att de bjuder in henne i olika sammanhang för att framställa henne i en positiv dager och förhoppningsvis ragga flera röster åt extremisterna och manshatarna i FI.
        Naturligtvis ser dom också till att ingen kommer att kritisera henne eller ta upp hennes uttalande om att en budget inte är så viktig och att män skall skickas till omskolningsläger.

        Svara
        • Det är klart att de inte kunde veta att det skall bli val igen så fort, eller fast jo det kanske man hade kunnat räkna ut. I vilket fall, så vitt jag vet så är det första gången som en partiledare är med överhuvudtaget. Är de så barskrapade på kändisar att man måste ta till Gud Run som man vet alltid bedriver kampanj med teman som du beskriver.

          Om inte hela serien är inspelad så kan man ju byta ut henne. Men då kanske de inte blir bjudna på hemparty.

          Svara
          • Pellle2

             /  12/05/2014

            Ledningen på SVT och SR har väl klippkort till Gud runs homepartyn.Det primära målet är nog som sagt var att indoktrinera de mindre vetande till att köpa Fi,s manshatarideologi utan några protester..

  14. Gusev

     /  12/05/2014

    Dom där hemska liberalerna, som vill att folk ska få leva sina liv som de vill.

    Spott, spott!

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: