Ta det försiktigt med ljusen i jul

Det gäller i hela landet, en brand uppstår så lätt. Tänk på det EXTRA mycket om ni bor i Skåne, där har kvoteringen nu slagit igenom med full kraft.

eldaförsiktigt

För är det någon som tror att det INTE handlar om kvotering? De leker med folks liv för att tillfredsställa genusfolk och inget annat. Han borde skämmas istället för att vara stolt!

Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap

Det skaver rätt mycket det där om MSB

Är detta sant? Dömd för rån och deltog vid brutal våldtäkt – nu belönas han med jobb som brandman

**********

Ekvalist: ”Fatta man

Om det är någon som undrar vad Män för Jämställdhet är för något som är involverade i FATTA så säger det här ganska mycket

mfj

mfj1

mfj2

Härligt gäng!

mfj3

Men som vanligt så preciserar de inte vilken norm de menar. De kan nog inte ens svara på det vilket jag tycker är anmärkningsvärt eftersom de fått flera miljoner för detta!

mfj4

Crossing Boarders, Femtastic och FATTANU, riktiga representanter för män och manlighet…

mfj5

Gårdagens program, tur att de har med RIKTIGA män som Tiffany Kronlöf som verkligen vet hur det är att vara man i Sverige idag.

mfj6

Läs Ekvalists inlägg om vad han borde göra…

Män För Jämställdhet är alltså bara radikalfeminister av värsta sorten och inget annat. De driver även Machofabriken tillsammans med Roks och Unizon (före detta SKR) så håll koll på om Machofabriken besöker er skola för de siktar in sig på skolungdomar.

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

48 kommentarer

  1. robjoh

     /  12/14/2014

    Min spontana tanka är att även om det inte är kvotering av kvinnor till brandmans yrket så blir det pga allt prat om kvotering att man misstänker att så är fallet.

    Så vad kvoteringsivrarna ar lyckats med är att jag som individ inte litar på att kvinnor som är i vissa yrken faktiskt är där pga kompetens. Bra jobbat!

    Svara
    • wigwag

       /  12/14/2014

      Fast å andra sidan spelar det ju mindre roll vilka förutfattade meningar just du har när räddningstjänsten, pga ökad kunskap, räddar ditt och andras liv.

      Svara
      • robjoh

         /  12/14/2014

        Om du behöver kvotering för att uppnå en ökad kunskap är jag rätt säker på att du inte får ökad kunskap. Fast du kanske kan informera mig om vilken kunskap som kvinnor har som en brandman bara måste ha för att kunna utföra sitt jobb bättre.

        Svara
        • wigwag

           /  12/14/2014

          Organisationskunskapen totalt sätt måste ju öka när urvalet ökar. Kvinnor och män är en större grupp än bara män. Kvotering syftar till att normalisera in kvinnor i räddningstjänsten.

          Svara
          • robjoh

             /  12/14/2014

            ”Organisationskunskapen totalt sätt måste ju öka när urvalet ökar”

            Finns inget som säger att organisationskunskapen måste öka för att urvalet ökar. Om urvalet ökar genom artificiella reformer istället för ökad kunskap kan till och med ett ökat urval minska organisationskunskapen.

            ”Kvotering syftar till att normalisera in kvinnor i räddningstjänsten.”

            Om du behöver kvotera för att normalisera något kommer du få en försämring. Då är vi tillbaka där jag började, att kvoteringsivrare gör det sämre för de kvinnor som är aktiva i branschen.

          • wigwag

             /  12/14/2014

            Det du började med var påståendet att kvotering innebär att ditt förtroende för kvinnor som jobbar i branschen minskar.

          • robjoh

             /  12/14/2014

            @wigwag
            sant, och det är för att jag tror att det blir sämre för de aktiva kvinnorna i branschen om förtroendet för de som kvinnor som är aktiva där faller.

    • Pether

       /  12/14/2014

      Självklart är det kvotering, finns inte ett uns av något annat i det.
      Innan: Några ynka få kvinnor klarar testerna och lyckas ta sig vidare, antalet färdiga brandmän är väldigt få. ( 3.1% av heltidsanställda. )
      Nu: Väldigt många kvinnor klarar det, nu handlar det inte om 3.1% utan om mer än 50%. Antingen har kvinnorna fått käka anabola i några år, eller så var de enda manliga sökandena ifrån någon grundskola i närheten. Eller så har kvinnorna kvoterats, som det alltid talas om att det måste göras för att ‘råda bot’ på problemet att för få dör i bränder.

      Svara
      • MJ

         /  12/15/2014

        Men det är nog inga problem att hitta 11 kvinnor i Skåne som faktiskt klarar testerna. Fast i samma befolkningsgrupp kommer man ju då hitta många fler män som klarar testerna.
        Men om kvoteringen sker ur en grupp där alla klarar kraven så finns det ju inga risker att folk skulle dö i onödan pga brandmän med dålig fysik.

        Svara
    • MJ

       /  12/15/2014

      Den där planekonomiska idén om att betala folk mer för eftertraktade arbeten för att man tycker att arbetena är viktiga förstår jag inte, och framförallt inte varför den är omtyckt här bland alla ”liberaler” och högertomtar av olika slag.

      Så länge det finns 1000 sökande till varje plats på polishögskolan så behöver man inte höja lönerna, tvärtom borde man sänka lönerna.

      Svara
      • Intenso

         /  12/15/2014

        Är det det de gör i Mexiko?

        Svara
        • MJ

           /  12/15/2014

          Nej, i Mexico är det inte så eftertraktat att bli polis. Det är mest unga killar som har att välja mellan kriminellt liv på gatan, militären eller polisen som väljer det yrket där.

          Om du syftade på mutor så kan inte staten bjuda över knarkligorna hur mycket de än ökar lönerna, och de mutorna letar sig oftast inte fram till poliserna på gatan.

          Svara
  2. MiT

     /  12/14/2014

    Svara
  3. MiT

     /  12/14/2014

    Svara
  4. Leif

     /  12/14/2014

    Kommer ni ihåg den stora skogsbranden i Västmanland? Det rapporterades ganska mycket därifrån i TV när det begav sig. Massor av uttröttade män släpade slang och slet i hettan. Var var de starka kvinnorna i detta slit? Jag såg kvinnor som frivilligt hjälpte till med mat och vatten. Jättebra! Men var var de inkvoterade kvinnliga brandsoldaterna? Jag såg inte några.

    Svara
    • wigwag

       /  12/14/2014

      Att släcka stora skogsbränder handlar inte om att släpa slang. Förberedelse, beslutsfattande, organisation, informationsinhämtning mm. har långt större betydelse för ett lyckat resultat. Jag undrar ju vad det är för en jävla inkompetent organisation som tillät halva Sverige att brinna opp i somras. Det hade förmodligen lätt kunnat undvikas om rätt insatser satts in i rätt tid. Och kaoset i brandens fotspår, med massor av panikevakuerade oinformerade människor, var ju under all kritik. Den mansdominerade räddningstjänsten gjorde liksom inget bra jobb här. Trots en massa slangsläpande män.

      Svara
      • MiT

         /  12/14/2014

        Jo, det hade blivit mycket bättre utan de slangbärande brandmännen, det FATTAR ju alla…

        Svara
      • Att släcka skogsbränder handlar exakt om att släpa slang. Och det är helt avgörande hur man initialt släpar slangen om branden kan begränsas eller bli den ”värsta i historien” som branden i somras beskrivs som i media.
        Men visst, det är helt fritt att tycka och tro att brandbekämpningen hade lyckats bättre om beslutsfattare inom organisationen hade genomgått genusutbildning…

        Svara
        • Trolletplit

           /  12/14/2014

          Och medan männen släpade slang så spelade din kvinnliga vd golf.
          Apropa vikten av organisation.
          Börjar man gnälla på män och att kvinnor visst kan, så får man vara beredd på kritiken att kvinnor tydligen inte alls kan.

          Svara
      • morpheus

         /  12/14/2014

        ”Förberedelse, beslutsfattande, organisation, informationsinhämtning mm. har långt större betydelse för ett lyckat resultat.”

        Dvs sådant de hade kunnat ägna sig åt att bli bättre på om de inte hade varit upptagna med att gå på genusutbildningar.

        Svara
      • Så dom har anställt 10 personer som ska släpa slang och 11 personer som ska göra arbetsscheman och Powerpoint-presentationer?

        Svara
      • Leif

         /  12/14/2014

        @wigwag
        Jag redogjorde bara för var jag såg i nyhetsinslag om branden, inte för vilken metodik man bör använda vid brandsläckning. Jag har inga särskilda kunskaper på det området.

        Svara
        • wigwag

           /  12/14/2014

          Inte jag heller men jag vet ju att insatsen fick omfattande kritik. Kan sammanfattas med försent och för lite och för dåligt säkrat. ”Släckta” bränder blossa opp på nytt när brandfolket med slangarna blev omdirigerade till annan plats och så fick man börja om från början. Jag vet också att kritik framförts att brandförloppet kunnat stoppas i ett mycket tidigt skede. Lång tid mellan de första larmsignalerna och den första löjligt lilla insatsstyrkan som snabbt fick vända. Lång tid innan samordning mellan olika räddningstjänster var på plats så styrkorna kunde utnyttjas optimalt. Lång tid innan vattenbombande helikoptrar fanns tillgängliga. Från ITALIEN. Lång tid innan allt helt enkelt. Jag blir gärna räddad av en modig handlingskraftig kvinna som tar egna snabba beslut inom ramen för en snabb beslutskedja som utvecklats av analytiskt skarpa kvinnor i en bättre och mer jämställd organisation än den nuvarande. Och jo det finns gott om stora starka kvinnor som orkar bära slang också.Tusentals. Viktklass +80 kg med marklyft 150-200 kg. Och du kommer förmodligen se dom i en nära framtid. Bara kolla in nåt gym vilken dag som helst. Vad jag menar är att detta på intet sätt är den enskilt mest avgörande meriteringen. Man måste ha en fungerande organisation också som är tränad och dimensionerad för de uppdrag den sätts in på. Och som inte drabbas av handlingsförlamning kombinerad med kollektiva panikattacker i sin beslutsgång vilket tycks vara det som hände i somras.

          Svara
          • Frogfish

             /  12/15/2014

            Du får gärna visa mig var de 1000-tals kvinnorna finns som tar 200 kg i marklyft. Jag skulle bli imponerad om du kunde visa mig var 1000 såna män finns. Det går bra att skriva här vilket gym de finns på. Till skillnad från vad de flesta feminister tror så gillar många män (bl a jag) ”starka” kvinnor.

            Utgår iofs ifrån att du inte har nån som helst täckning för ditt påstående, men i detta fallet blir jag gärna positivt överraskad.

          • MJ

             /  12/15/2014

            200 i mark är fan att ta i. Det är också svenska damrekordet i mark, så det finns bara en sådan kvinna i Sverige (iaf som är ren nog att tävla).
            150 kg i mark kan jag tänka mig att det finns ett par tusen damer i Sverige som tar. Det finns det damer på 50kg som tar.

            Män som tar 150 finns det nog mer än en miljon av, och män som tar 200 finns det nog 100 000 åtminstone.

          • Frogfish

             /  12/15/2014

            Jamendåså, då förstår jag varför det anställs fler kvinnor än män. Med de siffrorna kan ju utfallet inte bli nåt annat…….

          • Niklass

             /  12/15/2014

            150kg marklyft på 80kg tjej är att klassa som elitnivå och verkligen ingenting du hittar i var och varenda gym. En man i samma viktklass på elitnivå tar typ 100kg mer än så.

          • wigwag

             /  12/15/2014

            Frogfish: Jag har höftat från minnet av uppgifter jag googlat fram nån gång om SM för kvinnor i styrkelyft. Det var iof 60 kg tror jag och marklyft runt 150 kg. Sen kan man utgå från, tycker jag, att långt från alla tjejer som gymmar regelbundet och bygger muskler gör det i nån slags tävlingskontext. Hur som helst missa du pointen som var att det finns gott om kvinnor ute i landet som skulle klara av det tunga släckningsarbetet rent fysiskt. Löjligt att insinuera motsatsen som du mfl gör här. Är det mycket provocerande med kvinnor inom räddningstjänsten?

          • Frogfish

             /  12/16/2014

            Varför skulle det vara provocerande med kvinnor inom räddningstjänsten? Så länge de är kvalificerade för jobbet och fått det rättmätigt så finns det väl inga som helst problem. Kom inte och påstå att jag skrivit saker som ej finns där. Vem är det som insinuerar nu? Varför argumentera oschysst? Vad vinner du på det?

      • Mallemattias

         /  12/14/2014

        Så du säger alltså att det var den del av räddningstjänsten där alla dessa fantastiska kvinnor tydligen håller hus som var det stora problemet. Ok. Jaja.

        Svara
      • MJ

         /  12/15/2014

        Men det var inte räddningstjänsten som fattade besluten. Det var ju en politisk nämnd med varannan damernas och mest feminister som fattade besluten. De gick också emot räddningstjänsten, efter att de sabbat allt så lämnade man över ansvaret till staten och brandkåren fick bekämpa branden som de ville.

        Svara
  5. michael

     /  12/14/2014

    Vad Fatta inte fattar är att 99% av männen inte ägnar sig åt våldtäkt och våld,jag måste säga att den skadliga mansnormen gör ett väldigt dåligt jobb som påverkar så pass få män.

    Svara
    • De kanske hindras av patriarkatet som säger dem att det är inte ok att slå och våldta…

      Svara
  6. MiT

     /  12/14/2014

    Svara
    • michael

       /  12/14/2014

      Ja vad ska man säga fördomar skapar ofta en obehagskänsla i magen dessa behöver inte verifieras vetenskapligt dom är helt enkelt rätt.

      Svara
    • Pelle2

       /  12/14/2014

      Postmodernisten Arnstad förnekar sig inte ser jag. Det är klart att det är viktigare med magkänslan än att ta reda på fakta.Det har ju den duktiga feministen Moira von Wright slagit fast en gång för alla.Fakta är en patriarkal förtryckarmekanism.Det vet vi ju alla ;-).

      Svara
  7. ”Fatta man” klingar illa, det är inte bara aggressivt utan det känns också ganska taffligt. Det stakar sig.
    Ska man säga det med amerikansk betoning på ”man”? Jag tog upp det med en vän som trodde det var en fråga: ”fattar man?” och nej det gör man (en?) inte.

    Är inte också själva idén ganska korkad? Män som inte brukar våld mot kvinnor är väl inte målgruppen och de som gör det lär väl knappast sluta för att Adam Tensta säger det?
    Eller är tanken att stävja de som funderar på att börja? Det kan inte vara många i vårt land som inte vet att misshandel och våldtäkt är okej… Jag är skapligt förvirrad (men det är mer regel än undantag när jag läser inlägg på denna blogg 🙂

    Svara
    • *Att det INTE är okej skulle det stå! Tänk att en sådan liten miss kan betyda så mycket…

      Svara
    • Kristian

       /  12/15/2014

      I ‘FATTA’ och liknande sammanhang är det klubben för inbördes beundran som både talar och applåderar. Tyvärr är det även de som anslår andras skattepengar till evenemanget.

      Svara
  8. Jan

     /  12/14/2014

    ”Män för jämställdhet” representerar inte män i allmänhet. De borde heta ”Radikalfeministiska män för jämställdhet”. Det vore ärligare. Feministerna behöver ett fåtal alibi-män för att snygga till siffrorna (95% kvinnor ser bättre ut än 100%). Då anlitar de de här ”mansforskarna” och transvestiterna. Som om de representerade Sven Svensson….

    Svara
    • Pether

       /  12/14/2014

      ”Radikalfeministiska hen för radikalfeminism”

      Svara
  9. Björn

     /  12/15/2014

    OT på tal om manshat/förakt: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bevisat-man-ar-korkade_4188599.svd

    Jag skulle vilja uppmana alla att försöka hitta en enda artikel i en ”seriös” publikation som påstår – på skämt eller allvar – att kvinnor är korkade eller dåliga på något annat sätt. Jag är rätt säker på att ni inte kommer att lyckas

    Svara
  10. Slatan

     /  12/15/2014

    OT: Apropå musik och propagerande, i helgen avslutades kulturhuvudstadsåret i Umeå.
    Får mig att tänka på det gamla ordspråket ”Don’t bite the hand that feeds you!”

    http://www.vk.se/1345237/vi-hatar-umeas-naringsliv

    Svara
  1. Att vara en i gänget, det är viktigt! | snurrigtdotcom

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: