The mother of all snömos

Det borde bli den i Aftonbladet (länk via archive.today) från bloggaren Hejblekk som tyckte att man ska ta hänsyn till vad folk tänker också när det gäller ”obetalt hemarbete”

Vem var där och mätte de sju minuterna i går när du planerade veckans matinköp? Vem var där och mätte när du i går gjorde en mental anteckning om att tandkrämen snart är slut? Vem var där och mätte din ambivalens i går när du ville delegera sysslan att tvätta sängkläderna, men inte orkade ta den diskussionen utan tvättade dem själv?

Det var ett litet utdrag ur texten. ”Mental anteckning om att tandkrämen snart är slut”. Tufft liv det där…

Kan ju säga att det inte var så många som höll med henne i kommentarsfältet vilket givetvis inte är så konstigt eftersom det är just the mother of all snömos hon kommer med och inget annat.

klockrenkommentar

Den bästa kommentaren till det hela är den ovan!

Vad kan det bero på, alla dessa underliga idéer som spottas fram från radfemhåll? Det är ju den ena knasigare än den andra? När det kommer fram att det knappt skiljer något så måste man ju hitta på något nytt som man kan hojta om. Och nu har man alltså inte tagit hänsyn till ”mentala tankekartor” och övrigt tänkande, alltid är det något för att flytta fram gränsen hela tiden. Nya regler, nya tolkningar av reglerna, ändringar av reglerna, tillägg i reglerna och så vidare i en aldrig sinande ström och ingen vet egentligen vilken regel som gäller. Det är så det funkar i en sekt…

Givetvis så dök ju en kommentarsfältsspammare upp också.

Igår så hade någon postat ett ”gammalt” inlägg från mig, ”När frisyrer blir ett stort förtryckande problem”, på svenska Reddit och där skrevs följande kommentar

klockrenkommentar1

Den är ju väldigt generell och passar bra till många underliga grejer som kommer från ett visst håll så det kanske är en del av svaret i alla fall?

Apropå det här med ”obetalt hemarbete”, jag skrev ett inlägg för snart 2,5 år sedan om samma sak och jag klistrar in det nedan

”I en artikel idag på aftonbladet så påstås det att städning är orsak till många skilsmässor, 3 av 10 om man ska tro aftonbladets källa som är en färsk brittisk undersökning.
Värst var om partnern var slarvig och slänger kläder omkring sig enligt undersökningen. Observera ordvalet ”partnern”, tror ni att det neutrala är konsekvent i hela artikeln?

Nänä, inget mer neutralt tjafs inte, familjeterapeuten Sverker Wadstein som säkert är erfaren säger att det är bra att införa ett städschema… Och att det är traditionella könsroller som ligger bakom och han poängterar

”Här är det väldigt viktigt att kvinnan sätter tydliga gränser och inte accepterar att vara mamma till sin partner.”

Vidare i artikeln så säger han att det blir ännu värre när man får barn och så säger han

”Det blir bättre med tiden, men det går så otroligt sakta. Vi män har blivit så bortskämda av våra mammor och kvinnorna går lätt in i mammarollen i relationen och servar och fortfarande är det märkvärdigare att pappa hämtar på dagis eller packarryggsäcken.”

Ok, för att reda ut saker, vem har sagt att det ska vara kvinnans definition av t ex ”rent” som ska gälla? Om jag städar en gång varannan vecka ordentligt för att jag tycker att det är fullt tillräckligt att lägga just den tiden på städning och att det är tillräckligt rent så betyder det att om någon annan vill att det städas 3 ggr i veckan (i mina ögon i onödan) så får den personen göra det. Vad är problemet?

Samma sak med andra sysslor, om jag tycker att det är bättre att vänta med att diska tills det är lönt och den andra inte kan se ett odiskat glas så får ju den personen diska då, ingen hindrar… Vad är problemet?

Är det ett jämställdhetsproblem att den ena vill städa eller diska i onödan? Och att det då skulle bero på att män skulle vara bortskämda? Bara för att Sverker Wadstein är bortskämd av sin mamma, vilket han ju säger att han är, betyder inte det att alla andra också är det. Den som inte är nöjd med standarden får ju då också göra så att standarden når upp till acceptabel nivå för den personen och inte gnälla!

Det handlar om vilken standard man vill ha och hur mycket tid man vill lägga på att nå den standarden och det är inget som enbart kvinnan ska bestämma över som Sverker Wadstein tycker. Den som vill lägga mer tid får göra det, och lite får BÅDA, inte bara mannen, givetvis offra för att det ska funka hyfsat, hur svårt ska det vara?

Vem skapar bråken? Den som är helt nöjd med standarden eller den som inte är nöjd och vill att andra ska göra det som behövs för att själv bli nöjd?”

Nåja, det finns ju även gråskalor i det där, men i det stora hela?

********************

Jämställdhetsfeministern: ”Den omänskliga diskrimineringen mot Sanna Lundell

MVH

MiT

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

74 kommentarer

  1. Pelle2

     /  01/25/2015

    Undrar hur Mikaela vet att alla kvinnor är som hon påstår att hon är ?Dv.s att de tänker hela tiden på saker som måste göras i hushållet.
    Kan säga att jag inte tycker att det kräver jättemycket tankemöda att ta reda på vad som skall handlas och jag vet att jag i normala fall kommer städa en gång i veckan och tvätta ungefär varannan.Det behöver jag ingen mental karta för att komma ihåg.
    Skulle tro att det är så att hon är nervös för att hennes status som hushållets martyr och offer håller på att försvinna när männen har ökat tiden för obetalt arbete i hushållet.Då gäller det att hitta på något annat att gnälla på så att hon kan svepa in sig i sin mentala offerkofta.

    Svara
    • ”Undrar hur Mikaela vet att alla kvinnor är som hon påstår att hon är?”

      Hon är feminist och kvinna, alltså vet hon allt.

      Svara
    • MJ

       /  01/25/2015

      Men det kanske är svårt för henne.
      Jag brukar inte ens planera inköp, man tittar vad som finns i affären och köper det som behövs.

      Svara
      • MiT

         /  01/25/2015

        Haha, ungefär som jag också gör 😛
        Eller så kanske de flesta gör?

        Svara
        • MJ

           /  01/25/2015

          Jag har alltid trott det.
          Om man ska ha kalas eller liknande så skriver man väl en lista, vilket väl tar 1/50 av tiden för inhandlingen.

          Svara
      • Pelle2

         /  01/25/2015

        Jag brukar heller inte planera mina inköp i affären utan köper det jag känner för vad gäller maten och håller reda på när jag måste köpa någon förbrukningsvara.Det kräver ingen större tankemöda något av dom.

        Svara
    • Olof

       /  01/25/2015

      Det vet hon eftersom Michaela och hennes kompisar annars kommer hem till dem och ‘smutsshamear’ dem.

      Mycket av hela perfektionsnojjan är driven av kvinnliga homosociala mönster; de försöker tävla med varandra och drar in sina respektive i det träsket. Män som grupp bryr sig mindre om varandras hem och huruvida Bengt har blankare porslinstomtar än Ahmed.

      Det handlar inte så mycket om att männen tror att kvinnan skall vara deras ‘morsa’, utan om att kvinnan önskar att hennes egen mamma var där och tvingar hennes man att delta i spelet på samma sätt som hennes bror var tvungen till. Som andra sagt; lägg av istället. Vill man leka prinsessa och tävla om vem som har finaste slottet, gör det på egen tid och för egna pengar. Eller väx upp och inse att städprestige och hushållsperfektion inte är värt att må dåligt över.

      Svara
  2. Uffe

     /  01/25/2015

    Vad händer med Blekks argument om man lägger till andra saker: ”någon” måste hålla koll på när är dags att byta däck på bilen, ”någon” måste hålla koll på underhållet på bilen i övrigt, ”någon” måste hålla koll på underhållet på huset, ”någon” måste hålla koll på att det finns nog med ved inför vintern (om man nu eldar ved för att hålla värmen). Och inte bara hålla koll på, när det är dags att göra något måste det göras också.

    Svara
    • Kalle

       /  01/25/2015

      Någon hade gärna dammsugit och dammtorkat mer om det inte var så att någon annan hade fyllt lägenheten med en massa onödig jävla skit!

      Svara
    • Pelle2

       /  01/25/2015

      Av någon anledning så är det aldrig intressant för feministerna att göra sin del av de traditionellt manliga sysslorna och de skall dessutom värderas mycket lägre eftersom de görs mera sällan än hushållsarbetet i allmänhet.

      Svara
  3. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2609563-rasper-ar-jag-ett-monster-som-vill-doda-alla-man-

    Hon ger svar till sig själv, det gamla vanliga:

    ”Men jag vet att det kan vara provocerande att höra att man tillhör en grupp som kan ha fördelar.”

    Dvs, hon är provocerad av att folk visar på att hon och kvinnor är priviligierade och har fördelar.

    Svara
    • Trolletplit

       /  01/25/2015

      Emma skriver:
      ”Men det går inte att förklara för dem som vill bevisa att jag har fel.”
      Nej. Emma och det beror just på det.
      . Kanske dags att se det och inse att när någon bevisar att du har fel så har du fel.

      Svara
    • ”Det är mindre än hundra år sedan som kvinnor först ansågs vara berättigade rösträtt i Sverige.”
      Samtliga män hade naturligtvis rösträtt redan på 1500-talet, eller hur?

      Svara
      • Olof

         /  01/25/2015

        Allmän rösträtt för män infördes i Sverige efter allmän rösträtt för kvinnor. När kvinnor fick den 1921 var den fortfarande villkorad med fullgjord värnplikt för män, vilket ändrades först 1922. Kvarvarande villkor var förvisso könsneutrala men fortsatt satta så män var kraftigt överrepresenterade bland de utan rösträtt (konkurs, fattigvård, straffad).

        I praktiken gick det ifrån rösträtt bland de välbärgade, via rösträtt för landsförsvararna till landsförsvarare+kvinnor till slutligen någorlunda allmän rösträtt.

        Man kan förstå att hon finner det väldigt provocerande att få sina privilegier påpekade för sig.

        Svara
        • Fuktig

           /  01/25/2015

          Allmän rösträtt infördes 1989. Innan dess var den villkorad.

          Svara
          • MJ

             /  01/26/2015

            Den är ju fortfarande villkorad. Man måste ha fyllt 18, och för riksdagsval måste man vara medborgare.

          • Olof

             /  01/28/2015

            1922 ändrades utgångspunkten så att alla hade rösträtt snarare än att de behövde kvalificera sig genom rikedom, militär position eller kön. Det gick fortfarande att diskvalificera sig vilket jag personligen anser vara oacceptabelt. Men det var ett skifte i vad som var utgångspunkten.

            Kvarvarande villkör efter 1989 är mer rimliga, även om jag anser att åldersrestriktionen borde kopplas till ansvar för kollektiva åtaganden; t.ex har man inte rösträtt bör man inte vara delaktig i ansvar för statsskuld upptagen under de mandatperioderna.

  4. MiT

     /  01/25/2015

    Svara
    • Kalle

       /  01/25/2015

      Wuuäääa facist-hittepå-index 11,75! Köp min bok!!

      Svara
    • norskgoy

       /  01/25/2015

      ironisk nok så har tigging kun vært tillatt i et par år (siden 2006) 🙂
      Ellers skal det sies, at i et parlamentarisk demokrati, må altså forbudet ha flertall i Stortinget.

      Svara
      • MJ

         /  01/26/2015

        Är det förbjudet för alla nu?
        De flesta tiggare i Sverige innan östutvidgningen av den fria rörligheten var ju organisationer som röda korset, Frälsningsarmén. m.m. Är de förbjudna att tigga i Norge nu?

        Svara
        • norskgoy

           /  01/26/2015

          Ja, forbudet vil gjelde alle. Opphevelsen i 2006 kom fordi politiet gikk etter narkomane som tigget. Men siden narkomane i all hovedsak selger gatamagasin nå, så vil det i all praksis ramma sigøynere. Selv om alle vil bli rammet av forbudet uansett hvem som tigger.

          Ironisk kommer tiggeriforbudet for sent, for det rasistiske norske folk 🙂 har stemt med sine hender, ved å ikke gi til tiggere. Så, som alle andre mennesker velger sigøynere da å dra til steder de kan tjene mer, evnt gått bananas på tyverifronten.

          Svara
          • MJ

             /  01/26/2015

            Intressant. Hur gör sådana organisationer som frälsningsarmén nu då? Säljer de saker?
            Varför börjar inte zigenarna bara att sälja saker då?

  5. MiT

     /  01/25/2015

    ”Vilken roll väljer du?”
    http://folket.se/asikter/debatt/1.2923666

    Svara
  6. MiT

     /  01/25/2015

    De kan inte ha gått in och kollat @Regeringschefens twitter innan de taggade gissar jag…

    Den senaste tweeten från Regeringschefen…

    Svara
  7. MiT

     /  01/25/2015

    Svara
  8. MiT

     /  01/25/2015

    Mmmm, det ser ju att vara 100% jämställt ut på bilden!

    Vilket skönt utbildningsgäng! Nu sätter vi fart på #jämställdhet i Region Syd 💜 #visionfack

    A photo posted by Vision Syd (@visionsyd) on

    Svara
    • Pelle2

       /  01/25/2015

      Ja,inte en enda man i sikte men däremot en rasifierad kvinna. Kan det bli mera jämställt än så ? Gud run och hennes vänner gråter av lycka.

      Svara
    • The Perfect Man

       /  01/26/2015

      Som mest jämställt blir det ju med enbart rasifierade och transsexuella kvinnor som sitter och käbblar vem som får använda damtoaletten hela dagarna.
      🙂

      Svara
  9. MiT

     /  01/25/2015

    Svara
  10. MiT

     /  01/25/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  01/25/2015

      Ja,då kan vi importera lite kolkraft och rysk gas istället eller åka ut i skogen och hugga ved istället.

      Svara
      • MJ

         /  01/25/2015

        Men hur länge tror du att frun får planera mannens vedhuggning?
        Du låter som mer obetalt hemarbete för stackars frun.

        Svara
        • Pelle2

           /  01/25/2015

          Det är alltid kvinnan som är ett offer oavsett vad det gäller.Det trodde jag att vi var överens om 😉

          Svara
  11. MiT

     /  01/25/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  01/25/2015

      Snacka om en ickenyhet.Är det någonstans i Sverige detta skulle hända så är det på det feministiska,miljöpartistiska och politiskt korrekta Södermalm.Hade någon förskola där sagt att dom inte satsar på genuspedagogik så hade det varit en nyhet…

      Svara
  12. MiT

     /  01/25/2015

    ”Med stöd från Vetenskapsrådet kommer Irene Molina, professor i kulturgeografi vid Uppsala universitet, att leda forskningsprojektet Att sätta genusperspektiv på boendet.”

    https://imaginecities.wordpress.com/2014/12/22/forskningsprojekt-att-satta-genusperspektiv-pa-boendet/

    Svara
    • Pelle2

       /  01/25/2015

      Undrar vad genusperspektiv på boende innebär ? Har män och kvinnor olika behov vad gäller tak över huvudet,värme,vatten och elektricitet ?

      Svara
      • Eftersom det finns fler bostadslösa män så är väl mäns behov av tak över huvudet inte lika stort som kvinnors, sett ur ett genusperspektiv?

        Svara
  13. MiT

     /  01/25/2015

    Svara
  14. MiT

     /  01/25/2015

    Svara
  15. MiT

     /  01/25/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  01/25/2015

      Ja,vilken hemsk reklam.Jag som man mår verkligen illa över att förknippas med det patriarkala tv-spelandet.Tur att kuk-klipparna i kvinnolobbyn tar tag i detta 😉

      Svara
    • Ja det är bra att kvinnolobbyn reagerar, naturligtvis bör de män som vill ha en spelkonsol vänta till mellandagsrean…

      Svara
  16. MiT

     /  01/25/2015

    Mmmm, det är ju verkligen det som de gör…
    https://twitter.com/spokpandabarnet/status/559330124706111488

    Skyddat konto sen posten ser jag, det här är vad som står i tweeten
    ”Förslag: ge kvinnor pension även om de inte lyckas tjata sina män till att ta ut hälften av föräldradagarna för deras gemensamma barn”

    Svara
  17. MiT

     /  01/25/2015

    Svara
    • MJ

       /  01/25/2015

      Precis, att män ska göra det som kvinnan vill ha gjort.

      Kommer ni ihåg boken -Familjens projektledare säger upp sig-?
      Den handlade om precis det, att frun skulle sluta göra det hon gjorde men ändå vara chef och ändå bestämma alla normer.

      Svara
    • Dör att då fart på sin egen gubbe/snubbe/partner så skriver människan en debattartikel där hon ondgör sig över alla män. Inskränkta nolla.

      Svara
    • Lever Blekket tillsammans med en man som hon är missnöjd med? Är det inte i så fall bättre att hon tar upp detta med honom privat och direkt. Har Elin i Västerås synpunkter på sin sambo Boris i ett liknande hänseende? Behöver i så fall Blekket blanda sig i det? Kan inte Elin och Boris diskutera det utan Blekkets assistans?

      Svara
    • Pelle2

       /  01/25/2015

      Skulle tro att det skulle gå alldeles utmärkt om kvinnorna släppte greppet om hemmet. Problemet är väl att de aldrig gör det utan kräver att saker skall göra på hennes sätt.Annars är det fel och mannen tar inget ansvar.

      Svara
    • Slatan

       /  01/25/2015

      Jag tänker vara normkritisk och kritisera normen att kvinnan bestämmer nivån av hur rent hemmet ska vara och hur det ska se ut. Kan vi starta ett politiskt parti och söka genuspengar till det? 😛

      Svara
  18. MiT

     /  01/25/2015

    Svara
  19. MiT

     /  01/25/2015

    Svara
    • Kalle

       /  01/25/2015

      Som man ropar får man svar…

      Svara
      • Pelle2

         /  01/25/2015

        Som sagt var, om man roar sig med att alltid skriva nedsättande saker om män och manlighet så kanske man inte skall vara förvånad över att man får mothugg. Men radikalfeministerna gillar ju inte att någon har en annan åsikt än deras för då är de utsatta för hat.

        Svara
        • anonym

           /  01/25/2015

          Har ni läst kommentarsfältet på hennes aftonbladetartikel?
          Vad hon menar är att hennes åsikter aldrig ska behöva möta ifrågasättande.

          Svara
    • Olof

       /  01/25/2015

      Eller så möts han av kommentarer om motiven på hans t-shirt av närmaste feminist…

      Svara
    • Det finns ett enkelt sätt att se till att hennes kommentarsfält förblir trevliga. Läs inte och kommentera inte. Se där, trevliga kommentarsfält… tomma, men trevliga…

      Men det kanske inte var det hon ville. Kverulanter vill ha publik.

      Svara
  20. QED

     /  01/25/2015

    OT: Om Decemberöverenskommelsen …

    ”Konstitutionsutskottets ordförande tar aktivt ställning för en överenskommelse som han i stället borde granska opartiskt, skriver Lars Hallén och Ingemund Hägg.”

    ”Som vi påpekat är DÖ 2014 inte illegal. Däremot är den illegitim genom att den strider mot grundläggande normer som är accepterade i samhället.

    Som påpekats i debatten om DÖ är den ett pactum turpe, ett avtal utan juridisk bärighet som strider mot god sed.”

    http://www.unt.se/asikt/debatt/det-ar-just-do-vi-inte-gillar-3566400.aspx

    Svara
  21. MiT

     /  01/25/2015

    Svara
  22. Många gånger, tror jag nog, blir kvinnor helt enkelt inte nöjda med hur deras män städar/putsar/organiserar etc., och tycker att de gör det bättre själva. Här är alltså ”förtrycket” att männen inte har samma syn på hur rent det ska vara, hur snabbt man måste få saker gjorda osv, och istället för att acceptera det så blir kvinnorna sura och tycker att männen är lata. Väldigt omoget resonemang, tycker jag.
    Det är ingen annan än de själva som antar en mammaroll. Jättebra skrivet av Simon, skönt att det verkar finnas åtminstone några förnuftiga människor kvar därute!

    Svara
  23. MiT

     /  01/25/2015

    Svara
  24. MiT

     /  01/25/2015

    Svara
  25. Fuktig

     /  01/25/2015

    Jag hatar att städa och tvätta. När jag var singel så tvättade jag på kemtvättn och städade när saker anföll från under soffan. Nu gör jag det om min sambo ber mig, men jag kommer inte på något sätt plötsligt förändra mig och bli städnazist. Hon visste vad hon gav sig in på, hon såg min lägenhet.

    Jag skulle vilja dra en enkel paralell. Jag jobbar med mat. Jag har jobbat med mat ganska länge och är iallafall över medel duktig. Jämfört med min sambo så… ja innan jag träfffade henne så kunde hon inte laga god mat. Vi lever ihop och jämkar, jag lagar den mesta maten just av anledningen att jag har en högre standard på vad jag anser ok med mat.

    Ska jag skriva kolumn i aftonbladet att den jävla kvinnan kanske skulle ta lite ansvar och lära sig hur man drar ihop en Buerre Blanc eller styckar en kyckling utan att det ser ut som en Rwandamassaker. Har man högre krav frå man väl arbeta mer eller prata med sin partner. Feminister ska alltid berätta för andra hur deras förhållanden ska se ut.

    Sen är den här städnojan inte bra, födoallergier har nått nya höjder. En undersökning i USa visade att 40% av ”urban” boende, 25% rural(farmlike) och 7% inom Amish (den användes som kontroll bara). Mer skit, tidigare i våra liv annars kommer vi bli för klena hela bunten.

    /rant jag blir så arg.

    Svara
  26. jahaja

     /  01/26/2015

    Feminister älskar att gnälla. Jag tror inte en sekund på att de där bloggbrudarna som flytt utomlands och bor hemma hos sina pojkvänner vet hur en dammsugare fungerar.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: