Kultur ska genomsyra skolan

Det tycker Alce Bah Khunke och Gustav Fridolin i en debattartikel i Expressen idag

Genom estetiska lärprocesser växer barnets naturliga lust för att lära, och ojämlikheten i skolsystemet utjämnas, skriver Gustav Fridolin och Alice Bah Kuhnke.

Vad är ”estetiska lärprocesser” för något? Enligt en ”skolutvecklingskonsult” är det

estetiskalärprocesser

Det är alltså motsatsen till undervisning med handuppräckning? Så det är inte bra med disciplin? I stället ska man bara rakt ut stämma upp i en sång? Eller dansa lite? Tälja en kåsa? Eller vad menas? Är inte fluff och flum egentligen motsats till effektivitet?

estetiskalärprocesser1

Jaha, ingen kan definiera vad det är men det är inga problem tydligen. Man ska analysera sina kunskaper via känslor och upplevelser. Frågan är bara var de ska få kunskaperna ifrån, de som ska analyseras med hjälp av känslor och upplevelser?

estetiskalärprocesser2

Ingen kan tydligen definiera vad det är men det hindrar inte att det är en röd tråd i läroplanen? Ok…

Till debattartikeln i Expressen igen, det ska handla om lusten att lära

estetiskalärprocesser3

Det är säkert bara en tillfällighet att de råkar nämna just den tecknaren som ett exempel. Det var en sådan tillfällighet att det till och med var med i ett fetmarkerat stycke.

Estetiska lärprocesser alltså. Jag tar med slutet också, det är fantastiskt

estetiskalärprocesser4

och få dem kunskaper och färdigheter… Kanske för mycket estetiska lärprocesser i huvudet?

Estetiska ämnen har sin plats i skolan, precis som andra ämnen, det håller väl de flesta med om? Men är de så viktiga att de ska vara en röd tråd i läroplanen?

Det kan väl inte bara vara jag som tycker att debattartikeln är ett frosseri i rosa flum?

Och om man nu ska använda buzzordet ”genomsyra” så tycker jag att i första hand så ska kunskap genomsyra skolan. Så de har någon kunskap att analysera med sina känslor och upplevelser…

Att något som tydligen har många olika definitioner är en röd tråd i läroplanen är också intressant…

********************

Genusdebatten: ”SVT vill öka mångfalden: accepterar alltså MP-feminister med olika hårfärg

Gendertruce: ”Kvot the fuck?

Motpol: ”Feminismen en rörelse för självömkan

Löjesguiden: ”Det Malätna I Malmö

Fröken missnöjd: ”how this world can overcome a man…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

65 kommentarer

  1. MiT

     /  01/26/2015

    Svara
  2. Reblogga detta på SasjaL och kommenterade:
    Och dom elever som är mer praktiskt/tekniskt lagda, som har problem idag med befintlig undervisningsform. Vad händer med dom …?

    Svara
  3. Jag undrar ifall de vill låta barnens EGNA känslor och upplevelser kring feminism och genus genomsyra de estetiska lärprocesserna? 🙂
    Knappast va? 😉

    Svara
  4. Nu ska vi inte bara tvinga in alla elever i mallen duktig flicka, nu ska de även pressas in i den trånga mallen duktig flicka som dansar och sjunger.

    Svara
  5. Dreadlock

     /  01/26/2015

    Om jag förstått det rätt så vill man introducera estetik i all undervisning – I alla ämnen. Det kanske inte är så dåligt i t.ex. ämnet Matematik. I en del länder (som t.ex.) Italien så är matematikundervisning hopvävd med Filosofi i undervisningen. Jag tycker att det är rätt. Matematik allena räcker inte fullt ut att fostra ett abstrakt tänkande (Förutom taltänkandet) Filosofin skapar i förening med Matematik ett makroperspektiv som kopplar greppet starkare kring humanistiska problem.

    Svara
    • MiT

       /  01/26/2015

      Alltså, inte fel att få in lite andra vinklar och perspektiv i de olika ämnena men det får ju inte dominera? Att allt är allt och allt och inget är sant och samma sak?

      Svara
    • norskgoy

       /  01/26/2015

      Tenk deg: Dreadlock, kan du danse svaret på denne laplacetransformen?
      Herlighet så artig det hadde blitt.

      Svara
      • Dreadlock

         /  01/26/2015

        Dansa fram svaret på laplacetransformen 😀 Nej. Detta är grundskolans matte det handlar om.

        Svara
        • MiT

           /  01/26/2015

          Inte ens tälja en liten kåsa?

          Svara
          • Dreadlock

             /  01/26/2015

            Inte ens en pytteliten smörsked

        • norskgoy

           /  01/27/2015

          Prinsippet står seg fremdeles. Fremdeles artig hadde det blitt dog.

          Svara
    • Låter som snömos men du kanske kan ge ett vettigt och konkret exempel? Jag ser bara att filosofin kommer störa eleverna från det som faktiskt räknas. (pun intended)

      Svara
      • Dreadlock

         /  01/26/2015

        ”men du kanske kan ge ett vettigt och konkret exempel? ”

        Ska försöka…utifrån helt egen erfarenhet

        Mina första frågor till matteläraren i 8:an : ”Varför behöver vi kunna det” och ”Vad ska vi använda det till” . Svaret blev : ”För att få betyg” Läraren missuppfattade mina frågor helt och hållet och trodde jag var uppstudsig och besvärlig, och jag (med andra) blev ständigt påminda av matteläraren om vår ”dåliga” inställning till honom och matematikämnet

        * Varför behöver vi kunna det
        * Vad ska vi använda det till

        Matteläraren behöver utöka sin verktygslåda för att kunna ge svar på ovanstående. Matteläraren behöver bli mer filosofisk inställd. läraren behöver ha någorlunda på fötterna till vetenskapsteori (Filosofi) och etik (filosofi) baserade på elevernas exempel ur det verkliga livet.

        Svara
    • Olof

       /  01/26/2015

      Vet inte om jag skulle prioritera just filosofi, även om det kan tangera matematik, men åtminstone praktisk användning av den mer avancerade matematiken tror jag skulle hjälpa. 3d grafik programmering i relation till matrisekvationer och trigonometri, t.ex.

      Den stora bristen med mycket av matematikundervisningen är ju att de flesta aldrig kommer att använda något av det. Inte ens speciellt många av de som går vidare till utbildningar som är matematikintensiva får i slutändan arbetsuppgifter där de själva använder något mer avancerat än procenträkning. Om man inte kan skapa en naturlig koppling till andra ämnen och intressen blir det för den stora majoriteten inte något annat än en meningslös tidsspillan som tyvärr inte tillför mer värde än om eleverna hade spenderat några läsår med att analysera sina känslor inför siffrornas former.

      Menmen, vi behöver dem ändå inte i arbetslivet så ju längre ‘utbildningar’ desto bättre arbetslöshetsstatistik…

      Svara
      • Man skulle kunna begära att krut lades på att lära ut procenträkning. Allt för få (världen runt) klara av detta och naturligtvis utnyttjas detta faktum utan mindre ärliga politiker och oseriösa säljare. Så detta är ett område inom matematiken i stort sett alla har nytta utav, inte minst för att just genomskåda vanliga förekommande politiska dimridåer …

        Procenträkning är egentligen inte svårt om det lärs ut på rätt sätt. Men … Kan inte ens läraren, så blir det svårt …

        Svara
        • Olof

           /  01/28/2015

          Absolut. Statistik och mängdlära är båda ganska närliggande områden som används och missbrukas inom väldigt många fält och ofta används för att påverka människor och som är lätta att koppla till praktiska applikationer redan i skolan.

          Jag tror helt enkelt det ger mer värde och är lättare att hålla uppe ett intresse när innehållet har större relevans, och förmodligen blir det även lättare för läraren att hålla uppe sitt eget intresse om ämnet handlar om något mer än att förbereda 1-2 elever i klassen för sin högskoleutbildning.

          Svara
  6. MiT

     /  01/26/2015

    Man har kört det här i många år nu och det har tydligen funkat så bra att de börjar om med samma saker igen…

    ”Jomshof: Islam ett större hot än nazism”
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20220778.ab

    Svara
  7. MiT

     /  01/26/2015

    Svara
    • MJ

       /  01/26/2015

      Han reagerar inte på att flaggorna har italiensk text?

      Svara
      • Intenso

         /  01/26/2015

        Han gläds nog som alla gamla kommunister idag. Det fanns inte bara flaggor på italienska utan också bilder med tyska, engelska och grekiska. Du kan ju frossa lite själv http://uk.businessinsider.com/photos-of-syriza-win-in-greek-elections-2015-1?r=US

        Svara
        • MJ

           /  01/26/2015

          Ah. Såklart. Om en kommunist blir glad av ett partis framgångar så är alla som blir glada kommunister/stalinister.

          Precis som om en nazist blir glad av SD:s framgångar så är alla som blir glada nazister?

          Svara
          • nu vet vi ju att Sjöstedt är en gammal kommunist så vari ligger problemet? För övrigt verkade det bara som att du tvivlade på riktigheten av bilden eller att den skulle vara fejk.

          • MJ

             /  01/26/2015

            Vi vet ju att SD:are är gamla nazister också.

            Men det är klart, det är ju inte fascism när vi gör det.

          • Pelle2

             /  01/26/2015

            Skillnaden är väl att SD och dess medlemmar ses som paria av de övriga partierna medan Sjöstedt är ledare för ett respekterat stödparti till regeringen.
            Vad jag vet har ingen av de borgerliga ledarna hyllat SD för deras framgångar heller.
            Kan inte se att kommunismen,som den implementerades i Sovjet och de forna öststaterna,är något mera att vara stolt över än nazismen.
            Enligt Wikipedia är Syriza en sammanslutning av radikala vänstergrupperingar som Maoister och Trotskister.Känns väl sådär att hylla några sådana…

          • MJ

             /  01/26/2015

            Pelle2

            Varför skulle det vara en skillnad?

            Nej, men de har ju hyllat nazisterna i Ukraina, vilket ju med samma retorik som Intenso använder innebär att alla som glatts åt borgarnas framgångar är nazister.

            Nej, precis som liberalismen och kapitalismen, eller vilken ism du vill som fått möjlighet att bevisa sig.

          • Grodan Boll

             /  01/27/2015

            @MJ
            Apropå ismerna: NA_ALT! eller No True Scotsman™ brukar vara standardsvar när den egna ismen hamnar under luppen. Välj en och låt det vara mitt försvarstal =)

        • Dreadlock

           /  01/26/2015

          Syritza ´s partiprogram verkar ju riktigt civiliserad jämfört med resten av en hyperpolariserat katastroftänkande.

          Man kan säga mycket om Kommunism,men nog fan har de inte glömt för vilka de är till för. Detta tarvar respekt, även om det mesta inom kommunismen är motbjudande i sig.

          Svara
  8. MiT

     /  01/26/2015

    ”Manligheten är inte i kris, men den är totalt jävla uppfuckad”
    https://archive.today/231VC

    Svara
  9. Erik

     /  01/26/2015

    ”Det är alltså motsatsen till undervisning med handuppräckning? Så det är inte bra med disciplin?”

    Bara så det inte blir någon missuppfattning: Att inte köra med handuppräckning har inget med bristande disciplin att göra. Kopierar från en blogg: ”NO HANDS UP innebär att ordet i klassrummet fördelas med hjälp av slumpen och inte genom handuppräckning. Eleverna räcker upp handen om de vill fråga något men de flesta frågor jag ställer besvaras av den elev vars namn jag drar. Jag har helt enkelt små lappar med alla elevers namn på.”

    Det är alltså ett sätt att få med hela klassen istället för enbart de som ”alltid” brukar vilja svara. Det är av godo, rent generellt sett.

    Vad gäller lgr 11: Estet* nämns 43 gånger, käll* nämns 314 gånger.
    Än så länge är det nog källkritik som är snäppet viktigare, men med Fridolin som ansvarig minister vete tusan hur länge det kommer att vara så.

    Jag blir dock lite förvånad: ”alla gymnasieelever ska få tillgång till estetiska ämnen”.
    Är det inte redan så?

    Svara
    • Dreadlock

       /  01/26/2015

      Talking Stick ?

      Svara
    • Nej, estetisk verksamhet finns bara kvar på enstaka program och det kan jag tycka är synd ibland. Däremot var det förut ett kärnämne som alla läste men historia var det inte. DET var minst sagt märkligt.

      Svara
      • Erik

         /  01/27/2015

        Där ser man. Jag tog bara för givet att alla fortfarande behövde välja ett estetiskt ämne. Jag är bra på många saker, men musik/bild har aldrig passat mig. Jag föddes alltså för tidigt 🙂

        Svara
      • robjoh

         /  01/27/2015

        med tanke på hur jag vantrivdes med våra estetiska lärare som vill trycka ner en massa flum i halsen på mig så är jag rätt glad över att höra att historia verkar ha tagit dess roll i schemat.

        Svara
  10. michael

     /  01/26/2015

    För många kvinnor är att prata känslor lika viktigt som att äta mat,så att den kvinnodominerade skolan ska trycka in ännu mera kvinnligt tänk är inte förvånande.
    Det som är förvånande är att så många journalister och politiker lyssnar på frälsta feminister vars svar på alla problem är mer feminism,och går på detta.Dom påminner en hel del om folkhopen som lyssnar på kvacksalvaren vilken bjuder upp sin kompanjon och botar dennes olika påhittade krämpor,för att sedan sälja sin universalmedicin som botar allt till den godtrogna folkhopen.
    Man kan ju tycka att åtminstone några kloka personer ska syna bluffen.

    Svara
  11. MiT

     /  01/26/2015

    Svara
    • MJ

       /  01/26/2015

      I would like to thank you from the bottom of my heart, and my wife would like to thank you with her bottom as well.
      Dont thank me, thank my Swedish cock.

      Svara
      • Dreadlock

         /  01/26/2015

        Det ringer en klocka i fjärran… Vem sa så ? 😀

        Svara
        • MJ

           /  01/26/2015

          Jag minns inte, det var citat av svenska diplomater som användes i reklam för språkkurser tror jag. Stod på helsidor i DN i mitten av 90-talet.

          Svara
  12. anonym

     /  01/26/2015
    Svara
  13. MiT

     /  01/26/2015

    Svara
    • MJ

       /  01/26/2015

      Han har inte fel i det han skriver, Fridolin alltså.

      Svara
      • Jodå, klart han har. Hjärnan har en gräns på hur mycket information som den kan ta in. Vi kan fokusera i 20-40 minuter innan vi behöver en paus. Vilken är anledningen till att dels de flesta universitet kör i 45 minuters delar med paus i mellan, och att det finns flera studietekniker som är anpassade efter dessa tidsintervall, t.ex. pomodorotekniken.

        Osv.

        Svara
  14. MiT

     /  01/26/2015

    Svara
    • Behrang Kianzad kommer att göra ett karriärterminerande drag rätt snart. Efter det kommer hans ”catch phrase” att vara: ”Ska du ha plusmeny till ditt mål?”

      Svara
  15. MiT

     /  01/26/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  01/26/2015

      Behrang Kianzad är en perfekt illustration på hur identitetspolitiken fördärvar debatten…
      Han tycker sig kunna kalla sina åsiktsmotståndare för Onkel Tom och det skall bara accepteras för att han är en rasifierad stackare som slår uppåt.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  01/27/2015

        Problemet är ju att han inte gör det, då Timo är rasifierad (om än SD’s ofrivillige hedersblatte), vilket också är del av vad de frågar om. Hur är det OK att kalla Timo Onkel Tom ur ett postmodernt intersektionellt maktperspektiv?

        Jag gissar att det är en av de brännande anledningarna varför Kianzad vill avsluta debatten extra omgående utan att behöva förklara sig mera.

        Svara
  16. jahaja

     /  01/26/2015

    vet inte om det har passerat obemärkt förbi men sveriges radio drog till med en riktig rövarhistoria idag och våldtäktsmän för jämställdhet var med på ett hörn.

    Svara
      • jahaja

         /  01/26/2015

        precis, tack.

        Svara
        • Trolletplit

           /  01/26/2015

          Och vegetarian löper stor risk att bli massmördare

          Svara
          • Trolletplit

             /  01/26/2015

            Större. Skulle det stå

          • Vegetarianer och veganer löper stor risk för att råka ut för B12-brist, av uppenbara skäl. B12 behövs bl.a. för hjärnans funktion …

            Fick konstaterat lågt blodvärde för snart ett år sedan och det första de testade var just B12-brist, för att se om jag fjantade mig med den typen av kost (de sa inte så exakt, men antydde det tillräckligt tydligt att det var omöjligt att missa budskapet …) Att de sen än idag inte lyckats att identifiera varför jag har det är en annan historia, för alla tester jag gjort sedan dess har varit negativa och jag har fortfarande kvar problemet.

          • Noterar roat att några inte gillade min kommentar direkt ovan, men faktum är att självförvållade sjukdomar är ett av flera problem som vården tvingas att hantera idag, där bristsjukdomar är ett av dom. En typ av sjukdomar som egentligen inte borde finnas idag, om skolverksamheten fungerade …

            B12-vitamin tillverkas av bakterier och finns främst i animaliska produkter (kött, fisk, ägg, mjölkprodukter …). Människan har genom sin utveckling aldrig varit vegan, vegetarian eller liknande, utom i kortare ofrivilliga perioder och nu i modern tid. Plantor saknar behov av B12, så de har inget som följd. (Återkoppling till bloginlägget: Var kommer de filosofiska tankarna ifrån, som konkurrerat ut de realistiska?)

            Min liberala filosofi: Gör som du vill, så länge du inte påverkar andra …
            (Det begränsar ett och annat, om man tänker efter …)

  17. MiT

     /  01/27/2015

    Svara
  18. Pelle2

     /  01/27/2015

    OT:
    Lite mera prov på feministisk dubbelmoral.Maria Brander på Expressen kallar Guldbaggegalan för guldgubbegalan eftersom den tydligen dominerades av manliga pristagare. http://www.expressen.se/noje/brander-bara-man-som-star-pa-scenen/
    Hon skriver bl.a följande:
    ”Det är på något sätt så otroligt ironiskt att samma år som en film som problematiserar mansrollen gör succé på galan, så finns det faktisk fler snubbar med yviga fantasy-skägg på scen än kvinnor.”
    Jämför det med förra veckans P3 guld där det fanns en manlig pristagare och resten var kvinnliga. Då stod media i kö för att hylla de duktiga kvinnorna och man pratade om året då kvinnorna tog över och man kallade naturligtvis inte evenemanget för kärring-guld.
    Snacka om hycklare och dubbelmoralister.

    Svara
    • Erik

       /  01/27/2015

      – Många kvinnor har nog trott att de har sitt på det torra, men så sitter en massa män och snickrar på filmer. Det har män alltid gjort, men nu tror jag att filmbolag och produktionsbolag tar den manliga publiken på allvar. Det gör att manliga regissörer kan existera på ett annat sätt, sade inte Beatrice Eli, som vann priset för årets pop på P3 guld.

      Och tillade (inte):

      – Jag tror att 2015 är mansdominansens år, på riktigt, sade inte debutanten Eli.

      Svara
  19. Hasse P

     /  01/27/2015

    Har vi nya spännande skolreformer att vänta?

    Nästa vecka ska jag bara dansa och sjunga på jobbet. Det är så uppstyrt och hämmande där, med alla konstiga regler och sånt trams. Uppdragsgivarna kommer att bli jätteglada.

    Och när jag ska deklarera senare i år, så ska jag gå till lokala skattekontoret och dansa min deklaration. Underkänns min deklaration kommer jag att styrka dansens riktighet med sång.

    Kommer att gå jättebra, både på jobbet och skattekontoret. inte det? Men fråga miljöpartiets båda ministrar dårå, De är visserligen inte riktigt kloka, men de är ministrar i Sverige.

    Svara
  1. Toklandet: Kultur ska genomsyra skolan [uppdaterad] | SasjaL

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: