Vad du inte visste om socionomprogrammet [socionomhumor II]

Idag blir det ett inlägg som Daniel Hammarberg skrev för cirka 3,5 år sedan om Socionomutbildningen. Det är ett humoristiskt inlägg med allvar i botten som faktiskt visar hur det ibland funkar och vad människor i Sverige möter varje dag. Tänk på det när ni läser inlägget, det som står där är alltså verklighet för många i Sverige idag! Inlägget är publicerat med Daniel Hammarbergs tillstånd.

**********

Vad du inte visste om socionomprogrammet [socionomhumor II]

Socialtjänsten vill ofta ge sken av att socionomprogrammet är som vilken akademisk utbildning som helst – att den håller samma höga standard, kvalitetskontroll, evidensbaserad metodik och sådant. Men här skulle jag vilja avslöja detta programs verkliga kursplan. Tvärtemot vad som påstås så är denna utbildning inget annat än buffel och båg. För att citera detta dokument:

År 1

Kreativt skrivande och journalföring, 15 hp

Kurskod: KFJ001

I denna kurs lär vi dig hur du fyller i socialjournalen rörande ett hushålls förehavanden. Anser du, på grund av dina upplysta fördomar, att ett barns utveckling är i fara i en viss familj, men du har helt enkelt inga bevis? Frukta inte, för här kommer du få de färdigheter i kreativt skrivande du behöver för att ställa detta till rätta. Vi visar dig hur du förvandlar en ros till en kaktus, och familjens snälla tax till en fruktansvärd pitbull. Du kommer göra Stephen King stolt med dina målande beskrivningar av terror i hemmet.

tax-AL1302-svart-300x199pitbulls1-300x267

Att möta massmedia, 15 hp

Kurskod: AMM001

Här får du lära dig hur du handskas med massmedia. Hur bemöter du journalister efter att du utan någon grund alls tagit ett barn från dess föräldrar? Vi kommer lära dig hur du drar till med ett stort leende och ropar “Barnets bästa i centrum!” och andra motton. Genom den kompetens du får i kursen behöver du aldrig oroa dig för att bli stämplad som myndighetsbrottsling.

Specialinkallad föreläsare: Mohammed “Baghdad Bob” Said as-Sahaf

07-minister

Barnavård och den juridiska biten, 15 hp

Kurskod: KGB001

Eftersom du gett dig in på socionomyrket bryr du antagligen inte dig särskilt mycket om lagen och vill inte att något sådant ska hindra dig från att sköta ditt jobb på det sätt du själv anser bäst, men här får du lära dig vilka lagar och förordningar du kan använda för att omhänderta barn. Denna kurs tillsammans med KFJ001 är utmärkt för att komma fram med bevis på vanvård av barn. Låter någon sitt barn läsa Bibeln? Men det är ju barnmisshandel, barnet kommer bli sargat för livet av att höra talas om sådant som helvetet! Efter att du gått dessa kurser kommer du kunna övertyga vilken domare som helst att ett barn hör hemma i samhällsvård om föräldrarna ens låter en Bibel ligga framme hemma.

bibeln_preventivmedel_kondom_111138173

Könsroller och samhälle, 15 hp

Kurskod: Roks001

Patriarkatet är ett väldigt stort problem i västerländska samhällen, varför vi råder alla gifta par att skilja sig. Bäst är om mannen jagas iväg från familjen, vad har han där att göra? Här får du lära dig den långa historien om äktenskapets inneboende kvinnoförtryck – från dess början i den kvinnohatande Bibeln för tre tusen år sedan, till det som ännu kvarstår av äktenskapet i våra dagar, trots de försök som gjorts att krossa det. Gästföreläsare: Gudrun Schyman samt representanter för Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige (Roks)

IMG_0018-300x225

År 2

Mångkulturell orientering, 15 hp

Kurskod: PK002

Här får du bekanta dig med voodooritualer, andeutdrivning, schamanism och annan kulturkompetens du behöver för att möta det skiftande klientelet i dagens mångkulturella samhälle. Efter denna kurs kommer du aldrig se på Sverige likadant igen. Vad är Orsa Spelmän och dans runt midsommarstången jämfört med den afrikanska maskdansen till kakilambes ära?

Ujamaa3-300x185

Psykoanalys i klientmötet, 15 hp

Kurskod: Freud002

När man kallar sin klient till möte på socialkontoret händer det ofta att de, trots att de som socialtjänstens klienter ska vara lydiga undersåtar, ändå har en egen vilja. Och ibland har de med sig vittnen och bandspelare, varför det inte alltid fungerar att hota med polisvåld. Här får du lära dig hur du kan exploatera din klients psykologiska svagheter, finna hans eller hennes ömma punkter, för att bryta ned och göra din klient medgörlig. Vi lär dig hur du i din klients traditionella mansroll beskådar en inneboende sexuell dragning till klientens fader, och hur du dekonstruerar hans identitet på detta vis. Bemästrar du denna kurs kommer du kunna kontrollera din klient lika bra som en marionettdocka.

freud-300x218

Socialtjänstens roll som samhällets informationsnav, 15 hp

Kurskod:IB002

För att socialtjänsten ska kunna leva upp till sitt mål att avslöja all vanvård av barn vi vet sker i de biologiska hemmen, måste information samlas in om dessa hem. Här får du lära dig hur man hämtar in denna information och vilka verktyg man kan använda. Huvudsakligen delas informationsinsamlingen in i två kategorier – dels frivilliga uppgifter, dels signalspaning. Med frivilliga uppgifter menas information om familjeförhållanden människor villigt lämnat över. En del av detta är i form av vuxna människors samtal om sina grannar, där de öppenhjärtigt delar med sig av allt de anser pågår i ett visst hem. Sedan finns också rekognoscering på kommunala anläggningar såsom daghem och dylikt, där man går fram och talar med barn om deras föräldrar för att få fram vittnesmål. Utöver detta finns också signalspaning, där man genom avancerad elektronisk utrustning skaffar sig en inblick i människors hem.

g04-spy-ear-solonomi-10-300x281

Karriären bortom den som socialsekreterare, 15 hp

Kurskod: HVB002

När du slutfört din mycket ansträngande socionomutbildning kanske du blir besviken över att lönen som socialsekreterare inte är högre än den är. Frukta dock inte. Genom att skaffa dig kontakter på barnhem och hos fosterfamiljer, eller med de termer vi använder i dag – HVB och familjehem, kan du gå med i ett pyramidspel som inbegriper att du börjar leverera barn till dessa, för att senare i livet själv stå där och göra dig en vinst på den handelsvara barnen utgör. Se bara på Rune Nensén, som började som socialsekreterare efter han var färdig med sin examen, men som nu tjänar fem miljoner per år på att driva barnhemmet Oasen. Miljonerna är inom räckhåll!

74883_310_145

**********************************************

Länk till inlägget på Daniel Hammarbergs blogg, ”Vad du inte visste om socionomprogrammet [socionomhumor II]”.

********************

Genusdebatten: ”GD-Podden, avsnitt ett

MVH

MiT

Följande inlägg
Lämna en kommentar

55 kommentarer

  1. MiT

     /  02/02/2015

    Svara
    • robjoh

       /  02/03/2015

      De borde ha all rätt i världen att skriva sitt hat. Kan vi inte bemöta deras hatpropaganda utan lagar har vi förlorat i oavsett.

      Svara
  2. MiT

     /  02/02/2015

    ”Vi har märkt att många forskar- och lärarkollegor rentav uppfattar evolutionärt, genetiskt eller neurovetenskapligt grundade förklaringar som farliga, som om de per automatik tvingar in oss på en kungsväg mot mörka rasbiologiska eller antifeministiska idéer.”

    http://www.tidningencurie.se/22/debatt/debatter/2015-01-26-naturvetare-och-samhallsvetare-behover-en-gemensam-kunskapsbas.html

    Svara
  3. MiT

     /  02/02/2015

    Svara
    • Vad har Sara tänkt att göra? Det är inte olagligt att sätta upp lappar, hur galna de än är.

      Svara
      • Intenso

         /  02/02/2015

        Tja, hur gör man med hot, anstiftan till upplopp eller mord, Förberedelse för upplopp, skadegörelse osv av allt vad det heter. Bara för att man skriver en lapp betyder det inte att man kan säga precis vad som helst, det trodde jag stod klart.

        Svara
      • MJ

         /  02/03/2015

        Om du hade hängt med här ett tag skulle du ha märkt att det de flesta aktiva kommentatorer här menar med liberalism är ett samhällssystem där massor av åsikter är förbjudna. En ganska stor del av kommentarerna handlar om att folk uttryckt åsikter som borde vara förbjudna, eller låtit folk yttra sig trots att de har åsikter som borde vara förbjudna.

        Svara
        • MiT

           /  02/03/2015

          Eller så hade man märkt att allt ska vara USA:s fel oavsett om du får bestämma. Missväxt i Afrika? USA:s fel! Laviner i alperna? USA givetvis! Snöskottning i Sverige? USA… Har mjölken surnat? Gissa vem som är skyldig? Åker en jude på stryk? USA. Åker en muslim på däng? USA. Kokar potatisen sönder? USA! Luktar soporna illa? USA! Osv i all oändlighet…

          Svara
          • MJ

             /  02/03/2015

            Nej det är riktigt. USA har ingen som helst politisk betydelse och lägger sig aldrig i något och allierar sig aldrig med någon.
            Jag är övertygad, det är kommunisterna som gör allt ont och orsakar allt som är dåligt. Därför måste vi förbjuda alla åsikter och yttringar som är dåliga (alltså kommunistiska).

  4. Trolletplit

     /  02/02/2015

    När du intre trodde Ab kunde komma lägre så hittar den en spade och gräver ner sig i feministdyngan.
    http://unvis.it/www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article20253210.ab

    Svara
    • Pelle2

       /  02/02/2015

      Hon lyckades skapa en egen feministisk floskelbingo med allt från skrevande män i kollektivtrafiken till att det är en majoritet av män i styrelserna.
      Konstigt nog glömmer hon som vanligt bort de tillfällen när kvinnor ställer väskor på ett eget säte, sitter med benen i kors så att skospetsarna slår in i knäna på den som sitter mittemot,alla vi män som inte sitter i styrelser och alla män som jobbar med smutsiga och farliga arbeten.Hon glömmer naturligtvis också bort att prata om de kvinnodominerade yrkena. Med andra ord en vanlig dag i en extremt enögd radikalfeminists liv.

      Svara
      • Åkte inte styrelseordförandes fruar också med i flygplanen?

        Se där, alla kvinnor får också åka privatjet till Brasilien och på jaktresor..

        Svara
      • I Göteborg är de flesta sittplatserna två och två, på var sida om mittgången, ”typ flygplan”. Och nästan alla kvinnor sätter sig på den yttersta platsen, och blockerar så den innersta.
        Länge sedan jag var i Stockholm – sittplatserna i tunnelbanan är väl där arrangerade ss i NY m.fl platser – och det är från bloggar i USA man stulit idéerna

        Ute på vischan finns det säkert inga möjligheter att uppta tre platser för en person. Men sitter det två tjocka tanter mitt emot varandra, så finns det nästan ingen plats kvar att röra sig i mittgången. Mödrar tillåter ofta småbarn att stå på sätena, medan fäder säger till.

        Innebär detta att den stora, viktiga debatten om att fälla ned WC-ringen förklaras vara över? De som är gräslig gamla kanske minns, att det började med helt berättigade klagomål om ”kiss på ringen”. Efter att blivit anklagad för att ha blött ned ringen, så brukade jag låta den stå uppe som bevis på att jag hade fällt upp den. Men det passade inte – en svag kvinna orkar ju inte hantera den tunga ringen. Eller så ser man inte att den är uppe – eller så är det så bråttom att det inte finns tid att fälla ned den. Då började jag fälla ned BÅDE ringen och locket. När någon klagade, så sa’ jag bara att ‘det ser trevligare ut så’ – och att locket finns för att fällas ned.

        Och när kommer kurserna för kvinnor om hur man korrekt applicerar en ny toarulle? Alltså så att avrivningsplåten fungerar? Men det är väl bara teknikfixerade män som bryr sig?

        Har hittills aldrig sett någon svensk feminist vara aktiv på bloggar eller facebooksidor som kvinnogrupper utanför västvärlden har, där de kämpar för självklara rättigheter och rätten till kroppslig integritet. Men det är ju begripligt att västkvinnor har viktigare saker att ägna sig åt på hemmaplan.

        Har fått uppgift från en företagsläkare, att den typiska ”dubbelarbetande, utbrända kvinnan” är en ensamstående kvinna i 30-årsåldern utan barn. Hon borde av staten förses med en kammarpiga eller hushållerska. Min bror fick vid sin skilsmässa ta hand om en av döttrarna, som var i 12-årsåldern. Och han fick alltså sköta hem och ungen samtidigt som han hade mycket övertidsarbete. Men i stil med Märta Tikkanens korkade boktitel ”Män kan inte våldtas” så kan inga män betraktas som dubbelarbetande?

        Svara
  5. MiT

     /  02/02/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  02/02/2015

      Det kan inte ha funnits några radikalfeminister där i så fall eller så har dom ingen självinsikt.

      Svara
    • MJ

       /  02/03/2015

      1. Det är klart att regeringen bjuder in sunnimuslimer först. Det är ju Saudiarabien m.fl. som man vill bli bättre kompis med.
      2. Det är en liten del av invandrarna som har asylskäl.
      3. Att folk får tala även om de kan associeras med värderingar som är osvensk är inget konstigt alls. I Sverige river vi inte brottslingars släktingars hus och vi bombar inte skolor, men zionister får ändå prata här.

      Svara
  6. MiT

     /  02/02/2015

    ”Men snälla Ica, behöver vi verkligen ännu en vit gubbe?”
    https://archive.today/qhaX2#selection-3381.0-3381.55

    Det ovan kommer givetvis från smurfheter24
    https://toklandet.wordpress.com/2014/10/14/mote-pa-smurfheter24/

    Svara
    • Pelle2

       /  02/02/2015

      Självklart skulle de ha valt en rasifierad,transsexuell kvinna som har tagit namnet Stig.
      Undrar för övrigt när Fi skall ersätta Gudrun med en rasifierad man ? För vi behöver ju inte ytterliga en vit kärring.

      Svara
    • 16 procent av alla ICA-handlare är kvinnor. Det är fritt fram för kvinnor att köpa sig en franchise och riskera hela sin framtid coh tacka ja till 60-80 timmars arbetsveckor. Ingenting hindrar dom. Men i vanlig ordning så spelas bästa fotbollen uppe på läktarna av de som inte ens kan hålla ordning på sin privatekonomi.

      Svara
    • Pelle2

       /  02/02/2015

      Malin Roos på Expressen håller med dumheter 24.
      http://www.expressen.se/noje/kronikorer/malin-roos/roos-ica-hade-varldens-chans-att-visa-lite-nytank/.
      Hon tar det dock ett steg till och menar att det inte bara är fel att välja en vit,medelålders man till Ica stig utan skriver att reklamfilmerna i sina sämsta stunder är som en reklamfilm för SD.
      Så att välja en vit,medelålders man till en någonting eftertraktat är numera inte bara gubbigt utan dessutom ett tecken på att man stöttar SD.Radikalfeministerna skulle väl helst vilja skjuta oss vita,medelålders män eftersom vi uppenbarligen inte kan vara rätt i något sammanhang.
      Hoppas att alla medelålders,vita män slutar köpa Expressen om ni inte redan har gjort det.Då kanske den medelålders,vita radikalfeministen Roos blir arbetslös och vem skulle bry sig ?

      Svara
  7. MiT

     /  02/02/2015

    Svara
    • Trolletplit

       /  02/02/2015

      – Kolla här. Ett jobb där kvinnor förvägras att få anställning.
      – Vad säger du?! Hur många kvinnor jobbar där?
      – 0.1% tydligen.
      – Ett jobb med 110% män, Fy fan. Så jävla snubbigt asså, jag döööör. Som om kvinnor inte skulle klara det lika bra. Det är struktur som stoppar oss. Vi kräver jämställdhet nu. Twittermobben anropas. Vänta, vad var det för jobb? Sopgubbe?! …

      och det stora tystnaden bredde ut sig.

      (I feministvärlden kan ingen föra fram ett logiskt resonemang.) gammalt antiradfem ordspråk.

      Svara
  8. Pelle2

     /  02/02/2015

    Japp, Gudrun, Eva Franchell, Maria Sveland och hela feministmaffian på Södermalm skall alla söka jobbet som grovsophanterare.

    Svara
  9. MiT

     /  02/02/2015

    Svara
    • Larsson

       /  02/02/2015

      Det var väl iofs väl rutet, men att de skulle frångå några fina principer tar jag bestämt avstånd ifrån. De låter ju sådär annars också.

      Svara
  10. MiT

     /  02/02/2015

    Är Bjurwald verkligen så här dum eller låtsas hon bara?

    ”Myten om medietystnaden”
    https://archive.today/v04wf

    Svara
    • Dreadlock

       /  02/02/2015

      Lisa Bjurwald : ” Kanske kan det vara ett ämne för Gomorron Sverige: faran i högerpopulistiska myter, och varför de är så svåra att krossa”

      Säger alltså mytomanen Lisa Bjurwald, som kopplar Teodorescus utnämning till chef över GP:s politiska redaktion som hjälpreda till SD bl.a.

      Man behöver inte gå långt för att hämta vatten över ån, för att inse att gräset inte är grönare på andra sidan.

      Svara
  11. MiT

     /  02/02/2015

    Svara
  12. MiT

     /  02/02/2015

    Svara
    • Intenso

       /  02/02/2015

      Hmmm, är verkligen bilden rättvisande. Jag trodde tankebubblorna skulle vara tomma?

      Svara
    • Trolletplit

       /  02/02/2015

      VP sdrev:
      ”Men feminism är för mig också systerskap. När man talar systerskap så är det många som slarvigt tror att det handlar om att kvinnor håller ihop. Så enkelt är det inte. Systerskap handlar minst lika mycket om att vi ser och behandlar varandra utan just kön som viktigaste egenskap. I en värld där makt är förknippat med manlighet blir kvinnliga makthavare ofta förminskade, ofta sedda mer som kvinnor, än politiker. Därför är systerskap ett effektivt verktyg i strävan efter att bryta ned patriarkala struktur”

      Kan någon förklara för mig hur hon fick det där att hänga ihop. ”Systerskap handlar…. utan just kön som viktigaste egenskap(!)”

      Jag förstår ingenting. Är kön viktigt eller är det inte, eller är kön något viktig i systerskap fast inte, men ändå. Ja, jösses.

      Det är jättebra att vi har en kvinna som moderat, men hon är fel ute eftersom hon bedriver en moderatpolitik som inte är feministisk och då är det dumt att vara en kvinna på den posten, fast inte utan…

      Och medan Palm maler på så rör vi oss bort mot andra flanken av helvetet och där står ju Gudrun S och Fanny Å och diskuterar kommunism ur ett interglobalt femininazi perspektiv.
      – Allt är männens fel. Döda dem alla.
      – Jag tänker så här. I alla mina relationer så mår jag dålig och får inte den uppmärksamhet jag behöver.
      – Tyst med dig, Fanny. Döda alla män!! Och skattefusks…och kissa…och bajsa. hahahaaa.

      Vänta nu händer något med Palm. Hennes huvud lyser rött och svetten lackar. Huvudet sväller upp också likt en ballong. Nej, det är ju en ballong hon hade på axlarna:

      ” Vad jag menar är att systerskap inte är kön fastän det bara är kvinnor som är systrar men även män kan vara hens och systrar och då är inte kön…”
      Boom….

      Vi rör oss borta från den sönderspruckna röda ballongen och tittar på när journalister kastar prick på liten Birro.
      – Mobbing är bara ske uppåt…
      – och åt höger…
      – Precis uppåt och åt höger….
      – Och på män…
      – Precis uppåt och åt höger och på män…
      – Ajjj. Vad fan gör du?
      – Ger dig en rak höger. Det får man ju.

      Svara
      • Pelle2

         /  02/02/2015

        Det är väl bara det vanliga feministiska svamlet. Å ena sidan skall kön inte vara viktigt men å andra sidan är alla kvinnor förtryckta och behöver stöttas. Fast kvinnor är ju förstås starka och kompetenta och skall därför tilldelas ledande poster men de behöver ändå kvoteras…

        Svara
  13. MiT

     /  02/02/2015

    Svara
    • Svenne

       /  02/02/2015

      Dags att kvotera in några kvinnor, kanske? 50/50? Eller är det rasistiskt?

      Svara
    • robjoh

       /  02/03/2015

      min fråga är snarare var är vi som antagligen skulle stämplas som islamofober? Hur ska ni komma till rätta med vår ”fobi” om ni inte diskuterar frågan med oss?

      Svara
  14. MiT

     /  02/02/2015

    Vill bara påpeka att artikeln som länkas i tweeten är från 2004 så ingen tror att det är en ny

    Svara
  15. MiT

     /  02/02/2015

    Svara
    • Liten

       /  02/02/2015

      Haha! Touché!

      Svara
    • Björn

       /  02/02/2015

      Garvade högt på bussen.
      Sånt jävla självmål får man leta efter!

      Svara
    • Svenne

       /  02/02/2015

      Herr panzergeneral von Arnstadt är ägd som fan:)

      Svara
    • MJ

       /  02/02/2015

      …. Och kritik mot USA med USA-hat
      Och kritik mot Israel med antisemitism.

      Svara
  16. Trolletplit

     /  02/02/2015

    När tom barn genomskådar PK:

    ”Hittepåsaga för sonen hamnar otippat i en debatt kring genusfrågor.
    – Och bilen reparerades av en mekaniker som hette Kajsa, säger jag.
    – Nej, Ulf! inflikar sonen.
    – Nej, det var ju en tjej, och hon hette Kajsa.
    – Nej, Ulf!
    – Ulf jobbade med något annat just då.
    – Ulf hjälpte till!
    – Okej, Ulf hjälpte till. Dom var tre mekaniker som hjälpte varandra. Dom hette Kajsa, Ulf och Magdalena. Dom–
    – Och en till.
    – Okej. Vad hette den fjärde mekanikern då?
    – Stingway!”

    Svara
  17. Larsson

     /  02/02/2015

    Jag är den förste som tycker man ska driva med en hel del av dessa märkliga akademiska kurser som drivs på diverse universitet.

    Men det finns vissa påståenden som jag tycker att man ska vara extremt försiktig att raljera med. Tvångsomhändertagande av barn som far illa anses fortfarande som alltför vanligt förekommande. Det lilla jag har sett, men många med mig som ser det på närmre håll, säger samma: att pendeln slagit över åt andra hållet. Idag går det alltför långt innan samhället ingriper och då ofta väldigt sent (och godtyckligt).

    Det späder på fördomar som tyvärr är till stor skada.

    Till viss del beror nog detta på de kostnader som det medför att omhänderta barn, kostnader som kommunen vill spara in för att lägga på annat (familjerätterna kanske, gu’ vet), men också att man är rädd för just det som beskrivs i texten.

    Svara
    • MiT

       /  02/02/2015

      Men kanske man alltför ofta (eller ibland i alla fall) riktar in sig på fel fall? Prestige kanske? Man klarar inte av att erkänna att man varit fel ute utan driver och driver fel fall? Kom ihåg Sandviken och det är ju bara ett som fått uppmärksamhet?

      Svara
      • Larsson

         /  02/02/2015

        Det är väldigt svårt att veta. Man ser de gånger som det går ordentligt fel, och just det slår väl åt båda håll. Har en känsla att det går snett i en placering riskerar skapa betydligt större rubriker än ungdomar på glid vars föräldrar ”resignerat”. Ett annat motexempel är väl Yara, där man inte ingrep trots alla signaler (och sedan skyllde allt på skolan). Sedan är själva placeringen en möjligt lukrativ industri som lockar lycksökare av olika former (även om de flesta är seriösa), och mycket av diskussionerna i media landar just där, men själva omhändertagandet är inte fel.

        Jag har en hel del kontakt med ungdomar. Många av dem har farit illa, och det jag upplever det betydligt vanligare att det beror på soc ovilja att ingripa än tvärtom. Men lagen har av vad jag förstått ett rejält spelrum, och det kan därför skilja mycket kommuner emellan. Till och med grannkommuner.

        Svara
        • MiT

           /  02/02/2015

          Jodå, tvivlar inte alls på det du skriver!

          Men ganska många känner också igen sig i inlägget, är inte det otäckt? Det är också otäckt när soc-sekreterare kommer med ”tips” om hur mamman (klart vanligast!) ska göra för att lyckas få bort pappan ur barnens liv. Jo, det är sant…

          Hela ”industrin” med socialtjänst och det måste göras om på något sätt. Jag tycker det är extremt oroande att de ”utbildas” av Roks till exempel.

          Svara
    • MJ

       /  02/03/2015

      DUMHETER!
      Det är förvisso väldigt olika i olika kommuner, men omhändertagande av barn sker allt för ofta och ofta på totalt felaktiga, och för barnen skadliga, grunder. Detta beror på den svenska helt blinda tilltron till myndigheter, man tror inte att barn kan fara illa av att kidnappas och placeras i en myndighetskodkänd miljö.

      Nu är det så att kommunerna får statliga bidrag för att bekosta LVU-ärendena. Så var det förr även med LVM-ärenden, då åkte alkisarna och knarkarna in på tork med jämna mellanrum, men staten tyckte att det blev dyrt och förde över kostnaderna till kommunerna, som ju också fattar besluten, pang bom så försvann genast behovet av LVM-hem! Nästan ingen hade längre behov av att tvångsvårdas för sitt missbruk, fantastiskt!
      Företagarna som livnärde sig på LVM-ärenden sadlade om till LVU och det omhändertogs fler och fler barn.

      Företagarna är inte sällan engagerade i ortens största parti för övrigt, för det är ju socialnämnderna som fattar beslut om tvångsvård. Beslut som inte motiveras, för de som fattar besluten vet inte varför de fattas.

      YARA är ett helt motsatt exempel. Socialtjänsten HADE ju redan ingripit och placerat henne, det var ju därför hon dog. Precis som Donia som också dog pga omhändertagandet, Det dör ett eller ett par barn om året pga omhändertaganden, mängder fler hamnar i missbruk och kriminalitet.

      Svara
      • Larsson

         /  02/03/2015

        Kan bara konstatera att det är inte så enkelt.

        Det fanns ju en orsak till att Yara var hos fosterföräldrar, men det hade ju inte att göra med att socialtjänsten ingripit, utan att Yaras föräldrar själva valt att placera henne hos det nu morddömda paret. Kanske gjorde socialtjänsten ett alltför dåligt arbete att undersöka att dessa var lämpliga fosterföräldrar, och kanske de helt enkelt saknar resurserna för det och utgår från att biologiska föräldrarna gjort jobbet åt dem.

        Vad gäller missbrukare så befinner sig ofta de som är tonåringar och blir placerade i missbruksmiljö eller i eget missbruk, och det säger sig självt att det är lätt att ta barnet ur missbruket men det är svårare att ta missbruket ur barnet.

        Sedan håller jag med om att det finns ett godtycke i hanteringen. Men det du beskriver är den bild man har av omhändertaganden från 1930-talet till kanske tidigt 80-tal, så ser verkligheten annorlunda ut idag. Jag påpekade ovan om korruptionen och den är säkert utbredd. Men de personer som är beslutsfattare i kommunen är till största del fritidspolitiker, och där finns sällan den cynism som är vanlig hos våra yrkespolitiker. De flesta gör helt enkelt så gott de kan i situationer som är allt annat än lätta.

        Sekretessen som omger verksamheten har syfte, nämligen att skydda barnen. Men den medför också att i den enskilda fallen har sällan en utomstående hela bilden klar för sig.

        Men dumheter är det inte. Det jag efterlyser är försiktighet i döma ut hela systemet på ett bräde. Däremot finns det på sina håll i hela myndighetssverige alltför mycket postmodernt tänkande och gott om fördomar.

        Svara
        • MJ

           /  02/04/2015

          Det kanske var på en massa sätt. Socialtjänsten hade godkänt paret som fosterföräldrar. Att barnet i det fallet placerades med föräldrarnas medgivande ändrar inte socialtjänstens ansvar. Det händer ju också någon gång om året att ungar dör i händerna på de som socialtjänsten satt att ta hand om dem.

          Så kan det vara såklart. Men hur kommer det sig att även barn som placeras i mycket låg ålder, t.ex. före skolåldern också mycket oftare blir missbrukare och kriminella? Till och med ungar som omhändertas PÅ BB blir oftare missbrukare och kriminella, väldigt ofta till och med. De är också väldigt överrepresenterade bland självmorden. (Kolla Bo Vinnerljungs forskning på ämnet).

          Det jag skrev om missbruka handlade också främst om att kommunerna omhändertog en jäkla massa missbrukare när det var ”gratis” (staten betalade), men när kostnaderna hamnade på kommunerna så behövdes inte missbrukare omhändertas längre, konstigt nog. Skulle man lägga LVU-kostnaderna på kommunerna så skulle de ärendena bli mycket färre och hanteringen skulle bli mer noggrann.

          Vad är det som har hänt sedan det tidiga 80-talet då? Inget har ju hänt, det är ju bara det att man satte den godtyckliga gränsen för den statliga vanvårdsutredningen. Om 10-20 år kommer man ju utreda 80-talet och fram till idag och hitta exakt samma vanvård.

          Vadå för sekretess? Domarna är offentliga och socialnämnderna anger inga motiv (trots uttryckligt lagkrav på motivering i förvaltningslagen) och motiven i domarna är ofta ren skit, det är ”stämpelärenden” som ingen granskar.

          Hela systemet kan visst dömas ut. Samhällen som omhändertar stora mängder barn är nästan alltid samhällen som kan dömas ut helt.

          Svara
  18. Det är väl bara att erkänna – de har tagit makten medan vi sov eller annars var inaktiva och ouppmärksamma. Parasitsteklarna lägger sina ägg inuti andra levande insekter eller larver – men först sprutar de in lite gift som bedövar. Nu är det väl hundratusentals som ”förtjänar” sitt levebröd på PK-ismen, häxjakter med summariska ståndrätter och flammande kättarbål. Det är nog redan vår största folkrörelse, och den som växer snabbast. Och som är mest lönsam för deltagarna.

    Ja, de vanor och seder som de invandrade har – de förvandlas blixtsnabbt till svenska normer så snart de satt ned en fot på svenska mark? För alla är ju precis lika – det finns inga olikheter mellan grupper vad gäller sättet att tänka och därmed hur man handlar därefter.

    Lika – men det smattrar ju slagord om att vi ska gilla olika? Är det nödvändigt när alla är lika? Nej, vi får inte påstå att det finns olikheter som är representerade olika hos grupperna? Nej, det får man inte påstå, för då tänker man i stereotypa rasistiska klichéer! Den enda grupp som har klandervärda brister är de vita, medelålders CIS-männen.

    De vita kvinnorna sitter över hela det svenska Internet och påstår sig vara icke-vita. De skriver hela tiden hur de hatar vita män för att de är män och för att de är vita – för dessa män är ju rasister som bedömer människor utifrån kön och hudfärg. Och så har vi byggt upp en global struktur, en osynlig konstruktion som bara kommer tvåa efter Guds himmelrike. Eller menar de Helvetet? Ku Klux Klans Invisible Empire?

    Så varje gång en kvinna inte får ett jobb, så är det de vita, medelålders patriarkala CIS-männen som utövar sin rasistiska sexism enligt könsmaktsordningen som motarbetar alla kvinnor. (Andra organisationer tror att det beror på Thetaner som kom utifrån rymden för miljoner år sedan, och som sedan dess ställt till med skit för alla som inte är Clear.)

    När en misslyckad målare på 1930-talet sadlade om till politiken, så körde han samma race, fast han använde bara andra substantiv och lite andra adjektiv. I stället för CIS så var homosexuella dåliga, och det var svarta och bruna som var dåliga i stället för de vita.

    Patriarkatet var då Världsjudendomen, könsmaktsordningen hette då den sionistiska sammansvärjningen, som höll det tyska folket nere i fattigdom och som samarbetade med de judiska bankirerna och filmmogulerna. Alltså, man har plankat andras idéer och metoder rakt av. Som att göra påtryckningar mot arbetsgivare för att avskeda folk, Berufsverbot. Och SA-ligisterna rusade in på politiska möten och stoppade och upplöste dem.

    Samma kommer nu – i Kanada hade en grupp hyrt en föreläsningssal på ett universitet för att diskutera mansfrågor. Det ville inte feministerna att de skulle få göra, det skulle ju vara mötesfrihet. Så de klistrade upp affischer över allt, skräpade ned, skanderade slagord mm – och till sist utlöste de brandlarmet. Så universitetet meddelade mansgruppen att den inte var välkommen i fortsättningen – det blev för stora kostnader för städning, reparationer, falsk brandkårsutryckning mm., och dessutom hade man inte råd att hyra hel en armé av ordningsvakter. Kvinnor håller på att bilda sina egna Sturmabteilungen!
    Vem ska bli Ernestina Röhm?

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: