Att välja fritt är stort, att välja vad andra vill är större

Gårdagens inlägg, ”Genusvetenskapsforskningsprofessorer”, tog ju upp det som i genusfolkets värld är ett jättestort problem, nämligen att folk väljer fel när de får välja vad de vill göra med sina liv. Då väljer folk nämligen ganska könsstereotypt och det får man inte göra enligt genusvetenskapen eftersom det är fel enligt dem. Varför det är fel beror på att de på fullaste allvar tror att alla är likadana från början, som ett blankt papper, och att skillnader mellan kvinnor och män endast är sociala konstruktioner som uppkommer genom t ex uppfostran. Tror man på det så tycker jag att man ska kolla på Hjernevask sista avsnitt som ni hittar här

CAK0Z3_U8AALjG6

Det finns ingen gräns för hur många miljoner som kastas i sjön på grund av genusfolket, gissar att den totala kostnaden för dem och deras lekstuga kostat massor med miljarder om man räknar ihop allt.

AVkommentar

Och det är ju väldigt typiskt att det är just sådana som SJÄLVA valt extremt stereotypt, antagligen eftersom de varit intresserade av just det området, som vill bestämma att andra INTE ska få samma möjlighet. Om de som säger att det är jätteviktigt att inte välja stereotypt själva väljer VÄLDIGT stereotypt, varför ska då andra TVINGAS välja sådant de inte vill och inte är intresserade av? Varför ska de själva få välja att göra vad de vill göra och är intresserade av men andra ska inte få den möjligheten? Nu gissar jag här men jag tror att det inte finns något enda område som är mer könsstereotypt kvinnligt än just genusfältet?

Varför byter de inte spår och väljer något annat om de verkligen tror på vad de själva säger? Varför inte själva leva som de lär? Trovärdigheten skulle ju då öka från ungefär noll till lite plus på skalan i alla fall?

Jag väntar på att media ska sluta tillskriva de här Lysenkos arvtagare någon som helst trovärdighet genom att tillfråga dem om saker och ting eftersom de bara serverar ideologi, inte kunskap och fakta till svar.

Fnordspotting har skrivit bra om genusvetenskapsforskningsprofessorerna och deras önskedrömmar om att tvinga folk att välja som genusfolket vill, ”Pseudovetenskap i ideologins tjänst”.

Eriks inlägg på Genusdebatten, ”Svar på Ida Östensson inlägg på SVT-Opinion om Mansrollen och Pojkars skolresultat” tangerar området också när han ger ett svar på Ida Östenssons debattartikel. Det som Östensson tar upp där hamnade ju sedan i SVT-Debatt och då skrev jag det här inlägget, ”#SVTdebatt igår”.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

49 kommentarer

  1. Björn

     /  03/16/2015

    Jag vill minnas – från jernevask bland annat – att ju högre och bättre välfärd/i-land/levnadsstandard ett land har desto tydligare görs de stereotypa valen. Har för mig att Indien och liknande länder hade avsevärt mycket fler kvinnor inom ingenjörsutbildning etc än vi jämställda nordbor.

    Svara
    • Björn

       /  03/16/2015

      Såg just fnordspottings blogg där exakt det tas upp

      Svara
    • Anders/AV

       /  03/16/2015

      Kallas jämställdhetsparadoxen. Ju bättre vi har det, ju högre upp på Maslows behovstrappa man är, desto mer handlar ens livsval om självförverkligande. Vi säger ju verkligen till våra ungdomar: Ta en utbildning till något du är intresserad av. Och så utbildar vi femtielva stylister, kulturvetare och genuspiloter. Mer än samhället någonsin behöver. En hel del lär bli deprimerade när deras hårda (?) studieslit inte leder någonstans. Allt handlar om självförverkligande. Istället borde man lära ungdomarna att balansera en utbildning med intresse/livskvalité och efterfrågan på arbetsmarknaden. Och prata om vad olika val innebär. Vill du tjäna stora pengar måste du X, Y, Z och du kommer behöva offra Å, Ä, Ö. Tycker du att Å, Ä, Ö är viktigt bör du istället välja något annat. Nu har vi en debatt om att man borde tjäna lika mycket om man väljer A, B, C och inte offrar Å, Ä, Ö. Dvs man ska kunna välja efter intresse/mening i livet utan att det får konsekvenser. Curlinggenerationens paradis.

      I fattigare länder, där frågan handlar om att få mat för dagen, är jobb något man gör för pengar och bli mätt. Då är man inte så kinkig med vad man gör. Är det teknikyrken som är biljetten ut ur fattigdom är det det man läser om man är lycklig att få chansen att göra det.

      Svara
  2. Anders/AV

     /  03/16/2015

    Ja, om en kvinnlig civilingenjör säger: ”Systrar, våga se bortom normerna och välj teknik. Det är jättekul.”, blir det en helt annan trovärdighet i påståendet, än om en kvinnlig genusvetare eller sjuksköterska säger det. Minns att jag diskuterat detta på Mats Ohlssons blogg Tysta tankar, för något åt sedan. Där handlade det om förskolelärare. Det står i läroplanen att förskolelärare ska arbeta för att barnen ska gå utanför de könsstereotypa ramarna, men hur kan en personal som till 96% gjort ett könsstereotypt livsval göra det? Då bör de åtminstone göra könsbrytande aktiviteter, testa på lite grabbiga saker, men även där är min upplevelse att de brister. Det är mest kvinnliga aktiviteter på dagis. De grabbiga får pojkarna göra själva i vad mån de kan. Att en förskolelärare klättrar i träd, är med på cykeltävling på trehjulingarna eller spelar ”innebandy” ute på gården tillhör undantagen.
    En god livsregel är att aldrig ställa högre krav på andra än du ställer på dig själv. Gäller speciellt oss som arbetar med människor. Vill man förändra något i skolan eller i samhället måste man börja med att fundera över sina egna val och beteenden. ”Folk borde källsortera bättre” samtidigt som man själv slänger lågenergilamporna i soporna, skorrar falsk. Så till nästa genus”vetare” som beklagar sig över könsstereotypa livsval är det bara att fråga: Varför läser inte DU teknisk fysik eller blir takskottare?

    Svara
    • Anders A/V

      ”En god livsregel är att aldrig ställa högre krav på andra än du ställer på dig själv.”

      Bra sagt! Och det är precis som det sägs i inlägget; feministens/kvinnans egna livsval får vara konventionella ”det bara råkar sig”, och dessa livsval har inget samband med könsrollerna ochkvinnan inget ansvar för dom heller, men alla andras (likadana), främst mäns, könsval har ett samband med kösnrollerna och bör granskas och förändras.

      Jag har frågat tusen gånger av feminister, utan att få ett svar: Om kvinnor får preferera konventionellt, varför får män inte det också? Och om båda får, vad är problemet med könsroller?

      Men sådana enkla och självklara frågor resulterar endast i syntax error hos feminister, vad annat kunde hända när ens tänkande enbart handlar om att avancera kvinnors position och fördelar?

      Svara
      • Jonte

         /  03/16/2015

        Det är lite som det där med föräldraförsäkringen har träffat många vänsterkvinnor som inte delat lika med sina män som vill ha den kvoterad, ursäkten är alltid ”men just våran situation var lite speciell”

        Svara
        • Kristian

           /  03/16/2015

          Stackars Gauss vänder sig i sin grav. Specialfallen blir fler än de statistiskt sannolika.

          Svara
    • Liten

       /  03/16/2015

      Jag har själv undrat vilka är de som ska tvingas gå en utbildning så att genusvetare blir nöjda. Det verkar i alla fall inte vara män som ska bli tvingade att gå tex sjuksköterskautbildning eller förskolelärareutbildning. Allt verkar handla om att det är för få kvinnor på tekniska utbildningar.

      Så, det ser tyvärr ut som det kommer att blir kvinnor som i slutändan kommer att bli tvingade att läsa till en utbildning som de inte vill ha. Vad vinner man på detta? Är det frihet att bli tvingad till att utbilda sig till något man inte vill av andra kvinnor för att man är en kvinna?

      Jag tycker att kvinnliga genusvetare och feminister kan föregå med gott exempel och skola om sig med en teknisk utbildning, framför allt tycker jag de ska se till att just deras döttrar gör just det.

      Svara
    • My

       /  03/16/2015

      Jag och min man bör egentligen vara en fisares våta dröm. Jag är civilingenjör och min man är sjuksköterska. Stereotypt är jag verkligen mannen i förhållandet med dess typiska manliga egenskaper som samhället tillskriver det. Jag snusar, dricker öl med grabbarna på fredagarna, gamar osv medan min man är mjuk och gillar vara hemma.

      Jag valde att bli ingenjör pga att jag älskar män, jag trivs i typiska manliga miljöer. Men är det ok för dessa vidriga feminister? Varje gång jag försökt föra konversation med en feminist slutar det alltid att jag blir kallad förrädare nät jag försvarar och berättar hur jäkla ljuvligt det är att slippa allt tjöt som kvinnliga arbetsplatser innebär och hur gött det är att jobba med goa gubbar istället. Jag som faktiskt lever som dom själva lär blir spotta på.

      Det sjukaste är att jag får jobb bara jag blinkar och misstänker starkt att det beror på att jag är kvinna. Jag misstänker starkt att det beror på ngn slags tyst kvotering. Det gör mig aningen illamående.

      Läser iaf toklandet dagligen och skulle aldrig stämpla mig feminist, trots att jag lever som dom lär. Feminismen är det värsta som har hänt mänskligheten sen kommunismen. Kan vi inte bara få vara de vi är?

      Svara
  3. Maria

     /  03/16/2015

    Styrelseledamot i FI Kronoberg sätter upp Ebba Busch Thor på sin nackskottslista för att hon sagt att SD är ett mittenparti. Har Je suis Charlie som avatar:
    https://mobile.twitter.com/ola_martensson/status/577128621179043841

    Svara
    • Anders/AV

       /  03/16/2015

      Jo, 17 vårar gammal och har bett om ursäkt. Hoppas att han fått en minnesbeta, men tycker inte vi behöver jaga honom mera för detta.

      Svara
      • morpheus

         /  03/16/2015

        Håller med, även om jag inte köper logiken rakt av så var det en ovanligt rapp och genuin ursäkt för att komma från vänster. Faktiskt för att komma från någonstans alls.

        Med det sagt så säger den här knee jerk-reaktionen något väldigt tydligt om vänstern, nämligen att de delar inte in den politiska skalan efter vänster = planekonomi, höger = marknadsekonomi (grovt förenklat), utan de delar in den efter vänster = GOD, höger = OND.

        ”Vafalls, säger hon att rasisterna står till mitten?? Eller menar hon alltså att de inte är rasister alls??”

        Underförstått är också att man kan inte stå till vänster och samtidigt ha förutfattade meningar om människor baserat på hudfärg. Man kan ju inte vara GOD och OND samtidigt.

        Och det är därför det är ok att säga husblatte, eller uttrycka fördomar om judar, ja tillochmed rent av hat, om man står till vänster. För då man är ju GOD, oavsett vilka ord som kommer ur ens mun, och oavsett vad man egentligen tycker och tänker om andra människor.

        Svara
      • Mr Burns sammanfattade det bra. ”Release the hounds!!!”

        Svara
      • Svenne

         /  03/16/2015

        Svara
  4. MiT

     /  03/16/2015

    Svara
    • Anders/AV

       /  03/16/2015

      Det är klart att Stockholms stad har anlitat ordningsvakter att hålla tiggare borta från centrum. Det är såklart svårt att tänka sig andra förklaringar, t ex att många brukar planka där då eller att det brukar bli andra problem under denna tid. Om man är väldigt konspiratoriskt lagd.

      Svara
    • Erik

       /  03/16/2015

      Visst har väl Palm blivit värre på sistone?
      Hävdar Palm att tiggarna inte betalar för sig eller menar hon att ordningsvakterna hindrar (skötsamma) betalande resenärer från att använda t-banan?
      Oavsett vilket får det mitt skrivbord att vilja förena sig med min panna.

      Svara
  5. Rick

     /  03/16/2015

    I socialistländerna brukade de ju också ha val med ett parti att välja mellan. Jag trodde att det där hade hamnat på historiens skräphög, men dessvärre låter det inte alltför mycket som en svunnen tid längre.

    Svara
  6. Mattias Borg

     /  03/16/2015

    Valfrihet = friheten att välja mellan de alternativ genusfolket godkänner.

    Svara
  7. Hur vet dessa människor när och om människor valt/inte valt av sin fria vilja? Det är ju en ganska livsavgörande fråga, med tanke på hur stort inbrott sådana åtgärder är i människors självbestämmanderätt och privatliv.

    Har de alltså kollat efter om människor ens vill ha förändring, vilket är en självklar första förutsättning för förändring? Om de inte kan besvara, denna första fråga som bör ställas innan man påbörjar liknande projekt, ska de omedelbart få sparken för de har ju ingen aning om vad de håller på med (om man alltså utgår från att de håller på med vad de hävdar att de håller på med).

    Men det räcker med att enskilda människor har möjligheten att göra icke-könstypiska livsval, men av denna möjlighet följer inte automatiskt att hela kollektivet gör det. Enskilda män kan idag klä sig i klänningar och gör det, men majoriteten kommer aldrig att göra det, och som sagt; att majoriteten inte gör det betyder inte att möjligheten inte finns, eftersom enskilda män gör det.

    Svara
    • Anders/AV

       /  03/16/2015

      Enligt deras dogmer är ett traditionellt val inte fritt eftersom det är styrt av strukturer. Ett riktigt fritt val är bara det som bryter mot normen. Ja, utom när de själva väljer såklart. Eftersom de anser att alla val är socialt konstruerade skulle i en idealvärld män och kvinnor som grupper välja ungefär samma saker. Lika många kvinnor som män skulle vilja vara takskottare som sjuksköterskor. Ja takskottarna bryr de sig egentligen inte om. ”Manliga yrken” är de med status. Att världen inte ser ut så är i deras ögon ett bevis på att sociala strukturer förtrycker kvinnor att välja fel och/eller att det kvinnor väljer värderas sämre (eftersom det ger sämre lön). Det intressanta är att samtidigt som de kritiserar att kvinnliga val värderas sämre är det just det de själva gör. Kvinnors val att arbeta mindre för pengar och vara mera hemma heter ”att ta ansvar”, dvs en börda som männen bör dela. Manliga val att löneslava mera för pengar beskrivs som en maktposition. Vad man måste offra för att få dessa pengar är man blind för. Man kan väl säga att om de försöker sälja in idén att vara hemma med barnen till män, gör de ett förbannat dåligt arbete.

      Svara
  8. MiT

     /  03/16/2015

    Svara
  9. Svenne

     /  03/16/2015

    Svara
    • Grodan Boll

       /  03/17/2015

      Det är så skönt att se att folk äntligen vågar prata om den nakna kejsaren!

      Svara
  10. MiT

     /  03/16/2015

    Svara
    • Liten

       /  03/16/2015

      Va fan, en gubbkrönika bland alla andra kärringkrönikor kan väl inte skada? Kvotera! Kvotera för fan!

      Svara
  11. MiT

     /  03/16/2015

    Så det ska vara med två rena ideologer och en från ”centrum för genusmedicin” plus en från SVT med i chatten…
    ”Chatta med experterna om kvinnligt och manligt”
    http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fragor-och-svar-om-kvinnliga-och-manliga-hjarnor?utm_medium=twitter

    Svara
    • Kristian

       /  03/16/2015

      Om du som ”forskare” och ”vetenskapare” hela tiden säger att ”det går inte att avgöra,” skall jag be att få höja rösten som Stephen Fry: ”Then what are you for?”

      Svara
      • Grodan Boll

         /  03/17/2015

        En fantastisk ”debatt”, som de flesta han eller Hitchens deltagit i.

        Svara
    • Sten Sture

       /  03/16/2015

      Fick givetvis inget svar på den frågan i chatten efter programmet. Verkade vara rätt många som genomskådade expertpanelens tydliga bias.

      Svara
  12. MiT

     /  03/16/2015

    Svara
    • Kristian

       /  03/16/2015

      Skrollade ned och trodde det skulle bli som Bo Rai Cho’s Fatality:

      Lite besviken.

      Svara
  13. MiT

     /  03/16/2015

    Svara
    • Att det är bara 34 % kvinnor på teknikutbildningarna är ju en skriande orättvisa. Att det bara är ca lika många män inom den högre utbildningen totalt är förstås inte ens värt att nämna, långt mindre att arrangera festivaler för.

      Svara
    • Liten

       /  03/16/2015

      Varför hålla på med att avlöna kändisar och köra med reklam osv?

      Varför inte helt enkelt ta och brännmärka var femte filcka född med ett stort T (för Teknik) i pannan så hon vet vad hon ska göra resten av livet?

      Eller är Sverige inte riktigt redo för den lösningen än?

      Svara
  14. Steffen

     /  03/16/2015

    OT:

    http://www.ltz.se/allmant/jamtland/ojamlik-vard-dodar-tio-varje-dag-jamtland-ligger-daligt-till

    Eller så är de föregångare på jämställdhetsarbete, med att korta kvinnors livslängd.

    .. Och naturligtvis utelämnar man helt hur många mäns liv man förlorat.

    Svara
  15. Dreadlock

     /  03/16/2015

    Jaha,vad tyckte ni alla om vetenskapens världs sändning ikväll ?

    Svara
  16. Svenne

     /  03/16/2015

    Svara
  17. MiT

     /  03/17/2015

    Svara
  18. MiT

     /  03/17/2015

    Grumpy Afropean Lady är Ylva Habels konto för den som undrar över floden av anklagelser om rasism, obildade osv…

    Svara
  19. MiT

     /  03/17/2015

    ”JO ser allvarligt på försök av dekan att hindra yttrandefriheten”
    http://www.sydsvenskan.se/lund/jo-ser-allvarligt-pa-forsok-av-dekan-att-hindra-yttrandefriheten/

    Svara
    • Maria

       /  03/17/2015

      Yttrandefriheten? Att få skriva att man vill spotta IC i ansiktet och annat kränkande? Det var bra av dekanen att reagera på detta och uppmana professorn att bete sig som folk,

      Svara
  20. Svenne

     /  03/17/2015

    Svara
  1. Svär Inte I Den Feministiska Kyrkan | Löjesguiden
  2. Drabbad av makt? | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: