Roligt om försvarets nya idéer

Såg en artikel i Metro igår om militär utrustning som ska anpassas så att den passar kvinnor också. Att utrustning förbättras kan ju bara ses som positivt egentligen men på något sätt så lyckas Mikael Wallentin Åström, försvarets verksamhetsutvecklare få det till att bli något suspekt ändå, på flera sätt.

roligtomförsvaret11

Alla kroppar är olika. Men dagens militära utrustning – som exempelvis uniformer, vapen och hjälmar – tar inte hänsyn till det, menar försvarets verksamhetsutvecklare Mikael Wallentin Åström.

”Alla kroppar är olika”, har intersektionalitetspedagoger nästlat sig in? Ska uniformer, vapen och hjälmar vara gjorda i något slags stretchmaterial? Och när började försvaret ta hänsyn till de som ska använda materielen? Vad jag minns från lumpen 89-90 så fanns det alla möjliga storlekar och former på de som gjorde värnplikten och av någon underlig anledning så hade alla kläder och material som passade någorlunda. Att det inte var skräddarsytt visste man ju om.

Enligt Wallentin Åström har försvaret historiskt sett beställt personlig utrusning som i form och design utgår från en 185 centimeter lång man som väger 80 kilo. Nu ska försvaret och Försvarets materielverk (FMV) se till att utrustningen anpassas till fler. Målet är att få en jämställd design, och allt ses över – från uniformer och kängor till kroppsskydd och tält.

När jag mönstrade har jag för mig att medellängden på en man i Sverige var 179 cm och vikten var 70-75 kg (någonstans där har jag för mig). Betyder det att försvaret ALLTID har haft material som INTE varit anpassad till verkligheten? Har jag mycket svårt att tro faktiskt. Men sen kommer det, det handlar om ”jämställd design”…

– Vi har tält som är svåra att staga upp för dem som är under 172 centimeter.

Det har alltid varit svårare för dem som är mindre…

Även vikt och storlek på vapen ska ses över för att passa de flesta oavsett muskelstyrka, berättar Wallentin Åström.

Om man inte orkar med vapnet eller klarar av att hantera det kanske man är på fel ställe?

– Jämställd design tjänar alla på. Lättare och bättre balanserade vapen gör soldaten mer uthållig och mer effektiv oavsett kön.

Inom fem år ska all ny utrustning som försvaret beställer av FMV ha anpassats. För att nå dit ska fler kvinnor få vara med och prova ut nytt materiel.

– Det är en rättighetsfråga. All vår personal ska kunna agera säkert med det material som finns. Då kan vi inte ha utrustning som bättre används av en man än en kvinna.

Jämställd design är alltså målet, så alla känner att det är rättvist eftersom det tydligen är en rättighetsfråga. Jag trodde faktiskt att material var framtagen för att vara tålig och slitstark och vara rätt för ändamålet. Jag hade visst fel, den ska vara framtagen för att vara rättvis? Nu var det som sagt länge sedan för mig men AK5 kom när jag låg inne och inte är det väl ett tungt vapen? Det skiljde väl 1 kg eller nåt jämfört med AK4 som var tyngre? Eller är det ett tungt vapen ändå? Det kanske är i stort rätt utrustning men fel folk som använder den?

Nåja, det var artikeln i Metro det. Finns även en artikel på SR också om detta, från 2013 där de beklagar sig över att de fått använda kalsonger.

För några dagar sedan var det Polisen som skulle kolla över tjänstevapnen eftersom kvinnor inte klarade av avtryckaren, den var för ”hård”. Om det inte var ett aprilskämt förstås.

Nu till det roliga som jag gissar har med det som åsyftas i Metroartikeln, att man av rättviseskäl ska göra om materielen.

roligtomförsvaret

roligtomförsvaret10

Hahaha, så sant så sant! Så resonerar de alldeles säkert  😀

roligtomförsvaret1

Det är den nya militära genusmilen som ska vara 0,8 mil lång. Den går på rosa asfalt.

roligtomförsvaret2

De som eventuellt är intresserade av Sverige i militärt syfte måste ju bara jubla tyst för sig själva…

roligtomförsvaret3

DET skulle vara en överraskning!

roligtomförsvaret4

Regnbågsfärgat glittermoln skrämmer allt och alla!

roligtomförsvaret5

Av någon anledning så tror jag inte att de kraven är det som gäller…

roligtomförsvaret6

Ungefär så. Men visst är det ett reellt problem om de letar sig in där och påverkar? Det i sin tur kan ju skapa enorma följdproblem i framtiden om inte annat.

roligtomförsvaret7

roligtomförsvaret8

Om det ska vara rättvist så ska det vara rättvist  😀

roligtomförsvaret9

Om man som försvarsmakten nu går ut och pratar om utrustning i rättvisetermer så kommer ju sånt här raljerande lika pålitligt som en elräkning. Det förstår de väl? De förstår väl att folk gapskrattar åt dem, både i Sverige och utomlands?

Det som är intressant är att de som klagar på utrustningen är sådana som får betalt för att använda den, de är i jämförelse EXTREMT välbetalda med vad jag var som hade under 20 kr per dag (tror det var strax under 20 kr i slutet, har för mig att jag började på 14 kr de första 5 månaderna…). De är i jämförelse mer välbetalda än en börsbolags-VD på att storföretag jämfört med hur vi var betalda. Vi var TVUNGNA att anpassa oss till utrustningen, att slita med den för under en tjuga om dagen. Ville vi inte ställa upp på det så var fängelse alternativet…

Men som sagt, det är bra om man förbättrar utrustningen. Problemet är väl att man kanske inte förbättrar den alls utan kanske tvärtom? Det är väl syftet med utrustningen som är det viktiga, vad den ska användas till och att den uppfyller det och inte att det är rättvist?

Det går bra för Sverige nu…

**********

Miljöpartiet kommer ut ur garderoben som ärkedödsnazistrasister…

********************

AVfM Sverige: ”Akut journalistisk enögdhet och dess konsekvenser

MVH

MiT

Advertisements
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

50 kommentarer

  1. Tja
    I lumpen är väl mannens kängor såklart
    Ej lämpade för mannekängers gångart

    Svara
  2. rp

     /  04/05/2015

    Det är väl jättebra om utrustningen anpassas efter soldaterna och liksom många gånger förr är det först intressant när det är kvinnor som ska ha utrustningen. Det är konstigt det där att män ska förhålla sig till hur det är anpassa sig därefter och kvinnor ska reglerna anpassas efter så att de klarar av dem. . Det om något är sexistisk tänkande, att tro att kvinnor inte klarar av reglerna så man måste anpassa spelet.

    Svara
  3. Att göra lumpen är att ha skoskav, illa sittande kläder och ryggont.

    Svara
    • Hmm

       /  04/06/2015

      Ja, men ska det i dagens samhälle som har så mycket materialförbättringar till skillnad från hur det var på 70-80 talet, behöva vara så?

      Svara
      • Man ska göra alllt av alla rätta anledningarna. Att prata om utrustningen som om det vore ett könsbundet problem är fel väg att gå. Sen kan jag tycka att 4,5 kilo laddat och klart för AK5:an knappast kan beskrivas som tungt. Man skjuter den sällan stående utan stöd. Alla kilon som kan sparas är naturligtvis till fördel när man rör sig i terrängen.

        Svara
        • Hmm

           /  04/07/2015

          Fast ditt svar nu är ju lite yxsakft, för det var inte detta som jag fick ut av din kommentar. Jag läste det som att så har det alltid varit, take it or leave it.

          Min kommentar gick ut på att det inte finns någon anledning att ha skoskav i försvaret idag. Det måste finnas bättre sätt att härda soldaten så att den tål lite smärta. Det är ju allmänt känt att en soldat med skoskav är en ”dålig” soldat. Fötterna är det främsta transportmedlet och bör hållas i topp trim liksom att kroppen bör hållas torr och varm för att en ska fungera optimalt.

          Svara
  4. Grodan Boll

     /  04/05/2015

    Jag har hört att storlekar finns i två utföranden ”Dels förstora, dels försmå”.

    Andra egenheter AK4:an har, förutom några kilo fler än AK5:an, är en ickevikbar kolv. På det hela taget ett djävligt smidigt vapen. Och det här till oss som skulle haft pistol i tjänsten, men jag är inte bitter…

    Svara
  5. Lövet

     /  04/05/2015

    Det mest fascinerande med detta är att Försvarsmakten fortfarande anser att jämställdhetsaspekten är det viktigaste; att det ger bra publicitet att prata om anpassning för kvinnor.

    Som jag ser det är den ”samkönade” försvarsmakten ett stort steg framåt ur ett jämställdhetsperspektiv. Det är dags att kvinnorna kommer ur sin mjuka ombonade värld och tar sitt ansvar för att försvara landet. Det kan vara bra för deras jämställdhetssyn att de får dela ”privilegiet” att förväntas offra livet för nationen.
    Att det för med sig lite extra tryck på anpassningsbarhet hos materielen är väl i grunden bara bra, eftersom det kommer alla soldater till del – se nedan. (Sverige är f.ö. inte först med detta, t ex har Australien och Storbritannien idag ett antal viktskrav som baseras på att de har både kvinnor och män i försvaret.)

    I själva verket är det ju så att kraven på viktminskning genomsyrar utvecklingen av all soldatmateriel just nu. Anledningen är dock mindre att det ”plötsligt” kommit in ett antal (fåtal) kvinnor än det faktum att soldaten idag bär så otroligt mycket mer än han(sic) gjorde tidigare. Soldaten bär idag skyddsväst med extra skyddsplattor, vätskesystem, kommunikationsutrustning, sitt eldhandvapen (AK:n) med ammunition, och eventuellt något understödsvapen, t ex granater till granattillsatsen på AK:n eller kanske ett pansarskott, i vissa fall andra system som eldledningsutrustning för att leda artilleri eller flyg. Till det kommer resten av hans(oftast) packning.

    Totalt ligger bara stridsutrustningen idag över 30 kg. Det är lätt att inse att varje kilo som man kan kapa på varje utrustningsdetalj är en välkommen lättnad för soldaten.
    Faktum är att vissa länder sätter vikt högre än verkan i målet. De menar att det hjälper inte att du har vassaste ”bössan” om soldaten som skjuter med den är utmattad redan när han(uteslutande) hamnar i strid.

    Svara
    • Desperaton

       /  04/05/2015

      Du behöver inte skriva en kommentar efter varje användning av pronomet han. Det korrekta pronomet för en soldat av okänt kön är han. Om man vet könet på soldaten använder man naturligtvis det pronomen som motsvarar könet, istället för det pronomen som hör till substantivet soldat.

      Ja, konsekvensen av detta är genomgående att hen är totalt onödigt som pronomen, likaså skrivelsen ”han eller hon”. Det finns dock en bra användning för hen som substantiv med sin ursprungliga betydelse, se SAOL.

      Svara
      • Lövet

         /  04/05/2015

        I mitt fall avsåg kommentarerna att understryka att soldaten vanligen är en man. Det hade inget med grammatiskt eller ideologiskt genus att göra.

        Svara
    • Hmm

       /  04/06/2015

      Precis!

      Svara
  6. Steffen

     /  04/05/2015

    AK5 finns väl redan med kortad pipa i polisutförande? (Beredskapspolisen).
    Sedan är det väl bara att fixa ett 10-skotts mag…

    Svara
    • Svenne

       /  04/05/2015

      Beredskapspolisen är avskaffad, om jag kommer ihåg rätt.
      Men vi lever ju i ”den eviga fredens rike”, så…

      Svara
  7. ”Vad jag minns från lumpen 89-90 så fanns det alla möjliga storlekar och former på de som gjorde värnplikten och av någon underlig anledning så hade alla kläder och material som passade någorlunda. Att det inte var skräddarsytt visste man ju om.”

    Jo, när jag gjorde värnplikten här i Finland i slutet av 90-talet så påminde tjänstgöringsuniformen SA M/62 mera om en potatissäck i camo, än en uniform. Ändå, eller just därför, passade den alla. De verkar ha haft bättre klädsel i 1:a världskriget än i finska armen på den tiden.

    När kvinnor kommer med ska det bli lättare och bättre.

    Men med tanke på framtidens feminiserade storstäder så skulle uniformer i rosa och glitter vara bra camo mot bakgrunden stadsbildens glittriga och rosa reklam.

    Svara
  8. Tillägg till mitt första inlägg: Allmän värnplikt för båda könen! Civil eller militär, valfritt.
    Det är vad demokrati för båda könen (inklusive s.k. ”jämställdhet”) borde handla om, enligt min ödmjuka uppfattning. Har argumenterat mer här för den intresserade.
    http://sourze.se/2007/05/16/del-ii–civil-varnplikt-for-bada-konen__64970#.VSEORruJjIU

    Svara
    • Anders Senior

       /  04/05/2015

      Faktum är att vid värnpliktens ”avskaffande” vilket inte är sant, infördes istället totalförsvarsplikt, varav värnplikten fortfarande är en del. Denna totalförsvarsplikt är faktiskt nu genusneutral:

      ”2 § Totalförsvarsplikt gäller för varje svensk medborgare
      från början av det kalenderår när han eller hon fyller sexton
      år till slutet av det kalenderår när han eller hon fyller
      sjuttio år. Totalförsvarsplikten gäller också under
      motsvarande tid för var och en som utan att vara svensk
      medborgare är bosatt i Sverige. Lag (2010:447).”

      Att staten i dagsläget väljer att inte utnyttja möjligheten betyder inte att den är avskaffad.

      http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-19941809-om-totalforsva_sfs-1994-1809/

      Svara
      • Blacken.

         /  04/06/2015

        Men om man inte längre kan få adekvat utbildning på hur man ska försvara landet. Är det då någon mening med en dylik ”ganska” tandlös lag?

        Svara
        • Anders Senior

           /  04/06/2015

          Helt rätt, har man inte genomgått utbildning, torde man vara en ganska begränsad tillgång.

          Men icke desto mindre HAR staten rätt att kalla in dig om staten anser att den har behov av det.

          Meningen med den ”tandlösa” lagen är att staten när som helst kan tvångsinkalla dig för att du skall bli ofrivillig kanonmat åt inkompetenta politiker, där du lider soldatdöden för att köpa tiden i det berömda en plats, en vecka försvaret, tex att hålla Bromma under den tiden våra politiker behöver för att packa och fly landet och låta oss sitta kvar i smeten.

          Vansinnigt kanske, men inte särskilt tandlöst…. Effekten på de massakrerade svenska värnpliktiga torde vara allt annat än tandlöst…

          Svara
    • mioamati

       /  04/05/2015

      Redan infört i Norge i år .

      Svara
  9. MiT

     /  04/05/2015

    Svara
  10. jajajajajajajajajaja

     /  04/05/2015

    Ok. Argumenten i artikeln består av rena lögner vilket är mer regel än undantag för propagandatidningen Metro.

    Det kanske går att lura den unga naiva generationen som aldrig haft möjligheten att göra militärtjänstgöring. Alla som har gjort den vet dock att personlig utrustning tillhandahålls i alla möjliga olika storlekar och att AK5:an är ett synnerligen lätthanterligt vapen. Jag känner heller inte till någon, oavsett storlek, som hade några problem med att sätta upp och riva ner tält i fält, och då är jag ändå kortare än de magiska måtten som krävs för det.

    Jag var själv 17 år när jag inom försvarets ungdomsverksamhet fick lära mig att skjuta med samt plocka isär och ihop en AK5 för första gången. På första försöket fick jag dessutom hjälp av en liten tjej som var ett år äldre! Det här vapnet väger inte särskilt mycket, så hur är det tänkt att vi anpassa det för kvinnor. Ska vi måla den rosa?

    Jag har ingen åsikt i färgfrågan. Försvarsmakten får gärna måla alla sina fordon och farkoster i lila metallicfärg om de tror att det håller ryssen på avstånd. När jag först läste artikeln så var jag övertygad att någon skojare inom försvaret använder jämställdhet som svepskäl för att äska resurser och modernare utrustning som de-facto även borde vara lättare viktmässigt. Men sedan googlar man på namnet Mikael Wallentin och den första träffen är förstås en bild på en yrkessoldat som pryds av en regnbågsflagga.

    Jag säger inte att homosexuella inte hör hemma i försvaret. Det jag vänder mig mot är att det görs till en politisk fråga. Det kan inte vara syftet och försvarsmaktens huvuduppgift att ägna sig åt ideologi och politik – att vifta med regnbågsflaggor och sprida förljugna lögner i media.

    Svara
    • anonym

       /  04/05/2015

      Är HK G36k eller HK416 sämre vapen än AK5, trots att de väger i storleksordningen hälften så mycket?

      Svara
      • jajajajajajajajajaja

         /  04/05/2015

        Är din fråga relevant för något av det jag skrev?

        Svara
      • Grodan Boll

         /  04/05/2015

        De är säkert ändamålsriktiga, men kan de ersätta stridsspade-90 till att gräva värn med som AK4:an kan? Eller centerpinnen i ett tolvmannatält? Etc. Etc.

        Svara
  11. MiT

     /  04/05/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  04/05/2015

      Vad jag kunde läsa skrev han bara om de problem som finns med den havererade invandringspolitiken i form av problem med bostäder, integration, brist på arbete och annat som är uppenbart för den som vill se det. Han skrev inte ett ord om hur hemskt det är med invandringen. Han ville ha ett tillfälligt invandringsstopp för att se till att vi klarar av att ta emot nya invandrare.
      Skulle tro att den barmhärtige samariten Nils Karlsson inte har ett enda svar på hur dessa problem skall lösas utan det handlar bara om att tysta ner invandringspolitikens kritiker.

      Svara
    • Hahaha…”i miljöpartiet får man skärpa till sig” – vilken lustigkurre

      Svara
      • Kristian

         /  04/06/2015

        Det är nog en Zen-koan:
        ”Hur ser det ut när en miljöpartist skärper till sig?”

        Svara
  12. MiT

     /  04/05/2015

    Svara
    • Erik

       /  04/05/2015

      Martin Solberg – Infrastuktur- & bostadspolitisk talesperson i Grön Ungdoms förbundsstyrelse. Sitter i Västra Götalands regionfullmäktige.

      Martin Solberg hävdar i tråden ovan:

      Suck…

      Svara
  13. Svenne

     /  04/05/2015

    Svara
  14. MiT

     /  04/05/2015

    Svara
    • Hoten och hatet infinner sig direkt.

      Svara
    • Pelle2

       /  04/05/2015

      Men det går bra att vara partiledare och måla sin båt med giftfärger,köra båten på skattebefriad diesel och släppa ut gråvattnet från båten direkt i havet. Det går också bra att kollektivt skuldbelägga vita,medelålders män som grupp.
      Vidare går det också att ha en partiledare som är historierevisionist i feminismens namn och som lovar att fixa skolans problem på 100 dagar utan att vara i närheten av att lyckas.

      Svara
  15. Svenne

     /  04/05/2015

    Svara
  16. Svenne

     /  04/05/2015

    Kvinnoförtrycket var hårt redan på stenåldern…

    Svara
  17. MiT

     /  04/05/2015

    Svara
  18. MiT

     /  04/05/2015

    Stakston, det var hon som i Debatt (tror jag det var) sa att det finns ingen åsiktskorridor, det var bara nassar och rassar som påstod det så det var inget att ens diskutera 😀

    Svara
  19. MiT

     /  04/05/2015

    Svara
  20. En annan orsak till att krigsmakten börjar prata om genus senaste tiden kan vara för att vår riksdag, regering och media är feministisk och denna sortens argument fungerar när man ska äska för mer pengar.

    Kvinnliga soldater kommer med stor sannolikhet aldrig se strid så att de befinner sig bakom fronten med lite lättare vapen spelar ingen roll i slutänden.

    Svara
  21. Lars

     /  04/05/2015

    Det är rent löjligt att tro att AK5:ans storlek och tyngd skulle utgöra något större problem för kvinnliga soldater. Ett genomsnittligt luftgevär är ju ett riktigt åbäke i jämförelse, för att inte tala om sådana där älg-bössor och liknande.

    Svara
  22. robjoh

     /  04/05/2015

    Kan någon förklara hur Sveriges försvarsmakt har råd med genusprojekt när de inte kan försvara Sverige i en vecka?

    Svara
    • Prioriteringar, prioriteringar

      Svara
    • Svenne

       /  04/05/2015

      Prioriteringar, prioriteringar…
      Det är viktigare att feminister känner sig välkomna i Försvarsmakten än att landet kan försvaras…

      Svara
  23. Svenne

     /  04/05/2015

    Svara
  24. Svenne

     /  04/05/2015

    http://ledarsidorna.se/2015/04/genderindustrin/
    Skall vi byta ut försvarsindustrin mot kurser i gender? Kommer vi kunna skapa 30 000 jobb i denna sektor? Är det den vägen som regeringen vill gå nu? Vad får det för följdverkningar?

    Svara
  25. Svenne

     /  04/05/2015

    Svara
  26. Svenne

     /  04/06/2015

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: