Istället för batikhäxa?

Kom en kommentar under det senaste inlägget igår, ”Hemligheten är avslöjad!” om att batikhäxa inte verkar vara ett så politiskt korrekt ord i Sverige, det verkar vara ett färgat ord. Jag trodde att det i princip betyder lättlurad, naiv, ”tro gott om alla” medelålders kvinna som gärna röstar på MP, Fi eller V och som kanske tar en tur till Gambia för att ”dansa” då och då. En som inte klarar av att se att det man vurmar för och gillar har jättestora brister utan bara blundar, håller för öronen och säger ”LALALALA” när bristerna kommer på tal. Kanske inte allt på en gång men en hel del av det. Men så såg jag ett tweet från Tore Kullgren

batikhäxa

Och visst, så är det ju kommer jag ihåg nu när han säger det. Också.

Men då kanske man kan hitta på ett annat ord för att beskriva just en sådan person som jag förknippar det med ovan (även om det garanterat också hänger ihop med hur Tore beskriver vad ordet betyder ändå i minst 99% av fallen, att de är väldigt naiva och godtrogna vad gäller sånt) om just batikhäxa är väldigt förknippat med det som Tore säger?

Snällist, skulle det kunna vara något? Man är så snäll att man blir dum i slutändan?

Naivist tycker jag skulle vara bra och väldigt beskrivande eftersom de är fruktansvärt naiva men det är ju tyvärr upptaget av konstvärlden. Men det skulle väl passa bra annars?

Omhändertagarvänsterkvinna var förslaget från kommentatorn. Säger också ganska mycket faktiskt!

Godhetskvinna, skulle det kunna vara något?

Imbecillist kanske är lite hårt?

Godist kanske?

Snällmessias?

Finns säkert många olika förslag, kommer ni på något bra så skriv in i kommentarsfältet så klistrar jag in i inlägget. Men de ovan är väl snällare varianter än just batikhäxa i alla fall?

Grejen är väl att de agerar som de gör för att de vill göra gott, de tror verkligen att de i sin naivitet gör något bra och gott. De tror verkligen att alla invandrare blir rädda och kränkta av militärer. Och även om några skulle bli det så får de väl bli det då, vad är problemet? Det finns garanterat människor som blir kränkta av att jag eller du lever och inte är döda…

Men så här blir det när en viss typ av människor ges makt, vi ser det på till exempel Sveriges Television, på Sveriges Radio, på landets alla högskolor och universitet, på olika myndigheter som MSB och även i kommuner och i skolvärlden. Det finns bara en väg när sådana typer av människor får det minsta lilla makt att påverka och det är rakt ner i dyn. De kommer inte att ge sig förrän ALLT OCH ALLA är där och kravlar.

Det är ALLTID samma typ av människor inblandade så fort idioti och galenskap puttrar upp till ytan!

TILLÄGG

Från kommentarsfältet:

Lättlurad, blir istället för batikhäxa ”du är en lättlurad”. Den är självklar!

Multipigmentragata, hmmm, kanske inte direkt snällare…

Självgodhetsmänniska

Gutmensch

Hatmånglerskor

Ballongfolk för deras uppblåsta egon

Skönande (jag är ganska bra på svenska och vad ord betyder men här är jag osäker…)

Intersektionalitetskärring (personen själv tyckte nog att det kunde vara för långt…)

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

51 kommentarer

  1. Får jag förslå ordet ”lättlurad” som ersättare för ”batikhäxa”?

    ”Du är en batikhäxa” blir ”Du är en lättlurad”.

    Svara
  2. Multipigmentragata?

    Svara
  3. Jaha! Där ser man! Där lärde jag mig något nytt. Att batikhäxa hade med nationalism att göra hade jag inte i min vildaste fantasi kunnat räkna ut. Hur ska vi vanliga veta om orden är kodade på ett hemligt sätt för att någon annan grupp har använt det. Kan någon uppfinna en apparat eller något som blinkar när man använder ord man inte få använda för att en annan grupp har använt ordet? Jag använder inte själv ordet men jag tolkade det precis som du i början av inlägget. En samlingsterm för ett fenomen man ser då och då, välmenande personer ofta från vänstern eller inom kultursektorn som har en von-oben syn på allt och alla och vill med hjälp av sin egen förträfflighet och godhet framstå som en räddare för alla andra stackare och som tror sig alltid veta bäst vad andra människor vill ha och behöver. Ganska empatilösa människor skulle jag vilja påstå även om de som sagt ofta har en god tanke bakom sina handlingar.

    Svara
    • Premissen är ju naturligtvis att man godtar Tore Kullgrens definition och frågan blir väl då varför är den definitionen bättre över mer riktig än den du kommer med?

      Svara
      • MiT

         /  04/11/2015

        Godtar och godtar, det är inte hans definition utan det är ett faktum att det används väldigt mycket på det sätt han säger. Därmed inte sagt att det är det enda sättet, jag tänkte inte alls på det utan mer på det som Annelie sa ovan.

        Svara
        • En annan Andreas

           /  04/12/2015

          Betydelsen är väl den samma i bägge fallen och syftar på de världsfrånvända, antagligen lätt pårökta, och hippie-inspirerade 60-70-talskärringarna som älskade egenhändigt batikfärgade kläder i afrikansk stil, samt inte kunde se att någon människa kunde göra något dåligt med vilje. Det finaste man kunde vara i de kretsarna var omåttligt naiv och om man bara var tillräckligt ”inne” så kunde man sen bete sig hur som helst mot andra eftersom man gett sig själv rättfärdighet genom sin naivitet.

          Vad som sedan hänt är att många olika grupper har använt begreppet ”batikhäxa” för att med mer eller mindre rätt peka på samma typ av tankegångar (eller anklaga för sådana). Att t.ex. nationalister kallar ”medelklasskvinna med naivt positiva åsikter till invandring och mångkultur” för batikhäxa är alltså ingen ändring av begreppets betydelse, det handlar bara om att det appliceras utifrån deras perspektiv på vad som utgör det naiva och världsfrånvända för dem.

          Svara
  4. MiT

     /  04/11/2015

    En självklarhet som tyvärr ses som sjuk i det sjuka Sverige
    ”Svenska folket har inget att skämmas för”
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/jenniferwegerup/article20609534.ab

    Svara
  5. dolf

     /  04/11/2015

    Finns mig veterligen ingen fastslagen definition för ”batikhäxa”, så det är väl öppet för oss att definiera det som vi tycker passar bäst. Jag tycker uttrycket är alldeles utmärkt eftersom det ger en associativ bild som stämmer bra med vad man vill förmedla, till skillnad från termer som ”godist” eller ”snällhetsmessias” som är tandlösa eller otympliga och aldrig kommer att få något genomslag.
    En batikhäxa är rätt och slätt en modern feminin motsvarighet till det klassiska ”småpåve”, en person, i detta fall kvinna, som utifrån dagens politiskt korrekta syn uppfylld av sin egen inskränkta förträfflighet fattar självsvåldiga och godtyckliga beslut på ett diktatoriskt och hänsynslöst sätt.
    Behåll batikhäxa. Det är nästintill perfekt.

    Svara
    • MiT

       /  04/11/2015

      Hmmm, när jag läser din beskrivning så är jag benägen att hålla med…

      Svara
      • dolf

         /  04/11/2015

        Vill tillägga (tappade bort det i den tidigare kommentaren) att när jag säger ”ingen fastslagen definition” så menar jag det högst bokstavligt. Det finns inte med i mina ordböcker, och en snabb googling ger en hel del träffar, men inte till något som kan sägas utgöra en fastställd definition, så Tore Kullgrens påstående är en ganska grundlös åsikt, och låter mer som att han försöker misskreditera uttrycket med gammal ”hederlig” åsiktssmitta (a.k.a. GBA).

        Svara
        • Håller med. Det blev rätt tydligt att vänsterfolket ville snacka ”batikhäxa” snarare än beslutet att utestänga försvarsmakten på nationaldagen. En diskussion de kan vinna istället för de aldrig kan vinna.

          Svara
        • MiT

           /  04/11/2015

          Som jag skrev till Intenso, det används ganska mycket så som Tore sa det vare sig man gillar det eller inte. Därmed inte sagt att det ska vara den rådande definitionen.

          Svara
    • dolf

       /  04/11/2015

      ”Småpåve” är förresten (eftersom jag jämförde med det) i ordboken definierat som ”(auktoritär) makthavare på lägre nivå” (med noteringen att det är en nedsättande term).

      Svara
  6. Anders Senior

     /  04/11/2015

    Äsch Jä*la nyspråk!
    Nu håller ni ju på som vänstern och deras nyspråk!
    EU-Migrant, som tiggare nu mer heter etc.
    En spade är en spade, oavsett vad man kallar det.
    En batikhäxa är en batikhäxa, och Hanif hade helt rätt som uttryckte det!

    Skulle snarare behövas fler som honom, som vågar stå upp för saker och ting!

    Svara
  7. Rick

     /  04/11/2015

    Här är ett förslag:

    Självgodhetsmänniska. Jämför med tyskans Gutmensch, dvs. någon som alltid vill framstå som god.

    Jag har förresten själv i någon kommentar kallat dem hatmånglerskor. En gång skrev jag också ballongfolket, för de har så uppblåsta egon.

    Svara
  8. Anders Senior

     /  04/11/2015

    Just denna Batikhäxa verkar även vara rasist, som försöker klistra på dessa flyktingar och invandrare en offerstatus de inte själva uttryckt.

    De har väl för f*n flytt från militärer och annat i sitt hemland för att få SKYDD av den svenska militären!

    Svara
  9. Svenne

     /  04/11/2015

    Skönande, används då och då…

    Svara
  10. Alkin

     /  04/11/2015

    Som tidigare nämnt, varför inte gutmensch? Annars kan man väl sno Danskarnas ”Anständiga”? Det säger ju rätt mycket det med.

    Svara
  11. Anonymouse

     /  04/11/2015

    Tycker batikhäxa är alldeles utmärkt.
    Problemet i ”debatten” är att man låter tokiga vänstermänniskor som Kawa och gänget vara de som bestämmer vad som får sägas och inte.
    Det blir som att ge dem makt, en makt de inte gjort något för att förtjäna.

    Svara
  12. Hmm

     /  04/11/2015

    Blev nyfiken och gogglade runt på ordet batikhäxa och blev klart förvånad över att folk tycks tro att det uppstod på 2000-talet. Det kan inte vara sant för jag har ett klart minne av detta ord minst sedan 90-talet och jag är rätt säker på redan på 80-talet.

    Claire Wikholm var en som tidigt fick det epitet och var sinnebilden för en sådan pga hur hon såg ut i TV-rutan.

    Jag har nu gillat vissa av era förslag då de kan appliceras på både män och kvinnor, men faktum kvarstår att en batikhäxa och hur den beter sig är 99 gånger av 100 just en kvinna.

    Just därför så anser jag att batikhäxa är ett utmärkt ord som bör användas. Det är ett väletablerat ord sedan länge, iaf för mig, och nytolkningar av ordet är inget som jag instämmer med.

    Nedan så finns en bra definition av vad en batikhäxa är. Jag instämmer i det mest av vad där står med vissa små undantag. Bl a att hon inte bryr sig om sitt utseende. Det gör hon visst. Det ligger en stor ansträngning bakom hennes look. 🙂

    http://sv.metapedia.org/wiki/Batikhäxa

    Svara
    • Svenne

       /  04/11/2015

      Saxar definitionen från länk ovan:
      ”1. Kvinna.
      2. Minst 40 år gammal.
      3. Struntar i sitt utseende.
      4. Extremt politiskt korrekta åsikter inom ämnena Feminism och Integration.
      5. ”Ångvält” och allmänt gapig i politiska debatter, oförsonlig om åsikten inte är på invandrare, låginkomsttagare och kvinnors sida. Uppfattas i diskussioner som ”elefant i växthus”.
      6. Dålig/ingen koll på hur system och verklighet fungerar eftersom hon mentalt lever kvar i 60- och 70-talet. Tänker ofta med hjärtat hellre än hjärnan.
      7. Har haft en trygg och problemfri uppväxt, men tror sig ha haft det väldigt svårt.
      8. Adressen ska vara i fina välbärgade kvarter, men hjärtat ska finnas i förorten.
      9. Svag för dikter, syslöjd, teater och skulpturer i ekologisk lera föreställande kvinnors underliv.
      10. Omedveten om att hon är en Batikhäxa. ”

      Svara
    • Kristian

       /  04/11/2015

      Mycket bra, men #3 måste ändras precis som du säger. Sök ”Germaine Greer” för att få rätt frisyr.

      Svara
    • Larsson

       /  04/11/2015

      Definitionen kan väl göra detsamma. Är övertygad att batikhäxa myntades redan i början av 80-talet. Batikens till synes psykedeliska mönster är ju en del av hippierörelsen konstformer… 15 år av intensivt drog- och ideologiskt missbruk borde ge tillräckliga inre bilder för att visualisera den häxan. Lägg sedan ytterliga 35 år, det är inte vackert.

      Svara
  13. Platsar inte även Kristina Lugn bland tidiga batikhäxor. Henne ogillade jag starkt förr pga hennes släpiga röst. På senare tid har jag dock kommit att gilla henne. Hon är faktiskt väldigt bra emellanåt. Sens moral: Döm inte batikhäxor efter rösten 🙂

    Svara
    • Hmm

       /  04/11/2015

      Kan nog stämma.

      Själva ordet syftar dock till infärgningstekniken som var poppis på 70-talet med att batikfärga sina kläder och medföljande politiska åsikter. 🙂

      http://redesignit.se/?p=921

      Svara
    • Samma här. Fick nån sorts allergisk reaktion förut, men har på senare år börjat uppskatta henne för hennes litterära arbete.

      Svara
  14. MiT

     /  04/11/2015

    Magkänslan försvann visst ut genom fönstret, nu är det en ekonomisk fråga helt plötsligt 😛
    http://umea.se/5.5d19ef514c9cc988032699.html

    Svara
    • Hmm

       /  04/11/2015

      Nja. Hon är för konservativ. Förstår din tanke med att hon tror visst som god och kanse skulle vara en förlaga enligt din fråga, men ändå rätt långt från vad som blev en batikhäxa enligt mig.

      Svara
    • Trolletplit

       /  04/11/2015

      Snällist.
      lysande. Det fungerar bra då det direkt förklarar personens naiva inställning utan att vara nedlåtande.
      Ordet är enkelt och är omedelbart.

      Svara
  15. Jonte

     /  04/11/2015

    Intersektionalitetskärring, eller är det för långt?

    Svara
  16. Lövet

     /  04/11/2015

    Jag kallade dem ”henna-kärringar” förut – tills jag stötte på ”batikhäxa”. Mycket kärnfullare och slagkraftigare.

    Svara
  17. mioamati

     /  04/11/2015

    För att förstå detta måste man nog vara född före 1960 . Batik uppmärksammades som en ett avancerat sätt på början av 70-talet att färga tyg genom att täcka en del av tyget med vax . Resultaten är häpnadsväckande och togs som ett sätt att visa att U-världen var nog så avancerade som I- världen . Förvisso är det imponerande , men detta drunknade snart i andra tekniska framsteg i väst .
    Vissa levde dock kvar i detta och fuskade i denna ädla konst genom att knyckla ihop sitt tyg vid färgning och visa upp vad de kallade ”batik” .
    Många var tidiga feminister och fortsatte med att motsätta sig den ökade influensen från U.S.A och denna ”batikkonst” blev en konnotatör för att uppvärdera icke-västerländsk kultur

    De som inte följde strömmen och inte bejakade de nya strömningarna i populärkulturen blev ”sjundedagsadventister” och lät tyngdkraften ha sin verkan på kroppen .
    Trots sitt ointresse för mode och sminknig färgade de ibland sitt hår i morotsrött .
    Kanske i en låtsad protest mot de rasifierade färgerna svart -vitt .

    Det är batikhäxa för mig !

    Svara
  18. Pil-Esra Hacimehmet, minns ni henne? Nu är hon igång igen. Det är inte bara vita män hon ogillar, utan – surprise, surprise! – även vita kvinnor! I alla fall sådana som har dreads, för det är ju ”cultural appropriation” och det är rasism. Det är Fatta!, Jämställd festival, Femtastic, Crossing Boarders (sic!) som gått ihop och protesterar mot de keffa bokningarna till Emmabodafestivalen. Men för Esra är inte det viktigt. Det viktiga (och hemska!) är att en av initiativtagarna har dreads! Oy vey! (Nu approprierade jag ett uttryck på jiddisch, se på fan).

    Skärmdump ifall hon tar bort inläggen:

    Seriöst nu. Det borde vara straffbart att lära ut sån här skit.. Den här jävla dårskapen måste få ett slut.

    Svara
    • Kalle

       /  04/11/2015

      Tycker hon borde sopa rent framför egen dörr först, hon många av hennes landsmäns är det inte som står och bakar pizza i något ruckel med italienskklingande namn typ Verona eller Venedig.
      Vad är det om inte CA, så Esra ditt lilla rasistäckel börja där du står.

      Svara
    • Kristian

       /  04/11/2015

      Nu har undertecknad så kort hår att det knapp är en frisyr, men det är nära att man vill skaffa sig dreads bara på kiv.

      CA passar förövrigt grunddefinitionen för rasism: ”du får inte göra vissa saker på grund av ursprung eller hudfärg.”

      Svara
    • Mallemattias

       /  04/12/2015

      Det där är precis så man ska uppträda om man INTE vill bli respekterad av mig. Att börja tjafsa om sådana skitsaker. Plötsligt är det dåligt att folk ifrån olika kulturer gillar varandras seder och bruk. Hade inte vita velat ha dreads hade ju DET varit fel med.

      Svara
    • Kristian

       /  04/11/2015

      Vad är det med Umeå? Lättast att köra upp med MC också?
      Jag trodde ‘Norrlänningar’ var mer verklighetsbaserade och kloka än folk i fjollträsken?

      Svara
  19. MiT

     /  04/11/2015

    Rätt arrogant av miljöpartisten…

    Svara
    • Jag har sagt tidigare att jag skulle vilja ha superkrafter. I det här fallet så skulle jag vilja vara Kollektivtrafikmannen. Superkraften består i att jag kan förflytta vem som helst till en geografiskt otillgänglig plats och be dom ta bussen hem. Som jag ser det är det win-win. Antingen tar dom sig hem och lär sig en läxa eller så går dom under pga. undbäranden och svält.

      Svara
      • Låter som en kul realityshow. Ta en orealistisk politiker och sätt ut dem i verkligheten och följ dem med kameror. Sen blir det ännu roligare att se dem hyckla från pulpeter och talarstolar.

        Svara
  20. Johan

     /  04/11/2015

    Skönande passar inte så bra. Skön-ande: ”person som (enbart) sysslar med estetiska ting l. (vanl.) är litterärt verksam l. har (exklusiva) litterära intressen; ofta mer l. mindre nedsättande, med bibet. av snobberi (o. dilettanteri): estetisk l. litterär ”snobb”/ SAOB

    Svara
    • Svenne

       /  04/11/2015

      Håller delvis med, skön-ande passar bättre på Fredrik Lindström (”På Spåret”)…

      Svara
  21. Svenne

     /  04/11/2015

    Svara
  22. Svenne

     /  04/11/2015
    Svara
  23. Godhetsknarkare, Godhetsapostel

    Svara
  24. michael

     /  04/12/2015

    Vår tids häxprov twittra Batikhäxa och dom ger sig till känna,väldigt enkelt och bra faktiskt.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: