Vad betyder ”bae”?

I inlägget tidigare idag om att gul är det nya vita där en skribent ondgjorde sig över att KNALLGULA emojisar egentligen var vita så avslutade skribenten sin krönika på nyheter24 så här

gulärdetnyavita2

Hon saknar alltså en emoji för sig själv och hennes ”bae”. Jag undrade vad ”bae” var för något eftersom jag inte hade en aning. Då jag också är lat idag så hoppades jag att någon annan skulle upplysa mig i kommentarsfältet. Och mycket riktigt, det kom en länk till Urban dictionary med olika betydelser av ”bae. Jag klistrar in några intressanta betydelser

bae1

Ok, så det betyder bajs på danska…

bae2

Så ”bae” används mest av ”ghetto folks”, ”swagfags” och ”annoying fucktards”. Och av Tina…

bae4

Inte bara av ”ghetto people” utan lata sådana också.

bae5

Jaha, det används för att irritera också.

bae6

Och så betyder det också ”biggest asshole ever”…

bae7

Ungefär så tror jag också att det är när folk försöker trycka in ord som bara låter tramsiga, att de vill verka coola. Ungefär som när vissa ska slänga in engelska uttryck (och ibland bara ord) mitt i all svenska, till exempel ”white people” eller ”white privilege” och liknande. Det låter väldigt yngretonårsaktiktigt. Folk skrattade åt Dolph Lundgren när han hade ”glömt” svenskan efter ett par år i USA, samma människor måste nästan dö av skratt när de läser hur vissa skriver idag.

bae8

Så det används av folk som är mellan 10 och 13 år gamla. Och det retar upp alla som passerat puberteten…

bae9

Den passar bra som avslutning tror jag…

Tina och hennes ”bae” borde boka ett samtal med terapeut tror jag om hon tycker att personen är just en ”bae” då den vanligaste betydelsen tydligen är bajs. De andra betydelserna är inte mycket bättre de heller…

Nu finns det några fler betydelser, jag kollade bara de 20 första men resten får ni kolla själva, det är bara jag som får vara lat  😛

MVH

MiT

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

18 kommentarer

  1. QED

     /  04/17/2015

    http://www.dn.se/kultur-noje/musik/hans-hitmusik-gor-revolution-mot-normerna-i-samhallet/

    ”DN träffade en artist som protesterar mot nationalismen, patriarkatet och samhällets normer.”

    ”När drabbades du av ilskan mot normer?

    – Jag kommer från en vänsterfamilj. Min morsa sjöng progglåtar och gamla kamplåtar för mig istället för vaggvisor. Hon predikade om människors rättigheter. Ju äldre jag blev desto har jag engagerat mig. Jag har blockerat sverigedemokrater från att komma in på skolor. Det finns mycket som är skit i samhällets strukturer. Patriarkatet, till exempel, ingen gynnas av det.

    Elias är uppvuxen på Södermalm i Stockholm.”

    Svara
    • Elias gör alltså sitt bästa för att leva upp till sin vänsterfamiljs normer och för att uppvisa intolerans gentemot andras? Ilskan mot normer, aka ilskan mot andra idéer än de egna.

      Svara
      • Anders

         /  04/18/2015

        Att de inte själva inser att när de är ”normbrytande” i grupp bara skapar nya normer.

        Svara
  2. Hmm

     /  04/17/2015

    ”Ungefär som när vissa ska slänga in engelska uttryck (och ibland bara ord) mitt i all svenska..”

    He he, som jag gör ibland då. 😉 :mrgreen:

    Svara
  3. MiT

     /  04/17/2015

    Svara
  4. J.G

     /  04/17/2015

    Känns som om hon förtrycker afro amerikaner och utför kulturell appropriering mot dem i sann vänsteranda.

    Svara
    • Fuktig

       /  04/18/2015

      Precis, talar man inte AAVE så är det appropriering, för det har intersektionella feminister sagt.

      Svara
  5. The Perfect Man

     /  04/17/2015

    Av en tidigare tråd här på Toklandet så har jag kommit fram till att Tinas ”bae” troligtvis även är hennes far…

    Svara
  6. Ett annat underligt ord är ”emoji”. Var det inte smileys det handlade om?

    Svara
  7. Pelle2

     /  04/17/2015

    Tina jobbar hårt för att verka vara inne bland ungdomen genom att använda deras uttryck.Det är enbart patetiskt.
    Överhuvud taget är det löjligt hur t.ex programledare i P3 blandar engelska och svenska i ett försök att verka häftiga och inne.

    Svara
  8. Döm här dög med andra ord inte …
    💩 👶 🚾

    Svara
  9. Svenne

     /  04/18/2015

    OT: Fridolinjen lever…

    Svara
    • Rick

       /  04/18/2015

      Under några veckor för ett par år sedan gick köpenhamnsflyget från Norrköping via Linköping. Flygrutten på en 4-5 mil väckte allmän munterhet. Men MP måste förstås vara värst. Snart kommer väl spårvagnslinjen till Djurgården att ersättas med flyg.

      Svara
  10. Kravspecifikation

     /  04/18/2015

    Bae? ahh hon tänker nog på Galten lilla pappsens terrängbil?

    http://sv.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_OMC_RG32M

    Svara
  11. Ivar L

     /  07/24/2015

    Haha 😀
    Alltid kul när PK-iter trillar i den kulturella appropriationsfällan.

    Svara

Kommentera

