Elefanten i rummet

Det pratas ofta om elefanten i rummet, det där som alla ser är orsak till mycket men ingen journalist eller politiker (eller väldigt få i alla fall) vill låtsas se. I Sverige finns det många elefanter i de olika rummen och framför allt journalister tassar runt dem väldigt försiktigt så de inte stör deras kompisar, politikerna. I Sverige var det ganska länge sedan som journalisternas uppdrag att granska makten upphörde, det uppdraget tynade bort väldigt fort.

Då kan man undra hur svenska journalister gör när de besöker andra länder där man inte tassar på tå för att störa elefanten?

elefantenirummet

Skärmklippet ovan kommer från Anders Lindbergs ledare i Aftonbladet för några dagar sedan. Hur ovant känns det som svensk journalist att samtal mycket snabbt glider in på elefanten i rummet? Att man faktiskt diskuterar den? Måste vara fruktansvärt ovant, ja kanske rent av kränkande? Hur hanterar svenska journalister sånt? Upplyser de sina kollegor att hemma i Sviiiden pratar vi minsann aldrig om elefanterna?

Den där elefanten står alltid mitt i rummet och skymmer sikten men de håller masken allihop, låtsas inte se den utan bara tassar runt i de mjuka tofflorna för att inte störa. De sträcker på sig för att se varandra över ryggen på elefanten, de försöker kika under den, de lutar sig åt höger eller vänster för att se runt elefanten som de inte vill se. Att alla andra ser den spelar ingen roll verkar det som, de låtsas inte om att den existerar helt enkelt.

Hur förklarar man för riktiga journalister utomlands att i Sviiiden så består numera journalisters uppdrag att bevaka och uppfostra folket åt makten? Förklarar ens Lindberg och andra sånt för sina kollegor eller bara låtsas de helt kallt vara riktiga journalister och tror att kollegorna inte vet?

MVH

MiT

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

9 kommentarer

  1. Hej, du får mer en gärna använda mina bilder, men jag vill att du uppger källan.

    Conlon

    Svara
    • MiT

       /  04/18/2015

      Oj, det var så länge sedan jag såg den bilden och sparade den, har du länk till var du har den så länkar jag givetvis!

      EDIT: Nevermind, jag hittade och länkar givetvis!

      Svara
    • Vänta lite här nu.. Ritat elefanten själv? Stått i studion och fotograferat med en svt logga färdigt i kamerahuset? Min bild stämmer lixom inte.

      Svara
      • MiT

         /  04/18/2015

        Men rätt ska vara rätt, har han gjort bilden så ska jag givetvis länka. Problemet kommer när man samlat på sig bilder från både här och där, facebook, twitter osv då är det svårt att veta var en bild kommer ifrån.

        Svara
        • Av ren hyfs gör man det men vad jag menar är att copywriten svår att bestämma. Får den som ritat elefanten cred i sin tur?

          Svara
          • Nej, det är SVT som har de egentliga rättigheterna, eftersom bilden kommer ifrån dom. Har någon frågat dom? (Kan det vara därför det försvann på Avpixlat …)

  2. Tandlösa tigrar brukar dömefter ett tag.,låt oss hoppas att den tandlösa svenska journalistiken dör en snart död och att vi kan då tillbaka en ärlig debatt där fakta spelar mer roll än känslor igen.

    En snubbe sa till mig häromdan att Sverige blir ett kallt land om SD får nåt att säga till om. Jag tror de iskylda dödade i GbG häromveckan hellre levt i ett kallt land än att dö i ett förfallet. Vad ligger i vågskålen, inflytande för SD i ena och ett samhälle i moralisk, ekonomisk och politiskt förfall. Jag säger prova att testa. Mer eländigt kan det snart inte bli.

    Svara
    • Intenso

       /  04/18/2015

      Byter namn till Nyckfels Trisse nu känner jag.

      Svara
  3. Jan

     /  04/18/2015

    Anders Lindberg är generalmajor i politisk korrekthet och har en doktorsgrad i kulturmarxism. Därav hans tyckanden.

    Svara

Kommentera

