Lärare: Den svenska skolan är FUCKED UP!

Igår på Aktuellt kunde vi se ett långt inslag om den svenska skolan och kvalitén. Eller snarare bristen på kvalitet för det var en massiv sågning som levererades!

oecdrapporten

Först ut var en från OECD, Andreas Schleicher, som de intervjuade och jag gissar att han skulle använda mer kärnfulla ord för att beskriva om det inte spelades in… Om ni missade hans medverkan på Aktuellt igår så gå in via länken ovan och lyssna på inslaget med Schleicher, det var mycket informativt.

oecdrapporten1

Sen var det liten debatt/samtal om den svenska skolan med en NO-lärare, Christer Ekdahl, och Skolverkets generaldirektör Anna Ekström. Ekdahl var ganska brutal i sin sågning och jag gissar att det fladdrade lite oroligt i bröstet hos Ekström. Vad han sa var att den svenska skolan är TOTALT FUCKED UP! Han sa det med andra ord givetvis, han är ju en lärare sen över 40 år tillbaka, men det var nog vad han menade tror jag… Hur ska man annars tolka att han säger att lärarkandidater ibland inte kan mer än eleverna? Han har haft lärarkandidater som inte kunnat mer än hans elever i årskurs 9… Är inte det en sågning så vete fan vad som är!

Ekström säger att det finns en jättestor brist på NO-lärare, teknik, matte och så vidare. Det borde finnas gott om sådana som anammar till exempel Moira Von Wrights ideér, rektorn på Södertörn, om till exempel fysik? Att den är för manlig och att det finns för lite plats för känslor i den. Eller vad för jäkla flum hon nu skrev om det.

ekstrc3b6m

Det första påståendet, #Ärfeminist, och att brinna för bildning och kunskap är saker som inte matchar helt enkelt.

01påhögskoleprovet

Undrar vad Schleicher skulle sagt på en direkt fråga vad han tycker om det faktum att det bara krävdes 0,1 på högskoleprovet för att komma in på lärarutbildningen i Jönköping 2013? Eller att de skulle höja så att gränsen hamnade på 0,5 för att ”signalera kvalitet”…

Jo mr Schleicher, vad säger du om den enorma kvalitetshöjning på lärarutbildningen som sjösätts genom att vi höjer antagningsgränsen från 0,1, som en blundande apa klarar av genom att bara kladda på pappret, till 0,5 stället? Nu har vi ju kommit strax förbi gränsen där en apa kan kryssa vad som helst och få bättre än 0,1? Det måste väl ändå signalera en jättestor kvalitetshöjning?”.

Vad skulle hans svar bli? Vad skulle NO-läraren Ekdahl säga? Skulle det ens gå att skriva det på den här bloggen utan att sätta åldersgräns på 18 år för att läsa?

Problemet finns i lärarutbildningen till stor del, den attraherar inte tillräckligt med folk som skulle kunna bli bra lärare utan verkar snarare vara en magnet på sådana som gillar flum staplat på varandra. Släng ut ALLT som har med genus, feminism, marxism och så vidare från skolor och universitet till att börja med, tillsammans med ”värdegrunder” och sånt, för det har tillkommit sen skolan var rätt ok ändå. Bannlys sånt från utbildningarna!

Och vad bevisar en lärarlegitimation idag i Sverige? Att du klarat dig igenom många år på lärarhögskolan men ändå inte kan mer än en niondeklassare (som Ekdahl berättade om)? Vad fyller legitimationen för funktion då, mer än att de tar upp en plats som någon annan med ämneskunskaper (men utan legitimation) kunde haft istället? Vad kul det måste kännas för en riktigt duktig och kunnig lärare att vara på samma nivå som en som kan mindre än niondeklassare bara för att båda har legitimation…

Jag lider med alla bra lärare som finns där ute i verksamheten. Måste vara riktigt tungt att vara er i Sverige idag!

För att påminna er om Moira Von Wright och Anna Ekström så kan ni läsa Tanja Bergkvists inlägg

Genusväldet intar Södertörns högskola”, om Moira von Wright.

SOU 2009:64 som Anna Ekström var ansvarig för, så vi vet var hon står. Hon belönades ju med generaldirektörsposten. Tanja Bergkvists genomgång av SOU 2009:64:

Skolgenus

Från DEJA till Rismodellen

DEJA, genuspedagoger och Göran Perssons motionsrunda i studion

Mattegenus i det Butlerska vektorrummet

DEJA:s matteproblem

Och om hennes anförande i Riksdagen här:

Mitt anförande i Riksdagen

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

53 kommentarer

  1. lavazza1891

     /  05/05/2015

    Poängsättningen på högskoleprovet ger 0 poäng för gissningar. 20 procent rätt ger 0 inte 0,4.

    Svara
  2. The Perfect Man

     /  05/05/2015

    Jag vet lärare som räknar dagarna till sin pension, som är i femtioårs åldern. På bara några år så har elevernas kunskapsnivåer gått ifrån dalande till fritt fall.

    Svara
    • Svenne

       /  05/06/2015

      Det borde införas nationella prov för lärare…

      Svara
  3. Rick

     /  05/05/2015

    Jag drog för några år sedan en kurs vid en lärarutbildning i X-köping. Studenterna fick i uppgift av mig att läsa en (tunn) bok, varpå en av studenterna sade ifrån att det ingår i hans livsstil att inte läsa böcker och jag inte har rätt att kränka hans livsstil.

    Så det blev ingen bokläsning för hans vidkommande – och flera andras, för den delen. Vad kunde jag ha gjort? Sprungit efter honom i en dag och högläst för honom? Eller underkänt honom? Med det får man inte göra, för då minskar högskolans anslag och studenten kan bli ledsen…

    Svara
  4. Jag pluggade till lärare i tre år, och den ”utbildningen” är helt fucked up. Bli kallad nazist ifall du ifrågasätter könsmaktsordningen, bli kallad biologist för att du visar hur tidsanvändningsstudien endast visar att kvinnor vill städa mer än män, få underkänt på uppsatsen av högsta genushönset som examinator för att du visar att den feministiska synen i skolböcker inte stämmet enligt forskning, osv. O då har jag inte ens börjat med hur negativ syn på män som sprids.

    Svara
  5. Peter

     /  05/05/2015

    Noterar att könsperspektivet inte finns med alls den här gången. Vad säger genusvetarna om det? De måste vara enormt upprörda…

    Svara
  6. robjoh

     /  05/05/2015

    Jag minns en mattelärare på min brors gymnasium, som inte kunde ämnet och inte kunde lära ut. Min bror hade tur som kunde få hjälp från en granne, jag hade möjligheten att välja en annan skola. Den läraren är fortfarande kvar, han har sparkats från program till program då var han än hamnar klagar eleverna på att han fortfarande inte kan ämnet.

    Så länge vi har LAS och krav på lärarlegitimation så kommer dåliga lärare sitta säkert.

    Svara
  7. tompas11

     /  05/05/2015

    Man kan med fog påstå att skolan är en spegel av samhället. Vi har ett samhälle som blir
    alltmer kaosartat och så förväntar vi oss att det ska vara ordning och reda i skolan.
    Skolan liksom samhället är maktlösa mot elever som inte kan sköta och uppföra sig på
    ett anständigt sätt. Detsamma gäller i många fall föräldrarna. I hemmet är det ungarna
    som sätter agendan och vet vad som är bäst. Och så förundras vi över elevernas sjunkande
    kunskaper…

    Svara
  8. Pelle2

     /  05/05/2015

    Inte för att Björklund lyckades reformera skolan under sina år som skolminister men jag kan ju inte påstå att jag tror att Fridolin kommer lyckas något bättre.Han kommer väl tillsätta en skolkommision,en skolkansler och en skolkatapult som skall ta fram en lösning åt honom.
    Han skulle som sagt var lösa skolans problem på 100 dagar men ingen kan väl påstå att han har lyckats…
    Om man sedan kryddar anrättningen med diverse genustomtar så är det i det närmaste säkert att skolan kommer gå ännu mera åt helvete.

    Svara
  9. michael

     /  05/05/2015

    Problemet är att skolan alltmer handlar om att uppfostra eleverna att få rätt värdegrund än att utbilda dom,därför söker sig alltfler personer av soctant(batikhäxa)modell till lärarutbildningar än personer som brinner för att lära ut i sina favorit ämnen dvs riktiga lärare.
    Tyvärr kan man säga att förskolans tänk numer sträcker sig till åk9 vilket passar modell soctant bättre än personer vilka är genuint intresserade av att lära ut kunskap.Där att lära ut i kärnämnen numer klassificeras som hårda,och att sitta å hålla i handen och tycka om varandra ämnen som mjuka.
    Från förskolan upp till skolverket sitter det numer personer av soctant modell och beslutar om hur utbildningen ska se ut vilket lett till att dom mjuka ämnena hela tiden uppgraderas medans dom hårda ämnena nedgraderas,vilket inte är så konstigt eftersom soctanter trivs som fisken i vattnet inom dessa s.k mjuka ämnen,dessa personer som egentligen aldrig skulle blivit lärare från första början.
    Hårda ämnen = manligt = dåligt.
    Mjuka ämnen = kvinnligt = bra.
    Hur modell soctant ser på utbildning och skola.

    Svara
  10. Caligula

     /  05/05/2015

    Redan under min skoltid var det uppenbart att skolan var på fel väg. De flesta lärare lämnade skolan när de inte hade lektioner och jag minns särkilt en lärarinna som var skitsur på vår klass varje tisdagseftermiddag och dessa dagar kom hon ofta för sent. En gång klagade hon högljutt och då slapp det ur henne ”…jag har bara er klass om tisdagar och det är min tvättdag…”. Detta utspelade sig på 1970-talet och jag ser det som om skolan var på väg utför redan då. Men då hade ju redan fyrtiotalisterna kommit ut i arbetslivet och lagt beslag på de kvalificerade arbetena medan vi andra klarade oss som en utfyllnad runt dessa fyrtiotalister som tagit den riktiga studenten. Det var kanske därför som få såg hur skolan försämrades.
    Något decennium senare identifierade Gösta Brodin slappheten inom lärarkåren. Som tack för detta uteslöts han ur det socialdemokratiska partiet, precis som forna tiders kommunister. Det är uppenbart att lärarkåren är en så viktig väljargrupp att det blivit politiskt självmord att på något sätt ge lärare korrekt kritik. Om jag då skall relatera till mina egna erfarenheter så minns jag att de skolkamrater jag hade under min gymnasietid och som sedan blev lärare inte utmärkte sig genom ambition utan genom sin förmåga att smita undan. De blivande lärare jag träffade under min studietid saknade ofta djupare intresse för de ämnen de skulle utbildas att undervisa i, de hade bara råkat komma in på den aktuella utbildningen och de såg fram emot många ledigheter. När jag nu som yrkesverksam tar sen lunch på stan ser jag ofta lärare som under varma vår och höstdagar är på afterwork drickandes öl på någon uteservering vid halvtvåtiden. Det verkar vara mycket utbrett att lärare kräver ledig dag vid schemaläggningen och lärare i bekantskapskretsen berättar ofta hur de hinner med sitt privatliv under tider jag trodde de var i skolan. Vi måste få lärare att förstå att deras arbete ställer krav på dem och att de som de flesta av oss andra måste planera sitt privatliv till tider utanför arbetstiden. Därför tyckte jag det var synd att Gösta Brodin motarbetades av våra politiker. Vi hade haft en bättre skola om de lyssnat på Gösta. Sedan har jag reflekterat över hur samhället förändrats. När jag var barn hade lärarinnor ofta hembiträden. Under mina första år på arbetsmarknaden hade kollegor som var gifta med lärarinnor barnflickor. Numera hör jag sällan talas om sådan hjälp i hemmen och detta kan naturligtvis vara en anledning till att den kvinnodominerade lärarkåren väljer att prioritera privatlivet. Detta i kombination med överbelastade skolledningar ger oss en dålig skola.
    När det sedan gäller lärarutbildningen anser jag att vi borde beställa objektiva bedömningar av våra lärarhögskolor. Idag finns det lärarhögskolor som examinerar lärare som valt bort huvudämnen till förmån för hobbyämnen. Skolledare har berättat att de inte anställer lärare från vissa lärarhögskolor. Det är kanske inte politiskt korrekt att granska lärarhögskolorna, men jag tror att det är nödvändigt. Varför tittar ingen på studieresultaten hos elever som utbildats av lärare från olika lärarhögskolar, jämför resultaten per lärarhögskola och presenterar resultaten så att vi får insyn i hur det fungerar? Det kan ju exempelvis vara så att många av de barn som inte är läskunniga på mellanstadiet haft lärare som utbildats från vissa lärarhögskolor.
    När det gäller lärares vidareutbildning verkar den vara obefintlig. Det beättas om temadagar och liknande, men jag hör aldrig berättas om vidareutbildning på universitetsnivå där lärare följer en kursplan för att nå högre kompetens. Eftersom loven är ganska långa borde det vara möjligt att förlägga sex till åtta veckor årlig vidareutbildning för lärare. Det är bara att beställa från universiteten och göra upp tidplaner som passar ihop med loven i regionen. Vi har ju höstlovet, februarilovet och en och en halv månad på sommaren som borde kunna ägnas åt vidareutbildning.
    Sedan har vi alla outbildade lärare som undervisar i våra skolor. Jag anser att de skolor som anställer outbildade lärare skall vara skyldiga att bekosta och planera dessas utbildning tills de är legitimerade lärare. Detta skulle kunna ske i samarbete med lärarhögskolor och genom att en del av de outbildades tjänst bestod i betalda studier vid lärarhögskola. Sedan vill jag gå ännu längre, jag anser att våra skolhuvudmän skall betala en avgift till staten för varje lektion som ställs in, flyttas eller som genomförs med en lärare som saknar lärarlegitimation för det aktuella ämnet. Om kommunerna får betala för dålig utbildning blir snart utbildningen bättre för hur skall politikerna kunna motivera varför de betalt stora summor årligen för att de inte gett barnen bra utbildning? En sådan avgift skulle kunna bli en fantastisk valfråga i många kommuner som borde leda till bättre skolor.
    Livslångtlärande är idag obligatoriskt om man skall kunna arbeta fram till pensionen. Detta bör även gälla för lärare. Jag anser att tanken om förstelärare verkar bra vid en första betraktelse, men jag tror att det krävs mer än befordran till förstelärare för att skolan skall bli bättre. Först och främst tror jag att de som skall bli förstelärare förutom att de är lämpliga och levererat bra resultat även skall ha visat att de vill förkovra sig genom att kontinuerligt vidareutbilda sig. Det skulle kunna vara så att förstelärare skall vara att karriärsteg på väg mot lektor för de som vidareutbildar sig medan de arbetar som lärare. På samma sätt kan vi införa förste lektor för de lektorer som fortsätter att forska eller på annat sätt håller aktiv kontakt med sin disciplin efter att ha avlagt en forskarutbildning (phd). Om vi på detta sätt infört vidareutbildning för lärare hade vi fått en karriärväg som är lärare (adjunkt) -> förste lärare(adjunkt) -> lektor -> förste lektor. Detta tror jag hade varit utmärkt för våra gymnasier och om vi då införde att befodring på gymnasiet krävde att läraren undervisat viss tid på högstadiet så borde våra skolresultat bli bättre. Jag kan även tänka mig att det finns professorer på våra gymnasier, förutsatt att tjänsten kopplas till ett samarbete mellan ett universitet och den aktuella gymnasieskolan. Med planerat livslångt lärande och tydliga karriärvägar skulle löneutvecklingen inom lärarkåren bli mera attraktiv och vi skulle slippa tjatet om lärarlöner.
    Slutligen har jag en reflexion. När det gäller teknikyrken ordnas ofta tjejdagar på våra universitet och högskolor. Detta syftar till att locka tjejer till yrken inom matte, fysik eller teknik. Jag hör aldrig talas om killdagar på våra lärarhögskolor. Görs det egentligen något aktivt för att rekrytera kunniga män till skolan? Erbjuder skolan jobb som attraherar män eller har det blivit en kvinnovärld där bekväma kvinnors livsföring och intressen skall styra?

    Svara
  11. Jan

     /  05/05/2015

    För det första är det tragiskt att vi har sjunkit så lågt att vi blir uppläxade av en byråkrat från OECD. För det andra så är det politikerna, oavsett färg, som på egen hand åstadkommit dessa massiva försämringar under täckmanteln att de skulle åstadkomma Europas bästa skola. Så fort våra inkompetenta politiker börjar ha en massa idéer är det fara å färde! Inte bara på skolans område.
    Folkpartiet och Jan Björklund är som vanligt de största skojarna. Jan Björklund borde avgå med betyget IG i handen och indragen politikerpension. ”Allt han rör vid blir till aska” som en folkpartist som äntligen kommit till insikt skrev i min lokaltidning

    Svara
  12. Magnus

     /  05/05/2015

    ”Lärarstudenter har de senaste decennierna mötts av paradoxala budskap som de sällan kunnat hantera utan lämnats att ta hand om själva. Jag är själv lärarutbildare sedan snart ett decennium och har försökt hantera studenters förtvivlan och frågor. Men till slut har jag blivit lika frågande som dem och har kommit fram till denna synbart enkla men bekymmersamma tes: Arbetardöttrarna med låga betyg som dominerar lärarprogrammen numera möter en skolkritisk pedagogik som ställer dem inför uppgiften att kritisera ett system som de själva knappt klarat av men valt att verka inom av skäl som sällan är relaterade till egna skolframgångar. Lärarutbildare och pedagoger är inte medvetna om dessa motsägelser”.

    http://sjunne.com/2012/09/12/arbetardottrar-post-progressivism-och-den-forvirrande-lararutbildningen/

    Ja undra varför skolan inte fungerar. Verkligen konstigt!!

    Svara
  13. MiT

     /  05/05/2015

    Är inte detta ungefär samma sak som man kunnat läsa på alla ”rasistiska hatsidor” i flera år?

    Svara
    • Jan

       /  05/05/2015

      Finns det inga ekonomer i kommunerna? Hur kan de gå med på att betala 46 500 kronor per månad i hyra för studentlägenheter som ska kosta 2 600 kronor i hyra?

      Svara
    • T

       /  05/05/2015

      Granska gärna transportkostnaden från Arlanda till inkvartering för dessa. Jag fick en summa av en bekant på 450000.- för 3 st, en enkelresa på 30 mil. Diverse juridiska handlingar krävs för transporten men de är standardiserade formulär.

      Svara
  14. Kanske fult att säga Finland men där var sista intagningspoäng till lärarutbildning lite, lite högre än till läkarutbildning. Och de sökande skriver förstås studentskrivning och många praktiserar som assistent i skolan innan de ansöker. Jag frågade en lärarassistent om mobiler på lektioner men hon förstod inte frågan utan intygade att lärarna var utrustade med mobil ifall något skulle hända.

    Svara
  15. MiT

     /  05/05/2015

    Svara
  16. Dreadlock

     /  05/05/2015

    …Och här är hela OECD-Rapporten för Sveriges del. Över 160 sidor.

    http://www.oecd.org/edu/school/Improving-Schools-in-Sweden.pdf

    Svara
  17. MiT

     /  05/05/2015

    Hon är fan makalös alltså…

    Svara
    • Pelle2

       /  05/05/2015

      Håkan Juholt kanske klingar bekant på tal om krypskyte mot någon ?
      Fast det kan ju tänkas att Palm var en av krypskyttarna i det sammanhanget ?
      För övrigt måste väl en partiledare tåla kritik av sin förda politik oavsett kön ? Annars skall man helt klart välja ett annat yrke.
      Fast som vanligt försöker radikalfeministen Palm få det till att kvinnor blir motarbetade på grund av sitt kön och inte pg.a sitt handlande.

      Med sådana dårar som Palm behöver inte sosssarna några motståndare. Hon sänker ju själv hela partiet genom sina imbecilla uttalanden i radikalfeminismens namn.

      Svara
      • Jan

         /  05/06/2015

        Krypskytte? Den som tar på sig ledarrollen måste väl visa lite ledarskap också. Det är ingen rättighet att bli partiledare. Reinfeldt är inte dum – han lämnade skutan innan myteriet bröt ut. Det blir intressant att se hur den intetsägande Kinberg-Batra kommer att hantera det här. För det kommer hon att tvingas till förr eller senare.

        Svara
  18. MiT

     /  05/05/2015

    Svara
  19. MiT

     /  05/05/2015

    Svara
  20. Svenne

     /  05/05/2015

    Från Norge:
    http://www.di.se/artiklar/2015/5/5/minister-tjejer-nya-vinnarkonet/
    ”Den andra sidan av nyheten är att killar hamnar på efterkälken. Men jag är inte rädd för utveckling. Det finns många manliga bastioner.”

    I och för sig så var det TT som skrev artikeln…

    Svara
  21. Svenne

     /  05/05/2015

    ”Speedwaylaget Indianernas logotyp ger en stereotyp bild av indianer. Det tycker en stockholmare som nu anmäler laget.”
    http://na.se/nyheter/kumla/1.2959530-indianerna-anmals-logotypen-krankande

    Svara
  22. Svenne

     /  05/05/2015
    Svara
  23. Svenne

     /  05/05/2015

    Den svenska skolan…

    Svara
    • Rick

       /  05/05/2015

      När jag gick i skola i Finland fanns det en lätt skämtsam stereotyp om svenskar att de är lite okunniga (lite samma sorts stereotyp som att finländare alltid viftar med kniv). Innerst inne begrep nog alla att ta stereotypen med en rejäl nypa salt, för det hade varit helt orimligt att ett okunnigt folk hade producerat så eftertraktade och beundrade bilar som Volvo och Saab.

      Det finns en ödets bittra ironi i att finländarnas stereotyp om svenskar nu ser ut att besannas. Man får bara hoppas att finländarna för en gångs skull inte följer svenskarnas exempel och förfaller till att besanna svenskarnas stereotyp om dem och börjar vifta med kniv…

      Svara
      • T

         /  05/05/2015

        I Finland säger man att man ska undvika dricka champagne i Sverige.

        Svara
        • Percy

           /  05/05/2015

          Frågan är om Finnar ska dricka sprit överhuvudtaget? De fem faserna:

          1.”tystnad” 2.”euforisk glädje” 3.”svårmodet” 4.”ilska” 5.”koma”


          alt..

          Svara
          • Dreadlock

             /  05/05/2015

            Haha…

            Du glömde Epo Ollonen , även expert på anabola

  24. ”Läs gärna hela rapporten, men se till att ha psykofarmaka (eller sprit) tillgänglig, samt 112 färdiginkappat på telefonen.” http://cornucopia.cornubot.se/2015/05/oecd-totalsagar-svenska-skolan-varning.html

    Svara
  25. tompas11

     /  05/06/2015

    Det hjälper inte hur hög lärarens lön är eller hur bra pedagog läraren är när eleverna inte visar intresse eller någon som helst vilja att ta in den kunskap som erbjuds. Om dessutom halva lektionen går åt till ordningsfrågor så kan ju vem som helst förstå att skolan befinner sig i fritt fall.

    Svara
  26. Svenne

     /  05/06/2015

    Tycker den passar…

    Svara
  27. MiT

     /  05/06/2015

    Svara
    • Svenne

       /  05/06/2015

      Svara
  28. http://www.dn.se/nyheter/sverige/sveriges-spel-om-freden/

    Satt o läste denna o förundrades över hur de svenska planerna att gå med i kriget i bl.a. Operation Rädda Danmark inte nämns en endaste gång utan sverige utmålas som fegt?

    Svara
  29. http://www.dn.se/insidan/larare-som-ger-laxor-baklaxa/

    I know! Det är orättvist att det finns barn som har föräldrar som tar ansvar för sina barns framtid, därför måste vi försämra det för alla och inte ha läxor som hjälp för att tvinga eleverna att läsa på materialet. Detta kommer sääääkert resultera i att de föräldrar som inte beskyller andra för sina och sina barns problem kommer att fortsätta att läsa med sina barn, medans de som beskyller de som tar ansvar för att alla problem kommer fortfarande att inte göra det, nu med den extra ursäkten att det finns ju inga läxor. Men vi vet att vi kan lägga skulden hos de ansvarsfulla föräldrarna för de låter sina barn bli bättre än andra, så kan vi ju inte ha det!

    Svara
    • Björn

       /  05/06/2015

      Från artikeln: ”Mitt under samtalet piper det till i Pernilla Alms telefon. Det är en påminnelse om att ringa barnvakten om att dottern har en läsläxa som måste göras i kväll. När det gäller barnens egna läxor är Pernilla Alm rätt bestämd, de ska göras.”

      Hör och häpna, bägge dessa personer gick humanistlinjer i gymnasiet…

      Svara
      • Jo, jag såg det också, men skrev inlägget innan jag läst klart hela.
        Står detta också ”Föräldrarna var inte akademiker och lade sig inte i ­hennes skolarbete, …”.
        Dvs, hon skyller bort hennes föräldrars brist på ansvar och föräldraskap på att de inte är akademiker. Så dels skyller hon bort, o dels visar hon på att föräldrar som inte är akademiker inte för ha barn för de är så oansvarsfulla.

        Svara
  30. Svenne

     /  05/06/2015

    ”Jaha. Det var bara en elev alltså. En elev som vikarien tycker sig känna igen, finklädd men med boxarnäsa och ett par ögon som känns lika levande som en mumies. Eleven presenterar sig som Stefan, säger att sällskapet är från SÄPO och att Carin ville hänga på för att se till att han inte skolkade från den här lektionen också.”

    Svara
  31. Svenne

     /  05/06/2015

    Svara
  32. Svenne

     /  05/06/2015

    Svara
  33. Svenne

     /  05/06/2015

    Svara
  34. Svenne

     /  05/06/2015

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: