Är Eva Franchell dum i huvudet på riktigt eller låtsas hon bara?

Att jag faktiskt ställer frågan beror på att hon i debatten om föräldraledighet påstår att den inte är individualiserad och att, jag citerar

i helgen kommer ännu en ängslig partiledning att försvara männens rätt att strunta i barnen.

Föräldrarna har redan hälften av dagarna var med rätt att skriva över dagar från en själv till den andra. Har varit så länge nu. Att mammor tar ut 75 procent förstår vilken ärthjärna som helst INTE beror på att männen har ”rätt att strunta i barnen”! Så in i helvete korkat påstående av Franchell! Man pratar om att folk inte är den vassaste kniven i lådan och sådana saker, i hennes låda finns inte ens en smörkniv utan bara trubbiga och mjuka plastskedar!

rättattstruntaisinabarn

I bildtexten står Franchells naiva tankar. Mammor och pappor har som sagt redan hälften av dagarna var och Försäkringskassan säger att det INTE är lönen som verkar avgöra vem som är hemma (gissar att den ändå är avgörande för en hel del). Om de redan har hälften var och lönen inte spelar så stor roll och mammorna ÄNDÅ tar ut 75 procent av dagarna, ringer det inte ens en liten klocka då?

Det GIVNA svaret är ju att båda säkert vill vara hemma men att mammorna vill det MER än papporna. De vill det så mycket mer att det är en omöjlig strid för en nybliven pappa att ens fundera på. Man kommer inte levande från en sådan strid. Och mammorna behöver säkert tid att återhämta sig också. Jag har sagt det förut, jag känner INGEN mamma som inte sagt ”Jag vill vara hemma i MINST ett år”! Det är inte mycket att diskutera där…

Franchells löjliga idé om quickfix på ett väldigt komplext problem skulle inte lösa någonting alls utan tvärtom, det skulle förmodligen öka ohälsan och sjukskrivningarna, för om en mamma vill vara hemma i ett år med barnet men tvingas ut igen så kommer hon förmodligen inte att må så bra. Inte barnet heller. Och olycklig mamma och olyckligt barn ger en väldigt olycklig pappa också. Man får hitta andra lösningar på problemet helt enkelt.

Sen finns det lite övrigt löjligt trams om dubbelarbete och sånt i hennes krönika också.

Det märks vilka som inte har ett tungt och slitigt jobb som man inte älskar över allt annat, det är sådana som skriver sådana här korkade krönikor. De flesta vanliga människor har nämligen skittråkiga, tunga och slitiga jobb som man egentligen hatar.

MVH

MiT

Advertisements
Följande inlägg
Lämna en kommentar

49 kommentarer

  1. ”Hissen går inte ändå upp” och på allt fler ställen verkar den ens inte stanna på varje våning (ex. hos Regeringsfolket)

    Svara
    • Kristian

       /  05/28/2015

      ”Man pratar om att folk inte är den vassaste kniven i lådan och sådana saker, i hennes låda finns inte ens en smörkniv utan bara trubbiga och mjuka plastskedar!”

      Vill du ge en sådan människa vassa föremål? Är du inte klok? (Ja, ja, jag vet vad du menar.)

      Svara
  2. Grodan Boll

     /  05/28/2015

    Den godkända tolkningen, eller den mindre godkända

    Karl-Petter Thorwaldsson:

    Det inramade porträttet på Hoa-Hoa Dahlgren (en gåva från försäkringskassan i Jönköping) står på hans skrivbord just av den anledningen.
    – Han står där för att påminna mig om att vi har haft helt fel förälder i fokus under alla år. Det är nämligen mammorna som sitter på den största makten över föräldraförsäkringen

    Svara
  3. Pelle2

     /  05/28/2015

    Det är väl ett utslag av den vanliga socialdemokratiska viljan att tvinga på människor saker som dom själva tycker är bra.
    Dom anser tydligen att föräldrarna är så dumma i huvudet att de inte själva kan bestämma över barnledigheten utan mamma staten skall bestämma.

    Har för övrigt för mig att Margot Wallström tog ut alla föräldraledighet själv och aldrig hade en tanke på att släppa ifrån sig den till pappan. Men det är naturligtvis skillnad på sossepampar och idioterna till medborgare….

    Kan säga att jag aldrig har röstat på vare sig sossarna eller V och inte blir jag mera sugen när sådant här kommer upp..

    Svara
  4. tomas

     /  05/28/2015

    såg denna i min lokal tidning http://norrahalland.se/vardcentralschefer-kritiserar-vardvalet/
    angående vårdval kolla punkt 2 Man får i flera åldersgrupper mer betalt för kvinnor än män.
    bra nu vet jag att jag är mindre värd på riktigt. jag är inte bara en människa utan insorterad som man och mindre värd

    Svara
  5. Ur SOU 2005:073:

    [s. 156] Resultaten från utredningens föräldraenkät visar att det finns ett starkt stöd för att föräldrarna själva ska bestämma över föräldraledigheten. De flesta anser att det bör vara helt och hållet upp till familjen att bestämma hur föräldraledigheten ska fördelas. Det är 85 procent som instämmer helt eller delvis i detta, medan endast 4 procent instämmer dåligt eller inte alls. Följaktligen är det också få som anser att det vore bäst för barnet om det lagstiftas så att föräldrarna får hälften av dagarna.
    […]
    [s. 159] När föräldrarna ställs inför frågan hur eftersträvansvärt det är att mamman och pappan delar lika på föräldraledigheten är männen något mer positiva till detta, 41 procent instämmer helt eller delvis i detta jämfört med 35 procent av kvinnorna.

    Svara
  6. Fugen

     /  05/28/2015

    För att knyta ihop ett tidigare inlägg, han som körde på tiggaren är dömd tidigare och inte svensk. Ledsen Fadakar.
    http://www.bt.se/boras/man-anhallen-for-overfall-pa-tiggare/

    Svara
    • Sure Sture

       /  05/28/2015

      Nej du måste ha fel det går emot hela den politiskt korrekta postkolloniala världsbilden att någon annan än en lönnfet tunnhårig knallvit medelåldersman utförde illdådet dessutom kan inte ”invandrare” vara rasist det har Ehsan Fadakars kollegor förklarat.

      Har tappat räkningen över hur många gånger någon av innerstadens slaskjournalister utropat att rasister utfört något för att det sedan visar sig vara en invandrare skulle man tro på dem så lurar det en skinnskalle bakom varje buske utanför tullarna.

      Svara
      • Jonte

         /  05/28/2015

        det är inget som hindrar en invandrare från att vara rasist

        Svara
        • trollan

           /  05/29/2015

          Självklart inte. Men vi har lärt oss att om en mörkhyad man kallar en ännu mer mörkhyad man neger och försöker kasta honom över en bro så handlar det inte om hatbrott eller rasism.

          Svara
          • Hans Odeberg

             /  05/29/2015

            Jovars. Så har ju vår identitetsvänster omdefinierat begreppen. Strukturell rasism utförs av överordnade gentemot underordnade, varför definitionsmässigt vad en underordnad än gör inte är rasism. Det ska akademiker till att skapa definitioner som ingen vanlig människa begriper hur de har med verkligheten att göra.

            Jag undrar vad som händer när dessa människor inser vad konsekvensen blir för ”våldtäktskulturen”. Eftersom även där strukturerna är på plats, så kan ingen kvinna bli våldtagen (definitionsmässigt…) av en underordnad. Vad man sår, får man skörda.

  7. Rick

     /  05/28/2015

    Det finns en viss grupp kvinnor som först gör sina egna högst medvetna val för att sedan kalla konsekvenserna av det val de alldeles nyss träffade för förtryck. Om och om igen. Och denna grupp kvinnor kommer undan med sitt kvidande. Om och om igen. Eller inte bara kommer undan, utan belönas av samhället med en lång rad förmåner samtidigt som den enda andliga verksamhet de kan uppbåda är ett enfaldigt kacklande.

    Jag har aldrig satt någon som helt tillit till traditionella stereotyper om kvinnor som irrationella och gnälliga, men när jag ser och hör feminister så begriper jag precis varifrån dessa stereotyper härstammar. Det har nämligen nog funnits feminister i mänsklighetens hela historia, det är bara ordet som är nytt. Antagligen var det besinningslöst gnäll av det här slaget som fick aposteln Paulus att tappa fattningen och säga ”Kvinnan tige i församlingen”.

    Svara
    • Grodan Boll

       /  05/28/2015

      Det kanske stämmer, men låt oss inte sticka under stolen med att Paulus hade rikligt med issues vad beträffar sexualitet och kvinnor som kan ha bidragit.

      Svara
  8. Tydligen finns det damlag med i nästa fifa spel. Kommer vi få realistiska matcher mellan dam o herrlag? Eller kommer de att fisera statsen så att kvinnorna är minst lika bra som männen?

    Svara
    • Kristian

       /  05/28/2015

      Gissar att ”F!sera” var en freudiansk felsägning!

      (Kommer osökt att tänka på TV-serien Smash – senaste gången Felix Härngren var rolig, om ni minns. I avsnittet Fack Off skapar världens alla tennisspelare en fackförening, med följden att avdankade Borg-kopian Einar Berg vinner sin match på arbetslivserfarenhet.)

      Svara
  9. Bertil

     /  05/28/2015

    Meningslöst att lägga tid på Eva Franchell, kategorin avskärmade personer som saknar förmåga att ta in och förstå verkligheten. Alla referenser bottnar i antingen naiv idealism eller ren inbillning. Bäst för alla inblandade parter vore förstås om dessa snällt, men bestämt leddes ut ur redaktionen. Gjordes detta inom public service skulle SVT halveras…

    Svara
    • Grodan Boll

       /  05/28/2015

      SR / P3 skulle eka lite tomt också…

      Svara
  10. mioamati

     /  05/28/2015

    Ser att Anne Lagerqrantz är utsedd till divisionschef tillsammans med Maria Groop Russel och intervjuas här om det.
    http://www.svt.se/kultur/medier/ekot-chefen-gar-till-svt

    Hon får överraskande frågan om Svt:s mångfald och om att det nu sitter tre kvinnor i koncerntoppen .
    – Tre brudar är alltid bra, skrattar Anne Lagercrantz, och tycker inte en kvinnlig trojka är ett tecken på dålig mångfald inom SVT:s chefsledning.
    – Man måste se till företagsledningen som helhet och där finns inte bara brudar, säger hon. ”
    (6.10 in i klippet)

    Ok . Då vet vi .
    50 % män =gubbvälde
    100% ”brudar är alltid bra” .

    Svara
    • Vissa galenskaper är extra tydliga i denna typ av sammanhang, medan andra kan man få fundera lite på.

      I det här fallet under min ”efterbearbetning”, så har jag fastnat på ordvalet. Ordet ”brudar” hör normat till giftermål, men förekommer även inom slangspråket (”trad. ”Eken-snack””) främst nyttjat av kompisgäng. Just ”kompisgäng” verkar av någon anleding passa ypperligt, då jargongen anpassas utefter de ”behov” som finns inom gänget. ”Vi och dom”-känslan, ni vet … Ett sätt att få slippa någon form av utanförskap. Man skapar en egen ”oas” och dissar alla som inte vill vara med och leka …

      Svara
  11. Kristian

     /  05/28/2015

    http://www.svt.se/kultur/eurovision-censur-tas-upp-i-riksdagen

    Håller med om att man inte skall censurera, men har Eliasson sett på svensk TV de senaste decennierna?
    ”– Vad står näst på tur för censur? Ska man frisera till nyheterna eller stöpa om nöjesprogrammen så att de blir politisk korrekta?”

    Svara
    • Johan K

       /  05/29/2015

      Man kan ju verkligen inte föreställa sig ens hur det skulle se ut om något sunkigt gäng smygtotalitärer skulle frisera nyheterna och göra nöjesprogrammen politiskt korrekta va? Helt otänkbart, för man behöver ju liksom inte bara sätta på TV:n valfri dag här i landet för att se vad som händer då.

      Svara
  12. Kristian

     /  05/28/2015

    ”Feminists upset over statue of man and woman talking”
    http://www.washingtonexaminer.com/feminists-upset-over-statue-of-man-and-woman-talking/article/2565164

    Kommer personligen att tänka på
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kan_du_inte_tala

    (Nu måste jag bara koppla ihop vaccineringsmotståndare med Grindslanten innan helgen.)

    Svara
  13. Jan

     /  05/28/2015

    Eva Franchell är inte dum i huvudet men hon är en notorisk kvinnochauvinist. Åtta av tio av hennes ledare har samma grundton – det är synd om kvinnor, män är hemska och kvinnor är ständiga offer.

    I hennes fall får jag också känslan av något slags personlig bitterhet. Jag tror att den, delvis, är åldersrelaterad. Ledarredaktioner nuförtiden kryllar ju av unga, ofta attraktiva, kvinnor. Jag tror att Eva känner sig lite osynlig där. Hursomhelst – hon går i pension inom två år. Sedan är det färdiggnällt. Åtminstone för hennes del.

    Svara
    • Blond Jävel

       /  05/29/2015

      Jag hade en del med henne att göra genom mitt arbete för kanske tio år sedan, och jag skulle kanske inte kalla henne för dum i huvudet, men definitivt lindrigt begåvad och en ärkeopportunist. Det tisslades och tasslades en hel del om att hennes position som pressekreterare åt Anna Lindh och Berit Andnor snarare kom sig av att hon visste vilka vänskapsband hon skulle knyta än av att hon var särskilt lämpad för jobbet och av att hon visste vilka hjärtefrågor som var viktiga att visa att man hade så att man skulle synas i rätt sammanhang, oavsett vad hon egentligen tyckte innerst inne.

      Svara
      • … pressekreterare åt Anna Lindh …

        Tack för den uppgiften! Det förklarar ett och annat, om hur snävt/skevt/verklighetsfrämmande hon ofta uttrycker sig …

        Svara
  14. Benjamin

     /  05/28/2015

    OT:
    Polishögskolan dömd till skadestånd för att ha diskriminerat…
    …tro det eller ej…
    …män!
    http://centrumforrattvisa.se/blog/2015/05/28/polishogskolan-anmals-till-do/

    Detta är historiskt!
    Men jag vet inte om nyheten är gammal. Jag har inte hört talas om det.

    Svara
    • Hmm

       /  05/28/2015

      Nej då. Minst ett universitet är också fällt för att de har haft anslag som endast har varit öppna för kvinnor att söka. En man som sökte fick första gången avslag och andra gången så accepterades hans ansökan inte ens.

      Universitetet blev fällt. 🙂

      Svara
  15. MiT

     /  05/28/2015

    Svara
    • Kristian

       /  05/28/2015

      ”När andelen kvinnor i bolagsstyrelserna inte ökar trots att det i åratal varit fler kvinnor än män som tagit högskoleexamen i Sverige.”

      Äpplen och päron. Som vanligt.

      http://cornucopia.cornubot.se/2015/05/felslut-fran-regeringen-om.html
      ”Det må vara så att fler kvinnor tar högskoleexamen, men det är inte de examina som eftersöks av styrelser.”

      Skall det vara så svårt att förstå?

      Svara
  16. Bo

     /  05/28/2015

    Den krönikan i Slaskpressen/GT måste var den mest korkade jag någonsin läst. Hur tror hon t.ex Wikipedia funkar! Skriv en egen wikipedia-artikel och sluta gnälla säger jag……

    Svara
  17. Kalle

     /  05/28/2015

    Sug på den här:
    http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/varavalokarsegregationen.5.776bfdfd14d77ad8fcc38b.html

    ”Kvinnorna vill undvika att bo i områden som är stökiga eller som har för många människor med utländsk bakgrund.”

    Svara
  18. Kristian

     /  05/28/2015

    Orkar inte längre
    ”Stereotypt och missvisande om förhistoria på svenska museer”
    http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/stereotyptochmissvisandeomforhistoriapasvenskamuseer.5.776bfdfd14d77ad8fcc40f.html

    Mer om skapade genus och könsroller på stenåldern, tack!

    Svara
    • Hm … Får mig att undra över när man kommer att attackera övriga djurriket och även växtriket?

      Skulle vilja se dessa rad.fem. försöka sig på att få t.ex. medemarna i en lejonfamilj att agera mer jämlikt. Nå väl, nästan … ”Jämlikt” modell rad.rem. snarare …

      Svara
  19. Svenne

     /  05/28/2015

    🙂

    Svara
  20. liolinv

     /  05/29/2015

    Eva Franchell skriver om den s.k. föräldraförsäkringen: ”målet med försäkringen – ett jämställt föräldraskap.”.

    Frågan är vad ”jämställt föräldraskap” betyder i hennes värld. Betyder det att män behövs och kan rationaliseras bort efter hennes gottfinnande?

    Betyder ”jämställt föräldraskap” att män har blott skyldigheter och inga rättigheter?

    Betyder ”jämställt föräldraskap” att ensamstående kvinnor ges rätten att låta inseminiera sig med anonyma donatorer?

    Betyder ”jämställt föräldraskap” att 9/10 av de föräldrar, som vid utgången av en vårdnadstvist tilldöms enskild vårdnad, är mödrar?

    Svara
  21. När jag arbetade på Försäkringskassan, så framhölls det hela tiden, att föräldrapenningen var till för att BARNET skulle få umgås med sina föräldrar. Men åtskilliga kvinnor använde den för att hålla sig borta från jobbet så länge som möjligt, utan att bli avskedade. De ”stämplade ut” alla veckoslut, helger och andra arbetsfria dagar. På så sätt tänjdes ledigheten ut avsevärt. Tydligen var det inte så viktigt med pengarna. Blev det luckor, så fyllde man på med ”VAB” – tillfällig föräldrapenning, eller egen sjukskrivning. Sedan det kanske kom ett barn till, osv. Flera visste inte om att deras arbetsplats flyttat eller bytt namn under den långa bortvaron från jobbet. När de sedan började jobba, så fick de läras upp som om de var nyanställda. De kallade FP för ”mammapenning” och tvingade mannen att överlåta sina reserverade dagar till henne.

    Svara
    • Nära släkting har en kollega som verkar ha hamnat i det här med återkommande barnafödande. Hon utnyttjade all möjlig ledighet och när detta började ta slut, så har en ny kotte lagomt i tid tittat ut och hon kunde börja om på nytt. Denne har nu inte visat sig på arbetsplatsen på flera år och är nu inne på sin tredje kotte i direkt följd …

      … utan att vara medveten om att barnafödande sliter på kroppen …

      Svara
  22. Svenne

     /  05/29/2015

    Sjukt.

    Svara
  23. Perry

     /  05/29/2015

    Är det bara jag eller torkar människan på bilden i artikeln fönstret med en sprillans ny oanvänd och dessutom torr trasa?

    Svara
    • Du har rätt! Det är så här det blir när man riggar bilder, utan att ha känsla för hur det borde vara. Man missar detaljer och i detta fall flera sammanhängande. Är någon förvånad att detta sker på Aftonpravdan och i en Franchell-ledare? Hon har en diger historik med ogenomtänkta ledare …

      Det ger signaler om i detta fall, att kvinnan på bilden (eller någon närvarande vid fotograferingen) inte är van vid traditionella städuppgifter. Vem gör då detta hemma hos henne (dom)? Mamma? RUT? (Pojk-/flickvän, maka/-e …osv.)

      Svara
  24. Eländena i t ex Sverige hänger ju ihop med att Riksdagen ej nyttjar sin författningsenliga rätt att nyproducera pengar via Riksbanken till sina budgetunderskott. Nationalekonomi/pengar är verktyg för att uppnå politik med – och politik skall därför ej begränsas av budgetramar.

    Politiker utan pengar har helt enkelt ingen makt – för den makten finns idag hos den s k marknaden i form av affärsbankerna = ej alls i Riksdagen – oavsett vilket ”röra” som håller i ”styrspaken”.

    Men så länge som det finns Liv i Oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna i världens alla länder – så finns det hopp – som jag ser det.

    Om lösningen på denna maklöshet hos wåra valda politiker på min URL-adress.

    Svara
  25. EGENTLIGEN borde man kanske snarare hylla de kvinnor som orkar föda fler än 2 barn. Det är en trend i hela Europa att ”urbefolkningen” minskar och att all folkökning kommer från invandring, och pga av att invandrare föder fler barn. När det diskuterades om födelsekontroll mot ”befolkningsexplosionen” på 70-talet, så var hela vänstern på krigsfot och skrek om ”ett kolonialt rasistiskt folkmord”. Nu håller vänstern och de Rudolf Steiner-troende MP på att med alla krafter motarbeta GMO-grödor, som ger jordbruksprodukter med mer protein och vitaminer, som är härdiga mot insektsangrepp och klarar sig med mindre vatten. Så nu återstår det bara att befolkningsöverskottet som odlingarna inte kan föda flyttar till Europa.

    Precis som i kärnkraftsdebatten kör man med vidskepelse – att de nya generna ska sprida sig ut i naturen. Vi har ju massor av genförändrade djur – kor,, hästar, höns, grisar och hundar – fast där har genförändringen skett långsamt genom selektiv avel. Men genförändring är det lika väl. Och sprida sig – är skogarna fulla av vilda kor och höns som rymt och beblandat sig med skogens djur? Har havre och vete korsat sig spontant med vilda grässorter?

    De vilda djuren och växterna är genom evolutionen de som är bäst lämpade för att växa ute i naturen. Genmodifierade växter och djur är det inte – inte ens dagens drivhusväxter klarar att växa under bar himmel i en växlande väderlek.

    Svara
    • Håller med dig, utom i GMO-frågan. Du anger delvis anledningen, utan att inse det själv om varför det inte är bra något bra (och därför kan vara förödande …). Genmodifiering tillåter kombinationer som inte är tillåtna i naturen (om de är ok, så borde det logiskt sett ha funnits där redan, via miljarder år av naturens ”experimenterande” …) Felaktiga genkombinationer är normalt biologiska återvändsgränder, så de dör snart ut. Ofta via att fortplantningsförmågan inte fungerar korrekt, vilket är ett (medvetet) kännetecken för GMO. Hybrider kombinerade av naturliga arter och GMO går inte 100%-igt att utesluta och de kan bli ödeläggande! Detta inser man, om man vet att mutationer är en del av den biologiska utvecklingen, hur de uppstår och att ingen kan kontrollera den processen …

      Just denna medvetna kännetecken beror främst på att GMO är hårt kopplat till ekonomisk kontroll (patent), vilken är ett annat mycket starkt argument emot. I dag finns det odlare i bl.a Sydamerika som ”sitter med händerna bakbundna”, pga att de inte kan odla något annat än GMO på sin mark. All annan gröda dör pga de bekämpningsmedel som har varit involverade. GMO är utformade att klara av givet bekämpningsmedel. (Aktiva förespråkare vill inte prata om situationen, framför allt inte de som vill sälja det och brukar försöka lägga upp rökridåer med att hänvisa till avel, vilket inte är riktigt samma sak …) Jag ser inte det som ok, utan ett tydligt tecken på girighet med tvingande verktyg … Berörda odlare lockades in i det hela på ungefär samma sätt som när langare besöker skolor och ”bjussar” på droger, för att tvinga till sig kunder via ett förväntat och givet beroende. Det hela är inte svårt att genomskåda … För GMO:n gäller dock ”bättre ekonomi” som lockbete, något som till slut visar sig vara raka motsatsen, då det inte framgår att det i slutänden endast gäller tillverkaren och inte odlaren.

      Ytterst få ekonomiska aktörer är dessutom involverade, vilka dessutom lägger mycket pengar via lobbyverksamhet på att försöka häva förbudet inom EU:s gränser och har till viss del börjat att lyckats (vilka politiker har låtit sig smörjts?). Det var ursprungligen ett totalförbud här … Nästa gång du köper en burk med majs, kontrollera gärna vilket ursprungsland. Det är inte säkert att det framgår. Är det USA, så är 95% av det som odlats där GMO. Har sett Kanada som ursprungsland och där är det svårare att odla majs än i USA … Av de få GMO-produkter som godkänts inom EU:s gränser, gäller kravet att de tydligt märkts som sådana (har till dags datum aldrig sett någon sådan märkning …). Soja är något annat som blivit vanligare i GMO-form (och som allergen …) och används allt mer som utfyllnad i mat (precis som den ”miljöförstörande”[*] palmoljan). Hur många år sedan upptäcktes det att viss producent försökte att smyga in GMO olagligen via djurfoder i EU?

      Hur svårt tror du det är för GMO-framställarna att inkludera något som under inga omständigheter är försvarbart och som ingen utomstående i praktiken kan kontrollera? T.ex. en sk. ”kill switch”, som kan godtyckligt kan aktiveras, helt i linje med de tankar som sprids av de krafter som anser på lösa grunder att jordens befolkning måste minskas kraftigt, så snart som möjligt …

      ([*] Genom att allt mer (regn) skog huggs ner för ändamålet och att t.o.m. traditionell åkermark får ge vika för detta, i.s.f odlande av basföda.)

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: