Var kommer denna plötsliga vurm för pappor ifrån?

Igår debatterade Birgitta Ohlsson, FP, och Paula Bieler, SD, i aktuellt om föräldraförsäkringen. Det mest anmärkningsvärda var att Ohlsson kallar sig liberal när hon vill att staten ska styra mer, hon tyckte det var naturligt som liberal av någon anledning. Man kan väl säga att Bieler vann debatten på i princip Walk Over eftersom det enda Ohlsson kom med var önsketänkande. Ska man lösa de problem som finns så får man nog försöka komma med något annat än kvotering, tror att till exempel LO:s kvinnor kommer att skita på sig när de inser vad det egentligen innebär för dem…

Det vore också klädsamt om Birgitta Ohlsson slutade kalla sig liberal…

Men det var bara lite snack om pappor (män) i debatten, från Birgitta Ohlsson. Däremot såg jag att Linnea Bruno från Fi gjorde en horribel jämförelse mellan barnaga och föräldraledighet.

föräldraförsäkringenbruno

föräldraförsäkringenbruno1

Man måste nog vara sällsynt förvirrad för att ens komma på en sådan jämförelse alls. Men skit i det, var kommer Fis plötsliga vurm för pappor ifrån? De är ju säkert både köttätare och kör brummande bilar. De flesta i Sverige är ju förhatliga vita och cis också. Så när blev pappor viktiga för Fi? De har ju tydligt sagt att de stödjer insemination för ensamstående kvinnor? Och det gäller inte bara Fi utan alla riksdagspartier utom KD och SD har ställt sig bakom det? Att säga ja till insemination av ensamstående är ju det tydligaste budskapet man kan ge att pappor är så oviktiga att man bara kan skita i dem? Så tycker ju nästan hela riksdagen och även Fi.

Alla utom SD och KD säger ju att det ska vara helt ok att åka till en klinik och låtsasnuppa men ändå bli på smällen, och resultatet är att de slipper en pappa i barnets liv? Det är ju vad det handlar om. Då är en pappa så oviktig att man till och med vill/ska göra det lagligt att som mamma välja bort att barnet ens ska få ha en pappa.

Så med ena mungipan säger alla utom SD och KD att åka till klinik och låtsasnuppa och bli med barn för att slippa en pappa i barnets liv är jättebra, med andra mungipan hojtar de om kvoterad föräldraförsäkring som något för pappornas skull, som om de är viktiga. Ledsen, budskapen matchar inte riktigt…

Så alla ni politiker som pratar om föräldraförsäkringen och hur den ska fungera, nämn aldrig ordet pappa eller män i samband med det för ni har på ett alldeles utmärkt sätt bevisat att pappor/män i era ögon är totalt oviktiga som föräldrar. Undantaget är politiker från KD och SD, ni får gärna prata om pappor/män.

Birgitta Ohlsson och föräldraledighet 1

Birgitta Ohlsson och föräldraledighet 2

MVH

MiT

Advertisements
Lämna en kommentar

17 kommentarer

  1. Rille

     /  06/05/2015

    Vad menar du med vurm, att vara hemma med sina barn bör ses som ett straff utifrån rådande kontext

    Svara
  2. Pelle2

     /  06/05/2015

    Ja,det är lustigt att samma människor som strider för kvinnors rätt att bli ensam mamma med hjälp av konstgjord befruktning har ett jättebehov av att tvinga fram en 50/50 fördelning av föräldraledigheten i en familj med två föräldrar.
    Fast det handlar väl som vanligt om den radikalfeministiska visionen om att äta kakan och ha den kvar. Dv.s när det passar en kvinna att bli mamma på egen hand så skall det uppmuntras och pappan är oviktig men om du lever i en heteronormativ relation så skall du leva efter genusprofeternas dekret om att allt skall delas exakt lika utom det som kvinnorna inte vill göra.

    Svara
    • De kanske kör på vetenskapen om att par som delar ‘jämställt’ o där pappan är hemma har högre skillsmässorisk?

      Svara
      • Kristian

         /  06/05/2015

        Ja, då blir det underhållsbidrag från både mannen och staten. Klirr i kassan!

        Svara
  3. Björn

     /  06/05/2015

    Off topic
    Som jag brukar säga: you can’t make up shit like this!

    Dumheter 24 levererar rekorddumhet!

    http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/799858-nationalsangen-ar-ett-han-mot-alla-som-kampar-for-att-fa-leva-och-do-i-norden

    Svara
    • Pelle2

       /  06/05/2015

      Ja,om du gillar ditt land och inte vill ha fri invandring så är du naturligtvis en Breivikare och Nazist. Om du dessutom sjunger den svenska nationalsången så är du bortom all räddning.
      Vilken dåre Malin Wigen är…

      Svara
    • Kristian

       /  06/05/2015

      Ja, det var ovanligt dåligt. Gick vi inte igenom det där på 90-talet? Alla svenskar sjunger stolt nationalsången så att vi tar den ”tillbaka” från ”rasisterna”? Men då var hon väl inte född.

      Studentsångens andra vers sjungs förövrigt väldigt sällan. ”Liv och blod för vårt fädernesland!”

      Svara
  4. michael

     /  06/05/2015

    Jag är liberal liberalism är att ge människor så mycket egenmakt över sina liv som det bara går.
    En av liberalismens viktigaste uppgifter är att vara vakthund mot klåfingriga politiker som vill detaljstyra människors liv,Birgitta lyfter istället på benet och pissar på denna grundtanke inom liberalismen.
    Det kan nog vara bra för medborgarna att veta hur Birgitta Olssons s.k liberalism ser ut,och att om man hyser liberala åsikter så är nog FP inte längre ett alternativ.

    Svara
  5. AV

     /  06/05/2015

    När det gäller soloinsemination är budskapet ännu mera dubbelt. Att vara ensammamma pekas ut som en kvinnofälla av rang. De är fattiga, stressade, sjukskrivna. Ensamma mammor behöver hjälp och det skulle leda till ekonomisk katastrof om män kunde göra juridisk abort. Samtidigt ska staten uppmuntra och betala för att kvinnor ska bli riktigt ensamma mammor. Utan att någon betalar underhåll eller finns om mamman inte kan ta hand om barnet. Budskapen är dubbla, en masse.

    Svara
    • Hans

       /  06/05/2015

      Nog kommer de att få underhåll alltid. Det kommer dock att utgå från staten och inte pappan. En fin extra kostnad.

      Svara
      • Leif

         /  06/05/2015

        Ja i det avseendet blir vi alla underhållsskyldiga pappor.

        Svara
  6. Allt handlar inte ett piss om jämlikhet eller lika värde utan politikers vilja att reglera människors liv och feministernas krav på privilegier.
    För övrigt är jag för helt delad föräldraledighet den dagen män föder vartannat barn. Före det vill jag öronmärka 9 månader (lika långt som en graviditet) till mamman.

    Svara
  7. Anonym

     /  06/05/2015

    Hon är så liberal att hon är villig att direkt kasta liberalismen överbord om det står mellan feminism och liberalism…hrmm……

    Svara
  8. Jan

     /  06/05/2015

    Papporna är enbart intressanta eftersom feministerna tror att kvinnornas löner stiger om också papporna tar ut föräldraledighet. I och för sig ett logiskt resonemang. Jag är dock inte så säker att Sveriges nyblivna mammor är så förtjusta i idén.

    Svara
    • Grodan Boll

       /  06/05/2015

      Och det är just det som är testet som definierar om feminism är för jämställdhet eller bara för kvinnor: krävs det av kvinnorna att de står tillbaka när pendeln ligger på deras sida?

      Vidare, finns det någon politiker som vågar sticka elbatongen mitt i valboskapen (barnfamiljerna = alla etablerade partiers kärnväljare)?

      Svara
  9. Kristian

     /  06/05/2015

    OT:
    http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2736605-gang-trangde-sig-in-pa-lagenhetsvisning

    ”Det var antagligen en konstgrupp som ville göra något för att få uppmärksamhet.”

    ”konstgrupp” förklarar och förlåter allt. Tydligen kan man inte längre säga ”ouppfostrade slynglar”. (Ja, ja, jag förstår att man som mäklare inte kan uttrycka sig för ”tydligt” i media.)

    Kanske feminister, media och riksdag bara är konstgrupper.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: