Bikini är dåligt. Dildo är bra

För ett par dagar sedan hade Gudrun Schyman skrivit en debattartikel på Metro Debatt om sexistiska bikinibilder. Hon hänvisade också till reklamforskaren Nina Åkestam som av en händelse också råkar vara radikalfeminist som skriver radikalfeministiska krönikor i just Metro. Alltså skulle Schyman ha hänvisat till radikalfeministen Åkestam och inte reklamforskaren Åkestam.

Grejen med Schymans artikel är att det samtidigt visades reklam vid sidan av artikeln, dildoreklam…

dildoreklam

Bikini är dåligt, dildo är bra. På tidningen som ”reklamforskaren” själv jobbar på, hon som skrev att hon drar in magen när hon ser en bikinireklam och börjar fundera på varför hon åt yoghurten på morgonen. Really? Slåss man med sådana demoner så hjälper nog inte någon reklambild alls utan terapi för att lära sig att det är just reklam och inget annat. Reklam finns inte för att marknadsföra och sälja den grå verkligheten, det borde en reklamforskare veta kan man tycka. Men dildoreklamen, ska jag som man direkt börja fundera på hur jag ska få ”apparaten” att se ut som på bilden? Man vill ju leva upp till det lyxiga idealet. Kanske en yoghurt extra på morgonen fixar det? Fixar ett gummiband formen på toppen? Ett kromat handtag blir väl omöjligt antar jag. Hur får man den röd? Käka karamellfärg? Jaja, jag vet att det kommer att komma förslag som innehåller läppstift i någon form men det bortser jag ifrån här…

Är det inte bättre att folk lär sig att helt enkelt ignorera reklamen? Eller är det så många som vill bli lurade? Lösningen på Åkestams problem är samma som för att få bort sexualiserade kläder till barn, fast lite utvidgat.

Ett tidigare inlägg om Åkestam, ”Drabbad av makt?

MVH

MiT

Följande inlägg
Lämna en kommentar

54 kommentarer

  1. Hmm

     /  06/15/2015

    MiT: Du gör ett kapitalmisstag i detta inlägg Du utgår från att alla männsikor kan tänka själv. Så är långtifrån fallet. Allra minst ungdomar innan 25 års ålder, men faktiskt en inte försummar stor andel av den vuxna befolkningen också.

    Jag vill få bort massor med vilseledande reklam. Just nu stå alla spelbolagen hetast på min lista.

    Jag känner ett stort ansvar för den dumma pöbeln. Jag gör faktiskt det ty de vet icke bättre.

    Svara
    • MiT

       /  06/15/2015

      Nä det har du rätt i, alla kan inte tänka själv. Och jag tycker också att spelreklamen är fruktansvärd. Men jag tror ändå på att det bästa är att tuta i folk så mycket det går att reklam alltid är till för att luras.

      Svara
      • Hmm

         /  06/15/2015

        MiT: Agreed!

        Inget som inte säger att man kan arbeta från bägge håll samtidigt. 🙂

        Svara
    • dolf

       /  06/15/2015

      Det är väsentlig skillnad. Inom reklam finns begreppet ”positionera”, det vill säga, man kopplar sin produkt till något som ger positiva associationer. Så naturligt visar man en bild på en vacker ung kvinna som äter youghurt när man vill sälja sin youghurt, man ger helt enkelt youghurten en positiv och hälsosam inramning. För oavsett hur hälsosam youghurten är så skulle det vara kontraproduktivt att visa en naken fet gammal gubbe med leverfläckar och psoriasis som äter den. Det är inget konstigt med det. Det är fullt naturligt.
      Det är däremot en helt annan sak om man faktiskt börjar påstå att man blir smal och snygg av att äta youghurten, då måste man kunna visa på att det faktiskt är sant.
      Eller ta fallet med att en bil sägs dra 0.5 liter/mil, då får den inte dra 0.8 liter. Reklamen får helt enkelt inte ljuga. Då är det falsk och vilseledande reklam
      Reklamen för alla olika typer av spel befinner sig i gråzonen mellan positionering och falsk och vilseledande reklam eftersom man är snubblande nära att lova att man kommer att vinna om man spelar.

      Svara
      • Hmm

         /  06/15/2015

        Dolf: Tekniskt sett har du rätt, men precis som på samma sätt som du har en vacker person vid en bli undermedvetet får dig att tänka att du om du äger den bilen kommer dessa vackra människor att komma in i ditt liv, så kommer du att tänka att den där yoghurten kommer att göra dig vacker. Hade det inte varit avsikten så hade reklamen aldrig utformats så, eller hur?

        Ang spelbolagen så säljer de så mycket mer i sin reklam än löftet om en vinst. De säljer dig idén om en gemenskap och en massa kompisar till alla som är ensamma därute tex. En ball och kul livsstil för att nämna något av alla ”löften” som de ger.

        De kommer undan med det pga att de int säger det rent ut men ingen kan förneka att det är underförstått. Så vi borde nog kunna komma överens om att det är mer än en inramning som avses?

        Svara
        • morpheus

           /  06/15/2015

          Fast det är olika saker vi pratar. Reklam som på något plan är vilseledande å ena sidan, och å andra sidan reklam som visar ”för smala” människor, eller på något sätt är ”sexistisk” för att de visar en kvinna i bikini.

          Svara
          • Hmm

             /  06/15/2015

            morpheus: Vi tar det men annan gång men inte egentligen + min invändning till MiT hade inte alls med det att göra utan att han antar att alla har samma förmåga att se reklam för vad det egentligen är. Jag tyckte att han hade lite väl stort förtroende för sina medmänniskor. Jag är mer luttrad än så. 😉

          • Hmm

             /  06/15/2015

            PS morpheus: Jag tycker spelbolagens reklam är mycket sexsitisk. Den utgår från att du som man ska ha pengar för att vara framgångsrik, omtyckt smart och snygg. Kan det bli mer könsrolls-stereotypt?

          • morpheus

             /  06/16/2015

            Mitt största problem med det hela är att resonemanget i sig är mycket mer sexistisk än större delen av existerande reklam. Man verkar ju mena att kvinnor i allmänhet har svårt att hantera bilder på lättklädda kvinnor och måste skyddas från dessa…

            Det här handlar ju inte om sexism utan att man vill reglera vilka sorters (kvinno-) kroppar som visas i reklam.

            Om bilderna inte hade gett Åkestam ångest över sin frukost så hade de alltså kunnat vara hur lättklädda som helst?

            Om detta ska handla om sexism så måste man samtidigt titta på hur manskroppar i liknande reklam ser ut.

            Är det jämställdhet vi är ute efter så hade det varit jämställt (dvs icke-sexistiskt) om både kvinnor och män i badklädsreklam var lika vältränade.

            Ooop, jag tror faktiskt att de manliga modellerna är mer vältränade i förhållande till genomsnittlig manskropp, än vad de kvinnliga modellerna är smala i förhållande till genomsnittlig kvinnokropp. Både när det gäller rent visuellt intryck och när det gäller vilken grad av ansträngning som krävs för att uppnå respektive modellkropp.

            Så jag är inte säker på vad exakt det är som är sexistiskt i den här frågan.

            Kanske att kvinnor i bikinireklam inte är toppless, som männen?

          • morpheus

             /  06/16/2015

            Spelreklamen ligger inte på min 10-i-topplista direkt men jag ser det inte som direkt sexistiskt om stereotypen faktiskt baserar sig på vad kvinnor i allmänhet söker hos en man, oavsett om det är biologiskt eller en social konstruktion. Så den definitionen av sexism har jag också rättså stora problem med.

          • Hmm

             /  06/16/2015

            ”Om detta ska handla om sexism så måste man samtidigt titta på hur manskroppar i liknande reklam ser ut.”

            Ja men jag instämmer i det du skriver här och jag anser dessutom att det är sexsim mot män med. Så klart! Men som sagt en annan gång 🙂

          • morpheus

             /  06/16/2015

            Sexsim? Det låter spännande 🙂

      • Sant! Tänk om det där gick att applicera på politiker …

        Svara
  2. josud

     /  06/15/2015

    MiT: Är det inte så att Metro (precis som de flesta andra kanaler) kör med riktad dynamisk annonsering baserat på vad du tidigare sökt på/besökt?! Själv får jag t.ex. upp en annons från Nelly.com där. Testa att sök på nåt för dig helt ovidkommande (t.ex. motorcykelhjälmar eller nåt annat som du inte alls avser att köpa) och klicka runt i ett par såna webbutiker, och vips kommer ”varenda sida” du surfar runt på att ha annonser för motorcykelhjälmar. =)

    Svara
    • MiT

       /  06/15/2015

      Nej, testade att besöka sidan flera gånger och det var åtminstone 3-4 radikalt olika som kom upp, dildoreklamen var en av dem bara.

      Svara
    • Pelle2

       /  06/15/2015

      Känns väl inte som om MIT är målgruppen för köp av Dildos. Detta såvida han inte köper en till sin fru.
      Tycker också att det är helt absurt att vuxna människor inte begriper att kvinnorna och männen som visas i reklamen inte representerar den normala människan vad gäller kroppsform och utseende.Att då må dåligt för att man inte ser lika bra ut är knappast ett normalt beteende.
      I Åkestams fall handlar det om att vara politiskt korrekt och radikalfeministisk i sin analys och inte om att hon egentligen drar in magen när hon ser en modellbild..

      Svara
    • De som kör med Google Analytics gör det, men den tjänsten är å andra sidan mycket lätt att blockera …

      Svara
  3. Svenne

     /  06/15/2015

    Svara
  4. Svenne

     /  06/15/2015

    Svara
  5. MiT

     /  06/15/2015

    Svara
  6. MiT

     /  06/15/2015

    Svara
  7. Svenne

     /  06/15/2015

    Svara
    • Blond jävel

       /  06/15/2015

      – Det är djupt osmakligt att nyttja en sådan här händelse för att vräka ur sig sitt journalisthat, sa Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

      Men det är inte osmakligt av Irena Pozar att nyttja en sån här händelse för att vräka ur sig sitt manshat, och det är inte osmakligt av Expressen att publicera det? Tomas Mattsson, ett under av logisk briljans.

      Svara
  8. michael

     /  06/15/2015

    Hur ska vi göra för att sälja vår nya bilmodell några ideer.
    -jag har en istället för att visa hur häftig och bra den är så visar vi allt som är dåligt med den och bilderna på bilen ska inte vara fotade i häftiga miljöer utan är tagna med mobilkamera parkerad i ett sunkit p.hus så det blir lite blocket känsla över det,folk köper inte drömmar längre dom vill köpa grå vardag det kommer sälja som smör i solsken eller vad det nu heter.

    Svara
  9. [Jag har kopierat detta inlägg från Metro med författarens tillstånd! 🙂 Det handlar om en typiskt hotfullt och hatfullt angrepp på stackars kämpande feminister.]

    De mest brännande frågorna för världens kvinnor just nu är ju annonser för baddräkter, underkläder och varm korv. Det gäller för oss att välja våra strider, att rikta vårt engagemang mot de stora och väsentliga frågorna, och att inte bränna vårt krut i onödan.

    Det är helt rätt att förbjuda reklam som förnedrar kvinnor, eftersom kvinnorna tydligen är för dumma för att bojkotta de firmor som använder den förnedrande reklamen. Alla vuxna här i landet behöver förmyndare som talar om för dem vad de ska tycka och tänka.

    Själv får jag akuta självmordstankar varje gång jag ser en bild av en ung och vältränad atlet. Att livet ska vara så orättvist!

    Lyckligtvis får människor bara mindervärdeskomplex i samband med utseende. Ingen sitter och gråter över att de har låg IQ, saknar bildning eller i största allmänhet är utan sunt förnuft och vanligt folkvett.

    Det fanns till för några år sedan ett lovande projekt som inbegrep en stor del av världens länder, och som skapade lyckliga människor i jordiska paradis. Det kallades visst kommunismen, och drevs av kommunister. Tråkigt nog sket det sig för dessa mänsklighetens välgörare, så nu är dessa revolutionens riddare av den sorgliga skepnaden hänvisade till att i full karriär attackera, inte väderkvarnar men reklampelare.

    Kan man ana ett Nobels fredspris som hägrar?

    P.S: Roligt att gruppen Sveriges Kvinnolobby kom upp! Det var ju inte länge sedan som just Sveriges Kvinnolobby föredömligt spenderade våra skattepengar på att pryda Internet med bilder av storflinande kvinnor som höll upp skyltar med texter som: ”Dags att klippa kuken!”, och förmodligen färdigklippta henar som propagerade för särskild mansskatt. Ungefär som judarna har haft det i muslimska länder. Ja, här har vi fina exempel och föredömen för reklam som varken är sexistisk eller förnedrande!

    Svara
  10. MiT

     /  06/15/2015

    Svara
  11. MiT

     /  06/15/2015

    När den ena koftan börjar bli utnött så tar man smidigt på sig nästa. Eller så skrev hon bara fel…

    Svara
  12. MiT

     /  06/15/2015

    Svara
  13. Return of kings

     /  06/15/2015

    De som vill förbjuda annonser med vackra unga kvinnor är för det mesta de kvinnor som inte är det. Vad det handlar om är sexuell strategi; genom att begränsa utbud, genom att skambelägga eller förbud, av vackra unga, läs fertila kvinnor, så ökas deras egen möjlighet till reproduktion. Feminismen handlar om just att maximera reproduktion för icke så attraktiva kvinnor. Mer och mer begränsningar för män, beta män, medan alpha män har frisedel.

    Svara
    • Björn

       /  06/15/2015

      Helt sant.
      Kvinnans sexualitet är lustfylld, frigjord, empowering, spännande och rolig. Mannens sexualitet är förtryckande, skamlig och ”creepy”.

      Kvinnor vet mycket väl att välformade kvinnors Sexuall Market Value (SMV) är otroligt mycket högre än otränade och överviktiga kvinnors SMV. Därför är det enklare att skrika på förbud mot avbilder av kvinnor med högt SMV än att träna sig till konkurrensfördelar.

      Genom att skuldbelägga de värden män generellt uppskattar i kvinnors utseende hoppas man att man kan motverka biologin.

      Svara
  14. MiT

     /  06/15/2015

    Svara
    • Kalle

       /  06/15/2015

      För lite och alldeles för sent Ullenhag….

      Svara
  15. Svenne

     /  06/15/2015

    Ja, det är hård konkurrens där ute…
    Feminismen kan vara det största ‘shittest’et hittills.

    Svara
  16. MiT

     /  06/15/2015

    Som sagt tidigare, hon är lite förändrad…

    Svara
  17. MiT

     /  06/15/2015

    Svara
  18. MiT

     /  06/15/2015

    ”Lisa Holms försvinnande, pressens etik och försvarsmaktens hemligheter”
    http://skyttevarn.blogspot.se/2015/06/lisa-holms-forsvinnande-pressens-etik.html

    Svara
  19. Ivar Lo

     /  06/15/2015

    Hehe…
    Metro.
    Snacka om dagstidning turning chiklit. Reklammakarna vet vilken målgrupp feministblaskan har i alla fall.
    Singelkvinnor.

    Go figure.

    Svara
  20. Ivar Lo

     /  06/15/2015

    Apropå reklam pratade SR Studio Ett idag om att kvinnan oftast (80%) har sista ordet då det skall köpas (dyra – som jag fattade det) saker:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6190278

    Det märkliga i hela upplägget var att trots att fakta alltså pekade på att kvinnan bestämmer så landade allt i något konstigt genusresonemang om att reklam inte borde skilja på män och kvinnor. På något sätt kändes det helt enkelt som vanligt. Kvinnan får bestämma men det är ändå liksom fel på mannen. Lyssna och se om ni blir klokare. Där är med en genusvetare (Karin Ehrnberger) som dessutom är designer som passar på att köra det sedvanliga gnället om obekväma gynstolar, lite av en feministisk paradgren. Inte för att jag vet något om gynstolar, men en industridesigner kan ju faktiskt göra något åt det. Lansera en bra gynstol. Istället sitter hon och gnäller om blått och rosa i radioprogram och i uppsatser (om man kollar).

    Svara
    • Svenne

       /  06/15/2015

      Apropå köpbeteende (från förra året):
      http://www.nasaretpalace.se/?p=3679
      ”Enligt en undersökning gjord av konsultfirman Ampersand så tar kvinnan 80 % av alla köpbeslut i västvärlden inom B2C (business to customer). Och köpkraften växer.

      En av de allra köpstarkaste grupperna är kvinnor över 50 år. De konsumerar faktiskt för fyra generationer – sig själva, sina föräldrar, barn och barnbarn.

      Dessa beslut tar kvinnan:

      80% av alla konsumentköp

      55% av alla hemelektronikinköp

      94% av alla heminredningsdetaljer

      89% av alla ekonomiska beslut

      92% av alla semester-resor

      90% av alla bilköp påverkas av kvinnor

      Det är ju då extremt viktig att marknadsföring och företag vet hur de ska rikta sig mot kvinnor och förstår kvinnors köpbeteenden.

      Enligt Friends Communication´s vd, Bodil Czarnecki så bör kommunikation som attraherar kvinnor vara:

      a. Humoristisk

      b. Socialt engagerande

      c. Sätta produkten i sammanhang o visa på nyttan och användbarheten

      d. Osjälvisk och kopplad till sociala media”

      Svara
      • Lövet

         /  06/15/2015

        Typiskt män att tvinga kvinnorna att ta ansvar även för detta!

        Svara
  21. MV

     /  06/15/2015

    Klockren symbolik – Bikini dåligt, avhuggna snoppar bra…..
    om de kastas i gruset av flator, ”Kubb” förklarar Pride till barnfamiljerna.

    Hyckleriet och radikalfeminister är verkligen en symbios.

    Svara
  22. Svenne

     /  06/15/2015

    Svara
  23. Svenne

     /  06/15/2015

    Svara
  24. Svenne

     /  06/15/2015

    Svara
  25. Svenne

     /  06/15/2015

    Svara
    • Kristian

       /  06/16/2015

      Många idioter finns det:

      ”Vissa poliser” = ”hela västvärlden”?

      Jag trodde det var en otillåten generalisering. Feministlogiken är kanske annorlunda.

      Svara
  26. Svenne

     /  06/15/2015

    Svara
  27. MiT

     /  06/16/2015

    Svara
  28. MiT

     /  06/16/2015

    Svara
  1. Metro och porreklamen | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: