Vad väger mest, ett kilo bly eller ett kilo bomull?

Det är väl något som familjen, som vände sig till Expressen för att tala om att det är olika storlekar på lösgodiset, funderar över hela tiden antar jag.

lösgodis

Storleken på godisbitarna är väl inget att säga något om eftersom man betalar baserat på vikt och inte antal bitar? 500 gram godis är ju 500 gram godis oavsett om det är en bit eller 200 bitar.

lösgodis1

Det har han ju rätt i, man förväntar sig inte att hitta hälsokost i godishyllorna. Men visst vill de (inte bara Coop utan alla…) lura kunderna att köpa godis för är det något man kan klaga på när det gäller godiset så är det var det är placerat i butikerna. Alltid i anslutning till kassorna där man står i kö och glor en längre tid och det är lätt att plocka ner en bit, eller tio, i korgen. Där man står med trötta, tjuriga och hungriga ungar som inte alls vill vara i affären. När man gått igenom hela affären, kanske lite småhungrig från första början, då dyker godiset upp.

Man kan ju tänka sig att närmast kassorna skulle det mest känsliga varorna finnas, färskvarorna som mår bäst att hålla sig kalla till exempel? Men nä, färskvarorna ska man släpa runt på en längre tid i butiken, man placerar de mest okänsliga varorna närmast kassorna istället. Jag har aldrig varit inne i en butik där godiset är placerat i det mest avlägsna hörnet i butiken i alla fall. Så visst gör de allt för att lura kunderna att köpa godis!

Se där, ett riktigt problem att ta tag i.

MVH

MiT

Följande inlägg
Lämna en kommentar

30 kommentarer

  1. Mike

     /  06/21/2015

    ”Jag har aldrig varit inne i en butik där godiset är placerat i det mest avlägsna hörnet i butiken i alla fall.”
    Då vill jag tipsa dig om City Gross ute i Länna
    Där har de godishyllan längst in i butiken vid kyldiskarna.. Väldigt ovanlig placering när man jämför med resterande butiker. Som alltod placerar godiset vid kassan.

    Svara
    • MiT

       /  06/21/2015

      Hmmm, då måste jag först ta reda på var Länna ligger 😀 Googlar och ser att det är Tokholm, ca 40 mil från mig 😀

      Svara
      • Mike

         /  06/21/2015

        Då har du något att se framemot ifall du någongång känner för att komma hit:)

        Svara
  2. MiT

     /  06/21/2015

    Svara
  3. Hmm

     /  06/21/2015

    Fast jag ser ett visst problem. Barn som köper godis tittar inte på vikten utan hur många godisar de köper. Alltså har butiken som säljer de större godisarna sålt mer i kilon än dem som säljer de mindre bitarna.

    Sedan så blir det lite samma för de vuxna. De är förhoppningsvis inte intresserade av mängden i vikt utan hur många olika smaker de ska ha. Så för att få fler variationer av smaksensationer ( 😉 ) så måsta de äta en större mängd godis då de stoppar en onödigt stor bit i munnen. De smakar mest troligt inte så mycket mer i munnen än vad de får i sig i relation kalorier.

    Butiken tjänar mer då vikten går upp om du köper samma mängd i bitar som förr.Jag ser också en tendens mot USAs super size me.

    I övrigt så är jag mycket förtjust i alla ”En man som heter Ove”, för vad vore vårt samhälle utan dem som okade hålla efter även de små sakerna? Jag är dem evigt tacksam för att de orkar by sig och hålla efter allt så att jag slipper. De jobbar för att vi får en bättre omgivning att leva tillsammans i. Det är alla dem som inte säger något, som fegt håller tyst och inte vill klaga som är problemet. Dem som inte säger ifrån utan låter någon annan drabbas av skiten. 👿

    Svara
  4. MiT

     /  06/21/2015

    Svara
    • Kristian

       /  06/21/2015

      Never go full Hübinette. Eller Ullenhag, båda fungerar.

      Svara
  5. Ella (småländska för ”annars”) kan man ju klaga
    på LEGO – i brist på annat:
    1.”Min inre sexåring är asförbannad på LEGO”
    http://www.aftonbladet.se/wendela/article14487057.ab

    2. Var är brudarna?
    http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article12450556.ab

    Svara
  6. Kristian

     /  06/21/2015

    ”… jag glömde att ni bara vill tjäna pengar”.
    Ja, men så köp det då inte för bövelen!
    Varför tillmäter vissa personer ”marknaden” så extremt mycket makt, ”staten” mycket mindre än den har, och ”individer” ingen alls?

    60% av Legos omsättning varje år är ”nya” produkter. De lägger en hel del resurser på produktutveckling och vet vad folk köper. Det vill säga vad de verkligen köper, till skillnad från vad de säger sig vilja ha.

    Max och McDonalds säljer nog fortfarande fler hamburgare än sallader. Bensinbilar och kött går att köpa lite varstans.

    Svara
    • Glömde att säga att jag är AFOL (vuxen Lego-fantast)
      och firade 40 år som Lego-byggare och samlare förra året
      http://magicbricks-kingdom.se/ulf-andersson-40-ar-som-lego-byggare-och-lego-fantast-1974-2014/

      Vad jag menade med min kommentar var,
      att om man vill störa sig på något kan man störa sig på
      vad som helst – till och med oskyldiga Lego-klossar.

      Svara
      • Mallemattias

         /  06/22/2015

        Coolt Ulf. Jag införskaffade en del Lego för nåt år sedan. Tanken var att n ska jag bygga den där enorma Lego-borgen jag inte kunde bygga när jag var liten. Har inte blivit av än men bara att leta efter bitar och tvätta/sortera dem gav en konstig tillfredställelse.

        Mitt tuffaste inlägg hittills.

        Svara
        • Hej Mallemattias!

          Om du har blivit av med bygg-vägledningen
          i pappersformat och har glömt vilka delar det ska vara till,
          kan du maila mig så kan jag kanske fixa fram länkar
          till både bygg-vägledning (JPEG eller PDF) samt
          inventarielista.

          paxmortem@hotmail.com

          Mvh Ulf

          Svara
  7. MiT

     /  06/21/2015

    Svara
  8. Appropå förre inlägget om trigger warnings, såg på ett naturprogram på tvåan förut. Kom upp en trevlig flashade ”BLODVARNING” flera gånger innan de skulle visa hur ormgift påverkar blod i en bägare. Hade jag inte fått den varningen hade jag nog hoppat ut ur fönstret i panik.

    Svara
  9. MiT

     /  06/21/2015

    Svara
  10. MiT

     /  06/21/2015

    Svara
  11. MiT

     /  06/21/2015

    Svara
  12. MiT

     /  06/21/2015

    Svara
  13. Svenne

     /  06/21/2015

    Svara
    • Kristian

       /  06/21/2015

      En religion, en stor ledare, eller en värdegrund.

      (Come on hatemail!)

      Svara
  14. Svenne

     /  06/21/2015

    Svara
  15. MiT

     /  06/21/2015

    Svara
  16. Kim Kardashian kämpar hårt mot objektifiering av kvinnor i media:

    ”Just call her Professor Kardashian! Kim to give a lecture on ‘the objectification of women in media”
    http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-3132763/Kim-Kardashian-lecture-objectification-women-media.html

    Kim Kardashian demonstrerar sin talang i kampen mot objektifiering:

    Svara
  17. Förra året så gjorde livsmedelskedjorna en stor grej av att de relanserat de små godispåsarna från förr (de vita ni vet, som fanns på 90-talet åtminstone) Då skaffade de sig lite godhetspoäng, pengarna plockar de sen tillbaka på att ha stora bitar…

    Svara
  18. trollan

     /  06/22/2015

    En sak som jag reflekterat över är alla dessa artiklar som Expressen nu baseras på. I det här fallet tycks det vara ett Facebook inlägg som familjen själv lagt upp och då det blivit poppis så fångar Expressen gärna upp det (det är ju roligare att skriva om sådana här icke problem än att dyka ner djupare i ”skiten” som breder ut sig i Kista kan jag tro…).

    Jag vet sedan inte om människor blir så smickrade över att Expressen vill intervjua dem så att de gärna vill vara med där med. Man känner väl ibland bara ”just say no!” men det är väl upp till dem. Men jag tycker det är en viss skillnad att skriva ett FB inlägg och ”gå till Expressen”.

    Sen håller jag lite med Hmm vad gäller storleken och vikten. Jag låter mina barn ta ett visst antal godisar (10-15 st) istället för efter vikt så de får leta efter de saker de verkligen vill ha. Visst har det hänt att de då letat efter det största man kan få, men nu funderar de mer över vad de faktiskt vill ha.

    Svara

Kommentera

