Genustänk på Bråvalla önskas

Önskas av Zara Larsson alltså som inte förstår varför hon inte är huvudakt på Bråvalla. Hur är det möjligt, hon som hatar män så bra och kräver att bli inkvoterad?

De största huvudakterna är

Calvin Harris

Muse

Robbie Williams

Övriga som också räknas som huvudakter är enligt arrangören

Deadmau5

In Flames

Sabaton

Faith No More

Kent

Lars Winnerbäck

Refused

Några kände jag inte ens till, som Harris och Deadmau5 till exempel, men de andra är ju rutinerade som hållit på många år? Är det inte sådana som alltid levererar? Zara Larsson tycker alltså att man ska kvotera in henne i det gänget? Vem ska man ta bort i gänget ovan och sätta in Zara Larsson istället?

zaralarsson

Länk till tweet

zaralarsson1

Länk till tweet

”No one actually thinks all jews. Just too many jews. Just enough jews to be afraid. Just enough jews that all women have experienced it. Just enough to make it a social problem not a personal one.”

Skulle Zara Larsson posta en sådan text?

Undrar också vem som skulle kunna sagt så?

zaralarsson2

Länk till tweet

Ok, en ganska dålig jämförelse men jag kör:

”Hej tjejer! det vore verkligen asgulligt om ni kunde sluta vara horor. Fattar att ni inte vill men det skulle vara snällt. Tack på förhand, kram!”

zaralarsson3

Den ovan är ju rätt tydlig…

Från hennes twitter bara i juni, då har jag inte tagit med dem där hon svarat någon annan utan bara det hon trumpetat rätt ut. Gå gärna in och läs alla reaktioner hon får från likasinnade också…

Men jag vet, vi byter ut Robbie Williams mot henne istället? En 17-åring som är förgiftad av feminism är ju mycket bättre än honom på en festival, eller hur?

zaralarsson4

Hon vill alltså bli jämförd med världsartister där de flesta har varit just världsartister fler år än hon har levt? Det har säkert ändrats lite men nog tar det fortfarande ett antal år innan man är etablerad artist oavsett om man har en fantastisk röst eller inte? Man ska ha genustänk för att världsartister alltid är överrepresenterade om de är killar? Då ska man hellre välja bort dem till förmån för en av feminism förgiftad manshatare? Jag trodde faktiskt att man går på festival för att kolla på artister och lyssna på musik man gillar men så tycker tydligen inte alla att det ska vara. Men jag vet, alla vinner vm-guld, alla ska få vara världsartister, alla har en fantastisk röst, alla får vara huvudakt på alla festivaler. I rättvisans namn.

Zara Larsson får nog göra sina hundår först, som alla andra innan henne, innan hon KANSKE blir huvudnamn. För det är ju ingen garanti att ha en skitbra röst om attityden brister och man kräver att bli inkvoterad innan man ens är myndig.

Fast jag gissar ändå att hon är en frasfeminist, så här skrev jag i ett tidigare inlägg om just Zara Larsson, eller kanske mer om media och deras svansande runt henne.

zaralarsson5

Det gäller fortfarande…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

100 kommentarer

  1. Larsson

     /  06/25/2015

    Tja, det är väl bara att bojkotta för dem. Win-win-situation 😀

    Svara
    • Icke-svensk

       /  06/25/2015

      MGTOW! Men jag undrar, hur många finns det som dem hos er i Sveariket?

      Svara
  2. Karriären går lite knackigt ?

    Larsson har bara fått 9 gig fram till sista augusti i Sverige.

    Carola spelar 22 gig i sommar. Hon är definitivt inte med på någon aktuell spotifylista och ”Fick” inte spela på Bråvalla. 😀
    Det är en ganska trög uppförsbacke att komma ikapp popdrottningen Carola. Men å andra sidan har Carola ingen anledning att gnälla över sin karriär när hon var 17 år.

    Det är bara att ligga i Zara ! Du är redan exponerat till max. Och snart kommer väl dina memoarer ut i bokform 😀

    Svara
  3. Mitt tips till flickan är att sluta umgås med killar som hela tiden försöker ”vålta” (menade hon våldta eller volta??) henne.

    Svara
  4. Blond jävel

     /  06/25/2015

    Det här är ju bara sorgligt. Jag är inget fan av Robbie Williams, men att ens jämföra sig med en artist som sålt 77 miljoner album (plus ytterligare över 40 miljoner med Take That) med hänvisning till Spotify visar vilken bubbla de här människorna lever i. Han sålde vid ett tillfälle nånting i stil med 1,6 miljoner biljetter på EN dag, och Zara kämpar med sina 9 spelningar. ”Ja, men jag UPPLEVER det som att jag är mycket större än vad han är!”

    Svara
  5. Lövet

     /  06/25/2015

    Tycker nog att det vore bättre att de tog dit den riktiga Rihanna istället för en – förvisso habil – men ändå rätt intetsägande wannabe…

    Svara
  6. Erik

     /  06/25/2015

    Då ska jag ta mig en liten titt på huvudakterna, samt Zara Larsson.
    Antal utannonserade konserter i Sverige resten av 2015 (exklusive Bråvalla):

    Kent: 0
    Lars Winnerbäck: 0
    Refused: 0
    Deadmau5: 0
    In Flames, 0
    Sabaton: 1 (i sin hemort Falun 15/8)
    Faith No More: 0
    Calvin Harris: 0
    Muse: 0
    Robbie Williams: 0

    Zara Larsson: 8 (17/7 – 30/8)

    Några av akterna är svenska så det är självfallet möjligt att de kommer att uppträda igen i Sverige under 2015, men än så länge är det alltså bara Sabaton som har en konsert inplanerad, på hemmaplan i augusti. De utländska akterna är det högst osannolikt att du får se på svensk mark igen i år
    Vill du se Zara Larsson har du åtta chanser på dig, enbart under sommaren.
    Det är verkligen märkligt att hon inte räknas som huvudakt och att hon inte varit ett fokus för affischeringen.

    Svara
  7. Sedan så har Molly Sandén fått 20 spelningar i sommar. Det är alltså elva pinnar upp för Zara att tävla emot. Vilket faktiskt är mycket mer rättvist än att jämföra sig med 70 miljoner sålda skivor som Robbie Williams etc.

    Både Molly och Zara har ju katapulterat sina karriärer genom Aftonhorans och Sexpressens ohöljda hyllande av att vara feministisk medvetna (Dussin) artister.

    Zara vickar inte ens på rumpan på scen, för hon har ingen. Molly har för mycket rumpa (Tyckte andra), och hon är automatisk en artist som man kollar in rumpan på scenen. Skicklig taktik.

    I jämförelser till Rihanna och Beyoyncé , som säljer miljoner skivor (Och inte får gigga på Bråvalla) Så är den medvetna feminismen bland Molly och Zara, enbart ett jäkla skämt. 😀

    Svara
  8. MiT

     /  06/25/2015

    Svara
    • Kristian

       /  06/26/2015

      Det är en viktig fråga tycker jag.

      För att göra en historisk parallell: den 11e september 2001 var jag bekymrad över att Dubya var president. Han var mitt sista val bland de jag kände till att hantera situationen väl.
      Alice Blah är ännu dummare och skall hantera ”demokrati”.

      Svara
  9. M

     /  06/25/2015

    1999 så spelade Lars Winnerbäck på Hultsfred. Precis som Zara Larsson idag så hade Lars karriär varit igång i 3 år. Han vann även en grammis detta år. Men han var inte med på affischen eller ens räknades som något av huvudnumren av Hultsfredsfestivalen.

    Så med andra ord. Zara Larsson får göra sina hundår precis som killar får göra.
    http://www.songkick.com/festivals/23501-hultsfredsfestivalen/id/9814013-hultsfredsfestivalen-1999
    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen/article12370336.ab
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lars_Winnerb%C3%A4ck

    Svara
  10. morpheus

     /  06/25/2015

    Klistrar in det jag skrev i förra tråden för det blev mer relevant här:

    Herregud var ordet. Det skulle inte möjligen kunna vara så att Zara ligger etta på spotifylistan eftersom hon nyss släppt en singel? Robbie Williams har inte släppt något på länge, men det betyder ju inte att han är mindre populär än Zara.

    Jag tror inte Zara kommer upp i t.ex. 77 miljoner sålda skivor som Robbie Williams. Och innan nu någon invänder att Robbie är en internationell artist, men att detta är en svensk festival, så kommer Zara med säkerhet väldigt långt efter Kent också.

    Om man nu ska använda Spotify-statistik så har Calvin Harris mest spelade låt på spotify 225 miljoner spelningar (eller vad det nu är den siffran visar. Lush Life har 4 miljoner…

    Svara
  11. MiT

     /  06/25/2015

    Svara
    • En påminnelse om vad Åsa Romson kläckte ur sig . Almedalen 2014

      : – Män släpper ut mer koldioxid, äter mer kött, åker mer bil, flyger mer. De är mindre benägna att ändra sitt beteende för att anpassa sig och skona klimatet, underströk Romson till rungande jubelrop.

      – Vi i Miljöpartiet ifrågasätter vad som säger att den svenske mannens rätt att äta kött ska gå före den sudanesiska kvinnans rätt att slippa få sin skörd förstörd av klimatförändringar. Vi måste våga ifrågasätta normerna.

      Nu orkar jag inte lista upp alla fadäser, men det får väl åskådliggöra MP:s politik i ett nötskal. Det skulle dock vara intressant att pressa Romson lite mer på uttalandet att den svenska köttätande mannen hade att göra med en sudanesisk kvinna som fick sin skörd förstört.

      Svara
    • Kristian

       /  06/26/2015

      Svenskt jordbruk skall bort helt! Ni kan klara det, politiker!
      Sedan kan vi importera billigt hormonbehandlat kött eller börja jaga.

      Svara
  12. Anonym

     /  06/25/2015

    Filmen om zara larsson ”mitt liv som hysterisk”

    Svara
  13. MiT

     /  06/25/2015

    Svara
  14. MiT

     /  06/25/2015

    Svara
  15. MiT

     /  06/25/2015

    Svara
    • Hmm

       /  06/25/2015

      My gåååaad!

      Varför bor Manijeh Mehdiyar och Maimuna Abdullahi i väst? vilken rappa kalja de lyckades producera här. Deras paradis finns ju redan på jorden så varför, varför bor de i Sverige?

      Svara
  16. T

     /  06/25/2015

    Zara Larsson ingår väl i det pågående stolpskottsregnet.

    Svara
  17. MiT

     /  06/25/2015

    Svara
    • JustMe

       /  06/25/2015

      Till och med Goebbels hade blivit imponerad av propagandamaskinerna SR och SVT.

      Svara
  18. MiT

     /  06/25/2015

    Svara
    • Bo

       /  06/26/2015

      Fast, nu är ju Kaplan islamist, eller i vart fall har stora sympatier för den hållningen, så all heder åt Nalin Pekgul (som blev utfryst ur S då hon tog stjärnglans från ”Drottning” Mona).

      Svara
    • Simma, rosen och carlsson 🙂 tror aldrig jag sett en trekant av dumhet förut.

      Svara
      • Bo

         /  06/26/2015

        ”The Triangle of Stupidity” – det uttrycket borde mönsterskyddas!

        Svara
  19. MiT

     /  06/25/2015

    Svara
  20. Vilket gnäll!
    Men ta bort Robbie som kan sjunga och är säkert dyr och sätt in Zara som inte kan sjunga så värst bra och är billig i drift. Då får den manlige publiken en paus och kan äta och pinka.

    Svara
    • Hmm

       /  06/25/2015

      Menar du att Robbie vänder sig till den manliga publiken? 😉

      Svara
      • Svenne

         /  06/25/2015

        En del av den, i vart fall…

        Svara
      • Ne, Robbie är för alla! Men Zara är väl bara för feministkvinnor?

        Svara
        • Hmm

           /  06/26/2015

          elina: Jag har mig veterligen aldrig hört henne. Kan ju vara så att hon passerat förbi på radion men då utan att lämna något avtryck misstänker jag.

          Jag gissar dock på att hon sjunger pop, så det borde väl passa de flesta?

          Ang Robbie så tänkte jag väl mest på att han är ett gammalt pojkbands-fenomen. Brukar mest vara tjejer som lyssna på det. Jag ska faktiskt erkänna att även om hans gener inte är den som tilltalar mig mest så tycker jag han är en förbaskat duktig artist och jag har gillat honom i de intervjuer som jag sett med honom.

          Svara
          • Hmm: du får en gilla för att du tycker Robbie är en bra artist, fast själv gillar jag klassiskt. Har hört Zara av en slump och trodde att hon hade fått sjunga som ”nu tar vi en i publiken” typ. Kanske har jag fel?

  21. MiT

     /  06/25/2015

    Intressant att en tidning så ivrigt pingar in andra?

    Svara
    • Bo

       /  06/26/2015

      Tänker sig starta ett mysigt litet mediadrev naturligtvis. Missat att pinga in research-gruppen? Eller, kanske var därifrån tipset kom….

      Svara
      • Perry

         /  06/26/2015

        Jag har sett att LTZ jobbat rätt hårt med pingande, oavsett artikel. Gör nog allt för att hålla hakan över vattenytan

        Svara
  22. MiT

     /  06/25/2015

    Svara
    • Jag förstår inte problemet? Vissa, mig själv inkluderad, ser inte skillnad på en människas eller ett djurs livs värde. Oavsett om man håller med om det eller inte, kan.man inte rättfärdiga att ta ett djurs liv (såvida det inte är självförsvar) om man tycker det är något fel med att ta en människas liv. Bara för att man är rasist, till exempel, betyder inte det att man har rätt att döda någon av annan etnicitet, eller vad tycker ni?

      Och för den delen: hört talats om uttrycket ”är du med i leken får du leken tåla”? Väljer du att jaga kan du inte klaga ifall andra jagar dig. Det är som en mobbare som skulle få vad denne förtjänar, och klaga på att dolk slår tillbaka, ”det är ju bara jag som får skada andra…”

      Svara
      • *Folk skulle det stå ☺️

        Svara
      • M

         /  06/27/2015

        Fast det är ju galenskap att inte kunna se skillnad på ett rådjur i skogen och en människa.
        Det är ju såna som du som väljer att rädda hundra hamstrar över en gravid kvinna från ett sänkande skepp eftersom det är allt som får plats i livbåten. 100 levande varelser är bättre än två.

        Man visar en total avsaknad av förståelse för ekologi dessutom.
        https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_apex_predators#Terrestrial_2
        Apex predators eller Topprovdjur har inga naturliga fiender. De kan i enstaka fall stryka med för att de är tillfälligt svaga men då oftast av medlemmar inom arten.

        Människan är fortfarande en apex predator även om vi till mesta delen äter en blandad föda. Vi precis som lejon, björnar, örnar m.m. oroar oss inte för andra rovdjur i naturen. Vi är inte jagade. Ja om vi inte då är tillfälligt försvagade (obeväpnade) och sjuka djur angriper oss. (svältande varg eller en djurrättsvän som sett för mycket disney.)

        Svara
        • Jag ser skillnad på en människa och ett rådjur i skogen. Skulle jag se en människa attackeras av ett rovdjur skulle jag försöka hjälpa, men om jag såg ett rådjur attackeras av ett rovdjur skulle jag låta saken vara, då det är naturens lag och rovdjuret, som köttätare, måste få i sig kött och således döda för att få kött. Rådjuret lever mitt i denna livscirkel, som ständigt jaktbyte, och jag skulle förstöra för rovdjuret om jag på något sätt lade mig i och lyckades rädda rådjuret. När ett gott resulterar i något ont (rovdjuret får inte mat på det sätt den är ämnad att få det) så antar jag att man får sluta betrakta det ”goda” som just gott. Alltså är naturens lag just naturens lag, jag springer inte runt och räddar kaniner från falkar och liknande.

          Varför måste jag ha sett för mycket på Disney för att ha en annan åsikt än du har? Känner du mig? Jag har varit nära djur hela livet, kor, hästar, fåglar, får, getter och annat, jag talar inte från en position där det närmsta jag kommit ett djur är ankor i en park. I en annan tid hade du tyckt att jag var löjlig för att jag såg svarta och vita som lika värda. Tala gärna om skillnaden för mig?

          Svara
  23. jahaja

     /  06/25/2015

    orkar inte lyssna på denna unga kvinnliga artist zara så vet inte hur hon låter, men noterar att hon ser inte riktigt ut som en feminist.

    hon är inte direkt skitful, så man slipper tvätta ögonen med klor. hennes bmi ser inte skyhögt ut av bilden åt döma och kroppsbehåringen verkar sitta på de rätta ställena. att hon intar fellatio pose kanske faller sig naturligt för henne, men det finns nog inte mycket manshat i den där fröken.

    Svara
  24. MiT

     /  06/25/2015

    Svara
  25. MiT

     /  06/25/2015

    Svara
    • Kristian

       /  06/26/2015

      ”Manne Forssbergs skräckvision för framtiden: Att hans döttrar stillsamt vandrar runt i periferin, medan pojkarna tar plats i centrum.”

      Oj. Har han läst någon statistik alls, om högre utbildning, arbetsmarknad, … ?

      Svara
  26. Joakim Steneberg

     /  06/25/2015

    Vad hjälper det om man kan sjunga (yta), men tänker (djup) samt pratar och skriver en massa skit? en 17-årig jänta skall inte uttala sig tvärsäkert om äldre män. Har hon ingen pappa?

    Svara
    • Jag tycker inte åldern är det viktiga. Jag känner många som är både dubbelt så gamla och tre gånger så gamla som hon som ändå är lika galna, och även yngre än hon som är kloka.

      Svara
      • Ja fan, många under 17 som är kloka… Är du själv möjligen u17??

        Svara
      • Joakim Steneberg

         /  06/26/2015

        Visst, vi skall lyssna på ungdomarna, absolut. Men definitivt inte lägga oss platt för det rent infantila, eller det tydligt oförskämda.
        Och visst spelar ålder och erfarenhet roll. En äldre man eller kvinna vet ändå en del om ungdomen, har varit där själva. Men en 17-årig jänta vet inte mycket om, kanske inte ett dyft, om äldre. Särskilt inte om äldre vita(!) mäns villkor. Fundera på det bergersjo!

        Svara
        • Jag tycker absolut inte vi ska lyssna på GALNA ungdomar som Larsson. Men jag tror heller inte exempelvis Natashja ”Lady Dahmer” Blomberg (som Larsson hyllar) som är runt 38 år är mindre infantil än henne. Dårar är dårar, oavsett ålder.

          Svara
  27. Artisten: ”Du är en av många fjortisbrudar”

    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article21027238.ab

    Svara
    • genusfoljaren

       /  06/26/2015

      ”Gunther:s” sammanfattning var träffande.
      Misstänker att hon inte gillade den saken alls? Eftersom han har rätt.

      Svara
    • Joakim Steneberg

       /  06/26/2015

      På pricken av Günther! Men man skulle rentav kunna påpeka ett nytt sorts ”Lex Zara” här. Att hon är utnyttjad av media, liksom Sahlin och Schyman.
      Vilka som är mest enfaldiga, eller sexistiska, media eller de utnyttjade, kan man ju spekulera i. De lever väl samtliga i nån slags symbios…

      Svara
  28. Kent som var ett av de mest hypade banden i början på 00 talet men som dalat endel sista 10 åren valde att kvotera sin förra turne. De spelade bara i Gbg och Sthlm och valde att bara bjuda in tjejband/artister typ 10 st. Blev totalflopp. Sen om det beror på kvotering går väl att diskutera, men deras försvar på floppen handlade mest om dåligt väder, fel veckodag osv. Jag tror nog ändå att de kan ha att göra med att man till stor del bjöd in helt okända artister kan ha haft med saken att göra. Men duktigt jämställda var dom iaf.

    Svara
  29. Svenne

     /  06/26/2015

    Svara
  30. MiT

     /  06/26/2015

    Fast man får vara rätt blind om man i DN-artikeln inte ser vad som menas, att hon tycker att hon ska vara en av huvudakterna, hon klagar ju på att hon får spela på en ”inte lika cool tid”, att hon inte syns på affischer och att det inte matchar. Sen kommer ju tugget om genustänk in också, att hon tycker att det är roligare att titta på en brud, underförstått att det är roligare att titta på henne. Som lök på laxen…

    Svara
    • Bo

       /  06/26/2015

      Skriver Slaskpressen en story baserad på intervju i ”finare” tidning, utan att tala med ”offret”? Tala om lågbudgetjournalistik (eller inte journalistik utan ”journalistik”/skvaller/koka soppa på en spik/hitte-på-skrivande/klickbete). Patetisk publikation.

      Svara
  31. Jan

     /  06/26/2015

    Hon är nog inte så dum i alla fall den där fjortisbruden. Hon skapar uppmärksamhet runt sig själv genom alla dessa utspel. På så sätt får hon en större publik. Sedan tror jag inte att särskilt många, om ens någon, betalar tusen kronor i dagsentré för att höra henne falsksjunga sin enda hit. Där kommer hon nog att märka att ha en hit på Spotify och att dra en stor festivalpublik inte riktigt är samma sak.

    Svara
    • Funkar inte det ena så funkar det andra. 😉 När hon inte har kvalitet nog att dra publik som sångerska satsar hon på att dessutom skrika politiska budskap…

      Svara
      • Lövet

         /  06/26/2015

        Kan nog komma att visa sig att det senare funkar sådär. En stor del av hennes fanbase torde ju vara pubertala tonårskillar. Nu är det dock så att de ganska snart finner andra kvinnliga artister att följa, som ser minst lika bra ut, som sjunger bättre och som – framför allt låter bli att pissa på sina manliga fans.

        Svara
  32. Svenne

     /  06/26/2015

    En tidsfråga…

    Svara
  33. Svenne

     /  06/26/2015

    ”I doubt Valve (Steam) or Paradox Interactive, the makers of the games I mentioned above, would go out like Apple has here. Paradox is based in Sweden, so I think we’re good. But you never truly know nowadays. Step the fuck back, SJWs. Don’t mess with my historical simulations.”

    Svara
    • Kristian

       /  06/26/2015

      Finns det hakkors kvar i Wolfenstein, tro?

      Svara
      • Grodan Boll

         /  06/26/2015

        Så länge du inte spelar den tyska utgåvan så borde de vara kvar.

        Svara
  34. Snacka om att ge (vita) kränkta kvinnor ett ansikte….

    Säkert är hon rädd för starka män också!

    Svara
  35. Visste inte innan idag att Zara Larsson gjorde musik.

    Svara
  36. Greger Palm

     /  06/26/2015

    Och för oss som sett hört upplevt Zara Larsson live b.la i allsång på skansen vet att flickstackaren är i stort behov av erfarenhet ,rutin och ren skär live-träning för att funka i större livesammanhang… om en noobie tycker att hela världen ska utsättas för hennes ”repetitioner” som hon behöver för att bli en riktig live-artist så har hon uppfattat hela underhållningsbranchen fel.. det hon gör kommer kanske kultiveras till ”riktig” underhållning en dag men i skrivande stund vill jag påstå att sommarlovsmorgon och bolibompa är de rätta arenorna för henne.
    Eller hon kanske vill att det ska direktsändas i bästa sändningstid ifrån lokala klubbar när barn och ungdomar prövar och ser om de vill hålla på med olika typer av idrott eller hobbies.. för vem vill väl se de bästa som tävlar i andan om vad idrott ursprungligen går ut på?..
    Eller hon kanske vill att Idol gör en satsning och följer de som var sämst och mest verklighetsfrånvänd i idoluttagningen och dokumenterar deras lysande karriärer i underhållningsbranschen där de kvoteras/kläms in i etern/media istället för de som gick vidare?

    Bortskämd hjärntvättad ungj–el!

    Förresten, inte alla?..
    -Alla 17-åringar är usel på att sjunga med medhörning och låter 1/4 ton för låg i direktsändning.
    -Alla 17-åringar tror att en hel karriär kan vara uppbyggt runt ett förtappat fjortisvibrato.
    -Alla 17-åringar tror att allt en liveartist behöver göra för att dominera konkurrensen är att stå still som en isstod och sjunga.
    -och värst av allt: Alla 17-åringar tror att allt som radikalfeminismen och metrokommunismen påstår är sanning..

    Heja Günter!

    Svara
    • Kristian

       /  06/26/2015

      Sändning när barn övar idrott, vad det inte det som kallades ”lilla sportspegeln”?

      Vad gäller ylande joddel-vibrato har Mariah Carey mycket på sitt samvete.

      Svara
  37. MiT

     /  06/26/2015

    Svara
    • Pet

       /  06/26/2015

      Ett stort tack får gå ut till de män och kvinnor som betalar för andra kvinnors val. Biologi kan verkligen ställa till det med saker och ting. Tur är då att andra finns till hands att betala.

      Svara
      • Hmm

         /  06/26/2015

        Fast när du är inne på din postdoc så är du rätt långt inne i din forksingsrunda. Har du doktorerat inom fysik så bör du vara minst 28 år gamla. Börjar bli hög tid att skaffa barn om man vill ha det. Problemet med när du forskar är att du ofta inte kan stanna. Då får du börja om från början och kan mycket väl vara så att du ser att någon annan har hunnit före med det du börjat på. Det kan också rent av ha stulit dina resultat utan att du får cred då du inte har hunnit publicera än.

        Det här med forskning och att inte kunna stanna är också en sak som jag har emot att staten faktiskt tvingar dig som pappa att ta tre veckor ledigt när ditt barn föds. Det är inte alltid att det går att stanna just då och barn kommer ju inte exakt på dagen så att planera runt det kan bli stora problem. Nu brukar ju ingen skvallra på dem när de går i i labben iaf, men ändå. Vad händer den dagen då någon är sur på honom och bestämmer sig för att sätta dit den nya pappan?

        Summa sumarum, om det ska bli så att kvinnor ska kunna forska på samma villkor som män så måste det till stötting ang barn. Det är ju inte precis så att män behöver välja bort att skaffa barn om de vill forska. Ofta så väljer de en kvinna som stöttar dem och tar hela ansvaret. En kvinna kan inte lämna alt till sin man även om hon skulle vilja det.

        Svara
        • morpheus

           /  06/26/2015

          Varför kan hon inte det?

          En jämställd policy borde vara att den här ”tjänsten” är tillgänglig för såväl män som kvinnor. Om sedan kvinnor utnyttjar den mycket mer så so what.

          Svara
          • Hmm

             /  06/26/2015

            morpheus : Förstår inte din fråga. Kan du förtydliga den? + Din sista meing låter för mig som att du håller med mig?

          • Hmm

             /  06/26/2015

            Alltså så här. De flesta som har doktorerat inom fysik, kemi, bilogi eller medicin förstå vad jag vill komma fram till. 🙂

          • morpheus

             /  06/26/2015

            Min fråga var till det här:

            ”En kvinna kan inte lämna alt till sin man även om hon skulle vilja det.”

            Men jag antar att du menar ledighet för själva graviditet, barnafödande och amning?

            Amning nämner de i artikeln men de andra åtgärderna de pratar om har ju inget att göra med könet på föräldern.

            Jag tror att vi håller med varandra, min poäng är att jag inte hade haft något att invända om projektet hade varit riktat mot ”föräldrar” istället för ”mödrar”. Sedan om man är ledig före eller efter själva födseln blir irrelevant och upp till var och en som individ.

            Amning är väl isf det enda som är könsspecifikt, men alla ammar ju inte ens, varpå mycket väl en pappa kan ha med spädisen på jobbet och flaskmata den vid behov.

            På det stora hela finns det en risk att det slutar med att kvinnor får fler förmåner än män på den här typen av arbetsplatser. Vi är nog redan för den delen, Ulf T har koll på de studierna som visar det.

            Som ett direkt exempel från den här artikeln pratar man ju om att ha 50/50 på alla workshops etc. Ska man nu tvunget kvotera så måste man ju se till representationen av kön. Det framgår inte av artikeln hur stor andel av institutionen som är kvinnor, men om det inte har varit en enda kvinna som avdelningschef eller professor under hans 20 år så gissar jag att den manliga representationen är rättså stor. Och om majoriteten de facto är män så är ju inte 50/50 ett rimligt mål…

            Av den anledningen hade jag också haft mycket mindre att invända om man hade pratat om det här som en praktisk problematik just pga att graviditet/barnafödande/amning är starkt könsbundet, istället för att man som nu virar in det i ”som vi vet är kvinnor diskriminerade inom akademin blablabla…”.

          • Hmm

             /  06/26/2015

            Ok vi både håller med och lite inte varandra. Jag är helt emot kvotering av alla de slag. Får bara inte förekomma. Att man kanske sedan hjälper till att rikta strålkastaren mot någon som är duktig men inte får cred som den förtjänar, vilket saker är jag helt för, men detta är ju då på idividbasis och helt oberoende av kön, hudfärg eller what not. Kan dock behövas så att vi slutar gå i invanda fotspår där samma lyfts fram av gammal hävd. Vi behöver bland nytt tänk med gammalt. Bägge är viktigt.

            Ang gravid och allt som följer med därefter men framförallt innan födsel blir för långt för att gå in på här. Men det kan ta ett bra tag att hämta sig även efter en förlossning, och veckorna är av vikt under ett forskningsprojekt. Hur som så bir det svårt att helt lämna över till pappan.

            Artikeln är ju själv inne på det du säger, och jag tycker, att för rättvisa så borde fördelarna finnas för både män och kvinnor. Vad som stoppade blev ekonomin som så ofta annars. Tråkigt men ibland får man välja. Så är det ju alltid. Hade traditionen i Aussi sett annorlunda ut att män delade lika på ansvaret för barnen så hade kanske 1 inte diskussionen alls behövts på samma nivå 2 det varit mer aktuellt att ha det könsoberoende.

            ”Av den anledningen hade jag också haft mycket mindre att invända om man hade pratat om det här som en praktisk problematik just pga att graviditet/barnafödande/amning är starkt könsbundet, istället för att man som nu virar in det i ”som vi vet är kvinnor diskriminerade inom akademin blablabla”

            Här håller jag helt med dig framförallt i Sverige. Här har vi nästan alltid sett till sak och inte person så länge som vi iaf haft en ren fysikfakultetet. I andra änder så ser det lite annorlunda ut vad det gäller att tillsätta professurer tex. Vissa har en idé om att män inte gillar att bli ledda av en kvinna så för att göra alla nöjda så tillsätter man en man för säkerhets skull (nej jag tänker inte röja mig genom att ge dig exempel 😉 ) Men…. jag kan avslöja att idag så sker det helt öppet könsdiskriminering i Sverige mot ta da…. MÄN. Detta är inom ett högintressant område inom naturvetenskapen på ett ställe som är viktigt för Sveriges framtid. De som rekryterar har erkänt det helt öppet att de gjorde vad de skulle i början, dvs tillsatte efter kompetens, upptäckte sedan att hoppas det blev visst bara män, och nu så anställer de inga fler män ALLS, för nu ska det jämnas till. Om jag kunde så skulle jag anmäla dem, men av divers skäl så kan jag inte.

            Så ja jag är feminist. Jag anser att det finns områden som det är en nackdel att vara kvinna på. Men jag har aldrig sagt att det inte finns områden som det är sämre att vara en man på också. De är bara inte lika många, men vi börjar närma oss. Och på helt fel sätt. Istället för att alla ska få det bättre så ser vi till att dem som hade det bra innan får det sämre. Rättvisetänk à la kommunisterna. Typ jag har inte en fin bil. Du har. Jag slår sönder din bil så har ingen en fin bil = rättvisa. Kommunister i ett nötskal. 👿

            Jag är då mer för att alla ska ha en fin bil och här blir jag då överens med artikeln. Istället för att sänka män så lyfter vi kvinnor där det faktisk inte finns något alternativ annat än till att inte skaffa barn alls. Och i slutändan så kommer det ju en pappa till gagn också. Den pappan som har barn med en forskare. 🙂

        • pet

           /  06/26/2015

          Håller med dig men jag är ändå osäker på vad jag tycker om att på andras bekostnad tillhandålla könsspecifik hjälp som bottnar sig i ett beslut från individen. Är havandeskap ett hinder för kvinnor eller en möjlighet? Kanske är det just ”gender inequality” som jag inte håller med om. Bra för mödrar att tjänsten finns åtminstone, så mycket kan jag ju hålla med om. Ska klura på det ni skriver.

          Svara
  38. Bagis

     /  06/26/2015

    Vem fan är Zara Larsson? Alltså, allvarligt menat. Har aldrig hört talas om flickan, och jag är ändå väldigt musikintresserad.

    Svara
  39. Pet

     /  06/26/2015

    Jag har aldrig förstått hur åsikter som ”manshat” och all kritik mot män och maskulinitet, halmgubbar eller ej, går ihop med det vardagliga livet. Det är för mig underligt att ha spelningar med män i bandet eller umgås med män och samtidigt ha svävande åsikter om kön, ras och sexualitet som är väldigt provocerande. Är de en godkänd klick av vänner eller bekanta som inte skadar hennes värdighet att umgås med, eller anser hon sig leva i ett konstant underläge även bland vänner? Hur ser ni på sådant? Hur fungerar det? Jag borde nästan skriva ett mail till fröken Larsson.

    Svara
    • Trolletplit

       /  06/26/2015

      Jösses, vad pisk hon får i kommentators fältet.
      Det finns ju en risk att feministpressens lilla prinsessa blivit skrumpen av feministpressen själva.
      Synd att ingen kunde förlåta för den lilla tjejen är det är dumt att hata halva befolkningen bättra för att plocka feministpoäng av Lady D och de andra manshatarna.

      Svara
  40. Nu tycker zara att om man inte vet vilken hon är så skämtar man bah. Alla vet väl vem zara är?? Haha vilken liten vidrig ursäkt till människa. Men så här är alla svenska kvinnor nu för tiden… Hon skulle behövt en fet smäll så hon vet att man kan inte öppna käften hur man vill

    Svara
    • MiT

       /  06/27/2015

      Njaääeee, inte är hon så vidrig? Sådana som startar twitterdrev mot folk, de är vidriga ursäkter till människor. Zara har ett stort ego bara som behöver en ordentlig motgång, då kommer nog lite ödmjukhet. Och inte ska man behöva uppmana till att ge folk på käften heller.

      Svara
  41. Jack Råstedt

     /  06/27/2015

    Riktiga feminister ute i världen skäms över de ”feminister” vi har här hemma.
    Dessutom är Zara Larsson en ytterst odräglig person.

    Svara
  42. Jenn

     /  06/28/2015

    Haha, tror att nån påbörjat ett vasst parodikonto på extremfeminister =) Kan bara hoppas att det får lite bränsle genom följare —-> https://twitter.com/Ultrafeministen

    Svara
  43. Thomas

     /  07/04/2015

    Zara är i sak så fel ute, så infantil att man inte riktigt vet var man ska börja. Günther var i stort sett bullseye i sin kommentar om att hon är en av många fjortisar som är världsberömda i Eken och tar käften full om sin person – det är litet som killen i Milli Vanilli som deklarerade att ”Mick Jagger når inte mig till knäna i fråga om utstrålning på scenen” innan det visade sig att han och hans polare inte ens sjöng, de var bara modeller. 😀 Men i dagens Sverige anses det ju sexistiskt att ens förvänta sig att unga hajpade tjejer ska visa någon sorts varaktighet och kunnande innan de börjar tjoa om at de äger världen.

    De som driver Bråvalla har naturligtvis all rätt i världen att göra en marknadsmässig och artistisk bedömning av vilka slags akter som kommer att dra folk – Zaras Spotify-publik må klicka och tweeta ivrigt men de är knappast den sorten som betalar många hundra spänn för att se henne på en festivalscen. Och om två år kommer Zara förmodligen att vara lika inaktuell som artist som Rebecca & Fiona, vilka tidigare satt på Stureplansdisco-tronen och syntes nästan överallt i snackmedia, är idag. (Fiona F. sågs senast när hon blev utkastad från en krog efter hårt festande, enligt Flashback)

    Att Marit Bergman, en annan gapande halvföredetting som älskats av svenska media i evigheter , och som började sin karriär med singeln ”Kill your Boyfriend!”, nu sluter upp bakom Zara Larsson känns bara logiskt.

    Svara
  1. Stöd Zara Larssons feministiska kamp för vita svenska kvinnors självklara rätt att få precis allt vi pekar på! | Jämställdhetsfeministerns blogg
  2. Zara Larssons värsta ovana | Maniac Media

Kommentera

