En jämförelse mellan mobbare

För rätt länge sedan kom Martin Aagård ut ur garderoben som riktig mobbare

aagård4

Men det var givetvis inte Aagård som mobbade utan det var strukturerna som gjorde att han betedde sig som ett rövhål. Enligt honom själv alltså…

I ett sommarprat kom också David Batra ut som mobbare, nu har jag inte lyssnat på programmet utan går enbart efter vad som står i den här artikeln.

Men visst kan man se en skillnad i hur de båda ser på sin egen del i det hela? Aagård har inget eget ansvar alls utan det var ”strukturerna” som tvingade honom, Batra går till sig själv och frågar sig hur han kunde göra något sådant. Den ena njöt av att vara ett svin (för det var ju inte strukturerna som njöt…), den andra inte alls utan snarare tvärtom, Batra verkade må piss av det.

Några tankar bara hur olika det kan se ut när gamla mobbare kommer ut och vilket ansvar de är beredda att lägga på sig själva…

Men om någon har lyssnat på Batras sommarprat och det skulle vara annorlunda mot hur det beskrivs i artikeln så säg till!

**********

Henrik Leman uppmanar folk att stödja GAPF i ett inlägg, det gör jag också!

**********

Dag Öhrlund har två nya inlägg i hans lilla? serie ”Landet jag inte känner igen”

Landet jag inte känner igen, del 10: Våldtäkt med statsrabatt

Landet jag inte känner igen, del 11: Äntligen dras pensionärernas sylt in!

**********

Jämställdhetsfeministern har varit flitig som ett bi (inte bidrottning…) det senaste

Vänsterpartiet: invandrarkvinnor ljuger och vanliga svenska män är minst lika hemska som islamistiska fundamentalister”

Bara för att Zara Larsson är kvinna!

Samtidigt hos riksdagspartierna: en feministisk analys av opinionsläget

Gör som Molly Sandén: döm ut människor utifrån deras kön!

**********

Politivisms två senaste

”Vart skall man gå om inte till SD?”

Gästbloggare: Jussi H. Lundell

**********

En sågning av en radikalfeminist på Metro, missa inte!

Sandra och Patriarkatet

*

MVH

MiT

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

42 kommentarer

  1. MiT

     /  07/13/2015

    Bara för att han är man kanske… 😉
    http://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/mitov-nilsson-raddade-straff–hatas-pa-natet/

    Svara
  2. Svenne

     /  07/13/2015

    Svara
    • Har ställt frågan till flera av lokalbefolkningen här på Rhodos, om de vet vem Alexandra Pascalidou är och svaret har hela tiden varit det samma: ”Who?

      Svara
      • Svenne

         /  07/13/2015

        ”Who?” Önskar jag kunde säga detsamma:)

        Svara
  3. Svenne

     /  07/13/2015

    Svara
    • Trolletplit

       /  07/13/2015

      Sommaren 2015, då dumheten fick ett nytt namn:
      Linda Snecker

      Svara
  4. David Batra, han är gift med nån komiker har jag för mig?

    Och Dag Öhrlund, var inte han chefredaktör på porrtidningen Cats under mitten av 90-talet? Jag hittar inget om det på hans sida men jag har för mig att det var så…

    Svara
  5. Sören

     /  07/13/2015

    Det verkar som Davids försyndelse var på mellanstadiet, medan Martin var så gott som vuxen. Dra era egna slutsatser av det

    Svara
  6. MJ

     /  07/13/2015

    Batra pratade också om strukturer. Men som förklaring och materiellt.
    Han hade själv låg rang bland killarna och för att inte själv hamna längst ned tillsammans med Micke (tror jag han hette) så deltog han till viss del. Micke hade uppfattat det som att även Batra var mobbad.

    Bland människor långt med i hierarkier är det ju vanligt med hat och våld mot grupper som är längre ned, just för att det inte är kul att vara på botten. Det är därför fångar jagar sexbrottsdömda, trots att en mycket stor del av våldsbrottslingar och pundare själva begått sexbrott. Men de vill ha grupper att trampa på för att inte vara sämst.
    Eller att arabhatet blomstrar bland arbetslösa, outbildade, m.m. De vill hitta grupper som är mindre värda.

    Svara
  7. Kristian

     /  07/13/2015

    Veckans Sargon of Akkad ”This week in Stupid”
    (This Week in Stupid (12/07/2015) – Special White Guilt Edition!)
    https://www.youtube.com/user/SargonofAkkad100/videos
    tar upp den rasistiska grillnormen i följade ”artikel”:
    http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jul/04/barbecue-american-tradition-enslaved-africans-native-americans

    Det räcker egentligen med första meningen:
    ”Barbecue is a form of cultural power and is intensely political […]”

    Svara
  8. Svenne

     /  07/13/2015

    Svara
  9. Svenne

     /  07/13/2015

    Svara
  10. Svenne

     /  07/13/2015

    Svara
    • Nå ja, Juholt hann inte riktigt hamna i Löfvéns sits … Inte heller Sahlin … Tänk vilken skada de skulle ha orsakat respektive … Det bästa som S mäktar att ta fram som partiledare … Ger ett perspektiv hur bra partiet fungerar i övrigt …

      Svara
  11. Svenne

     /  07/13/2015

    Svara
  12. Svenne

     /  07/13/2015

    Svara
  13. MiT

     /  07/13/2015

    Svara
  14. Svenne

     /  07/13/2015

    Svara
  15. Svenne

     /  07/13/2015

    Svara
  16. Svenne

     /  07/13/2015

    Svara
  17. Svenne

     /  07/14/2015

    ”Feminismens Mordor” börjar bli välkänt…

    Svara
  18. Svenne

     /  07/14/2015

    Svara
  19. Anonymiserad

     /  07/14/2015

    Det är ett problem att jämföra mobbare såär
    Nämligen.
    Batra beskriver sig som ”långt ner på hackordningen” Mikael anser honom mobbad.
    Dvs att Batra var förmodligen också mobbad och tog sig upp på hackordningen genom att själv mobba (sparka neråt)
    Ingen vill vara lägst i rang och den som är det kommer att göra ALLT för att åtgärda det.
    Oavsett vad det innebär.
    Det i sig gör att det de facto är SÄMRE människor som som sparkar neråt.
    DVS Batra är och förblir ett jävla rövhål.Ännu värre än de som var högt upp i rangorningen som hackade,de visste inte bättre.Jag UTGÅR från att Martin Aagård faktiskt inte visste bättre och som ”vuxen” förstått vad han gjorde.MEN det ändrar inte saken om att han verkar stolt över det fortfarande.
    Det är så ibland..på en del ”friskolor” att man blir uppfostrad på det sättet och den uppfostran ÄR man stolt över att ha genomgått och i sin tur förväntas man av de som uppfostrat att man ska vara dels lika ”god” uppfostrare dels stolt över det.

    har man inte gått på någon av dessa friskolor är det svårt att förstå hur någon kan vara stolt över det.

    Nu var det väl faen vad den där Anonymiserad tog sig luft ,tänker ni?!
    Ja,jag var mobbad från mitten på 2:an(då ,båda mina kompisar Alexander och Tomas flyttade) och fram till mitten på 8:an.(där någonstans började jag träna boxning och kunde bokstavligt talat SKRÄMMA skiten ur vem som helst.Jag använde mig aldrig av det dock.)När jag började på gymnasiet var det på en friskola.Det var dock ingen som försökte trycka ner mig i någon soppkantin i matsalen.Och om jag såg något hända mina vänner,då räckte det ofta att jag reste mig från bordet för att behandlingen som ”herrarna” utförde skulle avbrytas.

    Svara
    • MJ

       /  07/14/2015

      Hur visste de att du var den enda som tränade boxning om du aldrig använde dig av den?

      Svara
      • morpheus

         /  07/14/2015

        Du har aldrig känt till andras fritidsintressen utan att de för den sakens skull spelade ishockey i matsalen?

        Svara
        • MJ

           /  07/14/2015

          Jo, men jag har aldrig upplevt att någon blivit imponerad av någon annans kampsports-intresse utan att detta uppvisats.
          Däremot tvärtom.

          Svara
          • Anonymiserad

             /  07/15/2015

            Jag antar att det hade dels med muskelutveckling att göra.Dels antar jag att man för sig på ett annat sätt när man ”kan” lite mer självsäkert kanske?Utan att för att man för den delen behöver gå runt och ”spänna sig” .Det gäller för övrigt fortfarande.
            Jag har ett par vänner som ibland hamnar i trubbel, på grund av sin käft eller andras det låter jag vara osagt. Det brukar dock kunna lugna ner sig när jag involverar mig.
            Det har förmodligen inte alls med muskelmassa att göra längre, mer att min boxningsträning på något sätt gör att jag inger ett lugn, just för att jag verkligen inte behöver visa att ”jag är tuff,akta dig” .Och jag tror dessutom att ”imponerade” är fel ord.
            Jag kan inte förklara det där,det är nog bättre om du frågar en psykolog eller sociolog eller liknande hur det går till.

            Nu när jag funderade på det.
            Jag såg ett avsnitt av Simpsons för länge länge sen,där Lisa visar på att det är ”lukten” på vissa människor svett som får mobbare att agera.Steget är inte långt från att börja fundera på om det är så att hur man för sig agerar och beter sig som person som får mobbare att agera?
            Dvs om man är lugn självsäker och hanterar alla situationer(oavsett man gör det eller inte så går det att lura sig själv att man gör det och då har man dessutom lurat omgivningen att det är så) så kanske man ses som ett ”starkare” byte.Och ”rovdjuren” attackerar hellre någon som verkar svagare.

            Kan vara så att denna bloggen är helt fel ställe att ta den diskussionen på dock.

  20. Svenne

     /  07/14/2015
    Svara
    • ‘Mörkröd’? Snarare har det röda en mörkgul nyans … (och mörkgul vet alla vilken färg det är …?)

      Att slå igen ett fungerande kärnkraft är det samma som att såga av grenen man sitter på … Samtidigt blir det precis som statsbidrag/subvensioner till ‘grön’ verksamhet olagligt gynnande av kommersiell verksamhet, då det inte är tillåtet för offentliga enheter … Det är inte deras uppgifter. Rent logiskt borde samma argument gälla för att inte ge bidrag till att SAAB inte skulle gå i konkurs, som för ‘grön’ kommersiell verksamhet, som uppenbart inte överlever av egen kraft …

      I kärnkraftens fall som energikälla, så lägger man tvärt emot på avgifter, som man bl.a. ursäktar med att det skall täcka kostnader för deponering av ‘avfall’. ‘Avfall’? Nej, det blir som att köpa en bil, använda den en gång, för att sedan gräva ner den … En kombo av ‘slit o släng’-kulturen och PK … Miljövänligt? Glöm!

      Svara
  21. MiT

     /  07/14/2015

    Svara
    • Pet

       /  07/14/2015

      Tja, kan de inte odla skägg så får de väl odla något annat.

      Svara
  22. MiT

     /  07/14/2015

    Svara
    • Som politiker på den nivån kan man kläcka ur sig vad som helst, utan att behöva vara rädd för juriska följder … för jag tvivlar starkt på att hon kan bevisa det hon påstår i domstol …

      På tal om bevisning, så har hon själv sedan länge klart visat vad hon går för, så Eurokrisen behövs inte i hennes fall som avslöjande faktor …

      Svara

Kommentera

