Äldre vita manliga professorer rensas ut!

Det gäller Stockholms universitet, Juridiska fakulteten och konstverk i Fakultetsrummet och Rättegångssalen. Där ska de gamla unkna männen rensas ut för att de också är vita förstås, det är ju skälet som anges

äldrevitaprofessorer

Det andra skälet som anges, att de inte beskriver fakulteten och dess historia på ett relevant sätt, är ju bara undanflykter eftersom det TYDLIGT står att det handlar om ”äldre vita manliga professorer”. Annars hade man ju inte alls nämnt det alls?

äldrevitaprofessorer1

Undrar hur de ska beskriva fakultetens historia nu? Om de rensar bort alla vita unkna män? När det bara fanns vita unkna betydelselösa män, som förvisso hade stor betydelse fram till 1970, betyder det att fakulteten saknar historiska betydelsefulla personer helt plötsligt? Kommer de rent av att sakna historia? Eller ska de hitta på en ny när den gamla inte passar politiskt i nutiden?

Identitetspolitik de luxe har slagit klorna i fakulteten, ”det är viktigare att alla kan känna sig delaktiga och inkluderade i våra mötesrum och lärosalar än att visa porträtt av utvalda äldre manliga kollegor”… Undrar om äldre vita män känner sig inkluderade efter utrensningarna… Undrar också om det är några som gnällt och vilken typ av människor det är i så fall? Och det andra skälet till att de tog bort konsten blåser de själva effektivt bort när de börjar jiddra om ”känna sig delaktiga och inkluderade”. Så enda skälet var alltså att de var vita och män…

– Vi hade även en byst i Fakultetsrummet, på en av de professorer som hårdast engagerade sig emot att Sveriges första kvinnliga juris doktor, Elsa Eschelssons, skulle få bli professor för drygt 100 år sedan. Skönt att den nu är borta från Fakultetsrummet.

Att se på historien med dagens glasögon på näsan i syfte att leta fel och ”rätta till felen” är aldrig bra någonstans…

Men vi får väl hoppas att den konst som nu pryder lokalerna är både foträt, genusrätt, HBTQ-certifierad, miljöanpassad (inte målad med giftig färg) och så vidare så ingen stackare känner sig exkluderad. Och att fakultetens historia också därmed är ”åtgärdad” så den passar dagens löjliga gnällspikar.

Inte så svårt att gissa att det är genusfolk som slagit klorna i dem för sådan idioti kan bara komma från det hållet.

Gender studies, när ord inte betyder något längre

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

57 kommentarer

  1. Per

     /  07/24/2015

    Ska bli skönt när vi kan rensa ut dessa parasiter till lagvrängare som inte gjort en vettig arbetsinsats i hela sina liv.

    Svara
  2. De lägger krokben för sig själva…hur skall de nu övertyga nästa generation om könsmaktsordningen fordom och visa hur långt vi kommit? Om nån visar ett exempel på när historierevisionism lett till nåt gott bjuder jag på öl…förlåt alkoholdryck enligt respektives smak utan att vara manligt kodad som ”öl”…

    Svara
    • Kristian

       /  07/24/2015

      Nu är du islamofobisk och vätskenormativ. Det finns vissa som föredrar tofu.

      Svara
      • Om du föredrar att dricka tofun, är den inte lite väl gammal då och stinker …?

        Svara
        • Svenne

           /  07/24/2015

          Nu är du åldersnormativ och doftfobisk, må Gud_run vara din själ nådig:)

          Svara
        • Finns en del stollar som säger det om de ädla whiskeydropparna också så det finns säkert nån sate som gärna dricker tofu.

          Svara
  3. Hmm… Ytterst intressant. Samma tankar om degenererad konst hade också en misslyckad hötorgskonstnär med storhetsvansinne. Den berättelsen hade inget lyckligt slut.

    Svara
    • Ivar L

       /  07/24/2015

      Ja, alla andra likheter lyser med sin frånvaro men det finns helt klart likheter med otäcka regimers olika slags utrensningskampanjer. Det ÄR historierevisionism även om det bara handlar om porträtt. Det finns dessutom inget som säger att det slutar här. Det fortsätter både här och där med både det ena och det andra. Bit för bit… Skrämmande.

      Svara
  4. MiT

     /  07/24/2015

    Svara
  5. Hitler rensade ju bara ut judarna ur universiteten – Stalin rensade ut judar och alla som hade besökt västvärlden någon gång. Feminazisterna har ett vidare perspektiv – 1. rasism: vita rensas ut; 2. sexism: män rensas ut.

    ”The first major law to curtail the rights of Jewish citizens was the Law for the Restoration of the Professional Civil Service of April 7, 1933, which excluded Jews and the “politically unreliable” from civil service. The new law was the German authorities’ first formulation of the so-called Aryan Paragraph, a regulation used to exclude Jews (and often, by extension, other “non-Aryans”) from organizations, professions, and other aspects of public life. This would become the foundation of the Nuremberg Race Laws of 1935, which defined Jews not by religious belief but by ancestral lineage and which formalized their segregation from the so-called Aryan population.”

    ”Jewish professors and students were expelled according to the racial policy of Nazi Germany, ,,,”

    Det är väl bara att byta ut ”judar” mot ”vita CIS-män”? Eller ”vita, äldre män”?

    Svara
    • Ivar L

       /  07/24/2015

      Det finns vissa likheter i historieförnekandet och censurviljan men där stannar det.
      Stalin och Hitlers regimer dödade och torterade en enorm mängd människor. Det gör INTE genusfolket. Det är en djävligt avgörande skillnad.

      Svara
      • michael

         /  07/24/2015

        Vi får väl se hur det slutar redan nu förespråkar vissa radikalfeminister att man ska abortera bort pojkfoster.

        Svara
        • Ivar L

           /  07/24/2015

          Alltså, graden av vansinne hos extremfeministerna är troligtvis på vissa sätt större än nämnda mördarregimer men de har ju inget som helst våldskapital. Det är en mycket avgörande skillnad som i vart fall jag tycker gör att direkt jämförelse med mördarregimerna känns rätt oseriösa.

          Svara
        • Motsvarande som i Kina, där deras begränsning i barnafödande orsakade att det till största delen ”bara” föddes pojkar där …

          Svara
      • Stasi next?

         /  07/24/2015

        Folk tar nog inte galningarna på riktigt allvar. Man vill inte tro att det kan bli illa. Men om vi tvättar sömnen ur våra ögon så kommer vi se att redan nu är det för jävla illa. Vi har dessa galningar bland de högsta posterna i politiken. De har även lyckats manipulera massor av unga tjejer (och en del killar) redan uppenbarligen.

        Och även om det inte går så långt som interneringar och liknande så är det ändå riktigt riktigt illa. Vad fan? censur i demokratin sverige år 2015!!

        Svara
        • Ivar L

           /  07/25/2015

          Jag håller med om att det är illa på många sätt men jag blir faktiskt riktigt oroad över historiekunskaperna och verklighetsuppfattningen om man inte ser en AVGÖRANDE skillnad mellan våra svenska stollefeminister och Hitler/Stalin och kompani.

          Det finns likheter i tankemönstret (speciellt SCUM och sånt) men det finns inget som tyder på att det kommer att leda till något som t.ex. liknar dessa regimers terror. Naturligtvis kan ingen se in i framtiden men lite sinne för proportioner kanske vore lämpligt.

          Det som möjligen skulle kunna leda till terror är om feminismen mer konsekvent lierade sig med våldsvänstern eller någon slags feministiska islamister. Men inte ens Sveriges våldsvänster (lika lite som nynazisterna) är i närheten av något som liknar 1900-talets mördarregimer.

          Svara
    • MJ

       /  07/24/2015

      Men att judar skulle vara ett folkslag och inte en religion håller väl ni Israelvänner med om?

      Sedan lät ju nazisterna många nyttiga judar vara kvar. Bland annat 1800 judiska officerare. Ledarna trodde nog helt enkelt inte på sina tokiga idéer, precis som det brukar vara med religiösa ledare. Det är nog också en stor skillnad.

      Svara
  6. MiT

     /  07/24/2015

    Svara
    • Kristian

       /  07/24/2015

      Man kan tro att Killing har skrivit fel, men ”vart” är rätt om man talar om flyttbara gränser.

      Svara
    • Aj! Nu får jag blåmärken i pannan igen …

      Svara
    • … de flesta är inte vuxna …” vilket betyder att det kan vara vuxna upp till 49,99% av de ensamkommande som anger att dom är barn, trots att det inte är svårt att konstatera att den biologiska klockan tickat mycket, mycket längre i berörda fall …

      Någon som glömt bilden på den postpubertala ”pojken” som springer tillsammans med sina ”jämnåriga” prepubertala (?) klasskamrater …?

      Svara
    • MJ

       /  07/24/2015

      1. Hur många är det som ljuger? Är det som vanligt baserat på skäggväxt och vill de göra motsvarande bedömning på om Svenska barn ska betraktas som barn?

      2. Vad är skälet att ljuga? De vill ha en god man eller?

      Svara
      • Sune

         /  07/25/2015

        De får en bättre behandling med exempelvis eget rum. Plus ett offentligt biträde, vilket ökar deras chanser att få asyl. Man kan komma från länder som Marocko, varifrån man aldrig annars skulle få asyl i Sverige.
        http://www.svt.se/nyheter/inrikes/barnen-som-lever-pa-gatan-och-livnar-sig-pa-brott

        Svara
        • MJ

           /  07/25/2015

          Bättre behandling är möjligt. Men offentligt biträde får alla och prövningen och reglerna är de samma.
          Men det är alltså risken att de ska få bo i eget rum en liten tid som är anledningen till att man ska lägga en massa pengar på ålderstester?

          Svara
          • MiT

             /  07/25/2015

            Nej, därför att barn har en särställning och då ska det inte fulutnyttjas av vuxna. Jag har också sett siffror på kostnader för de ensamkommande på allt från 6000 till 16 000 kronor per barn och dygn. Det skulle kunna vara en ”rimlig” summa om det gällde en traumatiserad 6-åring men inte en 25-åring. De ska bevisa sin ålder om det inte är uppenbart, så tycker jag.

          • MJ

             /  07/25/2015

            Du förstår säkert att 25-åring inte påstår att de är 6 år.

          • MiT

             /  07/25/2015

            Nej, det behöver de inte, det räcker med att de säger att de är 17 år och 11 månader för att få samma särskilda rättigheter som barn. Eller de kan säga att de är 17 år även om de är 25. Svårigheten ligger ju inte i att se om någon är 6 år eftersom en 6-åring GARANTERAT ite kan passera som myndig, eller hur? Man behöver inte veta om de är 6 eller 10 år eftersom de ändå KLART är under 18 år. Men att som 20-25 åring påstå att man är under 18, där finns det MYCKET att vinna.

          • MJ

             /  07/25/2015

            Vad viner man då?
            Eget rum i en månad?

          • MiT

             /  07/25/2015

            Naturligtvis inte bara det utan ett förmodligen garanterat PUT och no questions asked. Som om du inte vet sånt…

  7. Tor

     /  07/24/2015

    Så detta lilla käcka klipp som dessutom heter ”SSU”
    Safe space university.

    Svara
  8. Tor

     /  07/24/2015

    Precis som all annan kvotering så tar man ifrån glädjen och det stora i att av egen kraft kunna slå sig in bland se gamla gubbarna.
    Idag håller kvinnorna i god takt på att ta över universiteten. Tids nog kommer duktiga tjejers porträtt upp på väggen för att de just varit duktiga, inte blivit inkvoterade.
    Känner och känner till några kvinnor som är dekanus och vicerektor på fina universitet. De jobbar stenhårt och är fantastiskt duktiga. En kvotering borde vara ett slag i ansiktet på dem.

    Svara
    • Ivar L

       /  07/24/2015

      Historien kommer att börja nu förmodligen.
      Så att det inte blir så många gubbar på väggarna.
      Blir nog mest selfies.

      Svara
  9. Joakim Steneberg

     /  07/24/2015

    Har för mig att nån vit(?) äldre(?) man har beskrivit och varnat för historieförfalskning, Orwell hette han, han var nog inte 84 men boken hette 1984. Nu känner jag inte till den här historien om bysten,alltså den på honom som var emot. Men att det fanns motstånd för hundra år sedan mot kvinnor på universitet har väl förklarats? Manlig försörjningsplikt, och man ville inte att förmögna kvinnor skulle ta plats från mindre bemedlade män på de begränsade platserna. Fanns säkert andra individuella skäl, som dock knappast överträffas av diverse genusfascisters här och nu.

    Svara
    • Kristian

       /  07/24/2015

      När jag hör om bysten tänker jag omedelbar på hur Trotsky och andra försvann i sovjetiska fotografier.

      Svara
  10. Joakim Steneberg

     /  07/24/2015

    Det allvarliga och verkliga problemet idag och för framtiden är väl för f-n (ursäkta) att pojkar diskrimineras i skolbetygen, och därmed tappar sugen, så att idag 2/3 av studenterna på universiteten är kvinnor!!!
    Men det är nästan helt tyst om dessa problem, som beror på bl.a. diskriminering av manligt kön. Män, pappor, pojkar.

    Svara
    • Tor

       /  07/24/2015

      Ett STORT problem. Nu ska ju småkillar dessutom få veta att de alla har en potentiell våldtäktsman inom sig. Kommer att vara jättelätt att få ut trygga, stabila killar…
      Det katastrofala stöket i klassrummet drabbar framförallt killar. Mer disciplin och problemet är löst – men det är väl för enkel värklighetsbeskrivning (värklighet är när det gör ont att tänka på riktigt:)

      Svara
      • Kvinnotering

         /  07/24/2015

        Strategin är ju att sänka pojkarna för att tjejerna ska kunna dominera. Det är feministisk strategi (inte alla feminister, tex de feminister som tror feminism=jämställdhet).

        Det är jävligt märkligt att systemet trots att det var lagligt att ge platser till underrepresenterat kön då meriterna var lika på högskolan togs bort för att det gynnade pojkar. samtidigt kvoterar in tjejer i väldigt många andra sammanhang. Tex nu i börsstyrelser där inte ens meriter vägs in. Det luktar väldigt skumt.

        Svara
    • Hade en (kvinnlig) lärare i ett (tråkigt) språkämne, som bara pratade med flickorna på lektionerna, övriga ignorerades helt …

      Svara
      • Missade att nämna att detta var under högstadietiden vid slutet av 1970-talet …

        Svara
  11. Kristian

     /  07/24/2015

    Lite trollkänsla är det. Vet inte riktigt vad hon menar.

    Svara
    • Erik

       /  07/24/2015

      Jag reagerade på något i DN:s tweet, vilket jag inte tycks ha varit ensam om att göra:

      Svara
    • Liten

       /  07/24/2015

      Bara vita som kan våldta? Snyggt sätt att legitemera IS härjningar och slavmarknader, jag är säker på att kvinnor som säljs som slavar på marknader håller med henne. Alla vet ju att de säljs till svenska vita cis män. Själv har jag två stycken, hur många har ni andra?

      ”Man häpnar”, japp helt rätt. Idiot.

      Man får hoppas det är ett fejkkonto men jag är osäker.

      Svara
    • Olof

       /  07/24/2015

      Inom vissa rasistiska kretsar anses det vara väldigt fult att vara just rasist, så för att försöka ursäkta sin rasism så låtsas man att rasism bara är rasism om fördomar kombineras med makt. Det funkar naturligtvis knappt ens om man kommer från strikt auktoritära kretsar och de flesta inser att makt (och privilegier, etc) är en dynamik som varierar över allt från tid till plats till situation till grupp av människor, vilket gör en sådan definition av rasism helt meningslös; ordet skulle då inte säga något alls utan en beskrivning och analys av de specifika maktförhållanden i situationen där fördomen uttrycks.

      Den här personen kan mycket väl vara ett troll, men tankesättet är inte ovanligt bland den typen av rasister. Det är sällan lönt att diskutera saken med dem då de i allmänhet tillhör strikt auktoritära hierarkier och du inte lär vara över dem i den hierarkin. Dock kan man vara ganska säker på att deras begränsade förmåga till logiska resonemang tids nog kommer att leda till att de gör övertramp inom gruppen och därefter kommer att mobbas ut ur tillhörigheten. Är människan på riktigt så var nog formuleringen i det här något som lär få konsekvenser…

      Svara
      • Ivar L

         /  07/24/2015

        Sannerligen en märklig tankefigur hos vår tids högljudda rasister och sexister. Dessutom, är det ju inte ens säkert att de som hånas har mer makt än de extremfeminister och s.k. antirasister som kritiserar dem. Har t.ex. Ulf Brunnberg mer makt än de som kritiserade hans uttalande om kvinnliga brandmän?

        Svara
        • Olof

           /  07/24/2015

          På fika hemma hos Ulf Brunnberg eller på en Jönssonligan inspelning har säkert Ulf Brunnberg ett maktövertag. På twitter eller i Aftonbladets lunchrum eller i kulturmedia i allmänhet har han det knappast. På IS kontrollerat territorium i Syrien kan de ju tävla om vem som har minst makt, och det kan säkert variera beroende på om stening eller halshuggning är det pågående diskussionsämnet. Makt är flytande och beror på kontext och syftet makten skall användas till. Därav blir alla definitioner avhängiga av en ospecificerad maktrelation meningslösa i sig, eftersom det då helt beror på kontext och vem som sa något om det är rasistiskt eller sexistiskt just där och då av dem.

          Svara
  12. Ivar L

     /  07/24/2015

    Läste precis ett citat från dekanus Jonas Ebbesson på Fria Tider som gör att man undrar om han har en skruv lös:

    ”Jurister är överrepresenterade i samhällets olika maktsfärer…”

    Vad menar människan?
    Är det för mycket jurister på jobben som kräver juristexamen eller?
    Det är så man undrar om det finns en källa med hallucinogen gas som sipprar upp genom brunnar i Stockholms innerstad med omgivande campus.

    Svara
    • Ivar L

       /  07/24/2015

      Ytterligare en skruv lös menar jag förstås.

      Svara
      • Opie

         /  07/24/2015

        Så svårt är det väl inte att förstå att han menar att jurister är överrepresenterade på beslutande positioner inom myndigheter, företag och inom politiken. Om han har rätt i sak har jag dock ingen aning om.

        Svara
        • Ivar L

           /  07/25/2015

          Men det är väl inget konstigt att jurister är överrepresenterade på myndigheter. Myndighetsutövning handlar oerhört mycket om juridik och lagar. Det är väl inte konstigare än att ingenjörer är överrepresenterade på Ericsson?

          Svara
        • Ivar L

           /  07/25/2015

          Att högutbildade är överepresenterade i vissa maktsfärer är säkert sant men är verkligen just jurister signifikant överrepresenterade i förhållande till andra högutbildade såsom civilekonomer, civilingenjörer med mera? Det har inte jag hört tidigare.

          Svara
  13. Jurister som städar i historien är riktigt illavarslande. Dottern har bestämt sig att svara ”flygvärdinna” om någon frågar vad hon gör, så hon slipper skämmas.
    Flygvärdinnor älskar alla.
    Kan vi nu inte göra en riktig historierevision? Gustav Vasa blir Gustava, Karl den tolfte Karolina och så fortsätter vi. Har vi problem kan vi fråga Putin för där skrivs visst historien om – igen – så Stalin blir större hjälte.
    Jag hoppas att någon sedan förklarar vad var det som blev bättre både med juridiken och världen för övrigt.

    Svara
  14. MiT

     /  07/24/2015

    Svara
  15. MiT

     /  07/24/2015

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: