Dagen då tiden stannade i Sverige

Så har den då kommit, dagen då tiden stannade i Sverige. Som alla vet så krävs det en särskilt kraftfull händelse som är så ovanlig att den faktiskt aldrig tidigare hänt i Sveriges historia. Förrän nu!

guillouharfel

Jan Guillou erkänner att han hade fel! Markera denna historiska händelse i minnet för något liknande kommer aldrig att ske igen under vår, våra barns eller barnbarns livstid!

Fast det han egentligen erkänner är att han faktafuskat för att få till en ideologisk känga med stålhättan riktad åt rätt håll. Men men, man får vara glad för det lilla.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

102 kommentarer

  1. MiT

     /  07/30/2015

    Svara
  2. MiT

     /  07/30/2015

    Svara
    • Lävet

       /  07/30/2015

      Känns som ett exempel på ”bättre art vara tyst och låta folk tro att man är dum än att öppna käften (twittra) och undanröja alla tvivel.”

      Svara
  3. MiT

     /  07/30/2015

    Svara
    • Hmm

       /  07/30/2015

      Var är tjejerna? 🙄

      Svara
    • MJ

       /  07/30/2015

      PISTOL MOT TINNINGEN!!1!?+?
      Stoppa de jävla pressarna! Hur kan man vara 1. Ensam, 2. Flykting eller 3.Barn och göra ett sådant handtecken? Nu står det helt klart för mig att muslimerna konspirerar mot de vita länderna.

      Svara
      • MiT

         /  07/30/2015

        Han längst till höger som håller upp två fingrar, måste vara minst 8 år i alla fall va…?

        Svara
        • MJ

           /  07/30/2015

          Han håller ju upp SJU fingrar. Man kunde just ana att det var marsmänniskorna som ville ha eget rum här i Sverige.

          Svara
      • Kristian

         /  07/30/2015

        Han verkar mest tycka ”vafan, skall det tas kort nu igen”.

        Svara
    • Kristian

       /  07/30/2015

      Det är kanske återträffen tio år senare?

      Svara
    • MJ

       /  07/30/2015

      Men för att vara seriös. Ni kanske minns när Toklandet la upp bilden på killen som hade varit Sveriges starkaste 14-åring sju år innan bilden togs och skämtade om att han såg gammal ut för att vara 14? (Ett fel som aldrig erkändes).

      Det är samma sorts bluff igen.
      Ensamkommandes förening är en privaträttslig förening som verkar för ensamkommande ungdomarnas etablering i samhället. De riktar sig inte ens specifikt till barn och de har medlemmar som inte ens invandrat och medlemmar som invandrat som vuxna m.m.

      Men det kräver ca 20 sekunders efterforskning för att avslöja bluffen, och det kan tänkas vara en stor investering i tid när man återger sådant som folk som återkommande bluffar skriver på sociala medier.

      Svara
      • MiT

         /  07/30/2015

        Du menar den här om Sveriges snabbaste 14-åring?

        Kommer från Kristianstadsbladet som numera har artikeln bakom betalvägg av någon anledning…
        http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/snabbaste-14-aringen-springer-runt-centralskolan/

        Svara
        • MJ

           /  07/30/2015

          Ja precis.
          Det var väl på grund av alla troll-kommentarer från folk som inte kunde läsa årtal eller googla.

          Svara
          • MiT

             /  07/30/2015

            Enligt flashback (som hänvisar till idrottsida som inte längre finns) så är han född 1996-10-06, alltså 14,5 år på bilden…
            https://www.flashback.org/t1830762

            EDIT: 1996-06-10 var det visst, så 15 år på bilden och inget annat…

          • MJ

             /  07/30/2015

            han har en helt öppen Facebook. Där finns en bild på när han vinner 2010.
            Ser han äldre ut än de andra? Har alla ljugit om sin ålder? Killen i mitten ser klart störst och äldst ut, kan det vara en finne som ljugit om sin ålder eller?

            Fler löpbilder från 2010 finns i albumet ”mee”
            Hur många av de vita killarna med svenskklingande namn tror du har ljugit om sin ålder?

            Scrollar man ner ser man fler bilder av honom från flera år.

            Det framgår också att mor och far bor i Sverige i samma stad.

            Han är 15 år och 8 månader på bilden, de andra ungarna är 10-åringar.

      • MiT

         /  07/30/2015

        Eller menar du den här?

        Den var dock helt ny för mig fram tills för 5 minuter sedan.

        Svara
  4. Joakim Steneberg

     /  07/30/2015

    Det började bra när han var kolumnist på Gaudeamus, Uppsalas studenttidning på 80-talet. I nästan varje nummer kritiserade han där feminister, (nog en av de första offentligt), särskilt en på Expressen. Och Schyman fick en släng mitt i en TV-debatt långt senare. Men sedan har den mannen svajat betänkligt, i ämne efter ämne, inte minst i könsdebatten där han nu jamar med de allra värsta. Eller startar bokförlag med en dito.
    En rätt obegriplig person, ideologiskt sett, där det dock tidigare funnits flera positiva poänger.

    Svara
  5. Svenne

     /  07/30/2015

    S-märkta Ledarsidorna.se sågar Carl Melin, Politism:

    Svara
    • Kristian

       /  07/30/2015

      Skulle gärna tro att Westerholm har rätt:
      http://ledarsidorna.se/2015/07/sista-striden-det-ar/
      ”Det vi ser i Carl Melins ledarkrönika på Politism kan mycket väl vara inledningen till den postmoderna vänsterns sista strid.”

      Tyvärr tror jag att Klas Bengtsson har rätt i sin kommentar:
      ”Den socialdemokrati som JW (och jag) representerar är förpassad till garderoben i dagens socialdemokrati. Postmodernisterna sätter agendan inom partiet. Poitism är s-finansierad (AB, LO och kommunal)”

      Svara
    • Grodan Boll

       /  07/30/2015

      Jag hoppas att historien lastar dessa vänstermuppar för nästa Hitler som Sverige och EU kommer släppa till makten under folkets jubel.

      Svara
  6. Pelle2

     /  07/30/2015

    Ja,det kommer förmodligen inte hända någon mera gång att pösmunken Guillou erkänner att han har fel. Han stannade dock vid att erkänna att han hade fel om boken Almedalen har fallit men vad jag förstår hade han fel även i andra avseenden.
    Han passade ju dock på att ge Liberalerna en känga och menade att dom skulle ägna sig åt skadeglädje pg.a hans fel. Det är väl annars hans paradgren att racka ner på dom han anser har fel och ägna sig åt diverse härskartekniker.Men som varande vänsterpartist eller något annat extremt vänster så skall man väl bara acceptera hans beteende för han är ju på den goda sidan…

    Svara
  7. MJ

     /  07/30/2015

    När erkände Gudmundsson, Arpi m.fl. några fel då?
    Arpi har ju inte ens tagit avstånd för sitt stöd till IS under 2011-2014.
    När erkände Toklandet ett fel?

    Svara
    • Pelle2

       /  07/30/2015

      Ja,fy på mig att kritisera en vänstermänniska utan att kritisera någon från högersidan. Hur kunde jag ? Jag lovar att läsa 500 ave Maria och tänka på dig den allsmäktiga,allvetande och ofelbara MJ. som i varje kommentar vinnlägger sig om att kritisera båda sidor.
      Han har aldrig skrivit att det mesta är israels,Usa,s och högerns fel medan Vänstern för det allra mesta är ofelbara och guds gåva till mänskligheten.
      Att Guillou i stort sett aldrig har bett om ursäkt för något han har sagt eller gjort under sitt långa liv som journalist och samhällsdebattör kommer naturligtvis som en total överraskning för den goda människan MJ.

      Svara
      • MJ

         /  07/30/2015

        Det var inget svar till dig.

        Svara
        • Pelle2

           /  07/30/2015

          Ser det nu.
          Du verkar tycka att vi kritiserar Guillou för att han ber om ursäkt och erkänner att han har fel. Åtminstone skriver du så i ett svar till Lävet. Det är väl snarast tvärt om att vi tappar hakan när den självgode Guillou dristar sig till att be om ursäkt och till och med erkänner att han har gjort fel. Annars brukar han ju raljera och ironisera över andra som gör fel i tron att han själv är så himla ofelbar.
          Så naturligtvis är det positivt att han för en gång skull erkänner att han kan göra fel.
          Tror dock knappast det kommer bli en vana…
          Sedan kvarstår min kritik gentemot dig som utmålar dig som neutral men som inte missar ett enda tillfälle att kritisera högern men aldrig spontant kritiserar vänstern.
          Jag är åtminstone ärlig med att säga att jag inte stöttar vänstern.
          Arpi med flera har väl aldrig påstått att de alltid har rätt medan Guillou framstår som en Besserwisser i de allra flesta sammanhangen och är definitivt inte känd för att be om ursäkt för något..

          Svara
          • MJ

             /  07/30/2015

            Det där förklarade jag för dig förra gången du ”avslöjade” det. Varför skulle jag HÄR ha en diskussion om kritik mot vänstern? Det är som att fråga varför du aldrig har kritiserat pedofiler här i det här diskussionsfältet, kan det vara för att det aldrig uppstår någon diskussion om det om alla tycker lika?

            Det NI kallar vänster står lika långt bort från mig som Er.
            Men på olika sätt från er därför att ni är postmoderna motpoler, från mig därför att jag är materialist. På samma sätt är jag betydligt närmare klassiska liberala tänkare än både Ni och det ni kallar vänster.

            Men jag medger gärna att jag är vänster (riktig vänster alltså). Men det är jag på materiella grunder och hindrar mig således inte på något sätt från att kritisera vad som helst.

            Guillou har väl aldrig påstått att han aldrig har fel heller?
            Han ÄR ju en Besserwisser, men det betyder inte att man inte kan ha fel.

          • Pelle2

             /  07/30/2015

            @Mj
            Ok,så du är här enbart för att för att debattera med oss och försöka omvända oss till den ideologi du tillhör ? Tror inte att du kommer lyckas med det genom att i stort sett enbart slå ner på det mesta vi säger och ta den andra sidans parti.
            Skulle dock vara intressant att veta om det finns något parti i Sverige som driver den ideologi som du stödjer ? Om inte,tänker du starta ett parti som gör det ? Om det inte finns något parti som driver din ideologi och du inte tänker starta ett parti så är din kamp här ganska meningslös.Då handlar det bara om att argumentera och irritera oss med dina inlägg på denna och andra bloggar.

            Då kanske det är bättre att du hänger på bloggar med en ideologi som liknar något du tycker om?

          • MJ

             /  07/30/2015

            Nej.
            Det tror inte jag heller.
            Nej det gör det inte.
            Nej det tänker jag inte. Jag skulle dock rösta på ett antifeministiskt parti om de kunde hålla rent från arabhat, nyliberalism och annat postmodernt avskräde som numera följer med i paketet.
            Jag har aldrig förstått tjusningen med att ”diskutera” i skyddade verkstäder.

          • Hmm

             /  07/30/2015

            Du får en tumme upp för…”Jag har aldrig förstått tjusningen med att ”diskutera” i skyddade verkstäder.”

          • MJ

             /  07/30/2015

            Du börjar mjukna. När som helst är du kommunist.

          • Hmm

             /  07/30/2015

            @MJ: :mrgreen:

    • Lävet

       /  07/30/2015

      …och så för att en kolumnist anser sug ofelbar är det rätt att alla andra gör det. För att man en gång stödde EM-organisation som var extremt våldsam så måste man fortsätta med det. Två fel gör alltså ett rätt!

      …förklarar i vart fall vänsterns oförmåga att ta avstånd från sina antidemokratiska förebilder!

      Svara
      • Lävet

         /  07/30/2015

        D..a mobil: ”sig” och ”en organisation”

        Svara
      • MJ

         /  07/30/2015

        Nej. Men att kritisera någon för att denne erkänt ett fel trots att man tycker att den haft fel flera gånger och samtidigt hylla folk som aldrig erkänt fel trots att de haft fel.

        Arpi (m.fl) hyllade och stödde IS och har sedan ändrat sig men utan att erkänna att de hade fel.

        Svara
    • MiT

       /  07/30/2015

      Jag är helt felfri vet du väl 😉

      När erkände MJ ett fel då… 😉

      Svara
      • MJ

         /  07/30/2015

        Det är ovanligt eftersom jag nästan aldrig har fel eftersom jag inte uttalar mig om saker jag inte kan.
        Men jag vill minnas att jag MER ÄN EN GÅNG har erkänt fel då jag diskuterat med Aktivarum, det har då rört detaljfel. För den jävel är likadan och envisas med att vara påläst. (Även om han på senare tid hänfallit åt lite postmodernt arabhat).

        Svara
        • Noger

           /  07/30/2015

          Ajdå, det låter inte alls bra!
          Kan du ge några exempel på detta arabhat?

          Svara
          • MJ

             /  07/30/2015

            Ja senast jag hade en diskussion med honom så började han relativisera muslimska terroristers dåd jämfört med kristen höger.

          • MJ

             /  07/30/2015

            Sedan drog han för ett tag sedan till med den högst obildade propagandalögnen att inget som heter Palestina hade funnits innan Israel. Men då blev jag uppriktigt besviken, för han ligger på en mycket högre nivå än så egentligen.

        • 😂

          Svara
    • Jag noterade aldrig att Arpi stödde Kalifatet. Kan du länka till nåt exempel?

      Svara
      • MJ

         /  07/30/2015

        Jag har länkat flera gånger till hans artiklar m.m.
        Men det var innan de utropade kalifatet.

        Svara
        • Så Arpi stödde något som inte fanns?

          Svara
          • MJ

             /  07/30/2015

            Nej verkligen inte.
            Det där med att IS kom från ingenstans i samma sekund som alla demokratirebellerna gick upp i rök var något som hittades på i år (2015), jag såg det första gången i en ”faktaruta” i aftonbladet.

    • Hmm

       /  07/30/2015

      MiT har iaf erkänt att han hade fel till mig när jag påpekad det. Inte varje gång men varför skulle han det? 😉

      Svara
      • MiT

         /  07/30/2015

        Alla har väl fel då och då, sen är inte alltid något fel bara för att någon tolkar det ”annorlunda”. Men ibland så kommer ju påpekanden om fel som man inte själv ser förrän man får det just påpekat 😛
        Och sen beror det ju också på vem som gör fel och i vilket syfte, en mäktig mångmiljonär till författare och journalist som använder felet politiskt i en krönika i Sveriges största tidning eller en utfattig bloggare som har en liten gratis blogg från WP och som inte pallade med att kolla upp ännu en källa för att vara säker. Är ju viss skillnad på de sakerna tycker jag även om man alltid strävar efter att det ska vara så rätt som möjligt.

        Svara
        • Hmm

           /  07/30/2015

          Instämmer till fullo. Inte ens jag är felfri 😉 😉 😛

          Svara
        • Hmm

           /  07/30/2015

          Förtydligande. Ovan om att du erkänt fel var alltså ingen pik till dig utan ett försvar. 🙂

          Svara
    • Toklandet erkände så sent som häromdagen ett fel, nämligen att det inte var en nalle på en bild utan en kanin (om jag minns rätt).

      Svara
      • MiT

         /  07/30/2015

        Hehehe, ett halvt erkännande var det i alla fall, jag kunde gå med på gosedjur 😛

        Svara
  8. Bilden på Guillou är beskuren. På helbilden skymtar ett uppstoppat lejon i ena hörnet. Han har dock inte skjutit det med pilbåge, så då är det inget att skämmas för.

    https://pbs.twimg.com/media/CLJ5ARjWEAEt01W.jpg:large

    Svara
    • Intenso

       /  07/31/2015

      Så en bättre bildtext kanske skulle lyda: Jag hade fel men jag träffade i alla fall ett lejon med min bössa, höhö.

      Svara
  9. Kristian

     /  07/30/2015

    Ja, dj-lar! Trodde aldrig det skulle hända!
    Inte ens när Bergling dök upp livs levande trots att Guillou berättat ”sanningen” om hans död i ”Fiendens Fiende” tappade han modet.

    Svara
  10. MiT

     /  07/30/2015

    Svara
  11. MiT

     /  07/30/2015

    Svara
  12. MiT

     /  07/30/2015

    Svara
    • Anders Senior

       /  07/30/2015

      Jag blir ytterst misstänksam om han erkänner ett fel, det betyder troligtvis bara att han försöker dra uppmärksamhet från något ännu mer graverande…..
      Han är expert på just det, att leda bort uppmärksamheten från något väsentligt genom att förstora och fokusera på skitdetaljer.

      Kolla bara skandalen om boken som skrevs om honom, ett litet faktafel gällande ett betyg blåstes upp till enorma proportioner (om det var ett slutbetyg eller om det var ett terminsbetyg) vilket fick förlaget att dra tillbaks boken, med påföljd att han slapp svara på alla frågor gällande betydligt mer graverande saker; tex. hans spioneri för KGB, vilket torde ställa IB avslöjandet i en helt annan dager….

      En landsförrädare är vad han är, Rysk spion, varken mer eller mindre.

      Svara
      • Anders Senior

         /  07/30/2015

        Läs denna blogg kronologiskt från start, så framträder en helt annan och betydligt farligare bild av denne person fram…. Länkar till det första inlägget nedan.

        https://tankaromib.wordpress.com/2011/03/16/jan-guillou-juridikstudier-och-studielan-–-version-1-0-och-2-0-2/

        Svara
        • MJ

           /  07/30/2015

          Jag orkade inte läsa all skit, antagligen går det att hitta diskrepanser mellan berättelser som är berättade med 3-4 decenniers mellanrum.
          Men att bli KORPRAL på tre månader omöjligt? Skämtar karln? Korpral var på den tiden andra graden (första var vicekorpral som sedan försvann) och det var normalt att ha en första gradering efter ”gröntjänsten” vilken var ungefär 7 veckor. Själv var jag sergeant efter gröntjänsten, tre pinnhål högre (furir -> överfurir -> sergeant), direkt från att ha varit menig. Alla gruppbefäl var korpraler och alla plutonsbefäl var sergeanter efter gröntjänsten. Gruppbefälen muckade sedan som furir eller överfurirer och plutonsbefälen muckade som fänrikar.

          Svara
          • Anders Senior

             /  07/31/2015

            För de som orkar sig igenom allt, och saknar religiös kommunistisk övertygelse är detta en ögonöppnare av rang.

            Allt faktabaserat, verifierbart, validerat med utdrag ur förhör etc.
            Förstår att det blir lite för jobbig läsning för dig MJ, med din ideologiska övertygelse.

          • Anders Senior

             /  07/31/2015

            ….. Och du, precis som han låser upp dig på en liten skitdetalj som kan frågasättas, medan obestridbara saker och lögner gällande uppväxt, studielån och annat inte ens reflekteras över… Har ni gått på samma skola du och han?

          • MJ

             /  07/31/2015

            Jag tvivlar, men får väl läsa det då.
            När jag hade kommit så långt så var det första påstådda lögnen.

            Varför skulle det vara jobbig läsning för en kommunist eller för mig?

      • MJ

         /  07/30/2015

        Det var inte ett litet faktafel.
        Det var över 100 faktafel och av dessa valde JG ut några stycken som han enkelt i bild kunde motbevisa. Tesen i boken är att anonyma vittnesmål säger att JG ljuger om olika saker. När boken nu getts ut omarbetad så finns de vittnen som uppenbarligen ljög stå kvar med de uppgifter som inte motbevisats.

        Påståendet om KGB handlar inte ens om spioneri.

        Svara
        • Anders Senior

           /  07/31/2015

          Återigen:
          Jag blir ytterst misstänksam om han erkänner ett fel, det betyder troligtvis bara att han försöker dra uppmärksamhet från något ännu mer graverande…..
          Han är expert på just det, att leda bort uppmärksamheten från något väsentligt genom att förstora och fokusera på små skitdetaljer.

          Svara
  13. michael

     /  07/30/2015

    Man kan väl säga att Guillous fördomar på ett väldigt bra sätt kom i dager.

    Svara
  14. Jan

     /  07/30/2015

    Guillou har målat in sig i ett hörn i muslimfrågan. Han hade en hög islamofil profil redan före ”Nine-eleven”. Historien har knappast givit honom rätt sedan dess. Vilket är en nagel i ögat på honom. Särskilt med tanke på hans behov av att alltid ha sista ordet samt hans eviga revanschlusta. Därav hans skarvningar på sanningen. Det handlar om prestige för honom. Jag skulle tro att han redan nu grunnar på revansch…

    Svara
    • MJ

       /  07/30/2015

      Men du har kanske ett förslag på en slutgiltig lösning på muslimfrågan?

      Svara
      • Svenne

         /  07/30/2015

        Och där gick du över gränsen, MJ… Du trollar.

        Svara
      • havre@flarnstad

         /  07/30/2015

        jag har ett alldeles utmärkt förslag sluta vara det extrema exemplet i EU och återgå till volymer vi kan ta hand om utan att slänga välfärden och folksjälen på majbrasan.
        Att göra som resterande skandinavien är inte det minsta rasistiskt och det tordes kanske finnas en anledning till att våra grannar inte är lika sugna på att ekonomiskt ta hand om hundratusentals människor från den dagen dom anländer tills dom går i graven.

        Det mesta blir ett problem när något är ”för mycket” en sk mångkultur bestående av nästan bara Menakultur är inte en sann mångkultur. Vi behöver 10-20 år av åtgärder och återuppbyggnad om vi ska kunna ha en chans till en framtida fungerande med välfärd för svenskarna som betalat för kalaset.

        Eller var det något mer i stil med sovjetisk utrensning och gulags du tänkte på 😉

        Svara
        • MJ

           /  07/30/2015

          Det ni inte förstår är att Sverige inte är självständigt. 1994 röstade högern in oss i EU och vi blev en vasallstat. Mycket av vår lagstiftning sker numera i Bryssel, och de lagar som inte kommer från Bryssel är underordnade alla unionens egna lagar (fördrag).
          Lagarna som reglerar invandringen är beslutade i Bryssel och i allt väsentligt identiska i alla delstaterna.

          Skillnaderna i VOLYM, beror på var människorna söker sig. Där ligger Sverige i förhållande till folkmängd ganska högt (Tyskland och Italien ligger högst). Det är många som kommer hit, väldigt få kommer till Finland.
          Att lagstifta direkt om volymer är inte möjligt, eftersom lagar ska vara generellt tillämpliga och tillämpas lika för varje individ. Att minska volymen kräver alltså mer restriktiva regler, som EU inte tillåter.

          EU jobbar på en lösning av fördelningen. Nya regler som ska ge EU-länder rätt att skicka flyktingar/invandrare till andra EU-länder. Men det verkar ta en jävla tid, men eftersom några av de stora delstaterna med inflytande på riktigt vill ha igenom det så kommer det nog till slut.

          Vill man finna anledning till massinvandringen hit så får man leta i annat än lagstiftning och regelverk. (Numera, regeringen Bildt öppnade ju dammluckorna 1992)
          Ett skäl är att folk drar till länder som de vet något om. T.ex. kom det hit en massa jugoslaver under kriget på 90-talet, händelsevis hade det på 70-talet också kommit en massa jugoslaver. Samma sak gällde Kanada, många jugoslaver på 70-talet och många på 90-talet.
          Det kom en massa folk hit från Syrien på 90-talet (Folkpartiet hade fått för sig att Syrianer var en förföljd folkgrupp i Syrien och skaffade hit en massa, komplicerat), och nu kommer det en massa på 10-talet.
          Ett annat skäl är att folk drar till länder som har gott rykte, vilket ju världssamvetet Sverige hade.

          Svara
          • Dreadlock

             /  07/30/2015

            ”Lagarna som reglerar invandringen är beslutade i Bryssel och i allt väsentligt identiska i alla delstaterna.”

            En skröna. EU har inget med reglering av invandringen att göra för enskilda medlemsstater. Enskilda nationers inrikespolitik är inget EU befattar sig med.
            Reinfeldt och Lövfén med co. skyller ifrån sig – och spelar charader .

          • MJ

             /  07/30/2015

            Dumheter. EU lagstiftar i princip enbart om ”inrikespolitik”, den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken kom senare och är fortfarande ett område där medlemsstaterna får göra annat än EU bara de samordnar med övriga medlemsstater.

            För området frihet, säkerhet och rättvisa (där migration ingår) gäller att medlemsstaterna bara har befogenhet så länge EU inte har lagstiftat något. Så fort EU bestämmer något på området så upphör delstaternas befogenheter.

            När det gäller den inre rörligheten (EU-migranter) så saknar delstaterna helt befogenheter.

            Reinfeldt Lövfen m.fl. låtsas ju som att EU inte finns och att vi är en suverän nation fortfarande, så de skyller såklart inte på EU.

          • Hmm

             /  07/31/2015

            MJ: Fast nu är flertalet av dem som kommer till Sverige inte EU-medborgare, så det du skriver kan inte appliceras på dem eller hur. 😉

          • Hmm

             /  07/31/2015

            MJ: Eller är det så att du petimetar och menar att det finns en viss gemensam invandring inom EU, men att den på inga vägar kan likställas med dem som Sverige väjer att ta emot i volym?

          • Dreadlock

             /  07/31/2015

            Det finns luckor i din uppfattning om vad EU kan göra.

            Det finns även en lucka i din uppfattning om Sveriges utlänningslag.

            http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Utlanningslag-2005716_sfs-2005-716/

            Även då Sverige har en extrem generös utlänningslag jämfört med övriga EU:s medlemsländer ( Vilket bara det är ett bevis på en egen inrikespolitik från medlemsland till medlemsland beroende på den nationella utlänningslagen) , så finns det en extrem viktig brasklapp inskriven även i Sveriges rikes lag :

            (Hämtad från en sida som har Riksdagens uppdrag att informera om EU)

            Vem beslutar om asyl och invandring?

            Beslutar EU både om regler för asyl och invandring?

            Om man generaliserar kan man säga att EU har minimiregler för hantering av asylsökande medan medlemsländerna själva bestämmer om invandringspolitiken.

            Jag föreslår att du #backarMJ . Du är ganska lite påläst för att utge dig som en sanningssägare i det långa loppet. Antar att det är därför att många ser dig som en kul prick i debatten. Never go full MJ.

          • MJ

             /  07/31/2015

            Hmm
            Jo som jag skrev så är det delad befogenhet på migration men exklusiv befogenhet på inte rörlighet.

          • MJ

             /  07/31/2015

            Den gemensamma invandringen till EU är mycket större än Sveriges i volym. Tyskland tar emot lite mer än 10 gånger så många invandrare. Det är först när man jämför per capita som Sverige hamnar högt.

          • Det där har vi varit inne på förut. Det är för all del sant att Sverige har ett ganska stort asyltryck på sig, men vi sticker även ut genom att bevilja en långt större andel än många andra länder. Dvs högt tryck och en av de mest generösa inställningarna gör att volymerna (speciellt per capita) blir väldigt höga.

            Till exempel Tyskland, som har ännu högre tryck än Sverige, ligger på 46% ”recognition”, Frankrike 20%, UK 37%, Sverige 78% … Länder med generös policy men lägre tryck är Bulgarien (87%), Cypern (77%), Slovakien (73%*). Länder med halvhögt tryck och stor generositet är bl.a. Danmark (79%), Holland (77%), Norge (69%).

            Här är möjligen värt att notera att när SD jämför Sveriges volymer med Danmarks, beror Danmarks lägre volym mer på att trycket är lägre än på att de skulle avvisa fler (vilket de alltså inte gör). Sveriges tryck (mätt i totalt antal beslut) är 4x högre än Danmarks. Storbritannien, som har ung. samma tryck som Sverige (8 125 vs 9 810), tar alltså emot bara ca 40% så många (3 000 vs 7 660). Detta trots en folkmängd som är nästan 7x större.

            * Slovakien skiljer sig dock genom att bara 43% av dessa handlar om asyl.

    • MJ

       /  07/30/2015

      Skulle också vara intressant att veta vad du menar egentligen.
      Jag kommer ihåg att kan var förtjust i (de sekulära) Baathisterna och skrev (en bok? ) om hur bra det gick i Irak under Saddam. Då blev högern förtjusta och vänstern förskräckta (Saddam var ju allierad med USA då).

      Svara
      • Jan

         /  07/30/2015

        Okej MJ, jag ger dig rätt här. Muslimfrågan var en olycklig formulering. Säg islamistfrågan istället så trampar jag ingen på tårna i onödan.

        Svara
        • MJ

           /  07/30/2015

          Det blir lika intressant att veta vad du menar med att JG skulle ha haft med det att göra. Vad jag vet visade han bara gillande av Baathister, något han senare tog tillbaka eller mildrade litegrann. Det var ganska uppmärksammat då eftersom högern blev så glada och vänstern så sura över något som JG påstod.

          Svara
          • Jan

             /  07/30/2015

            Haft med vad att göra? Jag är ingen Jan Guillou-expert. Det enda jag vet är att han sedan 60-talet är Palestinavän och att han sedan 80-talet hållit en pro-islamsk hållning i den religionspolitiska debatten. Bland annat kommer jag ihåg att han hånade Göran Persson som han ansåg vara obildad i islam.

          • MJ

             /  07/31/2015

            Hur han haft en islamofil profil.

            Palestinierna var ju sekulär vänster på den tiden. Då hade ju Hamas (m.fl.) stöd av USA och Israel.

            Vad är det för proislamistisk hållning och i vilken religionspolitisk debatt?
            Saudiarabien och deras små lydstater är ju de enda som varit islamister hela tiden och de är ju allierade med USA sedan 1935.
            Under kalla kriget var det ju Sovjet som anklagades för att angripa muslimer och högern tyckte ju att islamister var att föredra framför gudlösa kommunister.

          • Anders Senior

             /  07/31/2015

            Nu yrar du igen, alla dessa olika bokstavskombinationer (PFLP etc.) med början av typen ”Palestinian libertarian front of, Peoples Front of….” Och allt vad de hette var finansierade och utbildade av KGB.

            Dessa hade kopplingar till europeisk terrorrism dessutom, för att finansiera ytterligare terror och skit i mellanöstern (mot USA-stödda Israel), bl.a. RAF, danska Blekingegadenligan och annat. De har t.om. Kopplingar till terrordåd på svensk mark, ockupationen av västtyska ambassaden, planerat kidnappa tetrapacks grundare, en av bröderna Rausing. Planerat att kidnappa Anna-Greta Leijion… Stölder av vapen från svenska militära vapenkassuner…

            Listan kan göras lång, med det mest anmärkningsvärda i sammanhanget är väl att personer som Saima Jönsson som haft tät kontakt med terrorister som Wadie Hadad och ”Schackalen” gått fria (och dessutom tillåtits arbeta politiskt). Mycket tack vare ett ”journalistiskt” avslöjande av IB, utfört av KGB-agenten Jan Guillou, något som media av någon anledning lurat folk att tro handlade om (KPMLr’s, inte IB) illegal åsiktsregistrering medan det i själva verket var svensk kontrasionage (IB) mot just dessa kommunistiska element med terrorverksamhet i Sverige. Guillou har till och med bevisligen skrivit brev till palestinska ”Abu Leila” där han hemställer att de skall gripa och framtvinga bekännelser och information av en svensk infiltratör från IB….

          • MJ

             /  07/31/2015

            Anders Senior
            Vem är det svaret till?

          • Anders Senior

             /  07/31/2015

            Till dig, tack vare ditt yttrande:
            ”Det blir lika intressant att veta vad du menar med att JG skulle ha haft med det att göra. Vad jag vet visade han bara gillande av Baathister, något han senare tog tillbaka eller mildrade litegrann.”

            Han har bevisligen varit i högsta grad personligt involverad i ”muslimfrågan” ända sedan början av 70-talet, troligtvis i egenskap av betald KGB-agent.

          • MJ

             /  07/31/2015

            Det var väl ingen ”muslimfråga” att vara involverad i sekulär socialism?

            Jag tror att det var ödlorna i vulkanerna som betalade honom. Det och de där muslimerna som planerar att ta över de vita folkens länder genom att skaffa många ungar.

          • Anders Senior

             /  08/01/2015

            Du beter dig ju precis som en inflytelseagent…..
            Försöker vrida och vända så allt är USA’s fel och kommunisterna är helgon, för att sedan blanda bort korten helt när du misslyckas.

            Din sista desperata kommentar påvisar stora likheter med Thomas Radler när han ertappades som gammal Stazi-agent. Jag blir mer och mer övertygad att du verkligen HAR gått i samma skola som dem.

            Jag önskar verkligen att en seriös journalist åkte till BStU och på allvar började gräva fram namn på svenska agenter…..

          • MJ

             /  08/01/2015

            Vadå USA:s fel?
            Ni tycker väl inte att det är fel som USA gör? Att påpeka vad de gör är väl då inte att påpeka fel?

            Problemet med uppgiftslämnarna är ju att de utgörs av många borgare (Som Radler som var KDS:are) och några sossar, därför kommer riksdagen ha locket på tills det blir allvarliga förändringar av sammansättningen.

            Men det är synnerligen löjligt att tro att KGB skulle bry sig om att JG, precis som ALLA andra på vänsterkanten stödde de sekulära krafterna i mellanöstern, ännu mer löjligt att tro att de skulle betala någon för det.

          • Anders Senior

             /  08/01/2015

            JG var synnerligen aktivt inblandad i händelserna, en ganska stor skillnad.

            Saima Jönsson (KFMLr) var gift med Marwan el Fahoum, medlem i politbyrån i PFLP och andre man efter Wadie Haddad.
            (det var tex. Marwan el Fahoum som beställde rånen och kidnappningsförsöket av Blekingegadeligan.)

            Wadie Haddad var Operationschef (aka. terrorledare) i PFLP, även KGB agent med täcknamnet Nationalist.

            1972 skickade JG med kurir ett brev till DPFLP underrättelsechef Abu Leila där han instruerar dem att IB-agenten Gunnar Ekberg skall gripas och förhöras.

            December 1972 åker JG personligen ner till Beirut för att med DPFLP abu Leila diskutera tidpunkten när IB avslöjandet skall släppas (för maximat genomslag).

            En ihjälskjuten PFLP terrorist med namnet Moukarel påträffas med kontaktuppgifter till ”Dina”. ”Dina” är täcknamnet för Saima Jönsson.

            Vad Skandalen om Sjukhusspionen egentligen handlade om var att en (IB)agent sattes att spåra/bevaka en person inom Göteborgs landsting, en person med terroristanknytning (då hon var gift med Marwan el Fahoum) ”Dina”. Sedan lyckades media blanda ihop korten med den åsiktsregistrering som KFMLr försökte genomföra till att det var IB som låg bakom åsiktsregistreringen.

            IB var nära att spränga ett terroristnätverk, och JG arbetade synnerligen aktivt för att skydda dessa terrorister och hindra IB från att lyckas…

            Läs översättningen av brevet från JG till Abu Leila i länken nedan, låter det som en journalist som gör ett grävarbete eller ser det ut som något annat?

            ”Mitt parti” torde vara KFMLr eller SKP, där JG är medlem
            ”Med kommunistisk hälsning”

            https://tankaromib.wordpress.com/2013/02/15/har-ar-guillous-hemliga-brev-till-dpflp-ledaren-abu-leila-om-att-ekberg-ska-gripas-och-forhoras-under-dodshot/

            https://tankaromib.files.wordpress.com/2013/02/ib_abuiad.pdf

            Näru, Det står utom tvekan att JG är en betald KGB agent. -Han har ju t.o.m. erkänt att han stått på deras lönelista, vilket ställer hela IB-affären (och brevet ovan) i en helt annan dager….

          • Anders Senior

             /  08/01/2015

            Problemet med uppgiftslämnarna är att de är/var hängivna kommunistiska agenter som infiltrerat bl.a. borgerliga KDS, inget annat.

            De var/är Kommunister!

            Du lär ju inte få ut information ur en borgerlig förening om presenterar dig som stasi-agent….

            Det finns för övrigt fler typer av agenter, dels de som samlar och vidarebefordrar information, sedan finns det också inflytelseagenter.

            Inflytelseagenter arbetar mer med PR för att försöka få målgrupperna att se positivt på sin uppdragsgivare, de infiltrerar gärna tv/media, skolväsendet och ställen deras åsikter och alster får stort genomslag.

            Hur var det nu igen med den politiska tillhörigheten inom media?

  15. Liten

     /  07/30/2015

    Första april har redan varit, har någon informerat Aftonblandet?

    Svara
  16. Svenne

     /  07/30/2015

    Inte så att tiden stannar, men ”Timbuktu” är en hycklare:

    Svara
  17. Jan

     /  07/30/2015

    Intet nytt under solen. Salongsvänstern är sig lik. Maximera egennyttan och sedan moralisera över andra. Precis som Rossana Dinamarca eller Linda Snecker.

    Svara
  18. Hur kan Guillou sjunka så djupt att han erkänner fel? Hade han badat i vanligt vatten i stället champagne och fått det i mun och öron?

    Svara
  19. Hypocrita

     /  07/31/2015

    Snygg placering i AB, dock. SIST/längst ner på hemsidan. Hur många har slutat läsa innan dess/inte sett ”pudeln”?

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: