”Filminstitutets strävan att uppfostra branschen i genus och mångfald har burit frukt”. Den meningen kunde man höra en filmkritiker säga igår på Kulurnyheterna. Det handlar om att det tydligen är exakt 50/50 kvinnor och män involverade i de 22 svenska filmer som släpps i höst. Vilken slump va?
I GP kan man läsa lite om det också och så här tycker Helena Bergström
Är det verkligen så det ska se ut? Om det är så betyder det nämligen att några har blivit diskriminerade på vägen.
Så är det visst, en del ska FÅ chansen medan andra måste TA den. Och om några ska FÅ chansen så betyder det att andra aktivt har HINDRATS att TA den.
Och vet ni vad det säger mig? Jo, att kvinnors filmer inte inte duger om de inte politiseras och om de inte får särskilda stödhjul så de inte ramlar på vägen. För fakta är ju att det är så? Kvinnors film politiseras enormt så fort de dyker upp! Och extra fina stödhjul så de inte ramlar längs vägen mot filmen som sen ska politiseras. Extra plus om filmen i sig tar upp politiska budskap! Lyssna bara på inslaget på Kulturnyheterna. Eller läs artikeln i GP.
Här ser vi hur Filminstitutet VD Anna Serner jobbar för jämställdhet…
En annan sak man undrar lite över är hur många av de 22 filmerna som kommer att bära sig själv? Vill verkligen folk se filmer som kanske finns bara för att de ska kunna politiseras så mycket det bara går? Jag tvivlar…
Lite relaterat:
”Äntligen uppdateras Bechdel-testet!”
MVH
Grodan Boll
/ 08/18/2015Men hur många av dem är rasifierade? Handikappade? Trans? Jehovas?
Det känns som om kampen bara börjat!
QED
/ 08/18/2015Toppade lönelistan 2013 på kulturområdet, så Serner måste ju vara bra.
http://unvis.it/www.svd.se/anna-serner-toppar-lonelista
Jan
/ 08/18/2015Ska det vara så här så bör man lägga ner filminstitutet. Det finns säkert mer angelägna saker att lägga skattepengar på än olönsamma feministfilmer. Bland de där 22 filmerna kanske det är 2 som går runt rent ekonomiskt. Förmodligen är de också gjorda av män. Kanske inte lika korrekta och fina i kanten som kvinnofilmerna men de går på plus…
Joakim Steneberg
/ 08/18/2015Problemet ofta med kvinnor idag, som når höga positioner. Är att de i första hand är KVINNOR. (Och mer eller mindre feminister). De talar generellt som kvinnor och om kvinnor, de bryr sig mest om kvinnor, de framhåller sig just som kvinnor. De ÄR kvinnor mer än vanliga människor.
Och om dessa kvinnor då dessutom har blivit inkvoterade, så kanske de känner någon särskild slags tacksamhetsskuld till grundorsaken? Dvs. den nationellt allenarådande patentlösningen på idag i stort sett allting – genusfeminismen. Ja om de nu inte, vilket dock är troligt, är genusfeminister själva.
Man kan lite fördomsfullt i sammanhanget undra, hur mycket empati, förståelse, insikt om och neutral analys av manlig problematik, som manligt kön kan tänkas få av dessa 11 kvinnliga (obs) regissörer. Utan att som män förlöjligas eller pekas finger åt? Utan lite mer seriöst (och traditionellt kvinnligt intresse samt omtanke) för manlig fysisk utsatthet, politisk diskriminering av bl.a. pappor, våra rätt bortglömda svenska pojkar. Och en hel del annat.
Kristian
/ 08/18/2015”This is the narrative of feminism. Always, always the masculine as it either serves or harms the feminine. And no matter how many feminists I meet I have yet to receive an impression that the first consideration of that feminist is a man’s humanity – separate from female expectation, criticism or self interest.”
-”GirlWritesWhat” Karen Straughan om NAFALT.
Kristian
/ 08/18/2015Om vi utesluter manliga regissörer, dokumentärer, och kända märken som ”Tsatsiki” och Bergström, får vi följande tre toppentips för obligatorisk visning i skolor:
* ”Flocken”. Drama av: Beata Gårdeler. Om: En våldtäkt och en hetsjakt i ett litet samhälle. Premiär: 11 september.
* ”Min lilla syster”. Drama av: Sanna Lenken. Om: Två systrar och ätstörningar. Premiär: 18 september.
* ”Det vita folket”. Drama av: Lisa Aschan. Om: Makt och hierarkier i det låsta Förvaret. Premiär: Oktober.
Lite tveksam till den tredje; ”Försvar” är väl inget vi skall ha här i landet.
jaha
/ 08/18/2015”Lite tveksam till den tredje; ”Försvar” är väl inget vi skall ha här i landet.”
Så här:
”Efter framgångarna med Apflickorna tilldelades Lisa Aschan Stockholm filmfestivals
nyinstiftade stipendium på fem miljoner för ett kommande projekt: Förvaret.
Juryns motivering löd: “En modig och originell vision för en gränsöverskridande och
brännande aktuell film som bara måste göras nu, nu, nu!”
Den dåvarande idén var inspirerad av Johannes Anyurus och Aleksander Motturis pjäs Förvaret som sattes upp på Göteborgs stadsteater 2009.
Senare tackade Lisa Aschan och producenten AnnaMaria Kantarius på Garagefilm nej
till stipendiet då de inte ansåg att filmen passade in i de ramar som satts upp för
stipendiet.
Istället bestämde de sig för att forsätta utveckla filmidén på egen hand.”
https://www.gp.se/kulturnoje/1.2245360-pernilla-august-i-aschans-nya-film
”Spelmiljön är givetvis politiskt laddad, men det är knappast en pamflettfilm. Snarare rör det sig om suggestiv skräck med flackande belysning, plötsliga oväsen, otäcka korridorer där man skymtar såväl en övergiven bebis som en brinnande man.”
”– Mitt mål har varit att göra en snygg, spännande och absurd film. Vi har filmat på 35mm film och jag har jobbat med en Hollywoodkompositör. Det skulle både se och låta dyrt!”
”Situationen för huvudpersonen, en snövit kvinna som talar ren svenska, får det hela att likna en subversiv omkullkastning av flyktingpolitik – men kan det också uppfattas som en klassisk strategi för att skapa identifikation? Ett slags whitewashing av ett problem som annars drabbar ”dom andra”?
– Det är ingen provokation, det handlar om identifikation. Jag tänker att folk generellt gillar blonda människor bättre, så jag letade efter någon som var bra, blond, snygg och känd. När jag provfilmade Vera Vitali insåg jag direkt att ingen annan kunde göra rollen bättre. Hon har absolut gehör när det kommer till filmskådespeleri. Det bör också tilläggas att många som sitter inlåsta på förvar talar flytande svenska plus har ljust hår. ”
http://ng.se/artiklar/lisa-aschan-skapar-skrack-pa-flyktingforvar
(notera att motspelaren är inte en vit man)
”Viktig pjäs lyckas inte engagera”
”Sverige sitter några tusen människor i förvar, bland dem många barn. De är inga brottslingar men ändå frihetsberövade. Johannes Anyurus och Aleksander Motturis pjäs Förvaret har urpremiär på Nya Studion. Den ger inblick i skeenden som pågår här och just nu, och som löser upp bilden av Sverige som ett humanitärt och rättsäkert land.
Förvaret utspelar sig på en anläggning där asylsökande sitter förvarstagna. Vi möter den förälskade Karim, den argumenterande Aleksej, språkundersökande Sarah och ordlösa Fatima. Alla väntar de på att deras öden ska avgöras. Tre anställda visar prov på skilda förhållningssätt till sitt arbete och olika tankar om asylpolitik.
Förvaret synliggör förhållanden som många nog inte riktigt förstått vidden av och tar tydlig politisk ställning.”
http://www.svd.se/viktig-pjas-lyckas-inte-engagera
Kristian
/ 08/18/2015Kors, där läste jag helt fel!
”Ett kallt grönt ljus tillsammans med Dror Feilers skärande disharmonier bidrar till stämningen.”
Ja, ja, det räcker om Miljöpartiet nu.
Pelle2
/ 08/18/2015Om Dror Failer är med blir det garanterat disharmoniskt och allmänt idiotiskt.
Dreadlock
/ 08/18/2015I recensionen : ” men stundtals glimrar det till: Sergej Merkusjev i rollen som Aleksej ger prov på sin skicklighet när han återger en händelse på ryska. Jag förstår inte ett ord, men ändå är det en stark berättelse.”
På allvar ???
Blåval Rödval
/ 08/18/2015Äntligen är det jämställt. Hälften av alla filmer jag inte kommer att se är gjord av en kvinna. Måste värma gott.
Svensk film är alltid Jönssonligan i en form eller annan då den håller så fantastiskt låg kvalitet.
Kristian
/ 08/18/2015– Lysande, Anna!
– Charles-Ingvar.
Hmm
/ 08/18/2015+1 till Blåval/Rödval
De svenska filmer som är värda att se kan lätt räkans på en hand.
Kristian
/ 08/19/2015Är inte särskilt mycket Bergman-fantast, men han visste i alla fall vad han ville. Hans kommentar till 90-talets actionvåg i svensk film var ”visst är de tekniskt skickliga, men de har ju inget att säga.”
”Och så regnar det”, som Varan-TV sade. (Sök efter ”The Lindgren Chronicles by Peter Kvist” för samtliga.)
Svenne
/ 08/18/2015Och någon förändring är väl knappast att vänta… (Även på filmområdet).
Gigas
/ 08/18/2015Vore det inte bättre att kvotera så att minst hälften av de svenska filmerna är bra och resten som vanligt.
Jan
/ 08/18/2015Med kvinnliga regissörer får man elva Bullens brevfilmer (för er som minns dem) på dussinet. Filmer som handlar om regissörens egen (tuffa) tonårstid. Hur dumma killarna var och hur utsatta flickorna var. Filmer som får hyfsad men ljummen kritik och sällan drar tillräckligt mycket folk till salongerna för att gå plus minus noll.
MiT
/ 08/18/2015Tror mer och mer att Palm, Arnstad och de andra är betalda av SD. Måste vara så, finns ingen annan förklaring…
Pelle2
/ 08/18/2015Att söka asyl är en rättighet men inte anhöriginvandring eller andra typer av invandring.
Har för mig att jag har läst att anhöriginvandringen är större än asylinvandringen.
Har inget emot anhöriginvandring och andra typer av invandring om de kan försörja sig inom rimlig tid.
Kristian
/ 08/19/2015Ja, de största grupperna är ‘Anknytningar’ med 38% och ‘Asyl’ med 32%.
http://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/
Mer detaljerat har vi ‘Anknytningar – asylgrunder’ 12% och ‘Anknytningar – övriga’ 16%.
‘Asyl – Alternativt skyddsbehövande’ 18%.
‘Asyl – Konventionsflykting’ 10%
(Alla procentsatser är av totalsumman 110610. Det är alltså inte ‘antal ”asylgrunder” av ”anknytningar” utan ‘antal ”anknytningar-asylgrunder” av totalsumman’.)
MiT
/ 08/18/2015Pelle2
/ 08/18/2015Skall bli kul att se tittarsiffrorna för de olika filmerna framöver. Fast om det visar sig att fler ser filmer producerade av män kommer väl Anna Serner stå och skrika om kvinnohat och patriarkalt förtryck och kräva ytterligare insatser för att gynna kvinnorna..
Skulle för övrigt vara kul att läsa Filminstitutets värdegrund som dom påstår sig ha.
Undrar om den säger att det är ok att kalla åsiktsmotståndare för Gubbslem och ensidigt gynna kvinnliga regissörer ?
michael
/ 08/18/2015Jag gissar att Anna Serner sitter och slipar på förslag om att publiken ska kvoteras till olika filmer dvs om man kommer till en biograf så får man inte välja själv vilken film man ska se,utan ett kvotsystem bestämmer vilken film det blir.
Antagligen kommer Serner försvara tilltaget med att publiken då kommer få uppleva filmer dom aldrig velat se,vilket kommer berika publiken kulturellt.
Att publiken tvingas lägga sina surt ihop tjänade pengar på något dom inte vill ha ser Serner självklart inte som något problem,eftersom medborgarna redan tvingas till detta med ofrivillig sponsring av filminstitutet och hennes lön.
Kristian
/ 08/19/2015Gratis bio är väl en mänsklig rättighet, som gratis museum.
(Dvs skattefinansierat, för folk i storstaden.)
Ivar L
/ 08/18/2015Svensk film.
Jodåsåatt…
Inte mycket att titta på.
Vore nog bättre att lägga ner hela det där institutet. De mest drivna kommer att fixa pengar i alla fall och de är de enda som är något att ha i vilket fall som helst.
Grodan Boll
/ 08/19/2015*host* =)
Svenne
/ 08/18/2015OT: Äntligen!
Ivar L
/ 08/18/2015Fast vit asfalt måste väl ändå vara rasistiskt?
Pelle2
/ 08/19/2015Den mesta asfalten är väl gediget rasifierad eftersom den är svart. Det förtryckande är ju de vita övergångsställena som lägger sig som en våt filt över den rasifierade asfalten;-)
Svenne
/ 08/19/2015Och vilket förtryck att bilar, tom lastbilar, ska tillåtas köra på den rasifierade asfalten… Dags att tillsätta en utredning!
Kristian
/ 08/19/2015Väntar fortfarande på pianoutredningen. ”Ebony and Ivory” my ass.
MiT
/ 08/18/2015Ivar L
/ 08/19/2015Lite haltande jämförelse eftersom ”etermedia” inte i första hand (ännu?) konsumeras vid datorn. Programmen i sig är inte så lätta att dela heller. Lite äpplen och päron alltså. Vore intressantare att jämföra med tidningarna tycker jag.
morpheus
/ 08/19/2015Nu är jag garanterat både trög och blind men vad betyder de olika färgerna?
MiT
/ 08/19/2015Det måste väl vara artiklar antar jag? Eller? Så har jag fattat det i alla fall. Han borde skrivit ut det tydligt så det är klart vad de betyder.
David8
/ 08/19/2015Jag tolkar det som att: färg = artikel. SVT har alltså något fler delningar totalt än t.ex Fria Tider, på sina 10 mest delade artiklar. Men de två mest delade artiklarna på Fria Tider har tillsammans fler delningar än de tre mest delade på SVT. De två artiklar som är delade flest gånger är alltså båda två publicerade på Fria Tider.
Arne BK (@Arn_BK)
/ 08/19/2015Sen kan man ju också undrat hur mycke mer dom här alternativa nyhetsidorna hade varit delade om det var ok att dela dom.
Alex Nyström
/ 08/19/2015https://mobile.twitter.com/OnkelPreben/status/633693771708940289
Dags att kolla lite närmare på den här SJW:n. Han gör sig en karriär på att vara på den ”goda” sidan. Insinuationer och småhugg på ”brunvattenfiskare” tycker han är helt ok. Inte sen att hugga på Arpi, Kjöller, Uvell och Skyttedal, gärna med invektiv utan motivering. Smått obehaglig(t).