Dagens Metro för den nyfikna

Man kan nu se dagens Metro på nätet om man är så nyfiken att man inte kan vänta

dagensmetro

Så där ser framsidan ut. Nu är det bara en undersökning från en självrekryterad webbpanel och pålitligheten är väl sådär med dem. Men man får inte glömma att SD underskattas i undersökningar och har gjort så en länge tillbaka och de som prickat bäst på just SD och deras valresultat var Sentio som också baseras på en självrekryterad webbpanel.

Antar att många svettdroppar kommer att sippra fram i pannor i morgon och att det inte bara beror på att det är sommarvärme ute.

Undrar om twitter överlever stormen som kommer imorgon?

TILLÄGG:

Artikeln finns även på vanliga nät-Metro

Yougov: Nu är SD Sveriges största parti

Patrik Kronqvist på Expressen tar upp undersökningen och levererar den självklara medicinen för övriga partier

Fokusera på sakpolitiken – inte på SD

Sjätte mannen: ”FASCIST? JAVISST!

MVH

MiT

Advertisements
Följande inlägg
Lämna en kommentar

105 kommentarer

  1. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
    • michael

       /  08/20/2015

      Märkligt att Heinö inte förstår att just sådana bortförklaringar av journalister och s.k experter endast kommer göra folk ännu mera förbannade och ge SD ännu flera röster,folk förstår självklart att om MP haft en sådan kraftig tillväxt så hade journalister och s.k experters resonemang varit helt annorlunda.

      Svara
    • Lövet

       /  08/20/2015

      Ah det tre kategorierna 1 & 2…,

      Svara
    • Ivar L

       /  08/20/2015

      Om Heinö vill framstå som kunnig i statistik så bör han inte glömma att FÖRÄNDRINGAR i siffror som upprepade gånger görs på samma sätt är betydelsefulla oavsett om de exakta siffrorna inte är helt tillförlitliga.

      Det är ju helt sant att självrekryterande webbenkäter är statistiskt mycket osäkra. Men alla undersökningar pekar åt samma håll. DET är svårt att invända mot.

      SD växer och kommer med allra största sannolikhet att bli betydligt större i nästa val om ingen dramtisk förändring kommer tillstånd innan 2018. Det finns ingen statistikkritik i värden som kan ta sig runt detta faktum.

      Svara
    • Tt är vidriga

      Svara
    • Sverigefientliga backar …

      Svara
    • Kristian

       /  08/20/2015

      Från att tala nedsättande om SD och SD’s väljare, övergår man nu till diskussion om varifrån ”vissa” får sina nyheter. Kanske fungerar det den här gången. 🙂

      ”Traditionell journalistik präglas av en vilja att förutsättningslöst söka efter sanningen och göra det så gott det går. De här andra sajterna kännetecknas av att de har en politisk agenda”
      Vilken planet bor karln på? Med hans beskrivning dog ”traditionell journalistik” i mitten av 1980-talet.

      Svara
  2. MiT

     /  08/20/2015

    Mer lättläst version här på ”vanliga” sättet
    ”Yougov: Nu är SD Sveriges största parti”
    http://www.metro.se/nyheter/yougov-nu-ar-sd-sveriges-storsta-parti/EVHohs!MfmMZjCjQQzJs/

    Svara
  3. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  08/20/2015

      Om dom etablerade partierna fortsätter sticka huvudet i sanden vad gäller flyktingpolitiken så är risken stor att SD blir det största partiet…

      Svara
  4. robjoh

     /  08/20/2015

    Om politiker och media väljer huvudet i sanden taktiken kommer de aldrig kunna analysera den bakomliggande orsaken.

    Som jag ser det har det med att alla förslag ska jämföras med SD. Media och DÖ har skapat en bild där det är SD som är oppositionen.

    Svara
    • En annan Andreas

       /  08/20/2015

      Ja, både de traditionella partierna och media är så enkelriktade att det inte spelar någon roll vilket av dem man röstar på, samtidigt har det lett till att de drivit iväg så långt från all verklighetsuppfattning och rimlighet att vad som helst som är annorlunda uppfattas som ett bättre alternativ av många.
      Det är inte SD:s politiska frågor, åsikter eller värderingar som gör att de får höga siffror utan att de inte tillhör det nya frälset, dvs den slutna sekten av media och traditionella partier.
      Utvecklingen är samma som i t.ex. Österrike som också kritiserades skarpt från svenskt håll, nu händer samma sak här, men de som kritiserade då vill inte själva ta det ansvaret som de förväntade att andra skulle ta då. Det är lätt, och lite av en paradgren för svenska politiker, att slå sig för bröstet i sin rättfärdighet när man inte själv ställs inför samma problem.

      Svara
      • Ivar L

         /  08/20/2015

        Jag tror SD:s politiska frågor spelar stor roll i sammanhanget.

        Svara
  5. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
  6. MiT

     /  08/20/2015

    Någon som vet vad han menar med detta? Händer ju mycket på ett år, framför allt i politiken numera? Alla förstår väl att det är just en opinionsundersökning? Men även de säger något om trenden, det är egentligen inte intressant om de får 25, 22 eller 20 procent utan att trenden över tid säger att de ökar enormt fort och stadigt.
    Och han har blivit konstig på något sätt, försöker leka smartare än vad han är med såna här tramsgrejer, långt ifrån första gången. Det räckte alltså med några månader på DN för att marineras?

    Svara
    • Håller med om marineringen hos DN. Det dröjde inte länge förrän han lät mer som Wolodarski än Alice T.

      En kappvändare i sitt esse.

      Svara
    • robjoh

       /  08/20/2015

      Verkar som att de underskattade SD och överskattade Mp.

      Svara
  7. Rick

     /  08/20/2015

    Jag skulle jämföra SD med en nödbroms. Man drar i den när det inte finns något annat alternativ, men jag har inget intresse av att hänga på nödbromsen längre än nödvändigt. Å andra sidan kan jag som icke-svensk konstatera att det känns trevligt med genuina svenska patrioter så länge de förmår hålla slöddret stången. Med en svensk som öppet säger sig vara svensk kan man bygga upp en ömsesidig respekt .

    Svara
    • notsure

       /  08/20/2015

      Bra analogi med nödbromsen!
      SD är ett socialkonservativt parti, jag är inte socialkonservativ. Jag har dock ingen aning vad de andra är längre då den enda ”politiska” fråga som diskutteras i Sverige idag är förhållandet till SD.
      Parterna kan inte sluta proklamera sig för vad de inte är (nazister) men kan inte längre förklara vad de faktiskt är.

      Svara
      • Rick

         /  08/20/2015

        Jag har också tröttnat på det där ständiga proklamerandet hur mycket man inte är fascist. Jag kan bara dra på smilbandet och citera Shakespeare ”The lady doth protest too much, methinks.” (Hamlet Act 3)

        Svara
    • Ivar L

       /  08/20/2015

      Jag har aldrig haft ett ”eget” parti att rösta på. Mina åsikter har legat utströsslade på mängder av partier. För mig är valet en rent strategisk uppgift. Lite som att putta i för tillfället bästa riktning. Jag kan till viss del hålla med om nödbromsanalogin.

      Fast det som är nytt för mig valet 2014 är att de andra partierna uppfört sig så illa och odemokratiskt (V dessutom som barnrumpor) med DÖ att jag snarare skulle vilja tala i termer om sanktioner.

      På något sätt har dessutom skenheligheten och hatet mot ”de nya” (d.v.s. SD som riktigt riksdagsparti) nått sådana nivåer att de andra partierna nästan inte går att rösta på för lång tid framöver. Det är sannerligen märkligt att det enda parti som kallas för ”fascister” är just de som mer än något annat parti uppför sig som sanna demokrater.

      Svara
  8. Hjälp! SD? Vad ska vi nu diskutera idag. Plåster är redan avhandlad och män kan vi väl inte hacka längre ner, de ligger ju redan i dyn. Kan Bodströms tiggartillstånd vara något? Det är väl humant, inte rasistiskt? Ok, vi pratar om vädret, det är soligt idag. Titta ut! Solen skiner!

    Svara
  9. MiT

     /  08/20/2015

    Sen finns det fd politiker som tänker leva på skattebetalarna så länge det går. Han har sökt och fått beviljats bidrag i 6 år till…
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-riksdagsledamoterna-som-forsorjs-av-riksdagen

    Svara
  10. Karl

     /  08/20/2015

    Så där ja!
    Ja det svenska folket har insett att det är inte så kul att behöva se sig över axeln inne på mataffären för att upptäcka IS-sympatisörer.
    Inte heller var det så kul att behöva snubbla på tiggare på vägen in i samma affär.
    I synnerhet är det mindre roligt att varje morgon till morgonkaffet behöva läsa dagens front-nytt.
    Eftersom vänster-feminist-miljötjosan-genusvansinne-alliansen kommer att ägna även nästkommande tre år till att totalpaja resterna av landet Sverige så kommer SDs valframgång och väljarstöd 2018 vara ett faktum. Även betydligt större än dagens 25%.
    Genom att de regerande sju partierna in i det sista kommer att hålla benhårt i sina genus- och invandrarvänliga ideal och fortsätta att tala om allt annat än det som folk brinner mest för, så är Sverige garanterad en statsminister som heter Jimmy Åkesson år 2018.
    När till och med de mest inbitna Hjalmar Branting-sossarna på stålverket inser att Sverige är på väg att bli ett muslimskt kalifat så blir det åka av i väljarkåren. Därav resultatet i den senaste väljarundersökningen.

    Svara
    • Anders

       /  08/20/2015

      Fast om de verkligen blir största parti 2018 och regeringsbildare hamnar de också med babyn i famn. Då kan man inte bara gnälla på vad andra gör eller inte gör. Då måste man omsätta sina ord i praktiken. Det ska till en fungerande budget, diskuteras nollvision i trafikdöden, införande av naturreservat, tillväxtpaket för landsbygden mm mm. Då räcker det inte med att sitta still i båten, le och vinka eller köra med populistiska enkla lösningar och peka finger. Se på Dansk folkeparti i valet. Stora framgångar och kunde fått en plats i regeringen om de krävt det. Väljer att stanna i opposition och förhandla om sakfrågor för att stödja en högerregering. Fremskrittspartiet i Norge har problem när de kom i beslutande ställning och även Sannfinländarna har tappat efter de kom in i regeringen där. Jag tror nog JÅ kommer tänka sig väldigt noga för innan han fattar rorkulten själv. Det är alltid lättare att vara läktarcoach.

      Svara
      • Kristian

         /  08/20/2015

        Vi har det bra, vi här bak i bilen …

        Svara
        • Det känns mer som att sitta bak på släpet. De i bilen hör inte protesterna under vansinnesfärden på lösgrus …

          Svara
      • Ivar L

         /  08/20/2015

        Visst är det så. De kommer säkert att minska om de får makt. Men det är ju det som är demokrati. Folket anpassar rösterna gradvis för att få sin vilja igenom. Om SD når en maktposition så kommer det naturligtvis att påverka politiken oavsett om de därefter minskar igen.
        Partierna, regeringen och riksdagen är endast verktyg för att FOLKET skall få sin vilja igenom.

        Svara
  11. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
  12. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
  13. Karl

     /  08/20/2015

    Ja moderaternas skjutjärnsförslag av idag kring en ny karensdag sitter som en smäck in i debatten!
    När huset står i brand så sätter vi väl oss i trädgården och tittar på och samtalar lite kring papegojor..

    Svara
  14. Perry

     /  08/20/2015

    Är inte illustrationen på Metros framsida ENORMT talande för svensk politik idag?
    Löven och AKB på ena sidan – Jimmie på andra.

    Svara
    • morpheus

       /  08/20/2015

      Färgtonerna indikerar också bildsättarens känslor och tankar om framtiden.

      Svara
      • Kristian

         /  08/20/2015

        Tänkte inte ens på det.
        Är det ett brinnande Colloseum i bakgrunden?

        Svara
        • Löfvén = rekarnation av kejar Nero?

          Wikipedia: ”Nero påbörjade också många kostsamma projekt, … . Dessa projekt tärde hårt på statens ekonomi och ökade skattebördan på provinserna.

          Svara
  15. notsure

     /  08/20/2015

    Om man är anställd på Göteborgs universitet så kan man lära sig tänka logiskt medelst normer och transvistiter:
    http://kompetensutveckling.adm.gu.se/seminarie/detalj/2399

    Svara
    • Kristian

       /  08/20/2015

      ”Kvinnor, män och alla vi andra”
      _Alla_ andra? Hur många är alla som inte är män eller kvinnor? 1%?

      Svara
      • Och av den procenten så inbillar sig 100 procent.

        Svara
      • Ivar L

         /  08/20/2015

        Jag har hört siffran 5000 transsexuella och intersexuella i Sverige så det rör sig om cirka en halv promille av befolkningen.
        Transvestiter kan man naturligtvis inte räkna med eftersom de har ett otvetydigt kön även om de inte vill veta av det.

        Svara
  16. Karl

     /  08/20/2015

    Tydligen börjar nu pressombudsmannen utropa att det måste bli stopp för människors åsikter på nätet!
    Detta måste väl ändå vara det största fallet av hyckleri i mänsklighetens historia.
    När människor börjar vakna och tala ut sin åsikt skall det komma någon ombudsman som vill göra åsikter illegala!
    Som sagt, världsmästerskap i hyckleri.
    Elithyckleri!
    Vansinne på toppnivå!
    Fortsätter pressombudsmannen sin nya agenda skall vi se att 25% nog kan bli 50% en dag.

    Svara
    • Grodan Boll

       /  08/20/2015

      Via Mats Dagerlind:
      Marie Demker vill också ha locket på. Men den här strofen fann jag mycket intressant. Får man anta att det även gäller kön?

      Rasism är en föreställning vars grundidé är att ta fasta på mer eller mindre synliga egenskaper som kan tillskrivas en grupp (s k ras), överföra dem på en individ som tillhör gruppen och enbart på denna grund behandla denna individ som underställd (eller överordnad) en själv. I det här fallet använder sig de publiceringshungriga* också av den s k attributionsteorin – när någon som inte är ”vi” gör något dumt kan det förklaras av en kollektiv egenskap (hen är muslim), när någon som är ”vi” gör samma sak är förklaringen individuell (hen var full).

      * = rasister. De som önskar så mycket objektiv information som möjligt om något för att själv avgöra vad som är relevant.

      Svara
      • Kristian

         /  08/20/2015

        En gång krävdes dessutom att egenskaperna skulle vara medfödda och oföränderliga för att det skulle kallas rasism.

        Svara
    • Maria

       /  08/20/2015

      Vem blir först med förslaget att förbjuda SD i sann demokratisk anda?

      1. Aftonbladet
      2. Pansargeneralen
      3. Fröken ”den nya 500kr sedeln är nazistisk”

      bubblare: fröken ”Ivar Arpis musiksmak är FELFELFEL!”

      ?

      Svara
  17. Kristian

     /  08/20/2015
    Svara
  18. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
    • michael

       /  08/20/2015

      Om man jämför med facit dvs valresultat brukar även yougovs siffror vara lägre för SD än vad valresultatet blir,så Novus chefens uttalande är milt sagt märkligt.

      Svara
    • morpheus

       /  08/20/2015

      Ja för medias uppenbara roll är ju att inte publicera sådant som är sant och relevant om det kan gynna SD. *ironi*

      Och menar hon att ett mörkande av den här undersökningen INTE skulle gynna SD…?

      Svara
      • Olof

         /  08/20/2015

        Jag tror vi kan anta att det kommer att låta på samma sätt när valmyndigheten presenterar resultatet där SD får 52% av rösterna. Självinsikten är noll, förtroendet är förbrukat och SD är redan rumsrena bland väljarna där det spelar roll.

        Käckt av de andra partierna att ha infört FRA och datalagringen, tror det var några som sa att det där med att legitimera massövervakning kanske inte var så smart, man vet aldrig vem som sitter vid makten i framtiden…

        Svara
    • Kristian

       /  08/20/2015

      ”rumsrenhetsprocess”, ännu ett ord som kommer att ge fler SD-röster varje gång det används. Trodde vi hade slut på dem?
      [River ännu en sida ur SAOL]

      Svara
      • Ivar L

         /  08/20/2015

        Människan menar alltså att man INTE skall publicera opinionsundersökningar som visar att SD går framåt? Nästa steg blir väl att inte godkänna valresultat där SD går framåt. Om det är något som ”normaliseras” för närvarande så är det SD-motståndarnas totala idioti och oförmåga att tänka. Det måste för SD framstå mer och mer som att stjäla glass från barn att vinna över dessa jubelåsnor. De tror fortfarande att ”fascism” och ”rumsrent” samt ”grumliga vatten” är argument med betydelse.

        Svara
  19. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
  20. Kristian

     /  08/20/2015

    Dagens Samhälle håller sig lugnare, ”bara” 18.4 efter viktning:
    http://www.dagenssamhalle.se/dagens-samhaelle-poll-of-polls
    43% ökning på ett år.

    Svara
  21. MiT

     /  08/20/2015

    ”För 3,4 miljoner fick svarvarna högertweets”
    http://www.svd.se/for-34-miljoner-fick-svarvarna-hogertweets

    Svara
  22. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
    • Ivar L

       /  08/20/2015

      Så djävla pinsamma hycklare.
      Så skönt med alla vettiga människor på nätet som dag efter dag drar ner brallorna på dessa patetiska dinosaurier.

      Svara
  23. MiT

     /  08/20/2015

    ”Sentio Augusti: SD slår nytt rekord – S och KD på nya bottennivåer”
    http://nyheteridag.se/sentio-augusti-sd-slar-nytt-rekord-s-och-kd-pa-nya-bottennivaer/

    Svara
  24. morpheus

     /  08/20/2015

    Varför tror ni KD går ner? Jag väntade mig ett litet lyft med EBT.

    Svara
  25. Karl

     /  08/20/2015

    Som sagt, Pressombudsmannen, vars politiska orientering det inte råder någon tvekan om, börjar nu att fäktas för fullt i frågan yttrandefrihet.
    Denne politiske kommissarie med titeln ”Pressombudsman” inser nu att majoriteten av svenska befolkningen börjar få åsikter som går tvärs emot det som denne ombudsman tycker. Därför går nu pressombudsmannen ut och initierar en diskussion om inskränkningar i yttrandefriheten.
    Man skall helt enkelt inte få säga vad man tycker längre.
    Detta förfarande har ju i all tid tillämpats i diverse vänsterorienterade länder enligt principen; ”tysta folkets röst”. Nu så är alltså turen kommen även till Sverige.
    Vad denne så kallade pressombudsman inte vet är att hans insatser i strävan att tysta ner oppositionen i själva verket skall få motsatt effekt. Oppositionen avser nämnligen inte att sitta stilla och låta sig bli tystad av en företrädare för vänster/genus/feminist falangen.
    Så är det med den saken.

    Det kan vara lämpligt att möta Olle i grind genom att skyndsamt låta övriga veta att landets pressombudsman gör allt vad han kan för att hindra våra ord.
    Kanske så att han själv skall kunna sitta och njuta utav minaretens utrop och feministernas oupphörliga pladder.

    Svara
    • Ivar L

       /  08/20/2015

      Det är ju några år kvar till valet men en del människor som är beroende av staten för sin försörjning kanske bör tänka lite långsiktigt om de vill ha sin försörjning tryggad för framtiden. Att trasha allt som har med SD att göra kanske i längden gör att de får gå till Arbetsförmedlingen efter nästa val.

      Svara
  26. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
    • Rick

       /  08/20/2015

      Vad kan man säga….? Dessvärre tycks landets kulturinstitutioner, inkl. media, styras av sådana här figurer.

      Svara
  27. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
    • Kristian

       /  08/20/2015

      Nästa steg blir att kontrollera i bekantas plånböcker att de inte använder den nazistiska 500-kronors sedeln.

      Svara
    • Erik

       /  08/20/2015

      Vänta bara tills det avslöjas att Ivar Arpi gillar Peter Madsens Valhall-böcker och inte bara har sett Thor utan också Thor: The Dark World – på bio!(!!)

      Svara
    • Anders

       /  08/20/2015

      Man måste bara älska hennes brist på logik. Rasister gillar vikingar. Amon Amarth gillar vikingar. Arpi gillar Amon Amarth. Då måste ju Arpi vara rasist eller stödja rasister och normalisera dem. Mängden tankar i hennes hjärna verkar uteslutande vara tomma mängden.

      Svara
    • ‘Vikingarock’? ‘Begreppet myntades av Ultima Thule själva i ett försök att dölja vad det i grund och botten handlar om. Har hört ordet användas som försvar, när vissa försvarar ‘musikkategorin’. (Ex. Tradera … För tankarna till ordet ‘nazism’, som ofta nyttjas isf det korrekta ‘nationalsocialism’, för att undvika ursprunget i socialismen …)

      Om U.T. publicerat största delen av sina ‘alster’ på ett produktionsbolag som uteslutande givit ut Vit Makt-musik, så är det svårt för dom att hävda att de tar avstånd mot rasism … (Viss information i sak har redigerat, annat har spårlöst försvunnit ifrån Wikipedia, som fanns där för några år sedan. Typisk historieredigering à la vänstern …)

      Svara
  28. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
  29. MiT

     /  08/20/2015

    ”Ica ersätter EU-migranter”
    http://www.sydsvenskan.se/malmo/ica-ersatter-eu-migranter/

    Tror det var samma Batzler som tyckte att tiggare som olovligen ockuperat mark har besittningsrätt till marken och att man inte kan vräka dem. Står lite om det här men artikeln jag tänker på fanns nog inte på Sydsvenskan, eller jag hittar den inte när jag söker i alla fall.
    http://www.sydsvenskan.se/malmo/besittning-ar-inte-besittningsratt/

    Svara
    • Kristian

       /  08/21/2015

      Från titeln kan man tro att ICA skickar ut egna tiggarkåren när andra uteblir.

      Svara
  30. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
  31. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
    • Kristian

       /  08/20/2015

      ”Se inte på vad vi säger utan på vad vi … säger. Nej, vänta nu, det blev fel.”

      Svara
    • Dreadlock

       /  08/20/2015

      När trynet Göran Persson hade det sista ordet i allting i svensk politik för bara 10-12 år sedan, sa han bara det (Sd) upprepar idag.

      Och ingen satte honom på plats. 🙂 men så var han ute och fiskade röster för att ansluta Sverige till EU. Just snyggt. Kräla för EU-potentater och spela charader för röstfisket.

      http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10413929.ab

      Och idag kallar man (sd) för fascistoida när de nästintill har en blåkopia av (s) ofelbare talesman Persson för bara 10-12 år sedan.

      Innebär det att (s) måste göra upp med sitt fascistoida förflutet snarast ? Eller,va?

      Svara
  32. Joakim Steneberg

     /  08/20/2015

    Jag förväntar mig att SD tar tydligt avstånd från statsfeministisk politik.

    Svara
  33. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
  34. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
  35. Karl

     /  08/20/2015

    Det är för övrigt intressant att se, eller snarare att inte se – att SVT Nyheter på nätet inte nämner ett enda ord om Yougov’s undersökning/resultat rörande SD.
    Undrar om SVT hade vägrat omnämna en sådan undersökning om det hade gällt FI eller Miljöpartiet?
    Nej förresten. Jag undrar inte det. Jag vet ju svaret på den frågan.

    Svara
  36. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
  37. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
    • Kristian

       /  08/21/2015

      Inga överraskningar tyvärr: ”vi jobbar inte effektivare, för vi har fler möten än någonsin, vi gör fler icke polisiära arbetsuppgifter än någonsin och vi har så grava bemanningsproblem inom organisationen så att vi inte kan jobba effektivt.”

      Svara
  38. MiT

     /  08/20/2015

    Svara
    • Old Faithful i Yellowstone National Park framstår som helt slumpmässig i jämförelse med Malena när det gäller att leverera.

      Svara
    • ”normaliserat tanken” En del av normalisera tanke-normen (Södertörn 20p)? Ett kolonialt påfund som bäst stävjas med minnesraderarblixten från Men in Black.

      Svara
  39. Svenne

     /  08/20/2015

    OT: Patriarkalt förtryck…

    Svara
  40. Svenne

     /  08/21/2015

    OT: Inskränka yttrandefriheten – WTF?
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/framlingsfientliga-framat-pa-natet
    ”Tryckfrihet ingen självklarhet

    En konsekvens av att hatbudskap och propaganda sprids på nätet är att yttrande- och tryckfrihet äventyras för alla.

    – Yttrande- och tryckfriheten är något som vi inte kan ta förgivet. Politikerna ger oss rätten att trycka och yttra oss, men kräver att vi gör det på ett ansvarsfullt sätt. Om vi inte gör det, kanske friheten inskränks, säger Ola Sigvardsson.”

    Svara
  41. MiT

     /  08/21/2015

    Svara
  42. MiT

     /  08/21/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  08/21/2015

      Så dåren Behrang hänvisar till en ökända Eva Lundgrens alster slagen dam ? Skall han inte ta upp tråden om den manliga sekten som grävde ner barn utanför Södertälje enligt Lundgren också ?

      Svara
  43. http://www.nwt.se/karlstad/2015/08/20/gruppvaldtakten-var-en-bluff

    ”Vad händer nu? Får kvinnan stå till svars på något sätt?

    – Nej. Förundersökningen är nedlagd. Nu händer inget mer.”

    Självklart, vore ju jobbigt o väldigt sexistiskt ifall man behöver ta ansvar för falskanmälningar av våldtäkt.

    Svara
    • Lövet

       /  08/21/2015

      Rakt in i statistiken över ”våldtäkter som inte leder till fällande dom”…

      Svara
  44. MiT

     /  08/21/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  08/21/2015

      Förstår att hon tycker det eftersom man då kritiserar hederskulturen som finns på sina håll och kanter i samhället.Det passar väl inte en medlem i researchgruppens ”värdegrund” och ideologi att kritisera t.ex muslimer.

      Svara
  45. Karl

     /  08/21/2015

    Pressombudsmannen har gjort det enastående uttalandet att ” yttrandefriheten är något vi inte kan ta för givet ”. (!!)

    Samt;
    ” politikerna ger oss rätten att yttra oss ” (!!)

    Samt;
    ” om vi inte gör det på ett ansvarsfullt sätt kan yttrandefriheten komma att behöva inskränkas ” (!!!!!!)

    Ja då sammanfattar vi den s.k. Pressombudsmannens visdom:
    1. Att vi har frihet att säga vad vi tycker i detta land skall vi inte ta för givet.

    2. Rätten att tala och skriva är reglerad av politikerna. Det är styrande politiker som har gett oss den rätten som en gåva till medborgarna.

    3. Om vi inte säger rätt saker – sådana saker som de styrande politikerna vill att vi skall säga – då skall rätten att uttrycka sig regleras eller tas bort helt.

    Dessa tre punkter är alltså ett utdrag ur pressombudsmannens uttalande häromdagen.

    Helt enkelt ett uttalande i bästa Stalin-stil.
    Eller valfri despot ur världshistorien.
    Är tanken att vi skall luras – förledas i tron – att vi endast får uttrycka det som POLITIKERNA anser lämpligt. Ja det brukar man i så fall kalla för censur.
    Det är även intressant, eller snarare bisarrt, att
    vi skall intalas att yttrandefriheten är något vi inte skall ta för givet. Med andra ord skall vi alla känna sådan tacksamhet att vi erhållit ett unikt tillstånd att yttra oss, så när vi väl gör det så skall det ske i form av åsikter som politikerna själva har. Ja, även det brukar man kalla för censur.

    Med andra ord är det så att den politiske kommissarien – Pressombudsmannen – med uppgiften att införa censur för att en gång för alla kväsa oppositionen anser att vi skall endast uttrycka åsikter som är baserade på genus/gender/ feminism/ radikalvänster/radikalmiljöfanatism/socialism/klassisk sosseism eller någon annan utgångspunkt inom gällande politik.
    Om vi skulle tycka olika så skall helt enkelt rätten att tycka tas bort.
    Ja onekligen kan man säga att de styrande politikerna och deras bundsförvanter börjar bli allt mer desperata i åtagandet att lägga locket på och kväsa oppositionen.

    Svara
    • Trolletplit

       /  08/21/2015

      Just detta,det han sa, är skakade och skrämmande. Man blir mörkrädd. Hur reagerar gammelmedia?.
      Så här.

      Svara
    • Kristian

       /  08/21/2015

      ”politikerna ger oss rätten att yttra oss”
      Den borde ramas in. I Sverige utgår allt från den allsmäktiga staten.

      Svara
      • Svenne

         /  08/21/2015

        Ett fullständigt vansinnigt citat – och folk accepterar det.

        Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: