Den HÄR gången

Det är ju välkänt att SD växer så det knakar i opinionen oavsett vad och hur man gör för att hindra dem. Man har rätt många gånger testat att försöka smeta brunsås på dem utan resultat. Man har MASSOR med gånger försökt att stämpla även sympatisörerna som lågpannade, rasister, fascister, nazister, kvinnohatare och så vidare i en oändlig ström.

Man kan ju undra lite om de tycker att det har funkat sådär jättebra? SD ligger runt 20% i opinionen idag och inget tyder på att de nått sin topp. Det ser ju de andra partierna till. Om man kom som utomstående till Sverige så skulle man nog tro att de andra partierna bara var stödpartier till SD och att de planerar att gå upp i det partiet senare. Så hårt jobbar de andra för att lyfta SD i opinionen.

Har det funkat bra att kalla folk som sympatiserar med SD lågpannade, rasister, fascister, nazister, kvinnohatare och så vidare? Hittills alltså? No?

Vad gör man då? Funderar på vad som går fel? Det skulle man kunna tro att smarta människor gör, att man analyserar vad som gått snett och vad man gjort för fel när det man gjort inte har hjälpt utan kanske tvärtom, fått motsatt effekt. Så skulle SMARTA människor göra alltså. Det är inte smart att hela tiden upprepa samma misstag och förvänta sig ett annat resultat varje gång, det är tecken på att man är OSMART.

Nu är det ÅTERIGEN fackförbunden som är ute och upprepar samma misstag och förväntar sig ett annat resultat kan man läsa i SvD

fackförbund

fackförbund1

Jenny Bengtsson ser cirka 20% av sina medlemmar som ett problem.

fackförbund2

fackförbund3

IF Metall tycker också att cirka 20% av medlemmarna är ett stort problem.

fackförbund4

fackförbund5

Byggnads tycker att cirka 20% av medlemmarna är oroliga och missnöjda bara. Men verkar inte bry sig om VAD de är missnöjda med och oroliga för. Byggnads är lite speciella på andra sätt också, de fejkar och använder fultstatistik för att rättfärdiga ett samarbete med #FATTA samtidigt som de spottar på sina medlemmar med sin kampanj som de körde…

fackförbund6

fackförbund7

Kommunal tycker också att cirka 20% av medlemmarna är ett problem.

fackförbund8

fackförbund9

GS tycker att cirka 20% av medlemmarna är förfärliga, att det är förfärligt att ni finns.

fackförbund10

fackförbund11

SEKO tycker att det är oroande att ni cirka 20% finns.

fackförbund12

fackförbund13

Transport tycker att cirka 20% av medlemmarna är rasister och nazister. Jo, de pekar ut EXAKT just SD. För det är dem som Expo riktar in sig på eftersom det knappt finns några nassar i Sverige så de måste ”bredda” sig så att säga för att kunna fortsätta sätta sitt bröd på bordet. Då skapar man nya nazister helt enkelt.

fackförbund14

fackförbund15

Även Pappers tycker att cirka 20% av medlemmarna är nazister och rasister. Hoppas att de cirka 20%:en tycker att det är väl använda pengar.

Så där ser det alltså ut när förbunden jobbar för cirka 80% av sina medlemmar och aktivt är emot resterande 20%. Man insinuerar att det är nassar och rassar, att de är förfärliga människor, att det är oroande att de finns, att de är ett problem och så vidare.

Men vänta lite nu, har vi inte sett EXAKT samma tugg hela tiden de senaste 5 åren? Har det funkar bra hittills? Om man tycker att det funkat bra så förstår jag varför man fortsätter för det är SMART att göra sånt som funkar som det är tänkt. Dock så är jag tveksam om metoden att motverka SD är så lyckad om de på 5 år ökat från cirka 5% till cirka 20%.

Sen kan jag personligen tycka att facket inte ska ”hantera” något parti på något särskilt sätt alls utan endast se till sina medlemmars intresse. Det är det som de betalar för och inget annat.

Men undrar hur de tänker egentligen? De har kört en metod under flera år och det har bara fått motsatt effekt men ÄNDÅ så verkar de tänka att ”Just den HÄR gången kommer de minsann att få så de tiger. Den HÄR gången kommer vi att lyckas”.

Som sagt, tecken på att vara osmart är att upprepa samma sak gång på gång och ändå förvänta sig ett annat resultat än tidigare varje gång.

Sen är det så att det funkar inte så bra att kalla folk saker hela tiden för ALLA känner några som tänker rösta på SD i nästa val, så är det bara. Alla känner någon eller några. Och ärligt, när ni pratar med dem, ser ni då en nazist? En rasist då? Ser ni en hatare? Ser ni någon som hånfullt jublar när flyktingar dör i lastbilar? Ser ni någon som skulle stå och flina vid olycka om det är Afghaner inblandade? Ser ni någon som inte skulle dyka i sjön och rädda en somalier som håller på att drunkna utan bara stå och le på stranden?

Det finns säkert någon sådan också i Sverige, jag känner dock ingen i alla fall och jag tror inte att ni andra känner någon heller. Men det är den bilden av en SD:are som förmedlas av facken och av politikerna. Men när den bilden inte stämmer med verkligheten runt människor så blir det negativa reaktioner, de ser att det är ingen Hitler som bor granne med dem utan en helt vanlig granne som är precis likadan som alla andra i kvarteret.

Vad tror man händer när folk upptäcker att det hotande monstret som man varnat för under många år bara är en vanlig granne?

Sjätte mannen: ”FACK OFF?

MVH

MiT

Följande inlägg
Lämna en kommentar

35 kommentarer

  1. jodå, även politiskt obundna fackföreningar kör med samma grej. ST i detta fall
    Värdegrund? Pyttsan.. Du får endast ha en åsikt och det är vår.
    https://www.st.org/aktuellt/nyhetsarkiv/vardegrund/

    Svara
  2. Karl

     /  08/31/2015

    Detta var ju suveränt sammanställt och presenterat av MiT!

    Imponerande träffsäkert och uttryckt!

    Högsta betyg!

    Svara
  3. MiT

     /  08/31/2015

    Svara
    • E.S

       /  08/31/2015

      Expressen publicerar… Aftonbladet är fortfarande avvaktande… Föga överraskande. 😀

      Svara
    • Erik

       /  08/31/2015

      ”När Dagens Media når Martin Aagård är han djupt ångerfull.

      – Jag formulerade mig sådär pajasartat som man gör på Twitter. Jag tog ganska direkt tillbaka det och sade att det var fel av mig. […] säger Martin Aagård till Dagens Media.”

      1) Det är onekligen tragiskt när en av de mest framstående (om man nu kan använda ett dylikt begrepp om Aftonbladet Kultur) skribenterna på Sveriges största kvällstidning anser att det är helt ok att använda sägningar i stil med ‘din gamle rasist’ på Twitter och försvarar det med att det är sådär pajasartat som man uttrycker sig där.

      2) Stämmer verkligen det där med att han ganska direkt tog tillbaka det och sa att det var fel av honom?

      Svara
  4. MiT

     /  08/31/2015

    Svara
  5. MiT

     /  08/31/2015

    Svara
    • Lövet

       /  08/31/2015

      Ökad mångfald genom färre böcker och seriealbum i bokhyllan – jajamen!

      Svara
      • Lövet

         /  08/31/2015

        Bokbrännar-Behrang på nytt public-service-uppdrag!

        Svara
  6. E.S

     /  08/31/2015

    Själv ser jag ju också problem med att SD har 20%. Men det är för att jag är Moderat och det tappas till dom…
    Att Facket sviker sina medlemmar pga åsikter känns väldigt 60-70 tal och IB. Facket har dock alltid förföljt och åsiktsgranskat sina egna medlemmar. Åsiktsavvikelser är inte tillåtna utan dessa personer mobbas ut till periferin. Nyhetsvärdet i detta är 0 och ingenting eftersom det är som det alltid har varit med facket. Min åsikt- Gå ur facket eller gilla läget. Medlemmarna bör vara fullt medvetna 2015 att facket är ett socialistisk maskineri som maler sönder individer och gör barbapappakollektiv av dom i stället. Inga överraskningar där inte…

    Svara
  7. michael

     /  08/31/2015

    I min bekantskapskrets finns det personer som röstar på SD och andra som röstar på V dom är som folk är mest,den enda skillnaden mellan dessa är att man dragit olika slutsatser vad som är bäst för Sverige.
    Det finns människor som menar att allt är politik minsta lilla sak måste politiseras och som andas,äter och verkar politiskt från att dom slår upp ögonen på morgonen tills dom sluter dom på kvällen.Dessa människor är väldigt tråkiga att umgås med ungefär på samma sätt som nyfrälsta,vilka kanske kan avhålla sig i 10min att inte tala om Jesus.
    Nej allt är inte politik även om dessa som vill polarisera människor i vi och dom vill framhärda det,och detta endast egentligen för att fylla sitt eget inre tomrum med mening.Medans vi andra trots att vi röstar på olika partier SD,V,C,KD osv kan gå på en fotbollsmatch tillsammans och heja på samma lag och ta en öl efter matchen och diskutera den,eller ta en fika med väninnorna och diskutera förskola och kärleksbekymmer som civiliserade människor gör ja precis så som civiliserade människor beter sig.

    Svara
  8. ”Vad tror man händer när folk upptäcker att det hotande monstret som man varnat för under många år bara är en vanlig granne?” .. är något vi redan ser svaret på, men det som kanske är mer intressant är vad som händer när folk upptäcker att det är de som varnar för oliktänkande som är det verkligt farliga och hotande monstret?

    Svara
  9. Jan

     /  08/31/2015

    Det här är inget typiskt för facken. Alla med makt måste förhålla sig till identitetspolitiken. Alla företag och myndigheter. Har du en högre position i samhället måste du gilla feminism, mångfald och hbtq. Annars blir det stopp i karriären….

    Svara
  10. Alex Nyström

     /  08/31/2015

    Så roligt att Janus-Jenny Bengtsson stramat upp sig och tagit på sig fina fejan när DN kommer på besök. Men glöm inte bort hennes tonårsaktiga utspel på Twitter i tid och otid. Hon är den sista som ska tala om vem som splittrar.

    Svara
    • Alex Nyström

       /  08/31/2015

      EDIT: SvD ska det ju naturligtvis vara.

      Svara
  11. havre@flarnstad

     /  08/31/2015

    Påminner mig om en diskution i lunchrummet nyligen där SD kom upp på tapeten och en utbrister att han tänker flytta tillbaka till Afrika den dagen dom är största parti och stort proklamerar att precis ”ALLA som röstar på SD är rasister” varvid några av oss lugnt säger att nä det är absolut inte självklart killen går upp i falsett ”JOO” och det är inte ens möjligt att ha en diskution om det då han att inte hade fler argument än ”därför att det är så”

    Tråkigt när många har köpt bilden totalt om att världen är totalt svartvit utan något emellan typ är du inte med mig är du emot mig. Speciellt trist när invandrare tror att alla oavsett generation kommer bli utkastade.

    P.s nu är just den här personen lite av ett söndagsexemplar och inte den skarpaste kniven i lådan på något område men det finns ju även normala personer som köpt ett liknande synsätt.

    Svara
    • Ivar L

       /  08/31/2015

      Ja, om hans värsta farhågor besannas så kanske han flyttar tillbaka men jag undrar om han ens tror det själv. Hela idén om att Sverige efter ett framgångsrikt SD-val skulle bli som Tyskland 1933 är synnerligen osannolik. Det skall inte helt uteslutas men det fattas nog en held del avgörande variabler i ekvationen för att det skall hända. Däremot tror jag vi får se ett ökat politiskt våld i Sverige om SD når en stark position. Våldsvänstern, möjligen med hjälp från islamister kommer att trappa upp rejält. Det kommer att bli oroligt, men det kommer inte att drabba din kompis i lunchrummet.

      Svara
      • T

         /  08/31/2015

        1933 eller inte men oddsen för en riksdagsbrand är nog inte så höga längre.

        Svara
      • Björn

         /  09/01/2015

        Nej, det drabbar ju inte honom för han har ju flyttat isåfall 🙂

        Svara
  12. Jock Rockman

     /  08/31/2015

    Skulle tro att MINST 20%, om inte 80%, eller åtminstone 60%, i facken inte kallar sig ”feminister” heller. Men att dessa fack ändå kör med ”tralalaa jämställdhet”, I feministiskt stöpt form. Men kanske utan att facket nämner ordet ”feminism”. Eller?
    Det verkar nämligen ha gått så långt i landet att ordet är närmast tabu. NÄSTAN omöjligt att nämna offentligt. Om man inte är positiv. Finns en och annan journalist, som kritiserar viss sorts feminism, men är ”feminist” ändå.

    Svara
  13. MiT

     /  08/31/2015

    Den oerhört objektiva och neutrala Andreas Ekström som absolut INTE är en agendadriven journalist vet minsann att hans gode vän och kollega aaaaldrig skulle göra något dumt…

    Svara
    • E.S

       /  08/31/2015

      Apropå J.C… Hon beskriver utförligt varför hon väljer att vara anonym och skriver under pseudonym. Fråga: Gör du det, MiT, det av samma anledning som J.C?

      Svara
      • MiT

         /  09/01/2015

        Jag är Svenssons Svensson så att säga, en nobody på riktigt. Men jag har barn och idiotin man kritiserar är ju vänner med typer som är dokumenterat dumma i huvudet så… De skulle GARANTERAT inte dra sig för att ge sig på dem eftersom de är dumma i huvudet och inga metoder är för fula.

        Svara
  14. MiT

     /  08/31/2015

    ”Richard Herrey stämmer Aftonbladet efter twitterbråk med Gävlejournalist”
    http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/richard-herrey-stammer-aftonbladet-efter-twitterbrak-med-gavlejournalist

    Svara
  15. MiT

     /  08/31/2015

    En del verkar inte fatta att Johansson är ett trollkonto, precis ALLT tyder på det…

    Svara
  16. MiT

     /  08/31/2015

    Svara
    • Ah, se där. Det här mina vänner är vad jag vid olika tillfällen har kallat ”karriärterminerande drag”. Nu kommer vi att se mindre av honom.

      Svara
  17. MiT

     /  08/31/2015

    Svara
  18. Det är inte ca 20 procent av fuckets medlemmar som röstar på SD… ”Arbetare” är SD:s kärnväljare så det är MYCKET mer än 20 procent.

    Vad gäller hoppa i och rädda någon som drunknar… Oavsett vem som drunknar, tror jag de allra flesta- oavsett politisk åsikt- varken skulle flina eller hoppa i och rädda. De flesta skulle plocka fram sina mobiltelefoner och filma hela skiten.

    Svara
  19. MiT

     /  08/31/2015

    Svara
  20. MiT

     /  08/31/2015

    Svara
  21. Det finns väl många undersökningar som visar att SD är större bland LO-medlemmar än bland folk i genomsnitt, så det ska nog snarare vara 30%

    Svara
    • MiT

       /  08/31/2015

      Jag tog den lägsta tänkbara för säkerhets skull helt enkelt.

      Svara
  22. Ivar L

     /  08/31/2015

    Anna Lena Lodenius föreslår faktiskt en annan ”strategi” för att motarbeta SD:
    http://www.svd.se/har-utfrysningen-natt-vags-ande

    I och för sig fascinerande hur en forskare, nästan helt utan att förklara varför, propagerar för metoder för att försöka mota bort ett demokratiskt parti (varför? vad har det med oberoende forskning att göra?) men hennes resonemang saknar allt djup. Hon verkar tro att bara vi ”möter folks oro” så skall nog SD minska och svenskarna ”öppna sitt hjärta”.

    Det som är nytt är att hon föreslår att de inte skall frysas ut eftersom liknande partier i Europa som fått sitta med och fatta beslut brukar minska i popularitet. Oberoende av motiv eller möjiga utfall är det i vart fall ett bra förslag eftersom det är sant demokratiskt. Varför skulle inte ett stort parti få ha inflytande?

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: