En stråltant

Igår så avslöjade Annika Hamrud i Expressen vem som gömde sig bakom pseudonymen Julia Caesar. Syftet ska ha varit att hon tydligen är en makthavare som man ska kunna granska. Nu är det ju synd att Hamrud inte granskar någonting alls utan lägger all vikt i artikeln på hämnd eftersom hon var sur på JC. Hade det varit en granskande artikel så ok, då hade man ju köpt det lite mer, men nu var det ju bara en bitter artikel som skrek hämnd, personangrepp och svartmålning.

Hamrud lägger i princip upp JC:s sjukjournal i en artikel, syftet är ju glasklart, här ska göras ner med hjälp av den. Hon skulle minsann visa att JC är koko i huvudet där hon sitter i stugan med sitt amalgam och sin elallergi. En stråltant som är koko i huvudet som maktfaktor och viktig opinionsbildare. Jojo, klart att det lockar!

Jag gissar dock att Hamrud eller Thomas Mattsson själva inte är så pigga på att lägga upp sina egna sjukjournaler? För bara 35 år sedan så ansågs man vara i princip sinnessjuk, färdig för inläggning, om man var homosexuell. Gissar att de homosexuella vid den tiden inte tyckte det var så roligt om deras sjukjournal användes mot dem. Och Mattsson måste väl ändå anses vara en gigantisk maktfaktor och opinionsbildare jämfört med JC så hans journal är av största vikt, vi måste ju veta att chefredaktören på en av Sveriges största tidningar inte är koko i huvudet…? Han kanske är en strålgubbe?

Men mäktiga stråltanter var det, undrar om Hamruds nästa projekt är Liza Marklund?

liza marklund

Liza Marklund är alltså en stråltant (hennes egna ord). En sådan som är lite koko i huvudet enligt Hamrud och Expressen. En som man absolut inte ska ta på allvar, ni vet, ungefär som man inte skulle ta homosexuella på allvar för 35 år sedan. Men Marklund blev definitivt tagen på allvar efter sin hittepåbok ”Gömda”. Hon fick tack vare den tillgång till maktens finrum där toppolitiker använde hittepåboken för att påverka lagstiftningen i Sverige. Jo, så illa är det. Mona Sahlin köpte hennes snack med hull och hår. Marklund har till och med erkänt att boken var ett ”politiskt projekt”. Det politiska projektet var ju att föra in radikalfeminism i Sveriges beslutande församling. Många där nappade. Ett exempel. Ett exempel till.

En roman från en stråltant användes alltså för att föra in radikalfeminism och för att påverka lagstiftningen i Sverige. Där är något för Hamrud att bita i! När publicerar Expressens hennes artikel där hon kritiserar radikalfeminismen i Sveriges som vi känner den idag för att den i princip lanserades av en stråltant? För att stråltantsfeminism använts (och används…) för att påverka lagstiftning i Sverige? För som Hamrud själv mer än antyder i sin artikel om JC, är man en stråltant så är man ju koko i huvudet och man kan ju inte ta en sådan på allvar i någon fråga. För om man kunde det så hade ju Hamrud gjort det antar jag.

Så när kommer Hamruds artikel i Expressen om stråltantsfeminism och Marklund där hennes sjukjournal upptar 75% av texten?

edholm

Granath

Szyber

Det var ju exakt det här som var syftet med Hamruds artikel, att folk skulle börja raljera om JC, stråltanten som är lite koko i huvudet. Undrar om Lotta Edholm, som sitter i partistyrelsen och i partiledningen för Folkpartiet, också tycker att Maria Arnholm är lite koko i huvudet som köpt stråltantsfeminismen med hull och hår? Den som köper vad en stråltant säger måste ju vara MINST lika koko själv?

Jag ska villigt erkänna att jag själv också raljerat om just elallergi och sånt och kommer säkert att göra det i framtiden också någon gång, det är svårt att låta bli. Men saken är väl den att de som säger att de lider av elallergi har besvär av något och tror att det kommer från el (eller elektromagnetiska fält?). Så problem har de. Vad problemen beror på är väl en annan sak.

Men är man dum i huvudet? Är man koko? Det var många som raljerade om psykiska sjukdomar och sånt också igår i samband med detta, att man är dum i huvudet och sånt, att sjukdomar har samband med åsikter. Att om man är psykiskt sjuk så är man totalt knäpp i huvudet. Och så vidare.

perkohler

Det var massor som tyckte det var hejdlöst roligt att hon kanske var psykiskt sjuk, som kallade henne en massa grejer. Gränsfallen ser vi ju bland politikerna ovan men det fanns alltså massor av folk. Det ÄR svårt att låta bli, jag faller själv i gropen då och då. Men i stort så har nog twittraren ovan helt rätt. Det borde Hamrud och Expressen tänka på också för just som han beskriver uppfattar nog väldigt många Hamrud och Expressen just nu…

Vem av Marklund och JC är mäktigast som opinionsbildare (eller var viktigast)? Vem av dem skrattar politiker och journalister åt? Vem av dem är den största maktfaktorn, den som bjudits in till toppolitikens finrum och påverkat eller den anonyma som bloggar? Hos vem av dem lyfts elallergi upp som ett problem för allt personen gjort och sagt och hos vem inte…

Och vilken tur Hamrud har att inte homosexualitet klassas som sinnessjukdom längre! För vem hade tagit hennes artikel på allvar då? Och vi får ju hoppas att det fortfarande är så om 20 år så inte Hamrud behöver skriva det som har med HBT att göra på en anonym blogg.

Tänk om det om 20 år åter klassas som sinnessjukdom av den breda allmänheten, av politiker och av journalister att vara homosexuell och Hamrud sitter där vid datorn och filar på nästa anonyma HBT-inlägg på bloggen, livrädd för att om det kommer ut vem hon är så kommer det att publiceras i en av de största tidningarna och de kommer att använda hennes läggning som ett bevis för att hon är dum i huvudet. Hennes familj kommer kanske att vända sig mot henne, hennes vänner drar sig undan. Skamstraffet väntar.

Den autonoma Homopolisen, som hon vet har kopplingar till media och journalister och som är kända för våldsamma angrepp på homosexuella, kommer att veta vem hon är och var hon bor. Helt plötsligt så bankar det på dörren och hon ser att det är en av Sveriges mest kända homojägare, en som vigt sitt liv åt att avslöja homosexuella opinionsbildare, som står där tillsammans med en kameraman som har kameran i högsta hugg. Det var inte den första homojägaren som försökte kontakta henne utan det var den andra och hon vet att hon inte är anonym och att det bara är en tidsfråga. De knatar runt på tomten och glor in genom fönstren och hojtar att de bara vill prata med henne. Och så vidare.

En tid senare så läser hon en artikel i Expressen där hon hängs ut som en galen tant med namn och bild och där 75% av texten används för att grovt insinuera att hon är totalt knäpp i huvudet för hon är ju homosexuell, en sjukdom som är så farlig att den har klassats som sinnessjukdom. Tidningen skickar fram sin kulturchef som försvarar det med att Hamrud är en maktfaktor, en mäktig opinionsbildare i den mörka HBT-vegetationen på nätet och att hon ska granskas. Det duger ju inte att man låter en som skriver drapor anonymt om HBT-frågor på nätet hållas. Demokratin mår bäst av att hänga ut dem säger kulturchefen. Hamrud utmålas som den galna Homotanten av politiker och av journalister.

Undrar hur Hamrud skulle må då…?

Dolf om denna lilla affär

MVH

MiT

Advertisements
Lämna en kommentar

112 kommentarer

  1. Erik

     /  09/03/2015

    Väldigt bra skrivet! Väldigt bra vinkel!

    Svara
  2. Kurban Said

     /  09/03/2015

    Lite OT men Andreas Ekström sk ”journalist” på Sydsvenskan kallar Sverigedemokrater för lågpannade as. Så ca 20% av Sveriges befolkning är alltså as. Kan man anmäla honom för förtal eller hets mot folkgrupp?

    Svara
  3. bornagainchristian

     /  09/03/2015

    Kan även slå ett slag för den här krönikan som b.l.a belyser journalistiskt arbetssätt:

    https://morklaggning.wordpress.com/2015/09/02/sekten/#more-13505

    Svara
  4. The lime green symbol formerly known as Erik

     /  09/03/2015

    Å ena sidan tycker jag att inte att det är en rättighet att få förbli anonym om man är en inflytelserik bloggare, å andra sidan ställer jag mig något frågande till hur stor JC är. (Dock tillhör hon en del av bloggosfären jag har dålig koll på.)

    Det mest problematiska med avslöjandet tycker jag dock är det MiT är inne på, nämligen det att hon framställs som ‘koko i huvudet’.
    Hade det varit Marklund, Sahlin eller Mattsson som stod bakom bloggen hade jag definitivt förstått publiceringen och ansett att det finns ett allmänintresse, men en avdankad journalist som framställs som ‘koko i huvudet’? Nja, skulle inte riktigt tro det.

    Det enda den outningen leder till är lite ryggdunkningar från kollegor, men sannolikt ökad aversion från stora delar av läsarna och definitivt ett högt tillflöde av läsare till JC.

    Svara
    • Intenso

       /  09/03/2015

      Och som det har dunkats i ryggar från höger till vänster, kanske mest från höger för de har nu hamnat så långt åt vänster att de inte vågar göra högersvängar i trafiken utan att snegla på kamraterna på den yttersta vänsterkanten för att få godkänt.

      Den politiska debatten har blivit så till den milda grad urvattnad och likriktad att det knappt lönar sig att starta Twitter ens en gång. Utan att blinka hävdas det att SD är så långt ut på högerkanten att får nazister att blekna i jämförelsen, när de i själva verket står för en politik som snarare gör dem till gammelsossar. I famnen på dessa drivs nu gamla moderater som saknar tydlig hemvist.Är du konservativ i Sverige kan kanske KD vara ett alternativ men de flörtar rätt friskt med statsfeminismen och ultraliberalismen, eller vad man nu skall kalla alla dem som är för öppna gränser och i princip noll skyddsnät. (läs nästan samtliga ”borgerliga”
      ledarskribenter och tyckare.

      Det finns gott om plats till höger om Nya Moderaterna, framförallt, för ett nytt borgerligt parti. De andra finns ju knappt längre kvar.

      Svara
      • Erik den förste

         /  09/03/2015

        Jag är faktiskt förvånad över att KD inte tagit ett tydligare kliv åt höger under EBT:s ledning, men det kanske kommer när hon tillträder som partiledare på allvar.
        För egen del skulle jag gärna se ett liberalkonservativt alternativ, men jag kan nöja mig med ett socialliberalt parti med åtminstone delvist fokus på liberalismen.

        Avslutningsvis en hälsning till de borgerliga partierna, inklusive mitt eget: Sluta spela på vänsterns planhalva! Det spelar ingen jäkla roll om vänsterkanten kallar er för onda, det gör de ändå och de kommer ändå inte att rösta på er! Det blir inga jäkla valsegrar av det och inte heller behåller ni kärnväljarna!

        Svara
    • bornagainchristian

       /  09/03/2015

      ”2013 röstades Julia Caesar fram – av journalister (!!) – till en av Sveriges största opinionsbildare. Från ingenstans tog hon sig in på plats 80, i konkurrens bland många namnkunniga personer och före många välkända namn. Det är tidskriften DSM (som förresten varje påläst och fritt tänkande samhällsmedborgare bör stödja genom en prenumeration) som årligen tar fram denna lista. Julia Caesar är dessutom den första skribenten som kommer in på listan i egenskap av att skriva under pseudonym! I och med att det är journalister som röstar fram henne men som officiellt låtsas som om hon inte finns, använder de sig uppenbarligen av henne som en ventil, som ett alibi. De överlåter åt henne att skriva om dessa jobbiga frågor och slipper följaktligen göra det själva. År 2014 ligger hon kvar på 100-listan.”
      https://aktualia.wordpress.com/julia-caesar/

      Det är onekligen underhållande att personer i Sverige försvarar kinesiska dissidenters rätt att vara anonyma och förfasas över registrering av oliktänkande samtidigt som man uttrycker en sådan likgiltighet över svenska regimkritikers rätt att vara anonyma. Logik a la Reinfeldt.

      Det är även talande att att MSM tycks fokusera på JC`s sjukdomshistoria (ordet rasism nämns förstås men som vanligt utan att exemplifiera vad det är i JC`s texter som är rasistiska). Det tyder på att man inte har så många fakta i målet att de skulle klara en debatt med JC utan väljer att misskreditera henne såsom psykiskt sjuk – precis som man gjorde i det gamla Sovjet.

      Svara
      • Läs gärna – ”SVT gör vänsterdrama av Julia Caesar-fallet” på dagens snaphanen.dk. Mycket nyttigt att träna sin danska och få lite konservativa perspektiv på tillvaron – dvs ”högerextrema” enligt våra kära medier.

        Svara
    • Kristian

       /  09/03/2015

      Vet inte var jag såg den här om hur stora snaphanen/JC är. Kan ha varit här!

      Bonus: Gudmundson skriver 2010
      ”Vi etablerade opinionsbildare bär skulden för samizdat-kulturen”
      http://gudmundson.blogspot.se/2010/11/vi-etablerade-opinionsbildare-bar.html

      Svara
      • Kristian

         /  09/03/2015

        Rank i sverige enligt Alexa.com, endast ”media”:

        6 Aftonbladet.se
        11 Expressen.se
        17 Dn.se
        20 Svd.se
        22 Svt.se
        25 flashback.org
        38 di.se

        toklandet.wordpress.com ligger på plats 2723 (uppskattat, understryker de).
        Här ligger snaphanen.dk på plats 2838 (uppskattat).

        Svara
        • William Haines

           /  09/03/2015

          Aj, aj, snart får den ”tunge makthavaren” Toklandet snart smaka på hembesök! :p

          Svara
          • Ivar L

             /  09/04/2015

            Nu skriver aldrig själva Toklandet något som lutar åt rasism vilket JC gjort då och då men det är ju knappast någon garanti med tanke på hur de här människorna i etablissemangsmedia jobbar och tänker.

            PS Även om jag tycker JC har åsikter som inte riktigt är i min smak så stödjer jag alltså inte det som hänt. DS

    • bornagainchristian

       /  09/03/2015

      Apropå rätten till anonymitet – har ni sett vad som skrivits om JC på twitter?

      Svara
    • Ivar L

       /  09/04/2015

      @The lime green symbol formerly known as Erik

      Varför skall man inte som bloggare få vara anonym om man blir populär?
      Finns det någon slags brytpunkt menar du där anonymiteten skall röjas eller skall ingen bloggare få vara anonym? Jag tycker det är skrämmande åsikter. Den som vill vara anonym skall få vara det så länge inte texterna är typ uppviglande, brottsliga, reellt farliga (hur man bygger atombomber e.t.c.) eller något i den stilen.

      Jag begriper inte varför en del, främst journalister, kan tycka källskyddet är heligt men att en bloggare inte skall få vara anonym. Vari ligger den kvalitativa skillnaden i dessa två fall? Jag tycker dylika åsikter luktar Thomas Bodströmsamhälle lång väg.

      Svara
  5. MiT

     /  09/03/2015

    http://unvis.it/www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-extremt-ar-det-nya-normala/

    Svara
  6. MiT

     /  09/03/2015

    Svara
  7. Jan

     /  09/03/2015

    Jag tror dock att de lyckats i sitt uppsåt. Jag tror inte att ”stråltanten” kommer att skriva särskilt mycket mer. ”Mission accomplished” för de fiiina liberalerna (lustigt nog så kallar sig även kommunister liberaler numera…). Ren och skär lycka hos Bonnier och Schibsted!

    Svara
    • Ivar L

       /  09/04/2015

      Fast det kommer nog mest att kännas som när man kissat på sig. Varmt och gött i någon minut och sedan … oj SD växte vist en procentenhet till. Det funkade inte den här gången heller fastän vi tog ära och heder av en SD:artad skribent. Surprise?

      Svara
  8. bornagainchristian

     /  09/03/2015

    Motpol har skrivit träffande om upptakten till drevet mot JC:

    http://www.motpol.nu/redaktionen/2015/08/31/orreniusvanstern-och-behovet-av-kontraterrorism/

    Svara
  9. MiT

     /  09/03/2015

    Herregud så obehagligt!
    ”Ulrika Knutson: Därför var det rätt att avslöja Julia Caesar”
    https://archive.is/xxqZI#selection-593.1-593.62

    Svara
    • Polariseringen är fascinerande.

      Knutson skriver att man blir försiktigare om man uttrycker sig under sitt rätta namn. På ett plan har hon ju rätt i det. Jag kan också tycka att det är synd att människor är anonyma för att det bidrar till sämre ton. Svordomar och infantila hot hade alldeles säkert minskat om människor var tvungna att stå för vad de skriver.

      Vad hon liksom alla de som starkast knyter sig till den grupp som är inom åsiktskorridoren är blinda för är att de som är inom den gruppen tvärtom radikaliseras och inte alls blir försiktigare av att visa sitt namn. Den här bloggen visar gång på gång hur människor inom åsiktskorridoren kan häva ur sig hot, personangrepp, mobba ut människor från både försörjning och relationer. De skäms inte, de bekräftas med ryggdunkningar.

      Svara
      • MiT

         /  09/03/2015

        På pricken! Karin Olssons ”Demokratin mår bäst så” säger rätt mycket…

        Svara
      • Kristian

         /  09/03/2015

        Ja, det är ganska likt situationen när staten vill övervaka allt med motiveringen ”du har väl inget att dölja”. Redan från början har den ena parten mycket mer makt.

        Anonymitet är skrämmande för den som inte behöver det för att ”bete sig.” För andra är det en nödvändighet.

        Svara
      • Ivar L

         /  09/04/2015

        Personligen tycker jag inte det finns något ställe där debatten är mer rak och ärlig än på Flashback. Det beror lite på vad man diskuterar och det finns naturligtvis en hel del tokstollar, men det kan man ta – man lär sig sålla. Flashback vet hur man modererar. Dessutom finns det nästan alltid vettiga människor med länkar och fördjupning som postar.

        Den patetiska ”fria” debatt som förs i etablissemangsmedia är ett skämt i jämförelse. Den är liksom regisserad enligt någon slags, alla på bollen från samma håll mentalitet som är rätt skrämmande.

        Med några få undantag.

        Toklandet är också bra såklart. En kombination av underhållning och analys som ofta slår alla etablerade skribenter. Är aliaset ett problem? Nej säger jag.

        Svara
    • Ivar L

       /  09/04/2015

      Jag slutade läsa Knutsson redan efter ”Expressen avslöjade i går hatbloggaren Julia Caesars identitet, var det rätt eller fel?”

      Jag menar, varför skall jag läsa ”analys” på den nivån? Waste of time. Visst, kritisera JC:s åsikter Ulrika men om du öppnar med att hon är ”hatbloggare”? I så fall är 75% av journalistkåren ”hatjournalister”.

      Sabla dagisnivå.

      Svara
  10. Daniel

     /  09/03/2015

    Anonyma bloggare behövs i Sverige i allra högsta grad. Speciellt då vi har så lågt i tak och minsta feltramp kan leda till en snabbt avrättad karriär och isolering. Detta för att du har fräckheten att säga vad du egentligen tror och tycker, men inser inte får sägas pga debattklimatet eller snarare avsaknad av någon debatt alls.

    Sättet man karaktärsmördar henne på är osmakligt och står på intet sätt i proportion till vad hon faktiskt skrivit. Fast mestadels kommer det hon skriver om som kan sägas vara på gränsen från andra källor. Utländsk media, forskning, mörkad information osv som hon bara länkar till och inte egna påhitt.

    Det man får en obehaglig känsla av är att det som inte får sägas inte är fula rasistiska saker utan allt som över huvud taget kritiserar nuvarande migrationspolitik, rättsväsende och politik. Och det är inte så bra om media försvarar statsmakten vad den än gör istället för att granska den. Har hänt förr, har alltid slutat olyckligt.

    Svara
  11. MiT

     /  09/03/2015

    Svara
    • FLASH: Flashfingret åkte fram igen. Alla verkar ha ett.

      Svara
    • Ivar L

       /  09/04/2015

      Nytt projekt för Hamrud?
      Att avslöja hans identitet i det fall han börjar blogga mot IS menar jag?
      Man får ju som bekant inte vara anonym bloggare.

      Svara
  12. MiT

     /  09/03/2015

    Svara
  13. MiT

     /  09/03/2015

    Svara
  14. MiT

     /  09/03/2015

    Svara
  15. MiT

     /  09/03/2015

    Svara
    • Ivar L

       /  09/04/2015

      Men vad tror ni, är hon en sådan som sätter sig i en guppig skorv och hoppas kunna ta sig till den Grekiska övärlden? Jag tror faktiskt inte det. Det gäller att kunna se komplexiteten i situationen. Etablissemangsmedia är naturligtvis oerhört ensidiga och låtsas som att detta inte finns. Men alternativmedia har en tendens att låtsas att det bara är såhär.

      Ligger inte sanningen mittemellan?

      Svara
  16. MiT

     /  09/03/2015

    Svara
    • Kristian

       /  09/03/2015

      På 70- eller 80- talet gick en TV-serie om en liten pojke som hette Laban. I ett avsnitt lade han mat i en plastkasse, skrev ”till barnen i Afrika” på den, och lade den på disken i ett postkontor.
      Ungefär samma höga nivå på logiken.

      Svara
    • Ivar L

       /  09/04/2015

      Lite som folk som menar att de mår dåligt för att de har mycket pengar.
      I båda fallen går det att lösa oerhört enkelt. Pengar skänker man bort och vill man sluta skämmas över sina föräldrars bostadsort då man föddes kan man söka jobb i något fattigt land. Förmodligen får man uppehållstillstånd om man har någorlunda utbildning.

      Svara
  17. MiT

     /  09/03/2015

    ”Rör inte min kristalldildo”
    https://archive.is/mi89v#selection-2501.0-2501.26

    Svara
    • AV

       /  09/03/2015

      Så deras sexskribent 666 är också en anonym stråltant. Här finns ett gräv och scoop.

      Svara
      • Kristian

         /  09/03/2015

        ”gräv och scoop,” ny omskrivning för onani.

        Svara
  18. MiT

     /  09/03/2015

    Svara
    • Kristian

       /  09/03/2015

      ”Jag var naiv” är det nya svarta.
      Det är beklämmande att de inte ens låtsas bry sig. ”Nu har vi uttalat de magiska orden som ger syndernas förlåtelse, håll käften.”

      Svara
  19. AV

     /  09/03/2015

    Någonstans får man bestämma sig. Antingen är hon en tokig stråltant och sådana hänger man inte ut, eller så är hon vid sina sinnens fulla bruk och ska inte nersmetas på detta sätt. Men jag tror faktiskt de skjutit sig i foten när de hänger ut henne som stråltant. Många har äldre släktingar som är lite speciella pga ålder. Man önskar dem inget ont för det. Vi stödjer underdogen, David mot Goliat. Makten får inga sympatier för att klämma till en sjukpensionär, oavsett vad hon skriver. Expressen har visat sig vara mobbare av en som räknas som svag. Hämnd ska serveras kallt. Inte i affekt, vilket de gjorde. Då får man folk emot sig.

    Svara
    • Kristian

       /  09/03/2015

      Hon är ändå mindre tokig än vissa norska kungligheter.

      Svara
    • En annan Andreas

       /  09/05/2015

      Skogstokig, rasist och näthatare verkar närmast vara krav för att få bli journalist i Sverige idag. Enda skillnaden mellan de som hängs ut på ett eller annat sätt och de som inte gör det är att de senare tillhör samma ideologi som journalisteliten.

      Svara
  20. MiT

     /  09/03/2015

    Svara
    • Intenso

       /  09/03/2015

      I vilket annat land som helst hade denna kvinna varit en enorm belastning för ett parti i regeringsställning, eller ens med mandat att sitta i Riksdagen, så dock inte i Sverige där man helt enkelt får nöja sig med vad hunden drar in till partiträffarna.

      Svara
    • Jan

       /  09/03/2015

      Hon har alltså mage att kalla något som är en direkt anpassning till Sharialagar för ”praktisk feminism”?

      Svara
  21. MiT

     /  09/03/2015

    Svara
    • Jan

       /  09/03/2015

      Och som knappt kunde någonting i ”På spåret”. Trots den intellektuella looken….

      Svara
      • Ivar L

         /  09/04/2015

        Aha, det var därför jag undrade om hon egentligen läst Strindberg med tanke på hur okunnigt hon uttalade sig om hans kvinnobild i en krönika i radio för flera år sedan. Jag trodde det vara genusglasögon som spökade men det var kanske snarare det simpla faktum att hon inte läst gubben.

        Man förleds att tro att det liksom sitter kultur och belästhet i bakelitglasögonen.

        Svara
  22. MiT

     /  09/03/2015
    Svara
  23. MiT

     /  09/03/2015

    Svara
  24. Svenne

     /  09/03/2015

    ”Läsvärt” av Arnstad, som bla tror att SD minskar om invandringen ökar…
    https://archive.is/SjUwU

    @MiT: unvis.it verkar inte fungera på GP, Exp och Svd?

    Svara
    • Kristian

       /  09/03/2015

      Han är ju fullständig Arnstad!

      Det bästa sättet att få bukt med alla som skrattar åt Arnstad vore alltså att ha flera stycken Arnstad? En i varje kommun? Eller by, kanske. ”Här har vi vår by-Arnstad. Nej, mata honom inte, han äter bara organiskt.”

      Han sparat det bästa till sist:
      ”Vetenskap är inte vetenskap utan ifrågasättanden och debatt.”
      Jag tror den meningen gick förbi både skribent och korrektur. Men den är klassisk Arnstad:

      ”Vetenskap är inte vetenskap.”

      Svara
    • Kristian

       /  09/03/2015

      Bara lite till. Om integration, som vi tydligen är jättebäst på. Han stödjer sig på MIPEX (http://mipex.eu)
      Vad jag kan se så är Mipex helt baserat på immigrantens möjligheter. Motsatsen, vad den infödda befolkningen tycker, hittar jag ingenstans. Kostnader, alternativt, hållbarhet, lyser också med sin frånvaro.

      Den höga poängen för ”Labor market mobility” verkar vara helt baserad på att alla som kommer har omedelbar tillgång till bidrag och ”åtgärder”. Och så vidare.

      Svara
    • En annan Andreas

       /  09/05/2015

      De måste ju vara riktigt desperata nu om de är tvungna att släpa fram Arnstad. Det är liksom definitionen på att inte ha några sakliga argument eller ens en moraliskt acceptabel position att utgå ifrån.
      När allt gått fullständigt åt h-e, skicka in Arnstad för att blanda bort korten. Lite som att ta till kärnvapen mot flugan som irrat sig in i köket. Inte så mycket som inte är collateral damage efteråt.

      Svara
  25. Svenne

     /  09/03/2015

    Sossarna var bättre förr…

    Svara
  26. Svenne

     /  09/03/2015

    Sanna Rayman analyserar och ifrågasätter:
    http://www.dagenssamhalle.se/blogg/2015/09/expressen-och-julia-caesar-17901
    ”Granskningens huvudnummer är således snarare att oskadliggöra henne genom att skjuta hennes trovärdighet i sank än att på allvar granska det hon nu ägnar sig åt i dag, tjugo år senare. Grundbulten är ”hon har haft fel förr”. Som bemötande betraktat är det rätt skralt.”

    Svara
  27. Svenne

     /  09/03/2015

    OT: Ser tungt ut för Bryssel nu:

    Svara
    • Ivar L

       /  09/04/2015

      Tänk vad nära det var att det blev nej till EU i folkomröstningen. Med tanke på hur rätt folket röstade i omröstningen om den monetära unionen (det har knappast legat oss i fatet att inte vara med) så kan man spekulera i hur Sverige hade sett ut nu om vi stått ”utanför” (d.v.s. varit med och samarbetat men låtit folket i Sverige sköta sin egen lagstiftning).

      Svara
  28. Don

     /  09/03/2015

    SVT:s senaste grepp är att storsatsa på megareportage om migranterna. Aktuellt, som sänds just nu, ska enligt Elfsberg nästan helt handla om dem. Likadant har det varit de senaste dagarna, alla nyhetsprogram överallt. Saken är bara den att jag inte tror att det biter. Visst är det synd om folk som är, eller känner sig, tvingade att lämna sina hem. Men motargumentet är numera välkänt, att sluta attrahera dem hit över det livsfarliga Medelhavet, utan istället hjälpa dem och många fler i närområdet. Jag tror inte att SVT:s idé funkar längre – de flesta blir antagligen irriterade och tänker att staten med all kraft försöker dundra in ett budskap i skallen på pöbeln, och reagerar genom att sparka bakut.

    Svara
    • Kristian

       /  09/03/2015

      De tror att empati är en outsinlig brunn.
      http://ledarsidorna.se/2015/08/empatiskt-utmattningssyndrom/

      Det går inte längre att som på 80-talet att driva en hel valkampanj på ”solidaritet.” Särskilt som politiker uppenbarligen inte lever som de lär.
      Förr eller senare tröttnar även den som är uppfödd på Bamse. Då blir det _ingen_ hjälp, inte ens till den som kommer direkt från krig. Däri ligger slöseriets tragedi.

      Svara
    • T

       /  09/03/2015

      Tur det finns andra TV-kanaler än SVT-(k)analen.

      Svara
    • havre@flarnstad

       /  09/04/2015

      Helt korrekt jag blir irriterad varenda gång jag slår på nyheterna då jag verkligen vill veta mer om vad som händer i världen utanför arabländerna men fokus ligger ju enbart på invandringen och hur tråkigt det än är blir man avtrubbad av att ständigt bombarderas av samma skit om terror, bomber, IS och syrien.

      Funderar på att börja föra statistik över hur många % av tiden i nyheterna som ägnas åt detta per vecka samt artiklar i metro.

      Det stora lågvattenmärket är endå expressens framsidor med barnlik snacka om morbidt

      Svara
      • Ivar L

         /  09/04/2015

        Nja, det pågår väl en tragedi i Syrien och det är katastrofalt i EU:s gränsländer och mängder med människor dör. Klart det skall rapporteras.

        Problemet i rapporteringen är snarare att den enbart handlar om att vädja till empati och visa elände. Det finns ingen analys värd namnet. Framförallt inte när det gäller långsiktiga konsekvenser och prognoser. Vad skall vi göra i det långa loppet om det fortsätter? Även svenskar som gråter framför TV:n när de ser bilderna anar ju att de här flyktingströmmarna är fullständigt ohållbara i längden. Om man då vill att Sverige skall kunnda fortsätta där det verkligen behövs så är det precis som med ambulanspersonal som kommer till en olycksplats. Man måste sätta in hjälpen där den behövs mest även om någon lindrigt skadad skriker ”hjälp!”.

        Svara
  29. MiT

     /  09/03/2015

    Svara
  30. Karl

     /  09/03/2015

    Ja då är SVT igång igen.
    SVT rapporterar stolt att de människor i vårat land som vill se minskad invandring utgörs av;
    först och främst MÄN, sedan lågutbildade personer samt gamla människor.

    Är det svårt att gissa vilka som ligger bakom dessa rön?
    Varför rapporteras inte statistik kring alla andra tiotusentals politiska uppfattningar?
    Varför görs eller presenteras inte motsvarande undersökningar/statistik kring vänsterns och feministernas sammansättning?

    Ja vi vet alla svaret på dessa frågor.

    SVT has done it again!

    Svara
    • Svenne

       /  09/03/2015

      Sveriges #logik är inte helt övertygande.

      Svara
      • Svenne

         /  09/04/2015

        Avpixlats ansvarige utgivare har en poäng, MSM exploaterar i politiskt syfte.

        Svara
  31. ccc

     /  09/03/2015

    https://archive.is/Y5NJV

    EDIT: Jag bytte ut mot en archive.is-länk istället. //MiT

    Svara
  32. MiT

     /  09/03/2015

    Jag förstår inte grejen alls? Vadå läxar upp? Och det där med export, har inte sånt trams blivit sågat tillräckligt många gånger som det är? Varför fortsätter de med sånt? För handen på hjärtat, kan någon nämna 5 hyfsat kända somaliska företag och 5 afghanska?

    ”Hans Rosling läxar upp dansk programledare i tv”
    http://www.svt.se/nyheter/utrikes/hans-rosling-laxar-upp-dansk-programledare-i-tv

    Svara
  33. Svenne

     /  09/04/2015

    OT: Venezuela – en socialistisk framgångssaga…

    Svara
  34. Lisa

     /  09/04/2015

    @MiT
    För det första så älskar jag din blogg och följer den dagligen!

    Jag undrar också: hur skulle du känna om din identitet blev röjd?
    Dina åsikter passar ju knappast in i korridoren och anses av många som radikala (medan ”hata män” är helt ok). Jag kan tänka mig att även du står inför en risk att outas, dessvärre.

    En annan fråga, om du är bekväm med att besvara den, är om du skulle sluta eller ändra ditt skrivande om du blev outad?

    Lisa

    Svara
    • MiT

       /  09/04/2015

      Tackar!

      Vet faktiskt inte hur jag skulle känna eller göra, grejen är ju att jag är en Svensson bland Svenssons, så obetydlig är jag. Det skulle ju vara ett ÄNNU större övertramp att outa mig.

      Det är så att jag bara vill att den värsta idiotin försvinner, då blir jag nöjd. Det behöver inte vara allt utan bara den värsta. Och det är OFTA samma personer inblandade så fort ordentlig idioti är inblandad eller så kommer de från samma ”håll”. Det är en ganska liten klick människor och ett antal runt dessa som skränar otroligt mycket och tyvärr så påverkar de lite för mycket.

      Svara
      • norskgoy

         /  09/04/2015

        Nuvel. Du er jo ”opinionsdanner” med utenlandske kontakter. Mer enn nok til å lage en Moskva-rettssak mot deg 🙂

        Animal Farm, leses flitting av disse, og de ønsker å være grisene.

        Svara
        • MiT

           /  09/04/2015

          Men alla grisar är ju jämlika, en del är ju till och med mer jämlika än andra 😀

          Svara
  35. Karl

     /  09/04/2015

    I Expressens ledare idag framgår att diverse statliga organisationer organiserar någon slags antirasistisk gala. I vanlig ordning har arrangörerna, statliga institutioner och organisationer, tillsett att flera muslimska talare som har en diger historik i att kritisera judar och homosexuella – får framträdande positioner under skådespelet.

    Kanske är Expressen inte så dumma ändå.
    För övrigt skrivs ledaren denna gång av Naomi Abramovicz som härom veckan skrev en annan mycket bra artikel om SVTs uppenbara vänstervridning och som även debatterade emot SVTs politiske överkommissarie.

    Svara
  36. Ivar L

     /  09/04/2015

    OT: Rätt rimlig text i SvD idag om flyktingsituationen i EU.
    http://www.svd.se/varldens-rikaste-kontinent-vad-ar-problemet/om/flykten-till-europa

    Jenny Norbergs artikel är seriös och fri från plakatsentimentalitet. Det ÄR trots allt en oerhörd katastrof både i Syrien och längs EU:s gränser. Jag skulle, som säkert fler här, vilja se mer av analys kring orsaker. Det handlar inte enbart om kriget i Syrien att det ser ut som det gör. Även analys långsiktiga konsekvenser och risken att slapphänt asylpolitik gör att de som verkligen behöver hjälp kommer i kläm saknas. Men trots brister en helt ok text.

    Är det inte förresten orättvist av UNHCR att peka finger åt Storbritannien, Frankrike och Italien? De har väl genom årtiondena tagit emot oerhört mycket människor från tredje världen? Alla som varit i Paris eller London kan ju se det med egna ögon.

    Svara
    • Kristian

       /  09/04/2015

      Vet inget om Italien, men Storbritannien och Frankrike har väl sedan decennier de parallellsamhällen som man börjar tala om i Sverige. (Delvis men inte bara på grund a inflyttning från forna kolonier.)
      Italien är geografiskt mitt i smeten, så de vore konstigt om de inte hade stor erfarenhet.

      Svara
      • Ivar L

         /  09/04/2015

        Ja, Italien är ju förstland och får hantera oerhört stora mängder med flyktingar. De kanske är sämre på att ge asyl men vad kan man egentligen kräva? Vem räknar ut vad som är rätt och fel här? Europa är inte oändligt stort. Om någon ENDA på ett trovärdigt sätt kunde tala om för mig hur de på lång sikt menar att det här skall gå ihop så lovar jag att rösta flyktingvänligt i ett decennium.

        Svara
    • Kristian

       /  09/04/2015

      En liten känga förtjänar hon dock för slarvigt språk:
      ”de allra fattigaste och mest nödställda, som kvinnor, barn, gamla och handikappade, som har allra svårast att ge sig av på egen hand.”

      Kvinnor är som barn eller handikappade?

      Bonus dock för ordlistan på slutet som beskriver ”migrant”, ”flykting” och ”asylsökande”.

      Svara
  37. Ivar L

     /  09/04/2015

    En sak som slog mig angående Julia Caesar och uthängningen som ”hatbloggare”…

    Det måste finnas en rätt stor andel av Expressens läsare som aldrig hört talas om henne. En andel av dessa kommer kanske av nyfikenhet läsa lite på hennes ”hatblogg” och ytterligare en andel av denna andel kommer kanske att tycka att en del av det hon säger är sant. Hon skriver ju trots allt bra (bra i meningen medryckande, välformulerat e.t.c. Själv håller jag inte med henne i allt men det är ju en annan sak).

    Det motsatta kommer knappast att ske i någon större utsträckning, att folk som brukar läsa Julia Caesar nu ändrar åsikt.

    Det hela påminner en hel del om tunnelbandevandaliseringen av SD-reklamen. Vinnarna är de som Expressen och vänstern försöker sänka.

    OK, Julia Caesar kanske inte skriver mer nu men de som ”upptäcker” henne kommer att läsa annat om de tilltalas av budskapet i någon mening. Fortsätter hon att skriva däremot så är det med allra största sannolikhet till en större läsekrets än tidigare.

    Stämmer det att Hamrud drog till USA och gömde sig?

    Svara
    • robert

       /  09/04/2015

      Ja enligt henne själv på twitter så har hon gjort det.
      Men hon kan lika gärna ha dragit för persiennerna i bostadsrätten i kraftigt segregerade hammarby sjöstad och endast ta kvällspromenader i rock, jumbosolglasögon och solhatt model XXL

      Svara
      • Ivar L

         /  09/04/2015

        Kan det finnas en äldre konflikt mellan JC och Hamrud? De är väl ungefär lika gamla och har verkat i samma koncern?

        Svara
  38. Karl

     /  09/04/2015

    Jaha, då var generalfeministen Anna Ardin igång igen.
    I vanligt ordning sprider hon felaktigheter omkring sig.
    På sin hemsida anna ardin.se uttrycker hon nu sitt tydliga HAT emot alla som stöder Jimmy Åkesson.

    Intressant. Hon vill ha hat i samhället tydligen.
    Många av oss andra vill ha demokrati – inte censur och mer hat.

    Anna Ardin har än en gång visat vem hon är.

    Svara
  39. Karl

     /  09/04/2015

    En nyhet för idag är att alla invandrare från Syrien från och med nu får permanenta uppehållstillstånd.
    Detta skall även gälla familjerna till samtliga dessa invandrare.
    Fram tills igår var principen att ge tillfälliga tillstånd på tre år.
    Men nu – permanent för alla samt permanent för samtligas familjer.

    Skickligt koreograferat att gå ut med detta dagen efter den stora invandrargalan på SVT.

    Det är många tillfälligheter nu.

    Svara
    • Intenso

       /  09/04/2015

      Hmmm, har det inte gällt i ett par år nu? trodde jag i alla fall. Det har ju varit ett jäkla hallo om att Syrier får PUT istället för TUT.

      Kan a drömt men tror inte det.

      Svara
      • Karl

         /  09/04/2015

        Du har rätt!
        Fel av mig!
        Djäsiken också.
        Eftersom jag bojkottar DN gick jag inte in själv på tidningen av idag. Fick däremot en två år gammal artikel länkad till mig denna morgon utan att inse att den var just två år gammal.
        Borde ha kontrollerat noggrannare!
        Tack för påpekandet.
        Klumpigt av mig.

        Svara
    • Karl

       /  09/04/2015

      Korrigering av mig själv.
      Ovanstående nyhet är två år gammal!
      Jag gjorde ett misstag i villervallan av nedslående information.

      De permanenta uppehållstillstånden är med andra ord ingen nyhet.
      Det hela har pågått i två år nu.

      Svara
      • Maria

         /  09/04/2015

        Angela Merkel är nu syriernas hjälte eftersom hon har lovat att inte skicka tillbaka några syrier. Varför vill alla syrier till Tyskland och varför vill de Sverige? Varför förfalskas syriska pass? Har Tyskland och Sverige hört talas om pull-faktorer?

        Svara
  1. Intressant om media och journalister | WTF?
  2. Lite blandat från 2015 del 4 | WTF?
  3. Expressen ställer en fråga! | WTF?
  4. Bilden av Sverige utomlands del 2 | WTF?
  5. Vila i frid Kjell Albin Abrahamson | WTF?
  6. Ambitiöst av Eskilstuna Kuriren, väcker många frågor åt olika håll | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: