En ännu bättre idé: Halvera lönerna!

Magda Rasmusson, MP, har meddelat att hon ska skänka sin riksdagslön för en månad till flyktinghjälpen. Det hedrar henne att hon vill göra något!

magda rasmusson

Jag ska inte klaga på henne som vanligt den här gången för som sagt, det hedrar henne att hon i alla fall vill göra något konkret.

Men jag har en ÄNNU bättre idé, klarar man som UNG politiker av att utan större problem skänka bort en hel månadslön så innebär det att de har alldeles för mycket betalt!

Så här är ett förslag:

Halvera alla riksdagsledamöters månadslön med början omedelbart och skänk den borttagna halvan direkt till de områden som behöver akut hjälp! Det ska vara tvingande att avstå halva sin lön och den ska oavkortat gå till flyktinghjälp! Två flugor på smällen, pengar till akut flyktinghjälp och mindre betalt till pösmunkar i riksdagen.

Alternativt förslag:

HÖJA deras löner rätt rejält, kanske till det dubbla, och sen enbart låta riksdagsledamöterna stå för Sveriges bistånd till detta. Det som de skänker av sin lön blir då Sveriges flyktinghjälp. Då får vi på riktigt se hur det står till med godheten hos våra många riksdagsledamöter eller om det bara är prat… Och då ska det inte dras automatiskt utan de måste aktivt göra överföringen. Gör de inte överföringen så har de en dubbel lön helt enkelt. Efter det så kan vi ha en offentlig månadslista på de som bara ville sko sig själva och en lista på de som faktiskt är goda människor och inte bara pratar.

Se där, två förslag.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

74 kommentarer

  1. MiT

     /  09/04/2015

    Läs!
    ”GRÄDDFIL TILL GÖTEBORG”
    http://www.6mannen.se/graddfil/

    Svara
    • robert

       /  09/04/2015

      oj vad oväntat att tv4 hade tvättat den historien. Alla sådana historier på sistone luktar svenskt journalistsmuts. Man bara vet att dom varit där med sina smutsiga journalistklor och plockat ur russinen

      Svara
  2. Pelle2

     /  09/04/2015

    Förstår att hon vill framstå som en god och empatisk människa genom att avstå en månadslön men som du säger tyder väl det mest på att hon tjänar för mycket.Det är inte storleken på gåvan som är det väsentliga. En fattig människa som skänker en tjuga gör förmodligen en större uppoffring.
    Vore kanske bättre att hon gjorde någonting för att förbättra vår flyktingpolitik istället..

    Svara
  3. Ivar L

     /  09/04/2015

    En helt ny dimension på flyktingtragedin med 3-åringen:
    http://www.friatider.se/aylan-3-dog-f-r-att-pappa-ville-ha-gratis-tandv-rd-i-sverige

    Rapporteringen är i stort sett sann tror jag. Följer man Friatiders länkar till CNN och Skynews så bekräftas allt väsentligt även om jag inte ser Sverige nämnas specifikt. Kolla speciellt Skynewsklippet. Tragiken är chockerande.

    Det verkar alltså som att pappan, i behov av tandvård men boende (tryggt?) i Turkiet, fattade det katastrofala beslutet att försöka ta sig in i Europa på grund av svårigheter att få ta emot pengar från släktingen i Canada. Jag fattar inte exakt men dels hade hon inte så det räckte (han hade stora tandproblem) och så fick hon bara skicka lite i taget. Undrar hur han som överlevande känner idag. Visst förstår man att god tandvård är åtråvärt men naturligtvis är ingen beredd att offra sin familj för det. Men det var så det blev. Det måste vara så fasansfullt så det går inte att föreställa sig skuldkänslorna.

    Vi får se om svensk media berättar denna helt oväntade dimension som öppnar sig i flyktingtragiken. Det handlar om ofullständig och falsk medierapportering men naturligtvis handlar det också om fattigdom, krångliga (ibland kanske onödiga) lagar kring pengatransaktioner, flyktingliv i gråzon men också om onödiga och dyra risker. Tänk om det funnits ett ”Tandläkare utan gränser” på plats i Turkiet. Hela familjen hade levat, det hade kostat småpotatis jämfört med vad det kostar att ta hand om döda som flyter iland, eller att fly över hela Europa för att laga tänder och de indirekta kostnaderna som gödandet av den vidriga flyktingsmugglingen ger.

    Svara
    • Vilket förstås väcker frågan: får flyktingar fri tandvård i Sverige?

      Svenska pensionärer brukar ju annars ta färjan till Tallinn el. dyl. eftersom rotfyllning + resa + hotell ändå blir billigare än att få tanden fixad i Sverige. Sverige är alltså inget lågprisland för tandvård, ens för svenskar.

      https://varjager.wordpress.com/2014/02/13/far-nyanlanda-gratis-tandvard-i-sverige/

      Svara
      • robert

         /  09/04/2015

        För papperslösa är kostnaden 50:-
        Vet inte vad kostnaden är för människor inskriva i asylsystemet men med tanke på att mindre orter har fått kötider upp till´1.5-2 år på tandläkarmottagningar för vanliga medborgare, för allt utom det mest akuta. Detta pg a kommunen/orten har fått ett väldigt stort tillskott av människor vars tänder behöver mycket arbete. Jag gissar att dom inte betalar samma pris som du.

        Med andra ord:

        Det är du som betalar deras tandvård.

        Svara
      • havre@flarnstad

         /  09/05/2015

        Jag hade inte råd med tandis när jag var arbetslös utan akassa eller soc fick endast försäkringskassa på ca 3500-4000:- i månaden behövdes något fick jag gå till kyrkan eller nödhjälpsorganisationer men just tandläkaren var för dyrt det kunde ingen hjälpa med och när jag först såg det om hur illegala fick gratis vård/tandvård (dom kan ju bara slänga sin ynkliga 50kr inbetalningslapp) vart jag minst sagt förbannad.

        Hursom så ruttnade jag (precis som mina tänder) en dag när ja hade förbannat ont och fick nog och ringde folktandvården sa att ja var illegal på renaste svenskan och ingen ifrågasatte någonting jag gick sammalagt på 4-5 besök och fick proteser, lagningar och några gaddar utdragna.

        Det gjordes en prövning på högre distans angående protesen men det gick igenom och det enda problemet var på apoteken där dom inte riktigt visste hur dom skulle ta betalt så jag fick först helt gratis medecin men när jag senare hade fått narkotikaklassade recept knorra dom lite över att jag inte hade legg men det löste sig när jag gormade om diskriminering och förklarade att papperslös betydde just ”utan id” dom fattade helt klart att jag bluffade med vek sig när ja drog rasistkortet.

        Skämms jag? nä inte det minsta ska man ge gratis till kriminella och samtidigt förvägra fattiga inhemska som tidigare betalat skatt men hamnat i ett dåligt läge tänker jag inte gå runt med värkande käft och se fram emot att bli helt tandlös och därmed oanställbar.

        Just det här med vården (ej akut sådan då) gör mig så jävla förbannad. Sno åldringarnas ägg och låt svenskarna tappa sina tänder men låt alla som bryter mot lagen bli belönade med dyra tandproteser fyfan.

        sorry för det långa inlägget men ja blir så förbannad på den här grejen och att jag tvingades bli bedragare för att behålla tänderna.

        Svara
        • Pyret

           /  09/05/2015

          Du borde berätta din historia för Nyheter Idag.

          Svara
          • havre@flarnstad

             /  09/05/2015

            jo funderat på något sånt flera gånger sparade tom kvitton och recept ett tag men det är nog en saftig prislapp på proteser så risken att få skaka galler alternativt bli återbetalningsskyldig avskräcker mig lite tyvärr vill eg visa hur sjukt det blir när dom har order uppifrån att inte ifrågasätta sanningshalten.

            Skulle absolut kunna berätta det anonymt utan ”bevisen” men då blir det inte samma effekt.

          • Fredrik

             /  09/05/2015

            Du tror inte att risken att åka fast för bedrägeri var större när tandläkaren skickade in ansökan till Försäkringskassan och dess läkare om ansökan för protesen?

            Det här känns minst sagt jäkligt påhittat.

            Som svensk så kan du få kort för ”Intyg om nödvändig tandvård” utfärdat av din läkare på vårdcentralen. Det enda som krävs är att du exempelvis har problem med salivtillförseln på grund utav mediciners biverkningar eller annat (naturliga orsaker).
            Finns ett par ytterligare möjligheter för att få ett sådant här kort utskrivet.

            När du väl har kortet så kostar aldrig ett besök hos tandläkaren mer än 200 kronor (fast avgift).

            Att Sverige översvämmas av invandrare (japp, skiljer på dom och de verkliga flyktingarna) det är även jag införstådd med.
            Men klasskillnaderna i samhället är inte främst en effekt utav det, utan snarare av den ekonomiska politik som förts sedan början på 90-talet.

          • En annan Andreas

             /  09/05/2015

            Fredrik,
            ett av problemen med det svenska sjukvårds-/tandvårdssystemtet är just att det finns en massa kryphål för den som lägger mycket kraft på att kartlägga alla sätt att utnyttja och manipulera systemet. Om man däremot som ärlig, dum och naiv skattebetalare går dit och tror att man ska få hjälpen som man har betalat mer än halva sin lön i skatt för större delen av sitt liv så kramas man istället bara på mer och mer avgifter samt får vänta i en evighet medans kravmaskinerna som kartlagt systemet och skaffat sig rätt kontakter går före och nästan gratis.
            Det är ännu värre för de invandrare som kommit hit lagligt och snällt arbetar och betalar skatt i Sverige. I nästan varje kontakt med svenska myndigheter så skyfflas de undan utan någon tanke på vilka konsekvenser det får. Förlängningar av uppehållstillstånd kan försenas så att de inte kan klara sina jobb (arbetsresor t.ex.), går de till sjukvården så hamnar de sist i kön nästan oavsett allvar. I nästan varje steg så tas enklaste vägen för att bli av med dem med dåliga ursäkter, extrema tolkningar och ibland rena lögner. Man skickar också all information på svenska och dessutom krånglig byråkratsvenska som knappt välutbildade svenskar kan tolka, inga översatta informationsblad på tio språk eller snabbt inkallade tolkar där inte. Om du vill se några som blir riktigt förbannade på den svenska byråkratiska korruptionen så är besök bland de invandrare som följt reglerna att rekommendera.

            Det som stör människor mest är nog knappast att det kostar pengar att hjälpa flyktingar och invandrare utan att man är så naiv, oärlig och inkonsekvent med hur man hjälper.

            I övrigt håller jag med dig om att det inte i första hand är invandring som har skapat problemen vi ser i samhället, invandringen har däremot förvärrat och synliggjort befintliga problem som tidigare, och till viss del fortfarande, sopas under mattan.

          • Fredrik

             /  09/05/2015

            Det jag berättade om är inget kryphål eller något som det krävs något detektivarbete för att få reda på.

            Inte heller är det något frikort till vilken behandling som helst. Utan det är endast för så kallad nödvändig tandvård och proteser godkänns endast av F-kassan om de gäller tänder som sitter väl synligt mitt ansiktet/munnen.

            Varför jag tog upp det, är för att jag finner det tramsigt att en uppenbart påhittad historia behövs för att göra sig en billig poäng.

            Folk i dagens Sverige tror även att fångar får fri tandvård, vilket är en sanning med modifikation. Det som kriminalvården numera bistår med, är provisoriska lagningar (om häktad) och därefter utdragning av tand (när fängelsekund).

            Att merparten av dagens fattigpensionärer inte känner till det jag tipsade om, det beror väl mer på bristande upplysning ifrån statens sida, än att det är något som behöver efterforskas av den enskilde.

            Att många skyddsnät är utformade på sådant sätt att man ”premierar” total nedgång/misär före det att hjälp kan förmedlas, det må vara sant.
            Likaså att en nykter – fd yrkesarbetande – foglig – lojal till samhället – fattigpensionär som inte gör väsen av sig, får stå tillbaks för de som gapar och skriker.

            Men dessa personer (förstnämnda kategorin) brukar ju oftast benämnas som ”såssar”/”sossar” i nedlåtande sammanhang av kommentatorer på den här sidan.

          • En annan Andreas

             /  09/06/2015

            Fredrik,
            vi pratar om samma sak. Det finns en massa sätt att få stöd, hjälp, vård, bidrag mm. i Sverige, om man vet att möjligheterna finns och hur man ska gå tillväga, vilka nyckelord man ska använda. Dessa är dock sällan något som står nedskrivet i någon lätt tillgänglig form utan man måste känna någon ”i branschen”, direkt eller via omvägar.
            Vad det handlar om är givetvis delvis bristande upplysning från statens sida, men det handlar också om en ett krångligt, byråkratiskt och stelbent system samt en kultur där det är acceptabelt eller till och med uppmuntras att hindra människor från att utnyttja sina rättigheter eller möjligheter. En kultur där det ses som ok att hela tiden låta de som inte hela tiden skriker och gapar dra det kortaste strået. Där vårdanställdas släktingar och vänner kan får kvalificerad vård på några dagar även för sådant som snabbt självläker medans andra som inte har kontakterna skyfflas undan tills deras skador blir permanenta eller ger följdproblem.
            Korruptionen är inte heller begränsad till vård- och bidragsmyndigheter, skolan fungerar t.ex. likartat. Om du inte känner någon som kan hjälpa dig att tolka systemet så är dina möjligheter väldigt begränsade. I det fallet så påstås det handla om att de drabbade är studieovana eller att de har en antipluggkultur eller liknande, när det i själva verket inte har kontakterna eller tillhör rätt grupp för att bli kompis med lärarna så att de hjälper, berättar vad som är viktigt eller tolkar provsvar och beteenden välvilligt mm.

            Det är fullt möjligt att historien är påhittad för att göra en billig poäng, men i min erfarenhet finns grunderna för den även om detaljerna kanske inte stämmer.

            Jag har navigerat ganska många av de här systemen själv från en bakgrund som innebar att jag från början inte hade kunskapen, kontakterna eller rätt inställning. Jag har på senare tid också navigerat andra för att hjälpa bl.a. invandrade kollegor som försökt göra rätt för sig i det svenska samhället. Det är för många mönster som går igen för att avfärda dem som enskilda misstag, individer eller enstaka klantigt skrivna regler. Det är säkert inte någon medveten konspiration eller liknande, men väl en väldigt dysfunktionell kultur och världsbild. Det är dags att sluta blunda och börja ta tag i problemen, att sluta vara naiva och sluta skapa genvägar för de som skiter i allt utom dem själva. Om man faktiskt är intresserad av att hjälpa vill säga, och inte bara att ha en självrättfärdig image utåt.

          • Fredrik

             /  09/06/2015

            Instämmer i merparten av det du nu anför Andreas.

        • havre@flarnstad

           /  09/05/2015

          Till fredrik det går inte att kommentera dig direkt så ja tar det här.

          NEJ det är ingen ”tramsig påhittad historia” och ja som fan du tror inte jag var jävligt nojig under hela den här perioden om inte är du väldigt naiv. Det skedde ett byte av tandläkare efter tredje besöket och då hoppade jag nästan av hela grejen av räddsla av att bli påkommen men vet du vad testa själv hur det känns att gå runt och ständigt ha ont i tandköttet eller ha tandvärk innan tänderna självdör vilket är en befrielse för smärtan försvinner mistänker starkt att du inte varit i den situationen själv.

          Funderar starkt på att se om ja kan leta reda på ett recept eller kvitto om ja har något kvar (vet att jag slängt några just för att inte kunna bli kopplad till bedrägeri) för att få tyst på er tvivlare en gång för alla för tro inte du är den första som fått för sig att det skulle vara en omöjlighet men antingen skulle det inte hjälpa endå då det inte bevisar mer än att det står något i stil med det påhittade namnet av judisk karaktär jag hittade på och summan.

          Men fundera själv på detta folktandvården får inte ifrågasätta hurvida någon papperslös verkligen är så vilket jag märkte tydligt för det är inte deras jobb dom ska följa riktlinjerna staten belagt dom med. Sen är jag övertygad om att flera fattade läget men det är mycket möjligt att dom had sympati med mig för det är tydligt att jag var i en desperat situation och verkligen behövde vård.

          Svara
        • Fredrik

           /  09/05/2015

          Med tanke på vad jag skrev om hur systemet fungerar, så låter din historia jävligt omständlig och extremt mycket ”gå över ån efter vatten”. Men vad vet jag, du kanske rentav har skaffat dig ett bankkort från migrationsverket ock (när du ändå var i farten).

          Svara
          • havre@flarnstad

             /  09/05/2015

            varsegod http://www.anony.ws/image/DCpG

            nej varför skulle jag det nu är du enbart löjlig och det är tydligt att du inte själv varit en sådan situation ibland har nöden ingen lag. Med dina resonemang är det som att man skulle bli yrkestjuv efter ha snattat en brödlimpa av hunger.

            Jag lämnar det hela där och visst du kan säkert påstå att jag ”råkade” ha en protes hemma men tänk då hur extremt få som har en sådan räknat på vår befolkning och hur stora chanserna är att just denna enligt dig tramsiga historia råkade ha den en på 1000 en på 10.000 jag vet inte själv kanske rånade jag en åldring nyss eller så är inte allt du läser på nätet lögner oavsett vad du ”tror”

          • Fredrik

             /  09/05/2015

            Om du nu skall citera, gör det då korrekt. Jag skrev ”jag finner det tramsigt att en uppenbart påhittad historia behövs för att göra sig en billig poäng.” (m.a.o. historien var inte tramsig, utan du som använde den för att göra en billig poäng).

            Förövrigt, jo jag har haft 2st tänder som har fått självdö och trillat ur. Men inte fan gjorde det mindre ont för att tanden trillat ur (nerverna är mer seglivade än så).

            Även jag har en protes i käften, tycker du verkligen att det är någon form av bevis för din tes, att man har en protes i munnen?
            Jag köper inte din historia, inte ens för en sekund.

            Den är uppenbart uppdiktad och det var det jag försökte påvisa med att spinna vidare på temat (se skaffa bankkort från migrationsverket).

          • havre@flarnstad

             /  09/05/2015

            Jaja det är så uppenbart att du kört fast i något läge där allt andra skriver online är lögn att jag lägger ner att posta mer bilder(du skulle antagligen hävda att jag köpt något på folktanvården för just 50kr i syfte att fabricera bevis för en kommentar. ..gäsp) eller ens diskutera saken det viktiga för mig är att jag vet hur det ligger till 😉 och är väldigt glad att jag fick den där protesen och nej jag tror verkligen inte många har en jag har aldrig träffat någon i min ålder (ca 30år) som haft någon men bevis sade jag inte bara att det måste vara en väldigt liten chans och märkligt.

            Där sätter jag definivt punkt på diskutionen för min del så viktigt är det inte ha du en trevlig helg istället så äter jag och gratisprotesem lite nötter och ser vidare på batman.

          • Fredrik

             /  09/06/2015

            Att du har en (eller flera) protes/er i käften är väl knappast detsamma som att det är ett ”bevis” för att du har lurat systemet genom att hävda att du är papperslös?

            Om det är ”bevis” för dig, då får vi väl hoppas att du aldrig blir misstänkt för något grovt brott (med samma tänk så skulle ju en hatt vara ett bindande bevis).

            Slutligen din harang ”Jaja det är så uppenbart att du kört fast i något läge där allt andra skriver online är lögn”, nej havre@flarnstad, det var endast en styck uppenbar lögn från en styck individ, det vill säga dig och ingen annan.

  4. MiT

     /  09/04/2015

    Svara
  5. MiT

     /  09/04/2015

    Han har varit flitig idag
    ”INGET JÄVLA GNÄLL”
    http://www.6mannen.se/inget-javla-gnall/

    Svara
    • Svenne

       /  09/05/2015

      Svara
  6. Chr Ewrk

     /  09/04/2015

    Kan vara att hon lever sparsamt också eller är det eftersträvansvärt att personer ska leva från lön till lön och inte kunna spara undan något?

    Svara
    • Kristian

       /  09/04/2015

      Håller med Hakelius: ”Det är ovärdigt att inte ha en årslön på banken”
      http://unvis.it/http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fnyheter%2Fkolumnister%2Fjohanhakelius%2Farticle18164973.ab

      Svara
    • Pelle2

       /  09/04/2015

      Man behöver nog inte vara särskilt sparsam för att få ihop en månadslön om man som hon tjänar 65000/månad. Hon är ung och har förmodligen ingen familj. Då kan det inte vara svårt att leva betydligt under det som inkomsten ger.

      Svara
      • Fredrik

         /  09/04/2015

        Instämmer till fullo Pelle. Men hennes fokus ligger nog på att undvika kritiskt tänkande, därav hon basunerar ut sitt ”generösa” budskap utan eftertanke.

        Svara
        • Pelle2

           /  09/04/2015

          Hon vill nog framstå som en godhetsapostel skulle jag tro men om vi skall anamma hennes partis flyktingpolitik kommer vi nog alla behöva avstå en månadslön utöver dagens skatter för att finansiera den…

          Svara
          • Fredrik

             /  09/05/2015

            I dag är dock en bra dag, ty Veronica Palm har fått sparken. Men officiellt heter det att hon tappat inspirationen och nu lämnar riksdagen.

          • Pelle2

             /  09/05/2015

            Ingen lär kunna bevisa om hon har fått sparken eller ej såvida ingen insatt skvallrar om det. Vore jag Löfven skulle jag dock ha sparkat henne för länge sedan. Hon är säkert en starkt bidragande orsak till att männen överger sossarna..

  7. MiT

     /  09/04/2015

    Svara
  8. MiT

     /  09/04/2015

    Svara
    • Kristian

       /  09/04/2015

      Det är väl självklart att regeringen får vara med, om än under sitt artistnamn.

      Svara
      • Svenne

         /  09/04/2015

        Hela sändlistan kan sammanfattas med ”Clowner utan gränser”…

        Svara
  9. Fredrik

     /  09/04/2015

    Jag säger som Wibble, varje ansvarstagande vuxen skall ha en årslön på banken (något tillspetsat men inte mycket).

    Just nu sitter jag och ringer runt till banker i Monaco och Schweiz och försöker spåra min årslön. Jäkla märkligt att den tycks ha kommit bort…

    Svara
  10. MiT

     /  09/04/2015

    Svara
  11. MiT

     /  09/04/2015

    Svara
  12. MiT

     /  09/04/2015

    ”Sverige mångkulturellt skräckexempel i amerikansk tv”
    http://www.friatider.se/sverige-m-ngkulturellt-skr-ckexempel-i-amerikansk-tv

    Svara
  13. MiT

     /  09/04/2015

    Svara
    • robert

       /  09/04/2015

      HAHAHA bilden ser ju ut som motsatsen till X-Men. (Eller ska det vara X-Hen?)
      Jag kan identifiera:
      Cakewoman
      Crazy Commie
      Samt Genusprofessor Xavier (aka rullatortanten)
      Fyll gärna på 😀

      Svara
  14. MiT

     /  09/04/2015

    Svara
    • Erik den förste

       /  09/04/2015

      Anjasnygg hade uppenbarligen inte förväntat sig att om hon skickade det så skulle hon få betala 200 kr, men vad hade hon egentligen förväntat sig skulle hända?

      Svara
      • robert

         /  09/04/2015

        Med så många smileys är hon nog inte femton år fyllda. Jag tycker synd om henne, lyder blint den stora idolen och får se hela årsbudgeten av hubbabubba försvinna till något diffust ändamål

        Svara
        • Anonymiserad

           /  09/05/2015

          Är hon inte 15 år fyllda så undrar jag om det ens i rätten går att avkräva henne några pengar alls,hon har förmodligen inte målsmans tillstånd att göra en ”affär” och rent tekniskt så är det en affär när pengar byter händer(nej jag VET inte)men jag gissar att det går till såhär,nån annan med bättre ”koll” kanske faktiskt VET och vill svara.

          Svara
          • Erik den förste

             /  09/05/2015

            Det är svårt att säga exakt vad som gäller. Det är hyfsat sannolikt att det handlar om ett abonnemang och att målsman står som innehavare av abonnemanget. (Detta baserat på att Anjasnygg uppger att hon nu måste betala 200 kr. Om det hade varit ett kontantkort sker väl betalningen direkt? Jag använder bara kontantkort när jag är utomlands så jag är lite osäker på hur debiteringen för betal-SMS sker.)

            Om målsman låter sin dotter använda telefonen/telefonabonnemanget kan det betraktas som en slags fullmakt och om målsman underlåtit att spärra telefonen från betal-SMS är det i hög utsträckning målsmans problem.

        • Karl

           /  09/05/2015

          Mycket skoj där!

          Svara
        • Ivar L

           /  09/06/2015

          En första lektion i kritiskt tänkande.

          Svara
  15. ”Därför, när du giver en allmosa, så låt icke stöta i basun för dig, såsom skrymtarna göra i synagogorna och på gatorna, för att de skola bliva prisade av människorna. Sannerligen säger jag eder: De hava fått ut sin lön.” – Matteus 6:2

    Så rika människors koketterande med sin givmildhet verkar ha bibliska proportioner.

    Svara
  16. Svenne

     /  09/04/2015

    Röda Korset…

    Svara
  17. MiT

     /  09/04/2015

    Svara
  18. MiT

     /  09/04/2015

    Svara
    • Ivar L

       /  09/06/2015

      Hade han sagt #…som att säga att inkvisitionen representerar kristendomen” hade han framstått som kunnig.

      Svara
  19. Anonymiserad

     /  09/05/2015

    Denna borde ju kunna passa eller vad säger du Mit ?

    Svara
    • MiT

       /  09/05/2015

      Hahaha, lysande!

      Svara
    • havre@flarnstad

       /  09/05/2015

      Vem är eg skräcken på bilden? Den är nu en klassiker numera så var hon inte känd innan borde hon ju vara det vid det här laget.

      Svara
      • Anonymiserad

         /  09/07/2015

        tja..ryktet säger Fröken Jones från kvinnolobbyn om det ligger något i det kan jag inte avgöra.

        Var går gränsen för att outa någon egentligen?För och efternamn eller för och efternamn och facebook och twitternamn ?Eller För,efternamn,hemtelefon och adress?
        Jag vet inte.hade jag kunnat gjort en poll hade jag gjort det!
        Mit,det kanske du är intresserad av?Kunde varit spännande att få svar på.

        Svara
        • MiT

           /  09/07/2015

          Svårt det där, har man själv gått ut med bild på sig själv eller sitt namn så har man ju själv tagit klivet? Har man inte själv frivilligt figurerat med bild eller namn så har man valt att vara anonym? Eller?

          Svara
    • Bra, ett könsrasistiskt kamremshaveri mindre!

      Svara
    • Pelle2

       /  09/05/2015

      Äntligen säger jag med !
      Så här stod det bl.a i artikeln:
      ”Veronica Palm fanns med i förhandsspekulationerna till ny partiledare för Socialdemokraterna när Stefan Löfven fick jobbet.”
      Undrar hur många procent av rösterna Sossarna skulle ha varit nere på om hon var partiledare ?

      Hon säger också:
      ”Hon vet inte vad hon ska göra härnäst, men söker ett jobb inom ”idéburen verksamhet av typen mänskliga rättigheter för barn, kvinnor och män”.
      Är det någon som tror att hon skulle jobba för mänskliga rättigheter för män med tanke på hur mycket hat hon har spytt på oss män de senaste åren ? Möjligen skulle hon väl jobba för rasifierade mäns rättigheter.För oss svenska,vita män har hon ju bara hat att erbjuda…

      Svara
    • havre@flarnstad

       /  09/05/2015

      Bara tanken på att S funderade på att upphöja Palm till partiledare och därmed statsminister är hårresande

      Svara
  20. Svenne

     /  09/05/2015

    OT: Orrenius sida av JC-affären:
    http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/sverige/niklas-orrenius-om-motet-med-julia-caesar/
    ”Fotnot: Mot bakgrund av den senaste veckans upptrissade och giftiga debattklimat, med hatkampanjer och flera hot, har DN valt att inte namnge personen bakom pseudonymen Julia Caesar.”

    Svara
  21. Karl

     /  09/05/2015

    DN journalisten Hanna Fahl skriver idag i en krönika att det ” är dags att höja flyktingkvoten ”. !!!!

    Ja där har vi svart på vitt DNs inställning i invandringsfrågan.
    Tydligare än så blir det inte.
    Härav kan man alltså dra slutsatsen att det är komplett meningslöst att läsa någonting som står i den tidningen eftersom DN uppenbarligen ser som sin främsta uppgift att agitera för den totala massinvandringen.

    Svara
    • Ivar L

       /  09/06/2015

      Vilken flyktingkvot menar hon. Den från FN? I så fall är jag böjd att hålla med. Där har vi en majoritet av flyktingar som verkligen har det riktigt dåligt. Om vi styr upp vår alldeles för släpphänta hantering av resterande migranter så kan vi vara mer generösa med kvoter för de mest behövande.

      Svara
  22. Karl

     /  09/05/2015

    Dessutom skriver paradfeministen Anna Ardin på sin lekstuge-sida att ” det bästa sättet att mota SD är att öka invandringen ”.

    Ja antingen har hon inte förstått att SD blir starkare för var dag just pga massinvandringen, eller så tänker hon att om man fyller hela Sverige med många miljoner invandrare så blir svenskarna och SD endast en liten del av alla dessa.
    Jo det är nog så som det sistnämnda hon tänker.
    Så tänker hon.
    Så tänker även vänsterpartiet.
    Miljöpartiet.
    FI.
    Sossarna.
    Annie Lööv.
    Alliansen.
    Alla dags och kvällstidningar.
    SVT.

    Alla vi andra som inte heller är rasister utan bara tycker att det får vara stopp på massinvandringen – vi får huka oss under falska anklagelser och tala i stugorna och på nätet.
    2018 ses vi alla i Riksdagen.

    Svara
    • Nilsson

       /  09/05/2015

      Problemet med detta är att SD även växer inom invandrargrupper.

      Svara
  23. Jan

     /  09/05/2015

    Jag föreslog sossen Monica Green (som suttit i riksdagen i mer än två decennier) att riksdagsmännen (och -kvinnorna) skulle avstå halva sin lön till Syrienflyktingarna. En halv riksdagslön är nämligen mer än en svensk normalinkomst så det skulle inte gå någon nöd på dem. Hon hade skrivit en en snyftkrönika med rubriken ”I nöden prövas vännen”. Naturligtvis så ”försvann” min kommentar. Så passande. Egenintresset ljuger aldrig, som Marx sa….

    Svara
  24. Svenne

     /  09/05/2015

    OT: Ledarsidorna: Fast i känslosåsen.

    Svara
  1. Vad skulle en miljard kunna göra? | WTF?

Kommentera

